Ik ben in de race voor een andere auto. Niet nieuw, want dat vind ik de meerprijs niet waard. Wat ik zoek is een stationwagon met 3 of 5 deuren, veel bergruimte en liefst zo zuiging mogelijk in gebruik (1.2 of 1.0 eco hokken wil ik dan weer niet in rijden).
Momenteel rij ik met een Lexus CT200h, fijne auto maar net te weinig ruimte om alle spullen (geef cursussen in de Benelux) mee te nemen. Dagwaarde vlgs Independer is ¤13k
Momenteel ben ik in het importcircuit aan het rondneuzen, want daar koop je voor ongeveer ¤15000 een mooie Mercedes of Audi station, diesel, met ongeveer 140000km erop. ¤2000 bijleggen is prima (¤3000 kan ook nog voor automaat).
Vraag waar ik mee zit is wel:
- Hoe check je of de km stand betrouwbaar is? (half versleten bestuurdersstoel en slechts 100.000km erop is duidelijke zaak, dat klopt niet)
- Wat is de inruilwaarde als ik over 5-6jaar weer iets anders wil/moet? Als ik dan ¤2k van de inruil af moet halen, dan beter een NL auto kopen die van dag 1 in de NAP check zit
- Auto zal ik ws kopen bij een bedrijf dat veel import auto's binnenhaalt uit Duitsland/Luxemburg. Wat kan ik daar verwachten qua inruil? Als die 1:1 dagwaarde geven, kom ik ws bij een NL dealer weer beter uit.
Los van diesel, import etc zit ik ook nog met de keuze diesel of benzine hybride. Ik rij ongeveer 30000km/jaar dus diesel is net niet voordeliger dan benzine hybride. Echter.....als je benzine hybride een beetje leuk wil rijden, en vlot doorstampen, dan komt die ook in de 6-7liter/100km uit. Een diesel blijft dan toch wat meer richting 5ltr/100km hangen (ik leen de Megane van mijn collega wel eens, 1.6TDI en daarmee rij ik dat verbruik).
Blijf ik met de CT200h netjes op 100kmh tuffen, dan doet die 4,5l/100km en dan is dat weer voordeliger.....Dus een Auris station (en daar is geen import van) zit ook nog in het keuzepakket. Nu eerst eens zien wat diesel en evt import voor mij gaat doen.