Ja hoor, makkelijk.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:44 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik denk dat de overheid een enorm probleem krijgt als autobezit niet meer nodig:
Inkomsten uit MRB, accijnzen en boetes zullen instorten.
Zoiets kan de NL'se overheid zeker niet opvangen.
Bij de Kodaks en Agfa's onder de automerken wel.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 13:55 schreef Accordtje het volgende:
Om ook nog maar even op de stelling te reageren:
Stel dat het volledig autonoom rijden er wel zal komen (ik denk dus van niet), dan is het einde van het autobezit niet nabij. De mobiliteitsbehoefte zal er nog steeds zijn, dus zolang die niet veranderd zal autobezit ook wel blijven bestaan. Pas wanneer de mobiliteitsbehoefte echt gaat veranderen komt autobezit ter discussie te staan.
Wat ik wel denk is dat het volledig autonoom rijden o.a. de auto-industrie kapot zal maken.
Automerken bieden nu tal van modellen en verschillende uitvoeringen aan, maar wat maakt dat nog uit als je niet meer zelf rijdt? Waarom zou je nog een 4x4 aangedreven auto willen met 200pk? Die lol is er dan ook af, dus kun je beter de goedkoopste uitvoering nemen.
Dan heb je daarnaast nog de verzekeringsmaatschappijen. Ik ben niet meer aansprakelijk op het moment dat er iets fout gaat, dus waarom zou ik nog een autoverzekering afsluiten?
Schadeherstellers idem dito. Als het goed is zal de autonoom rijdende auto vrijwel geen aanrijdingen veroorzaken. Het aantal schades neemt dus drastisch af, dus waar hebben we schadeherstellers voor nodig?
Er spelen bij veel partijen gewoon te grote belangen, dus ik geloof totaal niet in de volledig zelfrijdende auto's. Economisch belang van de auto weegt te zwaar en de beveiliging is gewoon niet te garanderen.
Ja die zullen inderdaad kansen zien. Google en Apple hebben natuurlijk niet een heel modellengamma, dus kunnen zich richten op het ontwikkelen van één specifieke auto. Maar juist de bestaande fabrikanten zullen er alles aan doen (waarschijnlijk zelfs gezamenlijk) om de auto-industrie te beschermen. Belangen zijn gewoon te groot en de invloed van de auto-industrie is ook niet te onderschatten.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 14:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij de Kodaks en Agfa's onder de automerken wel.
Google, Tesla, Apple en andere nieuwkomers op de automarkt zien kansen.
http://tweakers.net/nieuw(...)lfrijdende-auto.htmlquote:Op zaterdag 2 mei 2015 14:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij de Kodaks en Agfa's onder de automerken wel.
Google, Tesla, Apple en andere nieuwkomers op de automarkt zien kansen.
http://tweakers.net/nieuw(...)j-elf-botsingen.htmlquote:Zwitsers telecombedrijf begint tests met zelfrijdende auto
Door Bauke Schievink, dinsdag 12 mei 2015 22:53
Swisscom heeft aangekondigd dat het van plan is te experimenteren met zelfrijdende auto's. Daartoe heeft het bedrijf een conventionele auto voorzien van sensoren en speciale software. Met de tests wil Swisscom vooral werken aan toekomstige netwerktechnologieën.
Een topman van de telecomprovider heeft de plannen met zelfrijdende auto's wereldkundig gemaakt, zo meldt Physorg dinsdag. De Zwitsers zijn erin geslaagd om een conventionele Volkswagen Passat te laten functioneren als een zelfrijdende auto. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er de nodige sensoren en computertechnologie ingebouwd. Ook is speciale software ontwikkeld. Voor detectie van verkeer om de auto wordt zowel gebruik gemaakt van laser als radar. Ook zijn er videocamera's aan boord.
Swisscom benadrukt dat het geen plannen heeft om autofabrikant te worden. Met de experimenten wil de telecomprovider vooral onderzoek doen in hoe de netwerktechnologie van de toekomst er uit komt te zien: een zelfrijdende auto moet communicatieprotocollen aan boord hebben, en die technologie wil Swisscom in huis hebben.
De zelfrijdende Volkswagen Passat wordt momenteel al getest in de straten van Zürich. De tests lopen nog tot donderdag. Welke plannen Swisscom daarna heeft, is nog niet bekendgemaakt.
quote:Google: zelfrijdende auto was betrokken bij elf botsingen
Door Joost Schellevis, dinsdag 12 mei 2015
De zelfrijdende auto's van Google zijn elf keer betrokken geweest bij een ongeluk. Dat heeft Google zelf bekendgemaakt. In geen van die gevallen was de zelfrijdende auto zelf de schuldige, stelt de zoekgigant, maar maakten medeweggebruikers een fout.
googleGoogle brengt de cijfers naar buiten nadat persbureau AP maandag berichtte dat de zelfrijdende auto's vier keer voor een ongeluk hebben gezorgd. Of de berichtgeving van AP in strijd is met de officiële cijfers van Google, is onduidelijk: Google telt bij de elf ongelukken ook de ongelukken mee die gebeurden terwijl een menselijke bestuurder de controle over het voertuig had overgenomen. Het bedrijf meldt niet hoeveel ongelukken gebeurden terwijl de automatische piloot stuurde.
Volgens Google ging het om elf 'kleine' ongelukken met enkel blikschade, die gebeurden tijdens 2,7 miljoen kilometer aan wegverkeer verspreid over zes jaar aan tests. Daarvan reed de automatische piloot 1,6 miljoen kilometer.
Bij de elf ongelukken raakten andere auto's de zelfrijdende voertuigen zeven keer van achteren, voornamelijk bij stoplichten, maar ook op de snelweg. Ook werden zelfrijdende auto's van opzij geraakt en veroorzaakte een medeweggebruiker die een stopbord negeerde een botsing. De meeste ongelukken - acht van de elf - vonden plaats in de bebouwde kom.
Uit de statistieken die Google met de zelfrijdende auto's over het gedrag van weggebruikers verzamelde, blijkt dat veel mensen niet op de weg letten. Het bedrijf heeft weggebruikers opgemerkt die boeken lazen en in één geval speelde iemand zelfs op een trompet. Ook komt het volgens Google vaak voor dat weggebruikers op de verkeerde weghelft terechtkomen. Tot slot negeren veel mensen rode stoplichten volgens het bedrijf. Dat is reden voor Google om een korte wachttijd in te bouwen na het op groen springen van de stoplichten, om te voorkomen dat er een botsing plaatsvindt met een andere auto die net door rood rijdt.
Daar heb je wel een punt.quote:Op donderdag 14 mei 2015 17:02 schreef Spanky78 het volgende:
De eerste bewegingen zijn al te zien. Private lease is een kleine stap naar korter huren. ook de ontwikkelingen mbt automatisch rijden zorgen aan de andere kant voornieuwe moGelijkheden.
Nee, dat is ook precies de oorzaak van bijna al die aanrijdingen: Een computer kan niet anticiperen. Die rijdt volgens een vaste set voorgeprogrammeerde situaties.quote:Op woensdag 13 mei 2015 00:58 schreef Pizza_Boom het volgende:
11 kleine ongelukken in 2,7 miljoen kilometer redelijk te noemen. Vraag ik mij alleen af: Hoe vaak is er een ongeluk ontstaan door zo'n auto, terwijl deze er zelf niet bij betrokken is geraakt? Bijvoorbeeld door het vol in de rem hangen als het verkeerslicht op rood springt (ik neem in ieder geval aan dat de auto daarop gaat remmen), waardoor het achterop komende verkeer rare dingen gaat doen? Een computer reageert immers toch altijd sneller.
Hoe gaat de automatische auto reageren op niet alledaagse situaties? Ik ben wel eens de vluchtstrook op gegaan omdat er eentje achter me zich verremde en we anders een ongeluk zouden hebben. Doet zo'n voertuig dat ook?
Natuurlijk kan je een computer wel van een algoritme voorzien om te anticiperen.quote:Op donderdag 14 mei 2015 17:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een computer kan niet anticiperen. Die rijdt volgens een vaste set voorgeprogrammeerde situaties.
Een computer kan niet alles voorzien. Als jij ziet dat iemand in een auto voor je met van alles en nog wat bezig is hou jij al iets meer afstand, een zelfrijdende auto hobbelt er lekker achteraan met dezelfde afstand. Als er ergens een nkind in de verte zich losrukt van zijn ouders zie jij dat al aankomen, zo'n auto nniet etc.quote:Op donderdag 14 mei 2015 17:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je een computer wel van een algoritme voorzien om te anticiperen.
Dat de huidige generatie zelfrijdende auto's geen rekening houdt met dergelijke dingen, wil niet zeggen dat dat principieel niet mogelijk is. Ik denk dat er nog behoorlijk wat ruimte voor innovatie is en de dingen die je nu noemt lijken me technisch helemaal niet onmogelijk.quote:Op donderdag 14 mei 2015 18:16 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een computer kan niet alles voorzien. Als jij ziet dat iemand in een auto voor je met van alles en nog wat bezig is hou jij al iets meer afstand, een zelfrijdende auto hobbelt er lekker achteraan met dezelfde afstand. Als er ergens een nkind in de verte zich losrukt van zijn ouders zie jij dat al aankomen, zo'n auto nniet etc.
Dat is nu juist de heilige graal van AI en dat zie ik nog niet binnen afzienbare tijd gebeuren, laat staan in een auto verschijnen.quote:Op donderdag 14 mei 2015 17:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je een computer wel van een algoritme voorzien om te anticiperen.
Het mooie van autorijden is nou juist dat de parameters heel overzichtelijk zijn. Je hoeft de Turing test niet te doorstaan om een AI te maken die goed genoeg is om een auto te besturen. Een beetje om je heen kijken en voorzichtig zijn is meer dan genoeg.quote:Op donderdag 14 mei 2015 18:18 schreef eP2e het volgende:
[..]
Dat is nu juist de heilige graal van AI en dat zie ik nog niet binnen afzienbare tijd gebeuren, laat staan in een auto verschijnen.
Nee, de regels zijn overzichtelijk. De parameters omvatten ook dingen als die Metro2005 aanhaalt.quote:Op donderdag 14 mei 2015 18:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het mooie van autorijden is nou juist dat de parameters heel overzichtelijk zijn. Je hoeft de Turing test niet te doorstaan om een AI te maken die goed genoeg is om een auto te besturen. Een beetje om je heen kijken en voorzichtig zijn is meer dan genoeg.
Niet alleen dat. Veel mensen kunnen wel een rekening van een paar honderd euro betalen per maand maar komen amper toe aan het sparen van een paar duizend euro. En ook het risico van een grote reparatie is voor sommige mensen extra geld waard.quote:Op donderdag 14 mei 2015 17:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt.
De auto begint steeds meer een abonnementsvorm te krijgen om mensen aan het merk te binden met vaste kosten, zonder verrassingen. Die zekerheid is duurder maar veel mensen kunnen niet zo goed rekenen en dat werkt in het voordeel van de fabrikanten die "private lease" aanbieden.
In de USA blijkt ongeveer 1 ongelukje per 165.000 Miles als gemiddelde en dat zijn alleen de geregistreerde ongelukjes.quote:Op donderdag 14 mei 2015 17:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee, dat is ook precies de oorzaak van bijna al die aanrijdingen: Een computer kan niet anticiperen. Die rijdt volgens een vaste set voorgeprogrammeerde situaties.
11 ongelukken in 2,7 miljoen km klinkt als niet veel maar het nog altijd slechter dan de gemiddelde mens voor elkaar krijgt
de pc waarop jij fokt is kan alles beter dan de gemiddelde bestuurderquote:Op donderdag 14 mei 2015 18:16 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een computer kan niet alles voorzien. Als jij ziet dat iemand in een auto voor je met van alles en nog wat bezig is hou jij al iets meer afstand, een zelfrijdende auto hobbelt er lekker achteraan met dezelfde afstand. Als er ergens een nkind in de verte zich losrukt van zijn ouders zie jij dat al aankomen, zo'n auto nniet etc.
De pc waarop ik fok is geprogrammeerd door mensen.quote:Op donderdag 14 mei 2015 18:44 schreef fs180 het volgende:
[..]
de pc waarop jij fokt is kan alles beter dan de gemiddelde bestuurder
quote:Op donderdag 14 mei 2015 18:44 schreef fs180 het volgende:
[..]
de pc waarop jij fokt is kan alles beter dan de gemiddelde bestuurder
Ik heb eens een documentaire gezien over de google auto's en volgens mij houden die daar wel rekening mee.quote:Op donderdag 14 mei 2015 18:16 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een computer kan niet alles voorzien. Als jij ziet dat iemand in een auto voor je met van alles en nog wat bezig is hou jij al iets meer afstand, een zelfrijdende auto hobbelt er lekker achteraan met dezelfde afstand. Als er ergens een nkind in de verte zich losrukt van zijn ouders zie jij dat al aankomen, zo'n auto nniet etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |