Herkenbaar ook 1 van september hier. Volgens mij vinden de meeste dreumesen van sept. en okt. praten nog niet zo belangrijk.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:12 schreef Juud-- het volgende:
Ik heb een vraagje mbt praten, zoek wat advies/vergelijkingsmateriaal.
Dochter wordt in september 2. Is volgens mij een heel gemiddeld meisje qua ontwikkeling, maar mbt praten weet ik het niet zo goed. Ze is een wat luie/slordige prater, is mijn indruk. Dingen die ze kan benoemen (beer, kaas, melk, koe, enz) benoemt ze wel, maar net zo vaak roept ze gewoon 'die!'. En als ze het niet weet, noemt ze het 'kuunk'. Dierengeluiden kan ze niet reproduceren, afgezien van koe/poes/muis. Van tweewoordszinnen is nog nauwelijks sprake, afgezien van 'mamakijkes'. Haar passieve woordenschat (heet dat zo?) is wel in orde: in boekjes kan ze alles wat je vraagt, aanwijzen.
Vraag: moet ik hier iets mee? Ik wil er niet teveel een issue van maken, maar wil ook niet iets over het hoofd zien. Thuis lezen we veel boekjes, buiten en thuis benoemen we veel en sowieso praten we veel met en tegen haar. Wat vinden jullie?
Ik zou er niets mee doen. De ontwikkeling ligt nog zo ver uit elkaar. Je kunt ook nog weinig vergelijken omdat veel woorden alleen passief worden beheerst.quote:Op maandag 27 juli 2015 12:12 schreef Juud-- het volgende:
Ik heb een vraagje mbt praten, zoek wat advies/vergelijkingsmateriaal.
Dochter wordt in september 2. Is volgens mij een heel gemiddeld meisje qua ontwikkeling, maar mbt praten weet ik het niet zo goed. Ze is een wat luie/slordige prater, is mijn indruk. Dingen die ze kan benoemen (beer, kaas, melk, koe, enz) benoemt ze wel, maar net zo vaak roept ze gewoon 'die!'. En als ze het niet weet, noemt ze het 'kuunk'. Dierengeluiden kan ze niet reproduceren, afgezien van koe/poes/muis. Van tweewoordszinnen is nog nauwelijks sprake, afgezien van 'mamakijkes'. Haar passieve woordenschat (heet dat zo?) is wel in orde: in boekjes kan ze alles wat je vraagt, aanwijzen.
Vraag: moet ik hier iets mee? Ik wil er niet teveel een issue van maken, maar wil ook niet iets over het hoofd zien. Thuis lezen we veel boekjes, buiten en thuis benoemen we veel en sowieso praten we veel met en tegen haar. Wat vinden jullie?
Als mijn zoon ''die!'' deed dan benoemde ik het zelf; ''Wil je wat drinken/koekje/auto/etc''? Op een gegeven moment werd het ''drinken!'' en daarna ''ik drinken!''quote:Op maandag 27 juli 2015 12:12 schreef Juud-- het volgende:
Ik heb een vraagje mbt praten, zoek wat advies/vergelijkingsmateriaal.
Dochter wordt in september 2. Is volgens mij een heel gemiddeld meisje qua ontwikkeling, maar mbt praten weet ik het niet zo goed. Ze is een wat luie/slordige prater, is mijn indruk. Dingen die ze kan benoemen (beer, kaas, melk, koe, enz) benoemt ze wel, maar net zo vaak roept ze gewoon 'die!'. En als ze het niet weet, noemt ze het 'kuunk'. Dierengeluiden kan ze niet reproduceren, afgezien van koe/poes/muis. Van tweewoordszinnen is nog nauwelijks sprake, afgezien van 'mamakijkes'. Haar passieve woordenschat (heet dat zo?) is wel in orde: in boekjes kan ze alles wat je vraagt, aanwijzen.
Vraag: moet ik hier iets mee? Ik wil er niet teveel een issue van maken, maar wil ook niet iets over het hoofd zien. Thuis lezen we veel boekjes, buiten en thuis benoemen we veel en sowieso praten we veel met en tegen haar. Wat vinden jullie?
Inderdaad is goed voordoen en herhaling volgens mij erg belangrijk.quote:Op maandag 27 juli 2015 17:34 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Als mijn zoon ''die!'' deed dan benoemde ik het zelf; ''Wil je wat drinken/koekje/auto/etc''? Op een gegeven moment werd het ''drinken!'' en daarna ''ik drinken!''
Toegeven aan ''die!'' levert luie kinderen op
Wat hier enorm heeft geholpen is plaatsing op een kinderdagopvang. Sinds dat hij daar heen gaat is z'n taal enorm vooruit gegaan! Hij spreekt nu in hele zinnen en kan dingen duidelijk benoemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |