ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Niet meer overstappen dan Waddinxveen - Gouda - Amersfoort - Pluskut - Dortmund.
Wanneer ga je?
dinsdag
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Tijd zat om een route te plannen en een kaartje te kopen. Met de ICE ben je er veel sneller dan via Pluskut, en nog eens goedkoper ook. Of heb je een reden om via Enschede te willen reizen?
Enkeltje voor 29 euro, terwijl je via Enschede 45,80 EUR kwijt bent.
Tijd zat om een route te plannen en een kaartje te kopen. Met de ICE ben je er veel sneller dan via Pluskut, en nog eens goedkoper ook. Of heb je een reden om via Enschede te willen reizen?
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Op vrijdag 17 februari 2017 16:03 schreef Dr_Flash het volgende: Overigens wat is het idee achter "Dortmund te voet verkennen"? Dortmund is echt een mega-uitgestrekte stad namelijk.
ja snap ik daarom doe ik ook 2 dagen.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Het is misschien een goed idee om een treintje eerder te nemen van Waddinxveen naar Utrecht, een overstap van 6 minuten tijdens de ochtendspits is wat aan de krappe kant.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Het is misschien een goed idee om een treintje eerder te nemen van Waddinxveen naar Utrecht, een overstap van 6 minuten tijdens de ochtendspits is wat aan de krappe kant.
daar heb je gelijk in.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Het is misschien een goed idee om een treintje eerder te nemen van Waddinxveen naar Utrecht, een overstap van 6 minuten tijdens de ochtendspits is wat aan de krappe kant.
Naast al die merken vind je in het intercitysegment de namen Altaria, MD, Arco, Talgo, Intercity en Trenhotel.
In het voorstadsvervoer is het dan weer wat eenvoudiger: Cercanías. Nouja... het netwerk in Catalonië (Barcelona, Girona, Camp de Tarragona) heet Rodalies, rond Valencia staat er 'Rodalia' op de treinen en in Baskenland is het Aldiriak.
Ja, dat helpt niet heel erg nee. Dan heeft Syntus het toch beter voor elkaar: daar is een vaste dienstregeling voor treinvervangend vervoer (lijn 273). Bij elk station is een halte (met rood haltebord) met daarbij ook een haltevertrekstaat. Er zijn zelfs speciale omloopnummers voor de bussen zodat bij elke (gedeeltelijke) stremming de bus de goede bestemmingen toont en er zelfs in- en uitgecheckt kan worden in de bussen ipv op de perrons.
Op zich hebben ze een dienstregeling en ik zag vanmiddag wel een aantal bussen die zich er aan hielden, maar het was kennelijk te veel moeite om een tijdenlijst online te zetten. Ben maar op een andere manier naar CS gereisd.
In het voorstadsvervoer snap ik het nog wel, daar hebben ze gewoon een woord gepakt uit de taal die in die omgeving gebruikt wordt: Cercanías is Spaans voor "omgeving", Rodalies/Rodalia is Catalaans voor hetzelfde woord. (In Catalonië is er nog altijd een sterke drang naar onafhankelijkheid, net als in Baskenland.)
In het IC- en HST-segment zijn ze echter helemaal losgeslagen.
James, jij weet dat wel denk ik. Hoe zit het met reserveringen in Engeland (incl Schotland)? Moet je reserveren, of hoeft dat niet? Ik ga er heen met de BritRail-pass, die is op vrijwel alle treinen geldig. Je kan toch op vrijwel alle treinen stappen zonder reservering?
Er zijn meer steden dan Londen he, ook rond Birmingham of Edinburgh kan het goed druk zijn.
Als je erover twijfelt kun je aan de vervoerder om advies vragen, bijvoorbeeld via Twitter. Die hebben meestal wel een idee of reserveren voor een bepaalde trein aan te bevelen is.
Een paar TOCs: @Virgin_TrainsEC, @northernassist, @TPEassist, @scotrail
Ik kom langs Middlesbrough, Edinburgh, Glasgow, en dan kom ik uiteindelijk een keer in Manchester uit, en zit ik alweer in Harwich. Uit Middlesbrough ga ik pas half 10, zit rond 13u bij Edinburgh, kom later een keer rond 18u (dus wel spits) aan bij Glasgow, een volgende keer Glasgow is pas tegen 21:30, en Manchester is weer een keer rond 14u. Ga nog wel eens na wat de mogelijkheden voor reserveringen zijn, maar denk dat ik het bijna niet ga nodig hebben. Maar waar kan je reserveringen maken dan? Treinreiswinkel heeft al gezegd mij daar nauwelijks bij te kunnen helpen, daar Britse binnenlandse treinen voor hun lastig boekbaar zijn, laat staan een reservering.
Volgens de oude (12-2015) perron- en spoorlengten lijst van Prorail zijn de oude perrons van Amsterdam RAI beide iets meer dan 340 meter lang, oftewel voldoende voor VIRM-12. Ik verwacht dat het nieuwe perron even lang is, juist omdat er eens in de zoveel tijd ruimte nodig is voor VIRM/ICM-12
Was er geen Rail Away trouwens gisteren? Ik bedacht me net dat dat altijd op vrijdagavond was, maar ik kan op npogemist geen aflevering van gisteren vinden. Komt dat nog of was er niks?
Op vrijdag 17 februari 2017 22:15 schreef greavy het volgende: Ik kom langs Middlesbrough, Edinburgh, Glasgow, en dan kom ik uiteindelijk een keer in Manchester uit, en zit ik alweer in Harwich. Uit Middlesbrough ga ik pas half 10, zit rond 13u bij Edinburgh, kom later een keer rond 18u (dus wel spits) aan bij Glasgow, een volgende keer Glasgow is pas tegen 21:30, en Manchester is weer een keer rond 14u. Ga nog wel eens na wat de mogelijkheden voor reserveringen zijn, maar denk dat ik het bijna niet ga nodig hebben. Maar waar kan je reserveringen maken dan? Treinreiswinkel heeft al gezegd mij daar nauwelijks bij te kunnen helpen, daar Britse binnenlandse treinen voor hun lastig boekbaar zijn, laat staan een reservering.
Ze hebben het in het fragment over iemand die op het spoor liep, waarvoor de trein een noodremming gemaakt heeft. En door die noodremming zou de trein ontspoord zijn
De dode zou die persoon zijn die op het spoor liep.
Het gaat trouwens om een Break, de 326 om precies te zijn, waarvan de kopbak naast het spoor ligt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik zit nu voor het eerst in de nieuwe IC Breda-Den Haag. Die schiet dus echt niet op: bij de aansluiting op de HSL stonden we bijna stil, daarna max. 80 tot Lage Zwaluwe en pas bij de Dordtse Kil tunnel eindelijk eens 160. En in Barendrecht was dat alweer gezakt tot 110... Kan dat nou echt niet beter?
Ik heb hem al vaker gebruikt en meestal gaat het wel wat sneller, maar niet veel. Er staat 24 minuten rijtijd voor die trein en het lijkt erop dat de machinisten zijn geïnstrueerd om zich daar vooral aan te houden.
Wat ik aan de koffietafel hoor zit ie behoorlijk krap in de rijtijd en mag ie ook maar met 25 door 40 wissels heen maar daar kan MTL misschien een toelichting op geven...
Vannacht was er in het HSA onderhoudsbedrijf op de Watergraafsmeer trouwens een ongeval gebeurt, een collega haalde een stroomkabel los waar nog 1500 volt op stond... altijd leuk om het in de vroege dienst vervolgens nog een keer te mogen proberen Naar ik weet is er met de collega niks aan de hand, en da's echt een wonder. Toen dit vorig jaar een keer gebeurde leverde het flinke brandwonden op.
Op zaterdag 18 februari 2017 15:47 schreef Salatrel het volgende: Wat ik aan de koffietafel hoor zit ie behoorlijk krap in de rijtijd en mag ie ook maar met 25 door 40 wissels heen maar daar kan MTL misschien een toelichting op geven...
Mwa, rijtijd valt mee. Zowel richting Breda als richting Den Haag zit dat ding er behoorlijk ruim in.
Richting Breda kan je met +2 uit Rotterdam perfect op tijd aankomen in Breda. Ook als ik op tijd vertrek uit Rotterdam rij ik eigenlijk altijd wel even door, zodat reizigers een langere overstap hebben op Breda. Tot nu toe staat voor mij de score voor gehaalde overstappen op 100% Wel een paar keer een paar minuten vertraging opgelopen door een trein die voor mij zat (Jep, altijd fijn als er bij Den Haag HS een goederentrein voor je uit gestuurd wordt), maar dankzij een telefoontje aan de treindienstleider in Breda werd zelfs met de +4 die ik had, keurig de aansluiting overgenomen. Richting Den Haag kom ik meestal ook met -1 aan in Rotterdam en dan verder naar Den Haag kan je, als er niets in de weg zit, zo nog een minuut of 4-5 vertraging er uit rijden.
Helaas is het inderdaad wel zo dat je met de treinen max 25 door de 40 km/u wissels mag. Om dat te voorkomen wordt vanaf vandaag de trein in Rotterdam kort op spoor 6 binnen genomen, waardoor de loc weliswaar buiten het perron in de wissels staat, maar de trein wel met 60 door mag crossen. Helaas is de Sprinter die er voor zit meer een probleem. Als je namelijk gewoon op tijd uit Delft vertrekt, dan zit je bij Schiedam achter de Sprinter te hikken en rij je door die dramatische seingeving tussen Schiedam en Rotterdam dat hele stuk 40 km/u. Aan de andere kant: als de Sprinter op tijd is, kom je, zelfs met dat stuk 40 km/u, gewoon om :09/:39 aan op Rotterdam inclusief de 25 km/u. Dus kan je gewoon op tijd (:11/:41) naar Breda vertrekken.
Edit: Je hebt tegenwoordig wel een minuutje extra nodig door de sandwich. Eerder kon je de stroomafnemer direct opzetten zodra de loc de spanningssluis uit was, nu moet je wachten tot de rest er ook uit is. Verschil daardoor is dat je niet nog even extra kan aanzetten tussen de spanningssluis bij Zevenbergsche Hoek en de fasescheiding bij Lage Zwaluwe.
Edit 2: Als je heel traag door de spanningssluis en de fasescheiding gaat, dan zal er vermoedelijk een Thalys te laat zijnn geweest. Die treinen zitten heel kort op elkaar gepland (kon niet anders door goederenpaden internationale treinpaden). Tot 10 minuten vertraging bij de grens mag Thalys voor, maar daardoor moet de IC direct wachten en vervolgens de spanningssluis door hobbelen en achter die IC direct staat dan vervolgens alweer de IC naar Den Haag te wachten op z'n beurt. Schade IC direct: +10, IC Den Haag +5.
Edit 3: @ReisT: Jep, Thalys zat er voor met +6. IC direct had daardoor ook +6, jij had daardoor +4.
[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 18-02-2017 16:29:10 ]
Op zaterdag 18 februari 2017 16:15 schreef MTL het volgende: Richting Breda kan je met +2 uit Rotterdam perfect op tijd aankomen in Breda. Ook als ik op tijd vertrek uit Rotterdam rij ik eigenlijk altijd wel even door, zodat reizigers een langere overstap hebben op Breda. Tot nu toe staat voor mij de score voor gehaalde overstappen op 100% Wel een paar keer een paar minuten vertraging opgelopen door een trein die voor mij zat (Jep, altijd fijn als er bij Den Haag HS een goederentrein voor je uit gestuurd wordt), maar dankzij een telefoontje aan de treindienstleider in Breda werd zelfs met de +4 die ik had, keurig de aansluiting overgenomen.
Bizar eigenlijk dat dit soort dingen afhankelijk zijn van de creativiteit van de individuele medewerker. Sowieso is het al raar dat de sprinter voor de IC naar Breda wordt aangestuurd. En het is nog gekker dat voor de IC naar Breda de SPR stop in Delft Zuid is opgeheven, maar dat niet gebeurd voor de IC naar Brussel
Bizar eigenlijk dat dit soort dingen afhankelijk zijn van de creativiteit van de individuele medewerker. Sowieso is het al raar dat de sprinter voor de IC naar Breda wordt aangestuurd. En het is nog gekker dat voor de IC naar Breda de SPR stop in Delft Zuid is opgeheven, maar dat niet gebeurd voor de IC naar Brussel
Als het goed is wordt tot +4 de aansluiting gegarandeerd overgenomen. Helaas is het daarvoor wel noodzakelijk dat de treindienstleider oplet, omdat het sein van de aansluitende trein handmatig rood gehouden moet worden. Ben ik een paar minuten te laat om wat voor reden dan ook, dan bel ik standaard even op. Tot nu toe is er altijd keurig volgens afspraak gehoor aan gegeven.
Bizar eigenlijk dat dit soort dingen afhankelijk zijn van de creativiteit van de individuele medewerker. Sowieso is het al raar dat de sprinter voor de IC naar Breda wordt aangestuurd. En het is nog gekker dat voor de IC naar Breda de SPR stop in Delft Zuid is opgeheven, maar dat niet gebeurd voor de IC naar Brussel
het is gewoon de slechtste dienstregeling in jaren want dat ding maakt tussen den haag en Rotterdam dezelfde stops als de oude 1900 serie en die had er ook geen last van. De aankomst en vertrektijden van de ic en spr kloppen gewoon niet
Tja, wat dat betreft werkt die extra minuut rijtijd vanaf vandaag (vertrek Den Haag om :14/:44 ipv :15/:45 en Hollands Spoor :20/:50 ipv :21/:51) alleen maar averechts. Je bent nu nog eerder in Delft (meestal kwam ik daar al met -1 aan bij tijdig vertrek uit Den Haag HS) dus sta je vervolgens daar weer de vertrektijd af te wachten en vervolgens opnieuw achter de Sprinter aan te hobbelen. Dat maakt dus geen klap uit. Wat wel uit zou maken is een eerdere vertektijd van de Sprinter uit Delft en en Schiedam. Laat die één minuutje eerder vertrekken en volgens mij is daarmee het grootste probleem opgelost. Maar ja, dan moet die ook weer een minuut eerder uit HS vertrekken en de IC die er voor zit ook. Daar zal wel een knelpunt liggen.
Kan zomaar zijn dat er goederenpaden liggen. Dat is bij Breda in ieder geval een enorm knelpunt. Daar kan vrijwel niets geschoven worden zonder dat je tegen een goederenpad aan stoot.
Op zaterdag 18 februari 2017 16:50 schreef MTL het volgende: Kan zomaar zijn dat er goederenpaden liggen. Dat is bij Breda in ieder geval een enorm knelpunt. Daar kan vrijwel niets geschoven worden zonder dat je tegen een goederenpad aan stoot.
mja, met opjagen bedoel ik meer dat van bepaalde treinen onderweg de rijtijden bewust krap liggen, terwijl ze richting het volgende knooppunt juist weer ruimer zijn, waardoor ze netto nog steeds dezelfde rijtijd tussen twee knooppunten hebben.
Ben nog niet helemaal wakker geloof ik Ik had 'm verkeerd begrepen.
Volgens mij gebeurd dat al. De rijtijd van bijvoorbeeld de Sprinter is eigenlijk heel krap tussen HS en Delft (zie 'm daar eigenlijk altijd wel met +1 rijden) zodat ie op tijd uit Delft vertrekt.
Wat me ook opvalt bij de 1100: enorme apathie bij het treinpersoneel, als ik al een conducteur zie tussen Breda en Rotterdam (wat zeldzaam is).
Eerder deze week was nog wel het toppunt: - Lang gezicht en een lichaamshouding die "ik heb hier geen zin in" uitstraalde - Eén oortje van z'n mp3-speler nog in z'n oor - Keek reizigers amper aan - Zuchtte bij het moeten aanpakken van een OV-chipkaart
Nou ben ik natuurlijk maar één reiziger, maar ik heb de 1100 sinds 23 januari de nodige keren gebruikt en het valt me echt wel op dat het personeel er geen zin in lijkt te hebben.
Als je bij mij in de trein zit heb je in ieder geval een omroep bij station Delft. Mét "Dames en heren" én een "goedemorgen/middag/avond" (doorhalen wat niet van toepassing is) De rest van de stations weet ik niet. Die hoef ik niet om te roepen en de omroep vanuit de rijtuigen is ook niet hoorbaar in de Traxx
Afspraak. Overstapstations worden door de HC gedaan, haltes langs de vrije baan (waar Delft onder valt) door de machinist. Bij IC direct roept echter altijd de Train Manager om, dus als machinist piep ik enkel de TM op met de informatie die ik heb (in geval van verstoring/problemen) en of-ie dan daadwerkelijk iets omroept weet ik niet.
Op zaterdag 18 februari 2017 17:11 schreef MTL het volgende: Afspraak. Overstapstations worden door de HC gedaan, haltes langs de vrije baan (waar Delft onder valt) door de machinist.
HC's ontlasten. Kunnen ze langer sudoku spelen in de 1e klas
Zonder gekheid: exacte aanleiding zou ik niet weten, maar het is volgens mij al een eeuwigheid zo geregeld. Wellicht ooit ingevoerd om bij hele korte tijden tussen de stopstations (Sprinters in de randstad) te voorkomen dat de HC telkens naar een omroeppunt moest lopen en daardoor te weinig in de rest van de trein te zien was. En voor mij is het een kleine moeite. Ik vind het verder geen enkel probleem.
Overstapstations hebben machinisten het misschien drukker met treindienstleiding en op de vrij baan minder. En op de vrije baan kan de conducteur dan een hypothetisch Service rondje maken ipv bij de microfoon te staan?
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Iets hiervoor ging het over een Sprinter die de IC Direct in de weg zat tussen Schiedam en Rotterdam.
Wordt de sporensituatie op dat stuk na buitengebruikname van de Hoekse Lijn eigenlijk direct verbouwd tot een viersporig traject voor de hoofdlijn Rotterdam - Den Haag?
Op zaterdag 18 februari 2017 17:46 schreef Bitlord het volgende: Iets hiervoor ging het over een Sprinter die de IC Direct in de weg zat tussen Schiedam en Rotterdam.
Wordt de sporensituatie op dat stuk na buitengebruikname van de Hoekse Lijn eigenlijk direct verbouwd tot een viersporig traject voor de hoofdlijn Rotterdam - Den Haag?
Daar lijkt het niet op. Ik kom er bijna dagelijks langs en ik zie buiten de bouwwerkzaamheden aan de metrobaan geen werkzaamheden om de wisselstraat ten westen van Schiedam Centrum om te bouwen. De sprinter naar Dordrecht kan natuurlijk ook over huidige wissels uitwijken naar spoor 2 en ik hoop van harte dat NS dat gaat doen en de stop op Delft Zuid weer terug komt.
Daar lijkt het niet op. Ik kom er bijna dagelijks langs en ik zie buiten de bouwwerkzaamheden aan de metrobaan geen werkzaamheden om de wisselstraat ten westen van Schiedam Centrum om te bouwen. De sprinter naar Dordrecht kan natuurlijk ook over huidige wissels uitwijken naar spoor 2 en ik hoop van harte dat NS dat gaat doen en de stop op Delft Zuid weer terug komt.
Het lijkt me vrij onhandig om een wisselstraat om te gaan bouwen terwijl deze nog gebruikt moet worden hoe deze er nu ligt. Vanaf april wordt het pas handig om er aan te gaan klussen, en pas met de nieuwe dienstregeling in december zou er eventueel echt voordeel uit een nieuwe wisselstraat gehaald kunnen worden. Op dit moment heeft het sowieso geen haast.
Een alternatief is bij het loket op een Brits station, die kunnen van alles voor je regelen.
Vandaag de BritRail-pass 1e klas voor 8 dagen binnen 1 maand aangeschaft. De benodigde reservering ga ik later even voor kijken, kan het nog niet boeken (te vroeg).
Op zaterdag 18 februari 2017 17:46 schreef Bitlord het volgende:Wordt de sporensituatie op dat stuk na buitengebruikname van de Hoekse Lijn eigenlijk direct verbouwd tot een viersporig traject voor de hoofdlijn Rotterdam - Den Haag?
Het plan is nu om bij Schiedam alle wissels weg te halen zodat IC's daar sneller door kunnen rijden. Alles blijft over twee sporen rijden en het opvolgingprobleem wordt opgelost doordar er in Schiedam straks geen enkele IC meer stopt.
Bwah motorbak.. Het gaat om een treinstel, dus er zijn wel meerdere aandrijfassen, maar deze zitten allemaal op het laatste rijtuig. De wagon die ontspoord + gekanteld is, is diegene met de pantograaf + eerste klasse.
Het meest opmerkelijke is voor mij wel dat het rijtuig 180 graden gedraaid is.
Het plan is nu om bij Schiedam alle wissels weg te halen zodat IC's daar sneller door kunnen rijden. Alles blijft over twee sporen rijden en het opvolgingprobleem wordt opgelost doordar er in Schiedam straks geen enkele IC meer stopt.
Dus de perrons die nu worden gebruikt voor de Hoekse Lijn worden gesloten? Zonde.
Bizar dat ongeluk. Het enige dat ik mij zo kan voorstellen is dat die trein ergens op gebotst is (of te snel heeft gereden) waarbij inderdaad de bak uit de rails is gelopen, daarna ergens op gestoten is wat niet echt mee gaf, waardoor de starre koppeling tussen de bakken brak en door de snelheid en kracht van de achteroplopende bakken gedraaid en gekanteld is.
[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 18-02-2017 20:33:14 ]
Het plan is nu om bij Schiedam alle wissels weg te halen zodat IC's daar sneller door kunnen rijden. Alles blijft over twee sporen rijden en het opvolgingprobleem wordt opgelost doordar er in Schiedam straks geen enkele IC meer stopt.
Het passeren van Schiedam C moet ik nog zien, alhoewel de overlast ook beperkt is omdat je altijd op Delft of Rotterdam C kan overstappen.. levert alleen meer dan 1 overstap op vanaf de Hoekse Lijn..
Leukste S&V medewerker ooit ever getroffen. Ik zeg tegen een maat 'Trein vertrekt vanaf 4a.' met een iets licht spraakgebrek komt die clown aan met 'Fyra rijdt niet meer.' Leuk grapje man..