Dan moet die nog geinstalleerd worden, hè?quote:Op zondag 15 januari 2017 16:12 schreef halfway het volgende:
Nog een paar honderd erbij en je had een nieuwe ketel kunnen hebben.
Daar staat ook dit:quote:Op zondag 15 januari 2017 16:14 schreef Hallmark het volgende:
Nee. Garantie betekent kostenloos een oplossing bieden.
"Kosteloos repareren of – vervangen moet echt kosteloos zijn. Dit betekent dat er ook geen voorrijkosten in rekening mogen worden gebracht. In sommige gevallen heeft de verkoper echter recht op een vergoeding. Dat kan het geval zijn indien er door de reparatie of de vervanging sprake is van een aanzienlijke verlenging van de levensduur."
Bron: http://dirkzwagerondernem(...)jf-elektronicazaken/
Dus ik zou Feenstra even terugmailen en zeggen dat ze een vergissing hebben gemaakt. En dat je deze rekening als niet verzonden beschouwt.
Zoals ik het lees (ik vind het er niet heel duidelijk staan) gaat dit over fabrieksgarantie, in tegenstelling tot de wettelijke garantieperiode. Omdat jouw ketel nog zo nieuw is zal het hier gaan om wettelijke garantie, en dat moet inderdaad kosteloos worden opgelost op basis van deze bron.quote:De garantie
De fabrikant of verkoper kan ook een garantie geven. De fabrikant of verkoper geeft dan garantie voor een bepaalde tijd. Gaat het product kapot? Dan hoeft de consument niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. De fabrikant of verkoper moet bewijzen dat dit de schuld was van de consument. Is de garantie afgelopen en gaat het product kapot? Dan moet de consument zelf bewijzen dat dit niet zijn schuld was. Aan een garantie mogen voorwaarden worden verbonden, zoals het betalen van een gebruikersvergoeding of voorrijkosten. Een garantie kan de wettelijke rechten van een consument echter niet beperken.
De ketel is 10 jaar oudquote:Op zondag 15 januari 2017 16:15 schreef Sloggi het volgende:
Omdat jouw ketel nog zo nieuw is zal het hier gaan om wettelijke garantie, en dat moet inderdaad kosteloos worden opgelost op basis van deze bron.
Mijn ketel zelf komt niet van Feenstra af. Het gaat dus puur om het branderautomaat dat initieel defect was (niet Feenstra-afkomstig) dat zij hebben vervangen. Het vervangen branderautomaat (wel van Feenstra) gaat kapot en hebben zij weer vervangen (garantie).quote:Op zondag 15 januari 2017 16:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar staat ook dit:
[..]
Zoals ik het lees (ik vind het er niet heel duidelijk staan) gaat dit over fabrieksgarantie, in tegenstelling tot de wettelijke garantieperiode. Omdat jouw ketel nog zo nieuw is zal het hier gaan om wettelijke garantie, en dat moet inderdaad kosteloos worden opgelost op basis van deze bron.
Maar op welke wettekst is dit gebaseerd.quote:Op zondag 15 januari 2017 17:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou dit niet accepteren, bellen en de situatie uitleggen.
Ja dat kan. Maar in dit geval zou het om een half jaar gaan, dat is op een onderdeel wat 10-15 maar mee moet gaan niet veel en hoef je niets voor te betalen.quote:Op zondag 15 januari 2017 17:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is er niet zoiets als door vervanging van een onderdeel en daardoor de levensduur er op vooruit gaat, je alsnog moet betalen? Een bepaald percentage? Kan me zoiets vaags herinneren ooit bij een BCC levering en uitleg over garantie.
Maar goed Feenstra spreekt over voorrijkosten, dus dat zal dan wel niet het geval zijn.
Nope.quote:Op zondag 15 januari 2017 18:09 schreef paardendokter het volgende:
Volgens mij MOET je bij Feenstra een abonnement afsluiten om überhaupt geholpen te worden,
Ik zou niet weten waarom niet. Feenstra heeft geen inspanningsverplichting maar een prestatieverplichting.quote:Op zondag 15 januari 2017 16:31 schreef Fer het volgende:
Wat ik weet is dat je bij reparatie ook tekent voor de voorwaarden en garanties die Feenstra geeft. Geldt consumentenrecht ook op een dienst?
Er is naast de dienst ook een product geleverd, namelijk een branderautomaat. Dienaangaande gelden gewoon de wettelijke regels inzake (non-)conformiteit.quote:Ik vermoed dat jij moet kunnen bewijzen dat het onderdeel defect is gegaan, door het onderdeel zelf of een slecht uitgrvoerde reparatie. Je immers alleen recht op een goede uitvoering van de betaalde werkzaamheden, de reparatie van 6 maanden geleden.
Lijkt mij niet. de geleverde branderautomaat voldoet niet aan de vereisten van non-conformiteit en moet derhalve door Feenstra kosteloos (nogmaals) gerepareerd of vervangen worden. Kosteloos impliceert ook géén voorrijkosten en uurloon.quote:Op zondag 15 januari 2017 17:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar op welke wettekst is dit gebaseerd.
Lijkt mij dat Feenstra hier correct handelt.
Ze willen hem ook vast kosteloos vervangen, maar op welke grond moeten zij de oude dan uitbouwen en de nieuwe kosteloos inbouwen?quote:Op zondag 15 januari 2017 18:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Lijkt mij niet. de geleverde branderautomaat voldoet niet aan de vereisten van non-conformiteit en moet derhalve kosteloos (nogmaals) gerepareerd of vervangen worden. Kosteloos impliceert ook géén voorrijkosten en uurloon.
Op grond van nonconformiteit. Als iemand anders dan Feenstra nu de (door Feenstra) geleverde automaat had ingebouwd, was het misschien wat anders. Maar het is Feenstra zelf geweest die de inbouw heeft gedaan. En er ook voor betaald heeft gekregen.quote:Op zondag 15 januari 2017 18:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ze willen hem ook vast kosteloos vervangen, maar op welke grond moeten zij de oude dan uitbouwen en de nieuwe kosteloos inbouwen?
Of hij is kapot gegaan omdat er nog een probleem in die afgeschreven ketel van TS zit. Dat is niet het probleem van de hersteller. Ts moet bewijzen dan de branderautomaat non-conform is.quote:Op zondag 15 januari 2017 18:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Lijkt mij niet. de geleverde branderautomaat voldoet niet aan de vereisten van non-conformiteit en moet derhalve door Feenstra kosteloos (nogmaals) gerepareerd of vervangen worden. Kosteloos impliceert ook géén voorrijkosten en uurloon.
Nee:quote:Op zondag 15 januari 2017 18:47 schreef Fer het volgende:
[..]
Of hij is kapot gegaan omdat er nog een probleem in die afgeschreven ketel van TS zit. Dat is niet het probleem van de hersteller. Ts moet bewijzen dan de branderautomaat non-conform is.
quote:Op zondag 15 januari 2017 16:08 schreef WoundedKnie het volgende:
Omdat dit binnen een half jaar was was het nog dus garantie.
Zou zomaar kunnen, dat zou mij niks interesseren. De wet is het minimale wat gedaan moet worden, meer mag iedereen vrijwillig doen zolang de klant er beter van wordt.quote:Op zondag 15 januari 2017 17:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar op welke wettekst is dit gebaseerd.
Lijkt mij dat Feenstra hier correct handelt.
Hou maar op.quote:
Een herstelling is dus geen roerende zaak, alle rechten met betrekking tot een consumentenaankoop hebben geen betrekking op een opdracht tot herstelling.quote:1 In deze titel wordt verstaan onder consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
En een branderautomaat is ook geen roerende zaak?quote:Op zondag 15 januari 2017 19:28 schreef Fer het volgende:
[..]
Hou maar op.
[..]
Een herstelling is dus geen roerende zaak, alle rechten met betrekking tot een consumentenaankoop hebben geen betrekking op een opdracht tot herstelling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |