Dat is afhankelijk van de te verwachten crash als het vol frontaal is kun je beter remmen bij zijdelings licht schaven kan je gelijk hebbenquote:Op maandag 10 april 2017 09:25 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Je moet juist niet remmen als je dit wil doen maar gas bijgeven.
Zelfde met voetbal. Degene die inhoud bij een duel heeft de grootste kans op letsel.
Och in een Fiat 500 zal het ook niet werken als je een Dodge Ram tegenover je krijgt. .quote:Op maandag 10 april 2017 09:28 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de te verwachten crash als het vol frontaal is kun je beter remmen bij zijdelings licht schaven kan je gelijk hebben
Ik doe dat nu wel uit impuls naar links uitwijken maar ik moet er ook bij zeggen dat ik momenteel in een land zit waar ze links rijdenquote:Op maandag 10 april 2017 17:02 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Iemand hier die deze theorie al in de praktijk uitgetest heeft?
Maakt het lekker spannendquote:Op maandag 10 april 2017 17:17 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Ik doe dat nu wel uit impuls naar links uitwijken maar ik moet er ook bij zeggen dat ik momenteel in een land zit waar ze links rijden
Gehehe ik ben nog een beginnende bestuurder dus ik was nog niet echt vastgeroest aan de rechter kant. Alhoewel ik wel regelmatig kijk naar de witte paaltjes aan de zijkant op de weg om te zien of het rode reflectortje aan mijn kant zit zeg maarquote:Op maandag 10 april 2017 17:22 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Maakt het lekker spannend
Al eens op een vroege ochtend vergist en aan de verkeerde kant gereden?
Ja vlakbij lucht en zeehavens is het uitkijken geblazen!quote:Op maandag 10 april 2017 17:31 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Gehehe ik ben nog een beginnende bestuurder dus ik was nog niet echt vastgeroest aan de rechter kant. Alhoewel ik wel regelmatig kijk naar de witte paaltjes aan de zijkant op de weg om te zien of het rode reflectortje aan mijn kant zit zeg maar
Vorige week nog bijna met 80 kmpu een frontaaltje met een aziatische toerist gehad, meneer kwam net over de heuvel aan mijn kant van de weg, dat was wel even schrikken want als ik iets harder had gereden had ik hem precies op de dode punt (zo noem je dat toch?) van de heuvel geraakt. (De heuvel had een erg scherpe punt dus weet ik zeker dat geen van ons beide had kunnen uitwijken) Erg veel geluk gehad besefte ik me later
Dit was zon 100 km bij de dichtstbijzijnde luchthaven vandaan Wel richting een grote toeristische trekpleister.quote:Op maandag 10 april 2017 17:38 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Ja vlakbij lucht en zeehavens is het uitkijken geblazen!
Ja, maar uiteindelijk remt of wijkt de tegenpartij alsnog uit.quote:Op maandag 10 april 2017 17:02 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Iemand hier die deze theorie al in de praktijk uitgetest heeft?
Het is gewoon natuurkunde. Nu ben ik daar geen held in, dus heb geen formules bij de hand. Maar wat telt is de energie die vrij komt. En dat heeft te maken met snelheid en massa.quote:Op maandag 10 april 2017 08:58 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
kom ik tot de statistisch onderbouwde conclusie dat de kans op (zwaar) letsel kleiner is indien je de veroorzaker van de komende crash raakt in plaats van ontwijkt!
Want meestal gaat het pas goed fout bij het ontwijken waardoor men bijvoorbeeld een dikke boom vol raakt in plaats van een meer meegevende auto van de crash veroorzaker.
Het mooie is; dat maakt energetisch helemaal niks uit.quote:Op maandag 10 april 2017 21:12 schreef Eix het volgende:
Het is gewoon natuurkunde. Nu ben ik daar geen held in, dus heb geen formules bij de hand. Maar wat telt is de energie die vrij komt. En dat heeft te maken met snelheid en massa.
Als ik kan kiezen voor een frontale crash met zeg 80km/u tegen een ander soortgelijk voertuig dat ook 80 km/u rijdt of de keuze om uit te wijken dan kies ik voor het laatste. Liever een boom raken met 80 km/u dan een soortgelijk object dat me ook nog met 80km/u tegemoet rijdt.
Je exacte voorbeeld maakt dus geen zak uit, als je de boom als niet-beweegbaar beschouwt.quote:Op maandag 10 april 2017 21:12 schreef Eix het volgende:
[..]
Het is gewoon natuurkunde. Nu ben ik daar geen held in, dus heb geen formules bij de hand. Maar wat telt is de energie die vrij komt. En dat heeft te maken met snelheid en massa.
Als ik kan kiezen voor een frontale crash met zeg 80km/u tegen een ander soortgelijk voertuig dat ook 80 km/u rijdt of de keuze om uit te wijken dan kies ik voor het laatste. Liever een boom raken met 80 km/u dan een soortgelijk object dat me ook nog met 80km/u tegemoet rijdt.
Het is vaker getest en je kiest beter voor de tegenligger. Er is meer energie in het spel dan wanneer je tegen een boom rijdt, maar er kan ook meer energie opgenomen worden. Dat kan je tegen elkaar wegstrepen; met 80 tegen een stilstaande auto geeft de zelfde schade als met 80 tegen een auto die ook 80 rijdt.quote:Op maandag 10 april 2017 21:12 schreef Eix het volgende:
[..]
Het is gewoon natuurkunde. Nu ben ik daar geen held in, dus heb geen formules bij de hand. Maar wat telt is de energie die vrij komt. En dat heeft te maken met snelheid en massa.
Als ik kan kiezen voor een frontale crash met zeg 80km/u tegen een ander soortgelijk voertuig dat ook 80 km/u rijdt of de keuze om uit te wijken dan kies ik voor het laatste. Liever een boom raken met 80 km/u dan een soortgelijk object dat me ook nog met 80km/u tegemoet rijdt.
Chicken spelenquote:Op maandag 10 april 2017 20:52 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja, maar uiteindelijk remt of wijkt de tegenpartij alsnog uit.
Wil je een diplomatiek antwoord?quote:Op dinsdag 11 april 2017 01:38 schreef Nerdslayer het volgende:
Maar stel dat je in deze situatie komt: je rijdt met 80km/u op een stilstaande vrachtwagen af. Je kunt uitwijken via de stoep waar net een moeder met 3 kinderen loopt. Welke keuze maak je?
De vrachtwagen raken zodat je zeer waarschijnlijk zelf dood gaat maar de moeder met kinderen niks gebeurt
Of uitwijken en de moeder met kinderen doodrijden maar zelf overleven?
Je vergeet dat het gewicht van de tegenligger ook een rol meespeelt. Jij legt het ter voorbeeld met je 900kg wegende auto af tegen een auto van 1600kg.quote:Op maandag 10 april 2017 21:12 schreef Eix het volgende:
[..]
Het is gewoon natuurkunde. Nu ben ik daar geen held in, dus heb geen formules bij de hand. Maar wat telt is de energie die vrij komt. En dat heeft te maken met snelheid en massa.
Als ik kan kiezen voor een frontale crash met zeg 80km/u tegen een ander soortgelijk voertuig dat ook 80 km/u rijdt of de keuze om uit te wijken dan kies ik voor het laatste. Liever een boom raken met 80 km/u dan een soortgelijk object dat me ook nog met 80km/u tegemoet rijdt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |