abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  maandag 8 mei 2017 @ 18:24:06 #101
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_170778947
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Doe ze dan uit eigen land :P
pi_170779116


[ Bericht 18% gewijzigd door MTL op 08-05-2017 19:05:52 ]
  maandag 8 mei 2017 @ 19:06:25 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170780060
Ha ha figuurtjes :')

DIT is pas geluid :~



*)
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  maandag 8 mei 2017 @ 19:20:09 #104
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170780503
registreer om deze reclame te verbergen
*O* KIJKALARM *O*

19.55-20.25 uur RAIL AWAY (HH)

Serie over markante spoorlijnen overal
ter wereld.

Afl.:West Highland Line Scotland:
Glasgow-Mallaig

De West Highland Railway werd aangelegd
om de westkust met de Schotse steden te
verbinden.

Dwars door Rannoch Moor,langs lochs en
de hoogste berg van Groot-Brittannië,
Ben Nevis,naar Fort William en het
Caledonian kanaal.Steeds verder de
Schotse Hooglanden door,tot we de
Atlantische kust bereiken bij Mallaig.
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  maandag 8 mei 2017 @ 19:47:04 #105
133636 Zug-Chef
Zug-Chef
pi_170781482
Spoorwegen op en rond Sylt - deel 2 (dag 3)

Link naar deel 1: PTA / Het grote treinentopic #1063 - Bierkoerier DeaDLocK

Op de RE6 tussen Westerland(Sylt) en Hamburg-Altona zet DB Regio hoofdzakelijk diesellocomotieven van de serie 245 van NAH.SH met rijtuigen in. Alleen in de vroege ochtend of late avond wil er nog wel eens een treinstel worden ingezet op het deeltraject tussen Westerland en Husum, waar dagelijks in de spits (óók in het weekend) een halfuursdienstregeling wordt gereden.

33606475154_f4bbbd6738_h.jpgOp zondagmorgen 30 april 2017 begon de dag strak blauw toen de 622 667/167 hier het einfahrtsignal van Klanxbüll passeert als RE 11063 van Westerland(Sylt) naar Husum.

Een stuk kopser ziet het geheel er heel anders uit. Te zien is dat de maximum snelheid op dit trajectdeel 140 km/u is. Opvallend is tevens dat de treinen tussen Klanxbüll en de 5 km verderop gelegen Hindenburgdamm een klein heuveltje moeten bedwingen.

34066580110_2e1d7876dd_h.jpgDB 245 021 passeert op zondag 30 april 2017 met een redelijk beladen Syltshuttle uit Westerland naar Niebüll hier bij het inrijsein van Klanxbüll.

Omdat er in Klanxbüll nog vier andere fotografen aanwezig waren kon ik met hun meerijden naar het verste punt tot waar je met de auto / te voet kan komen. Het scheelde me 2x zo'n 6km lopen...

De Hindenburgdamm is een dam die het Noord-Friese eiland Sylt met het vasteland van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein verbindt. De dam heeft een lengte van elf kilometer en er loopt alleen een dubbelsporige spoorlijn overheen. Het heeft een bijzondere ontstaansgeschiedenis.

De populariteit van Westerland als badplaats leidde ertoe dat er in 1910 een serieus plan kwam om een spoordam aan te leggen. De Eerste Wereldoorlog had als gevolg dat deze plannen werden vertraagd. Na de oorlog werd Duitsland verplicht om Tĝnder en de haven van Hĝjer aan Denemarken over te dragen. De inwoners en bezoekers van Sylt moesten via Hĝjer en Tĝnder reizen om op het Duitse vasteland te komen.

Deze situatie was voor velen onaanvaardbaar. Middels een volksraadpleging moesten de eilandbewoners kiezen tot welk land ze wilden behoren, Duitsland of Denemarken. De Duitsers boden aan een dam te bouwen als voor Duitsland gekozen zou worden. Massaal kozen de inwoners van Sylt voor Duitsland. De dam werd geopend op 1 juni 1927 en is vernoemd naar Paul von Hindenburg, rijkspresident van de Weimarrepubliek.

34411560386_d87921d34b_h.jpgDB 218 473 en 218 322 zijn met IC 2311 ruim een kwartier geleden vertrokken uit Westerland(Sylt) en bereiken hier bij Friedrich-Wilhelm-Lübke-Koog het Duitse vasteland op weg naar Stuttgart. Links in de verte zijn de duinen van Morsum op Sylt zichtbaar.

34077952020_9042ca6423_h.jpgNAH.SH 245 213 duwt op zondag 30 april 2017 RE 11019 bestaande uit 4 IR/IC rijtuigen, een n-Wagen van de Südostbayernbahn en een Wittenberger Steuerwagen van Westerland(Sylt) naar Hamburg-Altona en passeert hier enkele schaapjes in de uitgestrekte vlaktes bij Friedrich-Wilhelm-Lübke-Koog (D).

Ook op zondag 30 april 2017 reed het koppeltje 218'en volop mee met de vele DB Auzozug Syltshuttles.

34079917180_3ae5e40c89_h.jpgDe 218 314 en 218 363 zijn met een redelijk beladen autotrein onderweg van van Westerland(Sylt) naar Niebüll en arriveren hier aan vaste wal ter hoogte van Friedrich-Wilhelm-Lübke-Koog.

De enkeldekswagens vervoeren vaak vrachtwagens en touringcarbussen en hebben in het weekend een grotere kans onbeladen te blijven. Het Mercedes Sprinterbusje aan de lok is voor bestuurders van motoren, zij mogen namelijk in tegenstelling tot de inzittenden van een auto, niet op/bij hun motor blijven.

Iedere 2,5 uur rijdt RDC een autotrein tussen Westerland(Sylt) en Niebüll v.v. RDC rijdt met twee wagensets en twee locomotieven, beiden staan dus lang over op de eindpunten.

34424704696_0019a8a003_h.jpgZo kon rond 13:00 de DE 2700-02 van de Nord-Ostsee-Bahn bij het einfahrtsignal van Lehnshallig op de foto gezet worden.

Lehnshallig is een vrij recent aangelegd kruisingsstation waar bijna elk kwartier kruisingen plaatsvinden tussen de autotreinen en de regionale stoptrein. Het ligt tussen Klanxbüll en Niebüll in en hierdoor verhoogd het de capaciteit op dit baanvak. Toch is Westerland-Niebüll overbelast verklaard en bij vertragingen van een trein treedt al snel het domino-effect op.

Ruim een half uur na RDC kwam de volgende Intercity uit Westerland(Sylt) door. Helaas stelde mijn camera verkeerd scherp waardoor de plaat onscherp is geworden. Gelukkig was het plan toch al om de trein te achtervolgen en nogmaals te maken bij het 3 km ten zuiden van Niebüll gelegen Risum-Lindholm. Dit is mogelijk omdat er in Niebüll ruim een kwartier stilstand is gepland om rijtuigen uit Dagebüll bij te plaatsen. Zaterdagochtend stond ik hier overigens ook, maar toen zat er een dikke wolk voor de zon op het moment van doorkomst.

34466797785_39e55f1c40_h.jpgOok op zondagmiddag 30 april 2017 werd het héél erg spannend, want toen de 218'en de bocht doorkwamen was er nog geen zon. Precies op het juiste moment piepte de zon net tussen twee wolken door en belichtte de hele scene. DB 218 307 en 218 397 met IC 2315 uit Westerland(Sylt) naar Frankfurt(Main) hier bij Risum-Lindholm. Het Stellwerk links van de trein is nog steeds in gebruik anno 2017.

Na de foto van de 218'en in Risum-Lindholm werd weer teruggereden naar de omgeving van Lehnshallig om hier het aanwezige koolzaadveld te combineren met armseinen en treinen. Na wat zoeken kon de mooiste compositie gevonden worden met 3 armseinen, vlnr het uitrijsein richting Niebüll rechterspoor, het uitrijsein richting Niebüll linkerspoor en het inrijsein van Lehnshallig richting Klanxbüll.

34308878962_49d4900269_h.jpgNAH.SH-lok 245 202 vertrekt op zondag 30 april 2017 uit Lehnshallig met de uit 5 n-Wagens bestaande RE 11029 uit Westerland naar Hamburg-Altona na een kruising met een Syltshuttle.

Omdat hier veel treinkruisingen plaatsvinden wordt de trein die het eerst Lehnshallig binnenrijdt linkerspoor binnengenomen waarna de kruisende trein niet door de wissels hoeft en door kan rijden richting Klanxbüll. In dat geval blokkeert de tegentrein het vrije zicht tussen beide uitrijseinen zoals op de voorgaande foto.

34342901711_83c8920a92_h.jpgEen kwartier na de Syltshuttle van DB Autozug was het tijd voor de Intercity naar Westerland(Sylt). DB diesellocomotieven 218 322 en 218 473 hebben in Itzehoe IC 2310 uit Frankfurt(Main) overgenomen van een Elok van de serie 101 en zijn hier onderweg op het laatste deel van de Marschbahn tussen Niebüll en Klanxbüll ter hoogte van Lehnshallig.

De laatste foto's van de prachtige zondag 30 april 2017 werden gemaakt bij Risum-Lindholm.

33650201994_250f0f6af6_h.jpgNAH.SH 245 208 is met een zeer bont samengestelde RE 11022 onderweg van Hamburg-Altona naar Westerland(Sylt) en passeert hier even ten noorden van Risum-Lindholm, zo'n 3km voor Niebüll.

Dagelijks rijdt DB Fernverkehr vier IC's tussen Hamburg en Westerland op Sylt, ongeveer elke twee uur.

34372481491_3ce6346f98_h.jpgDe laatste intercity van de dag is IC 2374 uit Karlsruhe en wordt vanaf Itzehoe getrokken door de 218 315 en 218 833. Het geheel passeert hier ter hoogte van Risum-Lindholm, zo'n 3km voor Niebüll.

Gemiddeld 1x per uur rijdt DB Fernverkehr de Syltshuttle Plus tussen Bredstedt, Niebüll en Westerland(Sylt). Deze worden gereden met dieseltreinstellen serie 628 welke in de Intercity kleuren zijn gestoken. Tussen Bredstedt en Niebüll wordt op eigen kracht gereden en tussen Niebüll en Westerland rijdt het stel mee met de Syltshuttle van DB Autozug.

34508754235_6a669a1002_h.jpgStel 628 532 bij Risum-Lindholm als D 1454 naar Niebüll en Westerland.

33668576454_18fda7515c_h.jpgDe laatste plaat van deze fraaie zondag 30 april 2017 is de NAH.SH 245 209 die met een compleet uit n-Wagens bestaande RE 11024 onderweg is van Hamburg-Altona naar Westerland(Sylt) en hier het inrijsein van Risum-Lindholm in omgekeerde richting passeert.

In het volgende, laatste, deel gaan we onder andere naar het Duitse station van het type Harlingen, brengen we een bezoek aan de hoofdplaats van Sylt, Westerland, en word ik bijna gestoken door een zwerm bijen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 08-05-2017 19:55:49 ]
  maandag 8 mei 2017 @ 19:53:03 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170781689
"wordt ik" :N :P
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
pi_170781690
registreer om deze reclame te verbergen
Ziet er puik uit <3
Bier.
  maandag 8 mei 2017 @ 19:57:11 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170781833
RAIL AWAY op 2 nu
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  maandag 8 mei 2017 @ 20:09:34 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_170782252
Tof fotoverslag weer, Zug-Chef!

Het blijft bijzonder dat Sylt wel met de trein maar niet met de auto te bereiken is. Stel je voor dat de Afsluitdijk als spoorlijn zou zijn uitgevoerd i.p.v. als snelweg, het land zou te klein zijn. :')
We are shaping the future.
  maandag 8 mei 2017 @ 20:16:34 #110
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170782530
dat is heel wat anders
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  maandag 8 mei 2017 @ 20:18:40 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_170782598
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:
dat is heel wat anders
Ok, een dam naar Ameland dan. :6
We are shaping the future.
pi_170782699
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 20:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ok, een dam naar Ameland dan. :6
Daar zouden de Amelanders best mee kunnen leven gok ik zo.
Bier.
pi_170782735
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 20:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ok, een dam naar Ameland dan. :6
bij laag water zijn er nog steeds restanten van te vinden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_170782764
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 20:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Daar zouden de Amelanders best mee kunnen leven gok ik zo.
ze zijn in ieder geval gewend aan vertragingen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator maandag 8 mei 2017 @ 20:26:18 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170782872
Mooie foto's weer chef!

Was mijn vraag waarom 218's altijd per twee rijden en 245's enkel rijden al beantwoord? :@ Ze schelen elkaar slechts 200pk. Of hebben jullie ook geen idee?
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  maandag 8 mei 2017 @ 20:37:46 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_170783244
Een 245 heeft een hogere aanzetkracht (300 kN) dan een 218 (235 kN). Misschien is 235 kN niet genoeg om zo'n trein snel genoeg in beweging te zetten?
We are shaping the future.
  maandag 8 mei 2017 @ 20:40:22 #117
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170783333
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 20:26 schreef derLudolf het volgende:
Mooie foto's weer chef!

Was mijn vraag waarom 218's altijd per twee rijden en 245's enkel rijden al beantwoord? :@ Ze schelen elkaar slechts 200pk. Of hebben jullie ook geen idee?
Voor de fotografen natuurlijk *)
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  maandag 8 mei 2017 @ 21:15:22 #118
183523 Salatrel
Salatrel
pi_170784551
Ik heb geprobeerd hem zo slecht mogelijk te fotograferen en dat is aardig gelukt

50p3ip.jpg
  Moderator maandag 8 mei 2017 @ 21:16:36 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170784593
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 21:15 schreef Salatrel het volgende:
Ik heb geprobeerd hem zo slecht mogelijk te fotograferen en dat is aardig gelukt

[ afbeelding ]
Wat staat er geblurd achter die blokjes? :P
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  maandag 8 mei 2017 @ 21:30:24 #120
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170785135
Ik zou bijna zeggen "een plaat die ruk is, van een trein die stuk is" Maar dat is het niet :N
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  Moderator maandag 8 mei 2017 @ 21:53:33 #121
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170786057
quote:
14s.gif Op maandag 8 mei 2017 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zou bijna zeggen "een plaat die ruk is, van een trein die stuk is" Maar dat is het niet :N
Iig iets wat niet mag rijden :P
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  maandag 8 mei 2017 @ 22:10:39 #122
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_170786779
quote:
14s.gif Op maandag 8 mei 2017 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zou bijna zeggen "een plaat die ruk is, van een trein die stuk is" Maar dat is het niet :N
Een plaat, kwalitatief niet zo fijn, van een uit de gratie geraakte trein
Op vrijdag 27 mei 2011 11:37 schreef Bengeltje het volgende:
Kuukskes zijn sowieso lekkerder dan een stuk metaal/kunstof.
#teamfriet
pi_170787018
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 20:26 schreef derLudolf het volgende:
Mooie foto's weer chef!

Was mijn vraag waarom 218's altijd per twee rijden en 245's enkel rijden al beantwoord? :@ Ze schelen elkaar slechts 200pk. Of hebben jullie ook geen idee?
Heeft het niet te maken met de power die de loc kan leveren op de treinverwarmingsleiding? Volgens mij is dan de ene puur voor trekkracht en de ander levert de verwarming (of vullen elkaar aan).
  maandag 8 mei 2017 @ 22:35:33 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170787512
quote:
7s.gif Op maandag 8 mei 2017 22:10 schreef JDude het volgende:

[..]

Een plaat, kwalitatief niet zo fijn, van een uit de gratie geraakte trein
Het vaderschap doet rare dingen met een mens :+
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
PR: 2x2: 14,56 3x3: 57,51 4x4: 3:50,841
  Redactie Sport maandag 8 mei 2017 @ 23:25:18 #125
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170788922
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 19:47 schreef Zug-Chef het volgende:
Zo kon rond 13:00 de DE 2700-02 van de Nord-Ostsee-Bahn bij het einfahrtsignal van Lehnshallig op de foto gezet worden.

Lehnshallig is een vrij recent aangelegd kruisingsstation waar bijna elk kwartier kruisingen plaatsvinden tussen de autotreinen en de regionale stoptrein.
Hebben ze daar nog nieuwe armseinen geplaatst dan? :o

edit: 1956 vind ik toch niet vrij recent eigenlijk :@
http://www.eisenbahn-sh.de/html/l5.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')