Heb er al eens over nagedacht om dit in het normale wijntopic te posten. Het is me daar te serieus. De wijn marketing van vandaag de dag bewijzen dat er meer wijndrinkers zijn zoals ik. Dus ik test het hier op fok! Ik ken zelfbenoemde wijnkenners die zeggen dan over een wijn dat het
quote:
voorzichtig naar katjesdrop neigt en tegelijk bezit de wijn een zwart fruitig aroma, soepelheid, flink wat sap en voorzichtige roostertonen
Nou goed, deze beschrijving komt van een vriend namens Gall & Gall maar dit is de taal die je bezigt als wijnsnob en hoe goed ik het ook probeer, ik herken die zoethout, chocolade, zwarte bessen, tabak, rijpe bramen, bacon en gegrilde kip smaken niet in een wijn. Gelukkig niet, zou ik willen zeggen.
Je kunt over smaak best wat zeggen. Droog/Zoet, alcoholpercentage en als je goed bent en regelmatig drinkt kun je misschien ook relatief goed druivensoorten (zolang het geen blend is) herkennen. Dat er andere substanties in die wijn zwemmen als hij ligt te rijpen en dat daardoor de smaak wordt aangepast is logisch. Dat is ook allemaal prima maar het liefste breng ik het terug tot
1) Lekker
2) Niet (zo) lekker
Het op basis van een teugje 'smaakmaker naar keuze invullen' bepalen of een wijn goed of slecht is. Zoals in wijnmarketing historisch gezien de enige manier om je te differentieren, dat werkt bij mij niet. Daar speelt de supermarkt wel op in hoor. Zag 20 jaar geleden toen ik in de supermarkt werkte elke wijn er nog zo uit:
tegenwoordig moet je slurpen en slobberen (als je het over verschrikkelijke woorden in de wijnwereld wilt hebben) met dit soort designer producten
Dit doen ze omdat het werkt. Jan met de Pet en ik, wij kunnen ons met die smaken niet identificeren. Wij kopen dan maar een leuk etiket en als ie smaakt dan kopen we hem nog een keer en als ie niet smaakt gaat ie op de zwarte lijst of door de bolognaise.
Nu hebben die supermarkten nog een probleem. Als je wijn koopt, dan denk je aan een wijnboer. Een man met een berg vol druiven en een oude traktor. Die haalt als ze rijp zijn de druiven van de berg naar de boerderij en daar maakt hij van de mooie druiven wijn en de slechte druiven verkoopt hij... Aan de druiven verwerkende industrie (rozijnen of supermarkt wijn), want het is natuurlijk niet zo dat een wijnboer kan voldoen aan de eisen van de supermarkt. Tegelijktijd 6 flessen in 850 filialen van Albert Heijn hebben staan, dan heb je al aardig wat hectares druiven nodig. Dan willen die inkopers nog stabiele kwaliteit, goed voorraadmanagement... Met andere woorden, je kunt niet van je product houden en Albert Heijn beleveren.
Daarom drinkt XL alleen wijnboeren wijn (laten we zeggen, afgevuld op een boerderij. Hij mag best door een handelaar in de markt gezet worden) en die wijn die dan nog overblijft die selekteert hij op etiket. Want XL drinkt zijn wijn eigenlijk alleen met vrienden en dan is het leuk als er een mooie of grappige fles op tafel staat.
Nou goed, dit is de niche... en daarom heb ik de topic titel maar vol marketing segment bullshit gezegd, want anders kan ik me niet van de gewone wijnsnobs onderscheiden. Nu wil XL natuurlijk tips van jullie en daarvoor beloont hij jullie met tips van hem
Een redelijk conservatieve tip om mee te beginnen: Ik noem hem vanwege de romantiek in het verhaal hierboven. Wijnberg, boer, traktor...
Gevonden bij een kleine winkel in Mainz (Duitsland), die inmiddels een redelijk succesvolle webshop hebben. Deze wijn vind ik leuk omdat rode Duitse wijn zo'n slechte naam heeft. Dat kun je in Mainz natuurlijk niet zeggen, de klandizie koopt natuurlijk lokaal en er staan dan ook vele hippe Duitse wijnen in deze winkel en enkele zullen nog volgen in dit topic. De fles is mooi, maar nog altijd een tikkeltje saai.
Daarom nog een tweede tip
Deze is wat mij betreft alweer redelijk commercieel. Ze worden op lokale wijngaarden tot wijn gemaakt. De verkoop is via grote handelaars (zeter, bijv). Dat wil zeggen, je komt hem 'overal' tegen, in speciaalzaken... online... het zijn niet weinig flessen die hiervan gemaakt worden, maar het mag nog net van XL. Leuk is dat de man macho man op het etiket iedere jaargang groeit qua baard/tattoo's. Lekker hipster dit. Ook hier zal ik de rest van de subhandelaar (casa rojo) nog wel voorbij laten komen, want er zitten meerdere leuke flessen bij. Prijs/kwaliteit is uit de kunst hier! Je vindt ze ook in (sterren)restaurants.
Oh ja, uit den bozen zijn intercontinentale wijnen die in Europa met water tot wijn worden gemaakt. Zoals geschreven, het moet wel in fles de wijngaard verlaten.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich
| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich binen de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"