Wat ik bedoelde is dat politici zeggen "in het algemeen", maar niet de incidentele gevallen aanpakken. Verdorie, snap je dat dan niet?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:04 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
nee, door een bejaarde die zelf ook omgekomen is.
Ik denk dat dat verschillende oorzaken heeft of kan hebben. Een deel zal zich van geen kwaad bewust zijn, zij denken dat ze net zo rijden als 20 jaar geleden en hebben niet door dat ze bijvoorbeeld vaak te langzaam rijden of dat andere weggebruikers moeten uitwijken of remmen omdat zij niet goed hebben opgelet.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 19:49 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik vind het zeer ernstig dat bejaarden hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.
Zo had ik eens te maken met een oude vrouw die verdwaasd liep te dwalen over het parkeerplaats dicht bij mijn huis. Ik vroeg haar hoe het ging. Ze was haar auto kwijt. Ik vroeg: wat voor auto is het? Dat wist ze nog wel. Ik keek rond en ik zag hem. ze kwam zeer verward over. Gevalletje alzheimer? Ik praatte met haar door, dat ze zo niet in de auto kon stappen.
Ze wierp echter tegen dat ze dan helemaal nergens meer kwam.
Ja, ze is in die auto gestapt.
Ik wist het even niet meer.
Het grote probleem is dat die mensen weigeren immobiel te worden en niet de consequenties in willen zien van hun besluit.
Waar is trouwens die keuring gebleven voor de 70-plussers?
Volgens mij is het wat anders, de helft loopt versuft rond.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:08 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
metro moet aan de kant want zij heeft de oorlog meegemaakt cq het land weer opgebouwd
Daytime running lights? Of echt helemaal heen verlichting?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:14 schreef Sigaartje het volgende:
Ik zie soms auto's in het donker rijden zonder licht. Het is niet te geloven. En altijd oude mensen. Ze hebben het gewoon niet door of zo. Ik vraag me af, hoe krijg je het voor elkaar om in het donker zonder licht te rijden?
O die rijden hier ook, komt denk ik door de straatverlichting. Kun je nagaan hoe weinig die mensen zien.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:15 schreef Physsic het volgende:
[..]
Daytime running lights? Of echt helemaal heen verlichting?
Mensen moeten gewoon aan de kant. Leeftijd gaat boven alle andere voorrangsregels dus boeiend...quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O die rijden hier ook, komt denk ik door de straatverlichting. Kun je nagaan hoe weinig die mensen zien.
Krant lezen is ook vaak lastig, hoe kunnen ze dan al die verkeersborden lezen?
Nee hoor, ik heb zelfs twee keer gezien dat iemand compleet in het donker reed. Dat kun je seinen wat je wilt, maar die mensen leven waarschijnlijk in een eigen wereldje.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:15 schreef Physsic het volgende:
[..]
Daytime running lights? Of echt helemaal heen verlichting?
quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon aan de kant. Leeftijd gaat boven alle andere voorrangsregels dus boeiend...
Ja, in veel auto's heb je dan ook geen dashboardverlichting, dus kan je ook je snelheid of andere dingen niet zien.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:27 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb zelfs twee keer gezien dat iemand compleet in het donker reed. Dat kun je seinen wat je wilt, maar die mensen leven waarschijnlijk in een eigen wereldje.
Onbegrijpelijk, want dan is het in de auto ook donker, dat valt toch gelijk op? En je ziet geen moer op de weg. Volgens mij moet je dan wel heel erg ver heen zijn als je dat niet in de gaten hebt.
Tja, en dan krijg je dit soort dramaongelukken.
Vanaf 65 zou beter zijn. Kun je gelijk met pensioen als je afgekeurd word als je afhankelijk bent van de auto😃quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:35 schreef Spanky78 het volgende:
Laat ze anders vanaf 70 elk jaar in een simulator een test afleggen. Tijd zat dus geen probleem als ze willen rijden.
Nogmaals: voor ouderen zonder eigen vervoer en goede OV mogelijkheden is de taxi helemaal niet duur.quote:
Dat doe ik hier in Mexico buiten de regio waar ik woon in het donker ook. Drempels staan vaak niet aangegeven, daarnaast is vaak slecht wegdek, dus iemand volgen is het makkelijkst.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:37 schreef Sigaartje het volgende:
Nog een voorbeeld, het is werkelijk onvoorspelbaar.
Ik reed in mijn vorige auto (een vette Renault), ik heb nu geen auto meer, alleenstaand, rondkomen, je snapt het wel...
En ik merkte dat een auto achter me zat te plakken. Op de provinciale weg. Ik keek in de spiegel, een oude grijze dame. Die zat gewoon achter me te hangen wat ik ook deed. Ze reed zelfs achter me aan toen ik nipt door rood reed. Dus ik dacht: even testen. Ik trek de 25 door tot in de 140, en ja hoor, ze knalt gewoon achter m'n achterbumper aan.
Ik zak af naar 80 (ja ik had een fikse boete kunnen krijgen) en ze zakt ook af achter me. En ik geef opnieuw een flinke dot gas tot aan 110, en ja hoor, ze volgt me gewoon. Met dezelfde snelheid! (je mocht er 80)
Voor geheel Nederland?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:40 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals: voor ouderen zonder eigen vervoer en goede OV mogelijkheden is de taxi helemaal niet duur.
Google maar eens op "WMO taxi" en "Valys taxi".
Toen mijn oma er gebruik van maakte kostte de WMO taxi geloof ik 80 cent voor een rit binnen de eigen woonplaats en 1,20 naar een naastgelegen woonplaats. Voor dat geld kun je geen auto onderhouden.
kijk je daar wel mee uit :-)quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:37 schreef Sigaartje het volgende:
Nog een voorbeeld, het is werkelijk onvoorspelbaar.
Ik reed in mijn vorige auto (een vette Renault), ik heb nu geen auto meer, alleenstaand, rondkomen, je snapt het wel...
En ik merkte dat een auto achter me zat te plakken. Op de provinciale weg. Ik keek in de spiegel, een oude grijze dame. Die zat gewoon achter me te hangen wat ik ook deed. Ze reed zelfs achter me aan toen ik nipt door rood reed. Dus ik dacht: even testen. Ik trek de 25 door tot in de 140, en ja hoor, ze knalt gewoon achter m'n achterbumper aan.
Ik zak af naar 80 (ja ik had een fikse boete kunnen krijgen) en ze zakt ook af achter me. En ik geef opnieuw een flinke dot gas tot aan 110, en ja hoor, ze volgt me gewoon. Met dezelfde snelheid! (je mocht er 80)
Op zijn minst in zeer veel gemeenten is er een WMO taxi beschikbaar voor ouderen en mindervaliden kan ik je uit betrouwbare bron vertellen. Maar gebruik rustig Google om het voor je eigen gemeente/regio te onderzoeken.quote:
Bedankt voor de tip! Dit is inderdaad vaak een probleemdingetje.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 20:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op zijn minst in zeer veel gemeenten is er een WMO taxi beschikbaar voor ouderen en mindervaliden kan ik je uit betrouwbare bron vertellen. Maar gebruik rustig Google om het voor je eigen gemeente/regio te onderzoeken.
Valys is voor langere afstanden en landelijk beschikbaar. Mijn oma ging daarmee vanuit het Gooi af en toe naar haar zoon in regio Rotterdam. De exacte kosten weet ik niet maar ze kwamen destijds ongeveer op hetzelfde bedrag als een treinkaartje.
tja, ik vermoed eerder totale paniek en verwardheid op het moment zelf.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:22 schreef Loekie1 het volgende:
Kan het geen zelfmoord geweest zijn? Verschrikkelijk unfaire manier als het waar zou zijn.
Kun je niet achterhalen en trouwens iemand die naar een drive gaat? Ik weet niet.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:22 schreef Loekie1 het volgende:
Kan het geen zelfmoord geweest zijn? Verschrikkelijk unfaire manier als het waar zou zijn.
Ik stem voor. Veel te veel volk op de weg wat daar niks te zoeken heeft.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:23 schreef hottentot het volgende:
Niet alleen ouderen, maar iedereen een rijtest om de zoveel jaar zou ik een goed idee vinden, en dan gewoon of je veilig kunt rijden en niet zozeer kijken of iemand wel elke 3 seconden in de spiegel gluurt, of niet een keer een knipperlicht vergeet, maar gewoon een soort algemene indruk.
Tja. Wat te denken van een test of je nog wel met een gasfornuis kunt omgaan?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:23 schreef hottentot het volgende:
Niet alleen ouderen, maar iedereen een rijtest om de zoveel jaar zou ik een goed idee vinden, en dan gewoon of je veilig kunt rijden en niet zozeer kijken of iemand wel elke 3 seconden in de spiegel gluurt, of niet een keer een knipperlicht vergeet, maar gewoon een soort algemene indruk.
Fijn dat je weer laat blijken hoe links tot rede vatbaar is.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja. Wat te denken van een test of je nog wel met een gasfornuis kunt omgaan?
Wat een wereld.
Het spijt me, maar de laatste tijd word je overrompeld met allerhande testen, anti rookbeleid, gezond eten etc. Je kunt geen maakbare samenleving creëren door dwang. Uiteindelijk moeten mensen zover zijn om zelf die verantwoording te nemen. Dat gaat nooit lukken met allerlei regels en testen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 22:59 schreef hottentot het volgende:
[..]
Fijn dat je weer laat blijken hoe links tot rede vatbaar is.
In principe is er geen minimumleeftijd en is het beschikbaar voor iedereen die niet zelfstandig met eigen vervoer of openbaar vervoer kan reizen. Een jong persoon met lichamelijke problemen kan er ook gebruik van maken. Als de bushalte te ver is om zelf naartoe te gaan, of zelfstandig in- en uitstappen in het OV niet mogelijk is. Iemand van 20 die door ernstige problemen aan zijn luchtwegen geen honderden meters kan lopen zonder uitgeput te raken komt bijvoorbeeld ook in aanmerking.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 21:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip! Dit is inderdaad vaak een probleemdingetje.
Weet je ook vanaf welke leeftijd dit is?
Oké. Ik zal het eens uitzoeken.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In principe is er geen minimumleeftijd en is het beschikbaar voor iedereen die niet zelfstandig met eigen vervoer of openbaar vervoer kan reizen. Een jong persoon met lichamelijke problemen kan er ook gebruik van maken. Als de bushalte te ver is om zelf naartoe te gaan, of zelfstandig in- en uitstappen in het OV niet mogelijk is. Iemand van 20 die door ernstige problemen aan zijn luchtwegen geen honderden meters kan lopen zonder uitgeput te raken komt bijvoorbeeld ook in aanmerking.
Zolang een samenleving niet zelfreinigend mag zijn omdat het geweldsmonopolie bij een overheid ligt zal er naar middelen gezocht moeten worden om bepaalde waarborgen aangaande veiligheid te krijgen, het idee van eigen verantwoording ten aanzien van het besturen van 1000 tot 2000KG staal met snelheden boven de 100km/pu is iets wat bij uitstek gebaat is bij centrale regulering.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het spijt me, maar de laatste tijd word je overrompeld met allerhande testen, anti rookbeleid, gezond eten etc. Je kunt geen maakbare samenleving creëren door dwang. Uiteindelijk moeten mensen zover zijn om zelf die verantwoording te nemen. Dat gaat nooit lukken met allerlei regels en testen.
Dat is al zo geregeld door het halen van een rijbewijs. Denk je dat je door een test dit soort drama's kunt voorkomen. Ja tijdens een test zal niemand zijn mobiel gebruiken. Het is even een kunstje.Na de test kun je weer lekker los gaan.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zolang een samenleving niet zelfreinigend mag zijn omdat het geweldsmonopolie bij een overheid ligt zal er naar middelen gezocht moeten worden om bepaalde waarborgen aangaande veiligheid te krijgen, het idee van eigen verantwoording ten aanzien van het besturen van 1000 tot 2000KG staal met snelheden boven de 100km/pu is iets wat bij uitstek gebaat is bij centrale regulering.
Joost mag weten wie jij bent, ik heb hier veel oudere buren.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het spijt me, maar de laatste tijd word je overrompeld met allerhande testen, anti rookbeleid, gezond eten etc. Je kunt geen maakbare samenleving creëren door dwang. Uiteindelijk moeten mensen zover zijn om zelf die verantwoording te nemen. Dat gaat nooit lukken met allerlei regels en testen.
Ik moest op mijn werk voor sommige dingen vanwege veiligheid elk jaar opnieuw sommige cursussen doen, en dat vind iedereen heel normaal, maar een rijbewijs zou dan zonder enige herkeuring zomaar 52 jaar geldig kunnen zijn?quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:19 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is al zo geregeld door het halen van een rijbewijs. Denk je dat je door een test dit soort drama's kunt voorkomen. Ja tijdens een test zal niemand zijn mobiel gebruiken. Het is even een kunstje.Na de test kun je weer lekker los gaan.
Dat snap ik. Maar je kunt dit soort problemen met allerhande regels en testjes niet oplossen.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Joost mag weten wie jij bent, ik heb hier veel oudere buren.
Eentje werd afgelopen maand acuut opgenomen in een "gesloten afdeling" omdat ze zwaar dement was, haar man heeft haar jaren verzorgd maar vond het na het herhaaldelijk openzetten van het gas toch te onverantwoord... Meneer leeft trouwens erg op en is opgelucht.
Vorig jaar een oudere dame hier, haar man heeft versleten knieën en kon zijn vrouw niet tegenhouden. Deze dame was meerdere malen naar huis gebracht door de politie omdat ze s' nachts ff boodschappen ging doen. Mijn man trof haar aan op een snikhete dag met een dikke winterjas, hij vroeg haar toen of ze het niet erg warm had... Nee zei ze, want ik heb er niets onderaan, kijk maar.
Nou das niet goed. Leuk hoor al die lieve oudjes, maar die doen die tests met twee vingers in de neus. Juist dit soort gebakjes worden er wel op tijd uitgevist.
Die cursussen zijn er omdat werkgevers juridisch hun zaken in orde hebben. Zo weet een staalboer dat hij aangelijnd moet zijn op hoogte. Hij bezit een certificaatquote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik moest op mijn werk voor sommige dingen vanwege veiligheid elk jaar opnieuw sommige cursussen doen, en dat vind iedereen heel normaal, maar een rijbewijs zou dan zonder enige herkeuring zomaar 52 jaar geldig kunnen zijn?
Ik zie teveel mensen die beter niet meer zouden rijden.
Veel (herhalings)cursussen zijn gewoon verplicht om je vak uit te kunnen oefenen. Als je niet elke paar jaar, of soms zelfs elk jaar op herhalingscursus gaat worden je diploma's en certificaten ongeldig.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:41 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die cursussen zijn er omdat werkgevers juridisch hun zaken in orde hebben. Zo weet een staalboer dat hij aangelijnd moet zijn op hoogte. Hij bezit een certificaat
Toch door werkdruk zit hij ook wel eens ongelijnd op hoogte ondanks de cursus.
Alleen als hij dom is.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:41 schreef Cherna het volgende:
Toch door werkdruk zit hij ook wel eens ongelijnd op hoogte ondanks de cursus.
Alles voorkomen kan niet inderdaad, maar niet of nauwelijks iets doen als je weet dat je schade kan beperken is weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 23:34 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar je kunt dit soort problemen met allerhande regels en testjes niet oplossen.
Je kunt helaas niet alles voorkomen.
Dan zul je de zorg anders moeten benaderen. Maar zolang de maatschappij van mening is dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig moet blijven en we de bejaarden tehuizen opgedoekt hebbenquote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:11 schreef Physsic het volgende:
[..]
Alles voorkomen kan niet inderdaad, maar niet of nauwelijks iets doen als je weet dat je schade kan beperken is weer het andere uiterste.
Het probleem zal de komende jaren ook flink gaan toenemen. Door de vergrijzing, maar daarnaast ook omdat een steeds groter deel van de ouderen een rijbewijs heeft.
Het is duidelijk dat hoe je het brengt ook wel effect heeft. Zeggen dat ze te oud zijn, zal ze de hakken in het zand doen zetten.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:05 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Zeker mee eens dat de kinderen hierin een belangrijke suprvisor-rol kunnen vervullen, echter heb je ook van die koppige ouders die zo'n "Je bent te oud voor autorijden, je bent er niet meer bekwaam voor, laat die auto maar liever staan!"-opmerking van hun kinderen niet zullen accepteren..
Wellicht dat een duidelijk anonmiem meldpunt voor dit soort zaken een toegankelijkere optie is voor de desbetreffende kinderen van deze ouderen en tevens natuurlijk ook voor andere omstanders die hun gegronde bedenkingen hebben bij de mobiliteit van ouderen/anderen verkeersdeelnemers, opdat deze opgeroepen kunnen worden voor een rijvaardigheidstest en/of andere controle.
Maar de verantwoordelijkheid alleen maar op de kinderen af willen schuiven is wel het domste wat ik ooit gehoord heb!
En niemand ging ze even halen van de familie? wat erg...quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:27 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik was een keer op een familiefeest waar een geliefd bejaard familielid op de valreep moest afzeggen. Ze reeds nog zelf, maar nooit als de route over snelwegen ging. Daarom had ze iemand geregeld die voor haar reed. En die moest helaas afzeggen, zodat zij ook moest afzeggen.
Dus in plaats van een eenvoudige test wil jij dit probleem gaan aanpakken door de gehele zorg te gaan veranderen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 00:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dan zul je de zorg anders moeten benaderen. Maar zolang de maatschappij van mening is dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig moet blijven en we de bejaarden tehuizen opgedoekt hebben
Moet je niet verbaasd zijn dat het vaker mis gaat en ook vaker de eerste hulp bezocht word door ouderen.
De bejaarden tehuizen in de vorm van de jaren 80 waren prima.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 07:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dus in plaats van een eenvoudige test wil jij dit probleem gaan aanpakken door de gehele zorg te gaan veranderen.
Dus je gaat ervan uit dat die spookrijdende bejaarden die eigenwijs blijven doorrijden wel braaf in een bejaardenhuis gaan zitten?
Ooit in een gemiddeld bejaardenhuis geweest? Ik ken er meer die zich eerder van kant willen maken dan ooit in een bejaardentehuis willen zitten...
Dit. Heb eens bij mijn vader in de auto gezeten, nadat mijn moeder al eens gezegd had dat ze zich niet meer zo veilig voelde bij mijn vader in de auto. We reden over de snelweg die overging in een 70 kilometerweg waar een grote rotonde kwam, met voorsorteren dus. We moesten linksaf, maar mijn vader nam de middelste baan. Toen ik zei dat hij naar de linkerbaan moest, zei hij: Wie rijdt er nou, jij of ik? Tja, en dan ben je uitgeluld.quote:Op vrijdag 17 februari 2017 14:02 schreef Wespensteek het volgende:
Ik ken ook voorbeelden waarbij de ouderen zich niets aantrekken van wat familie zegt en gewoon weer rijbewijs aanvragen en krijgen.
Helemaal mee eens. De grootouders van mijn man woonden in de jaren 80/90 in een aanleunwoning bij een bejaardenhuis. Ze kregen eten van het huis en verzorgden hun eigen broodmaaltijden in hun keukentje. Ze waren er blij mee. Toen oma stierf is opa naar een kamer in het huis (bejaardentehuis) gegaan, waar hij alle zorg bij de hand had en al zijn maaltijden werden verzorgd.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 11:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
De bejaarden tehuizen in de vorm van de jaren 80 waren prima.
En ik kwam er vaak. Deels omdat mijn partner in de zorg werkt deels omdat mijn grootouders in die jaren daar zaten. Die vermaakte zich prima en hadden alles bij de hand. Van kapper tot huisarts. Tevens werd er dagelijks wel iets georganiseerd.
Jij hebt de verzorgingstehuizen anno nu in je hoofd. Ja die zijn bizar en kan mijn partner wel beamen. Dat zijn meer verpleeginstellingen geworden.
Overigens was het zo dat je dat tot niets verplicht was.
En de kosten? Wat kost het nu niet waar ouderen zelfstandig wonen en dit zonet hulp niet kunnen. Van huisaanpassing tot zorg aan huis.
Er zijn zat ouderen(de wachtlijsten zijn enorm)die moederziel alleen helemaal niet meer thuis willen zitten en verpieteren.
Wil je ouderen zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen met de daarbijbehorende mobiliteit moet je daarvan maar de nadelen accepteren. Gemeentes bepalen al of je nog zelfstandig kunt wonen en welke hulp je kunt krijgen.
Uit een onderzoek is gebleken dat jongeren tussen 18 en 25 jaar het meeste bij een dodelijk ongeval betrokken zijn. Die dan maar ieder jaar een test laten afnemen?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit. Heb eens bij mijn vader in de auto gezeten, nadat mijn moeder al eens gezegd had dat ze zich niet meer zo veilig voelde bij mijn vader in de auto. We reden over de snelweg die overging in een 70 kilometerweg waar een grote rotonde kwam, met voorsorteren dus. We moesten linksaf, maar mijn vader nam de middelste baan. Toen ik zei dat hij naar de linkerbaan moest, zei hij: Wie rijdt er nou, jij of ik? Tja, en dan ben je uitgeluld.
Uiteindelijk heeft een arts vasculaire dementie vastgesteld en verklaard dat hij niet meer auto mocht rijden. Dat hielp.
Ouderen die nog goed van geest zijn, pikken niet zomaar alles wat hun kinderen zeggen. Zij zijn de ouder, jij bent het kind. Zodra een oudere zich laat pamperen, kun je er wat mee. Anders niet.
Komt nog bij dat niet iedereen kinderen heeft, dus dit afwentelen op de kinderen van deze man, slaat nergens op.
Enige wat wel mogelijk is, is inderdaad een rijvaardigheidsproef voor mensen boven de 70 en dit elke 5 jaar. Nu is het een doktersverklaring en een ogentest.
Je hebt gelijk hoor. Jonge mensen gedragen zich ook onverantwoord in het verkeer.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Uit een onderzoek is gebleken dat jongeren tussen 18 en 25 jaar het meeste bij een dodelijk ongeval betrokken zijn. Die dan maar iedere jaar een test laten afnemen?
Zo een test helpt niet. Denk je dat iemand zijn mobiel gebruikt tijdens een test. Na geslaagd te zijn kun je gewoon weer los gaan. Zo is mijn auto die netjes geparkeerd stond compleet aan goet gereden door een dame van 22 die met de mobiel aan het spelen was. Zij zwaar gewond en gelukkig geen fietser etc op dat moment aanwezig want die zo te pletter zijn gereden.
Je stelt om de vijf jaar. In vijf jaar kan veel gebeuren.
Ieder drama dat in het nieuws komt en ja hoor de massa schreeuwt weer om regulering. Tot zelfs testen of je wel geschikt bent kinderen te nemen.
En wat als je zakt. Een herkansing? Ben je dan wel geschikt om deel te nemen aan het verkeer op een bromfiets of fiets? Bovendien zullen die testen zo gemaakt worden dat er weer met leeftijd rekening gehouden word. Het reactie vermogen is natuurlijk minder bij een 70 jarige dan bij een 18 jarige.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor. Jonge mensen gedragen zich ook onverantwoord in het verkeer.
Maar dit topic gaat over bejaarden, 87 jaar (OP), in het verkeer.
Er zou in elk geval begonnen kunnen worden met het testen van de bejaarde als hij/zij een overtreding begaat die zou kunnen ontstaan door ouderdomsziekte. En dat testen mag dan wmb vanaf de 65. Natuurlijk worden er niet zoveel gepakt, maar met cameratoezicht e.d. kan hier beter toezicht op zijn. Boven de 75 zou ik toch wel pleiten voor een rijvaardigheidstest, eventueel in een simulator, waar situaties plaatsvinden waarbij het weleens fout gaat in werkelijkheid. Bijvoorbeeld spookrijden, verkeerd voorsorteren.
Dit op de kinderen afschuiven slaat in elk geval nergens op. Wie zegt dat die man kinderen heeft!
Het moet, m.i., dan gaan over reële situaties. Dus, het tijdig toepassen van voorrangsregels, vragen als "mag u hier keren"? (op een snelweg, zoals in de OP). Mogelijk had die man daarop 'ja' geantwoord. En dan zak je inderdaad. Of bijvoorbeeld, zoals mijn vader destijds, verkeerd voorsorteren op een grote rotonde. Dat is gewoon echt gevaarlijk. Want je komt er op enig moment achter dat je toch naar links moet en daar rijden dan andere auto's.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 12:48 schreef Cherna het volgende:
[..]
En wat als je zakt. Een herkansing? Ben je dan wel geschikt om deel te nemen aan het verkeer op een bromfiets of fiets? Bovendien zullen die testen zo gemaakt worden dat er weer met leeftijd rekening gehouden word. Het reactie vermogen is natuurlijk minder bij een 70 jarige dan bij een 18 jarige.
Voor mijn beroep word ik ook om de vijf jaar gekeurd. Maar ja ze houden rekening met de leeftijd. Zo hoef ik lang niet de resultaten te behalen als een 20 jarige. Onzin dus. Ik kan je nu al zeggen als ik dezelfde resultaten zou moeten behalen dan een 20 jarige was ik nu al afgekeurd. Althans op reactie vermogen en gehoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |