abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 19 maart 2017 @ 20:28:53 #1
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_169636437
Vanaf 1 maart 2017 mogen we weer aangifte doen!

Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?" Voor de rest,...

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2016. Het aangifteprogramma 2016 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 2 van het Belastingaangifte 2016 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2016. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.
Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 mei 2017 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Belastingaangifte 2016 vindt u informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.
Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 mei 2017 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2016 gebruiken.
Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2016 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2021 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillende gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Daarom kun je pas na 1 maart 2017 aangifte doen.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2017 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2017 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2016 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2016. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2016. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2017 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

De OP vind je hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Armani XL op 23-03-2017 14:14:24 ]
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_169636874
Hmmmmm.

Zelfde ziektebeeld, verschillende diëten: beide aftrekbaar.
Verschillende ziektebeelden, verschillende diëten: beide aftrekbaar.
Zelfde ziektebeeld, deels zelfde diëten: eenmalig (hoogste) aftrekbaar.
Verschillende ziektebeelden, zelfde dieet: eenmalig aftrekbaar.

Echter jouw situatie is:

Verschillende ziektebeelden, deels zelfde diëten. Zal er morgen even naar kijken.

Als je logisch nadenkt is het onlogisch dat beide aftrekbaar zijn. Als in dit geval je 2 ziektes zou hebben met een zelfde dieet, zou je ook maar één aftrekbaar moeten rekenen. Je houdt je immers niet 2x zoveel aan het dieet.
Facts don't care about your feelings
pi_169640525
My Tired Feet:
Beide diëten van oom en tante zijn aftrekbaar.Het betreft hier de volgende dieten:
- Algemene symptomen -> Ondervoeding -> Energieverrijkt in combinatie met eiwitverrijkt
- Nierziekten -> Chronische nier- insufficiëntie met hemodialyse/ peritoneale dialyse -> Eiwitverrijkt in combinatie met natriumbeperkt

Alleen als de dieettypering volledig gelijk is (bij verschillende ziektebeelden) is slechts 1 dieet aftrekbaar. Dus hier ¤ 900 + ¤ 550 aftrekbaar.

Verklaring; weliswaar komt het woord eiwit 2 keer voor in de verschillende diëten, maar bij 2 verschillende ziektebeelden met verschillende typering zijn beide diëten aftrekbaar.

Tip en bewijs: gebruik het oefen-online programma. Dat kan door het kennisnetwerk van de Belastingdienst te gebruiken. Ga naar: cursus online belastingaangifte doen. Klik op: eindcasus. Er komen 12 oefenopgaven te voorschijn. Klik op 1 van deze oefenopgaven. Er komt een blanco online aangifteformulier te voorschijn. Na het invullen van persoonlijke gegevens en inkomen bij uitgaven de 2 diëten aanklikken. Er hoeft geen bedrag ingevuld te worden. Het programma berekent de aftrekbaarheid automatisch.

In het overzicht van de aangifte Box 1 werk en woning aanklikken en daarna bij zorg: bekijk. De 2 diëten zijn vervolgens zichtbaar. Er wordt ¤ 1450 op het inkomen in mindering gebracht.

[ Bericht 2% gewijzigd door belfis op 19-03-2017 22:34:39 ]
  zondag 19 maart 2017 @ 23:00:34 #4
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_169641526
quote:
7s.gif Op zondag 19 maart 2017 22:24 schreef belfis het volgende:
Tip en bewijs: gebruik het oefen-online programma. Dat kan door het kennisnetwerk van de Belastingdienst te gebruiken. Ga naar: cursus online belastingaangifte doen. Klik op: eindcasus. Er komen 12 oefenopgaven te voorschijn. Klik op 1 van deze oefenopgaven. Er komt een blanco online aangifteformulier te voorschijn. Na het invullen van persoonlijke gegevens en inkomen bij uitgaven de 2 diëten aanklikken. Er hoeft geen bedrag ingevuld te worden. Het programma berekent de aftrekbaarheid automatisch
Wellicht had je beter kunnen aangeven dat ik hier moest zoeken. Had heel wat klikwerk gescheeld. ;)

In mijn geval maakt het simulatieprogramma het helemaal spannend....



Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_169642004
@MyTiredFeet:
Mijn excuses vanwege het zoekwerk. Ik realiseerde me deze directe toegang tot het simulatieprogramma niet.

Bijvangst is dat ik heb kunnen wijzen op het Kennisnetwerk. Veel fiscale informatie, per onderwerp gerangschikt. Met 12 oefenopgaven inkomstenbelasting en 4 oefenopgaven toeslagen. Zeer leerzame informatie!

U hebt in elk geval nu kunnen zien dat de 2 diëten aftrekbaar.
pi_169645428
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 23:00 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Wellicht had je beter kunnen aangeven dat ik hier moest zoeken. Had heel wat klikwerk gescheeld. ;)

In mijn geval maakt het simulatieprogramma het helemaal spannend....

Heb met de Belastingdienst gesproken en volgens hen is a. van toepassing. Het maakt niet uit of je 10 soorten ziektes hebt, als het dieet hetzelfde is (of deels hetzelfde) dan is alleen het hoogste bedrag aftrekbaar. Dus niet beide zoals Belfis aangeeft. Zoals ik ook al aangaf klinkt dit realistisch. Mocht je dat niet duidelijk vinden op basis van de wettekst, of er niet mee eens zijn, dan kun je natuurlijk altijd een brief sturen :)

Ik vind het wel vreemd dat MyTiredFeet in zijn aangifte alleen de hoogste als aftrekbaar te zien krijgt (wat correct is blijkbaar), maar Belfis beide in het simulatieprogramma. En bovenstaande screenshot de laagste???
Facts don't care about your feelings
pi_169646481
Ik heb vanmorgen nog een keer het OLA-simulatie programma laten werken.
Wat ik gisteren heb gevogeld is niet meer te achterhalen, maar onmiskenbaar kom ik vandaag tot een andere conclusie. Een conclusie die de informatie van YoshiBignose én de belastingdienst onderschrijft: voor deze 2 diëten met verschillende ziektebeelden en DEELS dezelfde typeringen is alleen het hoogste bedrag aftrekbaar. Hoe dan ook: een mea culpa van mijn kant is hier op zijn plaats.

Hoe kan het dan dat MyTired Feet (en ik vandaag) in het OLA-simulatie programma op ¤ 550 aftrek uitkomt bij het invoeren van de 2 diëten - het laagste bedrag aftrekbaar???
Ik kan het niet anders zien als dat het programma een onvolkomenheid in dezen heeft. Als eerst het dieet met het laagste bedrag wordt ingevuld (nierziekte - ¤ 550) en daarna het dieet van de ondervoeding (¤ 900) komt er een aftrekbaar bedrag van ¤ 900 uit. Logisch want het hoogste bedrag telt.

Maar als er omgekeerd wordt ingevuld: eerst het dieet met het hoogste bedrag en daarna het dieet met de laagste aftrek (verschillende ziektebeelden - deels dezelfde typeringen) wordt de laagste aftrek in aanmerking genomen. (...........)

Elsevier er ook nog eens op nageslagen - had ik eerder moeten doen:
Vertoont u verschillende ziektebeelden en volgt u het bij elk ziektebeeld behorende (elkaar niet overlappende) dieet, dan hebt u recht op aftrek van het totaal van de voor die diëten geldende bedragen.
M.a.w: als het dieet wel overlappend is, geldt het dieet met de hoogste aftrek.

[ Bericht 11% gewijzigd door belfis op 21-03-2017 00:27:09 ]
  dinsdag 21 maart 2017 @ 08:27:11 #8
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169670941
Gister de inkomstenbelasting gedaan maar mijn loon stond van tevoren veel hoger ingevuld dan het is. Het scheelde zo'n 8000 euro. Frappant want alle overige gegevens en die van mijn partner klopte wel. Iemand een idee hoe dat kan?
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 08:33:22 #9
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169670988
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:27 schreef Sunri5e het volgende:
Gister de inkomstenbelasting gedaan maar mijn loon stond van tevoren veel hoger ingevuld dan het is. Het scheelde zo'n 8000 euro. Frappant want alle overige gegevens en die van mijn partner klopte wel. Iemand een idee hoe dat kan?
Hoeveel werkgevers heb je in 2016 gehad?
pi_169670989
Heey best dom van mij maar ik heb vorig jaar geen aangifte gedaan. Ben ik nu de klos of wat moet ik doen ?
pi_169671025
Wat is de uiterste aangiftedatum dit jaar?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_169671188
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:33 schreef Sjemmert het volgende:
Heey best dom van mij maar ik heb vorig jaar geen aangifte gedaan. Ben ik nu de klos of wat moet ik doen ?
Als je aangifte zou moeten doen had je nu al herinneringen en boetes gehad. Je kunt nog steeds inloggen en aangifte doen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:38 schreef Hallojo het volgende:
Wat is de uiterste aangiftedatum dit jaar?
1 mei.
Facts don't care about your feelings
pi_169671256
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als je aangifte zou moeten doen had je nu al herinneringen en boetes gehad. Je kunt nog steeds inloggen en aangifte doen.

[..]

1 mei.
Heb wel herinneringen gehad maar nog geen boete. Zou dus ook nog voor vorig jaar in kunnen vullen ? Ben echt een noob hiermee.
pi_169671312
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:59 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Heb wel herinneringen gehad maar nog geen boete. Zou dus ook nog voor vorig jaar in kunnen vullen ? Ben echt een noob hiermee.
JA gewoon inloggen op de Belastingdienst en je ziet je aangifte van vorig jaar ook staan. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Facts don't care about your feelings
pi_169671435
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 09:06 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

JA gewoon inloggen op de Belastingdienst en je ziet je aangifte van vorig jaar ook staan. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Zag hem staan inderdaad zal het vanmiddag maar eens in gaan vullen dan.
pi_169671776
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_169672016
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
overdracht was in 2016 dus de kosten zijn aftrekbaar over het inkomen van 2016. Heb het vorig jaar vrijwel exact hetzelfde gehad.
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 10:30:18 #18
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169672469
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
Als ze rente hadden betaald in 2016 hadden ze van de bank wel een (jaar)overzicht ontvangen.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 10:39:24 #19
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169672609
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 08:33 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Hoeveel werkgevers heb je in 2016 gehad?
1
pi_169672616
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:00 schreef zatoichi het volgende:

[..]

overdracht was in 2016 dus de kosten zijn aftrekbaar over het inkomen van 2016. Heb het vorig jaar vrijwel exact hetzelfde gehad.
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:30 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Als ze rente hadden betaald in 2016 hadden ze van de bank wel een (jaar)overzicht ontvangen.
Oke, bedankt voor de snelle antwoorden.
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 10:46:10 #21
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
  dinsdag 21 maart 2017 @ 10:50:21 #22
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169672790
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:46 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Dus de voor ingevulde gegevens komen niet overeen met je jaaropgave?
Nee, niet de gegevens die door de belastingdienst voor mij ingevuld waren. Ik heb het aangepast naar de gegevens van de jaaropgave.
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 10:52:34 #23
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169672826
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:50 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nee, niet de gegevens die door de belastingdienst voor mij ingevuld waren. Ik heb het aangepast naar de gegevens van de jaaropgave.
Op zich kan dat natuurlijk, maar ik vind het bedrag van ¤ 8000 wel een groot verschil.
De gegevens bij de Belastingdienst worden ook doorgegeven door de werkgever, dus blijkbaar gaat het ergens fout.
Als je zeker weet dat de gegevens op je jaaropgave kloppen (even nachecken met je loonstroken) dan kun je ze gewoon aanpassen. Bewaar je spullen wel goed want mogelijk doet de Belastingdienst controle.
pi_169672907
Heeft iemand een link met een duidelijke uitleg van de heffingskorting aanrechttoeslag?

Ik kan niet echt een duidelijke uitleg hierover vinden :)
pi_169673057
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:57 schreef twisteddlogic het volgende:
Heeft iemand een link met een duidelijke uitleg van de heffingskorting aanrechttoeslag?

Ik kan niet echt een duidelijke uitleg hierover vinden :)
Dat is gewoon de algemene heffingskorting:

https://www.belastingdien(...)mene_heffingskorting

Die wordt uitgekeerd aan de minstverdienende partner als er aan de voorwaarden wordt voldaan:

https://www.belastingdien(...)rwaarden_uitbetaling
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 21 maart 2017 @ 12:23:16 #26
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169674359
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:52 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Op zich kan dat natuurlijk, maar ik vind het bedrag van ¤ 8000 wel een groot verschil.
De gegevens bij de Belastingdienst worden ook doorgegeven door de werkgever, dus blijkbaar gaat het ergens fout.
Als je zeker weet dat de gegevens op je jaaropgave kloppen (even nachecken met je loonstroken) dan kun je ze gewoon aanpassen. Bewaar je spullen wel goed want mogelijk doet de Belastingdienst controle.
We zijn erachter. Mijn werkgever is overgegaan van boekhouder in 2016. Hierdoor had ik van de vorige boekhouder nog een jaaropgave van de eerste 2 maanden moeten krijgen. De huidige boekhouder had de jaaropgave gemaakt vanaf 1 maart 2016. Dit had ik niet gezien. Daardoor dacht ik 42.500 euro te hebben verdient maar het waren er dan 50.500. Ik krijg dus nu helaas wat minder terug dan dat ik gister dacht. Nu nog even wachten op de jaaropgave van de vorige boekhouder. Bedankt voor het meedenken.
pi_169677495
Datum afsluiten lening (hypotheek) is neem ik aan de dag dat je ondertekend heb bij de notaris ?
pi_169678013
Aangiften voor 2015 en 2016 ingevuld en verzonden.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 18:16:50 #29
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_169680433
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb met de Belastingdienst gesproken en volgens hen is a. van toepassing.
^O^
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_169698659
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 11:06 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is gewoon de algemene heffingskorting:

https://www.belastingdien(...)mene_heffingskorting

Die wordt uitgekeerd aan de minstverdienende partner als er aan de voorwaarden wordt voldaan:

https://www.belastingdien(...)rwaarden_uitbetaling
Bedankt. Wordt dit dan automatisch meegerekend als je samen aangifte doet?
pi_169699539
Wanneer moet je neveninkomsten eigenlijk opgeven? Stel je krijg wat inkomsten vanuit google adsense omdat je een website hebt. Moet je dat aangeven?

Incidentele inkomsten vallen er buiten, maar als het nu elke maand een leuk bedrag is?
pi_169701828
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 14:40 schreef BrrrKoud het volgende:
Wanneer moet je neveninkomsten eigenlijk opgeven? Stel je krijg wat inkomsten vanuit google adsense omdat je een website hebt. Moet je dat aangeven?

Incidentele inkomsten vallen er buiten, maar als het nu elke maand een leuk bedrag is?
Je moet alles aangeven wat inkomen is, dus ook al is het ¤100 per maand. Dit kun je doen in box 1 onder resultaat overige werkzaamheden. Als je daarnaast een full time baan hebt dan word je niet vrolijk van de belastingdruk, daarom kan je het bij kleine bedragen beter niet opgeven... maar dat is wel belastingfraude :)

Vergeet niet je kosten af te trekken, want dat mag wel. Meestal alleen hosting en domein, maar het is toch wat. Eventuele plugins, templates, tekstschrijvers, linkbuilding of andere kosten die je hebt gemaakt.

Als je echt meer gaat verdienen kun je beter een onderneming beginnen, dan heb je zo 14% MKB winstvrijstelling en als je er minstens 24u per week mee bezig bent nog aftrekposten richting de ¤10.000.
Facts don't care about your feelings
pi_169702963
Moet ik de kosten die ik maak gewoon aftrekken van mijn neveninkomsten - of kan ik het elders opgeven in de aangifte?
pi_169707954
Gewoon aftrekken en alleen de winst opgeven. In mijn software kun je omzet en kosten apart aangeven maar volgens mij is het bij de normale aangiftesoftware alleen 1 bedrag.
Facts don't care about your feelings
pi_169708008
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 09:43 schreef Swennus het volgende:
Ik moet binnenkort voor kennissen de aangifte invullen. 30 December 2016 hebben zij de overdracht (notaris) gehad van hun 1e huis dat ze hebben gekocht. In 2016 zullen ze, vermoed ik, nog geen hypotheekrente hebben betaald. Zijn de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het huis wel gewoon aftrekbaar? of zijn die pas in 2017 aftrekbaar?
Nog even aanvullend op bovenstaande.

Ze kunnen er voor kiezen om fiscaal partner te zijn voor 2016 voor de IB, maar hoe zit dit bij de toeslagen? Voor de toeslagen zou het namelijk voordeliger zijn om geen toeslagpartner te zijn.
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_169708176
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:41 schreef Swennus het volgende:

[..]

Nog even aanvullend op bovenstaande.

Ze kunnen er voor kiezen om fiscaal partner te zijn voor 2016 voor de IB, maar hoe zit dit bij de toeslagen? Voor de toeslagen zou het namelijk voordeliger zijn om geen toeslagpartner te zijn.
Zowel fiscaal partnerschap als toeslagpartner zijn geen keuzes, maar is verplicht.
Facts don't care about your feelings
pi_169708273
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zowel fiscaal partnerschap als toeslagpartner zijn geen keuzes, maar is verplicht.
Oke bedankt, dus door de aankoop van het huis op 30 december zijn ze automatisch fiscaal/toeslag partners?

Tijdens de aangifte komt namelijk wel de vraag of ze voor HEEL 2016 fiscaal partner willen zijn? Hier kan ook voor Nee gekozen worden.
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_169708404
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:48 schreef Swennus het volgende:

[..]

Oke bedankt, dus door de aankoop van het huis op 30 december zijn ze automatisch fiscaal/toeslag partners?

Tijdens de aangifte komt namelijk wel de vraag of ze voor HEEL 2016 fiscaal partner willen zijn? Hier kan ook voor Nee gekozen worden.
Er zijn inderdaad wel situaties waarbij je een deel van het jaar fiscaal partner bent en er voor kan kiezen dit het hele jaar te willen zijn.
Facts don't care about your feelings
pi_169708460
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad wel situaties waarbij je een deel van het jaar fiscaal partner bent en er voor kan kiezen dit het hele jaar te willen zijn.
Maar je kunt er niet voor kiezen om geen fiscaal partner te zijn?
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_169708909
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:53 schreef Swennus het volgende:

[..]

Maar je kunt er niet voor kiezen om geen fiscaal partner te zijn?
Als ze op 30 december samen eigenaar zijn van een woning waarin ze beide wonen dan zijn ze vanaf 30 december fiscaal partner.
Facts don't care about your feelings
pi_169709646
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als ze op 30 december samen eigenaar zijn van een woning waarin ze beide wonen dan zijn ze vanaf 30 december fiscaal partner.
Ik heb het de rekenhulpen er nog eens op nagelopen, en ze kunnen blijkbaar wel kiezen om niet voor het hele jaar fiscaal partner te zijn. Bij de toeslagen lijkt er echter geen keuze te zijn. Heb je daar een eigen woning dan ben je automatisch toeslagpartner...

edit: Volgens mij is het kwartje gevallen bij mij. Per 30 dec zullen ze toeslagpartner zijn. Bij de aangifte kunnen ze kiezen om dit het hele jaar te zijn.

Ik was even bang dat de zorgtoeslag herberekend zou worden voor heel 2016 als toeslagpartners, wat een forse teruggaaf zou betekenen. Ze hebben nu gezien hun inkomen terecht beide nog volledige zorgtoeslag ontvangen. Voor 2017 staat die al wel stop

[ Bericht 20% gewijzigd door Swennus op 22-03-2017 21:32:23 ]
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_169730005
Kreeg vandaag een brief in de bus met "controle hypotheekgegevens aangiften inkomstenbelasting 2016"

Nu wil het verhaal even in het kort: Ik had samen met mijn ex een huis. huis aan hem verkocht (huis onderwater) heb restschuld. dit is deels weten te verkleinen tot ik een bedrag van circa 2500 overhield. Vooraf al een lening aangevraagd bij Freo van 5000.

Hypotheek is van voor 2008 en op 1 maart 2016 bij de notaris ontslagen van de hypotheek.
Dus hiel ik alleen nog een restschuld over van 2500. Nu weet ik dat ik de rente kan aftrekken omdat dit een restschuld is.

Dus bij het invullen van de volgende vraag over de Freo lening "Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?" was mijn andwoord ja. Echter de belasting telefoon meneer beweerd dat het nee moet zijn omdat het bij de hypotheek hoord of zo. Bij een Nee is mijn rente weg :-(.

En mag ik 49 euro betalen aan "Ontvangen bedrag via voorlopige aanslag" en Joost mag weten waar die 50 euro vandaan komt :? :? . Dus bij deze mijn Hulpvraag in de :6 mindfuck :6 die belastingdienst heet.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_169732244
Er is toch een kopje "restschuld vroegere eigen woning"? Hier vul je de persoonlijke lening in. De rente is nog 15 jaar aftrekbaar.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 23 maart 2017 @ 22:13:54 #44
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_169732660
quote:
5s.gif Op donderdag 23 maart 2017 20:49 schreef daanski82 het volgende:
Dus bij het invullen van de volgende vraag over de Freo lening "Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?" was mijn andwoord ja. Echter de belasting telefoon meneer beweerd dat het nee moet zijn omdat het bij de hypotheek hoord of zo. Bij een Nee is mijn rente weg :-(.


Wat heb jij anders ingevuld dan bovenstaand (m.u.v. de bedragen)?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_169733601
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon aftrekken en alleen de winst opgeven. In mijn software kun je omzet en kosten apart aangeven maar volgens mij is het bij de normale aangiftesoftware alleen 1 bedrag.
Nee hoor, ook in de online aangifte particulieren moet inkomen en kosten apart worden aangegeven. Dit is verplicht, je mag niet de kosten verrekenen met de inkomsten.
pi_169739030
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 22:13 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Wat heb jij anders ingevuld dan bovenstaand (m.u.v. de bedragen)?


volgens mij staat alles gewoon het zelfde
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  zaterdag 25 maart 2017 @ 00:02:41 #47
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_169758717
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 07:55 schreef daanski82 het volgende:
volgens mij staat alles gewoon het zelfde
En die ¤ 109 zie jij niet terug bij "Inkomstenbelasting" onder "Overzicht belasting en premies"?

Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_169864212
Hoe kan ik nu zien of mijn aangifte goed gegaan is? Ik heb hem ingevuld, geaccordeerd en ondertekent. Maar als ik opnieuw inlog zie ik nergens een bevestiging?
EDIT: Ik heb hem al

Erg fijn dat ik door mijn studiekosten op te geven best een behoorlijk bedrag kan terugkrijgen. (750 euro)
- Met zuidelijke groet -
pi_169873417
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 16:27 schreef Schnitzels het volgende:
Hoe kan ik nu zien of mijn aangifte goed gegaan is? Ik heb hem ingevuld, geaccordeerd en ondertekent. Maar als ik opnieuw inlog zie ik nergens een bevestiging?
EDIT: Ik heb hem al

Erg fijn dat ik door mijn studiekosten op te geven best een behoorlijk bedrag kan terugkrijgen. (750 euro)
Aan het bedrag te zien heeft u lesgeld of collegegeld in uw aangifte opgenomen.Dit is aftrekbaar, tenzij u valt onder de wet studiefianciering. Ook als er geen lening is kan er nog wel RECHT zijn op studiefinanciering. Sinds medio 2015 is het collegegeld voor studerenden onder de wet studiefinanciering niet meer aftrekbaar.
pi_169873850
quote:
7s.gif Op woensdag 29 maart 2017 22:20 schreef belfis het volgende:

[..]

Aan het bedrag te zien heeft u lesgeld of collegegeld in uw aangifte opgenomen.Dit is aftrekbaar, tenzij u valt onder de wet studiefianciering. Ook als er geen lening is kan er nog wel RECHT zijn op studiefinanciering. Sinds medio 2015 is het collegegeld voor studerenden onder de wet studiefinanciering niet meer aftrekbaar.
Klopt, maar studiefinanciering is al niet meer van toepassing die heb ik ooit al eens gehad.
- Met zuidelijke groet -
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')