abonnement Unibet Coolblue
pi_170234316
Ach, in theorie was het ook mogelijk dat haar privévermogen bestond uit aandelen van haar bedrijf. Op die manier is het niet onwaar wat er beweerd werd maar als je vermogen bestaat uit aandelen van het bedrijf waarvoor je borg staat is het niet echt materieel meer te noemen natuurlijk.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_170234338
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 11:45 schreef BruderKlaus het volgende:
Ach, in theorie was het ook mogelijk dat haar privévermogen bestond uit aandelen van haar bedrijf. Op die manier is het niet onwaar wat er beweerd werd maar als je vermogen bestaat uit aandelen van het bedrijf waarvoor je borg staat is het niet echt materieel meer te noemen natuurlijk.
Nee, zo werkt dat niet. Je kunt bij Collin niet borg staan met vermogen van het bedrijf zelf. Dat staat los van elkaar.
Pecunia non olet
pi_170234903
1 Collin beweert nergens dat de borg materieel is.
2 Enige bewering aangaande waarde van borg komt van mevrouw zelf.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_170235316
Slechte zaak van collin, zaak rammelt aan alle kanten en 20k van 150k lijkt me erg matig (met nog veel admin. Kosten). Loopt het rendement van Collin een behoorlijke deuk op.
pi_170236945
LAPPA BOOKS uit de pitch Collin
Rentabiliteit
De prognose is gebaseerd op de bestaande verkopen op onder andere Terschelling. Mochten de verkopen onverhoopt tegenvallen dan kan men de exploitatie aanpassen zodat eenvoudig aan de rente- en aflossingsverplichtingen kan worden voldaan. De organisatie is zo opgezet dat zelfs bij 50% lagere verkopen dan geprognosticeerd in jaar 1 en 25% lagere verkopen in jaar 2, de kosten zo schaalbaar zijn, dat aan alle aflossingsverplichtingen voldaan kan worden. Beide aandeelhouders hebben een partner die voldoende inkomsten genereert om aan alle privébehoeften te kunnen voldoen en zijn daarom niet afhankelijk van de activiteiten van LAPPA. Na een verwachte omzet van ¤ 203.000,- in 2016 is de kasstroom van ¤ 38.000,- voldoende om aan de aflossingsverplichtingen te kunnen voldoen. Het netto cashflow overschot (na aflossing) zal naar verwachting in de volgende jaren stijgen naar ¤ 48.000,- (2017) en ¤ 86.000,- (2018). Op basis van de prognose 2016 komt de score uit op Ruim voldoende. Voorzichtigheidshalve kwalificeren wij de score op Voldoende.


Collin kan prachtig mooi sprookjes vertellen.
De crowd zit met het verlies.
Wees je goed bewust Crowdfunding heeft een zeer hoog gokgehalte
pi_170242792
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 09:47 schreef Gijsbertus het volgende:
Info inzake collin project:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had deze nog niet eerder hier langs zien komen als Collin project in de problemen. Dus als ik het goed begrijp was deze bij de investeerders al sinds december bekend als probleemgeval.
Wat me opvalt de "arrogantie van de Dame" bij de beantwoording van de vraag.

Er is een vermogen aanwezig in privé voor ongeveer de helft van de hoogte van borgstelling, verder ben ik van mening dat ik met mijn kennis en kunde een stevige verdiencapaciteit in de toekomst heb. Zonnige groet, M.Touwslager

Als zij dit "met mijn kennis en kunde een stevige verdiencapaciteit in de toekomst heb" heeft dan kan ze wel wat langer dan 3 jaar voor de schuldenaflossing aan de investeerders werken.
Ik denk als ik geïnvesteerd had dat ik Collin met deze zinsnede om de oren had geslagen om de termijn van aflossingsverantwoordelijkheid minstens te verdubbelen tot 6 jaar.

Ze komt nu wel erg makkelijk weg voor het verbranden van deze 125K in 8 maanden. Is er wel gekeken waar dit geld gebleven is? Ik lees daar niets over. Behalve dan dat mevr Touwslager een Zonnige....................groet achterlaat. :? O-) :X

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 15-04-2017 18:45:47 ]
pi_170243854
quote:
Is er wel gekeken waar dit geld gebleven is?

Volgens haar eigen LinkedIn in een nieuwe uitgeverij?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170243965
Mooi ja. Je zaak gaat failliet en je begint meteen met iets anders. Waar komt dat geld dan vandaan...? Ik krijg hier een nare smaak van in m'n mond.

Iemand overigens ervaring met grondgeeftrust.nl? Ik zag net de reclame een paar keer voorbij komen dus maar eens gekeken, krijg weinig helder. De FB-pagina is in elk geval niet erg lovend. Zou gaan om opkopen van grond met het doel het in de toekomst aan projectontwikkelaars of gemeenten te verkopen.
Schip ahoy!
pi_170244188
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 19:32 schreef Piet__Piraat het volgende:
Mooi ja. Je zaak gaat failliet en je begint meteen met iets anders. Waar komt dat geld dan vandaan...? Ik krijg hier een nare smaak van in m'n mond.

Iemand overigens ervaring met grondgeeftrust.nl? Ik zag net de reclame een paar keer voorbij komen dus maar eens gekeken, krijg weinig helder. De FB-pagina is in elk geval niet erg lovend. Zou gaan om opkopen van grond met het doel het in de toekomst aan projectontwikkelaars of gemeenten te verkopen.
Als dat zo'n goede deal was, hadden ze het zelf wel opgekocht... dat soort dingen kun je beter laten schieten want je kunt meestal wachten tot je een ons weegt.
pi_170244472
Dat had ik ook al beredeneerd :D Maar ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft. Meestal zijn het gewoon heel erg shady constructies waar maar weinig mensen rijk van worden.
Schip ahoy!
pi_170245052
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 11:46 schreef obligataire het volgende:

[..]

Nee, zo werkt dat niet. Je kunt bij Collin niet borg staan met vermogen van het bedrijf zelf. Dat staat los van elkaar.
Nou... Bij de voetbalshop pitch stond de moeder Orialis borg:
quote:
The Oriali Project B.V. geeft een zakelijke borgstelling af voor minimaal ¤ 650.000,- bij een leenbedrag van ¤ 1.000.000,- (de ondergrens). Indien er sprake is van een hoger leenbedrag zal de borgstelling evenredig stijgen tot een maximum van ¤ 1.150.000,- (bij een leenbedrag van ¤ 1.500.000,-). De borgstelling zal lineair dalen gelijk aan het aflossingsschema van de lening. De borgstelling heeft op dit moment materiële waarde. Gezien het belang van deze borgstelling onderbouwen wij in deze case graag de materialiteit: The Oriali Project B.V. heeft per ultimo 2015 een eigen vermogenspositie van bijna ¤ 1 miljoen op een balanstotaal van ruim ¤ 1,5 miljoen. Daarnaast noteert Dun & Bradstreet een Laag risico voor de zakelijke borg.
maar bij navraag bleek dat een groot deel van het eigen vermogen de activering van/lening aan de dochter was. En Collin noemde het desondanks materiele waarde.
quote:
Op het moment dat balansposten die betrekking hebben op The Badge Company B.V. geheel worden geëlimineerd uit de balans van The Oriali Project zal er een eigen vermogen resteren van afgerond ¤ 290.000 (balans eind 2015).
Dit wordt dus standaard niet vermeld maar is m.i. wel van groot belang voor de waardering van de borgstelling.
pi_170246430
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 20:08 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Nou... Bij de voetbalshop pitch stond de moeder Orialis borg:

[..]

maar bij navraag bleek dat een groot deel van het eigen vermogen de activering van/lening aan de dochter was. En Collin noemde het desondanks materiele waarde.

[..]

Dit wordt dus standaard niet vermeld maar is m.i. wel van groot belang voor de waardering van de borgstelling.
Dat klinkt niet goed inderdaad. Ik mag hopen dat dit een uitzondering is. Overigens kan ik me van dit project herinneren (ik doe er trouwens niet aan mee) dat er nog een tweede deelneming was die bijzonder goed draait. Deze zou dan eventueel de betalingen over kunnen nemen, nu deze tweede deelneming indirect mee aansprakelijk is. Misschien(??) werd dat mede bedoeld als onderbouwing voor die materialiteit.

Het staat me helder voor de geest dat Collin een keer heeft bevestigd dat borgstelling gebeurt met extern privé of zakelijk vermogen. Ik weet alleen niet meer bij welk project dat was.
Pecunia non olet
  zondag 16 april 2017 @ 09:49:51 #163
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_170254296
thnx voor jullie input bij Lappa Books. Mijn 1e default bij collin :(.
Heb dus oneens gestemd
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170285821
Is er hier iemand met ervaring in crowdfunding van buitenlands vastgoed?
Ik heb wat Duitse websites bekeken, maar geen enkele biedt een eerste recht van hypotheek aan.
pi_170286907
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:48 schreef mrbombastic het volgende:
Is er hier iemand met ervaring in crowdfunding van buitenlands vastgoed?
Ik heb wat Duitse websites bekeken, maar geen enkele biedt een eerste recht van hypotheek aan.
http://www.fiscalert.nl/s(...)itenlandse-inter.php :)
pi_170291554
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 08:21 schreef Groepfunder het volgende:
FNC heeft een nieuwsbrief uitgedaan en komt als gevolg van "enkele vragen" met iets meer informatie over de per 1 april jl. doorgevoerde wijziging van het aanvraagproces voor de ondernemer die een eenmanszaak of VOF heeft. Het komt er op neer dat FNC ook kijkt naar niet nader gespecificeerde 'huidige documentatie' en deze manier van werken sinds 2014 ook al toepast in het Verenigd Koninkrijk.
Dat ze hun oordeel niet alleen op basis van de jaarrekening baseren was me al eerder bekend. Het punt is dat wij daar geen inzicht in krijgen en wel graag zelf tot een oordeel willen kunnen komen.
En dat ze het in het VK ook zo doen is leuk voor ze, maar dat is natuurlijk geen argument.

quote:
Overigens: hoeveel inzicht hebben wij in de cijfers en bronnen die andere platforms gebruiken bij de beoordeling van een kredietaanvraag?
Soms geven platforms wel inzicht in welke bronnen ze gebruiken, alleen de cijfers worden zelden gegeven (soms als het het platform goed uit komt). Wat dat betreft was FnC een positieve uitzondering.

Het is afwachten hoe lang het duurt voordat FnC concludeert dat projecten waar recente cijfers bij staan sneller vollopen en het dus loont om wel achter de cijfers aan te gaan.
pi_170300323
Heb er in zoverre ervaring mee dat ik tot vervelens vaak over gebeld wordt, aanbieding van warme grond.
Denk dat je daar in mee gaat als het wat verder van je woonplaats af is, je denkt dan op een kaartje zo dat ziet er interessant uit, als die gemeente uitbreid hebben ze die grond nodig.
Is het bij jezelf in de gemeente dan weet je nou daar wordt dus nooit gebouwd.
Verder zoals Crowdiefunder zegt, als het echt warme grond is hebben ze jou niet nodig, dan geeft de huidige eigenaar(boer, akkerbouwer) het trouwens ook niet weg die is zeker ook niet gek.

gaat over vraag piet piraat, dacht dat ik gequote had
pi_170302349
Na een tijdje leerzaam meelezen hoop ik nu ook af en toe wat bij te kunnen dragen. Ik ben begin 2015 bij LaH met crowdfunding begonnen en heb nu circa 100 lopende (en 25 afgesloten) projecten verdeeld over 7 CFplatformen.

Ook ik zit in NPFC bij LaH maar dit is slechts 6% en de eerstvolgende terugbetaling is in juni gepland dus ik wacht rustig af. Tot nu toe geen problemen met FnC maar al enige tijd niet geïnvesteerd mede op advies van FOK!kers waarvoor dank.

LAPPA books is mijn eerste default en wel meteen een hele zure. Denk dat ik ook oneens ga stemmen omdat mevr. Touwslager er m.i.wel erg makkelijk mee wegkomt. Het boekje hebben ze overigens direct na het afronden van de campagne verstuurd.
pi_170302674
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:22 schreef Aster1X het volgende:
Na een tijdje leerzaam meelezen hoop ik nu ook af en toe wat bij te kunnen dragen. Ik ben begin 2015 bij LaH met crowdfunding begonnen en heb nu circa 100 lopende (en 25 afgesloten) projecten verdeeld over 7 CFplatformen.

Ook ik zit in NPFC bij LaH maar dit is slechts 6% en de eerstvolgende terugbetaling is in juni gepland dus ik wacht rustig af. Tot nu toe geen problemen met FnC maar al enige tijd niet geïnvesteerd mede op advies van FOK!kers waarvoor dank.

LAPPA books is mijn eerste default en wel meteen een hele zure. Denk dat ik ook oneens ga stemmen omdat mevr. Touwslager er m.i.wel erg makkelijk mee wegkomt. Het boekje hebben ze overigens direct na het afronden van de campagne verstuurd.
Welkom hier en bedankt voor je update!

De hormonen trainster/verkoopster is vanochtend geplaatst en vol.
https://www.collincrowdfund.nl/hormooncommunity-nederland/
Zou me niets verbazen als deze mevrouw na 8 maanden naast Lappa Books komt te staan in de OP
pi_170304196
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De hormonen trainster/verkoopster is vanochtend geplaatst en vol.
Echt ongelofelijk...
pi_170307164
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 19:55 schreef Benger het volgende:

Het is afwachten hoe lang het duurt voordat FnC concludeert dat projecten waar recente cijfers bij staan sneller vollopen en het dus loont om wel achter de cijfers aan te gaan.
Als het project sneller vol zou lopen plaatst men de cijfers wel.

Ik verdenk FC er ernstig van dat men maar wat blij is dat zwakke bedrijven hun laatste cijfers niet op orde hebben zodat zij die cijfers volgens hun nieuwe richtlijnen niet hoeven te plaatsen of te vragen.
https://www.fundingcircle(...)application-process/

Zie o.a. de discussie van de UK Horseman :) Hototrot in de Q&A bij de blog.

Overigens is het UK stukje nog veel duidelijker over het feit dat de verandering niet is te doen om het binnen krijgen van betere informatie over bedrijven maar om het voor bedrijven makkelijker te maken om een lening te krijgen zonder geld kostende opstelling van jaarcijfers en dus ook met minder informatie naar investeerders. Dus makkelijker leningen verstrekken zodat Funding Circle eenvoudigweg meer omzet kan maken tegen lagere kosten. Targets Halen is het devies!!!

Het zou me niets verbazen dat De Moedermaatschappij FC UK de duimschroeven heeft aangehaald om meer omzet te halen bij de Nederlandse dochter. Met als resultaat deze drempel verlaging voor bedrijven en slechtere informatievoorziening voor de investeerder om zo meer omzet te halen uit de voor haar verliesgevende NL markt.

Van mij mag FC best meer omzet binnen halen maar niet ten koste van de informatievoorziening aan de investeerder! :(

Ik heb vandaag gevraagd aan de AFM om als scheidsrechter in actie te komen. Het is tijd voor :G voor FC NL. En als een waarschuwing niet helpt om wat nu in gang gezet is terug te draaien mogen ze van mij van de AFM :R krijgen!
Als er iets wel belangrijk is bij crowdfunding is het voldoende informatie naar de investeerder geven, zodat die zijn investeringsbeslissing kan nemen. Daar kan niet op bezuinigd worden.
Geef je dat niet, dan moet de ontheffing om te bemiddelen bij leningen maar ingetrokken worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-04-2017 15:35:22 ]
  dinsdag 18 april 2017 @ 15:26:10 #172
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170307478
Buiten dit alles is FNC ook ENORM traag in het starten van een project. Het geld kunnen ze snel innen maar daarna ....
pi_170308641
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 15:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als het project sneller vol zou lopen plaatst men de cijfers wel.

Ik verdenk FC er ernstig van dat men maar wat blij is dat zwakke bedrijven hun laatste cijfers niet op orde hebben zodat zij die cijfers volgens hun nieuwe richtlijnen niet hoeven te plaatsen of te vragen.
https://www.fundingcircle(...)application-process/

Zie o.a. de discussie van de UK Horseman :) Hototrot in de Q&A bij de blog.

Overigens is het UK stukje nog veel duidelijker over het feit dat de verandering niet is te doen om het binnen krijgen van betere informatie over bedrijven maar om het voor bedrijven makkelijker te maken om een lening te krijgen zonder geld kostende opstelling van jaarcijfers en dus ook met minder informatie naar investeerders. Dus makkelijker leningen verstrekken zodat Funding Circle eenvoudigweg meer omzet kan maken tegen lagere kosten. Targets Halen is het devies!!!

Het zou me niets verbazen dat De Moedermaatschappij FC UK de duimschroeven heeft aangehaald om meer omzet te halen bij de Nederlandse dochter. Met als resultaat deze drempel verlaging voor bedrijven en slechtere informatievoorziening voor de investeerder om zo meer omzet te halen uit de voor haar verliesgevende NL markt.

Van mij mag FC best meer omzet binnen halen maar niet ten koste van de informatievoorziening aan de investeerder! :(

Ik heb vandaag gevraagd aan de AFM om als scheidsrechter in actie te komen. Het is tijd voor :G voor FC NL. En als een waarschuwing niet helpt om wat nu in gang gezet is terug te draaien mogen ze van mij van de AFM :R krijgen!
Als er iets wel belangrijk is bij crowdfunding is het voldoende informatie naar de investeerder geven, zodat die zijn investeringsbeslissing kan nemen. Daar kan niet op bezuinigd worden.
Geef je dat niet, dan moet de ontheffing om te bemiddelen bij leningen maar ingetrokken worden.
Het probleem van FnC is in Nederland helemaal niet dat er te veel barrières zijn voor bedrijven om een lening te krijgen via FnC. FnC zou graag grotere bedragen funden, maar kan dat nu niet omdat er te weinig wordt geïnvesteerd. FnC kan in Nederland beter investeren in het werven van investeerders. Dat kan ook door beter onderbouwde projecten aan te bieden.
pi_170311570
Bij Bondora wordt vanaf 20 april een nieuwe methode toegepast om in te schrijven op leningen. In het verleden kregen de mensen die de grootste bedragen inschreven een stuk van de lening. Voortaan krijgt iedereen een evenredig deel. Als je voor 5 euro inschrijft en de lening is 2x overtekend, krijg je dus een inschrijving voor ¤ 2,50.
pi_170313499
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Welkom hier en bedankt voor je update!

De hormonen trainster/verkoopster is vanochtend geplaatst en vol.
https://www.collincrowdfund.nl/hormooncommunity-nederland/
Zou me niets verbazen als deze mevrouw na 8 maanden naast Lappa Books komt te staan in de OP
Daarentegen wil de Stevenaak Antje niet vollopen (al is dat bij een schip misschien juist de bedoeling ;) )
Het gezonde verstand is dus toch nog niet helemaal uitgestorven......
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')