abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 juli 2016 @ 17:18:57 #101
165633 eriksd
The grand facade...
pi_163978454
Zo snel mogelijk aflossen zou ik zeggen. Minder risico en meer eigen geld bij aankoop van een volgend huis.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 24 juli 2016 @ 19:48:47 #102
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_163982276
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 17:18 schreef eriksd het volgende:
Zo snel mogelijk aflossen zou ik zeggen. Minder risico en meer eigen geld bij aankoop van een volgend huis.
Dat 2e argument gaat niet op. Geld dat je niet aflost maar op een andere manier beschikbaar houdt kun je ook in een volgend huis stoppen. En dat risico valt dan dus ook wel mee.

Wel kan je hypotheekrente door aflossing omlaag gaan, wat natuurlijk altijd gunstig is.
  zondag 24 juli 2016 @ 20:11:12 #103
165633 eriksd
The grand facade...
pi_163982792
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 19:48 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat 2e argument gaat niet op. Geld dat je niet aflost maar op een andere manier beschikbaar houdt kun je ook in een volgend huis stoppen. En dat risico valt dan dus ook wel mee.

Wel kan je hypotheekrente door aflossing omlaag gaan, wat natuurlijk altijd gunstig is.
Vereist aardig wat discipline om geld dat niet in stenen zit niet deels uit te geven.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_163982850
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:11 schreef eriksd het volgende:

[..]

Vereist aardig wat discipline om geld dat niet in stenen zit niet deels uit te geven.
En de vrh die het flink uitholt
  zondag 24 juli 2016 @ 20:16:48 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_163982953
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En de vrh die het flink uitholt
Dat, en in combinatie met HRA die steeds meer beperkt wordt.
In 2031 begint het gedonder met mensen die helemaal geen HRA meer krijgen, en in een huis wonen waar nog steeds een behoorlijke hypotheek op rust.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 juli 2016 @ 20:17:19 #106
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_163982972
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 17:17 schreef Itam het volgende:

[..]

Niet aflossen + alleen kijken naar de maandlasten vind ik het aller domste wat je kan doen. Stel dat, om wat voor reden dan ook, de woningmarkt weer onderuit gaat, kan je geen kant meer op en heb je schulden. Zeker als je niet in een grote stad -maar bijvoorbeeld in ZO Brabant- koopt.
Wie heeft het over niet aflossen? Ik doelde op de 50/50-hypotheken.
  zondag 24 juli 2016 @ 20:38:19 #107
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_163983551
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 17:17 schreef Itam het volgende:

[..]

Niet aflossen + alleen kijken naar de maandlasten vind ik het aller domste wat je kan doen. Stel dat, om wat voor reden dan ook, de woningmarkt weer onderuit gaat, kan je geen kant meer op en heb je schulden. Zeker als je niet in een grote stad -maar bijvoorbeeld in ZO Brabant- koopt.
Tuurlijk niet, je kunt toch gewoon blijven zitten waar je zit?
En waarom zou dat 'probleem' in Eindhoven groter zijn dan in Utrecht, om maar even een voorbeeld te noemen?
  zondag 24 juli 2016 @ 20:39:19 #108
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_163983591
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:11 schreef eriksd het volgende:

[..]

Vereist aardig wat discipline om geld dat niet in stenen zit niet deels uit te geven.
Nee joh, gewoon een vast bedrag opzij zetten iedere maand.
  zondag 24 juli 2016 @ 20:42:59 #109
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_163983718
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En de vrh die het flink uitholt
Dat is inderdaad wel een valide argument. Maar bijvoorbeeld zonnepanelen of een andere (duurzame) investering om je maandlasten omlaag te halen kan ook interessant zijn in plaats van aflossen van je hypotheek. Persoonlijk doe ik beide. En het leuke is, hoe lager je maandlasten worden, hoe meer je hieraan uit kunt geven :)
  zondag 24 juli 2016 @ 20:45:06 #110
165633 eriksd
The grand facade...
pi_163983769
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee joh, gewoon een vast bedrag opzij zetten iedere maand.
Hoeveel mensen lukt dat?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 24 juli 2016 @ 20:49:33 #111
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_163983911
quote:
15s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:45 schreef eriksd het volgende:

[..]

Hoeveel mensen lukt dat?
Geen idee. Kwestie van instellen in internetbanken en automatisch overboeken op de dag nadat je salaris gestort wordt, zo moeilijk is het niet.
pi_163989942
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:17 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Wie heeft het over niet aflossen? Ik doelde op de 50/50-hypotheken.
idd. excuus. Maar dan nog :)

quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, je kunt toch gewoon blijven zitten waar je zit?
En waarom zou dat 'probleem' in Eindhoven groter zijn dan in Utrecht, om maar even een voorbeeld te noemen?
Kunnen blijven zitten is inderdaad fijn, moeten blijven zitten daarentegen niet.

Dat is al een keer of wat uitgelegd in dit topic. Maar, nog een poging: mocht er (weer) sprake zijn van laagconjunctuur of iets wat daar op lijkt, dan worden plaatsen die minder populair zijn om te wonen harder getroffen dan plaatsen die populair(der) zijn, qua woningprijs :). En, in betere tijden geldt dat effect ook, maar dan tegenovergesteld.
  maandag 25 juli 2016 @ 00:50:01 #113
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_163990008
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 00:44 schreef Itam het volgende:

[..]

idd. excuus. Maar dan nog :)

[..]

Kunnen blijven zitten is inderdaad fijn, moeten blijven zitten daarentegen niet.
True. Gelukkig hoeven de meeste mensen niet te vertrekken als het even tegen zit.

quote:
Dat is al een keer of wat uitgelegd in dit topic. Maar, nog een poging: mocht er (weer) sprake zijn van laagconjunctuur of iets wat daar op lijkt, dan worden plaatsen die minder populair zijn om te wonen harder getroffen dan plaatsen die populair(der) zijn, qua woningprijs :). En, in betere tijden geldt dat effect ook, maar dan tegenovergesteld.
Uiteraard werkt dat niet even hard beide kanten op. Je kunt zelf begrijpen dat dat geen houdbare kaart is. Als de 3 of 4 grootste steden tijdens iedere dip minder zouden zakken en daarna weer meer zouden stijgen dan het gemiddelde ontstaat er vanzelf een onhoudbare situatie (waar we nu in Amsterdam m.i. ook wel aanbeland zijn).
pi_163993091
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 20:16 schreef Leandra het volgende:
Dat, en in combinatie met HRA die steeds meer beperkt wordt.
In 2031 begint het gedonder met mensen die helemaal geen HRA meer krijgen, en in een huis wonen waar nog steeds een behoorlijke hypotheek op rust.
Je ziet nu al de voortekenen op diverse hypothekenfora: mensen met een spaarhypotheek die zien dat door de huidige lage rente en de afgeroomde inleg (kosten t.b.v. diverse dienstverleners, risico op overlijden) hun spaartegoed slechts mondjesmaat toeneemt en dientengevolge een forse premiestijging bij de nieuwe RVP.

Dan bedenken ze dat ze die premie-inleg ook (hadden) kunnen gebruiken om de schuld af te lossen en is de vraag: kunnen we het opgebouwde tegoed gebruiken om af te lossen en switchen naar een annuïtaire aflosvorm? En dan begint het gelazer want de polis is verpand....etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-07-2016 12:04:58 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 juli 2016 @ 09:52:43 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_163993559
Ja, en als de polis verpand is (zelfs bij dezelfde hypotheekbank) dan doen ze nog wel eens dwars als het voor de einddatum gebruikt wordt om af te lossen, ook bij verkoop.
Wat volgens de prognoses natuurlijk nooit een probleem zou zijn geweest, want woningen zouden natuurlijk altijd meer waard worden, maar als je die polis nodig hebt omdat je huis onderwater staat kan het zomaar zijn dat je eerst nog een lening moet regelen omdat ze de polis pas willen vrijgeven als de hypotheek volledig afgelost is.

Ik was al heel zeker dat ik een volledige annuïteiten hypotheek wilde, maar met het gezeur wat wij hebben gehad om het beleggingsdeel van de hypotheek van mijn man te gebruiken bij verkoop van de woning was ik daar helemaal zeker van, wat een idioterie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_163995692
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 17:17 schreef Itam het volgende:
Niet aflossen + alleen kijken naar de maandlasten vind ik het aller domste wat je kan doen. Stel dat, om wat voor reden dan ook, de woningmarkt weer onderuit gaat, kan je geen kant meer op en heb je schulden.
Toch frappant, jarenlang is aan huizenkopers geadviseerd: "neem een zo hoog mogelijke, aflossingsvrije hypotheek, dan heb je zo veel mogelijk HRA"

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-07-2016 21:22:15 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163995734
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 09:52 schreef Leandra het volgende:
Ja, en als de polis verpand is (zelfs bij dezelfde hypotheekbank) dan doen ze nog wel eens dwars als het voor de einddatum gebruikt wordt om af te lossen, ook bij verkoop.
Wat volgens de prognoses natuurlijk nooit een probleem zou zijn geweest, want woningen zouden natuurlijk altijd meer waard worden, maar als je die polis nodig hebt omdat je huis onderwater staat kan het zomaar zijn dat je eerst nog een lening moet regelen omdat ze de polis pas willen vrijgeven als de hypotheek volledig afgelost is.

Ik was al heel zeker dat ik een volledige annuïteiten hypotheek wilde, maar met het gezeur wat wij hebben gehad om het beleggingsdeel van de hypotheek van mijn man te gebruiken bij verkoop van de woning was ik daar helemaal zeker van, wat een idioterie.
Al die polissen zijn ook goudmijntjes voor diegenen die ze verkopen of in beheer houden. Ieder jaar vangen ze hun provsie terwijl ze er geen donder voor hoeven te doen. Heb je er een paar honderd...maal een 100 ¤ provisie..tel uit je vaste inkomsten door die dingen in stand te houden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 juli 2016 @ 12:29:11 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_163996165
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Toch frappant, jarenlang is aan huizenkopers geadviseerd "neem een zo hoog mogelijke, aflossingsvrije hypotheek, dan heb je zo veel mogelijk HRA"
Wat ik nog steeds niet snap, en zeker niet sinds de wet Hillen, want ¤ 1.000 betalen en ¤ 500 terugkrijgen zie ik op geen enkele manier voordeliger dan ¤ 600 betalen en ¤ 300 terugkrijgen.
Maar misschien kan ik gewoon niet rekenen, dat kan ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_163997284
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:29 schreef Leandra het volgende:
Wat ik nog steeds niet snap, en zeker niet sinds de wet Hillen, want ¤ 1.000 betalen en ¤ 500 terugkrijgen zie ik op geen enkele manier voordeliger dan ¤ 600 betalen en ¤ 300 terugkrijgen.
Maar misschien kan ik gewoon niet rekenen, dat kan ook.
Jawel hoor, je kan prima rekenen. Maar een hypotheekadviseur laat je alleen het tweede deel van de berekening zien: wilt u ¤500 of wilt u ¤300 terugvangen? Dat je eerst het dubbele aan de hypotheeknemer moet afdragen, blijkt pas nadat je alles ondertekend hebt en de eerste automatische renteafschrijving binnenrolt. Dan is de hypotheekadviseur al uit beeld.......met z'n provisie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 juli 2016 @ 13:42:02 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_163997727
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Jawel hoor, je kan prima rekenen. Maar een hypotheekadviseur laat je alleen het tweede deel van de berekening zien: wilt u ¤500 of wilt u ¤300 terugvangen? Dat je eerst het dubbele aan de hypotheeknemer moet afdragen, blijkt pas nadat je alles ondertekend hebt en de eerste automatische renteafschrijving binnenrolt. Dan is de hypotheekadviseur al uit beeld.......met z'n provisie.
Moet ik eerlijk zeggen dat onze hypotheekadviseur het in 2013 (en wij konden dus nog aflossingsvrij meenemen) helemaal geweldig vond dat ik op het pad van volledig annuïtair zat, en daar ook niet van af te brengen was. Niet dat hij daar echt een poging toe gedaan heeft, maar de andere opties hadden gewoon een fink stuk restschuld, en gezien bij ons de HRA beperkt wordt in 2031, en er sprake is van pensioen ergens in 2033/2034 (of whatever ze met de pensioendatum gaan doen), wilde ik het gros van de hypotheek dan kwijt zijn.
Een van de hypotheekdelen is in 2031 sowieso volledig afgelost, een ander deel door extra aflossingen ook, dus dan blijft het deel over dat in 2013 de helft was, maar die is ook volledig annuïtair, dus zonder extra aflossingen is dat dan nog iets meer dan de helft van dat deel.

Maar goed, als ze met een fatsoenlijk voorstel tot rentemiddeling komen deze zomer dan pak ik dat lekker, zet het voor 20 jaar vast en los alles binnen die 20 jaar af door de oude bruto bedragen te blijven hanteren, dan zijn we ongeveer hypotheekvrij met de pensioendatum.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 juli 2016 @ 18:35:41 #121
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_164003683
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 16:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is mijn punt een beetje: een hoge prijs is an sich niet zo belangrijk (zolang je het kan betalen, natuurlijk). Kijk:
Personen A en B hebben beide EUR 400.000 te besteden voor een woning. Persoon A koopt een appartement in Amsterdam voor 4 ton. Persoon B zegt 'ik ben niet gek, ik ga geen 4 ton uitgeven voor een schoenendoos in de stad" en koopt voor 4 ton een vrijstaande woning in een uithoek. Na 5 jaar verkopen A en B beide hun huis weer. Persoon A verkoop z'n appartement voor 525k, persoon B verkoopt, na lange tijd, z'n huis voor minder dan dat hij ervoor betaald heeft.

Wie is er dan gek? De persoon die maar liefst 4 ton betaalde voor een schoenendoos?
Hangt af van de prijs die je voor woongenot rekent...
pi_164006216
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 00:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]

True. Gelukkig hoeven de meeste mensen niet te vertrekken als het even tegen zit.

[..]
Hele vinexwijken zitten vol met mensen die elkaar niet kunnen luchten of zien, maar bij elkaar blijven omdat ze de restschuld niet kunnen leien.

quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 00:50 schreef leolinedance het volgende:
Uiteraard werkt dat niet even hard beide kanten op. Je kunt zelf begrijpen dat dat geen houdbare kaart is. Als de 3 of 4 grootste steden tijdens iedere dip minder zouden zakken en daarna weer meer zouden stijgen dan het gemiddelde ontstaat er vanzelf een onhoudbare situatie (waar we nu in Amsterdam m.i. ook wel aanbeland zijn).
Blijkbaar werkt het wel beide kanten uit en nee, ik begrijp er eerlijk gezegd geen zak van dat het geen houdbare kaart zou zijn. Er zijn zoveel variabelen die van invloed zijn op de (markt)werking van de woningmarkt, dat stellen dat het een onhoudbare kaart is in Amsterdam, net zoveel valse lucht bevat als als de door jou vermeende overwaardering.

Absurd, bizar & soms oneerlijk daarentegen: jazeker. Ik vind het ook compleet van de pot gerukt wat mensen over hebben voor een appartement(je) in Amsterdam, het zegt echter niks over hoe de markt zich zal ontwikkelen. Ik ben trouwens wel héél erg blij dat ik er woon (in een appartement dat na aanschaf, 3 jaar geleden, verdubbeld is in waarde :')) en niet in ZO brabant. Iets zegt me dat dat voor jou andersom geldt *)
pi_164007346
quote:
3s.gif Op maandag 25 juli 2016 18:35 schreef pfaf het volgende:

[..]

Hangt af van de prijs die je voor woongenot rekent...
Als je niet in de stad wil wonen moet je daar vooral geen huis kopen natuurlijk. Zoiets schreef ik eerder al.
  dinsdag 26 juli 2016 @ 00:17:03 #124
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_164012621
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:22 schreef Itam het volgende:

[..]

Hele vinexwijken zitten vol met mensen die elkaar niet kunnen luchten of zien, maar bij elkaar blijven omdat ze de restschuld niet kunnen leien.

Die mensen zullen er ongetwijfeld zijn. Maar er zijn er ook zat die prima zitten waar ze zitten.

quote:
Blijkbaar werkt het wel beide kanten uit en nee, ik begrijp er eerlijk gezegd geen zak van dat het geen houdbare kaart zou zijn. Er zijn zoveel variabelen die van invloed zijn op de (markt)werking van de woningmarkt, dat stellen dat het een onhoudbare kaart is in Amsterdam, net zoveel valse lucht bevat als als de door jou vermeende overwaardering.
Als woningen niet meer betaalbaar zijn voor de doelgroep barst de bubble vanzelf. Als je denkt dat in Amsterdam de woningwaarde tijdens iedere dip 10% kan dalen om vervolgens weer met 20% te stijgen (bijvoorbeeld), keer op keer, snap je het mijns inziens niet echt.

quote:
Absurd, bizar & soms oneerlijk daarentegen: jazeker. Ik vind het ook compleet van de pot gerukt wat mensen over hebben voor een appartement(je) in Amsterdam, het zegt echter niks over hoe de markt zich zal ontwikkelen.
Oneerlijk vind ik het zeker niet, het is een markt van vraag en aanbod. Ik ben ondernemer, als ik mijn producten morgen voor het dubbele kan verkopen doe ik het ook.

quote:
Ik ben trouwens wel héél erg blij dat ik er woon (in een appartement dat na aanschaf, 3 jaar geleden, verdubbeld is in waarde :')) en niet in ZO brabant.
Waarom dat vergelijk met uitgerekend ZO Brabant? Omdat ik daar nu toevallig woon?
Ik heb niks tegen de stad Amsterdam hoor, mocht je dat soms denken.

quote:
Iets zegt me dat dat voor jou andersom geldt *)
Hoe kom je hier nu bij?
pi_164015294
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 00:17 schreef leolinedance het volgende:

Als woningen niet meer betaalbaar zijn voor de doelgroep barst de bubble vanzelf. Als je denkt dat in Amsterdam de woningwaarde tijdens iedere dip 10% kan dalen om vervolgens weer met 20% te stijgen (bijvoorbeeld), keer op keer, snap je het mijns inziens niet echt.

Wat er eerder gebeurt is dat de doelgroep opschuift, i.e. gentrificatie. Wonen in Amsterdam wordt steeds meer voor de welgestelden.

Dat is natuurlijk niet per se een goede ontwikkeling, maar dat terzijde.
  dinsdag 26 juli 2016 @ 09:56:54 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164015658
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 09:29 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Wat er eerder gebeurt is dat de doelgroep opschuift, i.e. gentrificatie. Wonen in Amsterdam wordt steeds meer voor de welgestelden.

Dat is natuurlijk niet per se een goede ontwikkeling, maar dat terzijde.
Zo gaat dat nou eenmaal met grote steden, er wordt iedere keer weer een nieuwe buitenwijk aan de rand gebouwd, en tegen de tijd dat die arbeiderswijk interessant begint te worden voor degenen die wel kunnen kopen, en de binnenstad helemaal onbetaalbaar is geworden schuift dat weer op.

Het is niet dat Amsterdam daar uniek in is, probeer in Londen, Berlijn of Parijs in de binnenstad maar eens een betaalbare woning te vinden.
Overigens geldt hetzelfde al voor steden als Amersfoort, de oude arbeiderswijken beginnen steeds meer yuppen te trekken, waardoor de koopwoningen duurder worden en de huurwoningen voor de verhuurder interessant worden om te verkopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164015882
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 09:53 schreef leolinedance het volgende:
WTF ik kwam dus deze tegen:

http://www.funda.nl/koop/(...)staringstraat-16-hs/

Eur 409.000,- voor een schoenendoos van 73 m2

En dan nog iedere maand 53 euro VvE kosten dokken.
En nog een parkeervergunning van zeker 30 euro per maand.

Het ligt nog niet eens echt in het centrum van Amsterdam.

Mensen zijn toch helemaal gestoord geworden dat ze zo'n bedragen durven vragen betalen :') _O-
5000 per m2 is nu heel normaal in die buurt. Wel eigen grond en een tuin, wat bijzonder is in binnen de ring. Sommige buurten net buiten het centrum kunnen duurder zijn dat sommige plekken in het centrum. Het record wat ik zag was 8000 per m2 voor een bovenwoning.

Jij denkt gestoord, toch? Ik denk, Amsterdam is een internationale stad waar het internationale kapitaalverkeer af en toe landt. Ik praat hier over steenrijke Chinezen, Russen, Arabieren en Amerikanen. Of wat dacht je van steenrijke Indiers? Het aantal miljonairs en miljardairs wereldwijd stijgt gewoon (ook in Nederland), en die zitten graag in vastgoed. Aangezien Amsterdam als een van de meest leefbare steden te boek staat, is het niet vreemd dat die steenrijke lui cash wat pandjes opkopen. Voor ons zijn dit hoge bedragen, voor hen wisselgeld.

Voorbeeld: een Rus heeft onlangs 30 appartementen in Osdorp cash afgetikt. Bam.

Een huis binnen de ring in Amsterdam mag dan wel onbereikbaar zijn geworden voor de gemiddelde Nederlander, die uiteraard steen en been klaagt, voor de gemiddelde rijkaard die internationaal leeft zijn huizen in Amsterdam goedkoop.
pi_164015887
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 09:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zo gaat dat nou eenmaal met grote steden, er wordt iedere keer weer een nieuwe buitenwijk aan de rand gebouwd, en tegen de tijd dat die arbeiderswijk interessant begint te worden voor degenen die wel kunnen kopen, en de binnenstad helemaal onbetaalbaar is geworden schuift dat weer op.

Het is niet dat Amsterdam daar uniek in is, probeer in Londen, Berlijn of Parijs in de binnenstad maar eens een betaalbare woning te vinden.
Overigens geldt hetzelfde al voor steden als Amersfoort, de oude arbeiderswijken beginnen steeds meer yuppen te trekken, waardoor de koopwoningen duurder worden en de huurwoningen voor de verhuurder interessant worden om te verkopen.
Uiteraard is dat niet een fenomeen dat uniek is voor Amsterdam. Alleen binnen Nederland neemt het nergens zulke extreme vormen aan (je moet dus al minstens EUR 50k bruto verdienen wil je iets van een koopwoning kunnen betalen in veel delen van Amsterdam). Dat gaat natuurlijk alleen maar erger worden.
  dinsdag 26 juli 2016 @ 10:20:56 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164015977
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 10:14 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Uiteraard is dat niet een fenomeen dat uniek is voor Amsterdam. Alleen binnen Nederland neemt het nergens zulke extreme vormen aan (je moet dus al minstens EUR 50k bruto verdienen wil je iets van een koopwoning kunnen betalen in veel delen van Amsterdam). Dat gaat natuurlijk alleen maar erger worden.
Dan moet je dus in delen van Amsterdam zoeken waar je met zo'n inkomen nog wel een koopwoning kunt vinden.

In Laren (nh) vind je ook nagenoeg niets meer onder de 2 ton, dus als je je dat niet kunt permitteren is Laren (nh) misschien niet bereikbaar voor jou.
Laren (gld) nog wel, maar niet dat je dan veel keuze hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164016229
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 10:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan moet je dus in delen van Amsterdam zoeken waar je met zo'n inkomen nog wel een koopwoning kunt vinden.

In Laren (nh) vind je ook nagenoeg niets meer onder de 2 ton, dus als je je dat niet kunt permitteren is Laren (nh) misschien niet bereikbaar voor jou.
Laren (gld) nog wel, maar niet dat je dan veel keuze hebt.
Dat is toch precies het punt dat ik maak? De doelgroep schuift op.
pi_164022087
Verkoop toch die woning als je weg wilt. Nog extra geld willen aftroggelen terwijl je al zoveel winst hebt.... En andersom dan waarschijnlijk klagen als de woningen zo duur geworden zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 26 juli 2016 @ 15:45:28 #132
400386 Eleiko
Eindbaas
pi_164022834
Waarom is er in Amsterdam zoveel meer sociale huur (57% hoorde ik vanmorgen) dan in de rest van Nederland?
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_164022925
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 15:45 schreef Eleiko het volgende:
Waarom is er in Amsterdam zoveel meer sociale huur (57% hoorde ik vanmorgen) dan in de rest van Nederland?
PvdA, sinds 1946.
pi_164026811
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 00:17 schreef leolinedance het volgende:

Als woningen niet meer betaalbaar zijn voor de doelgroep barst de bubble vanzelf. Als je denkt dat in Amsterdam de woningwaarde tijdens iedere dip 10% kan dalen om vervolgens weer met 20% te stijgen (bijvoorbeeld), keer op keer, snap je het mijns inziens niet echt.
Dan is het de doelgroep dus niet meer, je argument gaat niet op imo. Dat iets minder zakt bij een dip en harder stijgt in goede tijden, ten opzichte van de rest lijkt me (vooral) een kwestie van vraag en aanbod, ook in de slechte tijden, ik ontleed daar niet meteen een bubbel situatie uit. Het klopt trouwens dat ik er niks van snap, anders had ik wel in het vastgoed gezeten :Y .

quote:
Oneerlijk vind ik het zeker niet, het is een markt van vraag en aanbod. Ik ben ondernemer, als ik mijn producten morgen voor het dubbele kan verkopen doe ik het ook.
Veel te kort door de bocht. Makelaars spelen elkaar appartementjes toe, waarbij zowel koper als verkoper er dikwijls bekaaid vanaf komen. Zonder aankoopmakelaar ben je bv echt kansloos voor de 'pareltjes'. En ze vragen rustig een vermogen voor toegang, denk niet dat die doekoes niet onderling verdeeld worden. Oneerlijk.

En in zijn algemeen vind ik dat er structureel te weinig gebouwd wordt in Nederland en specifiek de grote steden waar het goed gaat, wat heel veel mensen tekort doet in hun woongenot. Ook oneerlijk

quote:
Waarom dat vergelijk met uitgerekend ZO Brabant? Omdat ik daar nu toevallig woon?
Ja.
quote:
Hoe kom je hier nu bij?
Omdat je je tamelijk denigrerend uitlaat over wonen in Amsterdam.
pi_164026894
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 15:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

PvdA, sinds 1946.
Nee, die daarvoor. De SDAP.
  dinsdag 26 juli 2016 @ 19:51:33 #136
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_164028500
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 18:50 schreef Itam het volgende:

Omdat je je tamelijk denigrerend uitlaat over wonen in Amsterdam.
De huizenprijzen vind ik extreem hoog. Als dat al denigrerend is...
  dinsdag 26 juli 2016 @ 19:56:32 #137
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_164028638
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 09:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zo gaat dat nou eenmaal met grote steden, er wordt iedere keer weer een nieuwe buitenwijk aan de rand gebouwd, en tegen de tijd dat die arbeiderswijk interessant begint te worden voor degenen die wel kunnen kopen, en de binnenstad helemaal onbetaalbaar is geworden schuift dat weer op.

Het is niet dat Amsterdam daar uniek in is, probeer in Londen, Berlijn of Parijs in de binnenstad maar eens een betaalbare woning te vinden.
Overigens geldt hetzelfde al voor steden als Amersfoort, de oude arbeiderswijken beginnen steeds meer yuppen te trekken, waardoor de koopwoningen duurder worden en de huurwoningen voor de verhuurder interessant worden om te verkopen.
Je ziet eigenlijk een soort vacuüm ontstaan tussen de stadskern en de laatste vinexwijken, enerzijds zie je een vlucht van de welgestelde naar de binnenstad anderzijds zie je een grote animo voor nieuwbouw in de meest recente vinexwijken. In de troosteloze jaren 70-90 wijken wil niemand meer wonen.
pi_164029412
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:51 schreef leolinedance het volgende:

[..]

De huizenprijzen vind ik extreem hoog. Als dat al denigrerend is...
Een hok of schoenendoos, zoals je het noemt, is de standaard in Amsterdam. Genoeg gezinnen die wonen op 60-80m2. Dat jij het niet ziet zitten om zo te wonen, maakt het niet meteen nodig om het op die manier te typeren/framen :)
  dinsdag 26 juli 2016 @ 20:56:32 #139
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_164030475
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 20:26 schreef Itam het volgende:

[..]

Een hok of schoenendoos, zoals je het noemt, is de standaard in Amsterdam. Genoeg gezinnen die wonen op 60-80m2. Dat jij het niet ziet zitten om zo te wonen, maakt het niet meteen nodig om het op die manier te typeren/framen :)
Dat heeft totaal niets met Amsterdam te maken.
pi_164031219
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 20:56 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat heeft totaal niets met Amsterdam te maken.
In dit topic totaal alles, zie titel.
  zondag 4 september 2016 @ 12:11:48 #141
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165076851
¤ 62.000,- voor 9 m2 :o

http://www.metronieuws.nl(...)koop-voor-62000-euro

Bijna ¤ 7000,- per m2 _O- Geen eigen keuken, geen badkamer

De markt daar is weer helemaal verziekt.
  zondag 4 september 2016 @ 12:23:53 #142
165633 eriksd
The grand facade...
pi_165077101
Ach, zijn nog genoeg huizen van 100-120m2 voor rond de 5/6 ton. Het valt wel mee allemaal, als je maar een beetje kapitaal hebt. Voor mensen met een modaal inkomen is het lastiger.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_165077536
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 12:11 schreef leolinedance het volgende:
¤ 62.000,- voor 9 m2 :o

http://www.metronieuws.nl(...)koop-voor-62000-euro

Bijna ¤ 7000,- per m2 _O- Geen eigen keuken, geen badkamer

De markt daar is weer helemaal verziekt.
Mja maar als je kind 500 per maand aan kamerhuur betaalt en 5 jaar over z'n studie doet, ben je de helft al kwijt aan huur. Kan je het net zo goed kopen :P
  zondag 4 september 2016 @ 12:44:32 #144
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_165077579
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 12:42 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Mja maar als je kind 500 per maand aan kamerhuur betaalt en 5 jaar over z'n studie doet, ben je de helft al kwijt aan huur. Kan je het net zo goed kopen :P
500 euro pm is toch hopelijk niet een realistische huurprijs van een studentenkamer?
pi_165077668
quote:
11s.gif Op zondag 4 september 2016 12:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

500 euro pm is toch hopelijk niet een realistische huurprijs van een studentenkamer?
http://www.nu.nl/geldzake(...)m-kost-493-euro.html

En dat was 2013, dus het gemiddelde zal inmiddels ruim boven de 500 liggen. Nou zal de gemiddelde oppervlakte ook wel wat hoger liggen, dus 500 euro voor 9m2 kan best :P
  zondag 4 september 2016 @ 13:01:20 #146
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_165078009
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 12:48 schreef The_Temp het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/geldzake(...)m-kost-493-euro.html

En dat was 2013, dus het gemiddelde zal inmiddels ruim boven de 500 liggen. Nou zal de gemiddelde oppervlakte ook wel wat hoger liggen, dus 500 euro voor 9m2 kan best :P
Godskolere.
pi_165085919
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 12:42 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Mja maar als je kind 500 per maand aan kamerhuur betaalt en 5 jaar over z'n studie doet, ben je de helft al kwijt aan huur. Kan je het net zo goed kopen :P
Vergeet in de rekensom niet de servicekosten mee te nemen. De genoemde huurprijzen voor kamers zijn meestal inclusief servicekosten, de koopprijs exclusief. Dat geeft al een aardige verschuiven in de vergelijking.
pi_165088998
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 18:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Vergeet in de rekensom niet de servicekosten mee te nemen. De genoemde huurprijzen voor kamers zijn meestal inclusief servicekosten, de koopprijs exclusief. Dat geeft al een aardige verschuiven in de vergelijking.
Zeker, da's waar natuurlijk. Plus kosten voor de aankoop, gemeentebelastingen etcetera. Maar dan nog moeten de huizenprijzen best zakken, wil je slechter af zijn dan met 30.000 euro aan huur betalen.

Zo zie je maar hoe het elkaar opstuwt allemaal.
  zondag 4 september 2016 @ 21:49:44 #149
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_165092974
Even wat dingen:
- net buiten de ring, daar wordt de komende jaren erg veel gebouwd (zgn ringzone), dat kan twee kanten op gaan: super hip en booming, of een overload aan aanbod. Zoek daar je strategie in.
- De gemeente Amsterdam zet in op voornamelijk middeldure huur, zeg 700 - 1200 ¤, 40 - 80 m2. Bepaal daarin hoe dit staat in relatie tot je eigen huis.
- Onderzoek hoe je buurt in opkomst is irt andere wijken. Zie je de vage winkeltjes wijzigen in koffietentjes? Dan zit je goed :)

Daarin is de ontwikkelvisie van de stad, de zgn Koers 2025 misschien wel interessant
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_165094680
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 20:07 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Zeker, da's waar natuurlijk. Plus kosten voor de aankoop, gemeentebelastingen etcetera. Maar dan nog moeten de huizenprijzen best zakken, wil je slechter af zijn dan met 30.000 euro aan huur betalen.

Zo zie je maar hoe het elkaar opstuwt allemaal.
Google eens op koopstudio ervaringen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')