abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 13 mei 2017 @ 21:49:07 #101
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_170915606
Mcpa
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 21:52:31 #102
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_170915834
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah, zo een weitje, paar geitbokjes erin voor een paar maanden en dan naar de slager ermee. Jummie
Qft
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_170916246
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:02 schreef Spanky78 het volgende:
Fluitekruid.
Oftewel Boerenkant.............
Jeroentje.
pi_170917201
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 21:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Het is vooral het gras dat groeit en zo het onkruid onderdrukt.

Kalk en kunstmest tegelijk werkt elkaar tegen overigens. (Basisch VS zuur)
En wat is dan de k in npk ?
  zaterdag 13 mei 2017 @ 22:14:32 #105
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_170917255
Vandaag heb ik 10 kilo kalk gekocht. Morgen eerst even het spuitapparaat ophalen bij mijn ouders.
Spoilers!
pi_170917771
Ik heb het even uitgezocht, maar kalium de k heeft niks met kalk te maken.
  zondag 14 mei 2017 @ 01:03:33 #107
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_170927239
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 22:13 schreef tiho1 het volgende:

[..]

En wat is dan de k in npk ?
Kalk is een bodemverbeteraar.
Kalium is een meststof dat zorgt voor stevigere cellen in de plant.
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  Moderator zondag 14 mei 2017 @ 01:39:47 #108
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170927963
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 22:22 schreef tiho1 het volgende:
Ik heb het even uitgezocht, maar kalium de k heeft niks met kalk te maken.
Klopt, de K staat voor K2O, kaliumoxide.
Kalk is calciumcarbonaat, CaCO3.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171208737


Stuk of 20 lijkt me voldoende voor je grond.

Binnen een maand heb je een maanlandschap !
  Moderator donderdag 25 mei 2017 @ 23:06:58 #110
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171209179
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 22:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]

Stuk of 20 lijkt me voldoende voor je grond.

Binnen een maand heb je een maanlandschap !
Vlees van eigen kippen O+ :9 :9~
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 26 mei 2017 @ 08:43:59 #111
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171214838
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 23:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Vlees van eigen kippen O+ :9 :9~
Paar schapen kan ook
pi_171268087
ik heb niet alles doorgelezen, maar enkel wat bladen gestipt.

Even een paar fouten uit de wereld helpen.

MCPA en MCPP blijven niet achter in je bodem. Wordt opgenomen door de plant vervolgens breken organismen (die de plant verteren) de werkzame stof af. (natuurlijk moet je er niet onverantwoord mee omgaan, zoals langs slootkanten en in grondwater=vochtig perceel toepassen)

De structuur van je grond, wordt voor een gedeelte van de balans van de meststoffen in je grond. Calcium maakt hier het grootste gedeelte van uit 80% de 2 andere grote spelers zijn Mg (15%) en K(8%) en eventueel Natrium en of Waterstof (deze laatste 2 geven kans voor verbetering)

Afhankelijk van je pH van de grond gebruik je Kalk (pH verhogend) of Gips (pH neutraal)
Hoeveelheden zijn afhankelijk van je grond. Het kan ook voorkomen dat je voor de balans juist geen kalk maar juist Magnesium of Kali moet toevoegen.

(volgens mij kan je een gratis grondmonster laten nemen bij de welkoop? Beter een beetje info dan geen info)

Organische stof (compost, gft, stro) is altijd goed.

Niet alle kunstmestoffen zijn zuur, je hebt neutrale, zure of zelfs basische, allemaal afhankelijk van wat je kiest. Gras houdt van veel stikstof (N)

Geef je kunstmest, groeit niet alleen je gras, maar ook je onkruiden. Brandnetels houden van een arme grond, maar wanneer ze er eenmaal zitten doen ze het ook erg goed in een rijke grond.

Met veel maaien put je de wortelonkruiden uit. (ze moeten telkens uitgroeien uit de reserves van de wortel) maar geef je ze even kans (bladontwikkeling) dan vullen ze de reserves in de wortel weer aan.

Maaien geeft ook licht en kans voor jonge kiemplantjes.

Er zijn herbiciden die het grasveld goed schoon maken, maar gezien de vragen en opmerkingen die hier gemaakt worden, kan je deze vraag en uitvoering beter bij een professioneel neerleggen (hovenier)

Het verschil tussen wel werken en niet werken bij de "verdunde troep" van de bouwmarkt zit in kundig gebruik. Waarom werkt het "spul"van de boer wel? Onkundig over doseren.Vroeger was alles beter en bleef het lang weg en nu een week later staat het er weer (onkundig overdoseren en verkeerd toepassingstijdstip)

Betreffende mijn stukje over de balans in de grond, Dit is bij lange na niet de basis, want er zijn veel meer elementen en verhoudingen die in de grond een rol spelen. Het ging puur over de verhouding Ca aan het CEC-complex
  zondag 28 mei 2017 @ 12:28:24 #114
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171268783
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 11:52 schreef Nald het volgende:
ik heb niet alles doorgelezen, maar enkel wat bladen gestipt.

Even een paar fouten uit de wereld helpen.

MCPA en MCPP blijven niet achter in je bodem. Wordt opgenomen door de plant vervolgens breken organismen (die de plant verteren) de werkzame stof af. )

En in wat voor tempo gebeurt dat dan precies?
Er is een heleboel wat zichzelf afbreekt.. zoals radioactiviteit bijvoorbeeld.. of die plastic "biologisch afbreekbare" verpakkingen die in de gft bak mogen..
Alleen is dat niet binnen vijf of tien jaar compleet afgebroken..
pi_171272495
afhankelijk van de bodemtemperatuur. Maar als ik spreek bij toepassing vandaag, enkele dagen tot een week. Wanneer de bodem wat kouder is loopt dit op tot enkele weken.

Zodra het in de plant is opgenomen; tot het moment dat de plant droog is, Verdord. (week?)

MCPA en MCPP en andere herbiciden mogen niet lang in de bodem achterblijven. Herbiciden worden ontwikkeld om gewassen gezond te houden (concurrentie-vegitatie wegnemen)

Als deze stoffen langer achterblijven in het gewas hebben dit directe gevolgen voor vervolgteelten. Dus dan gaan ze hun doel voorbij.

Let wel met verkeerd gebruik, kan je vervolgschade krijgen (bijvoorbeeld groen onderploegen)

[ Bericht 54% gewijzigd door Nald op 28-05-2017 14:59:35 (toevoeging) ]
  zondag 28 mei 2017 @ 14:58:45 #116
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171272785
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 14:51 schreef Nald het volgende:
afhankelijk van de bodemtemperatuur. Maar als ik spreek bij toepassing vandaag, enkele dagen tot een week.

Zodra het in de plant is opgenomen; tot het moment dat de plant droog is, Verdord. (week?)
En waarom groeit er dan lange tijd helemaal niets na toepassing? en dan heb ik het niet over een paar weken..
Zonder onafhankelijke bron vind ik het een beetje ongeloofwaardig..
pi_171272899
MCPA en MCPP zijn geen bodemherbiciden, ze werken in op de groeipunt van de plant.

Het duurt gewoon een tijd voordat nieuw zaad kiemt.
Als er bij toepassing een zaadje al aan het kiemen was, maar zijn kliemblaadjes stonden nog niet boven de grond, is er geen opname en de dag na toepassing staat dat plantje erbij alsof er niks gebeurt is.

Onafhankelijke bronnen;

Check het CTGB (onafhankelijk toelatingscommisie)
Check scholar.google.com
  zondag 28 mei 2017 @ 15:09:07 #118
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171273183
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:02 schreef Nald het volgende:
MCPA en MCPP zijn geen bodemherbiciden, ze werken in op de groeipunt van de plant.

Het duurt gewoon een tijd voordat nieuw zaad kiemt.
Als er bij toepassing een zaadje al aan het kiemen was, maar zijn kliemblaadjes stonden nog niet boven de grond, is er geen opname en de dag na toepassing staat dat plantje erbij alsof er niks gebeurt is.

Onafhankelijke bronnen;

Check het CTGB (onafhankelijk toelatingscommisie)
Check scholar.google.com
Goede bronartikelen... je had net zo goed kunnen zeggen: google het maar..

Verder als je bewering zou kloppen, dan zou er direct (na een week of 2) nieuwe groei ontstaan/zichtbaar zijn.. en dat gebeurt niet..
pi_171273326
O ja afbraaksnelheid is ook afhankelijk van je organisch stof gehalte. De afbraak op veen grond gaat vele male sneller dan op bijvoorbeeld een duingrond (klapzand)

Je hebt herbiciden die zorgen dat er weken niks kiemt, dit zijn bodemherbiciden. Deze werken in op het kiemende wortelpuntje van de het kiemplantje. Deze afbraak duurt wel langer. Enkel is de stof selectiever. Een plant die ernaast staat heeft er geen last van, enkel een kiemzaadje.

Betreffende de bronnen; elke bron die ik u aandraag noemt u partijdig, vandaar geef ik u de richtingen waar u het zelf kan zoeken. Binnen 10 sec had ik de halfwaardetijd al gevonden (2e hit)

Daarna hoe komt u aan de wijsheid dat de eerste 2 weken er niks groeit? niet eens grasachtigen waar het middel geen werking op heeft? Brandnetels waar het middel te zwak op is?

Is gewasbescherming ook uw vak? loopt u net als ik elke dag door percelen om een zo gezond mogelijk gewas te telen? Krijgt u net als ik per jaar 3 maanden opleiding om mijn vak uit te mogen oefenen?
  zondag 28 mei 2017 @ 15:15:09 #120
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171273414
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:12 schreef Nald het volgende:
O ja afbraaksnelheid is ook afhankelijk van je organisch stof gehalte. De afbraak op veen grond gaat vele male sneller dan op bijvoorbeeld een duingrond (klapzand)

Je hebt herbiciden die zorgen dat er weken niks kiemt, dit zijn bodemherbiciden. Deze werken in op het kiemende wortelpuntje van de het kiemplantje. Deze afbraak duurt wel langer. Enkel is de stof selectiever. Een plant die ernaast staat heeft er geen last van, enkel een kiemzaadje.

Betreffende de bronnen; elke bron die ik u aandraag noemt u partijdig, vandaar geef ik u de richtingen waar u het zelf kan zoeken. Binnen 10 sec had ik de halfwaardetijd al gevonden (2e hit)

Daarna hoe komt u aan de wijsheid dat de eerste 2 weken er niks groeit? niet eens grasachtigen waar het middel geen werking op heeft? Brandnetels waar het middel te zwak op is?

Is gewasbescherming ook uw vak? loopt u net als ik elke dag door percelen om een zo gezond mogelijk gewas te telen? Krijgt u net als ik per jaar 3 maanden opleiding om mijn vak uit te mogen oefenen?
Nee... ik woon nog maar 34 jaar tussen de akkers.... :O
Verder noem ik je bronnen niet partijdig.. :')

En gewasbescherming een vak noemen is wel erg grappig.. wil niet zeggen dat ik niet jaren op een fordson met veldspuit heb gewerkt.. Ik zou wel erg veel vakken hebben als ik iedere bewerking een vak zou gaan noemen..

[ Bericht 1% gewijzigd door Zolderkamer op 28-05-2017 15:23:40 ]
pi_171273746
betreffend de akkers:

MCPA, MCPP wordt enkel toegepast op graangewassen (deze gewassen zijn er niet gevoelig voor)

Herbiciden kosten geld, dus deze worden zo optimaal mogelijk ingezet. Zaad hebben bepaalde omstandigheden nodig om te kiemen, dus de meeste onkruiden komen tegelijkertijd. Wanneer je ze een tijdje na de regen de kans geeft om te kiemen en niet te hoog laat worden, heb je het overgrote deel in 1 keer. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel (kleinkruiskruid kiemt later).
pi_171274280
Vraag is toch beantwoor? Enkele dagen tot enkele weken in koude omstandigheden en afhankelijk van organisch stof gehalte van de bodem.

Ik verklaar het enkel waarom je 2 weken geen onkruid ziet; Heel simpel omdat ze mensen zoals mij betalen om het spuittijdstip te bepalen = vakkennis.

Daarom valt "de verdunde troep" uit de bouwmarkt zo tegen.

Wil je informatie over de werking van de middelen kan je die vinden op die 2 links.
Zoekopdrachten : werkingsmechanisme groeistoffen (of MCPA)
afbraaktijd MCPA
persistentie MCPA

Stille hint over je zoekopdracht, zou de sites van greenpeace en dergelijke mijden, en controleer de bron. Sites die eindigen op .edu zijn goed betrouwbaar.

Edit; anders legt u uit hoe groeistoffen werken en ze afbreken, u woont inmiddels al 34 jaar tussen de akkers. Dan leg ik u uit hoe u een huis bouwt, ik woon inmiddels ook al een behoorlijk tijdje in een huis.
  zondag 28 mei 2017 @ 15:38:48 #123
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171274378
Interessante info Nald ^O^
Spoilers!
pi_171274549
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:41 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Kerel.. veel plezier met je "vakkennis" of ik kan eigenlijk beter "theorie" zeggen..
Nou, verlicht mij, hoe zit het volgens u. Ik ben heel benieuwd hoe het er volgens u aan toe gaat.
  zondag 28 mei 2017 @ 15:45:24 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171274588
Intressante Info, Nald!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171275027
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:41 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Kerel.. veel plezier met je "vakkennis" of ik kan eigenlijk beter "theorie" zeggen..
OOOOOO!!!!! nu zie ik het, jij bent die knuppel die het probeert op te lossen met azijnzuur.

Stom dat ik er zo diep op inga. Je bent zo'n groene die gespoeld is. En iedereen die überhaupt iets anders verteld, gelijk als ongeloofwaardig bestempeld.

Onderzoeken die anders uitkomen zijn allemaal doorgestoken kaart en beïnvloed door de Chemie.

even een kleine bron:
https://www.rijksoverheid(...)ruiken-tegen-onkruid

pH invloed is giga op bodemleven, alsof je een flat oppakt en op zijn kop terugzet.
Keukenzout; Na en Cl doden veel bodemleven af, omdat het heel de balans uit de bodem weghaalt. Na en CL zijn zeer makkelijk opneembaar voor de plant, hierdoor nemen ze nagenoeg geen andere voedingstoffen meer op en ze zullen verbranden.
  zondag 28 mei 2017 @ 16:01:57 #127
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_171275075
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:47 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Anders dan in jouw vakkennis.. bronnen daarvan kun je op google vinden door bepaalde zoekwoorden te hanteren.. ^O^
Aan zulke antwoorden heeft TS niets en andere lezers ook niet. Als je gelijk denkt te hebben, onderbouw dan hoe het wel zit.

Als je hier puur komt om een punt te maken dan heb je mij in elk geval niet overtuigd.
pi_171275457
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En gewasbescherming een vak noemen is wel erg grappig.. wil niet zeggen dat ik niet jaren op een fordson met veldspuit heb gewerkt.. Ik zou wel erg veel vakken hebben als ik iedere bewerking een vak zou gaan noemen..
Hierboven de reden waarom gewasbeschermingsmiddelen in de particuliere sector worden verboden. Gewasbeschermingsmiddelen zijn als medicijnen. Bij kundig gebruik hebben ze een meerwaarde, bij onkundig gebruik is het gif.

Kijk eens bij foto's hier staan een paar insecten en hun ontwikkeling. Dat is vakkennis. Weten of je moet toepassen, wanneer je moet toepassen en wat je moet toepassen. Maar vooral of je moet toepassen.
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 17:02:20 #129
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171276958
Even opgeruimd.
Laten we het inhoudelijk houden en elkaar niet aanvallen. Als Zolderkamer echt zoveel weet, deel dit dan, daar hebben we meer aan
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171277155
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2017 17:02 schreef derLudolf het volgende:
Even opgeruimd.
Laten we het inhoudelijk houden en elkaar niet aanvallen. Als Zolderkamer echt zoveel weet, deel dit dan, daar hebben we meer aan
Je mag nog wel wat harder opruimen hoor...
  zondag 28 mei 2017 @ 17:09:59 #131
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171277347
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2017 17:02 schreef derLudolf het volgende:
Even opgeruimd.
Laten we het inhoudelijk houden en elkaar niet aanvallen. Als Zolderkamer echt zoveel weet, deel dit dan, daar hebben we meer aan
Opruimen? en dan laat je onzin over dat ik een "gespoelde groene" zou zijn maar staan?

Wis dan niets of alles.. Mijn kennis heb ik al gedeeld.. maar in plaats van daar op in te gaan word ik voor debiel versleten..
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 17:12:11 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171277433
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 17:09 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Opruimen? en dan laat je onzin over dat ik een "gespoelde groene" zou zijn maar staan?

Wis dan niets of alles..
Ik had niet alles gelezen, dacht dat het alleen deze pagina was, excuses.

Dit soort reacties mogen in TR, DM of het FB topic trouwens, hier leidt het af
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 18:16:27 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171280035
Interessante bijdragen Nald!

quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:12 schreef Nald het volgende:

Je hebt herbiciden die zorgen dat er weken niks kiemt, dit zijn bodemherbiciden. Deze werken in op het kiemende wortelpuntje van de het kiemplantje. Deze afbraak duurt wel langer. Enkel is de stof selectiever. Een plant die ernaast staat heeft er geen last van, enkel een kiemzaadje.
Wordt het feit dat de stof selectief is veroorzaakt doordat, dat de stof niks met aardappels of bieten doet, of door het feit dat de stof alleen werkzaam is op kiemende planten?

Oftewel als je het middel te vroeg op bieten spuit, gaan die ook kapot? Is bij een knolgewas als aardappels überhaupt wel sprake van een kiemplanten? :)

quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:21 schreef Nald het volgende:
betreffend de akkers:

MCPA, MCPP
Weet jij zo het verschil tussen de twee die je noemt en 2,4D? In de praktijk dan, dat de werkzame stof net iets anders zijn weet ik :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 28 mei 2017 @ 18:25:38 #134
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171280348
*knip*
zie #132
K&W / [K&W] [FB Deel II] Feedback mag hier gegeven worden !

[ Bericht 78% gewijzigd door derLudolf op 28-05-2017 18:53:15 ]
  zondag 28 mei 2017 @ 18:42:34 #135
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171280814
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2017 17:02 schreef derLudolf het volgende:
Even opgeruimd.
Laten we het inhoudelijk houden en elkaar niet aanvallen. Als Zolderkamer echt zoveel weet, deel dit dan, daar hebben we meer aan
Dank je Ludolf.
Spoilers!
  zondag 28 mei 2017 @ 18:44:04 #136
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_171280864
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 18:25 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Vooral het eerste deel van post 126... |:(
En dat je dat laat staan maar mijn post wist, is ook best interessant..
En ja dit plaats ik hier omdat enige nuancering hier wel op zn plek is..

Verder kan ik ook wel even zeggen wat ik vind dat hij is.. maar dat doe ik niet..
Kappen nu.

Of zo flink zijn om echt inhoudelijk te reageren.
pi_171282523
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 18:16 schreef derLudolf het volgende:
Interessante bijdragen Nald!

[..]

Wordt het feit dat de stof selectief is veroorzaakt doordat, dat de stof niks met aardappels of bieten doet, of door het feit dat de stof alleen werkzaam is op kiemende planten?

Oftewel als je het middel te vroeg op bieten spuit, gaan die ook kapot? Is bij een knolgewas als aardappels überhaupt wel sprake van een kiemplanten? :)

[..]

Weet jij zo het verschil tussen de twee die je noemt en 2,4D? In de praktijk dan, dat de werkzame stof net iets anders zijn weet ik :P
Over het algemeen, wordt de selectiviteit bij bodemherbiciden bepaald door tijdstip (kiemstadia al voorbij of niet) Maar ook verschillende bodemherbicides hebben hun sterke punten en zwakke punten. Zo werken sommige bodemherbiciden weer enkel op grassen en niet op andere gewassen. Kan een zwak punt zijn, maar voor de boomkwekerij is dit heel handig.

MCPA, MCPP en 2,4D zijn alledrie groeistoffen. Maar omdat ze alledrie een andere werkzame stof hebben, hebben ze ook een verschillend werkingsspectrum. (google werkingsspectrum [werkzame stof])*

Ligt er eigenlijk aan, welk onkruid je hebt. Aan de hand daarvan maak je je keuze.

Ik ben werkzaam in de fruit. Wij hebben maar een paar herbiciden beschikbaar. Omdat ons gewas een houtig gewas is (stam neemt moeilijk op), is de selectiviteit iets minder van belang. Vooral in de akkerbouw is het een kunst om de juiste keuze te maken dat het onkruid verdwijnt en je gewas hier zo min mogelijk last van heeft. Betreffende aardappelen of bieten kunnen zij veel beter antwoord geven. (gras kan ik nog wel)

*aangezien de meeste van jullie particulier zijn, zijn veel werkzame stoffen voor jullie illegaal (niet legaal verkrijgbaar). Als ik hier nu advies over geef, geef ik illegaal advies. Dit kost mij mijn licentie en uiteindelijk mijn baan.
  zondag 28 mei 2017 @ 20:10:59 #138
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171283220
Wat een gelul over illegaal advies...
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 20:34:51 #139
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171283944
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 20:10 schreef Zolderkamer het volgende:
Wat een gelul over illegaal advies...
Dat ligt er aan wat je baan is en sommige mensen gaan er anders mee om dan anderen. Nald kiest er voor om er heel zorgvuldig mee om te gaan, respecteer dat gewoon.

Overigens zijn sowieso MCPA en mcpp verkrijgbaar in particuliere middelen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 21:04:49 #140
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171285168
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 19:42 schreef Nald het volgende:

[..]

Over het algemeen, wordt de selectiviteit bij bodemherbiciden bepaald door tijdstip (kiemstadia al voorbij of niet) Maar ook verschillende bodemherbicides hebben hun sterke punten en zwakke punten. Zo werken sommige bodemherbiciden weer enkel op grassen en niet op andere gewassen. Kan een zwak punt zijn, maar voor de boomkwekerij is dit heel handig.
Om op die manier het gras onder fruitbomen te laten staan bedoel je? Waarom spuit je geen MCPA oid op het gras? :)

quote:
MCPA, MCPP en 2,4D zijn alledrie groeistoffen. Maar omdat ze alledrie een andere werkzame stof hebben, hebben ze ook een verschillend werkingsspectrum. (google werkingsspectrum [werkzame stof])*

Ligt er eigenlijk aan, welk onkruid je hebt. Aan de hand daarvan maak je je keuze.
Ja die werkingsspectra heb ik wel eens opgezocht, ben opzoek naar welke van de drie het beste tegen grote brandnetel werkt. De ene fabrikant zegt 'goed werkzaam' de andere 'matig werkzaam' bij sommige onkruiden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 28 mei 2017 @ 21:15:58 #141
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171285604
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 21:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Om op die manier het gras onder fruitbomen te laten staan bedoel je? Waarom spuit je geen MCPA oid op het gras? :)

MCPA werkt niet tegen gras, heeft ie hier eerder uitgelegd.
Is dat trouwens omdat grassen niet uit de toppen maar uit de wortels groeien?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 21:17:17 #142
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171285643
Never Mind, al 30 keer op de site van nufarm gekeken, maar eigenlijk nooit de "groeistoffenkaart" aan geklikt.
http://www.nufarm.com/Assets/17388/1/Groeistoffenkaart.pdf

Handig overzicht.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 21:20:04 #143
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171285749
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

MCPA werkt niet tegen gras, heeft ie hier eerder uitgelegd.
Is dat trouwens omdat grassen niet uit de toppen maar uit de wortels groeien?
Hij wil juist het gras laten staan toch?

Dat is omdat gras/graansoorten eenzaadlobbigen zijn, net als palmbomen en orchideeën. Die kunnen ook tegen MCPA.

Geen idee of alles wat van onderuit groeit eenzaadlobbige is, dan zou prei dat ook moeten zijn

Edit: prei is idd eenzaadlobbig. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door derLudolf op 28-05-2017 21:27:13 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171289168
pfff we gaan nu wel de diepte in:

Groeistoffen werken inderdaad enkel op 2 zaadlobbigen. Fruitbomen zijn hier ook gevoelig voor, maar niet als je het enkel tegen de stam spuit. (verhout = geen opname). Soms zien we schade als er groeistoffen op de boom is gekomen door thermiek. Dit resulteert in klein blad, en heel veel kleine vruchten, het jaar erop zie je dat de boom niet meer vruchtbaar is. Bij volledige beddeking (foutje/ ongeluk) zal de boom ook sterven.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, wanneer een boom pas geplant is en de aarde rond de wortels nog niet goed aangezakt is uitkijken met alle herbiciden.

Pas gezaaid gras, krijgt ook een duw van groeistoffen.

Illegaliteit: je hebt meerdere soorten illegaliteit. Een middel wat absoluut verboden is toepassen. Bijvoorbeeld nu nog de garlon van vroeger.
Een middel wat wel is toegelaten, maar in een andere teelt (voorbeeld MCPP is toegelaten in graan, maar niet in fruit)
Wel toegelaten in de teelt, maar niet volgens etiket toegepast. (bijvoorbeeld voor een bepaalde datum, te hoge dosering of wachttijd niet in ere gehouden.

MCPA is wel toegelaten in het fruit, een zuivere grasbaan is sterker qua draagkracht (trekker). Enkel vinden we het (inbepaalde mate) fijn als er meer gewassen in de boomgaard staan. Deze gewassen zoals madeliefjes, paardebloemen trekken weer plaagdieren aan, maar dus ook de roofinsecten van deze plaagdieren. Dit komt ten goede aan het biologisch evenwicht.

Tot slot MCPP is als het goed is niet als particulier verkrijgbaar. Er zijn nog maar 2 merken op de markt (NL) en deze zijn alleen professioneel verkrijgbaar.
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 23:46:34 #145
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171291063
Aha, ik wist niet dat je gras met wat onkruid wilde ;)

En nuttig om te weten van die thermiek, nooit van gehoord, was alleen bekend met drift.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 29 mei 2017 @ 00:49:52 #146
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171292369
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 20:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat ligt er aan wat je baan is en sommige mensen gaan er anders mee om dan anderen. Nald kiest er voor om er heel zorgvuldig mee om te gaan, respecteer dat gewoon.


Ik respecteer mensen die een ander uitschelden voor gespoelde groene allerminst... gewoon..
  maandag 29 mei 2017 @ 00:54:03 #147
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_171292419
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 00:49 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik respecteer mensen die een ander uitschelden voor gespoelde groene allerminst... gewoon..
Vecht dit aub even via DM uit wil je. Daar is het voor.

:O
  maandag 29 mei 2017 @ 01:04:28 #148
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171292525
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 00:54 schreef Barrah het volgende:

[..]

Vecht dit aub even via DM uit wil je. Daar is het voor.

:O
Dat is al gedaan.. en verder: Ik word gequote dus je spreekt de verkeerde aan..
Oh en btw.. je post nu al een paar keer iets wat in feedback hoort.. zet het daar dan ook neer..
  maandag 29 mei 2017 @ 01:08:20 #149
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_171292559
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 01:04 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat is al gedaan.. en verder: Ik word gequote dus je spreekt de verkeerde aan..
In plaats van met inhoudelijke argumenten te komen speel je weer op de man. En het nu afschuiven op een mod, succes daarmee.
  maandag 29 mei 2017 @ 01:09:48 #150
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171292566
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 01:08 schreef Barrah het volgende:

[..]

In plaats van met inhoudelijke argumenten te komen speel je weer op de man. En het nu afschuiven op een mod, succes daarmee.
Doet dat ff in dm ofzo.. :O
pi_171292600
Als je een sloot in de buurt hebt. Klein dijkje om je land maken en onder een paar centimeter water zetten. Werkt ook prima voor alle boeren in de noordkop :P
pi_171293599
quote:
99s.gif Op maandag 29 mei 2017 01:14 schreef CrashO het volgende:
Als je een sloot in de buurt hebt. Klein dijkje om je land maken en onder een paar centimeter water zetten. Werkt ook prima voor alle boeren in de noordkop :P
Om onkruid weg te krijgen is dit idd een prima oplossing. (uitgaande dat je goed water hebt en geen kwel wat onder de dijk doorkomt)

Alleen je bodem zit vol met bodemleven, een gedeelte is anaeroob en een gedeelte aeroob. Die laatste help je ook om zeep. Wordt je bodem niet altijd beter van. Ook hier haal je er het evenwicht uit, wat bodemziekten de overhand kan geven.
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 08:46:46 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171293618
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 08:45 schreef Nald het volgende:

[..]

Om onkruid weg te krijgen is dit idd een prima oplossing. (uitgaande dat je goed water hebt en geen kwel wat onder de dijk doorkomt)

Alleen je bodem zit vol met bodemleven, een gedeelte is anaeroob en een gedeelte aeroob. Die laatste help je ook om zeep. Wordt je bodem niet altijd beter van. Ook hier haal je er het evenwicht uit, wat bodemziekten de overhand kan geven.
Het bodemleven om zeep helpen is soms ook de bedoeling, bijvoorbeeld aaltjes :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171293656
aaltjes krijg je niet dood, door het een week onder water te zetten.

Sommige soorten hebben eitjes die jaren niet uitkomen omdat hun doelgewas niet aanwezig is.
Maar je brengt niet alleen de "slechte"om zeep. Maar ook de goede.

In de natuur is het zo dat de goede altijd achteraan komen.

Balans is het sleutelwoord.

ps. wat is DM?
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 10:12:19 #155
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171295014
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 08:50 schreef Nald het volgende:
aaltjes krijg je niet dood, door het een week onder water te zetten.

Sommige soorten hebben eitjes die jaren niet uitkomen omdat hun doelgewas niet aanwezig is.
Maar je brengt niet alleen de "slechte"om zeep. Maar ook de goede.

In de natuur is het zo dat de goede altijd achteraan komen.

Balans is het sleutelwoord.

ps. wat is DM?
Een direct message, een soort chatbericht. DM.FOK.NL :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 31 mei 2017 @ 14:58:31 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171348989
Hoe staat het met de wei LS? Al een tweede keer gespoten? Zie je al onkruid dat is bezweken?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 31 mei 2017 @ 15:15:39 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171349512
quote:
99s.gif Op maandag 29 mei 2017 01:14 schreef CrashO het volgende:
Als je een sloot in de buurt hebt. Klein dijkje om je land maken en onder een paar centimeter water zetten. Werkt ook prima voor alle boeren in de noordkop :P
Is dat niet eerder tegen woelmuizen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 mei 2017 @ 15:16:36 #158
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171349540
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 14:58 schreef derLudolf het volgende:
Hoe staat het met de wei LS? Al een tweede keer gespoten? Zie je al onkruid dat is bezweken?
Nog geen tweede keer gespoten. Ik wil eerst nog een keer maaien maar ik heb nog geen maaier.
Spoilers!
  woensdag 31 mei 2017 @ 15:17:18 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171349565
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 08:50 schreef Nald het volgende:
aaltjes krijg je niet dood, door het een week onder water te zetten.

Sommige soorten hebben eitjes die jaren niet uitkomen omdat hun doelgewas niet aanwezig is.
Maar je brengt niet alleen de "slechte"om zeep. Maar ook de goede.

In de natuur is het zo dat de goede altijd achteraan komen.

Balans is het sleutelwoord.

ps. wat is DM?
Is de balans in de uiterwaarden zo slecht dan? Dat gaat bijna ieder jaar een paar weken onder water. Zijn prachtige natuurgebieden tussen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator woensdag 31 mei 2017 @ 15:17:40 #160
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171349575
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 15:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Nog geen tweede keer gespoten. Ik wil eerst nog een keer maaien maar ik heb nog geen maaier.
Is die mooie Honda aan je neus voorbij gegaan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 31 mei 2017 @ 15:19:48 #161
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171349640
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 15:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Is die mooie Honda aan je neus voorbij gegaan?
Kerel reageert niet. Ik ga hem gelijk een berichtje sturen.
Spoilers!
  Moderator woensdag 31 mei 2017 @ 15:56:42 #162
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171350799
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 15:19 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Kerel reageert niet. Ik ga hem gelijk een berichtje sturen.
Beller is sneller
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 31 mei 2017 @ 16:06:54 #163
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171351104
quote:
12s.gif Op woensdag 31 mei 2017 15:56 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Beller is sneller
Staat geen telefoonnummer bij. Bericht is gestuurd.
Spoilers!
pi_171381690
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 15:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is de balans in de uiterwaarden zo slecht dan? Dat gaat bijna ieder jaar een paar weken onder water. Zijn prachtige natuurgebieden tussen.
Vaak staan hier pioniers planten. Dit zijn niet de vruchtbare productieve gronden.
  donderdag 1 juni 2017 @ 20:19:56 #165
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171381799
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 20:15 schreef Nald het volgende:

[..]

Vaak staan hier pioniers planten. Dit zijn niet de vruchtbare productieve gronden.
Zandraket enzo.
Blijf het mooi vinden hoe snel de natuur kale gebieden koloniseert, opgespoten stukken land, oude dagbouw, afgebroken industriegebied. Binnen de kortste tijd staan er planten en lopen er konijnen en reeen.
Als ik zo een stuk land tegenkom zaai ik er vaak een zadenmix van wilde bloemen in, paar maanden later staat het prachtig in bloei.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171381892
Het is iddem schitterend!

Mijn vader heeft 20 jaar geleden ooit een schuur gebouwd. Hieromheen is er wit (strand)zand gestort (soms tot een 1 meter dik). Uiteindelijk zijn er toch onkruiden en grassen op gaan groeien (nooit bemest).

Afgelopen zomer hebben we een nieuwe leiding naar de schuur moeten graven. Toen zagen we dat de bovenste 20 cm mooie zwarte grond is geworden. Puur door pioniersplanten.

Het is bizar wat de natuur allemaal kan doen.
  donderdag 1 juni 2017 @ 20:30:49 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171382029
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 20:23 schreef Nald het volgende:
Het is iddem schitterend!

Mijn vader heeft 20 jaar geleden ooit een schuur gebouwd. Hieromheen is er wit (strand)zand gestort (soms tot een 1 meter dik). Uiteindelijk zijn er toch onkruiden en grassen op gaan groeien (nooit bemest).

Afgelopen zomer hebben we een nieuwe leiding naar de schuur moeten graven. Toen zagen we dat de bovenste 20 cm mooie zwarte grond is geworden. Puur door pioniersplanten.

Het is bizar wat de natuur allemaal kan doen.
O+ O+ O+ O+ O+ O+
Was in de buurt waar ik woonde een geluidswal neergezet, en land opgespoten. Had daar bloemenzaad gestrooid.
Een paar maanden later zag het er prachtig uit in bloei.
Was daar fotos van aan het maken toen ik een vrouw ontmoete van dik in de 80. Ze vertelde me dat ze het zo een wonder vond dat het zo maar allemaal kwam en bloeide, hoe mooi het was. Ik heb haar toen maar verteld dat ik met een kilo of wat wilde bloemen mix had geholpen. Ze vond dat zo geweldig! Heb haar een tijdje later nog de fotos voorbijgebracht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171386723
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 20:19 schreef Pietverdriet het volgende:Zandraket enzo.
Blijf het mooi vinden hoe snel de natuur kale gebieden koloniseert, opgespoten stukken land, oude dagbouw, afgebroken industriegebied. Binnen de kortste tijd staan er planten en lopen er konijnen en reeen.
Als ik zo een stuk land tegenkom zaai ik er vaak een zadenmix van wilde bloemen in, paar maanden later staat het prachtig in bloei.
bij mij in het dorp is een paar jaar geleden een loods afgebroken, het ligt al die tijd nog braak.
Er staan bouwhekken omheen dus alles blijft ongerept, ondertussen zijn de bomen daar 3,5/4 meter hoog :D
  Moderator vrijdag 2 juni 2017 @ 09:43:58 #169
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171391724
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:13 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

bij mij in het dorp is een paar jaar geleden een loods afgebroken, het ligt al die tijd nog braak.
Er staan bouwhekken omheen dus alles blijft ongerept, ondertussen zijn de bomen daar 3,5/4 meter hoog :D
En veel russen zeker?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171397319
Russen ? nee hoezo ?
pi_171401192
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 09:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En veel russen zeker?
Wij hebben we enórm veel russen; de boel is hier een paar jaar geleden flink omgewoeld en sindsdien is de helft van ons gras eraan. Het lijkt erop dat veel/vaak maaien helpt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 2 juni 2017 @ 23:43:38 #172
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171409304
Toch nog wat opgestoken vandaag
Russen
http://www.van-dingenen-o(...)en%20rode%20rus.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 3 juni 2017 @ 00:31:29 #173
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171410344
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 17:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Wij hebben we enórm veel russen; de boel is hier een paar jaar geleden flink omgewoeld en sindsdien is de helft van ons gras eraan. Het lijkt erop dat veel/vaak maaien helpt.
Maaien helpt inderdaad. Voor MCPA is het ongevoelig, voor glysofaat weet ik het eigenlijk niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 3 juni 2017 @ 06:27:38 #174
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171412563
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 14:37 schreef bluemoon23 het volgende:
Russen ? nee hoezo ?
Das ook zo'n echte piobierplant/onkruid.
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')