abonnement Unibet Coolblue
pi_168163375
Vorig jaar heeft een werknemer van Feenstra mijn branderautomaat uit de ketel moeten vervangen (ketel is 10 jaar oud en komt niet van Feenstra af). Branderautomaat kostte bijna 300eur + 100 eur arbeidsloon en voorrijkosten. Prima, alles weer gemaakt.
Tijdje terug weer een storing in de ketel. Feenstra gebeld en de monteur stelde vast dat het branderautomaat dat ze een half jaar geleden hadden vervangen defect was gegaan. Omdat dit binnen een half jaar was was het nog dus garantie.

Nu stuurt Feenstra de rekening voor het vervangen van de branderautomaat. Kosten: branderautomaat 0 euro (garantie), maar 100eur voor voorrijkosten en uurloon.

Nu vroeg ik mij dus af: omdat zij de vorige keer de branderautomaat vervangen hebben en deze nu onder de garantie valt, is het dan wel reëel dat ze hiervoor uurloon en voorrijkosten in rekening brengen?
pi_168163559
Nog een paar honderd erbij en je had een nieuwe ketel kunnen hebben.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 15 januari 2017 @ 16:14:25 #3
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168163610
Nee. Garantie betekent kostenloos een oplossing bieden.

"Kosteloos repareren of – vervangen moet echt kosteloos zijn. Dit betekent dat er ook geen voorrijkosten in rekening mogen worden gebracht. In sommige gevallen heeft de verkoper echter recht op een vergoeding. Dat kan het geval zijn indien er door de reparatie of de vervanging sprake is van een aanzienlijke verlenging van de levensduur."

Bron: http://dirkzwagerondernem(...)jf-elektronicazaken/

Dus ik zou Feenstra even terugmailen en zeggen dat ze een vergissing hebben gemaakt. En dat je deze rekening als niet verzonden beschouwt.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 15 januari 2017 @ 16:15:17 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168163640
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:12 schreef halfway het volgende:
Nog een paar honderd erbij en je had een nieuwe ketel kunnen hebben.
Dan moet die nog geinstalleerd worden, hè?

Het simpelste keteltje, plus ophangen, is 1150 euro of zo.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_168163669
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:14 schreef Hallmark het volgende:
Nee. Garantie betekent kostenloos een oplossing bieden.

"Kosteloos repareren of – vervangen moet echt kosteloos zijn. Dit betekent dat er ook geen voorrijkosten in rekening mogen worden gebracht. In sommige gevallen heeft de verkoper echter recht op een vergoeding. Dat kan het geval zijn indien er door de reparatie of de vervanging sprake is van een aanzienlijke verlenging van de levensduur."

Bron: http://dirkzwagerondernem(...)jf-elektronicazaken/

Dus ik zou Feenstra even terugmailen en zeggen dat ze een vergissing hebben gemaakt. En dat je deze rekening als niet verzonden beschouwt.
Daar staat ook dit:

quote:
De garantie
De fabrikant of verkoper kan ook een garantie geven. De fabrikant of verkoper geeft dan garantie voor een bepaalde tijd. Gaat het product kapot? Dan hoeft de consument niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. De fabrikant of verkoper moet bewijzen dat dit de schuld was van de consument. Is de garantie afgelopen en gaat het product kapot? Dan moet de consument zelf bewijzen dat dit niet zijn schuld was. Aan een garantie mogen voorwaarden worden verbonden, zoals het betalen van een gebruikersvergoeding of voorrijkosten. Een garantie kan de wettelijke rechten van een consument echter niet beperken.
Zoals ik het lees (ik vind het er niet heel duidelijk staan) gaat dit over fabrieksgarantie, in tegenstelling tot de wettelijke garantieperiode. Omdat jouw ketel nog zo nieuw is zal het hier gaan om wettelijke garantie, en dat moet inderdaad kosteloos worden opgelost op basis van deze bron.
pi_168163939
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:15 schreef Sloggi het volgende:
Omdat jouw ketel nog zo nieuw is zal het hier gaan om wettelijke garantie, en dat moet inderdaad kosteloos worden opgelost op basis van deze bron.
De ketel is 10 jaar oud ;)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_168163965
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Daar staat ook dit:

[..]

Zoals ik het lees (ik vind het er niet heel duidelijk staan) gaat dit over fabrieksgarantie, in tegenstelling tot de wettelijke garantieperiode. Omdat jouw ketel nog zo nieuw is zal het hier gaan om wettelijke garantie, en dat moet inderdaad kosteloos worden opgelost op basis van deze bron.
Mijn ketel zelf komt niet van Feenstra af. Het gaat dus puur om het branderautomaat dat initieel defect was (niet Feenstra-afkomstig) dat zij hebben vervangen. Het vervangen branderautomaat (wel van Feenstra) gaat kapot en hebben zij weer vervangen (garantie).

De reden dat ik twijfel is dus omdat het hier over een onderdeel gaat en de ketel niet van Feenstra zelf afkomt.
pi_168164237
Wat ik weet is dat je bij reparatie ook tekent voor de voorwaarden en garanties die Feenstra geeft. Geldt consumentenrecht ook op een dienst?

Ik vermoed dat jij moet kunnen bewijzen dat het onderdeel defect is gegaan, door het onderdeel zelf of een slecht uitgrvoerde reparatie. Je immers alleen recht op een goede uitvoering van de betaalde werkzaamheden, de reparatie van 6 maanden geleden.
.
pi_168164323
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:22 schreef hottentot het volgende:

[..]

De ketel is 10 jaar oud ;)
Scherp, het gaat om een onderdeel. Dat zou de zaak kunnen veranderen. Ik wacht op de experts.
pi_168166076
Ik zou dit niet accepteren, bellen en de situatie uitleggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_168166180
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 17:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou dit niet accepteren, bellen en de situatie uitleggen.
Maar op welke wettekst is dit gebaseerd.

Lijkt mij dat Feenstra hier correct handelt.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_168166730
Is er niet zoiets als door vervanging van een onderdeel en daardoor de levensduur er op vooruit gaat, je alsnog moet betalen? Een bepaald percentage? Kan me zoiets vaags herinneren ooit bij een BCC levering en uitleg over garantie.

Maar goed Feenstra spreekt over voorrijkosten, dus dat zal dan wel niet het geval zijn.
pi_168167197
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 17:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is er niet zoiets als door vervanging van een onderdeel en daardoor de levensduur er op vooruit gaat, je alsnog moet betalen? Een bepaald percentage? Kan me zoiets vaags herinneren ooit bij een BCC levering en uitleg over garantie.

Maar goed Feenstra spreekt over voorrijkosten, dus dat zal dan wel niet het geval zijn.
Ja dat kan. Maar in dit geval zou het om een half jaar gaan, dat is op een onderdeel wat 10-15 maar mee moet gaan niet veel en hoef je niets voor te betalen.
  zondag 15 januari 2017 @ 18:06:11 #14
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_168167335
Feenstra staat hier wel erg om bekend (ligt er aan welke regio je zit - regio Arnhem heb je 2 werkvoorbereiders. 1 mag wmb de ergste ziekte krijgen die er is, de andere is goed).

Maar het mag. Ze leveren gratis het kapotte product en monteren dit ook gratis. Dat is je recht.
Dat ze ook moeten komen valt daar weer buiten (ligt er net aan welke werkvoorbereider je krijgt).
pi_168167471
Volgens mij MOET je bij Feenstra een abonnement afsluiten om überhaupt geholpen te worden, Vergelijk het met de wegenwacht. M.a.w. je kunt ze niet even bellen om eenmalig langs te komen voor een spoedje. Klopt dat ? Heb je een (basis) abonnement afgesloten (dat kan dus vooraf of toen ze langs kwamen). Zo ja, dan wordt jouw vraag beantwoord door de Algemene Voorwaarden die specifiek bij je abonnement horen
pi_168167897
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:09 schreef paardendokter het volgende:
Volgens mij MOET je bij Feenstra een abonnement afsluiten om überhaupt geholpen te worden,
Nope.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_168168791
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:31 schreef Fer het volgende:
Wat ik weet is dat je bij reparatie ook tekent voor de voorwaarden en garanties die Feenstra geeft. Geldt consumentenrecht ook op een dienst?
Ik zou niet weten waarom niet. Feenstra heeft geen inspanningsverplichting maar een prestatieverplichting.
quote:
Ik vermoed dat jij moet kunnen bewijzen dat het onderdeel defect is gegaan, door het onderdeel zelf of een slecht uitgrvoerde reparatie. Je immers alleen recht op een goede uitvoering van de betaalde werkzaamheden, de reparatie van 6 maanden geleden.
Er is naast de dienst ook een product geleverd, namelijk een branderautomaat. Dienaangaande gelden gewoon de wettelijke regels inzake (non-)conformiteit.
pi_168168848
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 17:31 schreef hottentot het volgende:

[..]

Maar op welke wettekst is dit gebaseerd.

Lijkt mij dat Feenstra hier correct handelt.
Lijkt mij niet. de geleverde branderautomaat voldoet niet aan de vereisten van non-conformiteit en moet derhalve door Feenstra kosteloos (nogmaals) gerepareerd of vervangen worden. Kosteloos impliceert ook géén voorrijkosten en uurloon.
pi_168168904
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Lijkt mij niet. de geleverde branderautomaat voldoet niet aan de vereisten van non-conformiteit en moet derhalve kosteloos (nogmaals) gerepareerd of vervangen worden. Kosteloos impliceert ook géén voorrijkosten en uurloon.
Ze willen hem ook vast kosteloos vervangen, maar op welke grond moeten zij de oude dan uitbouwen en de nieuwe kosteloos inbouwen?

Ik weet het zelf even zo snel niet, en Feenstra zal vast niet zomaar toegeven, dus zal TS een grond nodig hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door hottentot op 15-01-2017 19:25:01 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_168169036
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:43 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ze willen hem ook vast kosteloos vervangen, maar op welke grond moeten zij de oude dan uitbouwen en de nieuwe kosteloos inbouwen?
Op grond van nonconformiteit. Als iemand anders dan Feenstra nu de (door Feenstra) geleverde automaat had ingebouwd, was het misschien wat anders. Maar het is Feenstra zelf geweest die de inbouw heeft gedaan. En er ook voor betaald heeft gekregen.

Je vraag is trouwens ambivalent: kosteloos en toch niet kosteloos (inbouwen)?
pi_168169059
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Lijkt mij niet. de geleverde branderautomaat voldoet niet aan de vereisten van non-conformiteit en moet derhalve door Feenstra kosteloos (nogmaals) gerepareerd of vervangen worden. Kosteloos impliceert ook géén voorrijkosten en uurloon.
Of hij is kapot gegaan omdat er nog een probleem in die afgeschreven ketel van TS zit. Dat is niet het probleem van de hersteller. Ts moet bewijzen dan de branderautomaat non-conform is.
.
pi_168169164
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:47 schreef Fer het volgende:

[..]

Of hij is kapot gegaan omdat er nog een probleem in die afgeschreven ketel van TS zit. Dat is niet het probleem van de hersteller. Ts moet bewijzen dan de branderautomaat non-conform is.
Nee:
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:08 schreef WoundedKnie het volgende:
Omdat dit binnen een half jaar was was het nog dus garantie.
pi_168169422
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 17:31 schreef hottentot het volgende:

[..]

Maar op welke wettekst is dit gebaseerd.

Lijkt mij dat Feenstra hier correct handelt.
Zou zomaar kunnen, dat zou mij niks interesseren. De wet is het minimale wat gedaan moet worden, meer mag iedereen vrijwillig doen zolang de klant er beter van wordt.
Ik zou dit niet accepteren en als Feenstra niet tegemoet komt komen ze er niet meer in.

Ik heb iets vergelijksbaar gehad en met een grote mond kom je heel ver en die rekening werd toen geschrapt.. Het bedrijf is nog steeds niet welkom meer bij mij, zoals zovelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_168170587
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:50 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee:

[..]

Hou maar op.

quote:
1 In deze titel wordt verstaan onder consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
Een herstelling is dus geen roerende zaak, alle rechten met betrekking tot een consumentenaankoop hebben geen betrekking op een opdracht tot herstelling.
.
pi_168170659
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 19:28 schreef Fer het volgende:

[..]

Hou maar op.

[..]

Een herstelling is dus geen roerende zaak, alle rechten met betrekking tot een consumentenaankoop hebben geen betrekking op een opdracht tot herstelling.
En een branderautomaat is ook geen roerende zaak?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')