abonnement Unibet Coolblue
pi_172274486
Het topic waar je van wist dat 'ie zou komen!

Het spreekt voor zich, maak pics van je gehaktballen, of hoe je ze me maakt, nog veel leuker.

^O^ ^O^
pi_172274496


De benodigdheden voor een heerlijke bal. U ziet (van links naar rechts): Zout, knoflookkoriander-woksaus, witte bolletjes, grove pittige Groningse mosterd, volkoren beschuit, 2 rode uien, 2 eieren, vleesfond, paneermeel, witte peper, 500 gram rundergehakt en ketjap manis.



Allereerst leggen we het gehakt in een grote schaal om zo alle ingrediënten te kunnen kneden door het boterzachte gehakt. Liever iets te groot dan iets te klein, zo knoei je minder (#Monopolys_tip_van_de_dag).



Naast dat de gehaktbal de hoeksteen van elk gezin en huishouden zou moeten zijn, is het ook belangrijk om de huisdieren te betrekken bij de fraaie wereld van de gehaktbal. Smurf (kutnaam :') ) is het hier roerend mee eens en wacht af tot ze ook een stuk gehakt mag proeven. Wat een goede poes.



Goed, terug naar onze ballen. Snijdt de 2 rode uien in kleine blokjes. Gooi 75-80% van de uienblokjes bij het gehakt. Bewaar de rest voor over de mayonaise als ze klaar zijn. Erg lekker
(#Monopolys_tip_van_de_dag).



Vervolgens gooien we alles (met uitzondering van de boter en het vleesfond) alles bij elkaar. Bij de peper mag je best een beetje uitschieten, doe dat op gevoel. Een pittig balletje is heul niet zo verkeerd. Ook met de mosterd. Mijn oma gaf mij dit recept en zei altijd,"van een beetje extra mosterd is nooit iemand dood gegaan". Ze was op dat moment al dement en wist niets van de loopgraven in de 1e wereldoorlog meer af. Ach, ouderdom zullen we maar zeggen.
De knoflook-koriander woksaus is een extra'tje. Geeft net wat meer smaak aan de bal. In de wat kleinere Jumbo's zit deze niet in het assortiment. Ik meen dat de Plus supermarkt deze nog wel heeft.



Dan lekker kneden. Neem hier de tijd voor. De kruiden en eiwitten moeten overal terecht komen. De kunst van de lekkere bal is dan ook de verspreiding van kruiden.



Laat het gehakt lekker rusten. De kruiden trekken wat makkelijker in het vlees. Geef het even de tijd om in te trekken. Dit kan met een uurtje, maar ook de hele dag (zet het vlees dan wel in de koelkast). Over het algemeen heeft 3-4 uur de voorkeur bij mij. Vandaag ben ik wat later begonnen omdat ik 20 contracten moest tekenen bij Yvonne thuis om moderator te worden, dus ik was wat later thuis.



Hydratatie is van levensbelang. Blijf verstandig en drink vocht. Hertog Jan heeft de voorkeur. Het dient vandaag ook om de zenuwen en excitement te bedwingen. Ik vind het reuze spannend om voor de hele wereld te laten zien hoe ik ballen maak.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2017 17:59:58 ]
pi_172274518
Ik ga zo weer verder. Het uiteindelijke resultaat komt er straks aan. Zie dit als een liveblog.
  PR en moderator zaterdag 8 juli 2017 @ 18:10:18 #4
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_172274792
_O_ :9~
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator zaterdag 8 juli 2017 @ 18:12:43 #5
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_172274845

De vuige stinkslet.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_172274903
Top dit!! Duidelijk en als en kenner uitgelegd, tvp!
Moeten zij weten
  † In Memoriam † zaterdag 8 juli 2017 @ 18:16:52 #7
212838 markdeajaxfan
ajax ajax ajax
pi_172274960
Goed topic ik haal altijd 500 gram hoh gehakt 1 ei en een zakje silvo kruiden
Billy Turf Award - Grootste Utopia fan
› De winnaars zijn: markdeajaxfan!
pi_172277047


Vervolgens draaien we de ballen. Hier komt de techniek kijken. Het draaien met de linkerhand naar links, en de rechterhand naar rechts is essentieel. Gebruik daarbij beide duimen om het gehakt wat steviger te maken. Dit vergt oefening, maar is van het grootste belang voor een stevige bal.



De ballen liggen er klaar voor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de kleinste ballen uiteindelijk samen heb gedrukt tot een wat grotere bal. Mijn ruimtelijk inzicht is lichtelijk beperkt. FOK! krijgt dan ook subsidie voor het aannemen van een kwijlende Mono als personeel.



Kijk ze eens gaan. Wat een mooie ballen. Hier beginnen de geuren zich door de keuken te spreiden. De ballen bakken we aan alle kanten op hoog vuur. Dichtschroeien van de ballen. Wat een beauty's. O+



Net als bij het maken van pannenkoeken heb je ook bij het bereiden van gehaktballen, een bal die niet doet wat 'ie moet doen. Er zit altijd een bal tussen die toch uit elkaar valt. Laat je hier alstublieft niet door ontmoedigen. De meeste ballen worden gewoon perfect, wanneer je de goede bereiding handhaaft en er een hoop liefde in stopt.



Onmisbaar voor een stevige jus.




Giet de fond in de pan, zet het vuur wat lager. Druppel er een paar scheuten ketjap manis bij, wat ketchup, juspoeder en knoflookkruiden. Deksel schuin op de braadpan, en 30 minuten op zacht vuur laten sudderen.
Vervolgens om de 10 minuten de ballen omdraaien zodat alle kanten sappig en zacht blijven.



De bal die ik de minste hoop gaf op een doorslaand succes, was uiteindelijk de allerlekkerste. Een beetje misvormd maar wat een smaak O+



Het eindproduct. De rauwe uitjes van het begin zitten over een streep mayo heen. Dit geeft een lekkere bite. Nu heb ik qua brood gekozen voor witte bolletjes, maar muesli bollen zijn ook prima. Wanneer je wat grotere ballen draait is het een verstandig idee om ipv simpele bolletjes, te kiezen voor een vers afgebakken (warme!) italiaanse bol. Elke supermarkt verkoopt ze op de broodafdeling. Die hebben een mediterraans smaakje. Dat past prima bij een wat grotere bal.

Hoe je de ballen ook maakt, stop er liefde in en heb geduld. Elke bal is anders. Elke bal is uniek. Elke bal is leven O+
  PR en moderator zaterdag 8 juli 2017 @ 20:00:00 #9
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_172277117
Ze waren godskanonne lekker _O_ 10/10 zou nogmaals eten
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_172277176
je bal is gescheurd je had steviger moeten kneden of nog een (half) ei er bij hebben gedaan.

ik ga van de week wel iets met gehaktballetjes maken en pogen verslag uit te brengen hier.
pi_172277339
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:02 schreef racerdkb het volgende:
je bal is gescheurd je had steviger moeten kneden of nog een (half) ei er bij hebben gedaan.

ik ga van de week wel iets met gehaktballetjes maken en pogen verslag uit te brengen hier.
Ja. Uiteindelijk die ene die scheurde. Had er ook wat meer beschuit of paneermeel bij moeten doen. Maar alsnog was 'ie sappig. Ik verwachtte een droog korsterig balletje, maar hij was goed.
pi_172277354
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:08 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja. Uiteindelijk die ene die scheurde. Had er ook wat meer beschuit of paneermeel bij moeten doen. Maar alsnog was 'ie sappig. Ik verwachtte een droog korsterig balletje, maar hij was goed.
beter
pi_172277500
Oh en voor de goede orde, die gehaktbal met scheuren in de korst is de nieuwe Drizztbal. Ik had beloofd de bal naar hem te vernoemen.
Daarbij is het dan ook de verantwoording van Drizzt om morgen ook een paar verse ballen te draaien en hier verslag van te doen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 11:15 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
lokquote
pi_172278098
Maar wat doe je nu met de jus?
Helemaal niks :@ :o ?
pi_172278146
En hoe heten de ballen die gelukt zijn?
Nieuw is niet altijd beter.
pi_172278251
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:37 schreef Anne het volgende:
Maar wat doe je nu met de jus?
Helemaal niks :@ :o ?
Die bewaar ik. Ik denk dat ik morgen draadjesvlees ga maken. Daar kan het zo bij in.
pi_172278275
quote:
11s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 20:38 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
En hoe heten de ballen die gelukt zijn?
ikbennieuwopfok1
ikbennieuwopfok2
ikbennieuwopfok3
ikbennieuwopfok4
ikbennieuwopfok5
ikbennieuwopfok6
ikbennieuwopfok7
pi_172278998
pohhh mooie ballen hoor TS. Chapeau
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_172279539
Hoeveel beschuit heb je gebruikt? :@
dag
  zaterdag 8 juli 2017 @ 22:01:57 #21
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_172280305
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  PR en moderator zaterdag 8 juli 2017 @ 22:03:19 #22
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_172280337
quote:
goffer _O_
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_172280405
Ik ga het zo lezen. Ziet er indrukwekkend uit.

Maar ik wil niet zeuren
Katten horen echt niet in de keuken. Bah.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172280441
quote:
_O- _O- Tankstationballen zijn alleen goed als ze de hele dag in hun eigen jus en vet liggen :Y)
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 21:28 schreef Peter het volgende:
Hoeveel beschuit heb je gebruikt? :@
2 volkorenbeschuitjes verkruimeld :Y
pi_172280457
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 22:06 schreef Sigaartje het volgende:
Ik ga het zo lezen. Ziet er indrukwekkend uit.

Maar ik wil niet zeuren
Katten horen echt niet in de keuken. Bah.
Ze komt ook alleen in de keuken als ik het toe laat. Ze weet dat ze wat krijgt, daarna moet ze ook weer weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')