Het 'hoort' erbij, maar het is inderdaad best irritant vaak.quote:Op zondag 26 maart 2017 22:11 schreef 4-elements het volgende:
Zo verwarrend dat sommige wagens elke race een anders sponsor hebben. Ze hadden het over Logano, maar zag geen gele wagen. Heeft dus ook geen gele wagen vandaag....
Little loose als hij een beetje zwabbert maar onder controle te houden is zegmaar. Very loose wanneer de achterkant gewoon de voorkant inhaalt .quote:Op zondag 26 maart 2017 22:18 schreef heywoodu het volgende:
Hoe kan een auto 'a little loose' én 'a little tight' zijn?
quote:Op zondag 26 maart 2017 22:25 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Little loose als hij een beetje zwabbert maar onder controle te houden is zegmaar. Very loose wanneer de achterkant gewoon de voorkant inhaalt .
Little tight als de auto een beetje rechtdoor wil, maar een beetje meer gas los ofzo dat helpt bijvoorbeeld wel. Tegenovergestelde is natuurlijk dat je bijna tot stilstand moet afremmen voordat ie naar links wil..
Zoiets. en bij bepaalde bochten kan het ene bocht in en het andere bocht uit voorkomen (of andersom)
Daar durf ik inmiddels geld op in te zetten.quote:Op zondag 26 maart 2017 22:28 schreef sasquatsch het volgende:
Larson gaat weer tweede worden vandaag?
Bij Oval racen verdeel je de bocht (of vaak eigenlijk de 2 bochten die je van de ene straight naar de andere brengen) in 3 delen:quote:Op zondag 26 maart 2017 22:18 schreef heywoodu het volgende:
Hoe kan een auto 'a little loose' én 'a little tight' zijn?
Duidelijk, bedanktquote:Op zondag 26 maart 2017 22:42 schreef TagForce het volgende:
[..]
Bij Oval racen verdeel je de bocht (of vaak eigenlijk de 2 bochten die je van de ene straight naar de andere brengen) in 3 delen:
- Entry
- Apex
- Exit
Entry is wanneer je van je gas af bent en wellicht zelfs remt om de bocht in te sturen.
Apex is als je de rem los hebt, en met je gaspedaal probeert een constante snelheid langs het laagste deel van je bocht te houden.
Exit is wanneer je weer op het gas gaat en langzaam stopt met sturen.
Wanneer je bij de Entry 'loose' bent, dan moet dat gecompenseerd worden door tegen te sturen, of minder te sturen dan je zou verwachten om de bocht te halen. Wanneer je dan van de rem af gaat of een beetje gas gaat geven voor de apex, dan verplaatst het gewicht van de auto zich van de voorkant naar de achterkant en uiteraard meer naar de buitenkant. Als je op dat moment overstuur aan het compenseren bent, en het overstuur is ineens weg, dan slaat dat vaak om in onderstuur (immers stuur je te weinig de bocht om, of zorgt de gewichtsverplaatsing voor minder grip op de voorwielen). En dan ben je in een halve bocht ineens 'loose' EN 'tight'.
Zelfde geldt voor de transitie van Apex naar Exit, en zelfs van Entry naar Exit.
Daarom zullen crewchiefs bij dit soort dubbele klachten altijd eerst de klacht bij Entry proberen op te lossen, aangezien dat waarschijnlijk ook een positieve invloed heeft op de klachten later in de bocht.
Je hoort ze heel vaak zeggen: 'loose on entry, tight on exit', of 'tight on entry, free on exit'
Edit: En dat is nog maar 1 bocht. Zon kan ook van invloed zijn op bochten aan de overkant van de baan. Turns 1/2 in de zon = loose, Turns 3/4 in de schaduw = tight.
die verwacht ik eerder in rallycrossquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |