Al gevonden. Maar vond het allemaal erg vaag. Dus bij deze even een vraag voor duidelijkheidquote:Op maandag 10 april 2017 17:59 schreef tailfox het volgende:
zoek op DIY coin pusher.
zoals hier een tutorial
Hoe duur is dit ongeveer?quote:Op maandag 10 april 2017 18:10 schreef tailfox het volgende:
is blijkbaar niet meer dan een servo die een plaat van voor naar achteren beweegd
Jep, maar snap er weinig vanquote:Op maandag 10 april 2017 19:13 schreef Holenbeer het volgende:
ken je deze?: K&W / Bouw coin pusher/muntjes schuiver
Op de servomotor een ronde schijf, en ergens op die schijf (afhankelijk van de slag) verbind je dan een stang welke aan het andere einde de schijf heen en weer laat gaan.quote:Op maandag 10 april 2017 19:07 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
Om het even kort samen te vatten. Hoe kan ik die servomotor verbinden aan het beweegmechanisme en weet iemand een goedkope goede servomotor?
ik zou zeggen met een arduino en een servo bord + een arduino servoquote:Op maandag 10 april 2017 19:07 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
Om het even kort samen te vatten. Hoe kan ik die servomotor verbinden aan het beweegmechanisme en weet iemand een goedkope goede servomotor?
Linkje?quote:Op maandag 10 april 2017 20:48 schreef tailfox het volgende:
[..]
ik zou zeggen met een arduino en een servo bord + een arduino servo
Wacht, hoe bedoel je die stang?quote:Op maandag 10 april 2017 20:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Op de servomotor een ronde schijf, en ergens op die schijf (afhankelijk van de slag) verbind je dan een stang welke aan het andere einde de schijf heen en weer laat gaan.
Motor moet erg langzaam draaien een rondje per (wat zal het zijn) 10 seconden, dus misschien een eigen versnellingsbak bedenken met wat tandwielen.
quote:Op maandag 10 april 2017 21:32 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
[..]
Wacht, hoe bedoel je die stang?
Thanks! Weet iemand overigens nog hoe ik een grijpmachine zou kunnen maken?quote:Op maandag 10 april 2017 21:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Condensaat en stoom even wegdenken, jij laat met je motor het wiel draaien en de zuiger word dan je plaat. En dit is dan je principe.
Edit: sorry van de playback, maar dan moet je even naar youtube zelf gaan.
Juiste oplossing als TS ook met licht en/of geluidseffecten wil gaan werken anders vind ik het overkill.quote:Op maandag 10 april 2017 21:44 schreef tailfox het volgende:
[..]
http://playground.arduino.cc/Learning/SingleServoExample
Jawel, maar daar komt heel wat meer bij kijken wat techniek betreft. Als je je al afvraagt hoe je een plateau moet laten schuiven zou ik mij niet aan een grijpmachine gaan wagen.quote:Op maandag 10 april 2017 21:54 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
[..]
Thanks! Weet iemand overigens nog hoe ik een grijpmachine zou kunnen maken?
arduino is een euro of 7.quote:Op maandag 10 april 2017 21:55 schreef hottentot het volgende:
[..]
Juiste oplossing als TS ook met licht en/of geluidseffecten wil gaan werken anders vind ik het overkill.
Niet zozeer overkill aangaande geld, wel overkill qua toegepaste techniek.quote:
Maar, komt het er op neer dat ik die Arduino koop. ik daar zo'n motortje op aansluit en dat ik daarmee een rond voorwerp laat draaien, waar een stok aan vast zit die zorgt dat de plaat heen en neer beweegt?quote:
maar wel makkelijk en kan je hergebruiken voor andere projectenquote:Op maandag 10 april 2017 21:58 schreef hottentot het volgende:
[..]
Niet zozeer overkill aangaande geld, wel overkill qua toegepaste techniek.
met 3 regels code ja.quote:Op maandag 10 april 2017 22:00 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
[..]
Maar, komt het er op neer dat ik die Arduino koop. ik daar zo'n motortje op aansluit en dat ik daarmee een rond voorwerp laat draaien, waar een stok aan vast zit die zorgt dat de plaat heen en neer beweegt?
Maat van me gebruikt voor veel bewegende delen van hun carnavalskar ruitenwisser motoren van een Golf II of III. Krachtig en snelheid is dmv Voltage te regelen.quote:Op maandag 10 april 2017 20:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Op de servomotor een ronde schijf, en ergens op die schijf (afhankelijk van de slag) verbind je dan een stang welke aan het andere einde de schijf heen en weer laat gaan.
Motor moet erg langzaam draaien een rondje per (wat zal het zijn) 10 seconden, dus misschien een eigen versnellingsbak bedenken met wat tandwielen.
Als je nog nooit met dat soort dingen hebt gewerkt is de leercurve behoorlijk groot, dat moet je maar net willen voor een zo simpele functie als dit. Ik blijf erbij dat het overkill is.quote:
. Pak Dan een dc motorquote:Op maandag 10 april 2017 22:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als je nog nooit met dat soort dingen hebt gewerkt is de leercurve behoorlijk groot, dat moet je maar net willen voor een zo simpele functie als dit. Ik blijf erbij dat het overkill is.
Op de verschuifbare X-as zet je de constructie voor de verschuifbare Y-as waarop ze de constructie zet om de Z-as te kunnen verschuiven en dan daarop iets om te openen en sluiten.quote:Op dinsdag 11 april 2017 18:38 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
Overigens, ik heb gekeken naar grijpautomaten en ze schijnen te werken door een 'stok' die omhoog gaat waardoor de grijper vastklemt. Dit zou nog wel mogelijk zijn om te maken lijkt mij, maar hoe? Zelfde geldt voor de beweging, iemand ideetjes?
Oké, ik snap hem wel hoor. Ben zoals je ziet ook niet erg ervarenquote:Op dinsdag 11 april 2017 18:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Op de verschuifbare X-as zet je de constructie voor de verschuifbare Y-as waarop ze de constructie zet om de Z-as te kunnen verschuiven en dan daarop iets om te openen en sluiten.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar gezien de vragen die je hier stelt zou ik eerst voor een coin machine gaan.
Klopt . Overigens, als iemand er een te koop heeft kunnen we altijd even de prijs overleggen, geldt zowel voor grijpmachine als coinpusher.quote:
Oké, ik zal er even met mijn vader over hebben of hij me kan helpen. En misschien wel mijn opa, mijn vader en mijn opa zijn beide heel erg technisch namelijkquote:Op woensdag 12 april 2017 08:20 schreef nanuk het volgende:
Bij een muntenschuiver hoef je alleen een constante draaibeweging om te zetten in een schuifbeweging. Dat is nog wel te overzien zoals duidelijk gemaakt in dit topic.
Een grijper moet je eerst naar een plek kunnen sturen, dan moet er iets zakken en later weer optakelen. Openen en sluiten beneden. Maar eens weer boven moet het hele gevaarte naar de loslaat plek en daar moet de grijper dan weer open gaan. Dat zijn nog al wat handelingen die je redelijk precies en consequent moet laten gebeuren.
Conceptueel is een grijper al ingewikkeld om te bedenken. Uitvoeren lijkt me redelijk onmogelijk voor de gemiddelde mens. Of je moet er een handbestuurde kraan van maken met touwtjes die je zelf wikkelt op een trommeltje maar dat lijkt dan niet meer echt op de kermis.
Hou ons maar op de hoogte, altijd leuk om te volgen.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:34 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
[..]
Oké, ik zal er even met mijn vader over hebben of hij me kan helpen. En misschien wel mijn opa, mijn vader en mijn opa zijn beide heel erg technisch namelijk
Die zijn (even los van de sensoren) eigenlijk simpeler omdat die niet automatisch naar een beginstand terug hoeven te gaan, en ook hoeft er geen functieblokkering op zodat een knop van een looprichting niet na 1x bedienen pas de volgende ronde weer werkt.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:53 schreef Zolderkamer het volgende:
Een grijper is eigenlijk niets anders dan een bovenloopkraan..
Nee nee maar gelijk qua constructie bedoel ik..quote:Op woensdag 12 april 2017 15:41 schreef hottentot het volgende:
[..]
Die zijn (even los van de sensoren) eigenlijk simpeler omdat die niet automatisch naar een beginstand terug hoeven te gaan, en ook hoeft er geen functieblokkering op zodat een knop van een looprichting niet na 1x bedienen pas de volgende ronde weer werkt.
Valt wel mee, je kunt werken met een motortje welke een elastiek omhoogtrekt, en de mate van omhoogtrekken bepaald dan de kracht van de klauw, ook heb je dan geen statisch geheel welke niet los schiet als het "beertje" klemzit.quote:Op woensdag 12 april 2017 15:44 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee nee maar gelijk qua constructie bedoel ik..
Wat veel moeilijker is.. is om de daadwerkelijke grijpbek af te kunnen stellen zoals bij de echte apparaten het geval is.. die kun je zo afstellen dat ze niet te hard knijpen en dus niet altijd prijs hebben..
Zou fijn zijn!quote:Op woensdag 12 april 2017 16:48 schreef drahcir058 het volgende:
Ik heb ook wel eens onderzoek gedaan naar het maken van een coin pusher, kan me vaag herinneren dat ik toen opzoek ben gegaan naar een ruitenwisser motor. Zal eens kijken of ik nog iets qua documentatie kan vinden.
Huh?quote:Op woensdag 12 april 2017 16:35 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
Hele rare vraag misschien, maar is het ook mogelijk om met een rc car het te doen? Gewoon dat die automatisch rijdt of zo
weet je wel? zo'n bestuurbaar autootje, als ik die op een manier vastmaak aan een plateau, kan ik die dan een bepaalde snelheid geven of zo? En automatisch laten gaanquote:
Ik stel voor dat je eerst met je meer technisch onderlegde vader en opa gaat praten.quote:Op woensdag 12 april 2017 21:28 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
[..]
weet je wel? zo'n bestuurbaar autootje, als ik die op een manier vastmaak aan een plateau, kan ik die dan een bepaalde snelheid geven of zo? En automatisch laten gaan
jaquote:Op woensdag 12 april 2017 21:29 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik stel voor dat je eerst met je meer technisch onderlegde vader en opa gaat praten.
je leert het meest van beetje aankloten totdat het luktquote:Op woensdag 12 april 2017 21:47 schreef Atmoz het volgende:
Ik snap niet echt hoe je wel kunt bedenken dat je zoiets wilt gaan maken, maar dat je echt werkelijk geen idee (nog niet een beetje) hebt waar je 't over hebt. En niet dat het "erg" ofzo is, maar volgens mij ben je nog niet zo heel oud toch?
Ik kan het wel uitleggen. Ik ben inderdaad niet oud maar ben heel erg geïnteresseerd in de techniek van computers en games etc. ik heb dit idee om een reden die je moet snappen. Ik ben bestippeld met de diagnose Asperger (een vorm van ASS) en ben niet erg sociaal. Maar dingen als de kermis vind ik geweldig, maar dit is niet het hele jaar en om mijn wil voor dingen als dit te 'voeden' wil ik dit dus maken.quote:Op woensdag 12 april 2017 21:47 schreef Atmoz het volgende:
Ik snap niet echt hoe je wel kunt bedenken dat je zoiets wilt gaan maken, maar dat je echt werkelijk geen idee (nog niet een beetje) hebt waar je 't over hebt. En niet dat het "erg" ofzo is, maar volgens mij ben je nog niet zo heel oud toch?
Uiteraard. Maar het moet wel enige kans van slagen hebben...quote:Op woensdag 12 april 2017 21:48 schreef tailfox het volgende:
je leert het meest van beetje aankloten totdat het lukt
Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven, en dat je er natuurlijk veel van leert maar om niet teveel tegenslag te krijgen zou ik dus met een simpeler project beginnen. Ben hoe dan ook benieuwd naar het resultaatquote:Op woensdag 12 april 2017 21:51 schreef IkHeetBastiaan het volgende:
Ik kan het wel uitleggen. Ik ben inderdaad niet oud maar ben heel erg geïnteresseerd in de techniek van computers en games etc. ik heb dit idee om een reden die je moet snappen. Ik ben bestippeld met de diagnose Asperger (een vorm van ASS) en ben niet erg sociaal. Maar dingen als de kermis vind ik geweldig, maar dit is niet het hele jaar en om mijn wil voor dingen als dit te 'voeden' wil ik dit dus maken.
ik zou zeker eerst de coinpusher doenquote:Op woensdag 12 april 2017 22:01 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar het moet wel enige kans van slagen hebben...
Maargoed, wellicht dat het met hulp van pa en opa wel goed lukt.
Toch zou ik beginnen met de vele simpelere coin-pusher.
[..]
Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven, en dat je er natuurlijk veel van leert maar om niet teveel tegenslag te krijgen zou ik dus met een simpeler project beginnen. Ben hoe dan ook benieuwd naar het resultaat
Bastiaan, ik weet niet of het helpt om het van meer kanten te horen maar beginnen met die coinpusher heeft enige kans van slagen, een ruitenwissermotor van de sloop en daar iets om heen bouwen.quote:Op woensdag 12 april 2017 22:02 schreef tailfox het volgende:
[..]
ik zou zeker eerst de coinpusher doen
Haha, als ik zoiets wil moet ik bijna Atmoz inhuren zeg maarquote:Op donderdag 13 april 2017 08:42 schreef nanuk het volgende:
[..]
Bastiaan, ik weet niet of het helpt om het van meer kanten te horen maar beginnen met die coinpusher heeft enige kans van slagen, een ruitenwissermotor van de sloop en daar iets om heen bouwen.
Een grijper heeft heel veel delen die allemaal moeten samenwerken. Lastig mechanisch maar je moet ook het nodige programmeren, er moeten diverse sensors in en het komt allemaal vreselijk nauw. Dat krijg je alleen voor elkaar als je een soort Atmoz bent.
Hoe oud ben je eigenlijk?quote:
Mag ik vragen hoe jij dit voor je ziet met 2 motortjes?quote:Op zaterdag 15 april 2017 19:51 schreef Godshand het volgende:
[..]
Hoe oud ben je eigenlijk?
Volgens mij zou je trouwens zo'n grijpmachine zelfs met LEGO kunnen maken. Daarmee kan je het zelfs computer gestuurd maken (maar het kan ook met 2 van die Technic Lego motortjes met bediening)
Had je niet zo'n motorblokje met tandwiel? Dan kan je aan de ene kant een soort tandradbaantje maken (aan de andere kant ook) die een kraanconstructie draagt. Die kraanconstructie heeft dan een zwevende tandradbaan, die koppelt met een motortje, die gemonteerd zit op constructie van holle blokjes. De holle blokjes zitten op zo'n lego stang gemonteerd zodat het kan schuiven. Kan ook iets zijn met wielen, dat scheelt de stang weer, dans chuurt het minderquote:Op zaterdag 15 april 2017 21:54 schreef hottentot het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe jij dit voor je ziet met 2 motortjes?
X- positiequote:Op zaterdag 15 april 2017 21:58 schreef Godshand het volgende:
[..]
Had je niet zo'n motorblokje met tandwiel? Dan kan je aan de ene kant een soort tandradbaantje maken (aan de andere kant ook) die een kraanconstructie draagt. Die kraanconstructie heeft dan een zwevende tandradbaan, die koppelt met een motortje, die gemonteerd zit op constructie van holle blokjes. De holle blokjes zitten op zo'n lego stang gemonteerd zodat het kan schuiven. Kan ook iets zijn met wielen, dat scheelt de stang weer, dans chuurt het minder
Ik kan niet goed tekenen dus je moet het met deze woorden doen.
Het ene motortje heb je nodig om het kraantje in de y positie te bewegen. Het andere voor de x positie. Het kraantje zelf is dan voor de Z positie, met een soort grijpertjequote:Op zaterdag 15 april 2017 22:10 schreef hottentot het volgende:
[..]
X- positie
Y- positie
Z- positie
Daarom was ik nieuwsgierig (en dan hebben we het nog niet over openen/sluiten.)
Maar dan heeft ook dat kraantje minimaal 1 motortjequote:Op zaterdag 15 april 2017 22:12 schreef Godshand het volgende:
[..]
Het ene motortje heb je nodig om het kraantje in de y positie te bewegen. Het andere voor de x positie. Het kraantje zelf is dan voor de Z positie, met een soort grijpertje
Als je dit met lego doet, heb je alleen geen mechaniek voor munten ofzo. Misschien kan dat ook maar zou echt niet weten hoe.
Haha das waar Dat is wel zo modern ja, een handgedraaide kraan is wel sufquote:Op zaterdag 15 april 2017 22:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar dan heeft ook dat kraantje minimaal 1 motortje
* hottentot kijkt naar zijn 70KG lego
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |