abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173489620
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 16:40 schreef bloempjuh het volgende:
40 in een klas? Mijn hemel, de gedachte alleen al levert me een flinke lading stress op. ;(
Ik had vorig jaar 80 deeltijders in een collegezaal. Dolle pret. Nooit zoveel grote bekken gehad als toen :')
  woensdag 30 augustus 2017 @ 22:04:24 #227
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_173491797
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 17:54 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik snap deze niet...
Bij ons zetten ze iedereen op 0 plus- of minuren, en daarna worden er lessen en taken aan de NJT toegevoegd met als uitgangspunt om daadwerkelijk op of zo dicht mogelijk bij die 0 uit te komen. Mocht je toch een aantal uur te weinig maken, dan wordt dit op de jaartaak gezet als uren die door de teamleider in te vullen zijn (veelal voor wat hand- en spanklusjes, maar vaak worden deze uren ook gewoon 'vergeten'). Hierdoor sta je dus alsnog gewoon op de 0. Mocht je een aantal uren te veel maken, dan wordt je werktijdfactor voor dat jaar uitgebreid. Je gaat dan bijvoorbeeld van 0,8 naar 0,8137. Hierdoor krijg je de extra gewerkte uren direct maandelijks uitbetaald.

Er vinden dus nooit meer verrekeningen in het volgende schooljaar plaats, aangezien iedereen op de 0 staat 'onder de streep'.
pi_173493395
Ja duh, we streven allemaal naar 0. In de ideale setting is het ook 0. Maar dan moet er een goede match zijn tussen werkelijke formatie, de tijd die je werkelijk besteed aan je taken en het leerlingaantal. Die puzzel blijkt in theorie stukken makkelijker dan in de praktijk. Sowieso in een situatie waarin je in de plus staat is er weinig aan de hand, het gaat mis bij grote hoeveelheden min uren.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 31 augustus 2017 @ 00:36:44 #229
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_173495111
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 22:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Bij ons zetten ze iedereen op 0 plus- of minuren, en daarna worden er lessen en taken aan de NJT toegevoegd met als uitgangspunt om daadwerkelijk op of zo dicht mogelijk bij die 0 uit te komen. Mocht je toch een aantal uur te weinig maken, dan wordt dit op de jaartaak gezet als uren die door de teamleider in te vullen zijn (veelal voor wat hand- en spanklusjes, maar vaak worden deze uren ook gewoon 'vergeten'). Hierdoor sta je dus alsnog gewoon op de 0. Mocht je een aantal uren te veel maken, dan wordt je werktijdfactor voor dat jaar uitgebreid. Je gaat dan bijvoorbeeld van 0,8 naar 0,8137. Hierdoor krijg je de extra gewerkte uren direct maandelijks uitbetaald.

Er vinden dus nooit meer verrekeningen in het volgende schooljaar plaats, aangezien iedereen op de 0 staat 'onder de streep'.
ok, maar dat is op zich wat er bij ons ook gebeurt, maar dan met een andere naam. En het saldo + of - 24 is sowieso na een jaar weer weg.
pi_173497004
Ik mag vandaag ook beginnen. Spannend.
Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:
Bek houden tegen DW h :(
pi_173497031
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 23:05 schreef d.k. het volgende:
Ja duh, we streven allemaal naar 0. In de ideale setting is het ook 0. Maar dan moet er een goede match zijn tussen werkelijke formatie, de tijd die je werkelijk besteed aan je taken en het leerlingaantal. Die puzzel blijkt in theorie stukken makkelijker dan in de praktijk. Sowieso in een situatie waarin je in de plus staat is er weinig aan de hand, het gaat mis bij grote hoeveelheden min uren.
In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_173503300
registreer om deze reclame te verbergen
Ik had spaarverlof opgenomen of hoe dat ook mag heten... maar stond 49 uren in de min. In onder overleg neem 49 uur minder op waardoor ik op 0 uitkom. Die 49 uur kan ik dan de komende opnemen voor taakverlichting of zo.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_173505721
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
Ik denk wel dat de puzzel vooraf kloppend maken voor een VO school net even wat makkelijker is dan voor HBO of MBO. Een VO school heeft voor de vakantie een vrij realistisch beeld van het aantal leerlingen voor het jaar erop. Je kent de instroom, je kent je uitstroom. En dan kan er natuurlijk wel nog het een en ander veranderen in de leerlingen per vak/klas/profiel/niveau, maar dat levert nooit zoveel verschuivingen op als bij een opleiding waarvoor je je moet aanmelden. Onze prognose voor het eerste jaar was 25. Het werden er 37. We zijn 3(!) dagen bezig en ik heb al een afvaller. En dit gaat zo door tot 1/10. Daar valt bijna niet tegenop te plannen.

Maar, ik moet zeggen dat het nu al een stuk beter te doen is dan vorig jaar. Toen wist ik op vrijdag dat ik een baan had en mocht in maandag beginnen. Zonder echte ervaring in het onderwijs. Nu heb ik me voorbereid, dat is echt stukken fijner.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 31 augustus 2017 @ 19:54:10 #234
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_173509219
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 08:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

In de plus staan, vindt het management meestal niet zo leuk. Want dan betalen ze je teveel/werk je niet genoeg. (Waarschijnlijk wel hoor, maar officieel dan niet.) Bovendien is het ook niet juist als sommige medewerkers flink in de plus staan en anderen flink in de min. Scheve verhoudingen zorgen voor scheve gezichten.

Puzzel kloppend maken, is ook lastig. Daarom wordt er ook zo vaak gegoocheld met uren die voor bepaalde taken staan.
Maar het is wel een taak van een leiding om oplossingen te vinden en ik hoop ook dat er op iedere school een goede pmr is die hierover kritisch meedenkt. Daar lees ik hier ook weinig over.
ik ken ze wel hoor, de mensen die dik in de plus staan en ook echt te weinig doen (al vinden ze zelf vast dat ze hard werken)...

De PMR en de taakcommissie zijn in elk geval erg serieus bezig met de taaknormering bij ons.
pi_173509429
Hier is de roostering nog een drama. Collega's die zwaar overbelast zijn waardoor de helft van de lessen niet eens in het lesrooster past...

Het stomme is, ik zie het maanden van tevoren gebeuren en communiceer dit naar leidinggevende. Enkel het regelen en inspelen erop gebeurt nauwelijks. Nu is iedereen in de stress en moet het opeens heel snel gefixt worden. Het lastige is dat dit vakken zijn waar je niet zo 1 2 3 mensen voor vindt.
  zondag 3 september 2017 @ 20:12:05 #236
312662 Eerin
The one and only
pi_173570800
Hoi allen,

Ik heb dinsdag de eerste lessen met mijn 6V klas. Mijn collega heeft op datzelfde moment een parallelklas. We hebben allebei een blokuur, dus in het tweede uur willen we een soort klassenbattle doen met taalvragen (we geven een taal). Maar nu rijst de vraag, hoe fix je dat 60 mensen actief meedoen met zo'n quiztachtig iets? Hebben jullie een idee? Of ervaringen?

We hebben de ruimte en kunnen ook aan materiaal komen. Idee is dat een volledige klas wint, dus we willen liever niet opdelen in kleinere groepjes.

Alvast bedankt!
I wanted to be the moron of the family, because morons seemed to have more fun, more freedom and more personality.
pi_173572534
Kahoots gebruiken?
pi_173575286
60 mensen actief laten meedoen gaat sowieso niet lukken.
There are only 151 Pokmon.
pi_173575523
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 20:12 schreef Eerin het volgende:
Hoi allen,

Ik heb dinsdag de eerste lessen met mijn 6V klas. Mijn collega heeft op datzelfde moment een parallelklas. We hebben allebei een blokuur, dus in het tweede uur willen we een soort klassenbattle doen met taalvragen (we geven een taal). Maar nu rijst de vraag, hoe fix je dat 60 mensen actief meedoen met zo'n quiztachtig iets? Hebben jullie een idee? Of ervaringen?

We hebben de ruimte en kunnen ook aan materiaal komen. Idee is dat een volledige klas wint, dus we willen liever niet opdelen in kleinere groepjes.

Alvast bedankt!
Moeten deze leerlingen actief meedoen in de zin van 'ze moeten spreken', of mag schrijven ook? Anders zou je namelijk iemand van haar klas tegen iemand van jouw klas kunnen neerzetten, antwoorden laten opschrijven (fanatiek, want wedstrijd), battelen welke klas slimmer is.

Moet het toch spreken zijn en moet iedereen aan de beurt komen, kun je ook kiezen voor een doorschuif quiz; heb je het fout; dan komt de volgende vooraan te zitten (twee rijen tegenover elkaar).

Je kunt ook vier (of vijf, zes) rijen maken, een pan en lepel meenemen, en de eerste vier van de voorste rij laten 'rennen' voor het antwoord. De eerste die met de lepel op de pan slaat mag antwoord geven (is het fout, de volgende van de 4 etc etc). De vier die het antwoord zouden moeten geven gaan achteraan in de rij zitten en er komt een nieuwe eerste rij.

Edit: Wat ik denk is; zodra iedereen 'wint' is er geen uitdaging, zal er minder actie plaatsvinden (vooral aangezien je ze alle 60 wil laten meedoen), maar dat is mijn ervaring.

Nog meer edit: bij een quiz zijn er goede en foute antwoorden en zullen er dus lln bovenuit steken (tenzij je geen uitslag/antwoorden geeft). Wat het is doel van jou als docent? Een soort 0-meting? Of wil je meer bezig met actieve werkvormen? En waarom moet iedereen winnen (dit is puur nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd naar je strategie :))?

[ Bericht 4% gewijzigd door 1410 op 03-09-2017 23:34:35 ]
  maandag 4 september 2017 @ 21:50:29 #240
312662 Eerin
The one and only
pi_173590301
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 23:27 schreef 1410 het volgende:

[..]

Moeten deze leerlingen actief meedoen in de zin van 'ze moeten spreken', of mag schrijven ook? Anders zou je namelijk iemand van haar klas tegen iemand van jouw klas kunnen neerzetten, antwoorden laten opschrijven (fanatiek, want wedstrijd), battelen welke klas slimmer is.

Moet het toch spreken zijn en moet iedereen aan de beurt komen, kun je ook kiezen voor een doorschuif quiz; heb je het fout; dan komt de volgende vooraan te zitten (twee rijen tegenover elkaar).

Je kunt ook vier (of vijf, zes) rijen maken, een pan en lepel meenemen, en de eerste vier van de voorste rij laten 'rennen' voor het antwoord. De eerste die met de lepel op de pan slaat mag antwoord geven (is het fout, de volgende van de 4 etc etc). De vier die het antwoord zouden moeten geven gaan achteraan in de rij zitten en er komt een nieuwe eerste rij.

Edit: Wat ik denk is; zodra iedereen 'wint' is er geen uitdaging, zal er minder actie plaatsvinden (vooral aangezien je ze alle 60 wil laten meedoen), maar dat is mijn ervaring.

Nog meer edit: bij een quiz zijn er goede en foute antwoorden en zullen er dus lln bovenuit steken (tenzij je geen uitslag/antwoorden geeft). Wat het is doel van jou als docent? Een soort 0-meting? Of wil je meer bezig met actieve werkvormen? En waarom moet iedereen winnen (dit is puur nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd naar je strategie :))?
Thanks! Ik heb je pan-idee meegenomen in de praktijk (en dus gaan er twee pannen mee naar school morgen).

We willen een hele klas laten winnen om ten eerste de klassen een beetje een wij-gevoel te geven (dat hebben ze niet echt) en ten tweede omdat we zelf die competitie gewoon leuk vinden. We hebben uiteindelijk een soort groepjesconstructie gemaakt, waarbij ze dus met hun groepje verantwoordelijk zijn. Dat maakt het iets meer behapbaar en dan moet iedereen ook wel meedoen.

Het is een beetje een competitie zoals bij Harry Potter :p alleen duurt het maar 50 minuten in plaats van een heel jaar.
I wanted to be the moron of the family, because morons seemed to have more fun, more freedom and more personality.
pi_173721989
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
pi_173722246
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Bij mij went het nooit.
pi_173722588
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Dat blijft :D
Ik moest voor mijn Lerarenopleiding mijn les terugkijken en een letterlijke transcriptie schrijven, omdat mijn begeleider "geen zin had om al die suffe video's te moeten kijken". Verschrikkelijk :D :D
Mon 'en!
pi_173723314
Het went niet maar ik vond het super leerzaam. Je ziet alles letterlijk uit een andere perspectief. Zolang je er maar geen enorm verslag van hoeft te maken ;)
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 11 september 2017 @ 23:29:13 #245
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_173723742
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_173727328
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Ik vind het altijd wel meevallen, maar heb in mijn studententijd veel radiowerk gedaan (en teruggeluisterd), dus was al behoorlijk gewend aan mijn stem. Verder vond ik het vooral ontzettend leerzaam om mezelf terug te zien.

quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 23:29 schreef Anosmos het volgende:
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
^O^
  dinsdag 12 september 2017 @ 10:36:43 #247
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_173727754
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 23:29 schreef Anosmos het volgende:
Na een tijdje meelezen hier ga ik me kunnen voegen bij de praktiserende docenten! Vanaf de herfstvakantie krijg ik 8 klassen onderbouw havo en vwo, voor 0,64 fte. Daarnaast nog 'even' scriptie schrijven, want dat diplomaatje wil ik nu ook eindelijk hebben. Naast stages m'n eerste echte baan, en heel benieuwd hoe het gaat met de werkdruk...
In Bussum of Assen toevallig?

Gefeliciteerd!
  dinsdag 12 september 2017 @ 19:42:13 #248
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_173737542
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 22:00 schreef RokStarr het volgende:
Ik moet mijn eerste les gaan terugkijken en reflecteren... Is het alleen in het begin zo verschrikkelijk om jezelf bezig te zien of blijft dat?
Ik was er vrij snel aan gewend eigenlijk. Ik heb vroeger in een band gespeeld en wij filmden elk optreden, dus ik ben er wel aan gewend om mezelf terug te zien en te horen. Dat went wel.. ;)
.
  dinsdag 12 september 2017 @ 23:35:40 #249
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_173744219
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:36 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In Bussum of Assen toevallig?

Gefeliciteerd!
Nope, in Zuid-Holland. Thanks, heel benieuwd!
Is ook m'n oude middelbare school, ken nog veel oude docenten van mij die nu ineens collega's worden, vreemd idee. Gezellig natuurlijk, maar kan me ook voorstellen dat er nadelen aan kleven. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_173746522
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:35 schreef Anosmos het volgende:

[..]

Nope, in Zuid-Holland. Thanks, heel benieuwd!
Is ook m'n oude middelbare school, ken nog veel oude docenten van mij die nu ineens collega's worden, vreemd idee. Gezellig natuurlijk, maar kan me ook voorstellen dat er nadelen aan kleven. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ja hoor, hier dezelfde situatie. Maar ik heb geen nadelen ervaren. Was een redelijk rustige en brave leerling dus geen lastige geschiedenis.
Het is een paar weken wennen en dan weet je niet beter. Vond het 0,0 een probleem.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')