abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:30:09 #151
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_168241374
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 11:43 schreef b2py het volgende:
@Goverman, ik neem aan dat je bekend met de monitor capaciteitsontwikkeling opstelterreinen waar iedereen bij kan?
Uiteraard ken ik die. Die monitor gebruiken we ook zeker. En die krijg ik ook een paar keer per jaar. Het liefst wil ik ook de onderliggende cijfers erbij hebben (maar die krijg ik niet altijd). En juist dat maakt dat ik verder ga vragen en zoeken.

Deze vraag was meer andersom bedoeld: waar staat materieel "weg te roesten", terwijl er ondertussen behoefte is aan nieuwe opstelsporen. Dan zou vanuit ons natuurlijk worden gezegd "breng eerst die bakken naar de oudijzerboer en kom dan nog eens terug". Bijvoorbeeld: mat 64 wordt niet meer gebruikt voor de dienstregeling. Mag ook niet meer, want is niet meer goedgekeurd. Waar staat dat materieel? En kan dat niet naar een sloperij?

En daarom dus de vraag of de mensen die op de bok zitten wel erg vaak loc nummertje zoveel op hetzelfde spoor zien staan...

Want NS (de groep als geheel, niet zozeer NSR) doet natuurlijk ook aan makelen: treinen kopen, leasen, verhuren en verkopen. Net als sommige andere vervoerders trouwens. Allemaal prima, maar ja, als ze daarvoor publiek spoor gebruiken (wat dus schaars is volgens de sector) dan gaan er wel wat wenkbrauwen fronsen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:43:02 #152
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_168241699
Wat mij betreft kan je landurig stilstaand materieel niet allemaal over een kam scheren. Strategische reserve hoort bij het kosteneffectief kunnen aanbieden van vervoersdiensten en het kunnen uitbreiden van de diensten als dat door groei nodig is. Hetzelfde geldt voor nieuw materieel wat nog niet is toegelaten. Maar sloopstellen en stellen die eigendom zijn van de leasetak en niet worden geleasd zouden niet op openbare infra moeten staan bij een capaciteitsgebrek.

Toch is dat niet het hele verhaal: Van de sloopstellen en ongebruikte leasestellen is er niet zoveel en dat staat ook grotendeels op infra die niet aan de eisen voldoet voor opstellen en daarmee daarvoor dus sowieso niet in aanmerking komt zonder uitgebreide wijzigingen. Mochten die sporen worden aangepast zou het niet onredelijk zijn om te vragen dat materieel weg te halen maar zolang dat niet het geval is en er is verder geen discussie over de eisen waaraan voldaan moet worden om regulier te mogen opstellen dan levert het weghalen geen capaciteit op en zou daarom ook wel een onredelijk om te vragen die stellen weg te halen als er gewoon betaald wordt voor het stallen.
pi_168241745
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:30 schreef Goverman het volgende:

[..]


En daarom dus de vraag of de mensen die op de bok zitten wel erg vaak loc nummertje zoveel op hetzelfde spoor zien staan...

heb wel wat beters te doen dan dat soort dingen bij te houden :P
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:47:16 #154
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_168241782
registreer om deze reclame te verbergen
Ha ha pa en ma zijn onderweg naar Leeuwarden, al de hele ochtend. Stremming brug bij Akkrum. Worden ze er in Heerenveen uitgegooid "er staan bussen klaar voor naar Leeuwarden".

Geen bussen. Vragen, kijken, zoeken, lopen, niemand weet iets.

De bussen staan in Akkrum. Iedereen weer die trein in naar Akkrum. Oh, trein blijkt nu ineens wel gewoon naar Leeuwarden te rijden :')
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
pi_168241786
mat'64 kan voorlopig niet gesloopt worden, want er heeft een grote brand gewoed bij HKS in Amsterdam
https://www.at5.nl/artike(...)estelijk-havengebied

Waar mat'64 staat? Wat er nog over is staat her en der in den lande. Een bakje op Dijksgracht, enkele in Amersfoort bij de loods, een paar in het Haarlemse, mogelijk enkele in Maastricht, een partijtje op de Zaanstraat, een stel in het havengebied en dat was het wel.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:49:16 #156
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_168241825
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:43 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Van de sloopstellen en ongebruikte leasestellen is er niet zoveel en dat staat ook grotendeels op infra die niet aan de eisen voldoet voor opstellen
Spoor moet aangepast worden om er een trein op te mogen opstellen? Wat? :?
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:50:02 #157
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_168241842
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
5s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Spoor moet aangepast worden om er een trein op te mogen opstellen? Wat? :?
Anders mag de NS-machinist er niet komen nee..
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:59:37 #158
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_168242015
Wat moet er dan aan aangepast worden? Neonpijlen er langs met "KIJK HIER MOET JE ZIJN"? :?
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
  Moderator woensdag 18 januari 2017 @ 13:01:33 #159
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168242049
quote:
5s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat moet er dan aan aangepast worden? Neonpijlen er langs met "KIJK HIER MOET JE ZIJN"? :?
Geplaveide paadjes er tussen, lampjes, veilige oversteekplaatsen, hekje rondom?
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  woensdag 18 januari 2017 @ 13:02:52 #160
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_168242073
Vergeet de trappetjes niet.

croppedimage620215-P1030485.jpg
pi_168242082
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 13:01 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Geplaveide paadjes er tussen, lampjes, veilige oversteekplaatsen, hekje rondom?
Dat soort dingen ja. We hebben al gezien dat het mis kan gaan na werkzaamheden.

Lelydorp opstel mocht enkele dagen niet gebruikt worden nadat er ballast op de geplaveide paden terecht was gekomen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 18 januari 2017 @ 13:06:25 #162
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_168242138
Oh zo. Okee. Nou, we hebben in Enschede nog wel wat van zulke ruimte over eigenlijk :)
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
  woensdag 18 januari 2017 @ 13:40:26 #163
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_168242875
Gaan we niet erg ver met regeltjesfetisj als een overwoekerde opstelspoor ook aan allerlei regeltjes moet voldoen terwijl er misschien maar 2 rangeerbewegingen per dag worden gedaan daar?
  woensdag 18 januari 2017 @ 13:43:05 #164
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_168242934
:Y
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
  Moderator woensdag 18 januari 2017 @ 13:50:28 #165
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168243079
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 13:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Gaan we niet erg ver met regeltjesfetisj als een overwoekerde opstelspoor ook aan allerlei regeltjes moet voldoen terwijl er misschien maar 2 rangeerbewegingen per dag worden gedaan daar?
Lijkt mij ook. Geef rangeermachinisten werkschoenen, een helm met lampje en opgelost lijkt me.

De Nederlandse opstelsporen liggen er nog beter bij dan een Servisch IC traject bij wijze van
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  woensdag 18 januari 2017 @ 14:13:15 #166
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_168243565
ja maar als er straks een spoorwerker uitglijdt over een takje op een platform dan is de wereld te klein: Arbo, Inspectie ditdat alles.
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
  woensdag 18 januari 2017 @ 14:45:56 #167
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_168244240
Beste mensen, bedankt allemaal tot zover! Mochten er nog meer dingen opvallen, laat het gerust weten :)

Opstellen en behandelen krijgt binnen de beleidskern meer aandacht dan voorheen. Er is echt wel het besef dat er meer capaciteit nodig is vanwege instroom nieuw materieel van (vooral) NS, maar ook vanwege uitbreiding van de treindiensten op PHS corridors. Binnen lopende projecten wordt al heel wat extra capaciteit bijgebouwd (zoals Westhaven, Uitgeest en Zwolle). Verder is er vorig jaar een korte termijn plan gestart om tot 2020 al heel wat extra capaciteit gereed te hebben. Denk aan het aanleggen van loop- en servicepaden (zodat je niet uitglijdt over het takje) en elektrificatie van bestaande sporen.

En voor de langere termijn loopt er ook een studie. Maar die is heel fundamenteel en is nog lang niet klaar. Wel is die heel interessant, omdat daar ook naar andere oplossingen dan sec bijbouwen wordt gekeken.

Voorbeelden helpen (in ieder geval mij) om te kijken waar nog wat te halen valt in het beter benutten van bestaande capaciteit. Want nieuwe opstelterreinen zijn duur... (en het geld is toch echt op).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_168244362
quote:
14s.gif Op woensdag 18 januari 2017 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh zo. Okee. Nou, we hebben in Enschede nog wel wat van zulke ruimte over eigenlijk :)
Enschede staat 's nachts dusdanig vol dat er zelfs twee IC's in Hengelo gestald worden
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_168244401
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:45 schreef Goverman het volgende:
Beste mensen, bedankt allemaal tot zover! Mochten er nog meer dingen opvallen, laat het gerust weten :)

Opstellen en behandelen krijgt binnen de beleidskern meer aandacht dan voorheen. Er is echt wel het besef dat er meer capaciteit nodig is vanwege instroom nieuw materieel van (vooral) NS, maar ook vanwege uitbreiding van de treindiensten op PHS corridors. Binnen lopende projecten wordt al heel wat extra capaciteit bijgebouwd (zoals Westhaven, Uitgeest en Zwolle). Verder is er vorig jaar een korte termijn plan gestart om tot 2020 al heel wat extra capaciteit gereed te hebben. Denk aan het aanleggen van loop- en servicepaden (zodat je niet uitglijdt over het takje) en elektrificatie van bestaande sporen.

En voor de langere termijn loopt er ook een studie. Maar die is heel fundamenteel en is nog lang niet klaar. Wel is die heel interessant, omdat daar ook naar andere oplossingen dan sec bijbouwen wordt gekeken.

Voorbeelden helpen (in ieder geval mij) om te kijken waar nog wat te halen valt in het beter benutten van bestaande capaciteit. Want nieuwe opstelterreinen zijn duur... (en het geld is toch echt op).
Enkele extra wissels rond Utrecht Centraal, want opstelterrein Cartesiusweg is zeer belabberd bereikbaar :X

Je moet daar tegenwoordig 100 keer zagen wil je nog iets bij kunnen plaatsen of af kunnen trappen ...

Het is dat Opstelterrein Zuid er nog is, anders had je 0,0 aan de Cartesiusweg meer gehad ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_168245351
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:45 schreef Goverman het volgende:
Beste mensen, bedankt allemaal tot zover! Mochten er nog meer dingen opvallen, laat het gerust weten :)

Opstellen en behandelen krijgt binnen de beleidskern meer aandacht dan voorheen. Er is echt wel het besef dat er meer capaciteit nodig is vanwege instroom nieuw materieel van (vooral) NS, maar ook vanwege uitbreiding van de treindiensten op PHS corridors. Binnen lopende projecten wordt al heel wat extra capaciteit bijgebouwd (zoals Westhaven, Uitgeest en Zwolle). Verder is er vorig jaar een korte termijn plan gestart om tot 2020 al heel wat extra capaciteit gereed te hebben. Denk aan het aanleggen van loop- en servicepaden (zodat je niet uitglijdt over het takje) en elektrificatie van bestaande sporen.

En voor de langere termijn loopt er ook een studie. Maar die is heel fundamenteel en is nog lang niet klaar. Wel is die heel interessant, omdat daar ook naar andere oplossingen dan sec bijbouwen wordt gekeken.

Voorbeelden helpen (in ieder geval mij) om te kijken waar nog wat te halen valt in het beter benutten van bestaande capaciteit. Want nieuwe opstelterreinen zijn duur... (en het geld is toch echt op).
Den Helder ligt nog wat achter het stopontspoorblok
  woensdag 18 januari 2017 @ 17:23:14 #171
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_168247910
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:30 schreef Goverman het volgende:

[..]

Uiteraard ken ik die. Die monitor gebruiken we ook zeker.
Mag ik weten wie "we" zijn in dit verhaal?
  Moderator woensdag 18 januari 2017 @ 17:32:08 #172
20849 crew  FredvZ
Beroepschagrijn
pi_168248141
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 14:45 schreef Goverman het volgende:
Voorbeelden helpen (in ieder geval mij) om te kijken waar nog wat te halen valt in het beter benutten van bestaande capaciteit. Want nieuwe opstelterreinen zijn duur... (en het geld is toch echt op).
Is het niet goedkoper om meer met de treinen te rijden ipv ze op een opstelterrein te zetten?

En oude zooi opruimen wil ook nog wel eens helpen ;)
So we just called him Fred
Op vrijdag 4 augustus 2017 23:12 schreef Anne het volgende:
Luister gewoon even naar FredvZ. Dan komt alles goed 8-).
pi_168251563
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 17:32 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Is het niet goedkoper om meer met de treinen te rijden ipv ze op een opstelterrein te zetten?
Maar dan slijten ze...
Aging is a gradual process of answering more and more questions with "meh, it depends"
  woensdag 18 januari 2017 @ 19:52:32 #174
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_168251700
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 17:23 schreef ReisT het volgende:

[..]

Mag ik weten wie "we" zijn in dit verhaal?
Ik en enkele andere mensen die vanuit beleid over o.a. opstellen nadenken (en daar ook geld aan uitgeven).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 18 januari 2017 @ 19:56:04 #175
31936 Dr_Flash
GoPro Master Chef
pi_168251830
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 17:23 schreef ReisT het volgende:

[..]

Mag ik weten wie "we" zijn in dit verhaal?
Ria, en de rest van de regering :+
Wanneer was de laatste keer dat iemand hier bij het woord "subtiel" aan mij dacht?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')