abonnement Unibet Coolblue
pi_168960028
Een bejaarde spookrijder veroorzaakte een ongeluk waarbij het leven van een jong gezin werd verwoest. Dit drama had voorkomen kunnen worden, vindt vader Bas uit Maastricht. Hij doet tegenover Dagblad De Limburger zijn verhaal. ,,Als je ziet dat je ouders niet meer goed rijden, grijp dan in.''


Schultz is lang niet de enige die geraakt is door het verhaal van Bas, die met een intieme foto - die op de begrafenis werd gemaakt

Dit drama had voorkomen kunnen worden als mensen niet onverschillig waren. Als mensen zien dat hun bejaarde ouders achter het stuur kruipen, terwijl dat eigenlijk niet meer verantwoord is. Want een auto kan dan een moordwapen worden

Bas
Deze week zou Bas samen met zijn vrouw hun jongste zoontje voor het eerst naar school hebben gebracht. Maar zowel Désirée als de 3-jarige Thijmen kwamen op 29 april vorig jaar om het leven bij een auto-ongeluk. Ook zijn twee andere kinderen zaten in de auto.

De oudste, zijn dochter van negen jaar, komt wonderwel met wat breuken en schrammen uit de auto, maar zijn zoon van zeven moet wellicht leven met blijvende hersenschade. Bas - zijn achternaam wil hij niet in de krant - zat zelf niet in de auto, maar doet tegenover deze krant zijn verhaal.

Hij hoopt er mensen mee wakker te schudden: als je ziet dat een oudere automobilist te onzeker is om auto te rijden, doe dan iets. Grijp in, praat met je vader of moeder. ,,Ja, dat is vast een lastig gesprek. Maar niet zo lastig als het gesprek dat ik met de neuroloog had toen hij me vertelde dat mijn zoontje van drie dood zou gaan."
Vechten

Zijn vrouw Désirée gaat die vrijdagochtend in april in de schoolvakantie even met de drie kinderen op weg naar Heerlen, om een vloertje te halen voor de verbouwing. Op de snelweg botst zij frontaal op de auto van een spookrijder. De moeder, slechts 39 jaar oud, komt meteen om het leven. Net als de 87-jarige automobilist, die op weg was naar zijn wekelijkse bridgedrive.

De twee broertjes vechten op de intensive care voor hun leven; de jongste bezwijkt enkele dagen later aan zijn verwondingen. Vrij snel na het ongeluk wordt gewezen op de wel erg onoverzichtelijke bewegwijzering bij de oprit in Voerendaal.

Vluchtstrook
Later blijkt uit de politierapporten dat de spookrijder helemaal niet daar de snelweg is opgereden, maar al zeven kilometer eerder. Meerdere getuigen zien de man eerst aan de goede kant op de snelweg rijden. Hij stopt echter op de vluchtstrook om te keren. Een vrachtwagenchauffeur ziet het gebeuren en rijdt op de andere rijbaan seinend en toeterend zeven kilometer met de spookrijder mee. De automobilist reageert echter niet. De vrachtwagenchauffeur belt 112, maar tijdens het telefoongesprek gaat het fout. Het is te laat.

Voor Bas is een ding duidelijk: deze man was niet meer in staat om auto te rijden, waarschijnlijk al langere tijd. En zo zijn er hoogstwaarschijnlijk veel meer ouderen die niet meer verantwoord de weg op kunnen. Met de uitspraak van verkeersminister Melanie Schultz van Haegen, die daags na het ongeval zegt dat een oudere automobilist 'in algemene zin' niet slechter rijdt, kan Bas helemaal niks. ,,Als je dat omrekent in het aantal kilometers dat ouderen rijden, klopt die bewering gewoon niet."

Moordwapen
Is hij dan voorstander van een strengere keuring van oudere automobilisten? ,,Je kunt dit wettelijk niet goed regelen, de bureaucratie blijft. Nee, mensen zijn zelf verantwoordelijk. Als je ziet dat je vader of moeder te onzeker is in het verkeer, is het jouw taak in te grijpen en een serieus gesprek met ze te voeren. Dit drama had voorkomen kunnen worden als mensen niet onverschillig waren. Als mensen zien dat hun bejaarde ouders achter het stuur kruipen, terwijl dat eigenlijk niet meer verantwoord is. Want een auto kan dan een moordwapen worden."

Bas hoopt dat mensen zich aangesproken voelen en 'iets ondernemen'. "Ook als je iemand ziet klungelen op de weg: schrijf het kenteken op en geef het door aan de politie. Want dit probleem wordt met de vergrijzing groter. Door onverschilligheid is mijn gezin niet meer compleet."

Brief
De vader schrijft zijn 'aanklacht tegen de onverschilligheid' in een brief naar de krant. Hij eindigt met afgelopen woensdag, 15 februari: ,,Terug naar de ondraaglijke dag. Ik denk dat ik in gedachten een broodtrommeltje voor hem klaarmaak, met allemaal leuke verrassingen erin. Daarna alles in zijn rugzakje, dat wij daarvoor in gedachten, samen uitgezocht hadden voor deze grote dag. We vertrekken, alle vijf. Het gezin is groot geworden: iedereen gaat naar school. Ik en mijn vrouw zijn trots! Stop. Ze zijn dood. Jullie hebben levenslang.''

De nabestaanden van de spookrijder zijn benaderd om een reactie. Zij hebben besloten hiervan af te zien.

bron: http://www.ad.nl/binnenland/dit-drama-was-te-voorkomen~a46a731a/

zie ook:
Steun voor vader Bas na gezinsdrama door bejaarde spookrijder
http://www.ad.nl/binnenla(...)pookrijder~af524ac8/

Bas heeft een punt, je bent als zoon en of dochter verantwoordelijk voor je bejaarde ouders zoals zij verantwoordelijk waren voor jou als ouders toen je nog een kind was. Wanneer je constateert dat je vader en of moeder niet meer goed kan rijden, je ze daar op aanspreekt en ze ervan weerhoudt nog auto te rijden zodat ze geen gevaar kunnen vormen voor andere weggebruikers.
pi_168960128
dat een oudere automobilist 'in algemene zin' niet slechter rijdt

Wat een onzinuitspraak is dit zeg. Dit zegt helemaal niets. Een zwerver is in algemene zin geen winkeldief. Dat kan ik dan ook zeggen. En dat klopt ook, maar je kunt er helemaal niets mee, met zo'n uitspraak.

Tjonge en dan moeten we weer gaan stemmen. Toen ik Pechtold hoorde zaniken over die fotoshop van Wilders, toen dacht ik letterlijk: wat een stelletje baby's zijn onze politici toch.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 17 februari 2017 @ 13:54:43 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168960156
Tja de schuldige is dood dus moeten er anderen bloeden.

Laat dit soort beslissingen over aan de organen die erover gaan, in dit geval het CBR en de personen die de gezondheidsverklaringen afgeven.
And so is the past
pi_168960211
Tjee zeg. Wat een verhaal.

Kreeg kippenvel bij die vrachtwagenchauffeur die probeerde het tij te keren maar het toch fout zag gaan.

:{
Somebody that I used to know
pi_168960241
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?

Verreweg de meeste gevaarlijke situaties die ik op de weg meemaak zijn inderdaad bejaarden of vrouwen.. (Jezus die kunnen er ook wat van)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 17 februari 2017 @ 14:00:26 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_168960267
Mee eens met die man. Mijn ouders hebben ook zo'n gesprek gehad met mijn opa nadat hij een keer een rotonde de verkeerde kant op nam en het zelf niet door had. Gelukkig werd hij zich daardoor bewust dat het niet meer verantwoord was om te rijden en heeft hij zijn rijbewijs ingeleverd.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_168960268
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Tja de schuldige is dood dus moeten er anderen bloeden.

Laat dit soort beslissingen over aan de organen die erover gaan, in dit geval het CBR en de personen die de gezondheidsverklaringen afgeven.
Volgens mij is de strekking van dit verhaal juist dat we niet alleen moeten wijzen naar instanties enzo. Tuurlijk hebben die de eindverantwoordelijkheid. Maar zelf kunnen we ook verantwoordelijkheid nemen. Net als appen in het verkeer (fiets /auto). Zelf niet appen en anderen wijzen op de gevaren. Als we allemaal zelf een beetje verantwoordelijkheid nemen, kunnen we veel leed voorkomen.
Somebody that I used to know
  vrijdag 17 februari 2017 @ 14:01:39 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_168960288
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:58 schreef Ticootje het volgende:
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?

Verreweg de meeste gevaarlijke situaties die ik op de weg meemaak zijn inderdaad bejaarden of vrouwen.. (Jezus die kunnen er ook wat van)
Is maar waar je op let. "Petjes" en "zakenmannetjes" met bijbehorende welbekende automerken zijn de werkelijke piraten.
And so is the past
pi_168960292
Ik ken ook voorbeelden waarbij de ouderen zich niets aantrekken van wat familie zegt en gewoon weer rijbewijs aanvragen en krijgen.
pi_168960295
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Tja de schuldige is dood dus moeten er anderen bloeden.

Laat dit soort beslissingen over aan de organen die erover gaan, in dit geval het CBR en de personen die de gezondheidsverklaringen afgeven.
En daar gaat het mis, ik zie vaak genoeg mensen rijden die met 40/50 de snelweg op tuffen, of met 85 van de rechterbaan naar links knallen met een flinke opstopping als gevolg. Daarbij al enkele keren gezien dat bij het samenvoegen van twee snelwegen er iemand bijna stilstaat omdat het te snel gaat met een file als gevolg. En allemaal waren het fossielen. Ik zie teveel ouderen rijden die echt niet meer in staat zijn normaal met het verkeer mee te doen en een gevaar vormen op de weg.
pi_168960326
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:02 schreef Wespensteek het volgende:
Ik ken ook voorbeelden waarbij de ouderen zich niets aantrekken van wat familie zegt en gewoon weer rijbewijs aanvragen en krijgen.
Mijn opa was zo iemand, totaal niet in staat meer om fatsoenlijk recht te lopen maar achtte zichzelf wel geschikt om te autorijden. Werd hem na verloop van tijd zelfs verboden maar meneer bleef gewoon doorrijden.
pi_168960331
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Is maar waar je op let. "Petjes" en "zakenmannetjes" met bijbehorende welbekende automerken zijn de werkelijke piraten.
Dat zijn toch vaak de mensen die gewoon te hard rijden, beetje aso gaan kleven als je niet snel genoeg naar rechts gaat.

Maar een zakenman in zn dikke audi heeft echt wel door als je tegen het verkeer in rijdt op een snelweg. Of dat je met niet met 50 kan invoegen op een snelweg.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_168960358
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:58 schreef Ticootje het volgende:
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?

Verreweg de meeste gevaarlijke situaties die ik op de weg meemaak zijn inderdaad bejaarden of vrouwen.. (Jezus die kunnen er ook wat van)
Hangt af van welke diagnose iemand heeft. Met dementie is het een rijtest in elk geval.
pi_168960359
Oudjes willen zo lang mogelijk mobiel blijven tegenwoordig en dan krijg je dit. Lekker eigenwijs. Op de fiets en scootmobiel hetzelfde verhaal.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_168960362
Zeker mee eens dat de kinderen hierin een belangrijke suprvisor-rol kunnen vervullen, echter heb je ook van die koppige ouders die zo'n "Je bent te oud voor autorijden, je bent er niet meer bekwaam voor, laat die auto maar liever staan!"-opmerking van hun kinderen niet zullen accepteren..

Wellicht dat een duidelijk anonmiem meldpunt voor dit soort zaken een toegankelijkere optie is voor de desbetreffende kinderen van deze ouderen en tevens natuurlijk ook voor andere omstanders die hun gegronde bedenkingen hebben bij de mobiliteit van ouderen/anderen verkeersdeelnemers, opdat deze opgeroepen kunnen worden voor een rijvaardigheidstest en/of andere controle.

Maar de verantwoordelijkheid alleen maar op de kinderen af willen schuiven is wel het domste wat ik ooit gehoord heb!
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_168960406
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:05 schreef -AMG- het volgende:
Oudjes willen zo lang mogelijk mobiel blijven tegenwoordig en dan krijg je dit. Lekker eigenwijs. Op de fiets en scootmobiel hetzelfde verhaal.
Alle mensen zijn tegenwoordig een stuk mondiger. Oudjes laten echt niet voor zich beslissen of ze wel of niet kunnen rijden door de familie.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_168960486
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:58 schreef Ticootje het volgende:
Hoe gaan die keuringen? Moeten ouderen een rondje rijden met een examinator of kijken ze diep in de blauwe ogen en strijken ze over het hart en mogen ze weer 5 jaar de weg op?

Bij een verlenging vanaf 70 jaar, moet je eerst langs keuringsarts. Als die twijfel heeft, bijvoorbeeld of iemand zenuwachtig is, of niet goed kan draaien met de nek, of niet hard genoeg kan remmen, volgt er een rijtest bij CBR.

Die rijtest is geen rijexamen, maar wordt specifiek gekeken naar datgene waar de keuringsarts over twijfelt. Bijvoorbeeld een remtest of kijktest.

Uiteindelijk wordt bepaalt hoelang het rijbewijs verlengd wordt, dit kan soms 3 of 1 jaar zijn.
.
pi_168960552
Eigenlijk is het gewoon geen verkeerd idee als iedereen met een rijbewijs bij een verlenging gewoon even een rondje rijdt of het allemaal nog wel goed gaat. En vanaf 70 gewoon frequenter.

Als je kijkt naar dat programma met die bestuurders die binnen een half uur een auto om zeep helpen, daar zitten gewoon mensen tussen die je met een rondje rijden wel ertussen uit pikt dat ze gewoon niet bekwaam zijn om te rijden.

Maar iedereen verdient gelijke kansen ofzo, net dat als je 6x gezakt bent voor je rijbewijs je na een rondje op een parkeerplaats alsnog je rijbewijs krijgt. Ik zou zeggen, als je 3x zakt dan krijg je gewoon de eerstvolgende 5 jaar geen herkansing meer, je bent dan gewoon niet geschikt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 17 februari 2017 @ 14:25:01 #19
321876 Cherna
Fuck the System
pi_168960699
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 14:05 schreef -AMG- het volgende:
Oudjes willen zo lang mogelijk mobiel blijven tegenwoordig en dan krijg je dit. Lekker eigenwijs. Op de fiets en scootmobiel hetzelfde verhaal.
Het openbaar vervoer is dan ook niet meer afgestemd op ouderen. Nu Arriva in Limburg het busvervoer in handen heeft is het alleen maar slechter geworden. Vele bushaltes zijn verdwenen. Natuurlijk met dank aan onze provincie die verantwoordelijk is.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 17 februari 2017 @ 14:27:39 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_168960748
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:57 schreef Postbus100 het volgende:
Tjee zeg. Wat een verhaal.

Kreeg kippenvel bij die vrachtwagenchauffeur die probeerde het tij te keren maar het toch fout zag gaan.

:{
Hier ook. Tragisch.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_168961095
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:57 schreef Postbus100 het volgende:
Kreeg kippenvel bij die vrachtwagenchauffeur die probeerde het tij te keren maar het toch fout zag gaan.
Die chauffeur is overigens een held.

[ Bericht 3% gewijzigd door chibibo op 17-02-2017 22:06:25 ]
pi_168961635
Mijn familie heeft ook opa zijn auto afgenomen, het kon echt niet meer maar hij realiseerde zich dat gewoon niet.
  vrijdag 17 februari 2017 @ 15:31:11 #23
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_168962074
Ik heb het bij de opa van mijn vriendin ook gezien, de opa en oma waren op een gegeven moment nog niet thuis (familie woont ernaast) nadat ze naar een verjaardag waren geweest. Politie gebeld en net op dat moment had de politie een melding gekregen dat ze een auto vage manoeuvres hadden zien maken (keren op een eenrichtingsweg, erg langzaam en twijfelachtig rijden, bijna tegen de richting in een autoweg op rijden enz.) Dat bleek dus de opa van mijn vriendin te zijn. Gelukkig heeft de politie toen het rijbewijs meteen afgenomen en is de auto meteen verkocht. Maar de familie deed er van tevoren ook al altijd erg laconiek erover: "Ach, die kleine stukjes die hij nog rijdt kunnen toch geen kwaad?", toen ze zagen dat het toch erger was dan gedacht, grepen ze pas in. Ik denk dat daar ook een groot probleem zit, er wordt altijd makkelijk gezegd "ach, voor die kleine stukjes gaat dat toch nog wel?". Maar ook op die kleine stukjes kan het goed fout gaan.
Don't let my username fool you...
pi_168962272
Sorry, maar Bas ziet zijn gezin verwoest door een bejaarde.
Moeten dan maar meteen alle bejaarde chauffeurs worden aangepakt?
Wat als Bas' gezin was verwoest door een jonge man of vrouw?
Of een politieauto?

Nee, hoezeer ik ook meeleef met Bas en zijn leed, dit slaat nergens op.
pi_168962825
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 15:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Sorry, maar Bas ziet zijn gezin verwoest door een bejaarde.
Moeten dan maar meteen alle bejaarde chauffeurs worden aangepakt?
Wat als Bas' gezin was verwoest door een jonge man of vrouw?
Of een politieauto?

Nee, hoezeer ik ook meeleef met Bas en zijn leed, dit slaat nergens op.
De mensen die op de snelweg kilometers lang spookrijden zijn anders typisch onze oudjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')