abonnement Unibet Coolblue
pi_168694647
Ik rij nu met een Lexus CT200h (85000 gedraaid) en die bevalt uitstekend, benzine hybride dus vlot en zuinig (5ltr/100km).
Punt is dat ik cursusmateriaal mee moet nemen en bij grotere groepen krijg ik vaak niet alles mee en moet dan bij de klant improviseren. De auto koop ik privé, ben in loondienst en rij op kilometervergoeding. Nu vraag ik mij af wat voor motorisatie ik moet kiezen. Een 1.0 ecodiesel met 4 turbos is zeker iets wat ik niet ziek, dus minimaal 1.6 of liefst 2.0TDI. Ecodiesels rijden heus niet slecht maar ik geloof niet in de duurzaamheid van zoiets.
Nu is de wegenbelasting voor de grotere diesels nogal pittig, dacht ik.
In de benzine hybride is weinig keuze, dan kom ik automatisch op een Auris hybride uit. Heus geen verkeerde auto, maar een Peugeot 308 is in diesel hybride verkrijgbaar. Leukere auto met meer ruimte, maar die zou volgens RDW óók duur zijn in mrb.

Dus ben het spoor bijster.....ook een leuke BMW 520D gezien met net 100000 op de klok die binnen budget komt. Of een Mondeo 2.0TDI met 140000 die er als nieuw uitziet en met 6 maanden garantie bij de Ford dealer staat.

Wat is nu de meest verstandige keuze met verbruikskosten? De Auris voldoet aan bijna alle wensen, hooguit een inspiratieloze auto waar velen mee rijden. Daarbij wordt die auto minder zuinig boven 120kmh (CT200h heeft dezelfde aandrijflijn). De BMW of Peugeot zijn auto's waar ik eerder warm voor loop.
pi_168694728
E91 335d lijkt me de beste optie qua prestaties /verbruik combinatie.
pindazakje
pi_168694778
Prius
.
pi_168694993
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:31 schreef Fer het volgende:
Prius
pi_168695147
Dus je gaat voor je werk een auto privé kopen omdat je leasebak te klein is voor je werkzaamheden?
  zondag 5 februari 2017 @ 20:42:50 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_168695210
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:30 schreef Hyaenidae het volgende:
E91 335d lijkt me de beste optie qua prestaties /verbruik combinatie.

Als je de kosten ook nog gaat bekijken lijken mij een 320d, of 520d, betere kandidaten. Automaat natuurlijk. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_168695318
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:42 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Als je de kosten ook nog gaat bekijken lijken mij een 320d, of 520d, betere kandidaten. Automaat natuurlijk. :)
Hoezo automaat 'natuurlijk'? Suffer kan bijna niet.
Snap die trend sowieso dat alle nieuwe BMW's zowat allemaal met automaat zijn.
Heeft niks meer met Freude am Fahren te maken.
pindazakje
  zondag 5 februari 2017 @ 20:47:09 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168695411
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Hoezo automaat 'natuurlijk'? Suffer kan bijna niet.
Snap die trend sowieso dat alle nieuwe BMW's zowat allemaal met automaat zijn.
Heeft niks meer met Freude am Fahren te maken.
Dan ga jij toch lekker schakelen? Ik heb veel liever een goede automaat dan een handbak.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 5 februari 2017 @ 20:48:02 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168695456
quote:
11s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:41 schreef racerdkb het volgende:
Dus je gaat voor je werk een auto privé kopen omdat je leasebak te klein is voor je werkzaamheden?
TS heeft nu toch geen leaseauto?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_168695554
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dan ga jij toch lekker schakelen? Ik heb veel liever een goede automaat dan een handbak.
Heb wel eens met een DSG automaat gereden, maar vind het vrij suf om gewoon het gas in te trappen. Lekker zelf in die bak roeren vind ik super, vooral op weg met veel bochten.
Vroeger vond ik een schakelbrommer ook veel vetter dan een scooter.
pindazakje
  zondag 5 februari 2017 @ 20:52:09 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_168695619
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Hoezo automaat 'natuurlijk'? Suffer kan bijna niet.
Snap die trend sowieso dat alle nieuwe BMW's zowat allemaal met automaat zijn.
Heeft niks meer met Freude am Fahren te maken.
Joh. 30000 km/jaar in een diesel. Dan neem je gewoon een automaat. Zit ook een handbedieningstand met flippers op die niemand gebruikt. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_168695735
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:52 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Joh. 30000 km/jaar in een diesel. Dan neem je gewoon een automaat. Zit ook een handbedieningstand met flippers op die niemand gebruikt. :P
Ja als je het zo gaat bekijken en puur als vervoermiddel ziet hoef je ook niet voor een BMW te gaan.
Dan toch maar die Auris...
pindazakje
pi_168695868
quote:
11s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:41 schreef racerdkb het volgende:
Dus je gaat voor je werk een auto privé kopen omdat je leasebak te klein is voor je werkzaamheden?
Nee, ik heb geen leasebak. De CT200h is van mezelf.
pi_168695915
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:31 schreef Fer het volgende:
Prius
Nee! Heb ik gehad maar heeft geen fijne wegligging in de bochten. De P3 althans. En de nieuwe P4 is mij te duur, dat haal ik er niet uit.
pi_168696041
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Hoezo automaat 'natuurlijk'? Suffer kan bijna niet.
Snap die trend sowieso dat alle nieuwe BMW's zowat allemaal met automaat zijn.
Heeft niks meer met Freude am Fahren te maken.
De nieuwe cvt bakken rijden erg lekker. En voor het echte rijwerk met hoge hartslag heb ik nog een Westfield seiw (super7) staan.
Daily driver vanwege files liefst automaat, maar geen must.
  zondag 5 februari 2017 @ 21:03:13 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168696079
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:50 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Heb wel eens met een DSG automaat gereden, maar vind het vrij suf om gewoon het gas in te trappen. Lekker zelf in die bak roeren vind ik super, vooral op weg met veel bochten.
Vroeger vond ik een schakelbrommer ook veel vetter dan een scooter.
tot je steeds snelweg/file/stadsritjes maakt. Doe mij die DSG dan maar!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_168696111
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:54 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ja als je het zo gaat bekijken en puur als vervoermiddel ziet hoef je ook niet voor een BMW te gaan.
Dan toch maar die Auris...
Ik wil wél naar de auto lopen en denken "yessss! Dat is de mijne" in plaats van maar de bloedeloze Auris te stappen.
pi_168696128
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 21:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

tot je steeds snelweg/file/stadsritjes maakt. Doe mij die DSG dan maar!
+1
pi_168696261
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:59 schreef eRKa het volgende:

[..]

Nee! Heb ik gehad maar heeft geen fijne wegligging in de bochten. De P3 althans. En de nieuwe P4 is mij te duur, dat haal ik er niet uit.
Wegligging boeit toch ook alleen maar als je op de limiet door de bochten wilt?
Maar volgens mij zoek je geen auto om de limieten mee op te zoeken en prefereer je gewoon km-vreter met automaat. Dus dan is zo'n Auris toch prrima.
pindazakje
  zondag 5 februari 2017 @ 21:09:30 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168696334
De automaat die in een Auris hybride zit vind ik niet echt chill en in vergelijkinv met een 1.6 turbo DSG trekt het een stuk trager op.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_168696450
Die auris is toch amper groter?

Binnenkort komen de eerste dieselhybride v60's op de markt uit de eerste leasegolf. Leuke auto's en flinke power.

Edit: ze zijn al op de markt. Voor 25k heb je er een met iets meer dan een ton op de teller. Niet goedkoop, wel een leuke dieselhyrbide met power.
Whatever...
  zondag 5 februari 2017 @ 21:23:03 #22
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_168696842
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 21:12 schreef Spanky78 het volgende:
Die auris is toch amper groter?

Binnenkort komen de eerste dieselhybride v60's op de markt uit de eerste leasegolf. Leuke auto's en flinke power.

Edit: ze zijn al op de markt. Voor 25k heb je er een met iets meer dan een ton op de teller. Niet goedkoop, wel een leuke dieselhyrbide met power.
Veel te zwaar en dus te duur in vaste lasten.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_168697736
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 21:07 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wegligging boeit toch ook alleen maar als je op de limiet door de bochten wilt?
Maar volgens mij zoek je geen auto om de limieten mee op te zoeken en prefereer je gewoon km-vreter met automaat. Dus dan is zo'n Auris toch prrima.
Om de limieten op te zoeken heb ik de super7 ook nog. Maar een beetje meer sjeu dan een Auris zou wel leuk zijn. Die Peug' 508 hybride is bijvoorbeeld al leuk. Maar ik wil er dan wel niet téveel mrb aan uitgeven.
pi_168698321
Mégane Estate dCi?
pi_168698380
Ik ben persoonlijk absoluut geen fan van CVT bakken en al helemaal niet van de Auris/Prius. Ronduit slechte stoelen, slechte audiosystemen en gedateerd interieur. Om nog maar te zwijgen over de rijkwaliteiten.
Ik denk overigens dat je met 30k km per jaar je ruim over het omslagpunt bent en diesel dus wel the way to go is. Persoonlijke favoriet zou dan zijn een Superb diesel met DSG als je het per se automatisch wil hebben. 1 op 20 zou wel mogelijk moeten zijn
pi_168698470
BMW F31 320dA Touring zou overigens mijn keuze zijn. Mocht je wat meer te besteden hebben zou ik een 330dA nemen.
pi_168698485
Gewoon lekker diesel rijden.. hybride iswas alleen interessant als je het bijtellingsvoordeel hebt. Verder zie ik niet in waarom je daar privé aan zou willen beginnen. Aangezien je verder geen duidelijke eisen noemt kan ik de Volvo V60 aanbevelen, bevalt hier uitstekend (in benzine weliswaar, en uiteraard met Powershift automaat, duh).
pi_168700705
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 22:00 schreef Bigs het volgende:
Gewoon lekker diesel rijden.. hybride iswas alleen interessant als je het bijtellingsvoordeel hebt. Verder zie ik niet in waarom je daar privé aan zou willen beginnen. Aangezien je verder geen duidelijke eisen noemt kan ik de Volvo V60 aanbevelen, bevalt hier uitstekend (in benzine weliswaar, en uiteraard met Powershift automaat, duh).
Een hybride doet ongeveer ¤190 mrb per kwartaal. Een leuke diesel ¤440!! Dus jaarlijks ben ik ¤1000 méér mrb kwijt voor de betere diesel (geen 1.0 ecohok). En dát krijg je met 30k per jaar niet gecompenseerd. Brandstofverbruik is van beide auto's ongeveer 1500liter per jaar. Als ik het prijsverschil op 50ct per liter stel, dan bespaar ik slechts ¤750 in brandstofkosten. Dan kost die dikke diesel me dus nog steeds ¤250 extra. En zóu ik ooit zonder werk komen te zitten, dan ben ik er helemáál aan voor het geld (verdomd kleine kans op ontslag, maar je weet nooit).

Ik heb geen specifieke voorkeur en wil alle opties afwegen. Maar wat doet zo'n v60 in mrb?
Diesel heeft wel wat voordeel in betrouwbaarheid én dat ik eindelijk weer een trekhaak kan nemen. Voor mijn super7 leen ik wel eens auto+ambulance om naar trackdays te gaan. Die maat vindt dat geen probleem maar zelf kunnen is makkelijker.

Hybride is overigens nog steeds interessant, ook privé. Het verbruik is 2-3ltr/100 gunstiger dan een gewone benziner en ongeveer gelijk aan een diesel. Ten opzichte van een diesel bespaar je ¤1000 per jaar aan mrb. Zie dat maar eens te compenseren met brandstofkosten....
  Moderator zondag 5 februari 2017 @ 23:36:06 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168701255
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 20:59 schreef eRKa het volgende:

[..]

fijne wegligging
Mondeo's hebben een hele fijne wegligging :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168701330
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 23:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mondeo's hebben een hele fijne wegligging :Y
Inderdaad. En voorruit verwarming.
Maar wat doen ze in mrb?
  Moderator zondag 5 februari 2017 @ 23:41:04 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168701382
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 23:38 schreef eRKa het volgende:

[..]

Inderdaad. En voorruit verwarming.
Maar wat doen ze in mrb?
Klopt, voorruitverwarming is ook standaard _O_

Geen idee, flink wat denk ik :P Je mag er overigens twee ton mee trekken, das ook meer dan vergelijkbare auto's.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168701694
Mrb = Motorrijtuigen belasting en key voor de berekening van jaar kosten. Qua afstand rij ik 30-35k per jaar en in brandstofkosten scheelt dat zelfs maar een ¤350 per jaar in het voordeel van de diesel(verbruik diesel en hybride gelijk gesteld en prijsverschil brandstof 15ct per liter, actuele stand aan de Belgische pomp hier vlak over de grens).

Dus de diesel mag dan hooguit iets van ¤90 per kwartaal duurder zijn in de motorrijtuigen belasting....
Mehn, dan is diesel toch nooit aantrekkelijk op de grotere auto's? De BMW 520D die ik zag doet ¤250 per kwartaal meer mrb dan een hybride. Dan moet je dus al 100k per jaar rijden wil zo'n dikke diesel rendabel zijn....pfffh. Mijn werk bestaat gelukkig uit het geven van cursussen, niet uit onderweg zijn.
Dus de zoektocht wordt een leuke diesel tot max ¤300 mrb per kwartaal. Succes, hoe vind je zoiets?
  maandag 6 februari 2017 @ 00:07:08 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168701977
Met een hybride kan je niets trekken he?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_168701980
Skoda Octavia RS Combi?
pi_168702018
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2017 23:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Geen idee, flink wat denk ik :P Je mag er overigens twee ton mee trekken, das ook meer dan vergelijkbare auto's.
¤369/kw volgens de dealer. Maar voor het belangrijkste deel van gebruik heeft zo'n auto weinig voordelen tov een Auris of dergelijke. Trekhaak is leuk, maar voor die 2X per jaar heb ik wel alternatieven. En zo'n 1.6 ecodiesel is net zo snel als een Auris in de powermodus. En een 2.0 heeft 20kw meer en is ook ¤40 duurder per kwartaal.
Lijkt erop dat ik óf de beurs moet trekken óf een saaie burger bak moet rijden. Allebei niet aantrekkelijk.
  Moderator maandag 6 februari 2017 @ 00:09:33 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168702029
Hoe je zoiets vind? Door te kijken naar lichtere auto's.

De Auris die je nu hebt is meer vergelijkbaar met een Golf, een Focus of een 3-Reihe.

Mondeo, Passat en 5'er zijn gewoon een stuk zwaarder.
Ietd als een Skoda Octavia combi 2.0TDI gaat net voor dat geld. Ook een ruime auto van binnen maar de wegligging is toch wel van een andere klasse.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168702046
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 00:07 schreef kanovinnie het volgende:
Met een hybride kan je niets trekken he?
VW gte of Outlander wel. Maar te duur in aanschaf en trekken is niet zó belangrijk.
  Moderator maandag 6 februari 2017 @ 00:10:49 #38
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168702053
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 00:07 schreef Amplifier het volgende:
Skoda Octavia RS Combi?
Haha ik kwam net een tegen. Mooie auto wel. 170pk wil wel

https://goo.gl/K17RW4
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168702062
Skoda nog niet aan gedacht. Leuke tip!
Staat inderdaad een 2.0RS te koop,in de buurt en die doet ¤299 in mrb. Maar...weinig luxe, geen automaat, geen navi of multimedia etc.
Er staat ook een 1.6 te koop, iets nieuwer met automaat. Die doet weer ¤334 in mrb. Help, wat een shitzooi die belastingen.

[ Bericht 77% gewijzigd door eRKa op 06-02-2017 00:28:16 ]
  maandag 6 februari 2017 @ 00:13:28 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168702083
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 00:10 schreef eRKa het volgende:

[..]

VW gte of Outlander wel. Maar te duur in aanschaf en trekken is niet zó belangrijk.
als je die tweede auto naar het circuit wilt brengen wel ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator maandag 6 februari 2017 @ 00:14:21 #41
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168702103
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 00:09 schreef eRKa het volgende:

En een 2.0 heeft 20kw meer en is ook ¤40 duurder per kwartaal.
kW's zijn net als megapixels verkooppraatjes. Koppel is wat telt.

Een oud en wijs Duits spreekwoord luidt

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168702919
Maar wat heb je precies nodig? Want er komen nogal veel verschillende auto's bij, zoals al aangehaald wordt. Een 5-serie is wel even andere koek dan een Auris TS. 440 euro mrb per kwartaal is overigens ook echt een flinke diesel. Als ik op Spritmonitor.de kijk haalt zo een Auris TS gemiddeld ongeveer 1 op 16, wat vrij netjes is. Maar met een wat modernere diesel kun je dat ook wel halen (ik haalde op de lange afstanden met mijn Audi A4 1.9 TDI quattro uit 2003 al 1 op 17). Ik denk ook dat op hogere snelheden een diesel zuiniger is dan een hybride (omdat de elektromotor dan niet zoveel meer toevoegt).

Je kunt op Autoweek ook gewoon auto's tot een bepaald gewicht zoeken, dus als je eerst bedenkt wat je wilt uitgeven aan mrb kun je het gewicht er bij zoeken en op Autoweek tot dat gewicht laten zoeken. Voor zowel diesel als benzine.

Misschien is LPG nog iets? Uiteraard wel een auto zoeken die daar goed tegen kan. Maar de mrb is lager dan een diesel en de brandstofkosten zijn ook lekker laag. Je zegt dat je in België tankt, daar is het nog goedkoper dan in NL.

En wat is je budget voor aanschaf eigenlijk?
  maandag 6 februari 2017 @ 06:07:54 #43
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168704084
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 00:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

kW's zijn net als megapixels verkooppraatjes. Koppel is wat telt.

Een oud en wijs Duits spreekwoord luidt

[ afbeelding ]
ja, en dan zetten ze een ouwe kutmercedes voor die karretjes, terwijl powerpacks 1000 paardjes per stuk doen en direct hydraulische aandrijving leveren _O- _O- _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 6 februari 2017 @ 06:08:50 #44
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168704086
Kom ik weer he; heeft TS al bij Mercedes gewinkeld?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168704133
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 01:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Maar wat heb je precies nodig? Want er komen nogal veel verschillende auto's bij, zoals al aangehaald wordt. Een 5-serie is wel even andere koek dan een Auris TS. 440 euro mrb per kwartaal is overigens ook echt een flinke diesel. Als ik op Spritmonitor.de kijk haalt zo een Auris TS gemiddeld ongeveer 1 op 16, wat vrij netjes is. Maar met een wat modernere diesel kun je dat ook wel halen (ik haalde op de lange afstanden met mijn Audi A4 1.9 TDI quattro uit 2003 al 1 op 17). Ik denk ook dat op hogere snelheden een diesel zuiniger is dan een hybride (omdat de elektromotor dan niet zoveel meer toevoegt).

Je kunt op Autoweek ook gewoon auto's tot een bepaald gewicht zoeken, dus als je eerst bedenkt wat je wilt uitgeven aan mrb kun je het gewicht er bij zoeken en op Autoweek tot dat gewicht laten zoeken. Voor zowel diesel als benzine.

Misschien is LPG nog iets? Uiteraard wel een auto zoeken die daar goed tegen kan. Maar de mrb is lager dan een diesel en de brandstofkosten zijn ook lekker laag. Je zegt dat je in België tankt, daar is het nog goedkoper dan in NL.

En wat is je budget voor aanschaf eigenlijk?
Tsja, nódig. In principe kan het met elke stationwagon. Vroeger deed ik dit werk met een Mitsubishi lancer sportswagon (benzine) en die was perfect ervoor. Dat waren de gouden jaren en we hadden een vergoeding van ¤0.80/km, dan was benzine ook nog wel een optie. Nu is er veel veranderd en is de vergoeding een stukje lager (belastingvrij maximum).
Dus nodig, tsja, het kan met elke station en een Auris hybride zou prima geschikt zijn. Is alleen geen auto waar mijn hart sneller van gaat kloppen, niet echt mooi of speciaal. En diesel is toch net wat fijner. Toevallig zag ik die BMW 520D staan voor een leuke prijs en heb daar over zitten dubben. Alleen maakt de mrb zoiets onbetaalbaar.

Budget is tot 18-19k en dan moet er een auto staan die max 150000 gedraaid heeft, hooguit 5jaar oud is, stationwagon, max 300mrb/kwartaal, minimaal 100pk, cruisecontrol, multimedia systeem en voorkeur automaat.

LPG overweeg ik niet, de actieradius is veel kleiner en die brandstof is niet overal te koop.
Tanken in België is leuk, maar ik moet ook wel elders tanken vanwege de afstanden. Dus 100% op ¤1.33(euro95) of ¤1.20(diesel) gaat niet altijd lukken.
pi_168704151
quote:
6s.gif Op maandag 6 februari 2017 06:08 schreef Sounddragon het volgende:
Kom ik weer he; heeft TS al bij Mercedes gewinkeld?
Ja, ¤405/kw in mrb voor een C klasse. En iets anders is er niet in Limburg. Keuze genoeg, maar veel te duur in belastingen.
  maandag 6 februari 2017 @ 07:04:14 #47
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168704169
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 06:54 schreef eRKa het volgende:

[..]

Ja, ¤405/kw in mrb voor een C klasse. En iets anders is er niet in Limburg. Keuze genoeg, maar veel te duur in belastingen.
als je 30k rijdt kan dat wel uit hoor.. volgens mij is limburg sowieso een goedkopere provincie vwb mrb.
Ik woon ook in limbabwe, rijd een C320 cdi.. maar wel wat meer kilometers als jij.. maar voor de mijne betaal ik mrb in zuid holland. ik zou graag willen dat ik met 400¤ weg kwam :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168704376
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 22:00 schreef Bigs het volgende:
Gewoon lekker diesel rijden.. hybride iswas alleen interessant als je het bijtellingsvoordeel hebt. Verder zie ik niet in waarom je daar privé aan zou willen beginnen.
Hybride is al snel ¤100/kwartaal goedkoper in wegenbelasting. Met 15ct/ltr prijsverschil in brandstof moet je al 15000km rijden om het verschil eruit te kunnen halen, en dan zit je pas op break-even. En dan zit je op een vrij kleine/lichte auto (al kan een Skoda Octavie er nog wel uit)
pi_168704436
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 07:04 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

als je 30k rijdt kan dat wel uit hoor.. volgens mij is limburg sowieso een goedkopere provincie vwb mrb.
Ik woon ook in limbabwe, rijd een C320 cdi..
Die 320cdi is in Limboland ¤405/kw waardoor ik met rekenen op het volgende vergelijk uitkom:


Dit zijn alleen de variabele kosten (verschil tussen beide auto's) en onderhoud/afschrijving stel ik voor beiden gelijk. De hybride heb ik vrij "dorstig" ingezet, met de CT200h doe ik ongeveer 5,2ltr/100km als ik lekker vlot met het verkeer mee rij. De diesel is ws. iets te zuinig geschat, dus de som is al in het voordeel van de diesel.
Ik heb uitgerekend wat het aantal liters brandstof per jaar is, dat met de literprijs vermenigvuldigd en de mrb erbij opgeteld. Pas bij 65k kom ik break-even tussen diesel en hybride.
Dus een 320cdi is te hoog gegrepen qua belastingen.
  maandag 6 februari 2017 @ 08:27:40 #50
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168704456
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 00:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

kW's zijn net als megapixels verkooppraatjes. Koppel is wat telt.

Een oud en wijs Duits spreekwoord luidt

[ afbeelding ]
Het is allebei belangrijk....
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_168704601
Leon ST 1.6 diesel ligt als een zuignap aan de weg 1200kg 600l ruimte en 1:22 met gemak.
.
  maandag 6 februari 2017 @ 09:54:37 #52
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168705359
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 08:25 schreef eRKa het volgende:

[..]

Die 320cdi is in Limboland ¤405/kw waardoor ik met rekenen op het volgende vergelijk uitkom:
[ afbeelding ]

Dit zijn alleen de variabele kosten (verschil tussen beide auto's) en onderhoud/afschrijving stel ik voor beiden gelijk. De hybride heb ik vrij "dorstig" ingezet, met de CT200h doe ik ongeveer 5,2ltr/100km als ik lekker vlot met het verkeer mee rij. De diesel is ws. iets te zuinig geschat, dus de som is al in het voordeel van de diesel.
Ik heb uitgerekend wat het aantal liters brandstof per jaar is, dat met de literprijs vermenigvuldigd en de mrb erbij opgeteld. Pas bij 65k kom ik break-even tussen diesel en hybride.
Dus een 320cdi is te hoog gegrepen qua belastingen.
Je moet hem ook wíllen rijden he.. tis wel wat anders als een Mondeo. Je kunt ook kijken naar een wat eenvoudigere en lichtere 200 of 220 diesel.. of een C klasse ipv een E.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 6 februari 2017 @ 10:04:48 #53
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_168705518
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 08:25 schreef eRKa het volgende:

[..]

Die 320cdi is in Limboland ¤405/kw waardoor ik met rekenen op het volgende vergelijk uitkom:
[ afbeelding ]

Dit zijn alleen de variabele kosten (verschil tussen beide auto's) en onderhoud/afschrijving stel ik voor beiden gelijk. De hybride heb ik vrij "dorstig" ingezet, met de CT200h doe ik ongeveer 5,2ltr/100km als ik lekker vlot met het verkeer mee rij. De diesel is ws. iets te zuinig geschat, dus de som is al in het voordeel van de diesel.
Ik heb uitgerekend wat het aantal liters brandstof per jaar is, dat met de literprijs vermenigvuldigd en de mrb erbij opgeteld. Pas bij 65k kom ik break-even tussen diesel en hybride.
Dus een 320cdi is te hoog gegrepen qua belastingen.
Maar nou neem je niet mee dat je in heel NL ook 1,20 betaalt voor je diesel, maar dat benzine hier wel 1,55 is. En aangezien je zelf aangeeft dat je toch ook wel eens in NL tankt moet je dit toch in je achterhoofd houden.

Verder vind ik een diesel automaat veel lekkerder rijden dan de gemiddelde benzine auto, veel rustiger en stiller.
pi_168705697
quote:
7s.gif Op zondag 5 februari 2017 21:23 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Veel te zwaar en dus te duur in vaste lasten.
Ik weet niet wat ze aan mrb kosten eerlijk gezegd. Maar neem aan dat ze geen vol dieseltarief doen?
Whatever...
  maandag 6 februari 2017 @ 11:57:33 #55
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_168707740
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 08:47 schreef Fer het volgende:
Leon ST 1.6 diesel ligt als een zuignap aan de weg 1200kg 600l ruimte en 1:22 met gemak.
Peug 308sw ook, alleen komen die in mrb op 115.- per maand.
pi_168708490
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 06:46 schreef eRKa het volgende:

[..]

Tsja, nódig. In principe kan het met elke stationwagon. Vroeger deed ik dit werk met een Mitsubishi lancer sportswagon (benzine) en die was perfect ervoor. Dat waren de gouden jaren en we hadden een vergoeding van ¤0.80/km, dan was benzine ook nog wel een optie. Nu is er veel veranderd en is de vergoeding een stukje lager (belastingvrij maximum).
Dus nodig, tsja, het kan met elke station en een Auris hybride zou prima geschikt zijn. Is alleen geen auto waar mijn hart sneller van gaat kloppen, niet echt mooi of speciaal. En diesel is toch net wat fijner. Toevallig zag ik die BMW 520D staan voor een leuke prijs en heb daar over zitten dubben. Alleen maakt de mrb zoiets onbetaalbaar.

Budget is tot 18-19k en dan moet er een auto staan die max 150000 gedraaid heeft, hooguit 5jaar oud is, stationwagon, max 300mrb/kwartaal, minimaal 100pk, cruisecontrol, multimedia systeem en voorkeur automaat.

LPG overweeg ik niet, de actieradius is veel kleiner en die brandstof is niet overal te koop.
Tanken in België is leuk, maar ik moet ook wel elders tanken vanwege de afstanden. Dus 100% op ¤1.33(euro95) of ¤1.20(diesel) gaat niet altijd lukken.
En een 320d Touring? Dat is echt geen straf om te rijden hoor.

Actieradius van LPG ligt wel aan de motor en de tank. Mijn V8 met 50 liter blaast dat er zo doorheen uiteraard ;) Maar daarentegen tank ik wel voor de helft van diesel en de wegenbelasting is ook lager dan die van een vergelijkbare diesel. LPG is in NL op heel veel plekken te koop. Maar ik begrijp de minpunten ook hoor.

Maar in je vergelijking ga je uit van 1,33 euro per liter voor benzine, in NL is dat ook wel een stuk duurder. Persoonlijk denk ik dat je met die km's beter uit bent met een diesel, maar je moet eerst bepalen tussen welke modellen je echt twijfelt zodat je het precies kan uitrekenen. Ook al zou een 320d duurder zijn dan een Auris, ik zou echt veel liever in die eerste rijden (en ik heb ze allebei gereden). Daarbij heb je met die diesel wel wat meer koppel dan de Auris en kun je denk ik ook wel je autoambulance trekken. Je zegt zelf dat je toch ook wel graag een auto hebt waar je blij van wordt, dat betekent meestal dat je toch iets meer moet betalen. Mijn 540i is ook niet de goedkoopste, maar ik word er wel heel blij van.. :P
  maandag 6 februari 2017 @ 21:23:38 #57
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168721086
Als ik zou moeten kiezen on the edge van een budget, pak ik altijd een diesel.
Als je moet kiezen tussen iets als een Auris hybridokijkmijeensmilieuverandwoordbezigzijn en een 3 serie instapdiesel voor hetzelfde bedrag, en je gaat erin rijden, zet je daarna volgens mij gewoon die Toyota in de voortuin als plantenbak.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168722197
Als veel rijd is een grote actieradius ook wel fijn :D Minder vaak tanken en het levert meer op om bij de goedkopere tankstations te gaan. Het bespaard mij volgens mij 50 euro per jaar met ongeveer 10/15k km per jaar. Dus het zal jou ongeveer 100 euris besparen per jaar.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_168723593
Aan de andere kant, als je budget verplicht te kijken naar de 1.5 DCI, 1.6 HDi zou ik ook kijken naar een jonge benzinebak, met weinig km erop en dan lpg inbouwen.
.
pi_168723655
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 21:23 schreef Sounddragon het volgende:
Als ik zou moeten kiezen on the edge van een budget, pak ik altijd een diesel.
Als je moet kiezen tussen iets als een Auris hybridokijkmijeensmilieuverandwoordbezigzijn en een 3 serie instapdiesel voor hetzelfde bedrag, en je gaat erin rijden, zet je daarna volgens mij gewoon die Toyota in de voortuin als plantenbak.
Dit dus, snap niet dat als mensen echt veel KM maken ze niet voor een luxe auto, met veel comfort gaan. maar in een of ander hok gaan zitten stuiteren.

Nu wil ik hier niet mee zeggen dat een auris slecht rijd, in tegendeel zelfs. ze rijden super ^O^

Maar voor zoveel KM zou ik persoonlijk (en als de ¤¤¤ het toelaat) voor een BMW 5 of mercedes E gaan, uiteraard 6 cilinder diesel.
  maandag 6 februari 2017 @ 22:58:46 #61
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168724474
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 00:07 schreef kanovinnie het volgende:
Met een hybride kan je niets trekken he?
Wat een hoop onzin toch in dit topic :')

- bovenstaande
- hybride was alleen ooit interessant door lage bijtelling
- je kunt net zo goed een Auris kopen als een BMW met automaat

:')
  maandag 6 februari 2017 @ 23:15:12 #62
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168724991
BMW F30 320d EDE 2012 moet nét lukken met je budget volgens mij. Dan heb je echt een mega fijne auto die 1:20 rijdt en een actieradius van 1200km heeft.

Zit je wel weer op die 400 euro MRB per kwartaal.

[ Bericht 4% gewijzigd door leolinedance op 06-02-2017 23:23:57 ]
pi_168726187
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 22:33 schreef -niemand- het volgende:

Maar voor zoveel KM zou ik persoonlijk (en als de ¤¤¤ het toelaat) voor een BMW 5 of mercedes E gaan, uiteraard 6 cilinder diesel.
Die auto's zijn veel zwaarder en dus duurder in wegenbelasting. Reken op ¤400 per kwartaal waar een Auris maar ¤170 doet. Dus dan moet je zo'n ¤1000 wegenbelasting compenseren met prijsverschil in brandstof.
Stel dat het 20ct per liter scheelt dat diesel goedkoper is, bij 5 liter op 100 km. Dan moet je dus 5000 liter brandstof verbruiken = 25000km. Maar ik kan heel goedkoop euro95 tanken en dan is het verschil te klein om een diesel te verdienen. Inderdaad komt de funfactor ook nog erbij, maar ik heb nog wel iets anders voor de leuke ritten.
pi_168726402
Waarom overweeg je geen nieuwerwetse direct ingespoten (turbo) benzine? Een Golf Tsi doet op de langere afstanden 1:15-16 Een Mazda 6 met Skyactiv moet ook zoiets kunnen halen.
.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 07:10:41 #65
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168727443
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 22:33 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Dit dus, snap niet dat als mensen echt veel KM maken ze niet voor een luxe auto, met veel comfort gaan. maar in een of ander hok gaan zitten stuiteren.

Nu wil ik hier niet mee zeggen dat een auris slecht rijd, in tegendeel zelfs. ze rijden super ^O^

Maar voor zoveel KM zou ik persoonlijk (en als de ¤¤¤ het toelaat) voor een BMW 5 of mercedes E gaan, uiteraard 6 cilinder diesel.
Tering :')
  dinsdag 7 februari 2017 @ 07:27:43 #66
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_168727524
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2017 23:58 schreef eRKa het volgende:

[..]

Die auto's zijn veel zwaarder en dus duurder in wegenbelasting. Reken op ¤400 per kwartaal waar een Auris maar ¤170 doet. Dus dan moet je zo'n ¤1000 wegenbelasting compenseren met prijsverschil in brandstof.
Stel dat het 20ct per liter scheelt dat diesel goedkoper is, bij 5 liter op 100 km. Dan moet je dus 5000 liter brandstof verbruiken = 25000km. Maar ik kan heel goedkoop euro95 tanken en dan is het verschil te klein om een diesel te verdienen. Inderdaad komt de funfactor ook nog erbij, maar ik heb nog wel iets anders voor de leuke ritten.
Je vergeet het onderhoud. Daarnaast, een 530d heb je voor jouw budget van bj 2009, dus het oude E60 model. Een F10 kun je vergeten, zelfs met 2 ton kosten die >23k. Met jouw eisen zit je al snel tegen de 30k.

Hoe bedenk je het, geef je aan niet teveel uit te willen geven aan autorijden, komt men met Duitse 6-cilinder diesels aan :')
pi_168730592
30.000 km per jaar, je rijdt gemiddeld 60kmpu

Dat is 500 uur per jaar.

500:50= 10 uur per week in de auto

Dan moet je rekenen vind je het waard om voor die 10 uur per week veel geld te gaan betalen voor een beetje meer luxe?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  dinsdag 7 februari 2017 @ 12:12:22 #68
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168731422
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 11:28 schreef DieselTank het volgende:
30.000 km per jaar, je rijdt gemiddeld 60kmpu

Dat is 500 uur per jaar.

500:50= 10 uur per week in de auto

Dan moet je rekenen vind je het waard om voor die 10 uur per week veel geld te gaan betalen voor een beetje meer luxe?
idd, en dan vooral niet vergeten om die paar extra rotcenten effe te delen door 30.000.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168731454
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 12:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

idd, en dan vooral niet vergeten om die paar extra rotcenten effe te delen door 30.000.
Ik bedoel het juist andersom :') Je zit meer uur per week op de bank dan in de auto. Waarom zou je niet investeren en een beter zittende bank?

En het is wel leuk dat een bmw stiller is dan een octavia of logan mcv maar aan dat geluid raak je ook weer gewend....
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  dinsdag 7 februari 2017 @ 12:20:41 #70
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168731580
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 12:14 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik bedoel het juist andersom :') Je zit meer uur per week op de bank dan in de auto. Waarom zou je niet investeren en een beter zittende bank?

En het is wel leuk dat een bmw stiller is dan een octavia of logan mcv maar aan dat geluid raak je ook weer gewend....
je bank beweegt zich niet voort over drempels en beroerde weggetjes.. ik heb gewoon allebei overigens, alleen al omdat ik minstens zo veel in de auto zit als thuis op de bank.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168743498
Ik verwacht dat de totale kosten bij een Auris Hybrid het laagste zijn. Diesels zijn tegenwoordig complex en systemen zoals SCR, roetfilters, turbo, injectoren gaan bij een diesel een keer stuk. Bij een reparatie is je besparing in brandstof al snel verdampt.

De Toyota HSD is daarnaast ongeveer de betrouwbaarste aandrijflijn die je maar krijgen. De aandrijflijn is riemloos, zonder turbo, complexe SCR systemen, roetfilters of koppeling. Wat er niet op zit kan ook niet kapot.

De Prius+ is qua ruimte ook het overwegen waard.

Hou er overigens ook rekening met extra afschrijving omdat diesel de komende jaren fors aan populariteit zal inboeten.
quote:
“Over 8 jaar rijdt niemand in Europa nog diesel”
Auteur: MauritsH, gepost 07-02-2017 om 12:20 122 Reacties

Momenteel rijdt ongeveer de helft van de auto's in Europa nog op diesel. Analisten van de Zwitserse UBS-bank verwachten echter dat dat rap afgelopen is.

Zij gaan er namelijk van uit dat het marktaandeel voor dieselauto’s in Europa per 2025 nog maar 10 procent bedraagt. Let wel: da’s nog een relatief hoge schatting, want de rekenaars van UBS denken dat het dieselaandeel wereldwijd zal teruglopen tot 4 procent in acht jaar tijd.

Diesel verkeert na Dieselgate in behoorlijk zwaar weer. Bovendien worden de kosten om zelfontbranders aan uitstooteisen te laten voldoen steeds hoger en zitten milieuvriendelijke alternatieven in de lift. Voor wie denkt dat het met dat elektrogeneuzel nog niet zo’n vaart zal lopen: zelfs Total en Shell zijn van plan om hun tankstations binnen afzienbare tijd van laadpalen te voorzien.

Consumenten zouden zich door deze ontwikkelingen zorgen maken over de restwaarde van hun dieselauto en daardoor zou het kunnen dat dergelijke auto’s steeds vaker bij de dealer blijven staan. Aan de andere kant: wij kennen nauwelijks particulieren die zelf een nieuwe dieselauto kopen, dus in Nederland zal het mogelijk wel meevallen met de paniek. (via: KFZ-Betrieb)


[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 07-02-2017 21:16:04 ]
pi_168752837
Zo'n nieuwe Fiat Tipo heeft 440L in de kofferbak....en dat is de hatchback, de station doet 550/1650. Rijd je nog ff een paar maanden door in je huidige hybride en dan pak je een leuk showroommodelletje met wat korting! ^O^

Het rijden van hybride heeft toch niet meer zoveel voordeel sinds dit jaar aangezien ze de mrb-korting hebben laten vervallen? Dan rijd je met een hybride in een 300kg zwaarder variant van de benzine versie met een -veelal theoretisch- lager vebruik?
Fingerspitzgefühl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')