SPOILER: CompatibiliteitOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Je zei 'voordelen van de hedendaagse technologie' hè, dus ik kan een objectief gewoon precies zo gebruiken als bijvoorbeeld de 18-55mm kitlens die bij m'n 1200D zat?" Nou ja, vintage objectieven zijn oud en missen dus elektronica. Zogenaamde 'domme' adapters lenen zich prima om je objectief op je camerasysteem te mounten, maar nogmaals: het diafragma en de focus dienen handmatig ingesteld te worden. Met 'voordelen van de hedendaagse technologie' wordt vooral het gemak van digitale instellingen, instant feedback, leer- & probeercurve door vele foto's en fouten te maken zonder telkens filmrolletjes te hoeven laten ontwikkelen en de bijkomst van digitale nabewerking en het schieten van foto's in RAW-formaat bedoeld.
Vintage/legacy objectieven hebben vaak een sterk karakter. Dat zie je terug in de scherpte, rendering van de onscherpe uit-focus gebieden/achtergrond (bokeh), kleuren en flares bijvoorbeeld. Het handigste is gewoon ff bij Google te beginnen. Tig mensen waren je al voor en schieten al met vintage objectieven, dus ga online op zoek naar anderen die ervaring met jouw systeem hebben en kijk eens naar de objectieven die zij gebruiken. Als je dan een leuk objectief gevonden hebt kun je bijvoorbeeld eens op Flickr kijken naar andere gebruikers die met dat objectief hebben gefotografeerd om de kwaliteit en sfeer te proeven. Of misschien zijn er zelfs video's van op YouTube te vinden. Uiteraard loont het ook een beetje in het topic hier wat reacties door te nemen, mogelijk kom je daar nog gouden tips en goede raad tegen en/of kun je hierom vragen.
Kopen
Online is natuurlijk een goed idee en is misschien het makkelijkst om een bepaald objectief te vinden en heb je waarschijnlijk het grootste aanbod. Dan moet je vooral denken aan eBay. Er komt o.a. veel aanbod uit Duitsland ook, dus het is een aardig idee om te kijken naar Europese listings. Groot-Brittannië, Italië, de Oekraïne en Rusland hebben ook veel te bieden. En schuw je niet om iets van overzees te halen, kun je op 'wereldwijde' listings zoeken en bijvoorbeeld iets uit Amerika halen. 't Is alleen moeilijk in te schatten wat de daadwerkelijke staat van een objectief is van een paar woorden en/of plaatjes en vaak wordt er geen 'niet goed, geld terug'-garantie geboden.
Het is dus ook eigenlijk fijner iets aan de levende lijven te kunnen inspecteren. Dus op Marktplaats bijvoorbeeld iets zoeken waar je het objectief kunt afhalen en misschien in je buurt te koop staat. Denk verder ook aan tweedehands zaakjes, rommelmarkten en beurzen.
Zijn er nog een paar tips die me helpen om te zien of een objectief een goede koop is (inspecteren)?
Jazeker. Misschien is het gevaarlijkste probleem wel schimmel (Engels: fungus, Duits: Pilz)! Deze kan zich binnen de lens uitbreiden en zelfs overslaan op je andere objectieven. Hier dus mee oppassen; dit is een no-go. Dan heb je nog het diafragma (Engels: aperture blades, Duits: Blende). Alles wat bewegende delen heeft is onderhevig aan slijtage en een verhoogd risico om kapot te gaan. Het kan dus zijn dat een lens er cosmetisch puntgaaf uitziet, maar de bladen van het diafragma in een bepaalde positie vastzitten. Of... dat de bladen in olie zwemmen. Ook de focusring is een puntje om naar te kijken. Draait de boel nog een beetje soepel? Veelal zijn de focusgrips rubberized... dit wil echter in loop der tijd weleens loskomen; ook een puntje van aandacht dus.
Qua optisch elementen zelf moet je opletten dat het glas niet al te rigoureus is geprobeerd schoon te maken. Het wil nog weleens voorkomen dat er door fout onderhoud schoonmaakvlekken e.d. ontstaan. Dat is uiteraard niet bevorderend voor de beeldkwaliteit. Dan heb je nog krassen (Engels: scratches, Duits: Kratzer) op de voor- en achterkant van de glaselementen. Die hoeft niet per se de beeldkwaliteit te beïnvloeden, maar liever het zekere voor het onzekere natuurlijk. Met objectieven die al een paar decennia rondzwerven is het vrijwel onvermijdelijk om er stof (Engels: dust, Duits: Staub) in te krijgen. Een paar microscopisch kleine deeltjes gaan je foto's niet ruïneren, maar zit het er vol mee, wordt het natuurlijk wat problematisch.
Cosmetisch kan het zijn dat de behuizing wat lakschade heeft. Dit is vrij normaal voor een oud objectief. De mate van lakschade en aanwezigheid van krassen laat vaak wel afleiden hoe er met het objectief is omgesprongen. Nu zijn veel van deze objectieven als een tank gebouwd en kunnen ze over het algemeen best tegen een stootje, maar het kan ook zijn dat er gewoon hele deuken in zitten. Dit is vooral storend als dat de filterschroefdraad betreft... zo wordt het natuurlijk lastig/onmogelijk er filters op te draaien. Verder worden lang niet alle objectieven nog met een originele verpakking of alleen al de voor- en achterdeksel geleverd. Als iets nog alle orginele accessoires heeft, bijvoorbeeld een leren case en de deksels en de boel er netjes uitziet, zegt dat meestal wel dat er zuinig mee is omgegaan. Er zijn verder op eBay bijvoorbeeld vele handelaren in oud glas. Deze listen objectieven vaak ook met een rating zoals 'A++' en 'EXC+++'. Vaak zit hier wel waarheid achter, maar het kan niet schaden om een beetje achterdochtig te blijven. Voor je iets koopt ook vooral goed lezen wat erbij vermeld staat. Als je online meebiedt op een (op de plaatjes) mooi objectief voor een heel zacht prijsje, kan het best eens zijn dat er in de omschrijving ergens staat dat de lens eigenlijk defect is.
Lesefutter
• http://www.fotografica.nl/?page_id=231 • http://www.vintagelensesforvideo.com • http://dslrvideoshooter.com/video-gear/lenses/vintage-manual • http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EOS.html • http://www.google.nl [..]Kranplätze müssen verdichtet sein
Jammer.quote:Op donderdag 17 september 2015 23:09 schreef mattie010 het volgende:
Aha, zo. Die is helemaal los. Dan heb ik alles al geprobeerd en ga ik langs de verkoper om geld terug te vragen. Fijn dit
Dankjewel voor je hulp!
Die zijn voor minder te krijgenquote:Op zondag 20 september 2015 17:34 schreef Koelkastje het volgende:
Kwam dit tegen op Tweakers, misschien leuk voor de liefhebber !
Helios 44M 2/58 f/2.0 Zenit
http://tweakers.net/aanbod/852930/helios-44m-2-58-f-20-zenit.html
Daarnaast ook even op het type letten, de ene Helios heeft meer karakter dan de andere. Er zijn nogal wat verschillende Heliossen gebouwd. Die met automatisch diafragma zijn een tandje minder, het beste heb je een pre-set.quote:
En waar je M38 zei bedoelde je M39.quote:Op maandag 21 september 2015 20:43 schreef Clayton1 het volgende:
en ook goed op de vatting letten, er zijn ook Heliossen met M38 vatting, daar moet dan weer een pasringetje tussen van 38 naar 42., maar zijn dus wel bruikbaar.
Dat dus M39 en mijn adapter van M39 naar M42 was US 0,99.quote:Op maandag 21 september 2015 22:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
En waar je M38 zei bedoelde je M39.
Naast die M39 is er ook nog de L39, de oude Leica-draad. Of daarvoor Heliossen zijn weet ik zo snel niet maar heel veel Russische lenzen zijn ook in die L39 gemaakt. Is een M39 nog middels dat dunne ringetje naar M42 aan te passen, met de L39 gaat het allemaal wat lastiger, die zijn alleen bruikbaar op spiegelloze camera's.
En gelukkig zijn die adapters niet zo gek duur
Eigenlijk ben je met die Helios min of meer echt toegetreden tot het vintageglasgildequote:Op vrijdag 2 oktober 2015 19:17 schreef shiznuts het volgende:
Hey, kan een modje dit topic niet reeksen? Ik heb nu twee weken aan posts gemist.
Maar goed. Mijn laatste aanwinst is een early HELIOS-44.
[ afbeelding ]
Ik zou het zelf ook moeten uitzoeken. Het heeft er waarschijnlijk iets mee te maken dat de Heliossen door verschillende fabrieken werden gemaakt, misschien dat daar een sleutel naar die rode letters zit, een kwaliteitsaanduiding zoals bij Canon is het in elk geval niet.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 22:09 schreef shiznuts het volgende:
Bedankt! Wel grappig dat 'ie in centimeters (1:2 f=5,8cm) gaat i.p.v. mm (2/58). Cosmetisch is 'ie niet zo, i.t.t. eigenlijk alles wat ik hiervoor in huis haalde, maar is niet anders bij zulk spul. Optisch wel wow!
Weet jij trouwens wat meer over rode letter lenzen (deze heeft een rode Russische 'P')?
Die rooie P's, rooie V's, rooie T's... en dat lijkt ergens wel een indicatie te zijn dat het toffe boel is? Of hoeft dat niet?
Ik kijk even op ebay en zie dat er weer eens iets goed gehyped isquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 23:35 schreef shiznuts het volgende:
Thanks. Niet specifiek voor Zenit lenzen ofzo. Meyer Optik doet i.p.v. een 'P' (tenminste, op z'n Russisch dan, hè) een 'V'. Carl Zeiss Jena natuurlijk een 'T'. Geen idee. Seller zei dat het met 'rare' coatings te maken zou hebben of iets.
Iets anders... lees net op http://www.mirrorlessrumo(...)s-ships-in-february/ over de 'terugkomst' van de Trioplan van Meyer Optik Görlitz (zie ook: https://www.kickstarter.c(...)ble-boke/description & http://www.meyer-optik-goerlitz.com/trioplan-f28-100mm/ ). 1399¤ !!! *proest* Maar die aangedikte soap bubble bokeh ziet er best grappig uit. Nu hebben veel USSR lenzen ook zo'n eigenwijs karakter, maar welke zou daar het dichtst in de buurt van komen en geen 1399 kosten?
Tip: Zoek op advertentiesites naar iemand die zijn Zenit E of Zenit EM afdankt voor weinig, vaak kleeft er daar nog iets moois in de vatting dat Industar of Helios heet. Er zijn in de 70's/80's wagonladingen vol Zenits naar het westen gekomen om de USSR aan harde valuta te helpen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 01:19 schreef shiznuts het volgende:
44M-4 had ik al. Een gewone early 44 nu. Een 44-2 niet.
Was eigenlijk nu naar Jupiters (-8 & -11) aan het kijken, maar misschien ook nog ff jagen op een cheap 44-2 dan.
Hoewel het wat opdroogt is het voormalig Oostblok de plek om aparte Russische camera's en vooral lenzen te vinden. De massa die naar het westen werd gedumpt was vrij eenzijdig van opzet hoewel er rond de val van het ijzeren gordijn meer leuk spul deze kant op kwam, voornamelijk uit Hongarije.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 13:35 schreef shiznuts het volgende:
Thanks voor de Zenit-tip. Zo had ik ook de Minolta 50mm f/1.7 gescored.
Ik zei: je hoeft alleen maar de lens op te sturen, hoor... Komt 'ie alsnog met Minolta XG-1.
Al wil het ook prima om vintage, maar ook surplus/old stock spul gewoon uit de Belarus/Oekraïne/Rusland te halen.
Even heel kort:quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 08:44 schreef Pandaplint het volgende:
Vannacht een een Vivitar 135mm 2.8 F-Mount op de kop getikt voor 5 euro. Zo te lezen past dit wel op mijn D7000. Maar zal de autofocus ook werken?
Hoe kun je trouwens de producent van de lens achterhalen? Zie dat verschillende producenten geproduceerd hebben voor Vivitar en dat Komine het beste lijkt te zijn?
Bedankt voor de info. Ik zal mijn bevindingen hier nog wel eens postenquote:Op vrijdag 9 oktober 2015 10:39 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even heel kort:
- AF werkt uiteraard niet met een manualfocus lens
- AF-assist werkt op een Nikon altijd
- Lichtmeter/diafragmavoorkeuze werkt op een aantal Nikons wel, op anderen weer niet. Hoe de lichtmeter van een D7000 met MF-lenzen omgaat durf ik even niks over te zeggen.
De merken die achter Vivitar zitten kunnen inderdaad verschillen. De verschillen tussen Komine en de rest zul je op een gewone 135mm niet snel zien, dus wie hem ook gebouwd heeft (Komine, Kiron, Tokina en nog veel meer) doet er even niet meer toe.
Bij groothoeken wordt het verschil wat beter merkbaar en bij zoomlenzen helemaal, een 135mm kun je je echter merktechnisch amper een buil aan vallen.
Trek in dat geval er nog een euro of acht voor uit voor een extra pdraad-adapter en let op of die een 'push-flange' heeft die het pinnetje voor je indrukt. De meeste m4/3-adapters hebben er een.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 14:44 schreef shiznuts het volgende:
Hoe ga je het best om met 'automatic' lenzen die een pin hebben om het geselecteerde diafragma actief te maken?
(Lokaal een Domiplan opgepikt, lees wel iets over lijm, maar weet niet of dat houdt en of het niet wat netter kan)
Die doet het inderdaad welquote:Op vrijdag 9 oktober 2015 15:47 schreef shiznuts het volgende:
Typisch dan weer dat ik er net eentje heb zonder. Thanks. Deze lijkt goed te zijn dan, toch?
[ afbeelding ]
Zo te zien eentje van 1973 en een exportversie gezien zijn westerse opschrift.quote:Op zondag 11 oktober 2015 11:12 schreef Clayton1 het volgende:
Vanmorgen even een Helios 44-2 ,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
op de camera gezet en ff een testrondje gelopen,
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij past!quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 10:39 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even heel kort:
- AF werkt uiteraard niet met een manualfocus lens
- AF-assist werkt op een Nikon altijd
- Lichtmeter/diafragmavoorkeuze werkt op een aantal Nikons wel, op anderen weer niet. Hoe de lichtmeter van een D7000 met MF-lenzen omgaat durf ik even niks over te zeggen.
De merken die achter Vivitar zitten kunnen inderdaad verschillen. De verschillen tussen Komine en de rest zul je op een gewone 135mm niet snel zien, dus wie hem ook gebouwd heeft (Komine, Kiron, Tokina en nog veel meer) doet er even niet meer toe.
Bij groothoeken wordt het verschil wat beter merkbaar en bij zoomlenzen helemaal, een 135mm kun je je echter merktechnisch amper een buil aan vallen.
Alsof ie ervoor is gemaaktquote:Op maandag 12 oktober 2015 19:16 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Hij past!
[ afbeelding ]
Is een Komine en ziet er puntgaaf uit
- AF assist werkt
- lichtmeter werkt
- Diafragma waarde wordt echter niet doorgegeven aan camera.
Binnenkort maar eens uitgebreid testen.
Heeft een cropsensor veel invloed om de schepte bij oudere lenzen?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 21:34 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Alsof ie ervoor is gemaakt
Bij het fotograferen met zo'n oudere lens even in de gaten houden dat lenzen in die dagen niet gemaakt werden om op volle opening voluit te performen, voor de mooiste scherpte moet je diafragma een eindje dicht.
Omdat je op een cropsensor fotografeert zou ie met één enkel stopje al heel goed moeten tekenen.
Lees je oude lensreviews, dan blijken de meeste oudere lenzen op kleinbeeld(of full frame zoals we het nu noemen) vaak het beste te presteren bij diafragma's rond de 8. Een cropsensor mist de hoeken en randen van fullframe en daarmee dus het slechts presterende gebied van de meeste lenzen. In de praktijk betekent dat zoveel als dat een klassieke lens op een cropsensor al bij 4 of 5.6 aan zijn optimum zit.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 22:50 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Heeft een cropsensor veel invloed om de schepte bij oudere lenzen?
Interessant !quote:Op woensdag 14 oktober 2015 22:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Lees je oude lensreviews, dan blijken de meeste oudere lenzen op kleinbeeld(of full frame zoals we het nu noemen) vaak het beste te presteren bij diafragma's rond de 8. Een cropsensor mist de hoeken en randen van fullframe en daarmee dus het slechts presterende gebied van de meeste lenzen. In de praktijk betekent dat zoveel als dat een klassieke lens op een cropsensor al bij 4 of 5.6 aan zijn optimum zit.
Gebruik je oude lenzen op full frame, dan diafragmeer je bij de meeste lenzen het beste door richting de 8.
Heb je nou oude lichtsterke lenzen(1.4/50mm of iets van die strekking), dan zit het optimum meestal op 4 voor fullframe en 2.8 voor crop.
39mm-draad is er in twee smaken. Je hebt de Zenit-39mm met dezelfde oplegmaat als een pdraadlens. Die pakt met dat dunne adaptertje.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 14:33 schreef shiznuts het volgende:
who0p whoop! Russian character galore!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die laatste zijn M39-mount. Apart vind ik dat je met een klein schroefdraadje er een M42-mount van maakt en daarmee op een M42->M43 adapter kunt mikken... Ga je echter de M39->M43-route, dan krijg je een hele dunne adapter... ligt de minimale focusafstand ook verder. Ikke nie begrijp nie. Blijf wel bij de M42-adapters dan. Kipon heeft trouwens een M42->M4/3 focal reducer! http://world.tmall.com/item/521181289088.htm Mogelijk interessant...
Waar heb je de MIR vandaan als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 14:33 schreef shiznuts het volgende:
who0p whoop! Russian character galore!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die laatste zijn M39-mount. Apart vind ik dat je met een klein schroefdraadje er een M42-mount van maakt en daarmee op een M42->M43 adapter kunt mikken... Ga je echter de M39->M43-route, dan krijg je een hele dunne adapter... ligt de minimale focusafstand ook verder. Ikke nie begrijp nie. Blijf wel bij de M42-adapters dan. Kipon heeft trouwens een M42->M4/3 focal reducer! http://world.tmall.com/item/521181289088.htm Mogelijk interessant...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |