abonnement Unibet Coolblue
pi_164957679
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.



Wij doen aan Strava

Onze D1, die in de Hemel zijt,
Uw Hartslag worde geheiligd,
Uw Cadans kome,
Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel.
Geef ons heden onze dagelijkse training
en vergeef ons onze luiheid,
zoals wij die vergeven aan onze medefokkers
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het bankhangen.
Amen.


Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfo
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:17:26 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164957709
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 07:40 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Hee, deze discussie herken ik! :P

Van vorige keer heb ik opgestoken dat men het vooral gaaf vindt en niet echt denkt dat het werkelijk voor veel tijdwinst of extra snelheid gaat zorgen.

(Nog practische tips voor de transitie van fietsen naar hardlopen?)
Al het tijdwinst is belangrijk. Anders zou je ook geen tips voor je transitie vragen ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_164957712
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 07:40 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Hee, deze discussie herken ik! :P

Van vorige keer heb ik opgestoken dat men het vooral gaaf vindt en niet echt denkt dat het werkelijk voor veel tijdwinst of extra snelheid gaat zorgen.

(Nog practische tips voor de transitie van fietsen naar hardlopen?)
Haha ja is vast al vaak voorgekomen. Nouja ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik zou denken dat carbon al kapot gaat als ik er naar kijk, dat je wel hele stijve pedalen kunt hebben maar dat je dan wel moet zorgen dat er in andere onderdelen van de cyclus geen kracht verloren gaat, dus schoenen superstrak vastmaken, alles heel strak afgesteld, en kan me best voorstellen dat dat juist blessuregevoeliger is, en dat het gewicht niks uitmaakt en dat het loeiduur is :P

Maar vooral kopen inderdaad als het gaaf is ;)

http://nl.mylaps.com/even(...)rkadamstel/RBRV.html

En zoals je ziet heb ik niet bepaald snel gewisseld vergeleken met anderen :P Maar de tips die ik gekregen had, laatste paar honderd meter rustiger fietsen en alvast lager verzet schakelen, zodat je meteen met frisse benen kunt gaan lopen. Ik deed geen spring-op-je-fiets wissel, had mijn fietsschoenen al aan dus moest gewoon stoppen en op/afstappen, maar dat ging prima, soms haalde je daar juist figuren in die zaten te klooien met schoenen die al op de fiets vastzaten.

Oja en misschien een paar keer de wisselzone inrennen om de route naar je fiets te onthouden. De eerste keer was ik echt als een dwaas aan het zoeken, heel mijn orientatiegevoel kwijt.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:30:01 #4
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_164957812
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 22:04 schreef ratatat het volgende:

[..]

Staal? Ziet er iig wel tof uit.
Ja, staal, wel "simpel" Reynolds 520.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:39:00 #5
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164957881
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 08:17 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Haha ja is vast al vaak voorgekomen. Nouja ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik zou denken dat carbon al kapot gaat als ik er naar kijk, dat je wel hele stijve pedalen kunt hebben maar dat je dan wel moet zorgen dat er in andere onderdelen van de cyclus geen kracht verloren gaat, dus schoenen superstrak vastmaken, alles heel strak afgesteld, en kan me best voorstellen dat dat juist blessuregevoeliger is, en dat het gewicht niks uitmaakt en dat het loeiduur is :P
Hoezo zou carbon snel stuk gaan? Verder over de stijfheid, je hoeft echt je schoenen niet strak af te stellen. En het is ook niet zo dat het 2 keer zo stijf is als een stalen pendaal.
Loeiduur is het dus ook niet, want ze zijn 6 euro goedkoper dan de stalen variant :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_164957920
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 08:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hoezo zou carbon snel stuk gaan? Verder over de stijfheid, je hoeft echt je schoenen niet strak af te stellen. En het is ook niet zo dat het 2 keer zo stijf is als een stalen pendaal.
Loeiduur is het dus ook niet, want ze zijn 6 euro goedkoper dan de stalen variant :P
Als de stijfheid belangrijk voor je is wel. Anders gaat alle energie verloren in bewegingen in je schoen.
En het gaat snel stuk omdat dat materiaal nou eenmaal zo is. Dat is met carbon riggers met boten ook zo. Als het een tikje krijgt lijkt het vaak van de buitenkant nog heel, maar zit er binnenin al een scheur in.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:54:05 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164958022
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 08:43 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Als de stijfheid belangrijk voor je is wel. Anders gaat alle energie verloren in bewegingen in je schoen.
En het gaat snel stuk omdat dat materiaal nou eenmaal zo is. Dat is met carbon riggers met boten ook zo. Als het een tikje krijgt lijkt het vaak van de buitenkant nog heel, maar zit er binnenin al een scheur in.
Mijn carbon peddel en carbon/kevlar boot gaan al jaren mee en die gebruik ik zo:

Het is niet zo zeer het materiaal wat verkeerd is, maar de manier waarop het gebruikt wordt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_164958032
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 08:17 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Haha ja is vast al vaak voorgekomen. Nouja ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik zou denken dat carbon al kapot gaat als ik er naar kijk, dat je wel hele stijve pedalen kunt hebben maar dat je dan wel moet zorgen dat er in andere onderdelen van de cyclus geen kracht verloren gaat, dus schoenen superstrak vastmaken, alles heel strak afgesteld, en kan me best voorstellen dat dat juist blessuregevoeliger is, en dat het gewicht niks uitmaakt en dat het loeiduur is :P

Maar vooral kopen inderdaad als het gaaf is ;)

Calm your tits girls, voordat jullie meteen denken : die gasten krijgen een stijve zodra ze het woord carbon horen, en dan is elke redelijkheid ver te zoeken: er MOET gewoon geld GESPENDEERD worden. ;)

Ik heb gewoon nieuwe peNdalen nodig, want op 1 van mn 3 fietsen (overal dezelfde pedalen op) zijn ze inmiddels op. Ben vorig jaar een keer op mn muil gegaan, pedaal beschadigd, en sindsdien zit er een kraakje in.
Dat de carbon variant 10 gram lichter is dan de composiet (kunststof pedaal) variant maakt me echt niks uit, maar dat ie nu maar 56 ¤ kost ipv de composiet uitvoering die normaal tussen de 65-70 ¤ kost, maakt me wel uit :)

Bij de gewone keo 2 max waar ik al jaren mee rij is alleen het witte deel van kunststof, en dat stukje maken ze bij de keo 2 max nu van carbon.


[ Bericht 7% gewijzigd door Gripper op 30-08-2016 09:43:44 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:09:28 #9
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_164958209
Nog een paar weekenden tot de Ventoux :).
We zouden eerst met een auto/busje gaan maar sommigen vinden dat te ver rijden. Kans is dat we nu gaan vliegen, wat ik best kut vind omdat ik dan m'n fiets moeilijker meeneem...

Zo'n fietskoffer, is dat wat? En heeft iemand er misschien één die ik kan lenen? Huurfietsen kunnen ook maar ik ben best een pietje precies over de afstelling dus dat wordt duizend keer mailen met het verhuurbedrijf over stem length en aantal spacers...
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:14:47 #10
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_164958270
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:09 schreef Fretwork het volgende:
Nog een paar weekenden tot de Ventoux :).
We zouden eerst met een auto/busje gaan maar sommigen vinden dat te ver rijden. Kans is dat we nu gaan vliegen, wat ik best kut vind omdat ik dan m'n fiets moeilijker meeneem...

Zo'n fietskoffer, is dat wat? En heeft iemand er misschien één die ik kan lenen? Huurfietsen kunnen ook maar ik ben best een pietje precies over de afstelling dus dat wordt duizend keer mailen met het verhuurbedrijf over stem length en aantal spacers...
Een koffer kan je ook huren er is een verhuurbedrijf wat van reiskoffer tot jurybus aanbied. Weet ff de naam niet.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:14:58 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164958273
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:09 schreef Fretwork het volgende:
Nog een paar weekenden tot de Ventoux :).
We zouden eerst met een auto/busje gaan maar sommigen vinden dat te ver rijden. Kans is dat we nu gaan vliegen, wat ik best kut vind omdat ik dan m'n fiets moeilijker meeneem...

Zo'n fietskoffer, is dat wat? En heeft iemand er misschien één die ik kan lenen? Huurfietsen kunnen ook maar ik ben best een pietje precies over de afstelling dus dat wordt duizend keer mailen met het verhuurbedrijf over stem length en aantal spacers...
Ik heb nog nooit een fiets gehuurd maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze voor elke jan lul uit Nederland een fiets op maat gaan afstellen. Effe 't zadel op de goeie hoogte en gaan.

Vliegen lijkt me net zo kut als rijden. Je zit daar dan zonder auto, qua kosten lijkt het me weinig uitmaken en het is een hoop meer gedoe met fietsvervoer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:16:10 #12
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_164958286
En kijk ff goed naar de reistijd met vliegtuig van deur tot deur. Dat kan net zo lang zijn als met de auto.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:21:04 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164958332
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:16 schreef kaasplankje het volgende:
En kijk ff goed naar de reistijd met vliegtuig van deur tot deur. Dat kan net zo lang zijn als met de auto.
Fret woont toch ergens bij okkie in de buurt?

Even uit de losse pols, met de auto is het 12 uur rijden. Inclusief pauze, inladen en uitladen ben je dan 15 uur onderweg.

Met het vliegtuig:

2 uur rijden naar het vliegveld
2 uur van te voren aanwezig ivm grote bagage
2 uur vliegen
1/2 uur voordat je weer buiten staat
2-3 uur naar de mont ventoux toe.

Dan ben je met vliegen op z'n kortst 8/9 uur onderweg. Wel wat korter dan rijden maar hoe je dan vanaf het vliegveld naar de ventoux komt en als je je bedenkt dat het qua kosten ook weinig zal uitmaken dan weet ik het wel.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_164958390
Met carbon moet je vissen, niet fietsen.
Aldus.
pi_164958391
Ik heb zo'n canvas fietspyjama omdat wij ze ook onderweg op fietsvakantie mee moeten kunnen nemen. Maar dan gaat er wel eens iets stuk..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_164958422
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 08:54 schreef Gripper het volgende:

[..]

Calm your tits girls, voordat jullie meteen denken : die gasten krijgen een stijve zodra ze het woord carbon horen, en dan is elke redelijkheid ver te zoeken: er MOET gewoon geld GESPENDEERD worden. ;)

Ik heb gewoon nieuwe peNdalen nodig, want op 1 van mn 3 fietsen (overal dezelfde pedalen op) zijn ze inmiddels op. Ben vorig jaar een keer op mn muil gegaan, pedaal beschadigd, en sindsdien zit er een kraakje in.
Dat de carbon variant 10 gram lichter is dan de composiet (kunststof pedaal) variant maakt me echt niks uit, maar dat ie nu maar 56 ¤ kost ipv de composiet uitvoering die normaal tussen de 65-70 ¤ kost, maakt me wel uit :)
Het is je vergeven ;)

Ik kreeg de laatste tijd trouwens heel veel complimenten over mijn fiets omdat ik hem helemaal shiny gepoetst had haha, mensen geloofden niet dat het een fiets van 800 euro was..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:30:25 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164958463
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:25 schreef Z het volgende:
Met carbon moet je vissen, niet fietsen.
Die vent zal heus wel weten wat hij doet, maar als ik van die ongenuanceerde dingen lees als:
"Tja, carbon. Zo slap als een vaatdoek en zo breekbaar als een koekje."
"Eigenlijk heeft carbon alleen maar nadelen. Er is geen comfort, het breekt snel en je gaat er vierkant mee door de bocht"
"Carbonfietsen zijn een massaproduct en louter ontstaan vanwege het lage gewicht. Maar is dat nu zo belangrijk? Er komen hier klanten met een buikje zeuren over een extra kilo. Dan denk ik: volgens mij kun je die ergens anders ook afhalen."

Dat een 100% custom made fiets beter rijd dan een carbon frame die voor iedereen geschikt is lijkt me logisch.

Hij lijkt me in de war met shimano. :)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_164958527
Ik denk dat hij vooral doelt op tourders op carbon. Wellicht kan Kaas, als mede-Rotterdammer de uitspraak een beetje duiden.
Aldus.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:36:13 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164958549
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:34 schreef Z het volgende:
Ik denk dat hij vooral doelt op tourders op carbon. Wellicht kan Kaas, als mede-Rotterdammer de uitspraak een beetje duiden.
Ik zie verder alleen maar dingen voorbij komen die vroeger gepresteerd zijn. Zoals de fiets van Leontien van Moorsel en ex profs die de 50 gepasseerd zijn. :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_164958650
Ik zou best de fiets van Leontien willen hebben! Hoewel, beetje klein misschien.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:50:34 #21
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_164958722
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Fret woont toch ergens bij okkie in de buurt?

Even uit de losse pols, met de auto is het 12 uur rijden. Inclusief pauze, inladen en uitladen ben je dan 15 uur onderweg.

Met het vliegtuig:

2 uur rijden naar het vliegveld
2 uur van te voren aanwezig ivm grote bagage
2 uur vliegen
1/2 uur voordat je weer buiten staat
2-3 uur naar de mont ventoux toe.

Dan ben je met vliegen op z'n kortst 8/9 uur onderweg. Wel wat korter dan rijden maar hoe je dan vanaf het vliegveld naar de ventoux komt en als je je bedenkt dat het qua kosten ook weinig zal uitmaken dan weet ik het wel.
Klopt, dit is vrij representatief. Neem ik ook mee dat het hondenweer kan zijn op de Ventoux en je niet zo snel uitwijkt richting Galibier of Stelvio.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_164958822
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:30 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Die vent zal heus wel weten wat hij doet, maar als ik van die ongenuanceerde dingen lees als:
"Tja, carbon. Zo slap als een vaatdoek en zo breekbaar als een koekje."
"Eigenlijk heeft carbon alleen maar nadelen. Er is geen comfort, het breekt snel en je gaat er vierkant mee door de bocht"
"Carbonfietsen zijn een massaproduct en louter ontstaan vanwege het lage gewicht. Maar is dat nu zo belangrijk? Er komen hier klanten met een buikje zeuren over een extra kilo. Dan denk ik: volgens mij kun je die ergens anders ook afhalen."

Dat een 100% custom made fiets beter rijd dan een carbon frame die voor iedereen geschikt is lijkt me logisch.

Hij lijkt me in de war met shimano. :)
Voor John den Braber maakt een kilo (of 10) idd niet veel uit. :P
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:11:52 #23
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_164958973
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een fiets gehuurd maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze voor elke jan lul uit Nederland een fiets op maat gaan afstellen. Effe 't zadel op de goeie hoogte en gaan.

Vliegen lijkt me net zo kut als rijden. Je zit daar dan zonder auto, qua kosten lijkt het me weinig uitmaken en het is een hoop meer gedoe met fietsvervoer.
Nee snap ik, maar als die stuurpen te lang voor me is ga ik het toch gewoon proberen anders.

100 euro aan extra kosten+kofferhuur staat me ook een beetje tegen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_164959173
Haha, wat een blaaskaak die Braun :D

Ergens heeft hij wel gelijk, maar hij komt uit de tijd dat ze nog stiekem zadels omhoog zetten en de tijd dat Eddy Merckx in Parijs-Roubaix tijdens een staking in koers z'n zadel nog ff iets aanpaste.

Tegenwoordig heb je zoveel studies gehad naar de juiste fietshouding. En hij noemt dat 'als gebakjes op de fiets zitten'.

Staal rijdt lekker hoor, heb twee fietsen die van Reynolds 531 gemaakt zijn, maar er gaat qua rijgedrag en comfort niets boven carbon.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:36:06 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164959310
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:24 schreef Tommeke het volgende:
Haha, wat een blaaskaak die Braun :D

Ergens heeft hij wel gelijk, maar hij komt uit de tijd dat ze nog stiekem zadels omhoog zetten en de tijd dat Eddy Merckx in Parijs-Roubaix tijdens een staking in koers z'n zadel nog ff iets aanpaste.

Tegenwoordig heb je zoveel studies gehad naar de juiste fietshouding. En hij noemt dat 'als gebakjes op de fiets zitten'.

Staal rijdt lekker hoor, heb twee fietsen die van Reynolds 531 gemaakt zijn, maar er gaat qua rijgedrag en comfort niets boven carbon.
Ik zag vorig jaar tijdens de tour wat screenshots die robic gemaakt had, dan zie je ook een hoop profs raar op hun TT fiets zitten.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')