abonnement Unibet Coolblue
pi_167907394
Zonet een pushbericht van nu.nl.

De politie start experimenten met stroomstootwapens na de jaarwisseling, ook krijgen agenten uitschuifbare wapenstokken.

De politie kiest er duidelijk voor om zich breder en zwaarder te bewapenen.

quote:
Politie test met stroomstootwapens na incidenten tijdens jaarwisseling 

De Nederlandse politie gaat op korte termijn experimenteren met stroomstootwapens bij verschillende eenheden binnen de politie. Dat zegt korpschef Erik Akerboom in een interview met NU.nl.

De aanleiding zijn de incidenten tijdens de jaarwisseling, toen hulpverleners werden bestookt met stenen en vuurwerk en voor miljoenen aan schade werd aangericht.

"We moeten constateren dat de maatregelen die er nu zijn niet het gewenste effect hebben en gemakkelijke oplossingen liggen niet direct voor het oprapen", aldus Akerboom. De korpschef zegt de huidige maatregelen tegen het licht te gaan houden.

Niet alleen de speciale eenheden, maar ook de basisteams van de politie gaan stroomstootwapens uitproberen. "Het gat tussen vuurwapen en stok wordt als te groot ervaren", aldus Akerboom. We zijn benieuwd naar de werking en wanneer we ze het beste kunnen gebruiken."

In welke steden de politie stroomstootwapens gaan dragen laat Akerboom op korte termijn weten. Er moeten eerst afspraken worden gemaakt met lokale overheden.

Daarnaast wordt de uitschuifbare wapenstok in 2018 uitgerold. Voordat dit definitief gebeurt moet eerst de aanbesteding plaatsvinden en agenten worden opgeleid.

Dit is de politie van plan na geweld jaarwisseling

Verder wil Akerboom medio 2017 grootschalige pilots starten met bodycams. "Op veel plekken wordt er al mee gewerkt, maar ik vind dat we dat nu ook goed moeten gaan regelen. Dat we niet alleen weten wat het kost, maar ook wat het oplevert. En het is belangrijk wat politiemensen er van vinden en of ze ook merken dat het effect heeft."

Na de pilots zal pas een definitief besluit vallen of de wapens en bodycams worden ingevoerd en op welke schaal.

Akerboom benadrukt dat hij geen wapenwedloop wil starten. "Het gaat ook om hogere strafeisen. Het stuit agenten tegen de borst dat mensen die geweld gebruiken na dagen of een paar weken weer buiten staan."

Daarnaast moet volgens de baas van de politie het gedrag van raddraaiers veranderen en buurtbewoners en ouders meer betrokken worden als het gaat om dit soort incidenten.

"Wat ik interessant vind, is ouders medeverantwoordelijk maken voor wat hun kinderen doen. Veel kinderen gaan met hun ouders illegaal vuurwerk kopen en veel ouders staan met kinderen ’s avonds op straat en dan is het zaak zichzelf en hun kinderen in toom te houden tegen politie en elkaar. Het rijkt verder dan alleen geweld tegen politie. Dit is iets wat we uit oud en nieuw moeten bannen. Gelukkig zie ik ook veel initiatieven in de samenleving die wel bijdragen aan een positief sentiment” aldus Akerboom

Enquête

Akerboom is positief over de resultaten van een enquête van de politievakbond ACP die door 1.700 politiemensen werd ingevuld en donderdag werd gepubliceerd. "Hier moeten politiemensen ook indringend bij betrokken worden."

Een van de maatregelen waar Akerboom achterstaat is het scharen van illegaal vuurwerk onder de wet wapens en munitie. Daarmee krijgt de politie extra bevoegdheden. "Als niet alleen je vuurwerk wordt ingenomen, maar ook je auto waarmee je het vervoert, dan denk je wel twee keer na."

Na de jaarwisseling liet Akerboom al weten zwaar vuurwerk te willen afschaffen. "Een goede eerste stap zou zijn om de legale verkoop te beperken tot siervuurwerk".

Ministerie

Het ministerie van Veiligheid en Justitie zegt donderdag naar aanleiding van de incidenten tijdens de nieuwjaarsnacht nog eens tegen het licht houden of de politie genoeg bevoegdheden heeft om raddraaiers aan te pakken. Dat gebeurt in overleg met burgemeesters en de politie. Het ministerie gaat ook de ideeën die ACP de afgelopen dagen verzamelde "serieus bestuderen". http://www.nu.nl/binnenla(...)s-jaarwisseling.html
pi_167907446
Ik juich het toe. Gat is inderdaad te groot en taser is minder risoco dan nekklem e.d.
pi_167907452
Goed zo. Werd tijd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_167907490
Bij stenen en vuurwerk gooien gewoon neerschieten, wat zijn wij toch een watjes aan het worden!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_167907506
Ik vind niet dat er steeds maar emmers geld tegenaan gegooid moeten worden, de daders moeten aangepakt worden, dat gebeurt nu nauwelijks. En de familie die het allemaal toestaat.
pi_167907682
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:01 schreef halfway het volgende:
Bij stenen en vuurwerk gooien gewoon neerschieten, wat zijn wij toch een watjes aan het worden!
Net zoals in Spanje met rubberen kogels. Ben helemaal voor.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  donderdag 5 januari 2017 @ 19:13:25 #7
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_167907764
En na het gebruiken van zo'n ding moeten ze 85 formulieren invullen, komen er 4 onderzoeken en 12 evaluatiegesprekken
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_167907821
Die bestonden toch allang?
pindazakje
pi_167907840
Eerst slaan en dan pas vragen stellen. Ben ik helemaal voor. Wellicht moeten er dan eerst wat wetten aangepast worden, en daar moet de politiek dan maar flink vaart mee maken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_167907863
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:02 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind niet dat er steeds maar emmers geld tegenaan gegooid moeten worden, de daders moeten aangepakt worden, dat gebeurt nu nauwelijks. En de familie die het allemaal toestaat.
Het is niet alleen een stukje bescherming, maar ook voorkoming. Mensen denken wel een tweede keer voor ze zoiets doen als je weet dat je een stroomschok door je flikker kunt krijgen.
pi_167907921
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:17 schreef Infection het volgende:

[..]

Het is niet alleen een stukje bescherming, maar ook voorkoming. Mensen denken wel een tweede keer voor ze zoiets doen als je weet dat je een stroomschok door je flikker kunt krijgen.
Dat werkt nu ook zo goed.

Mensen denken wel een tweede keer voor ze zoiets doen als je weet dat je een kogel door je flikker kunt krijgen.
pi_167907936
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:17 schreef Infection het volgende:

[..]

Het is niet alleen een stukje bescherming, maar ook voorkoming. Mensen denken wel een tweede keer voor ze zoiets doen als je weet dat je een stroomschok door je flikker kunt krijgen.
Is wel zo maar het zorgt ook voor nog meer agressie, nog meer sneaky plannetjes om agenten in de val te lokken met nog meer tuig. Terwijl als je de daders goed aanpakt en de familie, ze dat heel goed begrijpen, ze zouden het zelf ook zo aanpakken als ze ons waren.
pi_167908104
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat werkt nu ook zo goed.

Mensen denken wel een tweede keer voor ze zoiets doen als je weet dat je een kogel door je flikker kunt krijgen.
Een kogel gebruik je niet zo snel, alhoewel het soms wel wat vaker gebruikt mag worden. In sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld mensen die te dichtbij komen is een taser misschien handiger.
pi_167908175
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:26 schreef Infection het volgende:

[..]

Een kogel gebruik je niet zo snel, alhoewel het soms wel wat vaker gebruikt mag worden. In sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld mensen die te dichtbij komen is een taser misschien handiger.
Ik zeg ook niet dat ik er tegen ben. Wel zie ik een trend van steeds zwaarder bewapende politie-agenten.

Pepperspray, taser, wapenstok en dan een vuurwapen. Daar zou volgens sommigen dan nog rubberkogels bij moeten komen.

Ik vraag me dan af of je dat de normale agenten wel allemaal mee moet geven. Dan ziet hij qua wapens door de bomen het bos niet meer.
pi_167908273
Stroomstootwapens uitproberen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Kijken of er doden bij vallen of zo?
pi_167908275
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat ik er tegen ben. Wel zie ik een trend van steeds zwaarder bewapende politie-agenten.

Pepperspray, taser, wapenstok en dan een vuurwapen. Daar zou volgens sommigen dan nog rubberkogels bij moeten komen.

Ik vraag me dan af of je dat de normale agenten wel allemaal mee moet geven. Dan ziet hij qua wapens door de bomen het bos niet meer.
Pepperspray en wapenstok mogen ze wel weglaten eigenlijk. Een taser is een mooie vervanging voor die twee.
pi_167908351
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:31 schreef Infection het volgende:

[..]

Pepperspray en wapenstok mogen ze wel weglaten eigenlijk. Een taser is een mooie vervanging voor die twee.
Het zijn alle drie andere wapens. Pepperspray is voor iemand die erg dichtbij komt. Taser wat verder af. Een wapenstok is om mensen te slaan / van je af te houden.

Maar goed, de politie krijgt ook nieuwe uitschuifbare wapenstokken.
pi_167908376
Gaan wel wat doden bij vallen natuurlijk hè, als ze dit invoeren, kun je op je vingers natellen.
I´m back.
pi_167908459
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het zijn alle drie andere wapens. Pepperspray is voor iemand die erg dichtbij komt. Taser wat verder af. Een wapenstok is om mensen te slaan / van je af te houden.

Maar goed, de politie krijgt ook nieuwe uitschuifbare wapenstokken.
Met een taser kun je er vooral voor zorgen dat men niet te dichtbij komt. Dan is in veel gevallen dus pepperspray of een wapenstok niet meer nodig. Natuurlijk zal het nog wel voorkomen, maar je kunt met een taser de kans wel een heel stuk terugbrengen.
pi_167908552
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:38 schreef Infection het volgende:

[..]

Met een taser kun je er vooral voor zorgen dat men niet te dichtbij komt. Dan is in veel gevallen dus pepperspray of een wapenstok niet meer nodig. Natuurlijk zal het nog wel voorkomen, maar je kunt met een taser de kans wel een heel stuk terugbrengen.
Met pepperspray spray je niet 5-7 meter.



Daarbij kan je met pepperspray weer mensen die dicht bij elkaar staan tegelijk besprayen.
pi_167908592
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:38 schreef Infection het volgende:

[..]

Met een taser kun je er vooral voor zorgen dat men niet te dichtbij komt. Dan is in veel gevallen dus pepperspray of een wapenstok niet meer nodig. Natuurlijk zal het nog wel voorkomen, maar je kunt met een taser de kans wel een heel stuk terugbrengen.
Een taser is op een grotere afstand dan pepperspray. Met pepperspray is het mogelijk om twee mensen tegelijk te besprayen.
pi_167908641
Taser vind ik op zich een goed middel. Het is alleen zo dat zwaardere bewapening ook kan leiden tot een zwaarder 'antwoord' om zo in een spiraal van geweld terecht te komen. Ik hoop natuurlijk dat mensen gewoon normaal doen :p
pi_167908668
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een taser is op een grotere afstand dan pepperspray. Met pepperspray is het mogelijk om twee mensen tegelijk te besprayen.
Dan moet je dus een keuze gaan maken om ze niet te dichtbij te laten komen (met een taser) of wel dichtbij maar meerdere mensen kunnen raken (pepperspray). Ik denk dat een taser naar mijn mening toch wat handiger is, aangezien je vaker met één persoon te maken hebt dan met groepen.
pi_167908717
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:34 schreef Ryan3 het volgende:
Gaan wel wat doden bij vallen natuurlijk hè, als ze dit invoeren, kun je op je vingers natellen.
Je zal maar een hartpatiënt zijn ja. Nogal moeilijk van buiten te zien...
pi_167908799
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 19:47 schreef Jordony het volgende:

[..]

Je zal maar een hartpatiënt zijn ja. Nogal moeilijk van buiten te zien...
O.a. idd, soms weet je dat niet eens en dan zijn er natuurlijk agenten die maar al te graag willen tazeren en daardoor ook weer van alles en nog wat veroorzaken.

Kijk, ik begrijp de discussie natuurlijk. Maar ja.
In de VS zie je de laatste jaren militarisering van de politie. Levert dat wat op?

In Chicago niet, daar is het bar en boos momenteel.
In NYC weer wel, daar gebeurt helemaal niets meer qua criminaliteit tegenwoordig, als ik onlangs.
En in NL gaat het ook crescendo, maar 109 moorden verleden jaar, dacht ik.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ryan3 op 05-01-2017 21:23:49 ]
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')