VoorgeschiedenisNa de Tweede Wereldoorlog wilde
Nederlands-Indië onafhankelijkheid, het
Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) kreeg van de Nederlandse overheid de opdracht de orde te handhaven en de vrijheidsstrijders te ontwapenen.
Veel Molukkers namen dienst in het KNIL en vochten zij aan zij met de Nederlanders
De
politionele acties waren niet succesvol en en de KNIL trok zich terug naar Nederland
Nederland beloofde de Molukkers dat ze een eigen staat zouden krijgen
de Republiek der Zuid-Molukken maar kon die belofte niet nakomen.
De tweede generatieHet was de tweede generatie die in de jaren '70 met
gewelddadige acties alsnog een eigen Molukse staat wilde afdwingen.
Een van die plannen mislukte op 4 maart 1975 de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.
De treinkaping bij de Punt Op 23 mei 1977 gijzelden 8 Molukkers een trein met 54 passagiers op het traject Assen -Groningen
De plaats van de gijzeling
3 foto's van de trein tijdens de kaping (Bron foto internet)
De exacte locatie januari 2015
De eerste reactieTerwijl het
kabinet een crisisteam samenstelt vormt het leger een cordon rond de trein.
2 leden van het crisisteam (Bron foto internet)
Rechts:
minister-president Den Uyl voorstander van een "zachte aanpak"
Links: Minister van justitie
Dries van Agt voorstander van een "harde aanpak"
Overgang op de Zuidlaarderweg in Glimmen
In deze,
nog steeds bestaande, Golfclub zat het commandocentrum van het leger
De Golfclub kijkt rechtstreeks uit op de plaats van de gijzeling.
( januari 2015)
De onderhandelingen en bevoorradingVia karretjes op het spoor werden eten, drinken en andere goederen naar de trein gebracht.
(Bron foto internet)
Als er mensen toegelaten werden bij de trein mocht dat van de Molukkers alleen in onderbroek om te voorkomen dat er wapens onder de kleding verstopt zou zitten, hier 2 militairen die een telefoon komen brengen voor de onderhandelingen.
(Bron foto internet)
Archiefbeelden uit 1977
Mevrouw J. Soumokil-Taniwel en huisarts H. Tan speelden een rol als bemiddelaars tussen de kapers en de Nederlandse regering, dit liep echter op niets uit.
Mariniers bestormen de treinGedurende de gijzeling — die in totaal 20 dagen duurde — maakte het kabinet zich in toenemende mate zorgen over de gezondheid van de gegijzelden, de informatie daarover was tegenstrijdig, desondanks speelde de slechte gezondheid van de gegijzelden mee bij het besluit om de trein te bestormen.
Verder bleven de onderhandelingen op niets uitlopen.
De bestorming van de trein bestond uit 3 fases
De deelnemers: 34 precisieschutters, waarvan er 28 vanaf de lage kant van de trein vuurden en zes vanaf de hoge kant; minstens twee mitrailleurschutters van de landmacht; zes straaljagers; drie pelotons mariniers, waarvan er 36 op de trein afstormden; vijf kikvorsmannen bewapend met uzi’s, explosieven en vuurwerk.
Om de aandacht van de mariniers (grondtroepen) af te leiden vlogen 6
Starfighters van
322 Squadron uit Leeuwarden op 7 juni 1977 om 4:54 rakelings over de trein met ingeschakelde naverbrander wat voor een oorverdovende herrie zorgde.
Na een beschieting door machinegeweerschutters van de landmacht werd de trein bestormt door 5 aanvalsploegen van de mariniers, foto's zijn er niet gemaakt dus
ik heb van internet een foto gehaald die komt uit de film
DE PUNT die over de treinkaping gaat.
RTL maakte een goede animatiefilm van de bevrijdingsactie
(vanaf 00:30)
Originele journaalbeelden
Gegijzelden verlaten de trein te voet.
De gewonden per brancard.
Op de exacte locatie van de gekaapte trein kon ik deze foto maken.
In een van de elektriciteitsbogen trof ik nog kogelgaten.
Hoe het verder gingVan de gegijzelden overleden Rien van Baarsel en Ansje Monsjou door kogels van de mariniers / precisieschutters
Van de gijzelnemers worden er 6 van de 9 doodgeschoten.
Een van de 3 overlevende gijzelnemers wordt binnengebracht in ziekenhuis Groningen
Het is vermoedelijk Junus Ririmasse die door 10 kogels is geraakt.
Junus Ririmasse (links) gefotografeerd tijdens een herdenking in 2012 (bron: foto en tekst internet)
Er is van afgezien de gijzelnemers de dodelijke gevolgen van de beëindiging van de gijzeling ten laste te leggen. Dat was om meerdere redenen, onder meer de wenselijkheid dat de betrokken mariniers anoniem zouden blijven, wegens het risico van wraakacties vanuit (militante) delen van de Molukse gemeenschap. Bij de rechtbank in Assen werd de drie overlevende kapers alleen wederrechtelijke vrijheidsberoving en verboden wapenbezit ten laste gelegd. Bij de rechtszaak kwam de wijze van beëindiging van de gijzeling niet aan de orde.
Voor de genoemde delicten kregen de gijzelnemers een celstraf van zes tot negen jaar(Bron: Wikipedia)
Onder grote belangstelling van de Molukse gemeenschap werden de gijzelnemers begraven op de begraafplaats Boskamp te Assen
Ze werden begraven in een gezamenlijk graf waar nog steeds herdenkingen plaatsvinden.
(Bron foto: internet)
De overleden gijzelnemers hebben nog steeds een zekere status binnen de Molukse gemeenschap.
Op de plaats van de gijzeling vond in 2012 een herdenking plaats.(Bron foto: Internet)
De 2 bruine stoelen met een roos symboliseren de 2 omgekomen passagiers de 6 blauwe stoelen de omgekomen gijzelnemers.
De treinIk heb wat op internet gezocht en dit is wat ik kon achterhalen over de betrokken trein.
Het gaat om de
Hondekop (Mat'54) met nummer 747
De 747 gefotografeerd in april 1970 te Amsterdam
(Bron foto: internet)
De 747 na de bestorming door de mariniers.
13 april 1993 de laatst bekende foto van de 747 gemaakt bij station Elst (Bron foto: Internet)
In de jaren '90 is de 747 verschroot.
De discussie Al sinds de beëindiging is er een discussie over het gebruikte geweld,
proportioneel volgens
de regering
buitensporig volgens de Molukse gemeenschap.
KijktipsDutch Approach (documentaire uit 4 delen)
De Punt (speelfilm)
Voor meer
toen & nu meld je aan op mijn
Facebook pagina
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.