1899 Le Jamais ContenteLa Jamais Contente (English: The Never Satisfied) was the first road vehicle to go over 100 kilometres per hour (62 mph). It was an electric vehicle with a light alloy torpedo shaped bodywork and with Fulmen batteries. The high position of the driver and the exposed chassis underneath spoiled much of the aerodynamics.[2] The light alloy, called partinium, is an alloy of aluminum, tungsten and magnesium.[3]
The land speed record was established on April 29 or May 1, 1899 at Achères, Yvelines near Paris, France. The vehicle had two direct drive Postel-Vinay 25 kW motors, running at 200 V drawing 124 Amperes each [1][4] for about 68 hp, and was equipped with Michelin tires. Chassis number was n°25.
DriverThe vehicle was driven by the Belgian driver Camille Jenatzy. Camille was the son of Constant Jenatzy, a manufacturer of rubber products (rubber was still a novelty at the time). Camille had studied as an engineer, with an interest in electric traction automobiles. He became known for his record-breaking speed runs, and was nicknamed Le Diable Rouge ("The Red Devil") for the colour of his beard. He died in 1913, after being shot in a hunting accident
Speed RecordJenatzy reached the speed of 105.882 kilometres per hour (65.792 mph), besting the previous record, held by Count Gaston de Chasseloup-Laubat driving a Jeantaud, who had attained 92.78 kilometres per hour (57.65 mph) on March 4, 1899. After this exploit the gasoline-fuelled combustion engine would increasingly supplant electric technology for the next century.
The Jamais Contente is now on display at the automobile museum in Compiègne, France.
Historique
Son pilote, le Belge Camille Jenatzy, est le fils de Constantin Jenatzy, fabricant de produits manufacturés à base de caoutchouc, dont des pneus, nouveaux pour l'époque. Camille Jenatzy fait des études d'ingénieur en électricité. Il s'intéresse à la traction électrique des automobiles, qu'il met en application dès 1898.
Ingénieur réputé et pilote de grand talent, Jenatzy, surnommé le « Diable rouge »4, fit construire, selon ses plans, plusieurs types de voitures, notamment des fiacres électriques, par la Compagnie internationale des transports de Paris5.
Désirant se faire une place dans le marché très prometteur des fiacres parisiens, il crée une usine qui produira beaucoup de fiacres et de camionnettes électriques. Il avait un redoutable concurrent en la personne du carrossier Jeantaud contre lequel il ne cessait de se battre à coup de publicité basée sur la vitesse des véhicules.
Pour asseoir définitivement la notoriété de sa société, Jenatzy construisit un prototype en forme d'obus réalisé par le carrossier Rothschild en partinium, un alliage d'aluminium, de tungstène (il n'en est pas trouvé trace à l'analyse métallurgique du métal) et de magnésium laminé.
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@2cv:Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
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[b]Op
vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]