Conclusie uit ons onderzoek:
Onderzoekvraag was gericht op één merk waarbij we intern kwalitatief onderzoek hebben gedaan. Het merk ga ik niet noemen. De vraag was 1) hoe komen merkassociaties bij consumenten overeen met verwachtingen van het merk zelf en 2) hoe verschillen de associaties bij consumenten tussen concurrenten.Consumenten waren bouwprofessionals.
Recall & Recognition
We hebben gekeken naar recall en recognition is zowel gereedschappen als in service. Het kennen van het merk (recall) was veel lager dan verwacht voor gereedschappen, maar hoger dan verwacht voor service. Bij recognition (herkenning) werd het merk minder goed herkend dan verwacht, zowel voor gereedschappen als services. Daarbij was er erg veel verwarring met andere merken, terwijl ze zichzelf erg onderscheidend in verpakking/design vonden en dit dus niet hadden verwacht.
Buiten het merk om was Makita het meest top of mind bij bouwprofessionals, gevolgd door Festool, Bosch en Hilti. Bij de herkenning was Bosch nummer 1, maar met aanzienlijke verwarring en op de voet gevolgd door Makita met een uitstekende accuratesse.
Brand Associations
De brand associations hebben we gemeten voor het merk en deze kwamen aardig overeen. De sterkste associaties voor de merken waren:
Bosch:
- brede inzetbaarheid, boren
- middenklasse
- prima kwaliteit
Makita:
- 1 accusysteem
- allround, boren
- goede prijs kwaliteit verhouding
Hitachi
- matige kwaliteit
- goedkoop
Hilti
- duur
- kwaliteit (onverwoestbaar, kwalitatief, oersterk) en professioneel
- power (sterk, zwaar, krachtig)
- boren
Festool
- superieure kwaliteit
- precisie, erg nauwkeurig
- houtbewerking/zagen
- duur
Daarnaast hebben we de associaties uit kwalitatief onderzoek naar voren kwamen als verwachting voor dat merk, getest bij respondenten, en hier scoorde het merk ook hoog op. Wat aangaf dat de verwachte associaties aardig overeenkwamen met de praktijk.
De belangrijkste kenmerken in bouwgereedschappen waren voor onze respondenten:
- betrouwbaarheid/duurzaamheid
- kwaliteit
- gebruiksgemak (zowel ergonomie als nauwkeurigheid)
- prijs/kwaliteit ratio
De belangrijkste kenmerken in services waren voor onze respondenten:
- snelheid
- correcte communicatie
- kwaliteit (garanties, geen gedoe, leverbaar)
Verwerking resultaten
Aan de hand van de afwijkingen op recall, recognition en associaties t.o.v. het kwalitatieve onderzoek en de vragenlijst (die verder neutraal was opgezet) hebben we specifieke aanbevelingen gedaan aan het merk (het merk kan ik niet noemen).
Het onderzoek is onafhankelijk (en onbezoldigd) uitgevoerd in het kader van een mastercursus aan de Radboud Universiteit.
Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze bevindingen, bijv. wat er over een grote groep genomen van bepaalde merken wordt gevonden en welke features het belangrijkste zijn voor bouwprofessionals. Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor het invullen van de enquête, super!
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.