abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  zondag 17 mei 2015 @ 18:14:15 #151
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_152685076
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 17:42 schreef fs180 het volgende:

[..]

3e keer

wat is dan het probleem
:') leer eens lezen, godverdommme ik blijf mezelf niet herhalen.

COMPUTERS ZIJN DOM EN KUNNEN (NOG) GEEN MENSENLIJK DENKVERMOGEN NABOOTSEN.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  zondag 17 mei 2015 @ 18:16:01 #152
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_152685142
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:14 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

COMPUTERS ZIJN DOM EN KUNNEN (NOG) GEEN MENSENLIJK DENKVERMOGEN NABOOTSEN.
Je negeert hierbij maar gewoon even voor het gemak het feit dat er al hordes zelfrijdende auto's aan het verkeer deelnemen, geen ongelukken veroorzaken en bij minder ongelukken betrokken zijn dan menselijke chauffeurs.
  zondag 17 mei 2015 @ 18:17:34 #153
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_152685199
quote:
2s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:16 schreef Tijn het volgende:

[..]

Je negeert hierbij maar gewoon even voor het gemak het feit dat er al hordes zelfrijdende auto's aan het verkeer deelnemen, geen ongelukken veroorzaken en bij minder ongelukken betrokken zijn dan menselijke chauffeurs.
Je negeert even het feit dat die hordes zelfrijdende auto's niet op de snelweg komen, alleen bepaalde routes rijden en niet minder maar méér ongelukken krijgen per gereden km dan een persoon.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  zondag 17 mei 2015 @ 18:21:29 #154
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_152685328
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:17 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Je negeert even het feit dat die hordes zelfrijdende auto's niet op de snelweg komen, alleen bepaalde routes rijden en niet minder maar méér ongelukken krijgen per gereden km dan een persoon.
Hoe kom je hierbij? Het is gewoon niet waar wat je zegt.
  zondag 17 mei 2015 @ 18:22:23 #155
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_152685354
quote:
5s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:21 schreef Tijn het volgende:

[..]

Hoe kom je hierbij? Het is gewoon niet waar wat je zegt.
Zoek het maar op
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_152688507
quote:
14s.gif Op zondag 17 mei 2015 12:01 schreef Anne het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd hoe dat werkt :).

Idem met omleidingen trouwens. Die zijn voor ons mensen soms al slecht aangegeven, dus ik vermoed dat een automatische auto daar aardig wat moeite mee gaat krijgen. Is dat ook sowieso niet iets typisch Nederlands eigenlijk?
http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_sign_recognition

Het werkt met camera's ed. FOrd heeft nu iets ontwikkeld waardoor een auto ook afremt nav borden etc. Uiteraard wertk het nog niet allemaal perfect bij versleten borden etc. Maar het zit al in veel wat luxere auto's., meestal geeft de auto dan een waarschuwing dat je te hard rijdt.
Whatever...
pi_152688593
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:14 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

:') leer eens lezen, godverdommme ik blijf mezelf niet herhalen.

COMPUTERS ZIJN DOM EN KUNNEN (NOG) GEEN MENSENLIJK DENKVERMOGEN NABOOTSEN.
Klopt, maar ze kunnen wel heel goed reageren op remmende auto's, uitwijken, afstand houden en sneller reageren dan mensen mbt remmen.

Er wordt niet van een rijdende auto gevraagd om voor een turing test te slagen, maar om een auto van a naar b te krijgen zonder ongelukken.
Whatever...
pi_153946047
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:22 schreef Metro2005 het volgende:
Zoek het maar op
Even nagezocht, de self driving cars van Google zijn de laatste tijd inderdaad regelmatig betrokken geweest in ongelukken. 5 keer in 200.000 mijl. Elke keer reed er een 'normale' auto achterop terwijl ze stil stonden of langzaam reden. Geen enkele keer bij deze ongelukken was de zelfrijdende auto de oorzaak.
pi_154423585
Nu 3 lichtgewonden omdat iemand achterop reed bij de Google auto:

quote:
Lichtgewonden bij botsing op zelfrijdende auto Google
Door Joost Schellevis, vrijdag 17 juli 2015 08:06

Een zelfrijdende auto van Google is voor het eerst betrokken bij een aanrijding waarbij lichtgewonden zijn gevallen. Drie Google-medewerkers hadden een lichte whiplash. De aanrijding was niet te wijten aan de zelfrijdende auto, claimt Google.

De aanrijding vond begin deze maand plaats op een kruispunt, schrijft Chris Urmson van het Google-project voor zelfrijdende auto's op Medium. Hoewel het stoplicht op groen stond, stopte een rij met auto's om te voorkomen dat ze stil zouden komen te staan op het verstopte kruispunt. De zelfrijdende auto van Google, de derde in de rij, stopte ook, maar werd vervolgens aan de achterzijde geramd door een andere auto. Die automobilist was afgeleid en lette niet op het verkeer, waardoor hij met 27 kilometer per uur op de Google-auto botste.

Hoewel het niet de eerste keer is dat een zelfrijdende auto van Google betrokken is bij een aanrijding, is het wel de eerste keer dat er gewonden vielen. Drie medewerkers van Google kampten na de aanrijding namelijk met een lichte whiplash, schrijft de Chicago Tribune. Na een bezoek aan het ziekenhuis konden ze de volgende dag echter weer aan het werk. Ook de onoplettende bestuurder klaagde over pijn in zijn rug en nek. Ook viel de voorbumper van zijn auto er af; de Google-auto was er beter aan toe, met enkel wat blikschade.

Het is de vijftiende keer dat een zelfrijdende auto van Google betrokken is bij een ongeluk. Volgens de zoek- en advertentiegigant was dat geen enkele keer te wijten aan de zelfrijdende auto, maar ging het telkens om menselijke fouten. Op het eerste gezicht zijn zelfrijdende auto's van Google vaker betrokken bij ongelukken dan andere auto's, maar volgens Google komt dat omdat circa de helft van de botsingen niet wordt gerapporteerd. Ook bij de botsingen met de zelfrijdende auto's werd geen enkele keer de politie ingeschakeld.

http://tweakers.net/nieuw(...)nde-auto-google.html
pi_154458375
Hier een stukje toekomstvisie / roadmap voor de komende 15 jaar, door Dr. Alexander Hars:

quote:
Autonomous vehicle roadmap: 2015-2030

Posted on October 9, 2014 by Dr. Alexander Hars

Two and a half years ago I wrote a note on the various views about the paths for adopting self-driving vehicles. Since then, more and more signs point towards my ‘avalanche’ model, where the adoption of self-driving cars becomes a self-sustaining, accelerating process fueled by expectations of a fundamental transformation of the auto industry and major opportunities for profit.

As a thought exercise, I have sketched a hypothetical timeline which shows how this self-accelerating global innovation process could unfold. The purpose of the timeline is to show how autonomous vehicles could come into widespread use rather quickly and what kind of market and political forces could be involved. This is an extreme of many possible futures for self-driving cars:

2015 Google launches first short-range fully autonomous vehicle service in California at NASA Ames (not on public roads) and possibly in Mountain View (small scale pilot, limited to Google employees).

2015 The first auto makers (Daimler, Honda, Nissan?) announce major strategic initiatives and major investments to counter Googles’ threat and rapidly bring vehicles capable of full autonomy (Level 4) to the market.

2015 Car2Go (Daimler’s shared mobility service) announces a roadmap for autonomy in their car fleet.

2015 Automotive industry recognizes the implications of fully autonomous vehicles (transformation of mobility, significantly lowered worldwide demand). Analysts pound auto makers on their Level-4 autonomous vehicle strategy. Share prices begin a long decline.

2016 Google announces that their short range, limited-speed fully autonomous vehicle fleet will be built by Ford, Magna or others.

2016 China launches a major program to develop and deploy shared autonomous vehicles for local mobility. It recognizes that it can reduce infrastructure expenditure, jump-start their autonomous vehicle industry, reduce the ecological footprint of mobility etc.

2016 Google expands their short range autonomous vehicle service pilot to another US city that sees little rain and no snow, e.g. Las Vegas, NV or Sun City, AZ and starts their first overseas fleet.

2016 Price for semiconductor lasers used in LIDAR sensors falls below USD 150; this reduces the hardware/computing power costs for autonomous vehicles with 3D Lidars to below 10,000 USD.

2016 Transformative potential and benefits of autonomous vehicle technology are recognized widely. There is a bitter debate about the destruction of jobs.

2017 Several European countries have now adjusted their laws to allow the operation of fully autonomous vehicles on a national scale (not in international traffic).

2017 Autonomous long haul highway trucks start testing in the US, Europe or Japan.

2017 Rental car companies launch their own autonomous mobility inititiative.

2017 An international body for regulating autonomous vehicles is being formed in cooperation between the US, Europe and Japan.

2017 Google vehicles are now capable of driving in snow on pre-mapped routes.

2017 Automotive suppliers (Continental, Bosch, Valeo, or others) announce their own autonomous vehicles or special-purpose autonomous machines.

2017 Major road infrastructure projects are downsized because autonomous and connected vehicle technology have reduced the expectations on future transportation demands.

2017 Google moves their autonomous vehicle operations into a subsidiary which then merges with Uber and starts to roll out local autonomous vehicle mobility services in many more US cities.

2017 Singapore deploys the first autonomous bus for regular service. This is widely seen as a milestone for public transport and sends many transit corporations scrambling to update their strategies.

2017 The first countries mandate specific driving behavior for self-driving cars in certain driving situations.

2018 Car2Go starts to add autonomous vehicles to their fleet.

2018 The Google subsidiary/Uber merger rolls out autonomous vehicles internationally.

2018 Heavy investment into autonomous vehicle fleets and services based on autonomous vehicles. An almost unlimited amount of capital flows into startups and schemes. Countries compete trying to gain an advantage in the emerging new industries.

2018 Experience with autonomous vehicles shows that they are indeed much safer than the average human driver. People feel safe and comfortable in fully autonomous vehicles and there is no longer any question of user acceptance. No phenomenon similar to the ‘fear of flying’ can be found among users of self-driving cars.

2019 The Vienna Convention and European Laws are updated to allow the operation of fully autonomous vehicles.

2019 Autonomous vehicles now operate in over 50 cities worldwide.

2019 Rapid growth for autonomous trucks on specific routes. In many countries, truck drivers protest but this can only delay their adoption slightly.

2019 The first high-end consumer cars capable of fully autonomous driving on a large part of the national road network become available.

2020 The first countries introduce laws that prohibit bullying of autonomous vehicles (e.g. jumping in front of it to make it stop).

2020 Bleak outlook for automobile companies. Volume is down, consumers prepare for the transitioning to fully autonomous vehicles (which are not yet widely available for the consumer) or increasingly use/expect to use shared autonomous vehicle services. The fight for survival has begun: The auto industry has its “Kodak moment”.

2022 Prices for used cars decline. Too many people switch to shared autonomous vehicle schemes. Many others sell their old vehicles prematurely because they want to switch to the much safer fully autonomous models where they don’t need to drive if they don’t want to.

2022 The cost for autonomous vehicle hardware (sensors and computing power) has come down to 1500 USD.

2022 Mass transit companies increasingly rely on autonomous vehicles for transport. Transitioning the current workforce to a transit system based on autonomous vehicles is a major organizational and political challenge.

2022 Insurance rates favor operating cars in fully autonomous mode and prompt many people to stop driving on their own.

2023 Small autonomous buses are increasingly used for medium- and long distance trips. Trains have a hard time to compete on short to medium distances with autonomous buses.

2023 Most companies require that business trips with rental cars must occur in fully autonomous mode (for safety and productivity reasons).

2025 Fleets of autonomous vehicles now operate in most cities of developed nations.

2025 Automotive companies shut down more and more plants. Major automotive countries including Germany, Sweden and Japan desperately try to prop up their OEMs.

2030 Car ownership has declined dramatically. Only 20% of the US population still own a car (200 cars for 1000 people, today: 439 cars for 1000 people). 90% of all trips now happen in fully autonomous mode. Traffic accidents and fatalities have declined dramatically.

bron: http://www.driverless-future.com/?p=678
pi_154832903
quote:
Google lijkt in het geheim autobedrijf te hebben opgezet
Door Bauke Schievink, zondag 2 augustus 2015

Volgens overheidsdocumenten heeft Google een eigen autobedrijf opgezet, waardoor het zelf auto's kan gaan verkopen aan consumenten. Eerst werd Google Auto nog gebruikt om de tests met zelfrijdende auto's in onder te brengen, maar het bedrijf lijkt grotere ambities te hebben.

De bewuste documenten waaruit blijkt dat Google zelf een autobedrijf is gestart zijn in handen gekomen van The Guardian. De Britse krant kreeg de stukken in handen door een beroep op het Amerikaanse equivalent van de Wet Openbaarheid Bestuur. In de documenten wordt gesproken over Google Auto, een bedrijf dat vorig jaar in de Amerikaanse staat Californië een licentie heeft gekregen om zelf auto's te maken. Daarnaast heeft Google zijn dochterbedrijf geregistreerd bij instanties in verscheidene landen, waardoor het daar te boek staat als bedrijf dat auto's fabriceert. Om welke landen het precies gaat is overigens niet duidelijk.

Volgens The Guardian heeft Chris Urmson de leiding over Google Auto. Urmson is ook al hoofd van de afdeling binnen Google die zelfrijdende auto's test. Uit de documenten blijkt dat het bedrijf Google Auto ook gebruikt wordt voor de productie van Googles zelfrijdende auto's. De bedoeling is dat er ongeveer honderd kleine, elektrisch aangedreven auto'tjes worden geproduceerd, zo liet het bedrijf eerder weten. Eerder leek er nog sprake van te zijn dat Google zijn eigen auto's in samenwerking met een partner uit de autobranche wilde uitbrengen.

Het is onduidelijk of en wanneer Google zou kunnen starten met het zelf verkopen van auto's. Momenteel is het bedrijf nog druk bezig met het testen van zelfrijdende auto's en het wilde geen commentaar geven op de berichtgeving van The Guardian. Daardoor is aannemelijk dat activiteiten zoals autoverkoop nog enige tijd op zich zullen laten wachten. Wel laat het opzetten en registreren van een autobedrijf zien dat Google grote ambities heeft.

bron: http://tweakers.net/nieuw(...)-hebben-opgezet.html
pi_154850285
Ik zie de OP wel gebeuren. De vraag is natuurlijk wanneer.

Paar issues:

Allereerst zijn er weinig landen die zo'n goede infrastructuur hebben als in Nederland. Zelfrijdende auto's in het buitenland wordt een grotere issue. Vooral omdat de afstanden daar groter zijn.
Binnen Nederland verwacht ik ook dat zelfrijdende auto's eerst alleen op snelwegen zelf zullen rijden en pas later ook plaatselijk.

Stel dat alles zelf rijdt. Wat is dan nog het nut van een individuele auto die achter een andere auto rijdt? Ik denk dan eerder aan een auto die zich vast kan koppelen aan een soort van trein van auto's. Dan kan je een stuk zuiniger rijden.

Verder zorgt zo*n ontwikkeling natuurlijk voor een complete omslag in de economie. Heel veel banen zullen niet meer nodig zijn. Wat heeft dit voor een effect op de werkloosheid.

Dat hele verhaal over dat het duurder zou zijn dan een auto bezitten geloof ik niet in. Al gebruik je je auto dagelijks voor woon-werk, hij staat alsnog 20 uur per dag niks te doen. Veel goedkoper dus als je auto overdag gebruikt wordt voor andere ritjes.
Eerst denken, dan typen
pi_154930129
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 10:54 schreef MaGNeT het volgende:
Hier een stukje toekomstvisie / roadmap voor de komende 15 jaar, door Dr. Alexander Hars:

[..]

Mooi, dan kan ik in 2030 lekker een V8 rijden langs alle autonome sukkels.
pi_161222491
Update van de Tesla / Panasonic accu-fabriek in Nevada:

  donderdag 7 april 2016 @ 16:10:00 #166
286575 Roces18
Chef de party
pi_161256817
Hoe kan er een einde komen aan autobezit als heel veel mensen graag in klassiekers rijden (en het gaat ook om de rijervaring niet zozeer om het van A naar B komen).

En het hele openbaar auto vervoer gebeuren , dat ze uit zichzelf rijden zal wel 100 jaar op zich laten wachten want het slaat nergens op
women don't realize how powerful they are, men get addicted to pictures of you, that's how powerful they are
  donderdag 7 april 2016 @ 16:48:32 #167
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_161257587
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 16:10 schreef Roces18 het volgende:

En het hele openbaar auto vervoer gebeuren , dat ze uit zichzelf rijden zal wel 100 jaar op zich laten wachten want het slaat nergens op
Zelfrijdend openbaar duurt geen 100 jaar meer, want dat is er nu al.

In Wageningen rijdt bijvoorbeeld een zelfrijdende bus: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-wereldprimeur.dhtml

En in Parijs heeft metrolijn 14 geen bestuurder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Parijse_metrolijn_14

Ook in Amsterdam willen ze de metro zelfrijdend maken: http://www.metronieuws.nl(...)ogelijk-in-amsterdam
pi_161258242
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 16:10 schreef Roces18 het volgende:
Hoe kan er een einde komen aan autobezit als heel veel mensen graag in klassiekers rijden (en het gaat ook om de rijervaring niet zozeer om het van A naar B komen).

En het hele openbaar auto vervoer gebeuren , dat ze uit zichzelf rijden zal wel 100 jaar op zich laten wachten want het slaat nergens op
Bij "einde van het autobezit" moet je ook niet letterlijk denken dat niemand meer een auto zal bezitten maar dat het een verschuiving is van autobezit naar auto-on-demand.

Dat zie je met meerdere producten en diensten, zoals de stap van muziek CD's naar streamen, Videobanden via DVD's naar streamen. En waarom een betonmolen kopen als je hem 3 dagen nodig hebt? Die huur je toch ook dan?

Even vooruitblikkend op de niet zo verre toekomst, waarom zou je nog een auto willen bezitten als je niet meer zelf rijdt?

Zodra je een auto nodig hebt roep je die op via een appje.
Afhankelijk van het tarief dat je wil betalen staat er dan binnen 5, 15 of 60 minuten een auto voor de deur die je van A naar B brengt. Wil je met 8 personen weg dan reserveer je er 2 of een zelfrijdend busje. Wil je wat vervoeren dan regel je een zelfrijdende station of een bestelbusje.

Ga je naar je werk? Een auto kan je per dag reserveren of weken vooruit, carpoolen tegen gereduceerd tarief (efficiënter), etc.

Omdat alle auto's via een centraal netwerk communiceren kunnen ze heel efficiënt ingezet worden, kan je de klant een appje sturen zodra de auto vlakbij is, etc.

Denk aan grote poolplaatsen met laadstations waar auto's weer heenrijden zodra ze niets te doen hebben of als er bijgeladen moet worden.

Het hebben van een rijbewijs is dan ook niet meer nodig. Avondje stappen en stevig drinken? Oma naar kleinkinderen? Je komt altijd weer thuis.

En natuurlijk blijft er altijd een groep die zelf een auto nodig heeft, denk aan bedrijven, hulpverleningsdiensten of als je een standaarduitrusting in de auto nodig hebt.
Maar voor de rest...

Natuurlijk kan je altijd iets negatiefs vinden maar ik probeer naar de mogelijkheden te kijken, problemen hou je altijd. Die zijn er nu ook.
  donderdag 7 april 2016 @ 17:17:27 #169
286575 Roces18
Chef de party
pi_161258251
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 16:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Zelfrijdend openbaar duurt geen 100 jaar meer, want dat is er nu al.

In Wageningen rijdt bijvoorbeeld een zelfrijdende bus: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-wereldprimeur.dhtml

En in Parijs heeft metrolijn 14 geen bestuurder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Parijse_metrolijn_14

Ook in Amsterdam willen ze de metro zelfrijdend maken: http://www.metronieuws.nl(...)ogelijk-in-amsterdam
Gast dat zijn gewoon concepten. En een metro is heel wat anders dan een auto. Een metro hoeft alleen te rijden en af en toe te stoppen, nou nou dat is een uitvinding zeg om dat automatisch te laten doen. Maar het verkeer is uitermate complex. En als jij alleen maar van dat soort auto's op de weg ziet ben je allang dood. Dan is het 2116
women don't realize how powerful they are, men get addicted to pictures of you, that's how powerful they are
pi_161258363
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 17:17 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Gast dat zijn gewoon concepten. En een metro is heel wat anders dan een auto. Een metro hoeft alleen te rijden en af en toe te stoppen, nou nou dat is een uitvinding zeg om dat automatisch te laten doen. Maar het verkeer is uitermate complex. En als jij alleen maar van dat soort auto's op de weg ziet ben je allang dood. Dan is het 2116
Als ik kijk naar wat de autonoom rijdende auto van Google al kan, dan denk ik dat het veel eerder zover is. De overstap zal niet in 10 jaar gedaan zijn na introductie maar ik zie wel dat ik het nog meemaak dat 70% van het verkeer autonoom rijdt.

Als je onderstaand filmpje kijkt en de statistieken van de Google auto erbij pakt dan zal je moeten toegeven dat ze erg ver zijn:

  donderdag 7 april 2016 @ 17:22:12 #171
286575 Roces18
Chef de party
pi_161258376
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 17:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als ik kijk naar wat de autonoom rijdende auto van Google al kan, dan denk ik dat het veel eerder zover is. De overstap zal niet in 10 jaar gedaan zijn na introductie maar ik zie wel dat ik het nog meemaak dat 70% van het verkeer autonoom rijdt.
Betwijfel het. We zullen wel zien tegen die tijd.
women don't realize how powerful they are, men get addicted to pictures of you, that's how powerful they are
pi_161258402
Leuk topic, veel raakvlak mee vanuit mijn studie waar we ook diverse keren hierover gesproken hebben.

Veel aangewezen oorzaak is de verminderde interesse in auto's onder jongeren, wordt gezegd althans want een duidelijke reden of op onderzoek gebaseerde uitspraak is nooit gedaan en wordt ook aan getwijfeld. Misschien heeft beleid op verminderen van autogebruik an-sich juist heel veel effect op lager autobezit.

Wat wel blijkt is dat men meer en meer gaat inzien dat autobezit eigenlijk niet zo vanzelfsprekend meer is. Waarom een auto kopen als je slechts naar werk rijdt, stil laat staan, naar huis rijdt, boodschappen doen en daarna nog naar een eventuele hobby/sport toe gaan? Dan bagatelliseer ik heel simpel ook even autogebruik door ouders die hun kinderen nog naar sport/school/verzin het toe moeten brengen of het gebruik van het voertuig in het weekend.

Voor rechttoe-rechtaan zaken zoals vervoer naar werk of thuis zie ik een auto wel vervangen worden door een autonoom voertuig maar voor niet-dagelijkse zaken voorzie ik nog wel een flink aantal hobbels om het autobezit echt drastisch af te zien nemen.
pi_161258531
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 17:22 schreef b2py het volgende:
Leuk topic, veel raakvlak mee vanuit mijn studie waar we ook diverse keren hierover gesproken hebben.

Veel aangewezen oorzaak is de verminderde interesse in auto's onder jongeren, wordt gezegd althans want een duidelijke reden of op onderzoek gebaseerde uitspraak is nooit gedaan en wordt ook aan getwijfeld. Misschien heeft beleid op verminderen van autogebruik an-sich juist heel veel effect op lager autobezit.

Wat wel blijkt is dat men meer en meer gaat inzien dat autobezit eigenlijk niet zo vanzelfsprekend meer is. Waarom een auto kopen als je slechts naar werk rijdt, stil laat staan, naar huis rijdt, boodschappen doen en daarna nog naar een eventuele hobby/sport toe gaan? Dan bagatelliseer ik heel simpel ook even autogebruik door ouders die hun kinderen nog naar sport/school/verzin het toe moeten brengen of het gebruik van het voertuig in het weekend.

Voor rechttoe-rechtaan zaken zoals vervoer naar werk of thuis zie ik een auto wel vervangen worden door een autonoom voertuig maar voor niet-dagelijkse zaken voorzie ik nog wel een flink aantal hobbels om het autobezit echt drastisch af te zien nemen.
Ik combineer de afname van autogebruik dan vooral met de toename van auto-on-demand.
En dat is wel een belangrijke factor in het verhaal. Want... Je brengt dan niet je kinderen naar sport of vriendjes 5km verderop maar reserveert er een zelfrijdend voertuig voor. En als oma wil langskomen op zaterdag stapt ze in, neemt haar breiwerkje mee en stapt voor jouw deur weer uit.

Er zullen dus meer mensen gebruik gaan maken van auto's (zelfrijdende voertuigen) maar het bezit per hoofd van de bevolking zal afnemen.

Mij lijkt het ook ideaal want als ik naar m'n werk rij hang ik liever nog even rond op FOK! dan dat ik in een treintje rijd en nog moet opletten ook.

Maar van klant naar klant heb ik een auto vol gereedschap en materialen, in dat geval is autobezit weer erg praktisch (voor mijn werkgever). En dat kan natuurlijk nog steeds een zelfrijdend voortuig zijn.
pi_161258669
Eigenlijk neemt het autobezit dus niet af, verplaatst het autobezit eigenlijk alleen maar?
pi_161258871
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 17:37 schreef b2py het volgende:
Eigenlijk neemt het autobezit dus niet af, verplaatst het autobezit eigenlijk alleen maar?
Als je het zo bekijkt, ja.

Maar je begrijpt uiteraard dat ik doel op het autobezit van het individu :P

Maar bedenk ook: als je nu 8 miljoen auto's nodig hebt waarvan 35- 90% stilstaat dan kan je straks met (noem maar wat) 3,5 miljoen voertuigen toe om hetzelfde aantal mensen te bedienen en toch altijd voldoende capaciteit te hebben.

Dus dan neemt het totaalbezit wel weer af.

In een typische drukke ochtendspits zitten er bijvoorbeeld zo'n 2,4 Miljoen mensen achter het stuur.
De rest van de auto's staat op dat moment stil op een parkeerplaats of een oprit.

Feitelijk zou je dus met 2,5 miljoen voertuigen (nog even los van factoren als carpoolen en OV) iedereen 24/7 kunnen bedienen, ook in de piekuren. Dat maakt 5,5 miljoen auto's overbodig.

De bedrijven die dat gaan faciliteren willen ook gewoon winst maken dus die gaan heus geen 5,5 miljoen auto's extra aankopen en stil laten staan. Een kleine overcapaciteit vanwege opladen of onderhoud is voldoende.

En met prijsstelling op verschillende niveau's kan je de vraag en aanbod ook goed sturen. Oma kan buiten de spits boodschappen doen tegen een lager tarief dan John die persé om 9 uur 's ochtends wil/moet beginnen op z'n werk. En ook carpoolen kan een wat langere reistijd maar een lager tarief per kilometer opleveren.

Zelfrijdende voertuigen kunnen onderling communiceren, korter op elkaar rijden en dus zullen ook files tot een verleden behoren. Ik denk zelfs dat een A4 straks weer naar totaal 4 rijbanen kan.

En uiteraard: ik probeer een visie te verdedigen en doemdenken om te draaien in "ja maar, zo kan het opgelost worden" maar ik besef ook dat het grote voorwaartse stappen en investeringen vereist.

[ Bericht 8% gewijzigd door MaGNeT op 07-04-2016 18:03:45 ]
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')