ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattroquote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:40 schreef pvdplanet het volgende:
Wat dacht je van de klappen op de aandrijflijn, vooral uit stilstand met een 4WD auto.
Ik had misschien wel door moeten vragen maar hij is monteur en helemaal into auto's dus ik nam zijn woord er wel voorquote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef mstx het volgende:
Je had hem wel even om wat meer info mogen vragen, wat er dan precies erg aan is.
Ik heb de 150pk versie en vaak hard opgetrokken in z'n 1 en na 280.000 km rijdt 'ie nog steeds als een zonnetje.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef zeezeiler99 het volgende:
[..]
ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattro
ooh kijk aan, bij mij staat er nog maar 137k op dus die kan er nog wel even tegenaan danquote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:51 schreef mstx het volgende:
[..]
Ik heb de 150pk versie en vaak hard opgetrokken in z'n 1 en na 280.000 km rijdt 'ie nog steeds als een zonnetje.
De FWD TT heeft geen sper, er is dus minder grip dus de koppeling krijgt het wat minder zwaar omdat er wielspin kan optreden. Hierbij is het wel mogelijk dat de wielen gaan 'stuiteren' wat weer problemen geeft op de aandrijfassen.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef zeezeiler99 het volgende:
[..]
ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattro
quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Zou er gewoon tegen moeten kunnen, mits warmgereden.
Hard rijden geeft natuurlijk altijd meer belasting/slijtage maar het is niet zo dat je die wagen daarmee binnen een paar jaar al aan gort rijdt (tenzij het een Frans merk is).
Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?quote:Op vrijdag 3 maart 2017 15:46 schreef matig het volgende:
Ik weet niet hoe het bij een 1ste generatie TT zit maar er zijn zat autos die in de eerste versnelling lagere turbodruk hebben, juist om overmatige belasting op de aandrijflijn te voorkomen.
Veel auto's (vanaf 2000) hebben een torque limiter in de eerste en tweede versnelling, heb genoeg bin's gezien waar het geïmplementeerd is, automaten hebben dat overigens heftiger dan schakelbakkies.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?
Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat.
Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 18:16 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Veel auto's (vanaf 2000) hebben een torque limiter in de eerste en tweede versnelling, heb genoeg bin's gezien waar het geïmplementeerd is, automaten hebben dat overigens heftiger dan schakelbakkies.
Ik denk wel dat het alleen bij wat hogere vermogens/koppel is, dus niet bij een ongeblazen 4 bangertje.
Bij de V70 T5 ook (v70n met vanaf ME7.X) en Saab turbo's ook, bij aut's zowieso, bij schakel niet altijd.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 18:23 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.
Ik weet dat de Rover 220 Turbo Coupe het had, de Calibra Turbo volgens mij ook en de 1.2TSi 105pk van VW, in ieder geval in de Polo.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?
Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat.
Alle Saab's met Trionic 5 en Trionic 7 bijvoorbeeld hebben een mapping die de boost beperkt in de eerste en de tweede versnelling. Dat had overigens als belangrijkste reden dat GM dan een goedkopere versnellingsbak kon toepassen omdat het maximum koppel pas in de hogere versnellingen bereikt werd.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?
Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat.
Jazeker,quote:Op zaterdag 4 maart 2017 18:23 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.
Dat hoeft geen maatregel van de tuner te zijn. Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.quote:Op maandag 6 maart 2017 14:05 schreef Jism het volgende:
Check de turbo-druk meter maar eens... eerste versnelling, 1.49bar, tweede versnelling 2.16bar, derde versnelling 2.4 bar enz enz.
Complete onzin.quote:Op maandag 6 maart 2017 17:44 schreef oldford het volgende:
Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.
quote:Op maandag 6 maart 2017 17:44 schreef oldford het volgende:
[..]
Dat hoeft geen maatregel van de tuner te zijn. Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.
Juist. Daarom heb je in 1 ook minder turbo druk.quote:Op maandag 6 maart 2017 23:26 schreef Jism het volgende:
Nog voordat de turbo op dreef is zit je allang al in de redline ermee.
Ik ben het wel met je eens, de turbo krijgt geen tijd om druk op te bouwen in de eerste versnelling.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 09:14 schreef oldford het volgende:
[..]
Juist. Daarom heb je in 1 ook minder turbo druk.
Je wilt het misschien niet geloven, maar mijn ervaring komt van snelle rally-auto's net turbo's.
Auto's zoals de Sierra en Escort Cosworth Groep A, Subaru Impreza Groep A en WRC, Skoda R5, etc.
De motor ecu's van deze auto's hadden geen idee in welke versnelling de auto stond en hielden daar ook geen rekening mee.
Vooral met parkeren, genoeg voorbeelden bekend waarin dat wat minder goed gaat.quote:Op woensdag 8 maart 2017 01:46 schreef Stien_Struis het volgende:
Het heeft weinig nut om gelijk vol gas te geven in 1e versnelling, doseren is de kunst.
Er zijn best motor ecu's te vinden die wel informatie hebben over welke versnelling de bak staat.quote:Op woensdag 8 maart 2017 01:42 schreef Jism het volgende:
Een auto weet niet in welke versnelling het staat. Het staat in de mapping bepaald in combinatie met de MAF (Mass airflow sensor) met hoeveel lucht in de motor gaat en met name de lambdasensoren om de uitlaatgassen te meten. Dit wordt gewoon beperkt door middel van aansturen wastegate om overtollige turbo-druk weg te sluizen.
Ik kan me niet voorstellen dat een turbo in iedere versnelling en zelfs wanneer je het gas loslaat, de turbo volop druk staat te produceren. Vooral op moment van gas los, koppeling in wil je juist dat de turbo-druk ontsnapt omdat het anders terug gaat duwen tegen de turbo in. Ook is teveel lucht vs te weinig benzine, lean, desastreus en daarmee het blok gewoonweg mee kunt opblazen:
Je maakt een grapje... toch?quote:Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Zou er gewoon tegen moeten kunnen, mits warmgereden.
Hard rijden geeft natuurlijk altijd meer belasting/slijtage maar het is niet zo dat je die wagen daarmee binnen een paar jaar al aan gort rijdt (tenzij het een Frans merk is).
Nee waarom? Zolang je hem niet in de toerenbegrenzer jaagt is er niks aan de hand.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |