abonnement Unibet Coolblue
pi_157327148
Met Wiskunde B mag ik niet eens een rekenmachine gebruiken. :) Terecht, wat mij betreft. Als Wis B'er zou je toch wel moeten kunnen hoofdrekenen.
pi_157327251
Ik vind het gewoon kut om mijn energie te moeten verspillen aan het optellen van rijtjes getallen.
pi_157327271
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:32 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Vorige keer dat ik een tentamen had waarbij ik er een nodig had was in maart ofzo, die ben ik toch allang weer kwijtgeraakt :$
Koop altijd die dingetjes van 4 euro.
Ik koop de simpelste 'wetenschappelijke' rekenmachientjes van Texas die er zijn. Geen flauwekul, geen fratsen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327288
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:38 schreef Lokasenna het volgende:
Ik vind het gewoon kut om mijn energie te moeten verspillen aan het optellen van rijtjes getallen.
Da's waar.
Ik hoop nog 6 jaar met m'n Casio RM te doen. :P Dan heb ik 'm voor middelbare + uni gebruikt. :P
pi_157327302
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:34 schreef netchip het volgende:
Met Wiskunde B mag ik niet eens een rekenmachine gebruiken. :) Terecht, wat mij betreft. Als Wis B'er zou je toch wel moeten kunnen hoofdrekenen.
:?
Dat klopt toch niet helemaal? Voor het centrale examen moet je juist een grafisch rekenmachientje gebruiken. Helaas. Als jouw leraar dat verbiedt voor de proefwerken dan krijgt hij van mij een hele grote en mooie veer in zijn broek. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327328
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:40 schreef netchip het volgende:

[..]

Da's waar.
Ik hoop nog 6 jaar met m'n Casio RM te doen. :P Dan heb ik 'm voor middelbare + uni gebruikt. :P
Die heb ik meteen verkocht, op je pc kun je het toch allemaal met superieure software doen en bij tentamens mag je ze toch bijna nooit gebruiken.
pi_157327356
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

:?
Dat klopt toch niet helemaal? Voor het centrale examen moet je juist een grafisch rekenmachientje gebruiken. Helaas. Als jouw leraar dat verbiedt voor de proefwerken dan krijgt hij van mij een hele grote en mooie veer in zijn broek. :)
Verbiedt ie voor proefwerken ja. Hij besteedt de tijd liever aan wiskunde, dan aan ons leren een rekenmachine te gebruiken. Hij zegt dat je dat na drie keer ook wel doorhebt, dus dat doen we halverwege de zesde ofzo.
pi_157327367
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:42 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Die heb ik meteen verkocht, op je pc kun je het toch allemaal met superieure software doen en bij tentamens mag je ze toch bijna nooit gebruiken.
Nee tis zo'n simpele Casio. :) Geen GR (mijn GR is een TI-84 Plus geloof ik).
pi_157327386
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:21 schreef netchip het volgende:
Koordenvierhoeken. :') Meetkunde. :')
Wat saai is dat zeg.
De meetkunde die je tegenwoordig op het VWO krijgt is inderdaad heel erg saai, analytische meetkunde en zo zou jij waarschijnlijk veel interessanter vinden.
Iets anders wat ik liever op het VWO had geleerd: andere coördinatenstelsels dan het cartesische (cylindrisch, bol). Nu moest ik dat adhoc leren gebruiken bij een bepaald vak (en dat kwam/komt bij andere vakken weer terug), dat is nogal onhandig en dan blijf je een formularium nodig hebben. :')
Plus dat het ook wel handig zou zijn als je bij calculus ook even wat integreert in die coördinatenstelsels, leert soepel te schakelen van het ene naar het andere omdat dat het uitwerken gemakkelijker maakt en zo. Het is een beetje lastig om dat ineens te kunnen, je kan dat beter oefenen waar je dat hoort te oefenen omdat de basis zo verdomd simpel is. :')

Tensoren zou ook wel leuk zijn geweest.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327411
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:43 schreef netchip het volgende:

[..]

Verbiedt ie voor proefwerken ja. Hij besteedt de tijd liever aan wiskunde, dan aan ons leren een rekenmachine te gebruiken. Hij zegt dat je dat na drie keer ook wel doorhebt, dus dat doen we halverwege de zesde ofzo.
Dan heb jij waarschijnlijk een goede leraar voor wiskunde. ^O^
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327419
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De meetkunde die je tegenwoordig op het VWO krijgt is inderdaad heel erg saai, analytische meetkunde en zo zou jij waarschijnlijk veel interessanter vinden.
Iets anders wat ik liever op het VWO had geleerd: andere coördinatenstelsels dan het cartesische (cylindrisch, bol). Nu moest ik dat adhoc leren gebruiken bij een bepaald vak, dat is nogal onhandig en dan blijf je een formularium nodig hebben. :')
Tensoren zou ook wel leuk zijn geweest.
Ik kan me niet eens herinneren dat ik wat dan ook met matrices heb gedaan op de middelbare school. Best veel hiaten in wat je daar moet leren.
pi_157327431
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De meetkunde die je tegenwoordig op het VWO krijgt is inderdaad heel erg saai, analytische meetkunde en zo zou jij waarschijnlijk veel interessanter vinden.
Iets anders wat ik liever op het VWO had geleerd: andere coördinatenstelsels dan het cartesische (cylindrisch, bol). Nu moest ik dat adhoc leren gebruiken bij een bepaald vak, dat is nogal onhandig en dan blijf je een formularium nodig hebben. :')
Tensoren zou ook wel leuk zijn geweest.
Volgens mij krijg ik zoiets bij wiskunde D, weet ik alleen niet zeker.
Heb je het vernieuwde wiskunde programma al gezien? Wiskunde D heeft nu verzamelingenleer, matrices, kansrekening/combinatoriek m.b.v. verzamelingen, en nog een paar van die dingen. Echt een stuk leuker dan het nu is.
pi_157327504
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:46 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ik kan me niet eens herinneren dat ik wat dan ook met matrices heb gedaan op de middelbare school. Best veel hiaten in wat je daar moet leren.
Het vervelende is dat dat in een later stadium nieuwe hiaten oplevert. We hebben bijv. bij calculus nog net een heel klein beetje geoefend met het schakelen tussen cartesische coördinaten en poolcoördinaten maar niet met die andere stelsels terwijl het nu eenmaal vaak wel praktisch is om met die andere stelsels te werken, in het geval van elektromagnetische krachten bijv. omdat een kracht naar elke richting even groot is op dezelfde afstand van een puntdeeltje (als er niets anders is dan dat deeltje en lucht). Dat zal nooit een goed automatisme worden bij de toegepaste vakken omdat je het nooit grond hebt aangeleerd. Best zonde als je ziet hoeveel tijd ze verspeelden aan het herhalen van zaken die iedereen moest weten.

Het missen van matrices vind ik trouwens niet zo'n probleem aangezien dat simpel genoeg is dat je dat snel oppikt. Toch? Een weekje goed aan de bak en je hebt het bijgespijkerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327566
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:47 schreef netchip het volgende:

[..]

Volgens mij krijg ik zoiets bij wiskunde D, weet ik alleen niet zeker.
Een heel klein beetje. ;)

quote:
Heb je het vernieuwde wiskunde programma al gezien? Wiskunde D heeft nu verzamelingenleer, matrices, kansrekening/combinatoriek m.b.v. verzamelingen, en nog een paar van die dingen. Echt een stuk leuker dan het nu is.
Ik ben er nog niet mee vertrouwd dus ik kan er nog geen uitspraak over doen. Ik kan wel zeggen dat ik het huidige programma van wiskunde B iets minder slecht vind dan de voorganger, maar altijd nog een stuk slechter dan dat van eind jaren 90 toen wel nog vectorcalculus (meerdere variabelen in plaats van 1 variabele zoals jij dat gewend bent) werd behandeld en er nog kort werd ingegaan op differentiaalvergelijkingen. De meetkunde was toen ook wat beter: analytisch (bijvoorbeeld afstanden en hoeken in drie dimensies) in plaats van koordenvierhoeken en congruentie, dat laatste werd trouwens op het MAVO (of de mavo ;)) en in de tweede of derde klas van het VWO behandeld.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327573
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het vervelende is dat dat in een later stadium nieuwe hiaten oplevert. We hebben bijv. bij calculus nog net een heel klein beetje geoefend met het schakelen tussen cartesische coördinaten en poolcoördinaten maar niet met die andere stelsels terwijl het nu eenmaal vaak wel praktisch is om met die andere stelsels te werken, in het geval van elektromagnetische krachten bijv. omdat een kracht naar elke richting even groot is op dezelfde afstand van een puntdeeltje (als er niets anders is dan dat deeltje en lucht). Dat zal nooit een goed automatisme worden bij de toegepaste vakken omdat je het nooit grond hebt aangeleerd. Best zonde als je ziet hoeveel tijd ze verspeelden aan het herhalen van zaken die iedereen moest weten.

Het missen van matrices vind ik trouwens niet zo'n probleem aangezien dat simpel genoeg is dat je dat snel oppikt. Toch? Een weekje goed aan de bak en je hebt het bijgespijkerd.
Ja, maar dat was juist iets geschikts geweest voor op de middelbare school omdat het eigenlijk vooral best wel hersenloos techniekjes leren is.
pi_157327604
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:55 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ja, maar dat was juist iets geschikts geweest voor op de middelbare school omdat het eigenlijk vooral best wel hersenloos techniekjes leren is.
Niet alleen dat, ook omdat je op het VWO enorm veel tijd hebt om daarmee te oefenen. Bij een universitaire opleiding heb je die tijd simpelweg niet op het moment dat het moet gebeuren, ook heb je dan niet de juiste teksten en opgaves (waarmee gestuurd kan worden dat je via bepaalde stappen van A naar D gaat en zodoende alles begrijpt) om je dat eigen te maken. Daar dienen middelbare schoolboekjes nu voor.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327669
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet alleen dat, ook omdat je op het VWO enorm veel tijd hebt om daarmee te oefenen. Bij een universitaire opleiding heb je die tijd simpelweg niet op het moment dat het moet gebeuren, ook heb je dan niet de juiste teksten en opgaves (waarmee gestuurd kan worden dat je via bepaalde stappen van A naar D gaat en zodoende alles begrijpt) om je dat eigen te maken. Daar dienen middelbare schoolboekjes nu voor.
wat staat hier
pi_157327689
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:00 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

wat staat hier
Wat is er niet duidelijk?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327700
Dat filter design vind ik maar een vage aangelegenheid. Ik voel me hier te dom voor.
pi_157327707
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:02 schreef Lokasenna het volgende:
Dat filter design vind ik maar een vage aangelegenheid. Ik voel me hier te dom voor.
Eerder een te slechte docent. ;)
Dat is nu typisch zoiets wat een kwestie van trucjes is die iedereen prima kan aanleren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327722
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eerder een te slechte docent. ;)
Dat weet ik niet, meestal vind ik hem wel helder. Waarschijnlijk heb ik gewoon niet genoeg aantekeningen gemaakt, en er is geen tekstboek. ;(
pi_157327742
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:04 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, meestal vind ik hem wel helder. Waarschijnlijk heb ik gewoon niet genoeg aantekeningen gemaakt, en er is geen tekstboek. ;(
Daar gaat het dan toch al fout? Dat hij geen tekstboek kan vinden wat hem bevalt is tot daar aan toe maar schrijf dan een fatsoenlijk dictaat. Als je studenten afhankelijk van maakt van hoorcolleges en aantekeningen dan vraag je om problemen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327770
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar gaat het dan toch al fout? Dat hij geen tekstboek kan vinden wat hem bevalt is tot daar aan toe maar schrijf dan een fatsoenlijk dictaat. Als je studenten afhankelijk van maakt van hoorcolleges en aantekeningen dan vraag je om problemen.
Is wel de meest effectieve manier om studenten echt deel te laten nemen denk ik.

Maar waar ik niet helemaal uit kom:
Ik weet nu hoe je de coefficienten van een prediction filter uitrekent, maar als je dat filter dan hebt, wat zegt je gefilterde signaal dan eigenlijk? Op welke plaats moet je dan kijken voor je 'voorspelde signaal'? Aan het begin? Op de laatste plaats?
pi_157327816
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:07 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Is wel de meest effectieve manier om studenten echt deel te laten nemen denk ik.
Het een sluit het ander niet uit. Het is niet omdat er een goed dictaat of handboek wordt gebruikt dat studenten als zoutzakken in de collegebanken hoeven te zitten. Ik denk dat de manier waarop je het uitlegt veel meer impact heeft dan het studenten dwingen om alles op te schrijven, om nog maar te zwijgen over allerlei praktische problemen (het niet goed kunnen zien/lezen, iets niet goed verstaan, eens een keer ziek zijn, een locomotorische handicap waardoor je niet goed kan schrijven...).

quote:
Maar waar ik niet helemaal uit kom:
Ik weet nu hoe je de coefficienten van een prediction filter uitrekent, maar als je dat filter dan hebt, wat zegt je gefilterde signaal dan eigenlijk? Op welke plaats moet je dan kijken voor je 'voorspelde signaal'? Aan het begin? Op de laatste plaats?
Voor welk vak is het precies? Jij sprak over inverse theorie? Misschien kan iemand je nog helpen. Ik vind het vaag als je na het filter zou kijken voor een voorspeld signaal (vanuit daar zou je dan toch het vershil tussen het werkelijke signaal en het voorspelde signaal willen meten en dit willen gebruiken voor feedback?) maar ik heb te weinig details om hier een uitspraak over te doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157327954
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit. Het is niet omdat er een goed dictaat of handboek wordt gebruikt dat studenten als zoutzakken in de collegebanken hoeven te zitten. Ik denk dat de manier waarop je het uitlegt veel meer impact heeft dan het studenten dwingen om alles op te schrijven, om nog maar te zwijgen over allerlei praktische problemen (het niet goed kunnen zien/lezen, iets niet goed verstaan, eens een keer ziek zijn, een locomotorische handicap waardoor je niet goed kan schrijven...).

Vaak begrijp ik niet helemaal waar hij heen wil, maar als ik dan netjes meeschrijf en het na afloop nog even doorkijk valt het vaak allemaal wel op zijn plek. Misschien kan het dan qua didactiek toch beter ja, maar die docenten hebben het ook niet voor het kiezen, ik denk toch dat hij een van de betere is die ik het afgelopen jaar gehad heb. Ik kan me voorstellen dat het schrijven niet voor iedereen ideaal is, maar voor mij draagt het toch wel bij aan hoe actief ik zelf ook meedoe met het college.
quote:
[..]

Voor welk vak is het precies? Jij sprak over inverse theorie? Misschien kan iemand je nog helpen. Ik vind het vaag als je na het filter zou kijken voor een voorspeld signaal (vanuit daar zou je dan toch het vershil tussen het werkelijke signaal en het voorspelde signaal willen meten en dit willen gebruiken voor feedback?) maar ik heb te weinig details om hier een uitspraak over te doen.
Eerste helft van het vak is signaalverwerking, tweede helft is inverse theorie. De eerste helft ligt alleen niet meer zo vers in het geheugen. :')

Het is voor als je weet dat een bepaald deel van je signaal uit een voorspelbaar deel bestaat, bijvoorbeeld de reflecties van geluidsgolven op de zeebodem terwijl je alleen dat wat eronder ligt wilt waarnemen. Als je het voorspelbare gedeelte dan kunt bepalen is het verschil tussen werkelijk en voorspeld signaal het signaal waar je daadwerkelijk naar op zoek bent. Maar ik ga de mist in met het rekenen eraan. ;(
Toch te weinig geoefend, altijd dodelijk bij dat soort vakken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')