http://www.nu.nl/buitenla(...)iverse-vluchten.htmlquote:De Amerikaanse autoriteiten gaan elektronische apparaten zoals laptops en tablets verbieden in de cabine op vluchten vanuit meerdere landen in het Midden-Oosten en Afrika naar de Verenigde Staten. Dit vanwege terreurdreiging.
Het gaat om apparaten die groter zijn dan een mobiele telefoon.
De nieuwe regels, die zullen gelden voor ongeveer twaalf buitenlandse vliegmaatschappijen uit een gelijk aantal landen, worden binnenkort aangekondigd door het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid. Dat vertellen bronnen binnen de Amerikaanse regering maandag tegen Reuters.
http://www.nu.nl/buitenla(...)araten-vluchten.htmlquote:Laatste update: 21 maart 2017 16:17
Ook Groot-Brittannië zal grotere elektronische apparaten zoals laptops en tablets verbieden als handbagage op vluchten vanuit meerdere landen in het Midden-Oosten.
Dat melden Sky News en de BBC. Maandag werd al bekend dat de Verenigde Staten zo’n verbod invoeren vanwege terreurdreiging.
Het gaat om apparaten die groter zijn dan een mobiele telefoon. Volgens het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid hebben terroristen de burgerluchtvaart als doelwit gekozen en proberen ze explosieven in de toestellen te smokkelen.
De nieuwe regels voor elektronica aan boord gelden voor vluchten die naar de VS vertrekken vanaf tien luchthavens in landen waar voornamelijk moslims wonen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
quote:Long haul ME airlines (Qatar, Emirates, Etihad, Turkish) are of course the main threat to legacy carriers int'l business travel
quote:For nearly any int'l destination without direct flights from US (think Jakarta, Nairobi, Islamabad) they are almost always better
quote:Faster. Cheaper. Much nicer service. But there is no way a traveler will check a laptop on such flights, esp. business travelers
quote:This is a major blow to long haul ME airlines' business model, which is obviously not about flying people to Abu Dhabi or Doha
quote:Winners here are US legacy carriers and their European alliance partners. Now have to fly to, say, Istanbul via Frankfurt, London, or Paris
https://twitter.com/TomPepinsky/status/844138228236062720quote:Now watch as other European countries--with even bigger legacy airlines--implement similar bans on their competitors.
https://www.theguardian.c(...)rts?CMP=share_btn_twquote:US airlines have been lobbying the Trump administration to intervene in the Persian Gulf, where they have contended for years that the investments in three rapidly expanding airlines in the area – Etihad Airways, Qatar, and Emirates – constitute unfair government subsidies with which Delta, American and United cannot compete. All three Middle Eastern airlines are among the carriers affected by the electronics ban.
Klinkt wel als een logische reactie dan. Niet per se dit, maar wel dat stappen worden ondernomen om hun oneerlijk verkregen concurrentiepositie wat in te perkenquote:Op dinsdag 21 maart 2017 16:54 schreef Stabiel het volgende:
Voor de mensen die denken dat het om terrorisme gaat: think twice. Het lijkt een ordinaire, protectionistische maatregel te zijn van zowel de VS als VK om de grote Middenoosterse vliegtuigmaatschappijen een hak te zetten. Deze maatschappijen krijgen volgens Europese en Amerikaanse carriers onterecht staatssteun, waardoor ze een oneerlijke en betere concurrentiepositie hebben verworven. Waarschijnlijk volgen nog meer Europese landen.
Niet in de cabine.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 17:09 schreef Red_85 het volgende:
Lekker boeiend.. Als je een directe vlucht pakt kun je nog gewoon je laptopje meenemen.
Er zijn al eerder stappen ondernomen, onder andere door Nederland. Deze strijd speelt al een geruime tijd (artikel uit 2015):quote:Op dinsdag 21 maart 2017 17:11 schreef hugecooll het volgende:
Klinkt wel als een logische reactie dan. Niet per se dit, maar wel dat stappen worden ondernomen om hun oneerlijk verkregen concurrentiepositie wat in te perken
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)carriers-slaan-terugquote:Met ingang van vandaag vliegt Qatar Airways zes keer per week tussen Doha en Schiphol. De eerste vlucht komt op een beladen moment: er woedt een keiharde strijd tussen westerse luchtvaartmaatschappijen en hun concurrenten uit de Golfregio. Ze beschuldigen elkaar van ongeoorloofde staatssteun.
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu maakte onlangs in Nieuwsuur bekend geen nieuwe landingsrechten te verlenen aan Golfmaatschappijen, tot er een luchtvaartverdrag is gesloten tussen de EU en de Golfstaten over de vermeende oneerlijke concurrentie.
De Golfcarriers uiten harde kritiek op het besluit van staatssecretaris Mansveld. Paul Gregorowitsch van Oman Air: "Ik denk dat het misschien op korte termijn een pyrrusoverwinning is, maar dat uiteindelijk de Nederlandse economie de gevolgen gaat voelen."
Moddergevecht
Luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten veroveren de luchtvaartwereld. Tien jaar geleden stelden Emirates (Dubai), Etihad (Abu Dhabi) en Qatar Airways nog weinig voor. Inmiddels hebben ze een dominante positie op de lange-afstandsroutes tussen Europa en Azië. Ze hebben grote voordelen boven de Westerse airlines: een moderne vloot, relatief lage personeelskosten en luchthavens in de thuislanden die 24 uur per dag geopend zijn.
Volgens de Europeanen en Amerikanen hebben de Golfcarriers nog een voordeel: staatssteun.
Er is al lange tijd een moddergevecht gaande, met beschuldigingen die over en weer vliegen. De Amerikaanse carriers zeggen dat Etihad, Emirates en Qatar Airways meer dan 40 miljard dollar aan staatssteun hebben ontvangen. Etihad stelt dat Amerikaanse maatschappijen sinds het jaar 2000 meer dan 70 miljard dollar aan staatssteun hebben ontvangen, vooral in de vorm van bescherming tegen faillissement en pensioengaranties.
Onderzoek
Onder druk van United Airlines, Delta Airlines en American Airlines doet een commissie van het Amerikaanse Congres nu onderzoek naar staatssteun in de Golfregio. In de Europese Unie wordt er onderhandeld over een verdrag met de Golfstaten dat een einde moet maken aan oneerlijke concurrentie.
Ambities
Qatar Airways vliegt vanaf 16 juni zes keer per week tussen Amsterdam en Doha. Qatar is na Emirates en Etihad de derde Golfmaatschappij die rechtstreeks op Schiphol vliegt.
Het golfstaatje Dubai, met slechts 2 miljoen inwoners vervoert via haar eigen hub in de woestijn inmiddels meer passagiers dan Schiphol. En er zijn meer luchthavens in de regio met grote plannen.
Reactie Emirates
"Emirates is niet op de hoogte van bevriezing van capaciteit of aanspraken. Binnen het luchtvaartverdrag tussen de Verenigde Arabische Emiraten en Nederland zijn er geen restricties op de vliegfrequentie en de omvang van de gebruikte vliegtuigen en daarom blijft het Emirates toegestaan om te groeien mocht de marksituatie dat rechtvaardigen."
Emirates, Etihad en Qatar Airways ontkennen de staatssteun. Sjeik Akbar Al Baker, de topman van Qatar Airways: “Wij krijgen geen subsidie, wij krijgen helemaal geen subsidie.” Al Baker noemt de onderzoeken naar staatssteun "een rookgordijn om de concurrentie te onderdrukken.”
Ook Etihad Airways ontkent staatssteun, maar wilde verder niet reageren.
Maar al krijgen de Golfcarriers staatssteun, het is helemaal niet verboden, zegt Pablo Mendes de Leon, hoogleraar luchtvaartrecht aan de Universiteit Leiden. "In de EU is het onder strikte voorwaarden soms toegestaan en in de Golfstaten mag het. Tot het moment dat de EU zegt: ‘Als jullie toegang willen tot onze markt, willen wij die staatssteunregels ook op jullie ondernemingen toepassen.’ Dan zullen ze hun boeken open moeten doen.”
quote:
http://washingtonhatti.co(...)stanbul-with-others/quote:Turkey’s Transportation Minister Ahmet Arslan reacted to new US limitations but especially for including Istanbul as one of those airports impacted by limitations and said: ”I specifically emphasize that they should not confuse Istanbul Airport with some of other airports. Istanbul which is over 80 million flights realized should not be confused with others.”
The U.S. government is temporarily barring passengers on certain flights originating in eight other countries from bringing laptops, iPads, cameras and most other electronics in carry-on luggage starting Tuesday. A U.S. official told The Associated Press the ban will apply to nonstop flights to the U.S. from 10 international airports serving the cities including Istanbul.
Minister also stated his staff began working since yesterday to talk to their counterparts [in the US], added: “this is surely not a correct approach to our country. I think it’s not a right approach for US either because nobody would go from one place to another just because feels like it.” Minister stated they were told that the US will start pursuing new practices soon.
Dan zit er vanaf volgend jaar waarschijnlijk een compleet computersysteem in die vliegtuigen waar je kan doen wat je wilt.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 16:54 schreef Stabiel het volgende:
Voor de mensen die denken dat het om terrorisme gaat: think twice. Het lijkt een ordinaire, protectionistische maatregel te zijn van zowel de VS als VK om de grote Middenoosterse vliegtuigmaatschappijen een hak te zetten. Deze maatschappijen krijgen volgens Europese en Amerikaanse carriers onterecht staatssteun, waardoor ze een oneerlijke en betere concurrentiepositie hebben verworven. Waarschijnlijk volgen nog meer Europese landen.
Deze maatregel heeft toch geen invloed op de Emiraten?quote:Op dinsdag 21 maart 2017 16:54 schreef Stabiel het volgende:
Voor de mensen die denken dat het om terrorisme gaat: think twice. Het lijkt een ordinaire, protectionistische maatregel te zijn van zowel de VS als VK om de grote Middenoosterse vliegtuigmaatschappijen een hak te zetten.
Hoe zie je dat voor je? Lijkt me dat de zakelijke vlieger bijvoorbeeld geen zin heeft om zijn persoonlijke bestanden op een ingebed computersysteem te zetten.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 17:31 schreef Fokker89 het volgende:
Dan zit er vanaf volgend jaar waarschijnlijk een compleet computersysteem in die vliegtuigen waar je kan doen wat je wilt.
Wat een onzin zeg.
Gewoon een systeem met internet. Meer zou je als terrorist ook niet nodig hebben.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 17:33 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Lijkt me dat de zakelijke vlieger bijvoorbeeld geen zin heeft om zijn persoonlijke bestanden op een ingebed computersysteem te zetten.
De Amerikaanse maatregel wel. Daar is de maatregel op 10 vliegvelden van kracht, waaronder Dubai en Doha. De Britten daarentegen lijken de Emiraten te ontzien.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 17:32 schreef YazooW het volgende:
Deze maatregel heeft toch geen invloed op de Emiraten?
Ah ok. Ik keek inderdaad naar dat BBC plaatje dat een paar posts hierboven is gepost.quote:Op dinsdag 21 maart 2017 17:37 schreef Stabiel het volgende:
[..]
De Amerikaanse maatregel wel. Daar is de maatregel op 10 vliegvelden van kracht, waaronder Dubai en Doha. De Britten daarentegen lijken de Emiraten over te slaan.
Hebben ze de bewoners van de VS en GB al nazi's genoemd?quote:Op dinsdag 21 maart 2017 17:27 schreef Stabiel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Turken niet blij:
[..]
http://washingtonhatti.co(...)stanbul-with-others/
Op een vlucht van Continental van Amsterdam naar Newark mag ik gewoon mn laptopje nog meenemen hoor...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |