abonnement Unibet Coolblue
pi_164593302

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuītaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 17-08-2016 10:47:48 ]
pi_164593664
Twee correcties van mijn kant over de Zorg en Welzijn De Schans pitch.

Ik lees dat de conversie na een jaar is (en niet zoals ik eerder dacht na 3 jaar).
quote:
Na één jaar wordt u uitgebreid geīnformeerd over de mogelijkheid om uw inleg vrijwillig te converteren naar certificaten van aandelen in de objectvennootschap.
En het Van der Vorm concern blijkt wel degelijk garanties te geven aan de mensen die converteren.
quote:
Na de conversie garandeert Van der Vorm Vastgoed Holding de inleg door een verplichte terugkoop van de certificaten voor een periode van minimaal 3 jaar.
Klinkt op zich dus beter dan ik eerst dacht. Maar dan snap ik niet waarom de conversie na een jaar is. Bied dan gewoon naast elkaar certificaten van aandelen en een lening van 3 jaar aan. En informeer mensen direct over de voorwaarden die gelden voor de certificaten. Ik hou er niet van om mijn geld blind te investeren met de belofte dat ik na een jaar geīnformeerd wordt hoe ik 'maximaal' 9% rendement kan halen.

Edit: nu ik er over nadenk: die latere conversie is om de vergunningplicht van de AFM te omzeilen. Het platform mag niet bemiddelen in certificaten, maar wel in een converteerbare lening.

[ Bericht 4% gewijzigd door Benger op 16-08-2016 20:57:49 ]
pi_164593691
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:54 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Volgens google houden ze kantoor bij een makelaar met 10 medewerkers dus de 100 jaar kan wel kloppen *)
;)
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:16:29 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164594368
Volgens mij heb je met 10 twintigers wel 200 jaar ervaring. Die ervaring is wel niet allemaal in het vastgoed, maar ervaring in veters strikken, asbakken kleien en op het potje plassen is immers ook ervaring.

Of staat er ergens dat het gaat om ervaring in vastgoed?
Tot nooit .......
pi_164594431
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 19:16 schreef Speekselklier het volgende:
Volgens mij heb je met 10 twintigers wel 200 jaar ervaring. Die ervaring is wel niet allemaal in het vastgoed, maar ervaring in veters striken, asbakken kleien en op het potje plassen is immers ook ervaring.

Of staat er ergens dat het gaat om ervaring in vastgoed?
*rolt nu van de bank van het lachen*

Hij zegt wel degelijk vastgoed ervaring volgens mij
pi_164594701
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 19:19 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

*rolt nu van de bank van het lachen*

Hij zegt wel degelijk vastgoed ervaring volgens mij
Ik heb al 42 jaar ervaring met het utiliseren van vastgoed.
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:48:07 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164597465
en ik kreeg op mijn 6e zakgeld dus mijn financiele CV is ook adembenement.
Tot nooit .......
pi_164603566
Ik ben op CrowdEstate de volgende pitch aan het lezen:
https://www.crowdestate.nl/projecten/50-zorg-en-welzijn-de-schans

3 jaar tegen 5% met hypothecaire zekerheid klinkt natuurlijk verleidelijk. Nu zit ik op deze website te kijken en zie dat maarliefst 16 hypotheekverstrekkers in dit geval nog geen 2% rente zouden rekenen, dus waarom wordt de crowd 5% geboden? Als het is om de crowd te pleasen, waarom zou de rente in de pitch van Zalentencentrum Zuidwest Nederland dan 3% zijn bij een lening van 10 jaar en een hoger risico-profiel?
¤500,- vind ik een hoog investeringsbedrag (idem bij CCF). Het hypotheekrecht wordt niet gevestigd voor individuele investeerders, maar ten bate van de Stichting Hypothecaire Zekerheden Crowdestate. Niet duidelijk is hoe die stichting wordt gefinancierd. Ik vermoed via CrowdEstate. Het goede nieuws is dan dat CrowdEstate in haar verdienmodel niet volledig afhankelijk is van nieuwe gefinancierde hypotheken.
Zonder nadere informatie over Van der Vorm Vastgoed Holding kan ik niet beoordelen of die concerngarantie echt iets voorstelt. Het pand wordt gebruikt door zorg- en welzijnsorganisaties. De kans bestaat dat zij in een volgende kabinetsperiode (TK-verkiezing 2017) te maken krijgen met financiële tegenvallers, maar ze zitten kennelijk al geconcentreerd en in het centrum van een grotere stad. Daar verwacht ik geen grote risico's. Ik ben alleen niet zo overtuigd van de "centrale ligging" van Lelystad en bijgevolg ook niet van de binnenkort aantrekkende vastgoedmarkt aldaar.
Dat het platform is opgericht door relatief jonge eigenaren hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het kwalitatief minder is. Van andere platformen zijn we het ons misschien minder bewust.
Wat mij wel stoort, is stap 2 bij de uitleg over investeren. "Na het investeren ontvangt u per kwartaal het behaalde rendement." Wat ontvang ik dan? Rendement is voor mij de opbrengst van iets in verhouding tot de kosten, oftewel een percentage. Je hebt overigens volgens mij ook affiniteit met iets, niet binnen iets.
pi_164604196
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 22:40 schreef Groepfunder het volgende:
Ik ben op CrowdEstate de volgende pitch aan het lezen:
https://www.crowdestate.nl/projecten/50-zorg-en-welzijn-de-schans

3 jaar tegen 5% met hypothecaire zekerheid klinkt natuurlijk verleidelijk. Nu zit ik op deze website te kijken en zie dat maarliefst 16 hypotheekverstrekkers in dit geval nog geen 2% rente zouden rekenen, dus waarom wordt de crowd 5% geboden? Als het is om de crowd te pleasen, waarom zou de rente in de pitch van Zalentencentrum Zuidwest Nederland dan 3% zijn bij een lening van 10 jaar en een hoger risico-profiel?
¤500,- vind ik een hoog investeringsbedrag (idem bij CCF). Het hypotheekrecht wordt niet gevestigd voor individuele investeerders, maar ten bate van de Stichting Hypothecaire Zekerheden Crowdestate. Niet duidelijk is hoe die stichting wordt gefinancierd. Ik vermoed via CrowdEstate. Het goede nieuws is dan dat CrowdEstate in haar verdienmodel niet volledig afhankelijk is van nieuwe gefinancierde hypotheken.
Zonder nadere informatie over Van der Vorm Vastgoed Holding kan ik niet beoordelen of die concerngarantie echt iets voorstelt. Het pand wordt gebruikt door zorg- en welzijnsorganisaties. De kans bestaat dat zij in een volgende kabinetsperiode (TK-verkiezing 2017) te maken krijgen met financiële tegenvallers, maar ze zitten kennelijk al geconcentreerd en in het centrum van een grotere stad. Daar verwacht ik geen grote risico's. Ik ben alleen niet zo overtuigd van de "centrale ligging" van Lelystad en bijgevolg ook niet van de binnenkort aantrekkende vastgoedmarkt aldaar.
Dat het platform is opgericht door relatief jonge eigenaren hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het kwalitatief minder is. Van andere platformen zijn we het ons misschien minder bewust.
Wat mij wel stoort, is stap 2 bij de uitleg over investeren. "Na het investeren ontvangt u per kwartaal het behaalde rendement." Wat ontvang ik dan? Rendement is voor mij de opbrengst van iets in verhouding tot de kosten, oftewel een percentage. Je hebt overigens volgens mij ook affiniteit met iets, niet binnen iets.
Op een of andere manier komt een en ander me bekend voor. Zijn ze eerder actief geweest onder een andere naam? Dat gefunde project Bad Berleburg hebben we volgens mij een keer besproken...
pi_164604573
De geboden stapeling van zekerheden sprekt me wel aan. De rente is wat laag maar het risico lijkt me dat ook. De hardheid van de concerngarantie kan ik niet beoordelen maar de hypothecaire zekerheid die geboden wordt, lijkt me goed (als ie ook echt geregeld wordt). Ik ga overwegen in te stappen, al vind ik de 500e minimum erg hoog.
pi_164604723
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 22:52 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Op een of andere manier komt een en ander me bekend voor. Zijn ze eerder actief geweest onder een andere naam? Dat gefunde project Bad Berleburg hebben we volgens mij een keer besproken...
Seniorencomplex Bad Berleburg? Die stond in 2015 in de Crowdfund Top 100. Ik kan hem hier niet terugvinden.
pi_164613106
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 22:40 schreef Groepfunder het volgende:

Nu zit ik op deze website te kijken en zie dat maar liefst 16 hypotheekverstrekkers in dit geval nog geen 2% rente zouden rekenen, dus waarom wordt de crowd 5% geboden?
Dit gaan over financiering van woningen, niet over verhuurobjecten/bedrijfspanden

quote:
Als het is om de crowd te pleasen, waarom zou de rente in de pitch van Zalentencentrum Zuidwest Nederland dan 3% zijn bij een lening van 10 jaar en een hoger risico-profiel?
In de pitch staat dat er normaal ongeveer 6-7% rente berekend zou moeten worden. omdat dit een maatschappelijk project is, is de rente maar 3%. Daarnaast slechts 2e hypotheekrecht.Volgens mij zou dit niet zo moeten werken (blijkt ook wel dat de crowd niet echt instapt). De bank heeft veel betere zekerheden en wellicht ook een hogere rente.

quote:
Wat mij wel stoort, is stap 2 bij de uitleg over investeren. "Na het investeren ontvangt u per kwartaal het behaalde rendement." Wat ontvang ik dan? Rendement is voor mij de opbrengst van iets in verhouding tot de kosten, oftewel een percentage. Je hebt overigens volgens mij ook affiniteit met iets, niet binnen iets.
In de pitch lees ik dat je het rendement maandelijks krijgt. Ook staat er een rekenvoorbeeld in de pitch. Op E 500 krijg je E 75 rente. Per maand dus E 2,08. Kosten zijn eenmalig 0,9% (=E4,50). Daarnaast nog iets met transactiekosten. Dit is me nog wat onduidelijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 17-08-2016 08:21:15 ]
  woensdag 17 augustus 2016 @ 07:37:48 #13
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_164613205
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 22:52 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Op een of andere manier komt een en ander me bekend voor. Zijn ze eerder actief geweest onder een andere naam? Dat gefunde project Bad Berleburg hebben we volgens mij een keer besproken...
Je bedoelt waarschijnlijk niet De Schans? https://www.voorjebuurt.nl/campaigns/deschans/
pi_164614100
De zekerheden bij SiG worden wel lekker snel geregeld; het project kastanjelaan is volgens mij ruim een week geleden volgeschreven en ik heb nu de hypotheekakte al binnen. Ik weet niet of alles klopt in de akte maar als het goed is let de notaris daar wel op.

Tot nu toe erg tevreden over de afhandeling van SiG. En ze benadrukken in hun laatste mailtjes dat ze iets aan het rentegat willen doen wat er is door het tijdstip van investeren en het ingaan van de rente en de betalingen.
pi_164614212
Waarom wordt er maar zo weinig geīnvesteerd via SiG? Huidige projecten 6, 6 en 3% pas gefund. Deze laatste loopt over 4 dagen al af.

pi_164614676
Er is weer een nieuw project op https://www.duurzaaminves(...)=wko-project-de-burg

Ziet iemand hier nog wat in? Punt wat ik wel zag is dat men voornemens is na 1 jaar te herfinancieren om zo de aflossing te doen, een beetje vrijblijvend.
pi_164614884
Voor mij is de ondergrens van 1000 euro te hoog. Voor dat bedrag breng ik liever meer spreiding aan.

Ik ben nog wel https://www.crowdestate.nl/projecten/50-zorg-en-welzijn-de-schans aan het overwegen. Iemand anders ook geīnteresseerd? Of juist niet?
pi_164614955
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 10:17 schreef tiara1977 het volgende:
Voor mij is de ondergrens van 1000 euro te hoog. Voor dat bedrag breng ik liever meer spreiding aan.

Ik ben nog wel https://www.crowdestate.nl/projecten/50-zorg-en-welzijn-de-schans aan het overwegen. Iemand anders ook geīnteresseerd? Of juist niet?
Ik heb me voorgeschreven vanwege de aantrekkelijke termijn van 3 jr.
pi_164614981
De bank wil pas instappen als het project af is (zodat er een onderpand is). Tot die tijd mag je voor 6% risico lopen. Daar bedank ik voor.
Het project van De Schans vind ik op zich goed, maar ik doe geen leningen met laag risico en lage rente. Conversie vind ik op zich wel interessant, maar zoals ik eerder al schreef: ik ga niet instappen om pas na een jaar te horen wat de conversievoorwaarden precies zijn.
pi_164615017
Aflossingsvrij project 12mnd tegen 7% op GvE staat weer even open: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14979
pi_164615026
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 10:21 schreef Benger het volgende:
De bank wil pas instappen als het project af is (zodat er een onderpand is). Tot die tijd mag je voor 6% risico lopen. Daar bedank ik voor.
Het project van De Schans vind ik op zich goed, maar ik doe geen leningen met laag risico en lage rente. Conversie vind ik op zich wel interessant, maar zoals ik eerder al schreef: ik ga niet instappen om pas na een jaar te horen wat de conversievoorwaarden precies zijn.
en aangezien je ook nog 0,7% kosten mag betalen ontvang je per ¤ 1000 maar ¤ 53 rente. En dat is voor zo'n risicovol project veel te weinig
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164615500
Op Brickfund staat ook weer een nieuw vastgoedproject.
pi_164615510
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 09:41 schreef djh77 het volgende:
Waarom wordt er maar zo weinig geīnvesteerd via SiG? Huidige projecten 6, 6 en 3% pas gefund. Deze laatste loopt over 4 dagen al af.

[ afbeelding ]
De interesse is er denk ik wel bij investeerders. Echter het uitblijven van investeringen kan te maken hebben met het feit dat mensen er niet in geīnteresseerd zijn om een toezegging te doen, en om vervolgens pas na 40 dagen te horen of het project wel of niet door gaat. Daardoor wacht iedereen tot het laatste moment met investeren.

Echter bij het project van 4 dagen, gaan de mensen de moeite niet nemen om in te tekenen omdat ze de kans groot achten dat het project niet door gaan. Als iedereen zonder naar het al gefunde percentage zijn investeringsbeslissing zou maken dan zouden deze projecten wel volkomen.

Het project op de Schoonbroodstraat heeft een fundingsgarantie dus die gaat sowieso door. Ik ben van plan om dat project mee te pakken echter wacht ik nog even met investeren want anders staat mijn geld meer dan 30 dagen niets te doen op een rekening van SiG.
pi_164615577
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 10:47 schreef Benger het volgende:
Op Brickfund staat ook weer een nieuw vastgoedproject.
Dat is meer wat voor de grote jongens:
pi_164615610
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 10:48 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

De interesse is er denk ik wel bij investeerders. Echter het uitblijven van investeringen kan te maken hebben met het feit dat mensen er niet in geīnteresseerd zijn om een toezegging te doen, en om vervolgens pas na 40 dagen te horen of het project wel of niet door gaat. Daardoor wacht iedereen tot het laatste moment met investeren.

Echter bij het project van 4 dagen, gaan de mensen de moeite niet nemen om in te tekenen omdat ze de kans groot achten dat het project niet door gaan. Als iedereen zonder naar het al gefunde percentage zijn investeringsbeslissing zou maken dan zouden deze projecten wel volkomen.

Het project op de Schoonbroodstraat heeft een fundingsgarantie dus die gaat sowieso door. Ik ben van plan om dat project mee te pakken echter wacht ik nog even met investeren want anders staat mijn geld meer dan 30 dagen niets te doen op een rekening van SiG.
Dat is wel iets dat je snel zouden kunnen aanpassen. Pas betalen als het project vol zit, dus werken met voorinschrijving.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')