golfer | donderdag 1 september 2016 @ 22:46 |
Een kruising tussen CSI en Tussen kunst en kitsch, zo is de nieuwe serie Het geheim van de meester wel te typeren. Het Tussen kunst en kitsch-deel: in vijf weken tijd analyseert een team van kunstenaars en wetenschappers de meest iconische schilderijen van ons land. Hoe kwam Rembrandt aan zijn zwarte verf? En hoe schilderde Vermeer de parel in zijn Meisje met de parel? Onder leiding van presentator en kunstenaar Jasper Krabbé ontrafelen de kunstexperts de geheimen van de meesters. En dan komt CSI om de hoek kijken: na vijf weken schilderen moet er een kopie zijn gemaakt, die wordt getoond aan de directeuren van de musea waar de meesterwerken hangen. Kunnen zij de reconstructie onderscheiden van het origineel? Vanuit een modern meesteratelier werkt het team van experts met geavanceerde technieken om de meesterwerken tot leven te brengen. Centraal staat de vraag: hoe deed de meester het? In aflevering één gaat het team een reconstructie maken van Het meisje met de Parel van Johannes Vermeer, ook wel de Mona Lisa van het noorden genoemd. Het werk van Vermeer zit vol mysteries. Hoe is het werk opgebouwd? Wat weten we over het meisje? Is het echt een parel in haar oor? Er wordt een heuse camera obscura gebouwd om dit te onderzoeken. Het team gaat de uitdaging aan om een zo perfect mogelijke reconstructie te maken. Lukt het hen om craquelure op het schilderij aan te brengen? Dit proces ontstaat in de loop van honderden jaren, maar zij hebben slechts 5 weken. Een onmogelijke opdracht? Verder gaan zij aan de slag met een van de duurste en moeilijkste pigmenten ter wereld. Het team Kunstschilder Charlotte Caspers moet de stijl en techniek van zowel Karel Appel als Johannes Vermeer onder de knie krijgen. Ze krijgt daarbij hulp van restaurator Michel van de Laar, professor Joris Dik, materiaaldeskundige en Berd Visscher, timmerman. Jasper Krabbé reist als teamleider stad en land af om het juiste materiaal te verzamelen voor de reconstructies. Hij treedt op die manier in de voetsporen van de meester en vertelt de bijzondere verhalen over zowel de meester als het meesterwerk. Na vijf weken is het moment van de waarheid daar en laat de museumdirecteur van het betreffende museum zijn licht schijnen op de reconstructie. Het originele schilderij én de reconstructie hangen naast elkaar op zaal in het museum. Een unicum in de kunstwereld. Is het team er in geslaagd om het geheim van de meester te ontrafelen? De oplettende kijker zal aan het einde van het programma het onderscheid zien tussen een reconstructie en het ware meesterwerk. De werken die centraal staan zijn, in volgorde van uitzending: Meisje met de parel van Johannes Vermeer, Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan, Zelfportret op jeugdige leeftijd van Rembrandt, Kindje, kerkje, beestje van Karel Appel, Vincent van Gogh met Zelfportret met grijze vilthoed, en De Marskramer van Jeroen Bosch. NPO2. | |
Tourniquet | donderdag 1 september 2016 @ 22:52 |
Ik vond het leuk, boeiend! | |
golfer | donderdag 1 september 2016 @ 22:59 |
Heel apart en leerzaam. Het namaken van loodwit bijvoorbeeld. | |
golfer | donderdag 1 september 2016 @ 23:38 |
Het eindresultaat leek wel heel erg op het origineel. | |
golfer | vrijdag 2 september 2016 @ 00:17 |
Onvervalste crosspost uit TV, maar ik vind het ook wel in TTK passen voor de kunstliefhebbers: Een kruising tussen CSI en Tussen kunst en kitsch, zo is de nieuwe serie Het geheim van de meester wel te typeren. Het Tussen kunst en kitsch-deel: in vijf weken tijd analyseert een team van kunstenaars en wetenschappers de meest iconische schilderijen van ons land. Hoe kwam Rembrandt aan zijn zwarte verf? En hoe schilderde Vermeer de parel in zijn Meisje met de parel? Onder leiding van presentator en kunstenaar Jasper Krabbé ontrafelen de kunstexperts de geheimen van de meesters. En dan komt CSI om de hoek kijken: na vijf weken schilderen moet er een kopie zijn gemaakt, die wordt getoond aan de directeuren van de musea waar de meesterwerken hangen. Kunnen zij de reconstructie onderscheiden van het origineel? Vanuit een modern meesteratelier werkt het team van experts met geavanceerde technieken om de meesterwerken tot leven te brengen. Centraal staat de vraag: hoe deed de meester het? In aflevering één gaat het team een reconstructie maken van Het meisje met de Parel van Johannes Vermeer, ook wel de Mona Lisa van het noorden genoemd. Het werk van Vermeer zit vol mysteries. Hoe is het werk opgebouwd? Wat weten we over het meisje? Is het echt een parel in haar oor? Er wordt een heuse camera obscura gebouwd om dit te onderzoeken. Het team gaat de uitdaging aan om een zo perfect mogelijke reconstructie te maken. Lukt het hen om craquelure op het schilderij aan te brengen? Dit proces ontstaat in de loop van honderden jaren, maar zij hebben slechts 5 weken. Een onmogelijke opdracht? Verder gaan zij aan de slag met een van de duurste en moeilijkste pigmenten ter wereld. Het team Kunstschilder Charlotte Caspers moet de stijl en techniek van zowel Karel Appel als Johannes Vermeer onder de knie krijgen. Ze krijgt daarbij hulp van restaurator Michel van de Laar, professor Joris Dik, materiaaldeskundige en Berd Visscher, timmerman. Jasper Krabbé reist als teamleider stad en land af om het juiste materiaal te verzamelen voor de reconstructies. Hij treedt op die manier in de voetsporen van de meester en vertelt de bijzondere verhalen over zowel de meester als het meesterwerk. Na vijf weken is het moment van de waarheid daar en laat de museumdirecteur van het betreffende museum zijn licht schijnen op de reconstructie. Het originele schilderij én de reconstructie hangen naast elkaar op zaal in het museum. Een unicum in de kunstwereld. Is het team er in geslaagd om het geheim van de meester te ontrafelen? De oplettende kijker zal aan het einde van het programma het onderscheid zien tussen een reconstructie en het ware meesterwerk. De werken die centraal staan zijn, in volgorde van uitzending: Meisje met de parel van Johannes Vermeer, Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan, Zelfportret op jeugdige leeftijd van Rembrandt, Kindje, kerkje, beestje van Karel Appel, Vincent van Gogh met Zelfportret met grijze vilthoed, en De Marskramer van Jeroen Bosch. NPO2. | |
Nibb-it | vrijdag 2 september 2016 @ 23:12 |
Heb de eerste aflevering gezien. Best aardig, tot nu toe. Maar iets meer diepgang had niet misstaan. | |
golfer | donderdag 8 september 2016 @ 21:57 |
Vandaag dus Victory Boogie Woogie van Mondriaan proberen na te maken. | |
Nibb-it | donderdag 8 september 2016 @ 22:18 |
Leuke aflevering! Had wel graag iets meer over het onderzoek naar het schilderij gezien. | |
golfer | donderdag 8 september 2016 @ 23:16 |
Ik heb het opgenomen en moet het nog bekijken. Waarschijnlijk dus pas morgen. | |
golfer | donderdag 8 september 2016 @ 23:46 |
Toch nu aan het kijken. Mooie beelden van New York. En wat een prachtige vent, die Mister Sweeney. | |
golfer | donderdag 8 september 2016 @ 23:49 |
Wat een prachtige glimlach heeft die schilderes van het team. | |
golfer | donderdag 8 september 2016 @ 23:59 |
Briljant. Sigarenrook. | |
golfer | vrijdag 9 september 2016 @ 00:11 |
Knap gedaan en toch zag ik gelijk welke het origineel was toen ze naast elkaar hingen. | |
LeeHarveyOswald | vrijdag 9 september 2016 @ 08:48 |
Glaasje appelsap er bij en wachten tot Telekids begint. Alleen de tekst "geen uitzending" mist nog | |
JeSuisDroppie | vrijdag 9 september 2016 @ 08:51 |
Toch maar eens terugkijken | |
Razor21 | vrijdag 9 september 2016 @ 21:07 |
Dankzij dit topic vandaag aflevering 1 en 2 bekeken. Ik ben zelf totaal geen kunstliefhebber, maar heb echt genoten van deze afleveringen. Aflevering 1 van Johannes Vermeer vond ik tot nu toe het mooist. Echt bizar hoe ze die schilderijen zo goed na kunnen maken. | |
golfer | zaterdag 10 september 2016 @ 00:27 |
Leuk en leerzaam hè? | |
Nibb-it | dinsdag 13 september 2016 @ 19:25 |
Ik kijk nu vooral uit naar de aflevering over Bosch, met het nieuwe en uitstekende onderzoek dat pas is afgerond moet daar iets heel interessants van te maken zijn. Als ik het wel heb is komende donderdag een zelfportret van Rembrandt aan de beurt. Weet iemand welke? | |
Nibb-it | donderdag 15 september 2016 @ 18:42 |
Deze dus, uit de collectie van het Rijksmuseum. Hoge resolutie en meer informatie over het paneel: https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-4691 | |
golfer | vrijdag 16 september 2016 @ 23:45 |
Mooie aflevering! | |
golfer | zaterdag 24 september 2016 @ 12:13 |
Geweldige aflevering met de nagemaakte Karel Appel. | |
Nibb-it | donderdag 29 september 2016 @ 20:40 |
Van Gogh. | |
Razor21 | donderdag 29 september 2016 @ 23:07 |
Vanavond ook weer een gave aflevering over van Gogh. Jammer dat weinig mensen dit blijkbaar volgen op Fok! | |
golfer | donderdag 29 september 2016 @ 23:30 |
Knap nagemaakt t/m de beschadiging en de restauratie daarvan. En het blijft altijd leuk als Krabbé na afloop met de neppert het museum uitloopt. Dit keer durfde hij het toch blijkbaar niet overdag te doen. Bang voor de reacties van het publiek? | |
golfer | donderdag 29 september 2016 @ 23:41 |
Vind ik ook. Ik heb het topic ook geopend in TTK, maar daar ook weinig reacties of kijkers, terwijl het zo leuk en leerzaam is. TTK / TVtip: Het geheim van de Meester | |
Nibb-it | donderdag 29 september 2016 @ 23:52 |
Zeker. Vind het ook mooi dat ze de mogelijkheden van technisch onderzoek de laatste afleveringen wat uitgebreider in beeld brachten. Nu op naar Bosch. Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen, met die doorschijnende ondertekening. Lijkt me heel lastig om precies goed te krijgen. Hier kun je het werk alvast in hoge resolutie bestuderen: Google arts & culture. Meer moois: Bosch Research and Conservation Project. | |
Nibb-it | donderdag 6 oktober 2016 @ 15:53 |
Vanavond Bosch! | |
golfer | donderdag 6 oktober 2016 @ 15:56 |
| |
Razor21 | donderdag 6 oktober 2016 @ 17:03 |
Nooit van gehoord Maar ga zeker kijken. | |
golfer | donderdag 6 oktober 2016 @ 17:04 |
Nog nooit van Jheronimus (Jeroen) Bosch gehoord | |
Razor21 | donderdag 6 oktober 2016 @ 17:13 |
Dat meen ik echt. Ik ben geen kunstliefhebber en ken alleen de bekende zoals van Gogh etc Nu ik wat schilderijen bekijk van hem komt mij dat wel bekend voor. | |
golfer | donderdag 6 oktober 2016 @ 17:15 |
Als er iemand wereldwijd bekend is is het Jeroen Bosch. Dit jaar was het 500 jaar dat ie dood is. De stad Den Bosch is naar hem genoemd en er was een tentoonstelling die heel veel aandacht heeft gekregen: https://www.bosch500.nl/nl/boschtentoonstelling | |
Razor21 | donderdag 6 oktober 2016 @ 17:16 |
Misschien dat ik er ooit van gehoord heb in het verleden, maar er ging echt geen lampje net branden bij mij | |
golfer | donderdag 6 oktober 2016 @ 17:33 |
Dan moet je zeker weer gaan kijken en is het waarschijnlijk leuk en leerzaam voor je. | |
Razor21 | donderdag 6 oktober 2016 @ 18:23 |
Ga ik zeker doen! Echt een geweldige serie. | |
xzaz | donderdag 6 oktober 2016 @ 18:28 |
Had het niet verwacht maar dit is een goede serie vernieuwde manier om kunst te laten zien zonder dat bij dwdd te moeten doen. | |
Nibb-it | donderdag 6 oktober 2016 @ 18:40 |
Joen van Aken. | |
Tourniquet | donderdag 6 oktober 2016 @ 19:02 |
Huh, andersom toch denk ik? | |
Nibb-it | donderdag 6 oktober 2016 @ 21:12 |
Bijzonder om de Marskramer eens in een frisse staat te zien, goed gelukt! Ook direct zin gekregen om weer eens naar Boijmans te gaan. | |
golfer | donderdag 6 oktober 2016 @ 23:32 |
Wat ongelofelijk knap gedaan van Charlotte en het hele team. Jammer dat dir alweer de laatste uitzending was. Ik hoop op een vervolg. | |
golfer | vrijdag 7 oktober 2016 @ 14:51 |
Wij waren eerder dit jaar in Den Bosch bij die overzichtstentoonstelling van Bosch. Jammer dat het zo druk was en alles achter glas zat, maar de details waarmee hij vreemde voorwerpen/dieren etc. schilderde waren indrukwekkend. | |
Bosbeetle | vrijdag 7 oktober 2016 @ 15:16 |
Dit blijft een hele toffe serie, heb alle afleveringen met veel interesse bekeken | |
golfer | vrijdag 7 oktober 2016 @ 15:28 |
Zo knap: | |
Nibb-it | dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:53 |
Ik vond het vooral mooi om die verzaagde panelen weer bij elkaar te zien. Was graag nog naar de tentoonstelling in het Prado gegaan, maar dat is er helaas niet van gekomen. | |
golfer | dinsdag 5 september 2017 @ 22:01 |
Er is weer een nieuwe serie begonnen en vandaag begon het met een tweeluik van een overschilderd schilderij van Vincent van Gogh met 2 worstelaars, die later een bloemen-stilleven werd. Prachtige zoektocht van Jasper om er achter te komen wie de modellen waren en hoe hun gezichten eruit zagen. Morgen deel 2 van dit tweeluik met dan het bloemenstilleven. | |
golfer | woensdag 6 september 2017 @ 12:24 |
Vanavond dus deel 2 van het tweeluik. | |
golfer | woensdag 6 september 2017 @ 22:33 |
Wow. | |
golfer | donderdag 7 september 2017 @ 14:51 |
Volgende week: Jasper en zijn team storten zich op een vroeg portret van Frans Hals. Maar is het wel een echte Hals? Het portret van Zaffius is een vroeg werk van Hals. Gedurende het maakproces van de reconstructie komen uit de research allerlei vragen naar boven. Er wordt getwijfeld aan de echtheid van het werk. Maakt het team wel een reconstructie van de echte meester? Met oude- en nieuwerwetse methodes wordt een onderzoek gedaan naar de oorspronkelijkheid van het werk; Is het wel een echte Hals? Wat zijn de kenmerken van deze meester en zien we die terug in het portret van Zaffius? De verwarring is compleet als er een gravure opduikt met dezélfde afbeelding, maar waarop méér te zien is. | |
Arcee | donderdag 7 september 2017 @ 14:59 |
Paar keer gezien en elke keer met interesse gekeken. Zo ook naar de afgelopen dubbele aflevering over Stilleven met akkerbloemen en rozen van Van Gogh die over een portret van twee worstelaars had heengeschilderd. De handtekening verraadde deze keer direct welke de namaak was. | |
golfer | donderdag 7 september 2017 @ 15:10 |
Oh, we hebben er 2 topics over. Misschien even samenvoegen. Ik zat de afgelopen dagen eenzaam te posten in: TTK / TVtip: Het geheim van de Meester | |
Nibb-it | donderdag 7 september 2017 @ 21:26 |
Vanwaar 'opduikt'? Die prent staat gewoon in oa Hollstein. Straks even die afleveringen over Van Gogh terugkijken. | |
Bosbeetle | vrijdag 8 september 2017 @ 14:14 |
tof ik wist niet dat het weer begonnen was. Het eerste seizoen vond ik erg tof. | |
Nibb-it | maandag 11 september 2017 @ 11:15 |
Morgen weer, geloof ik? | |
Bosbeetle | maandag 11 september 2017 @ 11:28 |
Ik heb dat tweeluik van van Gogh gisteren gekeken, dat is wel dedicated iemand naamaken als je ook de onderschildering meeneemt.... Grappig om te zien dat de schilder zich erg ongemakkelijk voelde dat te schilderen "in naam van van Gogh"... Ik heb wel het idee dat ik in het vorige seizoen wel eens treffender replicaties heb gezien bij de uiteindelijke bloemen was vooral de achtergrond in de closeups veel donkerder in de replica. ga morgen zeker weer kijken | |
Nibb-it | dinsdag 12 september 2017 @ 01:32 |
Ik heb een beetje de indruk dat die dame de achtergrond van de boksers misschien wat meer heeft uitgewerkt dan Van Gogh zelf heeft gedaan. Mogelijk is dat ook de reden dat hij het doek hergebruikt heeft. Verder leuk dat ze de Fondation als locatie gebruikten. | |
Nibb-it | dinsdag 12 september 2017 @ 21:13 |
Jetzt. | |
potjecreme | dinsdag 12 september 2017 @ 21:18 |
Het is weer begonnen. | |
Bosbeetle | dinsdag 12 september 2017 @ 21:24 |
Vandaag een Hals leuk | |
Faraday01 | dinsdag 12 september 2017 @ 21:27 |
Ik kijk ook mee. Ontzettend knap wat Charlotte er elke keer van maakt. | |
potjecreme | dinsdag 12 september 2017 @ 21:28 |
Echt heel knap! | |
Bosbeetle | dinsdag 12 september 2017 @ 21:37 |
Gedoodverfde winnaar grappig feitje. | |
Bosbeetle | dinsdag 12 september 2017 @ 21:54 |
Het was weer een leuke aflevering | |
Faraday01 | dinsdag 12 september 2017 @ 21:54 |
Leuk onderzoek ook naar de herkomst en wel of geen Hals | |
golfer | dinsdag 12 september 2017 @ 22:31 |
Ja, die kende ik ook niet en nog een nieuw woord geleerd: pentimento en pentimenti. | |
golfer | dinsdag 12 september 2017 @ 22:35 |
Ik ga toch maar verder in TV / [tip]Het geheim van de Meester. Daar zijn wat meer reacties en kijkers. | |
Nibb-it | dinsdag 12 september 2017 @ 22:51 |
Zal ik een merge vragen? | |
golfer | dinsdag 12 september 2017 @ 23:34 |
Lijkt mij een fijn plan. Had ik vorige week daar ook al aangevraagd. | |
EP3 | dinsdag 12 september 2017 @ 23:46 |
Is dit programma nog altijd gaande? | |
golfer | woensdag 13 september 2017 @ 00:45 |
Ja. En zeer de moeite waard als je van kunst houdt. | |
Nibb-it | dinsdag 19 september 2017 @ 20:41 |
Vanavond Breitner, meen ik. | |
Nibb-it | dinsdag 19 september 2017 @ 21:17 |
Ah, een kimonomeisje. Kon ook niet anders. | |
potjecreme | dinsdag 19 september 2017 @ 21:51 |
weer goed hoor! | |
Faraday01 | woensdag 20 september 2017 @ 00:06 |
Dit keer was het verschil tussen origineel en reproductie erg goed te zien. Nog steeds fantastisch gedaan. | |
golfer | woensdag 20 september 2017 @ 10:51 |
Klopt. Maar vooral het gezicht. | |
Nibb-it | maandag 25 september 2017 @ 11:04 |
Morgen: | |
potjecreme | dinsdag 26 september 2017 @ 21:42 |
Weer gaaf hoor! | |
Faraday01 | dinsdag 26 september 2017 @ 22:11 |
zeker mooi gedaan. | |
golfer | dinsdag 26 september 2017 @ 22:43 |
Leuk voor het verhaal die zoektocht naar een nazaat van Rembrandt, maar ze hadden natuurlijk gewoon elke blonde haar van iemand kunnen nemen. | |
golfer | dinsdag 26 september 2017 @ 22:45 |
Die lijst namaken. | |
golfer | dinsdag 26 september 2017 @ 22:47 |
Die chirurg. En dan allebei in zo'n OK-pak daar staan fröbelen. | |
golfer | dinsdag 26 september 2017 @ 23:26 |
Maar wat een resultaat. Ik zag echt nauwelijks verschil. | |
potjecreme | dinsdag 26 september 2017 @ 23:31 |
Ja de opbouw was echt fantastisch. | |
Faraday01 | woensdag 27 september 2017 @ 06:49 |
dat was een beetje lachwekkend en dat verhaal van die haar was ook overdreven maar het resultaat mocht er wezen | |
Loekie1 | woensdag 27 september 2017 @ 10:40 |
Ze heeft het licht donker in het gezicht niet durven doorvoeren. Jammer. Les 1 is dat je geen oog gaat schilderen als je alleen schaduw ziet. Perspectief van een schaal blijft lastig, blijkt. Waarom die chirurg erbij gehaald moest worden is mij een raadsel, dat had Charlotte best zelf gekund. Het gebruik van superlatieven als Wauw! Wonderbaarlijk! en Super! mag wel iets minder. Verder prachtig programma! [ Bericht 26% gewijzigd door Loekie1 op 27-09-2017 10:47:17 ] | |
Nibb-it | woensdag 27 september 2017 @ 15:36 |
Die onzin met die nazaten had wel achterwege mogen blijven van mij. Het werk an sich zou toch interessant genoeg moeten zijn om een programma te vullen. En ze hadden natuurlijk gewoon een haar van Charlotte moeten nemen. | |
golfer | dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:29 |
Vanavond: het puttertje van Carel Fabritius. Toevallig waren wij vorige week in het Mauritshuis en hebben we het toen van dichtbij kunnen bekijken: | |
Nibb-it | dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:37 |
Ik zag in de trailer dat ze het ding n de buurt van een ontploffing willen hangen om de kruitramp te simuleren. Tsja. | |
Nibb-it | dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:37 |
Wat vond je van Zuiderburen? | |
golfer | dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:22 |
Beperkte kleine tentoonstelling. Gaf wel een mooi beeld van de ontwikkelingen op het gebied van portretschilderen vanaf 1400 tot ca. 1700. | |
Bosbeetle | dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:24 |
potjecreme | dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:18 |
Zit er klaar voor! | |
Bosbeetle | dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:47 |
die explosie er is toch wel een andere manier om dat te doen op exact de juiste plek en niet zo random. | |
Nibb-it | dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:49 |
Beetje nutteloos, ja. Maar dat idee heb ik bij wel meer dingen in dit seizoen. | |
Bosbeetle | dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:53 |
hij is wel super goed gelukt zeg (al leek het origineel wel een stukje frisser) | |
Voxs | dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:18 |
Het programma is aardig, maar ook een beetje oppervlakkig. Ik zou zelf graag wat meer van de schildertechnieken willen zien. | |
Faraday01 | dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:20 |
Eigenlijk is het elke week goed gelukt. De verschillen tussen origineel en reconstructie zijn soms wat groter en dan weer wat kleiner maar het is elke keer een geslaagde reconstructie imo. Die overdreven explosies en zoektochten naar haren heeft het programma niet nodig. | |
Voxs | dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:23 |
Eens. Enorm knap van Charlotte! | |
golfer | dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:55 |
Knap nagemaakt weer. Explosies zijn leuke, maar overbodige opvulling. | |
Arcee | zondag 8 oktober 2017 @ 14:31 |
En het was sowieso geen nazaat, want de lijn van Rembrandt was na 2 generaties al uitgestorven. Zijn enige kleindochter Titia had geen kinderen. Wat ze dus ook zeiden in de uitzending, dus vreemd dat ze doorgingen over die nazaten. | |
potjecreme | zondag 8 oktober 2017 @ 15:49 |
De nakomelingen zijn geen van alle rechtstreeks van Rembrandt zelf afkomstig. De familie De Goeij dankt hun uitverkiezing aan Rembrandts broer Adriaen (1597-1652). Diens dochter Cornelia kreeg een zoon Simon, wiens dochter Theodora rond 1750 trouwde met een zekere Jan de Goey, afkomstig uit een Leidse koekebakkersfamilie. Zijn familie bleef in de stad. De tak van Rembrandt zelf heeft weinig bladeren: in 1715 overleed zijn kleindochter Titia kinderloos. Zij werd zelf geboren toen haar vader, Rembrandts zoon Titus, al overleden was. https://www.nrc.nl/nieuws(...)andt-6991328-a983694 | |
golfer | dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:18 |
Vanavond: | |
OxygeneFRL | dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:44 |
Ik volg dit programma ook! Verborgen Verleden overigens ook | |
Bosbeetle | dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:40 |
beide erg leuke programma's ja | |
golfer | dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:40 |
Vanavond Carel Willink en zijn Wilma! Het team krijgt de unieke gelegenheid om wel héél dicht bij de meester in de buurt te komen. Het complete atelier van Carel Willink, die in 1983 stierf, is namelijk nog intact. Het is een schatkamer met bergen aan informatie over zijn werkwijze en de materialen die hij gebruikte. Op het te reconstrueren schilderij staat Wilma Willink (1905-1960), de absolute muze van de schilder die zijn creatiedrang aanwakkerde. | |
Nibb-it | dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:03 |
Om welke versie gaat het dan? | |
golfer | dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:19 |
Schilderij van Wilma uit 1938. Dus ik denk dat het deze is: [ Bericht 16% gewijzigd door golfer op 17-10-2017 14:26:10 ] | |
Bosbeetle | dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:54 |
ze waren niet zo tevreden | |
golfer | dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:54 |
Wat leuk dat ze het echte schilderij helemaal mochten onderzoeken en wat goed van z'n laatste vrouw Sylvia dat ze alles 34 jaar onveranderd heeft gelaten. Inclusief het originele atelier. | |
golfer | dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:03 |
De originele schellak van Willink gebruiken. | |
golfer | dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:11 |
Resultaat weer erg geslaagd. | |
golfer | dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:31 |
Vanavond: Claude Monet, Gezicht op de Prins Hendrikkade en de Kromme Waal te Amsterdam. | |
Faraday01 | dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:46 |
Bijzonder mooi schilderij | |
Nibb-it | dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:46 |
Geniet er nog maar even van, binnenkort hangt de hele zut in de kelder van de Badkuip. | |
golfer | dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:19 |
We zaten er bij de onthuling helemaal naast. Dachten dat het werk van Monet door Charlotte was geschilderd. | |
EP3 | dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:23 |
Was voor mij de eerste keer dat ik ze nauwelijks van elkaar kon onderscheiden, idd. Zag het uiteindelijk aan n paar details en kleine verschillen in kleur. | |
Faraday01 | dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:28 |
vond het vrij duidelijk deze keer, origineel was een stuk blauwer dan kopie. knap gedaan weer door Charlotte | |
Loekie1 | woensdag 25 oktober 2017 @ 19:35 |
Je kon het wel zien bij het water, Charlotte had niet helemaal de waterspieling recht onder het object geschilderd, te scheef. | |
OxygeneFRL | woensdag 25 oktober 2017 @ 20:00 |
Ze zeiden vlak voor de onthulling nog dat Charlotte te vrouwelijk had geschilderd en Monet vrij hard. Toen kon je het duidelijk zien maar heb veel respect voor haar. | |
Faraday01 | woensdag 25 oktober 2017 @ 20:57 |
Zijn haar schilderijen eigenlijk te koop? Wat doen ze er mee? | |
OxygeneFRL | woensdag 25 oktober 2017 @ 21:00 |
Geen idee maar lijkt me interessant haar te volgen of meer van haar te weten te komen. | |
golfer | woensdag 25 oktober 2017 @ 21:15 |
De replica's gaan waarschijnlijk mee op toernee in hun theatervoorstellingen. | |
Nibb-it | donderdag 26 oktober 2017 @ 12:52 |
https://www.avrotros.nl/h(...)e-in-utrecht-rubens/ | |
golfer | dinsdag 8 januari 2019 @ 00:48 |
Kick! Derde seizoen Het geheim van de Meester: door zes eeuwen Hollandse schilderkunst Van de basiliek van Santa Maria Maggiore in Rome naar het Brugge van Van Eyck en een schilderachtige zonsopkomst op een Engelse klif. Het geheim van de Meester belooft een ware ontdekkingstocht door bijna zes eeuwen Hollandse schilderkunst te worden. Kriskras door de tijd én Europa gaat het team onder leiding van Jasper Krabbé acht nieuwe reconstructieve uitdagingen aan. Om tot perfecte historisch verantwoorde materialen en levensverhalen te komen, stookt het team houtvuurtjes, wordt opzettelijk een kunstwerk beschadigd, worden stenen vermalen en gif gemengd. En wat doe je als blijkt dat een van de kunstenaars misschien wel een fout verleden heeft? Welke kunstwerken zie je in het derde seizoen? Het geheim van de Meester is wederom een spannende zoektocht naar de verhalen van de oude meesters die verscholen liggen in de lagen pigment en vernis. Het team, bestaande uit teamleider Jasper Krabbé, kunstschilder Charlotte Caspers, restaurator Michel van de Laar, materiaaldeskundige Prof. Dr. Joris Dik en timmerman Berd Visscher, zet in dit derde seizoen acht werken centraal: Stilleven met asperges van Adriaen Coorte Wolken en water van William Turner Madonna bij de fontein van Jan van Eyck Maannacht IV van Jan Sluijters Gezicht op Haarlem met bleekvelden van Jacob van Ruisdael R70-54 van Jan Schoonhoven Vinger aan de wang van Kees van Dongen Zelfportret met bontkraag van Charley Toorop. Dinsdag, 21:15 NPO2 | |
Loekie1 | dinsdag 8 januari 2019 @ 10:19 |
Jan Schoonhoven? Mag het dochtertje van Charlotte zeker namaken. | |
Nibb-it | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:05 |
Klinkt wel weer leuk! | |
Voxs | dinsdag 8 januari 2019 @ 13:00 |
Ik verheug mij er op, Van Dongen, Sluijters en Toorop! Die schilderijen pas nog in het echt gezien. Lijstje kunstenaars is | |
Bosbeetle | dinsdag 8 januari 2019 @ 21:34 |
Het is nu bezig ben het niet aan het kijken maar wil later wel terugkijken | |
FlyingEagle | dinsdag 8 januari 2019 @ 22:22 |
Heb blijkbaar een programma gemist de afgelopen twee jaar, vandaag voor het eerst gezien. Pracht programma en echt interessant. | |
golfer | dinsdag 8 januari 2019 @ 23:03 |
De toevoeging van een BN-er als Hennie Vrienten zegt mij niet veel en draagt weinig bij aan het programma, vind ik. | |
golfer | dinsdag 8 januari 2019 @ 23:13 |
En de hipster/lijstenmaker-houtbewerker doet niet meer mee aan deze serie? | |
Loekie1 | woensdag 9 januari 2019 @ 08:26 |
Gelukkig niet exact hetzelfde als vorig seizoen, Charlotte minder grijnzend, Jasper minder superlatieven gebruikend, wat andere benadering hier en daar, mooi gedaan. Van mij mag er wel meer technische informatie komen over wat ze precies doet bij het schilderen. Ik had het goed, de nagemaakte had een te fel oranje ergens. Verder bijzonder knap gedaan wederom. | |
potjecreme | woensdag 9 januari 2019 @ 21:23 |
Hier kan ik mij in vinden. Kwam ook gekunsteld over. | |
potjecreme | woensdag 9 januari 2019 @ 21:44 |
Was weer goed gelukt. | |
Bosbeetle | donderdag 10 januari 2019 @ 20:08 |
Vond het zeker weer een leuke aflevering mooie asperages .. moest de hele tijd denken misschien was die coorte wel een asperger... | |
golfer | dinsdag 15 januari 2019 @ 23:22 |
Dit keer zat er wel duidelijk wat verschil tussen de originele Turner en de reconstructie. De kleuren klopten ook niet helemaal en Charlotte had teveel rood in het doek verwerkt. Desondanks razendknap weer gedaan en leuk om al die procedés te zien. Hoogtepunt was voor mij die winkel in Lobn\den uit 1855 met al die verfbenodigdheden. | |
Bosbeetle | woensdag 16 januari 2019 @ 18:30 |
vond hem weer erg goed heb dit schilderij en anderen van Turner zelf gezien in zwolle erg bijzondere schilderijen vond dat ze hem goed getroffen had! | |
Blues | woensdag 16 januari 2019 @ 20:16 |
Zij is zo geweldig zo'n leuk programma en die verfwinkel in Engeland | |
golfer | dinsdag 22 januari 2019 @ 23:43 |
Geen BN-er meer en de timmerman Berd is er gelukkig ook weer bij. Wat een gepriegel op de mm met dat kleine werkje van Van Eijck. [ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 22-01-2019 23:52:55 (typo) ] | |
golfer | dinsdag 22 januari 2019 @ 23:50 |
Razend knap wat Charlotte er van gemaakt heeft. Bijna niet van het origineel te onderscheiden. | |
Nibb-it | woensdag 23 januari 2019 @ 02:12 |
Heerlijke aflevering, leuk dat zo goed uit de verf kwam (hihi) dat zo'n dingetje doorgaans in de lijst werd geschilderd. Ook mooi dat ze wat de diepte ingingen met oa Cennini en Vasari. Ook fijn dat er aandacht is voor stukken uit Belgische musea. De collectie van het KMSKA behoort immers tot de besten van Europa. Van Fouquet tot Titiaan en Rembrandt, alles is er. Helaas is de verbouwing daar net zo'n ellende als die van het Rijksmuseum. edit - Online staan overigens nog wat leuke extra's: https://www.avrotros.nl/h(...)rnis-tot-vermiljoen/ [ Bericht 0% gewijzigd door Nibb-it op 23-01-2019 02:18:12 ] | |
Loekie1 | woensdag 23 januari 2019 @ 12:07 |
Weer knappe reconstructie. Alleen zou Charlotte zich meer in perspectief moeten verdiepen, de ovaal van de schaal is te rond. [ Bericht 5% gewijzigd door Loekie1 op 23-01-2019 22:46:17 ] | |
potjecreme | woensdag 23 januari 2019 @ 22:00 |
Nu terug aan het kijken. | |
monkyyy | woensdag 23 januari 2019 @ 22:11 |
Charlotte kan echt prachtige reconstructies maken, maar als ik kijk naar haar eigen werk op haar site, daar word ik niet echt warm van. | |
potjecreme | woensdag 23 januari 2019 @ 22:36 |
Fokmeet bij het geheim van de meester? | |
EP3 | woensdag 23 januari 2019 @ 23:06 |
Deze mag er toch echt wel zijn. Heb verder nog geen aflevering gezien van het nieuwe seizoen. | |
Bosbeetle | donderdag 24 januari 2019 @ 09:34 |
Toch echt een ander vak | |
Blues | donderdag 24 januari 2019 @ 12:18 |
Ik vind het wel 'herkenbaar' als ik op haar site rondklik. | |
UIO_AMS | donderdag 24 januari 2019 @ 12:38 |
Mooi programma inderdaad. Deze keer was het origineel wel makkelijk te onderscheiden. Maar knap gedaan weer van Charlotte. | |
golfer | dinsdag 29 januari 2019 @ 15:22 |
Vanavond: Jan Sluijters - Maannacht IV Een schilderbeest werd hij genoemd, Jan Sluijters. Op jonge leeftijd wist hij een belangrijke aanmoedigingsprijs in de wacht te slepen: De Prix de Rome. Toch wist hij de erbij behorende beurs, met zijn eigenzinnige en vernieuwende stijl, weer snel te verspelen. En juist dìe stijl bracht hem faam en het reconstructieteam kopzorgen bij het werken aan ‘Maannacht IV’. | |
monkyyy | dinsdag 29 januari 2019 @ 15:23 |
golfer | dinsdag 29 januari 2019 @ 22:59 |
Knap nagemaakt weer door Charlotte. Wel iets te felle kleuren. Grappig dat het ook over de voorvaderen van Jasper Krabbé ging. Ik heb van zijn opa Maarten eind jaren 60, begin jaren 70 nog teken- en schilderles gekregen op onze school in Amsterdam. En museum Voorlinde is absoluut een aanrader. Wij zijn er recent nog geweest. | |
Voxs | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:03 |
Bedankt voor de tip. Ik heb de afl nog niet gekeken, maar ben groot bewonderaar van Jan Sluijters. Dit werk zag ik onlangs nog in zijn overzichtstentoonstelling 'De wilde Jaren' in Den Bosch. Benieuwd hoe Charlotte dit heeft gedaan! | |
Zalmslaatje | woensdag 30 januari 2019 @ 00:10 |
Interessant, onderhoudend programma en Charlotte is de kers op de taart. Zelfs als de camera de hele tijd op porie niveau inzoomt. Die Krabbe trek ik dan weer erg slecht. (net als zijn ouwe heer) | |
svann | woensdag 30 januari 2019 @ 01:08 |
Sluijters heeft een hoop maannachten gemaakt, zie ik op Google. Apart schilderij, wel mooi. Zoals wel vaker net iets te heldere kleuren, maar weer heel knap gedaan. Lood, kwik, arsenicum... Kunstschilder was toch een wat minder gezond beroep. | |
Loekie1 | donderdag 31 januari 2019 @ 15:03 |
Bij Charlotte staan de paaltjes van het hekwerk niet verticaal. En ook de weerspiegeling van de bomen staat niet helemaal in juiste hoek. Verder weer razendknap. | |
golfer | donderdag 31 januari 2019 @ 15:11 |
Volgende week: Jacob van Ruisdael - Gezicht op Haarlem met Bleekvelden. | |
EP3 | donderdag 31 januari 2019 @ 15:59 |
Succes met die wolkenpartijen, Charlotte. | |
Blues | donderdag 31 januari 2019 @ 16:10 |
Wow! Dat zal idd een hele uitdaging zijn. | |
golfer | dinsdag 5 februari 2019 @ 23:00 |
Voor het eerst dat ik niet meteen kon zien welke van Charlotte en welke van Ruisdael was. Zo knap van haar gedaan. En ze stonden hier vlakbij op die uitkijktoren op het Kopje van Bloemendaal naar het uitzicht op Haarlem te kijken. | |
EP3 | dinsdag 5 februari 2019 @ 23:21 |
O, ik zag het deze keer eigenlijk meteen. Vond het bij voorgaande afleveringen vaak lastiger. Maar het is ook bijna niet te doen in dat tijdbestek, natuurlijk. | |
Nibb-it | dinsdag 5 februari 2019 @ 23:21 |
Dit is een van mijn favorieten uit het Mauritshuis. Morgen terugkijken. | |
svann | woensdag 6 februari 2019 @ 00:08 |
Toen ze in de duinen stonden, was het landschap met de wolkenlucht een schilderij op zich. Zo mooi. | |
golfer | woensdag 6 februari 2019 @ 00:14 |
En daar wonen wij gewoon vlakbij. | |
Loekie1 | woensdag 6 februari 2019 @ 09:50 |
Grappig dat Ruysdaal de kerk veel groter heeft afgebeeld dan je ziet als je over het landschap uitkijkt in werkelijkheid. | |
TargaFlorio | woensdag 6 februari 2019 @ 12:38 |
Mooi programma. | |
the-eye | donderdag 7 februari 2019 @ 06:51 |
Wat gebeurt er met de schilderijen? | |
Blues | donderdag 7 februari 2019 @ 11:29 |
Ik denk dat hij dichterbij heeft gestaan en er veel minder begroeiing was. | |
Bosbeetle | donderdag 7 februari 2019 @ 11:33 |
Ik vond deze ruysdaal ook behoorlijk verschillen van het origineel... vooral met dat smalt hebben ze een fout gemaakt.. een zoom op de lucht was gelijk duidelijk. Sowieso lijkt charlotte de onderkant van het schilderij erg getrouw gedaan te hebben maar de bovenkant niet zo. | |
Blues | donderdag 7 februari 2019 @ 11:43 |
Onwijs moeilijk ook! Hoelang zou ze gemiddeld aan een schilderij werken vraag ik me af. | |
Bosbeetle | donderdag 7 februari 2019 @ 11:45 |
Geen idee eigenlijk wel behoorlijk weinig vergeleken bij vele van de originele schilders... vooral de wat minder abstracte werken. | |
golfer | donderdag 7 februari 2019 @ 12:00 |
Volgende week maakt het team geen reconstructie van een schilderij maar van een 3D-werk: een spierwit reliëf van de Delftse kunstenaar Jan Schoonhoven (1914-1994) uit 1970. Een werk waarbij het spel tussen licht en schaduw centraal staat. Schoonhoven woonde zijn hele leven in Delft en maakte kunst naast zijn baan bij de PTT (Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie). Hij staat bekend om zijn zwart-wit tekeningen en geometrische reliëfs in het wit, opgebouwd uit materialen als karton en papier-maché. Voor Het geheim van de Meester-team wordt het dus een zoektocht naar bruikbaar karton, de juiste verhouding voor de behangerslijm, originele oude kranten en de juiste tint wit. Een ontmoeting met zijn voormalig assistent Aad in ’t Veld geeft veel informatie maar legt de lat ook hoog; lukt het team het licht net zo te vangen als Schoonhoven? | |
EP3 | donderdag 7 februari 2019 @ 12:18 |
Meh. | |
golfer | donderdag 7 februari 2019 @ 13:09 |
Want? Niet jouw smaak of te makkelijk? | |
EP3 | donderdag 7 februari 2019 @ 13:31 |
Ik kan het werk van Jan Schoonhoven best waarderen, maar ik denk dat de ontleding ervan niet bijster interessant is. | |
golfer | donderdag 7 februari 2019 @ 13:33 |
Ik laat mij verrassen. | |
Loekie1 | donderdag 7 februari 2019 @ 19:31 |
Op wikipedia kun je lezen dat hij landschappen aanpaste, het is niet de werkelijkheid zoals het was. De St Bavo is feitelijk veel ste groot in dat landschap. | |
monkyyy | dinsdag 12 februari 2019 @ 21:16 |
Ik vind het niet zo heel spannend | |
Faraday01 | dinsdag 12 februari 2019 @ 21:18 |
vind het leuk om te zien hoe dit gemaakt is. Totaal ander werk | |
Bosbeetle | dinsdag 12 februari 2019 @ 21:45 |
RAL9001 FTW | |
golfer | dinsdag 12 februari 2019 @ 22:37 |
Leuk om te zien hoe het gemaakt is en ook leuk dat die oude assistent erbij was. Dit keer weinig werk voor Charlotte maar des te meer voor Berd. Zelfs de zoon van Jan Schoonhoven kon dus het origineel niet van de reconstructie onderscheiden. Heel knap gedaan. | |
EP3 | dinsdag 12 februari 2019 @ 22:45 |
Meh.
| |
golfer | dinsdag 12 februari 2019 @ 22:50 |
Volgende week weer een redelijk moderne. Een Jan van Dongen uit 1910. | |
EP3 | dinsdag 12 februari 2019 @ 22:54 |
Dat lijkt er meer op! | |
monkyyy | dinsdag 19 februari 2019 @ 21:06 |
Begint bijna | |
golfer | woensdag 20 februari 2019 @ 00:13 |
Van Dongens omstreden oorlogsverleden kwam gelukkig wel ter sprake. Dat smetje zal altijd rond hem blijven hangen. Verder wel weer een knappe reconstructie, waarbij voor mij overduidelijk was welke Charlotte gemaakt had. Blijft een leuk programma. | |
Loekie1 | woensdag 20 februari 2019 @ 13:41 |
Bij deze zag je het verschil het duidelijkst van de schilderijen tot nu toe. Had ik niet verwacht. Neusgaten te rond, witte voorhoofd anders van vorm, pupil rechts te groot, mond iets te rood, ooglid links niet helemaal hetzelfde, op de wijsvinger hoekje net niet goed etc. Het zat in de details, het geheel was mooi gedaan. | |
Nibb-it | dinsdag 26 februari 2019 @ 21:06 |
Net Schoonhoven teruggezien. Heerlijk! | |
golfer | woensdag 27 februari 2019 @ 01:23 |
De reconstructie van Charley Toorop was erg geslaagd. En grappig dat Charlotte toch ook aan haar eigen zelfportret is gaan werken. Dit was alweer de laatste van dit seizoen. In museum MORE in Gorssel is er van 27 januari tot en met 10 juni 2019 een overzichtstentoonstelling met alle reconstructies uit Het geheim van de Meester. | |
Loekie1 | woensdag 27 februari 2019 @ 08:35 |
Tja, je merkt toch dat ze geen zelfportretten maakt, en waarschijnlijk ook geen portretten van anderen tekent of schildert, want het rechteroog is ze niet goed uitgekomen, vreemde bolling in onderste ooglid, en je ziet het aan het oogwit dat qua vorm niet hetzelfde is. Pupillen heeft ze groter gemaakt, misschien bewust omdat dat vriendelijker oogt? Bovenlip aan linkerkant te weinig massa, neusbrug iets te smal, linker neusgat iets te groot. En het grijze haar rechtsboven niet hetzelfde als bij origineel. Qua verfbehandeling wel heel knap. | |
svann | dinsdag 5 maart 2019 @ 21:36 |
Ik heb vandaag medelijden met Charlotte. Een vrij onmogelijke klus. | |
Blues | dinsdag 5 maart 2019 @ 22:03 |
Dit was toch een HH? | |
svann | dinsdag 5 maart 2019 @ 22:58 |
Viel me niet op aangezien ik hem nog niet gezien had. Blijft dat ik met de worstelende Charlotte te doen had. De gids zegt idd seizoen 1, aflevering 3, zelfportret jonge Rembrandt. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 september 2020 @ 16:13 |
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2020 16:14:02 ] | |
Bosbeetle | vrijdag 18 september 2020 @ 16:21 |
andere kunstenaar jammer... en krabbé doet niet meer mee? | |
Blues | zaterdag 19 september 2020 @ 16:37 |
We gaan het meemaken! Wel weer zin in, zo'n leuk programma | |
golfer | donderdag 26 november 2020 @ 17:15 |
Uitdagingen van formaat in nieuw seizoen Het geheim van de Meester Welke rol speelde een spijker in het succes van Vermeers Melkmeisje? Hoe ver ga je als team in het nabootsen van de oorspronkelijke materialen, als blijkt dat een schilder menselijke mummieresten in zijn verf verwerkte? En hoe breng je het reconstrueren van een werk met meer dan 1000(!) verschillende geschilderde mensen tot een goed einde? Geen zee te hoog, dat lijkt het credo van het vernieuwde team van Het geheim van de Meester... Kunstenaar Lisa Wiersma en wetenschapshistoricus Thijs Hagendijk versterken het team van oudgedienden Joris Dik, materiaaldeskundige, en restaurator Michel van de Laar in hun zoektocht naar het geheim achter Nederlands grootste meesterwerken. In het internationaal onderscheiden televisieprogramma Het geheim van de Meester reconstrueert het vierkoppige team van experts de werken van Nederlands grootste kunstenaars. Hierbij zetten zij alles op alles om precies te doen wat de meester deed. Door zijn of haar techniek, stijl, belevingswereld en de tijdsgeest te doorgronden, komt het werk tot leven. In dit vierde seizoen reconstrueert het team de volgende acht werken: Het Melkmeisje van Johannes Vermeer, Vaas met bloemen van Rachel Ruysch, Amo te, ama me van Lourens Alma-Tadema, Trompe-l’oeil stilleven van Samuel van Hoogstraten, De toren van Babel van Pieter Bruegel I (de oude), De Piskijker van Jan Steen, Le couple à la maison van Corneille en Vrouw in profiel, voor zonnebloemen van Van Gogh van Isaac Israels. Lisa Wiersma neemt dit seizoen het penseel ter hand. Het nieuwe team wil laten zien dat het nergens voor terugdeinst en laat een langgekoesterde wens in vervulling gaan: het maken van een reconstructie van het beroemde werk Toren van Babel van Pieter Bruegel I. Op dit werk staan maar liefst 1033 figuurtjes op 9 dubbele verdiepingen en het boezemt het team daarom behoorlijk wat angst in. Gaat het ze lukken om deze klus te klaren? Het is niet de enige uitdaging voor Lisa dit seizoen. Ze moet aan de slag met zeer moeilijke texturen en structuren, zoals levensechte bloemen in het werk van Rachel Ruys - tegenwoordig razend populair als behang of poster - en niet van echt te onderscheiden marmer in Amo te, ama me van Lourens Alma-Tadema. Maar ook het werk Trompe-l’oeil stilleven van Samuel van Hoogstraten - met daarop objecten als parels, camee, een gouden ketting, een passer, marmerpapier, een leren zakboekje en een glimmende gouden munt - zorgt ervoor dat Lisa voor hete vuren komt te staan. Hoe kregen de meesters van weleer dit allemaal zo levensecht op het doek? Wat was hun geheim? Het team werkt met de modernste technieken om de oorsprong en samenstelling van materialen en pigmenten uit vorige eeuwen te achterhalen en te reconstrueren. Ze gaan aan de slag met een 17e eeuws recept om bloemen te prepareren, gebruiken tandtechnisch rubber om een vergulde munt te maken en weten met de nodige portie bravoure en vindingrijkheid het net geschilderde werk waar nodig te verouderen. Het team gebruikt XRF-scans en infraroodtechniek om het originele kleurenpalet bloot te leggen en te ontdekken of het schilderij in de loop der tijd door de kunstenaar is veranderd. Ook onderzoeken ze het levensverhaal van de kunstenaar in kwestie en de tijdsgeest van weleer. Op die manier geven ze duiding aan de gemaakte keuzes van de kunstenaar en weten ze verborgen symboliek en boodschappen in de werken te ontrafelen. De meeste discussie ontstaat als Thijs en Michel ontdekken dat Tadema mummiebruin heeft gebruikt. Thijs wil waarheidsgetrouw blijven aan het werk, maar Lisa wil absoluut geen menselijke mummieresten in haar verf. Uiteindelijk weet Thijs Lisa van een prachtige mummiebruine kleur te voorzien, maar hoe heeft hij dat gedaan? Het geheim van de Meester, vanaf dinsdag 26 januari 8 weken om 20.25 uur bij AVROTROS op NPO 2. | |
golfer | dinsdag 26 januari 2021 @ 15:31 |
Vanavond de eerste aflevering van de nieuwe serie. Het Melkmeisje van Johannes Vermeer is over de hele wereld bekend en geliefd. Wat is toch het geheim achter dit op het eerste gezicht simpele schouwspel? Het team van Het geheim van de Meester duikt in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen in de wereld van Het Melkmeisje en de Hollandse grootmeester die haar creëerde. Gebaseerd op recent onderzoek uitgevoerd door het Rijksmuseum en het Mauritshuis, doorloopt kunstschilder en onderzoeker Lisa Wiersma alle stappen die Johannes Vermeer ooit ook doorliep en snapt ineens heel goed waarom de wasmand uit de onderliggende schets het uiteindelijke schilderij niet heeft gehaald... NPO2 20:30 uur. | |
Tourniquet | dinsdag 26 januari 2021 @ 20:34 |
Begonnen! | |
Felagund | dinsdag 26 januari 2021 @ 21:05 |
Interessant dit. | |
Tourniquet | dinsdag 26 januari 2021 @ 21:13 |
Dat craquelure nabootsen hadden ze in een eerder seizoen toch ook al eens uitgedokterd? | |
Bosbeetle | dinsdag 26 januari 2021 @ 21:15 |
oeh leuk wist niet dat het vandaag was later terugkijken, hoe is het nieuwe team? | |
golfer | dinsdag 26 januari 2021 @ 21:30 |
Ja, dat hebben ze al 3 seizoen hiervoor gedaan. | |
golfer | dinsdag 26 januari 2021 @ 21:32 |
Nieuwe schilderes is net zo goed als die vorige. Wetenschapshistoricus voegt niks toe en we missen de man van de mooie houten lijsten. Verder dezelfde mensen als de vorige seizoenen. | |
Bosbeetle | dinsdag 26 januari 2021 @ 21:33 |
Lijstenman was wel tof ja | |
potjecreme | donderdag 28 januari 2021 @ 18:42 |
De "toon" van het programma vind ik minder dan voorheen. | |
Adrie072 | vrijdag 29 januari 2021 @ 21:36 |
Fijn neusje! | |
golfer | dinsdag 2 februari 2021 @ 20:38 |
Tadema. Moet bekennen dat ik hem niet kende. | |
Van_Poppel | dinsdag 2 februari 2021 @ 20:54 |
Met mummie schilderen. | |
golfer | dinsdag 2 februari 2021 @ 21:19 |
Show-elementje in deze aflevering. Die paar flarden waren echt nooit voldoende om verf van te maken. Uiteindelijk dus met bitumen opgelost. | |
Mondkapje | woensdag 3 februari 2021 @ 11:51 |
Camera lijkt verliefd op de schilderes, ik ben meer geinteresseerd in het schilderij. Muziek hadden ze ook net zo goed kunnen veranderen. Het is toch genoeg als je de stem hoort en de camera op het schilderij zet? Aldoor die mensen in beeld, irritant. | |
golfer | dinsdag 9 februari 2021 @ 17:23 |
Vanavond: Deze aflevering gaat het team van Het geheim van de Meester aan de slag met een weergaloos bloemstilleven dat ook nu nog vele muren siert, het werk Vaas met bloemen van de grande dame van de bloemenstillevens 17e eeuw: Rachel Ruysch. Ze streek in die tijd 1000 gulden per werk meer op dan haar tijdgenoot Rembrandt. | |
monkyyy | dinsdag 9 februari 2021 @ 20:35 |
Mooi schilderij | |
golfer | dinsdag 9 februari 2021 @ 21:57 |
Vreselijk. Absoluut niet mijn stijl, zo'n bloemenstilleven. | |
golfer | dinsdag 9 februari 2021 @ 22:24 |
Maar razendknap dat Lisa met zo'n vaste hand zo gedetailleerd het kan naschilderen. | |
golfer | dinsdag 9 februari 2021 @ 23:27 |
Die Rachel is voor die tijd erg oud geworden en overleefde dus 7 van haar 10 kinderen. Ze werd maar liefst 86 jaar. | |
svann | donderdag 11 februari 2021 @ 03:23 |
Ze bereikte zeker een behoorlijke leeftijd! Maar mijn eerste gedachte was meer dat veel van haar kinderen mogelijk al op (erg) jonge leeftijd zijn overleden. Vandaar misschien ook de verleppende en ontbrekende bloemen. Het viel me op dat de makers niet op het idee leken te komen een vrouw uit zo'n gegoede familie waarschijnlijk personeel in huis had en dus tijd voor hobbies. | |
Mondkapje | zondag 14 februari 2021 @ 14:46 |
Wat is de reconstructie en wat is het echte schilderij? Daarbij was het vierde plaatje, met lichtroze bloem en beestje rechts, identiek links en rechts! Verder vind ik dat ze het goed doet, ze zou nog beter kunnen letten op de grote licht-donkerverdeling in bijv. zo'n grote witte bloem. Die valt bij haar uit elkaar. [ Bericht 36% gewijzigd door Mondkapje op 14-02-2021 15:01:22 ] | |
Muzzie | zondag 14 februari 2021 @ 18:19 |
Schilderes Lisa Wiersma presenteerde gisterenochtend het programma "Een goedemorgen met...", Was best leuk. Om 10 uur | |
Mondkapje | woensdag 17 februari 2021 @ 10:39 |
Toch wel bizar dat ze de juiste kleur geel niet wisten te mengen. Die waterverf op het einde maakte het niet veel beter, je zag haar ook zo kijken van: ik weet niet of dit het is... [ Bericht 24% gewijzigd door Mondkapje op 17-02-2021 11:14:20 ] | |
golfer | woensdag 17 februari 2021 @ 12:07 |
Ik vond de replica ook niet erg geslaagd. was in het museum meteen overduidelijk welke het origineel was en welke niet. Wel jammer dat ze niet even een echt model hadden neergezet om te poseren. | |
Mondkapje | woensdag 17 februari 2021 @ 12:30 |
Wat ik miste was de zoektocht naar wie het model geweest was. In het vorige seizoen gingen ze dan boeken na, interviews houden maar nu was het van: we weten niet wie het was, basta. Er zal heus wel wat interessants te vertellen zijn over wie zoal zijn modellen waren, dat waren heus niet alleen die vrouwen in die kledingzaak. | |
golfer | woensdag 17 februari 2021 @ 12:32 |
Dat is wel geprobeerd door die wetenschapshistoricus. Die zei dat ze er niet achter konden komen. Hij noemde o.a. de modellen van de Hirsch kledingwinkel en ook de modellen van Breitner. Maar precies kon het niet worden vastgelegd. | |
Mondkapje | woensdag 17 februari 2021 @ 12:33 |
Jawel, maar we kregen niets van die zoektocht te zien. | |
svann | woensdag 17 februari 2021 @ 16:02 |
Ik vond het resultaat niet erg geslaagd deze keer. De speurtocht naar het gebruikte materiaal is best interessant, maar uiteindelijk wil je het verouderingsproces wel nagebootst zien om te kunnen twijfelen. Wel een leuk weetje dat men pasmodellen had in de chiquere modezaken. | |
Faraday01 | dinsdag 23 februari 2021 @ 20:44 |
Dit wordt een enorm monnikenwerk om te reconstrueren | |
Weltschmerz | dinsdag 23 februari 2021 @ 20:55 |
Prachtig werk. Sowieso Brueghel met zijn zoekplaatjes, dat moet een soort entertainment geweest zijn om in huis te hebben. Elke avond weer een paar uur kijken en iets nieuws zien alsof het televisie is. | |
golfer | dinsdag 23 februari 2021 @ 20:58 |
Hoelang zal Breughel ermee bezig zijn geweest en hoe lang heeft Lisa daar over gedaan? Al die miniscule details. | |
golfer | dinsdag 23 februari 2021 @ 21:04 |
Oh. Ze heeft, terecht, hulp erbij gevraagd. | |
svann | dinsdag 23 februari 2021 @ 21:04 |
Wat een monnikenwerk! En dan ook nog meer dan duizend mannetjes, die allemaal wat anders doen. | |
svann | dinsdag 23 februari 2021 @ 21:08 |
Wat Lisa gedaan heeft... Of waartoe ze Lisa hebben overgehaald. | |
Weltschmerz | dinsdag 23 februari 2021 @ 21:08 |
Breughel korter waarschijnlijk, die was sowieso miniatuurschilder geweest en kon alles wat in hem opkwam meteen schilderen. | |
Faraday01 | dinsdag 23 februari 2021 @ 21:09 |
Ik hoop dat ze per uur betaald krijgt | |
golfer | dinsdag 23 februari 2021 @ 21:13 |
1.033 mannetjes. | |
Mondkapje | dinsdag 23 februari 2021 @ 23:20 |
Dit moet echt bij tijden een marteling geweest zijn. En waarom het schilderij niet opgedeeld in vierkanten, daar foto’s van genomen? Want elke vierkante decimeter was een schilderij op zich. Dan hoef je niet steeds je hoofd te bewegen. | |
golfer | dinsdag 23 februari 2021 @ 23:55 |
Volgende week: Het team reconstrueert een 17e-eeuws 'trompe-l'oeil', een bedrieglijk echt geschilderde afbeelding van een prikbord met daarop kostbare persoonlijke spulletjes van de schilder zelf, Samuel van Hoogstraten, een leerling van Rembrandt. | |
Mondkapje | donderdag 25 februari 2021 @ 10:25 |
Ik vind het raar dat ze dat meisje met zo'n belachelijke opdracht opzadelen. Een miniatuurschilderij maar dan op groot formaat, met een miljoen poppetjes in allemaal andere houding, ik vond het zelfs naar om naar te kijken, hoe een kwelling het voor haar moest zijn. Alleen het gedeelte over het gronderen en de basistekening aanbrengen vond ik leuk om te zien. De mannen lopen eromheen te niksen terwijl de vrouwen deze onmenselijke klus mogen opknappen. Kan die jongen wat aan dat gebeeldhouwde kapsel doen want dat trekt enorm de aandacht. | |
golfer | woensdag 3 maart 2021 @ 15:02 |
Het schilderij van gisteren, die trompe-l'oeil, was niet het moeilijkste voor Lisa om na te schilderen. Het ging meer om het verhaal er omheen en het vinden van alle voorwerpen die er op afgebeeld stonden en dat lukte vrij goed. | |
Mondkapje | woensdag 3 maart 2021 @ 19:57 |
Alleen opvallend dat ze de mist ingaat met die ronde medaillonvormen. Dan let ze niet genoeg op de restruimte in dat medaillon zelf. Alles prachtig en dan opeens die niet goed gelijkend. | |
Blues | woensdag 3 maart 2021 @ 20:25 |
Daar keek ik ook meteen naar bij het vergelijken! | |
Mondkapje | donderdag 4 maart 2021 @ 09:38 |
En ik vond de uitleg van die materiaaldeskundige een beetje vreemd dat Samuel van Hoogstraten met het schilderij wil zeggen dat hij een goede echtgenoot voor haar was. Ik vind het schilderij meer een zelfportret van een goed huwelijk, de ware liefde, met die brandende rode stippen in dat medaillon. Ze overleed een maand later dan hij. En hoe heeft Hoogstraten dat opgelost als gedeelten met heel veel medium zijn geschilderd en de rest niet? Bleef in het ongewisse. | |
golfer | dinsdag 9 maart 2021 @ 17:23 |
Vanavond: Het team reconstrueert een relatief 'jong' werk uit de vorige eeuw van de zeer succesvolle Nederlandse schilder Corneille. Wat gaat er schuil achter zijn altijd vrolijke en bijna kinderlijke werk? Joris doet technisch onderzoek en Thijs zoekt originele verf. Michel bezoekt fotograaf en goede vriend van Corneille, Nico Koster, en krijgt een helder beeld van de jonge Corneille in en vlak na de oorlog. Ook Lisa ontrafelt de gevoelige Corneille. Tijdens het schilderen wordt ze net als Corneille vergezeld door een kat. De cirkel is rond wanneer ook Nico Koster haar atelier bezoekt. Kan hij de reconstructie van het werk van zijn vriend waarderen? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Leuk. Wij hebben zelf ook een origineel werk van hem aan de muur. | |
svann | dinsdag 9 maart 2021 @ 21:00 |
Wat een makke kat. | |
svann | dinsdag 9 maart 2021 @ 21:56 |
Het geheel geeft een aardige omlijsting van het schilderij, om in toepasselijke termen te blijven. Toch zouden ze iets meer aan veroudering kunnen doen. De laatste schilderijen zijn telkens net iets te helder van kleur. | |
Blues | dinsdag 9 maart 2021 @ 23:01 |
Volgens mij heb ik die al eerder gezien bij een programma over een vrouw die filmkatten opleidde. Bingo: de eerste kat meteen is 't toch? http://www.catvertise.nl/katten Het is abatutu! http://www.catvertise.nl/casting-nieuws | |
golfer | dinsdag 9 maart 2021 @ 23:51 |
Klopt.Is precies de reden waardoor ik elke keer de juiste originele en reproducties herken. | |
svann | woensdag 10 maart 2021 @ 00:29 |
Ik dacht al even aan een getrainde kat. Een gewone kat trekt zoiets niet. Goed gevonden! | |
Mondkapje | donderdag 11 maart 2021 @ 14:08 |
Terwijl het volgens mij geen kattenhaar was op het schilderij, er zat een slag in, leek eerder op een mensenhaar. | |
golfer | dinsdag 16 maart 2021 @ 14:59 |
Vanavond: Het team duikt in de wereld van de 17e eeuwse kwakzalvers bij de reconstructie van 'De Piskijker' van Jan Steen. Door naar iemands urine te kijken zou de afgebeelde arts kunnen zeggen wat er mis is met dit jonge meisje. Thijs Hagendijk probeert zelf blauwe indigo-verf te maken en Lisa Wiersma laat zien hoe je doorzichtig glas schildert. | |
svann | dinsdag 16 maart 2021 @ 20:40 |
Ik gok op een zwangerschapstest. | |
golfer | dinsdag 16 maart 2021 @ 21:29 |
Mispoes. | |
svann | dinsdag 16 maart 2021 @ 22:09 |
Minnepijn, wat schattig. Ze moet die sleutel dus te pakken krijgen, aldus vadertje Cats. | |
Mondkapje | donderdag 25 maart 2021 @ 22:52 |
Minnepijn kan heel zeer doen hoor. Wordt tegenwoordig een beetje onder tafel geveegd, alsof het niet bestaat. Mooie aflevering. | |
golfer | donderdag 8 april 2021 @ 17:06 |
De komende maanden gaat het team de allergrootste uitdaging tot nu toe aan: ze gaan De Nachtwacht reconstrueren. Groter dan groots is niet alleen het enorme avontuur waar het team voor staat, maar ook het formaat van het werk (379,5 x 453,5 cm). Het atelier waar het team vanaf 8 april 2021 aan de slag gaat is het Rijksmuseum. De vierdelige reeks van Het geheim van de Meester is in de winter van 2021 op televisie te zien. In de komende maanden vind je op avrotros.nl/nachtwacht alvast updates van dit unieke project. https://www.avrotros.nl/h(...)408+kunstnieuwsbrief | |
#ANONIEM | donderdag 8 april 2021 @ 19:02 |
Oeh nice! De laatste keer dat ik in het Rijks was hing er een 17e eeuwse, kleinere, kopie naast het origineel. Ben benieuwd of ze die versie ook nog gebruiken ter vergelijking. Edit: gemaakt door Gerrit Lundens https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-C-1453 [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2021 19:04:09 ] | |
svann | donderdag 8 april 2021 @ 21:45 |
Ik wilde ook al aankomen met een link: https://nos.nl/l/237588 Een monsterklus, maar dit keer niet onder tijdsdruk. Daardoor wel leuker voor Lisa, lijkt me. | |
EP3 | donderdag 8 april 2021 @ 22:07 |
6 maanden, toch? Da's echt niet lang voor zo'n gigantisch, verfijnd en zeer gedetailleerd werk. Daar komt nog bij dat ze blijkbaar ook alle onzicthbare onderlagen willen meenemen. Succes, . Maar wel n bijzonder project. | |
Herbert_S | woensdag 13 oktober 2021 @ 17:18 |
Bij Het Geheim Van De Meester zijn de druk bezig met het schieten van de opnamen voor de uitzending van dit najaar. Het Rijksmuseum heeft middels kunstmatige intelligentie het publiek enkele maanden weten te vermaken met de "extra delen". Het verhaal gaat dat De Nachtwacht in 1715 was kort gesneden om zo te passen in een zaal op het Paleis op de Dam. Dit is een animatie van de vermeende afsnijding: Maar nu komt het... van dit hele verhaal is niks waar. Het is een mythe die is ontstaan rond 1758 toen ene restaurateur Jan van Dijk de volgende woorden opschreef: “'t Is te beklagen dat dit stuk zooveel is afgenomen om tusschen de twee deuren te kunnen plaatzen, want op de rechterhand hebben nog twee Beelden, en op de linker heeft den Tamboer geheel gestaan; twelk te zien is aan het egte Model, thans in handen van den Heer Boendermaker.” Probleem is dat Van Dijk (c 1690-1769) ten tijde van dit voorval in opleiding zat in de regio Frankfurt. Of hij überhaubt De Nachtwacht in originele staat heeft bezien valt dus te betwijfelen. Het "egte" modell waarover hij paar daarover is bekend dat dit gaat om de verkleinde kopie die in Londen hangt. Zo getuige prof. dr. Jan Veth reeds in 1899: “Voor vast aangenomen, dat de schets bij Boendermaker het stukje in Londen, een en dezelfde copie van Lundens naar de ‘Nachtwacht’ is.“ Nu is er nog wat met die kopie. De kunstwereld zegt dat er visueel bewijs is dat De Nachtwacht groter is geweest. Hierbij doelen ze op de verkleinde kopie van Lundens en een schets van De Nachtwacht gevonden in het familie album van de familie Banninck Cocq. Bannincq Cocq is de man in het zwart op het midden van het schilderij. Deze werken zijn dus beiden uit de tijd van Rembrandt in ieder geval van voor 1655. De Nachtwacht werd opgeleverd in 1642. Hieronder de drie desbetreffende beelden (Rembrandt, schets, Lundens): Nu zul je denk: "ja ik zie het, beide werken getuigen van extra delen". Maar wie goed kijkt ziet dat er inconsistenties zijn tussen de schets en Rembrandt en de verkleinde kopie en Rembrandt. Maar die inconsistenties zijn weer onderling consistent. Ofwel ze komen uit één en dezelfde koker. Daarmee doen ze elkaar teniet als het gaat om onafhankelijke bewijsvoering. Vergelijk de schets met zowel Rembrandt als Lundens: Hiermee sneuvelen de twee grootste bewijzen voor afsnijding. De bewijzen zijn de volgende (mij bevestigd door een sr. conservator van het Amsterdam Museum): 1. Er is visueel bewijs van gelijkenissen tussen Rembrandt ’s De Nachtwacht (1642) en: a. Een aquarelle schets uit het bezit van de familie Banninck Cocq b. De Gerrit Lundens kopie 2. De gelijkenis met een locatie op de Lundens ‘kopie’ 3. Vergelijkbare dimensies met de naburige schilderijen op de originele locatie 4. Geschreven jammerklacht over de verkleining door restaurateur Jan van Dijk (1758) 5. Technische analyse (nieuw): a. Afwezigheid van de spanranden b. Weefpatroon c. Afwezigheid van spanguirlandes De gelijkenis met een locatie op de Lundens kopie val eigenlijk weg met de delen. Dit argument staat of valt met de afsnijding, Op zichzelf kan men zeggen dat het niet in Rembrandt's stijl ligt om veel details te geven, hij laat zaken liever open. Zijn stel wordt gekenmerkt door: veel weglaten, veel overdrijven en veel licht laten vallen op enkele zorgvuldig gekozen feiten of beweegredenen. De overige twee bewijzen zijn ook makkelijk te verklaren maar laat ik voor nu achterwege. Al met al is het een zeer, zéér discutabel narratief waarin de kunstwereld zich blijft volharden. Uiteraard levert het wel leuke televisie maar met het oog op restauratie en misschien wel reconstructie is het toch wel belangrijk lijkt mij om de mythe te heroverwegen. Wat denken jullie? [ Bericht 0% gewijzigd door Herbert_S op 13-10-2021 17:29:41 ] | |
golfer | woensdag 13 oktober 2021 @ 17:24 |
Ik denk dat ik het aan de deskundigen overlaat. | |
Tyranoesauroes | woensdag 13 oktober 2021 @ 18:05 |
Of er iets is afgesneden? Ja waarschijnlijk wel, het 1e schilderij begint te abrupt aan de randen. Visueel gezien moet er nog een stukje bij om het kloppend te maken. Ook zou je kunnen dat de 'aspect ratio' niet helemaal kloppend is. Snap die hele fascinatie met het schilderij nooit zo tbh, knap geschilderd en indrukwekkend om te zien, zeker, en mooie historie, maar er zijn zoveel mooiere schilderijen | |
Herbert_S | woensdag 13 oktober 2021 @ 21:20 |
Ik ben het met je eens dat De Nachtwacht wel errug gewaardeerd wordt. Mijn fascinatie ligt vooral bij deze kwestie en verder nog wat andere verborgen elementen in het doek. In zijn huidige staat kun je een diagonaal trekken op bij benadering 40/50 graden (39,7/50,3 om iets exacter te zijn), bij de Lundens versie is dat 37¾ / 52¼. Nu zegt dit op zichzelf weer niks natuurlijk maar wat betreft verhoudingen is De Nachtwacht in zijn huidige vorm super symmetrisch. Rembrandt staat bekend om het weglaten, abrupt beginnen kan dus uitgelegd worden binnen zijn stijl. Voor de wereld staat de afsnijding voor alsnog vast. Ik begrijp dat het publiek, waaronder uiteraard iedere lezer op fok valt, op dit moment vermoedt dat de consensus waarschijnlijk de juiste is. Ik heb mijn twijfels, en dan druk ik mij voorzichtig uit. POLL | |
Tyranoesauroes | woensdag 13 oktober 2021 @ 21:39 |
Ja snap ook wel dat het erg leuk is om erover te blijven speculeren, wordt toch bijna een mythisch iets zo Edit: Staat me bij van kunstgeschiedenis vroeger dat het schilderij zelfs meerdere keren bijgesneden zou zijn, maar dat klopt dus niet? [ Bericht 14% gewijzigd door Tyranoesauroes op 13-10-2021 21:45:21 ] | |
Herbert_S | woensdag 13 oktober 2021 @ 21:50 |
Inderdaad! En het mysterie rond Rembrandt is inderdaad van mythische proporties (voor mij echt smulvoer haha). En nee het doek is volgens het verhaal enkel in 1715 afgesneden. Het is wel meerdere keren gerestaureerd en ik heb mij laten vertellen dat vroeger bij het restauratieproces de spanranden werden verwijderd en het werk opnieuw werd bedoekt. Hierdoor is het ook niet mogelijk om te zegggen: "Ahh zie hier spanranden, dit was het werkelijke formaat!" Maarja is dit gebeurt, of was ie afgesneden... Je kunt ook niet met zekerheid zeggen: "Geen spanranden, dus het doek moet groter geweest zijn." En zo komt het dat alle feiten op meerdere manieren uitlegbaar zijn | |
Tyranoesauroes | woensdag 13 oktober 2021 @ 22:31 |
Ah, misschien dat dat het dan was, afgesneden en meerdere malen gerestaureerd. In elk geval, veel succes met je zoektocht | |
golfer | woensdag 13 oktober 2021 @ 23:11 |
Ik zal binnenkort weer eens het, mede door mijn stiefvader (Willem Hijmans) geschreven boek uit 1976, na de beschadiging in 1975, over de Nachtwacht uit nog eens een keer nalezen en kijken wat hij daar over geschreven heeft. https://www.bibliotheek.n(...)mbrandts-nachtwacht/ | |
svann | maandag 24 januari 2022 @ 01:01 |
Dinsdag 25 januari om 20:25 uur NPO2. Seizoen 5: De Nachtwacht https://www.avrotros.nl/h(...)mbrandts-nachtwacht/ [ Bericht 34% gewijzigd door svann op 24-01-2022 01:06:46 ] | |
#ANONIEM | maandag 24 januari 2022 @ 01:15 |
Hier ben ik wel benieuwd naar | |
#ANONIEM | maandag 24 januari 2022 @ 17:18 |
golfer | dinsdag 25 januari 2022 @ 12:20 |
Vanavond! | |
monkyyy | dinsdag 25 januari 2022 @ 20:20 |
Na de ster, NPO 2 | |
Felagund | dinsdag 25 januari 2022 @ 20:22 |
Bedankt voor de tip! | |
golfer | dinsdag 25 januari 2022 @ 20:51 |
Complex project. En alweer op de achtergrond de muziek uit de geweldige serie Succession. | |
monkyyy | dinsdag 25 januari 2022 @ 20:54 |
Dit project gaat wel een paar afleveringen duren neem ik aan, genot | |
#ANONIEM | dinsdag 25 januari 2022 @ 20:56 |
Zijn vier afleveringen volgens mij. | |
golfer | dinsdag 25 januari 2022 @ 21:13 |
Wij kijken niet helemaal rechtstreeks. Maar wat leuk, dat maken van die lijnzaadolie. | |
golfer | dinsdag 25 januari 2022 @ 21:24 |
Jammer dat het zulke korte afleveringen zijn. | |
StevenHyde | woensdag 26 januari 2022 @ 16:43 |
Wel een hele goede zet om het programma nu op deze wijze in te vullen. Vond het vorig seizoen wel eentonig worden. Steeds dezelfde zoektochten naar verf etc. Met dit gezamelijke doel is het wel weer leuk en leerzaam. | |
monkyyy | dinsdag 1 februari 2022 @ 20:31 |
Weer bezig | |
Felagund | dinsdag 1 februari 2022 @ 20:36 |
Ik ben wel benieuwd hoe het schilderij er toen heeft uit gezien zonder ontkleuring. | |
golfer | dinsdag 1 februari 2022 @ 20:54 |
We zijn vrij recent nog in het Rembrandthuis geweest, waar hij die bonte verzameling aan spullen in een kamer had staan. | |
golfer | dinsdag 1 februari 2022 @ 21:00 |
Faces in the dark. | |
svann | dinsdag 8 februari 2022 @ 20:52 |
Nah. Afknippen vind ik te drastisch. Net als een vervangend psychoot optrommelen. | |
StephanL | dinsdag 8 februari 2022 @ 20:54 |
Die zaal met Atlas zag er vet uit | |
golfer | dinsdag 8 februari 2022 @ 23:19 |
Grappig om de Polygoonbeelden uit 1975 weer te zien. Mijn (stief)vader zat net niet in het getoonde fragment. Die beschadiging was voor hem wel de aanleiding om daar een paar jaar later, samen met o.a. de restaurateur, dit boek over te schrijven. | |
golfer | donderdag 10 februari 2022 @ 17:15 |
Volgende week: Nachtwacht - De onthulling van de reconstructie Twee kunstschilders komen Lisa helpen in de race tegen de klok. Gaat er geknipt worden of blijft het schilderij zoals Rembrandt deze ooit bedoeld heeft? In de laatste aflevering van Het geheim van de Meester: De Nachtwacht naderen we de grote onthulling. Burgemeester Halsema brengt een bezoek aan het atelier en neemt het penseel ter hand. Michel vertelt over de rol die Rembrandt speelde ten tijde van de bezetting door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. Een bezoek van een basisschoolklas aan de Nachtwacht toont de waarde van het schilderij nu en voor de toekomst. Het team heeft ondertussen onenigheid over het wel of niet uitvoeren van het oorspronkelijke plan: het afknippen van grote delen van het schilderij. In het museum zet Lisa Rembrandts handtekening en wordt de reconstructie onthuld en vergeleken met het origineel. De laatste aflevering van Het geheim van de Meester: De Nachtwacht zie je op dinsdag 15 februari 2022 om 20.25 uur op NPO 2. | |
Arcee | donderdag 10 februari 2022 @ 19:06 |
Fascinerend weer hoor die afleveringen over De Nachtwacht. En wat zonde dat die destijds tussen die twee deuren geplet is. #teamnietafknippen | |
Blues | donderdag 10 februari 2022 @ 20:34 |
#metoo | |
Mosquito76 | donderdag 10 februari 2022 @ 20:52 |
Die aflevering is al te zien op npo start! | |
golfer | donderdag 10 februari 2022 @ 22:09 |
Dat is vrijwel alles van de NPO. | |
monkyyy | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:29 |
Hoezo moet het "op tijd" af zijn? Wat is op tijd? Hebben ze zichzelf een tijdslimiet opgelegd? | |
monkyyy | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:32 |
Niet afknippen Je gaat ook niet de Titanic nabouwen en hem dan tegen een ijsberg aan varen. | |
svann | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:35 |
Ik ben drie jaar geleden in die kluis geweest tijdens een rondleiding. In een hoek lag hij daar tijdens de oorlog opgerold. Andere werken hingen aan schuifrekken. Een droge bunker in vochtige grotten. | |
svann | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:48 |
Pixelkunst avant la letter, die kraag en sierranden. | |
monkyyy | dinsdag 15 februari 2022 @ 21:04 |
Niet knippen, goede keus. | |
svann | dinsdag 15 februari 2022 @ 21:04 |
Een geknipt doek hebben ze al, dus het heel laten voegt wat toe. | |
golfer | dinsdag 15 februari 2022 @ 21:25 |
Mooi om al die nagemaakte kostuums ook te zien en goed dat ze die stukken er uiteindelijk niet vanaf geknipt hebben. Leuk project. | |
golfer | donderdag 24 augustus 2023 @ 17:29 |
Een nieuw seizoen komt er aan. Het team van Het geheim van de Meester gaat in het nieuwe seizoen voor het eerst internationaal om het wereldberoemde schilderij 'De Schreeuw' te reconstrueren. Het schilderij van de Noorse schilder Edvard Munch wordt ook wel de Mona Lisa van de moderne kunst genoemd. Schilder en onderzoeker Lisa Wiersma moet de stijl en de techniek van Munch aanleren en krijgt daarbij hulp van restaurator Michel van de Laar, materiaaldeskundige Joris Dik en wetenschapshistoricus Thijs Hagendijk. De experts gaan tot het uiterste om in dit tweeluik de geheimen van de Noorse schilder te ontrafelen. Ze reizen naar Noorwegen om het origineel van dichtbij te bestuderen en winnen informatie in bij Munch-experts over het leven en werk van de kunstenaar. Ook bezoeken ze de plekken die voor de schilder belangrijk waren. Tegen het indrukwekkende decor van het Noorse landschap doen zij informatie op over materialen, beweegredenen en technieken die cruciaal zijn bij de reconstructie van De Schreeuw. Het spookachtige figuur duikt wereldwijd overal op: op mokken, ansichtkaarten maar ook het iconische masker uit de Scream-films is erop gebaseerd. Het werk laat een onuitwisbare indruk achter, omdat het de angst zo voelbaar maakt. Dat was nieuw voor de tijd waarin Munch dit portret maakte. Schilderen wat je voelt in plaats van schilderen wat je ziet; Munch was één van de eersten die dat deed en stond zo aan de wieg van het expressionisme. Om meer te weten over de geestelijke gesteldheid van Munch brengt Thijs Hagendijk een bezoek aan dichter Micha Hamel. Hij werd opgenomen in een psychiatrische kliniek en schreef daar een dichtbundel over. Hamel weet daardoor precies hoe je een geestelijke crisis om kunt zetten in kunst. Michel van de Laar leert stukje bij beetje de man achter de kunstenaar kennen door in Noorwegen in zijn voetsporen te treden. Joris Dik doorgrondt het werk op vanuit zijn vakgebied en stuit daarbij op een bijzonder bindmiddel. Kijkt het team met al deze kennis op een andere manier naar dit wereldberoemde werk? En helpt het Lisa om zo dichtbij het maakproces van de kunstenaar te komen, zodat zij de perfecte reconstructie kan maken? Joris en Thijs zoeken ondertussen in Nederland uit welke materialen Munch bij het maken van zijn meesterwerk gebruikte. Zij gaan op zoek naar het perfecte karton en onderzoeken ze het bijzondere bindmiddel caseïne. Ook de twee soorten krijt die Munch op het werk gebruikte worden volgens speciaal recept gemaakt. In Noorwegen bezoeken zij het oude museum waar het werk in 1994 op spectaculaire wijze gestolen is. Wat heeft het werk destijds allemaal moeten doorstaan en heeft dat sporen op het schilderij achtergelaten? Lisa Wiersma gaat met de materialen en alle vergaarde kennis aan de slag. Omdat Lisa in haar atelier in Nederland aan de kleuren blijft twijfelen, besluit ze naar Noorwegen af te reizen om zo dichtbij het origineel verder te kunnen werken. Als de reconstructie af is, ontmoet het hele team elkaar in Noorwegen voor het ultieme moment: de vergelijking met het origineel. Hoe dichtbij is het team deze keer gekomen? Het geheim van de Meester: De Schreeuw is op 18 en 25 oktober om 20.25 uur te zien bij AVROTROS op NPO 2. | |
golfer | woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10 |
Vanavond. NPO 2 om 20:33 | |
Bosbeetle | woensdag 18 oktober 2023 @ 11:14 |
Leuk ik ga kijken. | |
Puzzie | woensdag 18 oktober 2023 @ 12:59 |
Tof programma | |
golfer | woensdag 18 oktober 2023 @ 14:13 |
Zal ik dan maar? | |
golfer | woensdag 18 oktober 2023 @ 14:13 |
Vol. |