abonnement Unibet Coolblue
  zondag 5 juni 2016 @ 00:33:32 #201
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_162754684
Klinkt niet best zeg...

Heb ze 4 jaar terug gezien, klonk het nog een stuk beter.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 5 juni 2016 @ 03:29:18 #202
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_162756613
Wat balen zeg dit allemaal. Rare dag. Uiteindelijk toch een paar leuke optredens vandaag.

Baal vooral omdat de vetste dag nu afvalt.
  zondag 5 juni 2016 @ 04:05:54 #203
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_162756794
-edit-

[ Bericht 49% gewijzigd door KingRadler op 05-06-2016 04:12:09 ]
  zondag 5 juni 2016 @ 04:17:48 #204
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_162756831
Ik heb het nog steeds niet zo ervaren dat de communicatie slecht was. Wel bijna alleen via internet gevolgd, maar daar kwam netjes elke keer een update.
En we wisten eerder van de Nederlandse nieuwssites dat het morgen niet door gaat, dan van Rock Am ring zelf. Moet ik wel zeggen dat ik de speech van Marek gemist heb.

Balen dat het zo af moet lopen, maar eerlijk gezegd ben ik wel helemaal klaar met de modder. We stonden beetje chill bij de Peppers en ik moest naar de wc. Was echt 20m ofzo, maar het werd een hele onderneming om heelhuids aan te komen.
Ik vraag me af of ze niet meer hadden kunnen doen om het terrein beter begaanbaar te maken. Hout snippers was een mogelijkheid die het beste zou werken, denk ik, maar is het mogelijk om zo veel van die zooi op het terrein te krijgen in zo'n korte tijd?

Het is gewoon jammer. Ik heb best een leuk en bijzonder weekend gehad met een paar aardige minpuntjes natuurlijk, maar het maakt het wel memorabel.
Ik kan me wel voorstellen dat je daar heel anders over denkt als je in een tentje hebt gelegen. Lijkt me verschrikkelijk.
Nu was hetff vies, maar thuis ff onder de douche en lekker in het warme bed :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zondag 5 juni 2016 @ 04:19:45 #205
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_162756837
Ik vond de Peppers trouwens meevallen. Ik had ze slechter verwacht na regelmatig negatieve berichten.

Ik ben er alleen Na een paar liedjes al snel klaar mee.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_162757098
Rock am Ring endet am zweiten Veranstaltungstag

Liebe Festivalbesucher,

Rock am Ring muss vorzeitig nach dem zweiten Veranstaltungstag beendet werden. Aufgrund der Unwetterwarnung für den Sonntag entzog die Verbandsgemeinde Mendig heute die Spielgenehmigung für den finalen Festivaltag am Sonntag. In Verantwortung für das Wohlergehen der Fans akzeptieren die Veranstalter diese Entscheidung. Am ersten Festivaltag waren mehr als 80 Besucher durch Blitzeinschläge zum Teil schwer verletzt und in Krankenhäuser eingeliefert worden. Aufgrund der Gefahrenlage bitten wir Euch, nach Beendigung der Auftritte die Heimreise bis spätestens Sonntagmittag, 12:00 Uhr anzutreten.

Wir bedauern die Entscheidung außerordentlich, bitten Euch jedoch um Verständnis für diese Notsituation, die den Unwettern geschuldet ist.
  zondag 5 juni 2016 @ 08:10:14 #207
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_162757291
Jezus wat een drama allemaal. Enkele jaren terug hadden we ook zo'n modder op de camping en dat gaat snel vervelen. Sowieso is dagen regen achter elkaar klote, op een gegeven moment is alles nat.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  Moderator zondag 5 juni 2016 @ 09:35:59 #208
332671 crew  indiaantje89
pi_162757665
Ik vind het bizar dat ze de media eerder op de hoogte brengen dan je eigen publiek. Want op festileaks stond het eerder dan op de RAR facebook zelf.

Maar dat was wel de druppel voor ons. Door deze slechte communicatie hebben wij door de onweer terug naar de tent moeten lopen door de dikke plassen heen wat gewoon gevaarlijk is. Zo ga je imo niet met je bezoekers om.En bij Tenacious D waren ze ook duidelijk te laat. Je hebt op de 2 grote podiums mooie schermen staan. Gebruik die dan ook. Maar mee de intro van Tenacious D was al ingestart, maar er kwam niemand op het podium. Dus ze wisten het wel dus. Want het onweer was er zo snel dat je eigenlijk geen kant op kon.

Ik vind het echt een mooi festival. Maar als je bedenkt dat er vorig jaar al gewonde zijn gevallen foor het onweer, vind ik dat ze erg laks zijn geweest. Op het festival had je ook vaak genoeg geen 3g, dus je kan niet continu facebook in de gaten houden.
  zondag 5 juni 2016 @ 10:09:42 #209
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_162758050
ik ben zelf nog nooit op Rock am Ring geweest.
Is de locatie nog altijd geweldig voor het festival of moeten ze toch maar eens kijken voor een
andere plaats.
  zondag 5 juni 2016 @ 10:32:35 #210
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_162758321
Geen 3G is de verkeerde provider. Had ik de eerste dag ook. Daarna ontdekte ik dat ik beter handmatig een provider kon kiezen had ik over iets 4G.

Dat bij Tenacious D was echt vaag inderdaad. Eerst Alles in gang zetten, maar uiteindelijk niet beginnen.
Ik vond alleen dat ze ons toen best redelijk op de hoogte hielden dit elke keer een update te geven.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Moderator zondag 5 juni 2016 @ 10:46:43 #211
332671 crew  indiaantje89
pi_162758543
Ik had met meerdere providers problemen helaas. Maar op zet aub gewoon wat lichtkranten weg en speel informatie op het scherm af. Soms kwam er zelfs informatie via filmpjes op facebook. Dat gaat nooit als je met tienduizende op het terrein zit.

Baal er echt van, want ondanks het weer was dag 1 siper tof. Amon Amarth, Tenacious D, Volbeat, Major Lazer, DCVDNS.. allemaal toppers.

Geluid in de tent was matig toen we bij Cane Hill waren.
  zondag 5 juni 2016 @ 12:17:47 #212
362731 Mormor
000503030154221
pi_162759888
Heb de infovoorziening ook als slecht ervaren. Ik had een oude mobiel bij me, dus geen internet. We moesten alles 2e hands van Duitsers vernemen. Zelfs beveiliging had geen idee wat er gebeurde.

Ik vraag me af of, gezien het feit dat de weersvoorspelling de hele week al slecht weer aan gaf voor dit weekend, ze niet meer voorzorgsmaatregelen hadden kunnen treffen. Ipv om half 2 op vrijdag nog houtsnippers strooien. Of zou het echt allemaal overmacht zijn..?

Ik had trouwens het idee dat er behoorlijk bezuinigd was op van alles. Sanitair was echt veel slechter dan de laatste keer dat ik er was op de Nürburgring. Te weinig toiletten per camping, koude douches etc. Beveiliging waren gewoon vrijwilligers met een hesje zonder communicatie onderling (oortje).
Better hang your dead palace than have a living home to lose.
  zondag 5 juni 2016 @ 12:34:01 #213
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_162760164
De communicatie was echt top. MITS je een telefoon in je handen had. Mijn vrouw had internet en de app. Daar waren om de 2 a 3 uur weerupdates. Wij wisten dus die storm voor tenacious d er aan kwam. Ja ze hadden dat ook wel op de schermen mogen tonen.

Maar waar het bij ons fout ging in de communicatie was bij de shuttlebussen op dag 1. 5 mensen gevraagd die allemaal een ander verhaal hadden waar en hoe laat de bussen gingen.

Wij gaan vandaag in de loop van de dag naar huis
  Moderator zondag 5 juni 2016 @ 12:53:39 #214
332671 crew  indiaantje89
pi_162760472
Het is imo niet de bedoeling dat ik 3 dagen lang continu bezorgd op mijn telefoon moet kijken. En die berichten die kwamen waar soms vrij ruim te nemen dat in een periode van 5 uur lang wel eens onweer voorbij kan komen.

En die storm bij Tenacious D had nooit die intro mogen beginnen terwijl er niets op het podium gebeurt. Daar had iemand moeten staan om iedereen uit de voorste vakken al te begeleiden. Ze waren gewoon te laat.

En gister middag ook. Festileaks had ons sneller op de hoogte gebracht van het niet doorgaan van het de festivaldag dan RAR zelf.
pi_162762957
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 12:53 schreef indiaantje89 het volgende:
Het is imo niet de bedoeling dat ik 3 dagen lang continu bezorgd op mijn telefoon moet kijken. En die berichten die kwamen waar soms vrij ruim te nemen dat in een periode van 5 uur lang wel eens onweer voorbij kan komen.

En die storm bij Tenacious D had nooit die intro mogen beginnen terwijl er niets op het podium gebeurt. Daar had iemand moeten staan om iedereen uit de voorste vakken al te begeleiden. Ze waren gewoon te laat.

En gister middag ook. Festileaks had ons sneller op de hoogte gebracht van het niet doorgaan van het de festivaldag dan RAR zelf.
Vergelijk het eens met Pinkpop met die storm, dat was echt prima geregeld. Maar ook een mooi voorbeeld, vrienden van me waren gisteren bij Flying Dutch. Ook daar onweer, programma werd stilgelegd en mensen werden verzocht op de hurken te gaan zitten ivm onweer en weg te blijven van stellages en dergelijke. Prima geregeld en iedereen volgde netjes de duidelijke instructies op. Daarna kon het weer doorgaan.

Nu was dit bij RAR wel heftiger en duurde het noodweer langer maar juist dan moet je goed communiceren. Verwijzen naar je mobiel vind ik not done op een festival waar veel mensen geen mobiel, een simpele oude mobiel zonder internet of een lege mobiel zitten. Info op lichtkranten, van medewerkers en van presentatoren op podia is dan noodzakelijk vind ik. En een duidelijk plan en dat dus goed communiceren naar je bezoekers.
  zondag 5 juni 2016 @ 15:24:43 #216
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_162763468
wat ik dus lees was communicatie heel slecht op festival. Dat zou toch niet mogen in tijd dat we leven met technologische ontwikkeling.
pi_162764110
Communicatie is altijd lastig met meerdere podia.

Op Pinkpop stond ik bij Arcade Fire toen de onweersbui losbarstte en nadat de band klaar was, was Eric Corton duidelijk op het hoofdpodium te horen. Op Flying Dutch waar alopio aan refereert heb je - als ik het snel bekijk - maar één podium. Vrijwel alle bezoekers krijgen een nieuwsupdate meteen mee.
Op Rock am Ring heb je vier podia, ik weet niet of het zoals bij Pinkpop is dat je eigenlijk niet om het hoofdpodium heen kan, maar als dat niet zo is, dan wordt het een stuk moeilijker om elke bezoeker te bereiken. Duitsers blijven ook langer op de camping dan we in Nederland gewend zijn, dus zijn social media de beste manier om een grote groep te bereiken.

Dat er geen houtsnippers waren, kan ik niet begrijpen. De week voor het festival werd het al duidelijk dat het een natte bende zou worden, dan kan je toch wel even wat houtsnippers bestellen? Misschien zijn we hier in Nederland gewoon erg verwend wat dat betreft.

Ik hoop dat jullie toch nog genoten hebben.. Wel balen dat veel bezoekers Black Sabbath nu nooit meer kunnen zien, die zullen volgend jaar vast niet terugkomen.
  zondag 5 juni 2016 @ 21:39:45 #218
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_162772145
Marek Lieberberg heeft meerdere keren op het podium gestaan vrijdag met status updates. Hij heeft zelf aangekondigd dat de laatste dag niet door ging. Ik vind dat die man een redelijke pluim verdient.

Dat van die houtsnippers snap ik ook niet helemaal. Maar we weten ook niet waarom dat niet genoeg gedaan is van te voren. Mag het niet van de eigenaar van het terrein of is het laksheid. Dat laatste is heel kwalijk, dat andere gewoon vervelend.

Overigens was ik zaterdag in een supermarkt in het dorp waar wij sliepen en heb ikff met wat mensen in die winkel staan praten. Die zeiden dat ze niet begrijpen waarom ze hier naar toe zijn gegaan aangezien het daar veel regent. Heeft met de omgeving te maken ofzo. Dat volgde ik niet helemaal.
Ze zeiden in ieder geval dat ze beter terug kunnen gaan naar de Ring aangezien het waarschijnlijk niet de laatste keer is dat het zo eindigt als ze hier blijven.
Geen idee in hoeverre het klopt, maar vond het wel opvallend.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_162772931
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 21:39 schreef Komakie het volgende:
Marek Lieberberg heeft meerdere keren op het podium gestaan vrijdag met status updates. Hij heeft zelf aangekondigd dat de laatste dag niet door ging. Ik vind dat die man een redelijke pluim verdient.

Dat van die houtsnippers snap ik ook niet helemaal. Maar we weten ook niet waarom dat niet genoeg gedaan is van te voren. Mag het niet van de eigenaar van het terrein of is het laksheid. Dat laatste is heel kwalijk, dat andere gewoon vervelend.

Overigens was ik zaterdag in een supermarkt in het dorp waar wij sliepen en heb ikff met wat mensen in die winkel staan praten. Die zeiden dat ze niet begrijpen waarom ze hier naar toe zijn gegaan aangezien het daar veel regent. Heeft met de omgeving te maken ofzo. Dat volgde ik niet helemaal.
Ze zeiden in ieder geval dat ze beter terug kunnen gaan naar de Ring aangezien het waarschijnlijk niet de laatste keer is dat het zo eindigt als ze hier blijven.
Geen idee in hoeverre het klopt, maar vond het wel opvallend.
Zou best kunnen. Ligt het in de buurt van bergen? Wolken lopen meestal leeg net voor de berg bijvoorbeeld. Zo zijn er nog wel meer natuurlijke verschijnselen die lokaal een heel ander 'klimaat' kunnen creëren.
  Moderator zondag 5 juni 2016 @ 22:05:21 #220
332671 crew  indiaantje89
pi_162773265
Van mij geen pluim. Net zoals vorig jaar en dit jaar weer stond hij pas op het podium toen het te laat was.

Dat we uren in de rij hebben gestaan zaterdag zonder geen informatie neem ik ze absoluut kwalijk. In die uren dat we er stonden hadden ze ons al terug moeten sturen en niet 5 minuten voordat de onweer daar aankomt. Wij zijn door de stromende regen in de onweer door plassen water moeten lopen om veilig in onze tent te komen. Ze hebben opnieuw (een dag nadat er 81 man gewond zijn geraakt) met onze levens gespeeld. Dat neem ik de organisatiecerg kwalijk.

Nauwelijks preventie, alleen maar reactie. Ik vind RAR echt een mooi festival, maar organisatorisch zijn de 2 jaar achter elkaar flink op hun bek gegaan. Zie ook de Facebook berichten, want ben echt niet de enige die dit vind. Ik zeg niet dat ik nooit meer naar RAR ga, maar heb wel behoorlijk vertrouwen in ze verloren. Buiten het onweer en modder/regen waten er veel dingen slecht geregeld op de camping.

Vorig jaar dacht ik nog aan kinderziektes van het nieuw terrein. Maar helaas bleek dat niet zo te zijn. Te weinig water, extreem smerige dixies,drukte bij de lidl, geen begeleiding waar je nog een tent kon neer zetten, overvolle rock 'n roll camping, slecht barpersoneel etc.

Ik wil niet als een zeiker over konen, maar het was echt niet goed geregeld.
  maandag 6 juni 2016 @ 00:01:35 #221
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_162778014
Volgens mij hebben ze altijd de camping behoorlijk losgelaten. Ook rond de ring was er veel wildcamperen en weinig toezicht.
Als ik er langsliep/loop ben ik altijd er niet te hoeven staan. Die gezelligheid is niet mijn ding
  Moderator maandag 6 juni 2016 @ 01:16:42 #222
332671 crew  indiaantje89
pi_162779508
Nou toch nog even een kort verslagje (beetje moe, dus vergeef me de spelling en grammatica fouten). Donderdag tegen de middag aangekomen bij het festival terrein, daar bleek het al een enorme rotzooi te zijn op de parkeer plaatsen. Wij hadden echt geluk, maar alles om ons heen reed al vast in het modder. Maar goed, wij stonden goed en konden dus door gaan. We stonden dit keer wat dichter bij de ingang van de camping dan vorig jaar, +/- een minuut of 20 lopen.

Daar kregen we al een beetje een vreemd voorgeval waaruit nu achter blijkt dat de organisatie slecht was. We waren nog niet eens bij de ingang, en toen werd er al naar ons polsbandje gevraagd (die we op dat moment nog niet hadden). Iedereen met polsbandje aan mocht doorlopen, maar wij moesten (met al onze camping spullen) een klein stukje omlopen om dat we geen polsbandje hadden. Nou ok, dus wij lopen om. Komen we door die hekken op exact hetzelfde pad uit waar we net niet doorgelaten werden. Erg vreemd, het omlopen had voor ons echt totaal geen nut, en voor de organisatie ook niet. Toen pas kwam je bij de poorten aan waarbij je de kaarten kon laten controleren. Di gebeurt in Duitsland nog gewoon met de hand en oog, en niet met een scanner. Ook werd het polsbandje niet voor je omgedaan, maar kreeg je die gewoon in de hand en moest je hem zelf maar omdoen en aantrekken.

Omdat het al later in de middag was geworden vroegen wij aan de medewerkers bij de poort waar er nog kampeerplaatsen zou moeten zijn, Echter niemand sprak Engels, ik kan een beetje gebrekkig Duits, maar uiteindelijk kwam het op neer dat niemand een flauw idee had. Nou ok wij dus maar doorgelopen. Eerst wat gedronken op de landingsbaan waar een paar kraampjes zaten. Daar stond 1 man bij 1 kraampje, die moest zowel inschenken/tappen als betalen en terugbetalen (want op RAR kennen ze ook nog geen munt systeem en gaat alles nog gewoon cash). Resultaat: hele lang wachtrijen bij de schaarse drank punten die op dat moment open waren aangezien het festival terrein niet open was. Toen we eindelijk aan de beurt waren was het ongeveer al 20 minuutjes verder. Tot overmaat van ramp bestelde een van ons nog een blikje energie drank die hij duidelijk in de koelkast zag staan. Die gast schenkt het in, en begint opeens overal om zich heen te zoeken.

Ze wisten dus niet wat de prijs was van dat blikje die ze inmiddels hadden ingeschonken. Uiteindelijk na 5 minuten had hij toch maar een portofoon erbij gepakt om te vragen wat nou de kosten waren van dat blikje (terwijl achter ons de rij steeds groter en groter begon te worden tot ergernis van de bezoekers). Uiteindelijk kwam hij er mee terug dat ze dit alleen verkopen met Wodka erin en dat we dus maar pech hadden (terwijl het al ingeschonken stond en al). Nouja best raar, maar we hadden allemaal best wat dorst. Dus bestelde maar wat colatjes en een paar bietjes. Dat tappen was ook echt een totale ramp, alles wat een biertapper niet moet doen deed hij wel, en vice versa. Maar goed ook dat neem je voor lief, want die jongen stond ook maar alleen. Het lijken kleine dingen maar achteraf gezien zijn dit factoren waaruit gewoon blijkt dat de organisatie niet goed is. Tijdens dit gebeuren kwam er ook nog een flinke bui al weer over ons heen met veel regen.

Maar goed vervolgens maar opzoek gegaan naar een plaats op de camping. Niemand kon ons vertellen waar we heen moesten. En van veel bezoekers spraken gaven al aan dat alles wel ver vol was. Toen zagen we ook al wel dat het camping terrein er beroerd bij lag, en dat we al in en onder de modder onze tent moesten opzetten. Uiteindelijk hebben we ergens een klein hoekje vinden waar we onze tent nog kwijt konden (mede door creatief verplaatsen van de linten die daar hingen, anders hadden we nu nog aan het zoeken geweest). Dus tentje maar opgezet en zijn we maar eigenlijk per direct gaan slapen, omdat we echt geen zin hadden naar dat geslenter om terug te gaan naar de landingsbaan door allerlei slik wegen.

Vrijdag:
Eenmaal wakker geworden bleek dat de camping al helemaal verkloot was door alle regen en die duizende bezoekers die daar continu op voorbij lopen. Ik had eigenlijk wel nog gehoopt op houtsnippers of loopplanken op de belangrijkste hoofdwegen op de camping, maar dat bleek (heel het weekend) tevergeefs. We zaten niet heel ver van de WC's vandaan (die ontzettend smerig waren), maar die kon je niet bereiken zonder door het modder te hoeven baggeren. Ook hadden we op de App gezien dat er tussen 17:00 en 21:00 wel buien zouden kunnen komen (in die 5 uur dus, lekker onduidelijk). Enfin, uiteindelijk maar naar het festival terrein gelopen.

Eenmaal aangekomen was het een gigantische puinzooi al op bepaalde gebieden van het festival terrein. Maar gelukkig was lang nog niet alles modder, dus we konden er best mee leven. Wel waren er nog (terwijl de bezoekers er liepen) nog bulldozers aan het werk om houtsnippers op het festival terrein te gooien, maar alles was al een gigantische zooi. Daar waren ze gewoon te laat mee. Maar goed bandjes tijd:

We zijn begonnen met We Came As Romans, het was nog niet heel druk dus we zijn maar in het eerste vak gegaan Niet helemaal mijn ding, maar de sfeer was goed, het was op dat moment droog, en het voorste vak was nog in goede status. Prima vermaakt tussen de Duitsers die helemaal al los gingen op hun Core bandje. Daarna Of Mice & Men wat een beetje hetzelfde wel was als We Came As Romans.

Toen weer blijven hangen voor Amon Amarth, echt een leuke show met goede podium aankleding. Er stonden 2 grote drakenkoppen waar rookmachines inzaten. Met benodigde pyro's, vuurwerk en gast optreden van Doro was het echt een heel vette show. Kon voorheen dat soort dingen niet echt waarderen, maar nu vond ik het echt een zeer goede show. Tijdens dit optreden was wel weer een bui boven onze hoofd losgebarsten. Dus het veld werd alleen maar slechter en slechter. Jammer, maar de mood zat er goed in na Amon Amarth, en heerste op dat moment nog een erg goede sfeer op het terrein.

Toen zijn we gaan kijken bij de Duitse rapband DCVDNS. Een of andere dude met een veel te grote jas, maar een zeer goede rapper. De Duitsers konden alles van begin tot eind mee rappen, en ik moet zeggen dat de flow van die gast erg goed was. Groot feest dus in het voorste vak. Toen weer doorgegaan naar Breaking Benjamin, geen geweldig optreden, maar toch leuk om gezien te hebben. Diary Of Janes was wel duidelijk het nummer waarvan ze het moeten hebben. Tijdens die set: opnieuw veel regen = nog slechter veld.

Wegens de vele regen en modder dus maar een kijkje gaan nemen in de tent bij Tesseract. We konden behoorlijk ver vooraan komen want het was niet echt druk. Maar het geluid was heel bagger in de tent (terwijl die op de 2 outdoor stage heel goed was). Geluid stond veel te hard, en de zanger was bijna niet te verstaan. Jammer maar door naar Disturbed. We konden nog prima in het 2e vak komen en daar was de sfeer opnieuw erg goed. Ten Thousand Fists was de intro plaat en de circle pis ontstonden er gelijk, leuk dus. We hebben ongeveer 3/4e van de set gezien, om door te gaan naar Puscifer

Het was totaal niet druk, en ze kwamen al gelijk binnen in een erg vreemde settings, met allerlei vage figuren in worsteloutfits, en een grote worstel ring op de achtergrond (waar ook in geworsteld werd, wat eigenlijk totaal geen toevoeging was aan de show. Maar muzikaal gezien was het gewoon erg goed, maar sfeer was er totaal niet. Puscifer moet imo ook niet op de grote open air stages willen staan. Het klopte gewoon niet, maar nogmaals was het muzikaal erg goed.

Toen begon het... we stonden in de 2e ring voor Tenacious D, er was opnieuw wat regen bijgevallen en het was nu al 1 grote slik bende geworden op het festival terrein. Maar goed ik was best verheugd om Tenacious D te zien. De intro was ingestart met de intro tune Carmina Burana, de lichten gingen ook duidelijk aan. Beginnen dus.... of toch niet. We zitten echt minute naar een leeg podium te kijken. In die tijd heb ik nog op mijn telefoon willen kijken maar internetten was (zoals wel vaker) op dat moment onmogelijk. We hebben echt zeker nog 5 minuten daar gestaan na die intro. Toen kwam er uit een speakertje die amper te verstaan was kwa volume dat er dus nu per direct onweer aan kwam en dus maar vlug terug naar de auto's/tenten. Hij had zijn zin nog niet afgemaakt of de eerst donderslag was er al.

We zijn maar snel de 2e ring uitgelopen om bij de metalen afzetting weg te blijven. We waren de ring maar net uit en we hoorde een gigantische klap achter ons die volgens mij echt ergens bij het hoofdpodium was ingeslagen vlak waarbij we zojuist stonden. De galm van zo'n inslag gaat echt wel door merg en been. Er stond ook gelijk een lichte paniek bij de festival bezoekers. Mensen gingen rennen, en alles liep maar door elkaar heen. Ook stond het op dat moment echt gigantisch te spoelen en ondertussen was het festival terrein echt een gigantische ramp.

We konden geen kant op, de auto's waren ongeveer 25 minuutjes lopen, en de camping ongeveer 40 minuutjes lopen dus dat was geen optie. Er waren een paar tenten op het terrein aanwezig (ook om te zitten en te eten), maar die waren ook al ontruimd. Uiteindelijk hebben we maar in de stromende regen tegen een houten kiosk gehurkt en maar gewoon gehoopt dat het goed kwam. Gelukkig zijn wij er goed uitgekomen, en toen pas zagen we hoe het terrein er uit zag. Pure chaos, er stroomde zelfs water op het terrein door de zware regenval.

Toen het droog was hebben we nog wat nagepraat met de groep. Iedereen was ok gelukkig, maar er zat wel schrik in. Al vrij snel daarna kreeg een van ons telefoon van het thuis front of het wel goed met ons ging, er waren dus blijkbaar weer gevonden gevallen. Maar toch uiteindelijk besloten om de festival dag af te maken. Tenacious D was daarna wel leuk, maar de zure nasmaak van de storm zat er nog flink in bij het publiek. Ondanks dat toch blijk om de "D" gezien te hebben. Pure comedy, en was misschien ook wel weer even luchtig na al die hectiek.

Volbeat speelde vrijwel daarna en zetten een prima show neer. Nieuwe nummers kwamen goed over, en de sfeer zat er nog redelijk in (maar niet zo uitgelaten als voor de storm). Maar goed het was toch leuk om die nog gezien te hebben, maar na een uurtje zijn we de tent ingegaan om bij Architects. Ook hier was het geluid weer opnieuw slecht, en zijn we maar terug Volbeat af gaan kijken.

Toen zijn we nog naar Major Lazer gegaan, het was een zware bevalling om bij stage 2 te komen door de hoeveelheid modder (je werd echt tot je schenen op geslokt in de modder). Maar goed, Diplo en kornuiten maakten er een groot feest van, langzaam aan kwam de sfeer van voor de storm er terug in. Dikke chapeau dus wel voor Major Lazer, dat hadden we op dat moment wel even nodig.

Daarna nog heel even bij One Ok Rock gekeken, maar ook hier was wederom het geluid weer slecht. En zijn we maar dus terug richting de tent gegaan. Drama! we hadden er ongeveer 45 minuten over gedaan om bij de tent te komen, helemaal nat en van boven tot beneden onder de modder. Het werd echte drap op de camping, en ook zwaar om het te belopen. Was gewoon een avontuur opzich (heb nu ook ontzettend spierpuin in mijn kuiten daardoor).

Aan de acts hebben we een erg leuke dag gehad, maar de storm en de gigantische modder had toch wel duidelijk impact op onze mood. Maar toch maar gaan slapen en op naar de volgende dag. Eenmaal wakker geworden was het mooi weer, vogeltjes fluiten en de lucht was mooi blauw. Helaas was de modder niet weg, en was het dus opnieuw een vervelend stuk lopen door de modder heen. Ik had gehoopt dat ze toch wel een paar "hoofdwegen" buiten de landingsbaan aangepakt zouden hebben, maar alles was nog in de zelfde staat als de avond ervoor (misschien nog wel slechter).

Bij de ingang van de poort hebben zeker een uur of 2,5 staan wachten om naar binnen te komen. We hebben geen informatie gekregen, en ook op Facebook/RAR site stond niet op wat er aan de hand was. De niet Duits sprekende beveiligers kon ook niemand wat vertellen wat er aan de hand was. Het enige wat ze zeiden (2,5 uur lang) is dat het op ieder moment open kon gaan. En wij maar wachten, wachten, wachten... zonnetje stond op onze bol. Opeens zien we voor ons allerlei mensen teruglopen... toen maar aan een Duitser gevraagd wat er aan de hand was.

Toen bleken we zo snel mogelijk terug te moeten naar de camping of naar de auto (maar de autosleutels had onze chauffeur nog in de tent liggen). Snel weer op Facebook gekeken en nog NIETS te zien op social media, alleen Festileaks had het al wel gemeld (wan ter was dus al een persconferentie geweest blijkbaar). Dus we moesten terug naar de tent. Onderweg hebben dus weer regen en flinke bliksem flitsen gehad (5 minuten nadat we begrepen hadden dat weg moesten, en dat na 2,5 uur bijna voor in de rij gestaan te hebben). Je mocht niet bij de kraampjes staan want dan werd je gewoon weg gestuurd, dus enige optie was dus echt terug naar die tent. Modder en dikke regenplassen is niet leuk, en zeker niet als het onweer boven je hoofd hangt terwijl je tot de schenen in het water/slik staat. Ook toen hebben we maar weer gehoopt dat je niets overkomt.

Dat was voor ons echt de trigger om in te pakken en naar huis te gaan. Als ze ons 2,5 uur zonder informatie in de rij laten staan om vervolgens je weg te sturen 5 minuten voor een onweersbui ben je imo echt onverantwoordelijk bezig. Op onze weg terug naar de tent vroeg zelfs de Polizei aan ons wat nu de status van het festival was, die gasten wisten dus ook van niets. De terug weg was ook een ramp (tussen de buien door) om al je spullen weer door die slik heen te krijgen.

Ik zeg niet dat ik nooit meer naar RAR ga, maar ik ben er echt nu wel even klaar mee. Normaal kan ik me prima verplaatsen in een organisator, maar nu zijn er opnieuw grote fouten gemaakt. Er zijn in 2 jaar tijd meer dan 100 gewonden gevallen op het terrein als je de nieuwsberichten moet geloven. Ik zeg niet dat RAR daar schuld aan heeft, maar ik verwacht echt wel een betere preventie en verbetert communicatie om dit in de toekomst echt te gaan voorkomen.

Dus;

Pluspunten:
- Leuke bands gezien
- Sfeer was prima voor de storm

Minpunten:
- Onprofessioneel gedrag van werkend personeel (geen Engels spreken op belangrijke communicatie punten, geen informatie hebben).
- De announcement speakers die er hangen waren totaal niet luid genoeg, en waren niet te horen als je niet dicht bij genoeg zat van die speakers (ze haalde 20 meter bereik niet eens, en ze waren ook alleen maar in het Duits).
- Het gebrek aan lichtkranten of andere informatieve borden waar nieuws op te volgen was.
- Te weinige WC's, en die waren smerig en slecht onderhouden, zeker bij de vrouwen stonden overal gigantische rijen
- Geen gebruik gemaakt van de schermen op het festival terrein zelf.
- Parkeerplaatsen was slecht geregeld
- Helaas wat mooie dingen mis moeten lopen.
pi_162779632
Wel n goed verhaal aan over gehouden!
pi_162780893
Geh, dat klinkt wel ernstig ja..
  maandag 6 juni 2016 @ 07:57:29 #225
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_162781039
Indiaantje89 mooie verslagje van Rar wat ik niet begrijp van de organisatie is. Heel Europa is al een tijdje van slag door het slechte weer, dat ze daar niet voorbereid op zijn. Zoals de ondergrond.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')