Eerst meezwemmen, rustig blijven en daarna schuin naar de kant proberen te komen. Eventueel af en toe rustig met twee armen proberen te zwaaien terwijl je spetters maakt (met je hand op 't water slaan) om aandacht te trekken van strandwachters, dat helpt beter dan schreeuwen. Allerbelangrijkste is kalm blijven. De grootste reden dat mensen verdrinken bij zoiets is omdat ze in paniek raken, tegen de stroom in gaan zwemmen, daarna intens vermoeid, en zich daarna niet meer boven water kunnen houden.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:31 schreef Loekie1 het volgende:
Iedereen zegt: naar rechts of naar links zwemmen en dan kom je vanzelf uit die mui, maar werkt dat ook altijd?
Een zwemdiploma bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:35 schreef Loekie1 het volgende:
Dit is echt echt echt heel verschrikkelijk dus ze moeten iets beters verzinnen.
Bergen aan Zee is een fantastisch plaatsje maar de zee is daar heel erg verradellijk, men zou sowieso al per badplaats kunnen waarschuwen waar er vaak muien zijn en waar niet. Als er muien zijn, geef mensen dan een armband mee met een alarmfunctie die heel ver reikt of zoiets.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:44 schreef Baas_bas het volgende:
hoe waarschuwen ze voor zulke dingen uberhaupt? Vaak is het gewoon zo van ja niet te ver zwemmen. Maar als je bij een badplaats komt en je ziet mensen in het water dan denk je er eigenlijk nooit bij na en zwem je er gewoon zonder zorgen
is er ook nog een speciale techniek? Wat is een mui eigenlijk? Een greppel met sterke stroming? Wat te doen als je er in komt?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:47 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Bergen aan Zee is een fantastisch plaatsje maar de zee is daar heel erg verradellijk, men zou sowieso al per badplaats kunnen waarschuwen waar er vaak muien zijn en waar niet. Als er muien zijn, geef mensen dan een armband mee met een alarmfunctie die heel ver reikt of zoiets.
Ik ben gewoon keihard naar de kust blijven zwemmen en opeens was de grond tien centimeter onder m'n armen. Maar als je niet al te veel conditie hebt ga je kopje onder van vermoeidheid.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:48 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
is er ook nog een speciale techniek? Wat is een mui eigenlijk? Een greppel met sterke stroming? Wat te doen als je er in komt?
maar de stroming is toch te sterk? Dus dan moet je je laten meevoeren dacht ik altijd maar ja dan moet je niet te lang onder water blijven of 2km uit de kust terechtkomenquote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:49 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik ben gewoon keihard naar de kust blijven zwemmen en opeens was de grond tien centimeter onder m'n armen. Maar als je niet al te veel conditie hebt ga je kopje onder van vermoeidheid.
Je volgt toch je intuitie en die zegt: jij moet harder zwemmen dan dat die stroming je naar achteren trekt. Dan ga je niet snel naar rechts of naar links zwemmen, want dan kom je nog verder van de kust, nog verder van al die poppetjes die jou eventueel zouden kunnen zien.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:50 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
maar de stroming is toch te sterk? Dus dan moet je je laten meevoeren dacht ik altijd maar ja dan moet je niet te lang onder water blijven of 2km uit de kust terechtkomen
Je moet dus niet (recht) naar de kust zwemmen.. meedrijven/zwemmen en naar de zijkant ervan bewegen.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:49 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik ben gewoon keihard naar de kust blijven zwemmen en opeens was de grond tien centimeter onder m'n armen. Maar als je niet al te veel conditie hebt ga je kopje onder van vermoeidheid.
Het lijkt een soort diepe kuil waar de zee zo sterk is dat je ondanks je zwemmen heel snel steeds verder van de kust komt.
ja lijkt me idd ook wel dat je door de paniek zulke dingen zal doen jaquote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:52 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je volgt toch je intuitie en die zegt: jij moet harder zwemmen dan dat die stroming je naar achteren trekt. Dan ga je niet snel naar rechts of naar links zwemmen, want dan kom je nog verder van de kust, nog verder van al die poppetjes die jou eventueel zouden kunnen zien.
Kan overal zitten. Maar zit meestal in de buurt van zooi die de stroom waterloop blokkeert (langs pieren of tussen zandbanken).quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:54 schreef Baas_bas het volgende:
En is die stroming aan het oppervlak of juist heel diep? Ik dacht wle eens dat het oppervlak nooit echt hard stroomt dus als je zwemt maar niet te diep gaat met je benen dat je dan wat minder snel met de stroming meegaat of is dit niet zo?
Dat gevoel had ik wel, dat het in de diepte aan je trekt en dat je inderdaad zo hoog mogelijk op het water moet blijven.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:54 schreef Baas_bas het volgende:
En is die stroming aan het oppervlak of juist heel diep? Ik dacht wle eens dat het oppervlak nooit echt hard stroomt dus als je zwemt maar niet te diep gaat met je benen dat je dan wat minder snel met de stroming meegaat of is dit niet zo?
quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:04 schreef MichaelScott het volgende:
Paaltjes gaan niet helpen, voldoende idioten die ook bij een rode vlag nog het water in gaan.
http://www.quest.nl/video/zo-ontkom-je-aan-de-muistroom
dat is wel handigquote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:04 schreef MichaelScott het volgende:
Paaltjes gaan niet helpen, voldoende idioten die ook bij een rode vlag nog het water in gaan.
http://www.quest.nl/video/zo-ontkom-je-aan-de-muistroom
Lijkt me toch in de praktijk lastig inschatten wanneer je nou moet beslissen je mee te laten slepen of toch proberen terug te gaan.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 10:33 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Eerst meezwemmen, rustig blijven en daarna schuin naar de kant proberen te komen. Eventueel af en toe rustig met twee armen proberen te zwaaien terwijl je spetters maakt (met je hand op 't water slaan) om aandacht te trekken van strandwachters, dat helpt beter dan schreeuwen. Allerbelangrijkste is kalm blijven. De grootste reden dat mensen verdrinken bij zoiets is omdat ze in paniek raken, tegen de stroom in gaan zwemmen, daarna intens vermoeid, en zich daarna niet meer boven water kunnen houden.
Bron: was ooit strandwacht in een grijs verleden.
En dat is dus dom. Je moet meteen doen wat die reddingsbrigade zegt. (En wat Moblo ook al had uitgelegd.)quote:Op woensdag 17 augustus 2016 11:19 schreef Loekie1 het volgende:
Ik zou zeggen: als je goed kunt zwemmen en je hebt een goeie conditie, gewoon keihard zwemmen naar de kust en als je het niet redt, dan bovenstaande dingen doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |