quote:
Op vrijdag 14 april 2017 12:20 schreef Coelho het volgende:Vroegâh was een bedrijf nog een omgeving waar het totaal aan werknemers een groter geheel konden vormen. Dus 1+1=3. Dat werd gewaardeerd. In het geval Philips werd er een Philipswijk ontwikkeld, sportverenigingen, studiebeurzen voor de kinderen van medewerkers, goede pensioenplannen enz. Het was one happy family. Er was ruimte voor experimenteren, de ene tak was succesvoller dan de andere maar niemand die er om maalde. Een bedrijf als Philips kon zich aan de ene kant richten op consumer electronics en aan de andere kant op grote machines voor bedrijven of healthcare.
Helaas is met de financiële revolutie de focus van het willen ondernemen en iets bijdragen aan de wereld volledig verdwenen en vervangen door korte termijn visie waarbij het tevreden stellen en houden van aandeelhouders het grootste goed is geworden.
Uiteraard gaan dingen nou eenmaal zo, maar dat neemt niet weg dat het jammer is dat de charme van een Philips en ook vele soortgelijke bedrijven hiermee volledig verdwenen is.
En de Philips politie.
Toen ik er werkte was de bewaking goeddeels al geoutsourced, maar er zaten wel nog van die oude knakkers van Philips zelf bij, met een bijna operette-achtige pet op. En die gasten waren tough hoor.
.