Verschillende insteek inderdaad. Maar een horloge kan één van de weinige constante factoren zijn in een leven met veel variatie. Zo heb ik bijvoorbeeld de afgelopen 15 jaar op 7 plaatsen gewoond in 5 landen. Er is maar weinig constant, dus iets wat al die dingen samen met jou heeft doorgemaakt krijgt een hoge emotionele waarde.quote:Op donderdag 11 december 2014 09:55 schreef Skv het volgende:
[..]
Hmm, ik heb meer dingen als 'dit klokje kocht ik toen ik afstudeerde', 'dit is mijn eerste-baanhorloge' etc. En ik heb een paar 'grails' waar ik steeds naartoe spaar. Soms moet een sentimenteel horloge dan even het veld ruimen om geld bijeen te brengen voor zo'n grail.
Die vintage klokjes zijn toch vaak decennia oud. Is levensduur echt zo'n probleem dan? Ik zou het niet weten want mijn huidige (relatief goedkope, maar ook redelijk complex - automaat met datum, dag van de week, tweede tijd en maanfase) horloge draag ik pas 8 jaar, maar die heeft aardig op z'n donder gehad hoor (fietsen over hobbelige wegen e.d.). De kast is nog nooit open geweest en hij loopt nog steeds even goed als in het begin.quote:Ik ben wel benieuwd welk soort klok 40 jaar voor iemand dienst zou kunnen doen. Dan moet je redelijk concessies doen qua all-roundheid denk ik. Een robuust klokje dat tegen een stootje kan maar ook op een pak gedragen kan worden. Rolex explorer 1 zou ik dan bijvoorbeeld op uitkomen (maar dan het liefst een vintage)
Dan verwacht je toch dat hij ook slechter gaat lopen? Tot die tijd kun je hem beter gewoon dicht laten volgens mij. Onnodig gepiel aan zo'n horloge doet denk ik meer kwaad dan goed. Daarnaast is het de vraag of een horloge van ¤750 het waard is. Waarschijnlijk zetten ze er dan toch gewoon een compleet nieuw movement in. Het immers geen manifactuur maar gewoon een standaard ETA caliber met een modificatie daar bovenop.quote:Op donderdag 11 december 2014 10:20 schreef Skv het volgende:
Zou 'm toch een keer laten servicen na 8-10 jaar. Olie droogt langzaam op en dan gaan onderdelen 'schrapen'. Op tijd servicen voorkomt een erg dure servicebeurt over een paar jaar.
Als het horloge slechter gaat lopen dan is het kwaad al geschied. Dat een horloge op tijd loopt zegt helemaal niks over hoe het uurwerk er aan toe is. Nieuw uurwerk is een stuk prijziger dan een servicebeurtje van zo'n 150 Euro als er geen onderdelen vervangen hoeven te worden.quote:Op donderdag 11 december 2014 10:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan verwacht je toch dat hij ook slechter gaat lopen? Tot die tijd kun je hem beter gewoon dicht laten volgens mij. Onnodig gepiel aan zo'n horloge doet denk ik meer kwaad dan goed. Daarnaast is het de vraag of een horloge van ¤750 het waard is. Waarschijnlijk zetten ze er dan toch gewoon een compleet nieuw movement in. Het immers geen manifactuur maar gewoon een standaard ETA caliber met een modificatie daar bovenop.
Interessante discussie. Maar er staan nogal wat tegengestelde meningen in.quote:Op donderdag 11 december 2014 10:37 schreef Skv het volgende:
[..]
Als het horloge slechter gaat lopen dan is het kwaad al geschied. Dat een horloge op tijd loopt zegt helemaal niks over hoe het uurwerk er aan toe is. Nieuw uurwerk is een stuk prijziger dan een servicebeurtje van zo'n 150 Euro als er geen onderdelen vervangen hoeven te worden.
Tenzij je een heel goedkoop uurwerkje hebt, maar moonphase etc lijkt me dat ook weer niet.
http://forums.watchuseek.(...)al-watch-239654.html
You would be surprised how much wear a movement can take before it ceases to keep time accurately. Generally, if you wait until the watch shows poor performance, before getting it serviced, you are basically, waiting for someting to break.
Ik was altijd al aan het pielen met wekkers en zo. Al doende leert men, het ging bij mij ineens heel snel toen ik eindelijk fatsoenlijke schroevendraaiers had. En heel veel op internet kijken en leren en eerst goedkope kapotte zooi kopen en het daarmee proberen Ik ben bezig sinds midden jaren '90 of zo. Eigenlijk zijn die horloges net lego, maar dan met hele kleine pielerige onderdeeltjesquote:Op vrijdag 12 december 2014 17:20 schreef ChowMonkey het volgende:
Is het zelf opknappen van vintage horloges niet lastig? Zou zelf niet weten waar ik zou moeten beginnen..
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar alles ging hopeloos mis en stuk. Niet helemaal mijn ding. Bandjes verwisselen en inkorten lukt me nog wel, of een klokje bijstellen als hij te snel of langzaam loopt. Daar houdt het wel mee op eigenlijk.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:25 schreef Garbageman het volgende:
[..]
Ik was altijd al aan het pielen met wekkers en zo. Al doende leert men, het ging bij mij ineens heel snel toen ik eindelijk fatsoenlijke schroevendraaiers had. En heel veel op internet kijken en leren en eerst goedkope kapotte zooi kopen en het daarmee proberen Ik ben bezig sinds midden jaren '90 of zo. Eigenlijk zijn die horloges net lego, maar dan met hele kleine pielerige onderdeeltjes
Ik ben wel handig met het bouwen van modelhelicopters en drones. Maar dat is op z'n minst niet zo priegelig. Kan natuurlijk eens een poging wagen..quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:25 schreef Garbageman het volgende:
[..]
Ik was altijd al aan het pielen met wekkers en zo. Al doende leert men, het ging bij mij ineens heel snel toen ik eindelijk fatsoenlijke schroevendraaiers had. En heel veel op internet kijken en leren en eerst goedkope kapotte zooi kopen en het daarmee proberen Ik ben bezig sinds midden jaren '90 of zo. Eigenlijk zijn die horloges net lego, maar dan met hele kleine pielerige onderdeeltjes
Zou prima moeten kunnen, misschien is 39mm zelfs al wat aan de grote kant als 'dresswatch'. :-) Ben benieuwd naar je foto's!quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:34 schreef ChowMonkey het volgende:
Ik heb dus een Raymond Weil gekocht nog in de gulden tijd. Zo'n 14 jaar geleden. Heeft zeker 10 jaar in de kast gelegen. Die wordt nu nagekeken en schoongemaakt. T'is wel een kleine kast voor mijn huidige smaak met z'n 39mm. Maar we zullen zien of het staat bij een overhemd ofzo..
[ afbeelding ]
Met schuimblokjes en bubblewrap folie kom je normaliter wel een aardig eind. Heb zelf een tijd hardware getest voor een Taiwanees bedrijf welke alles zo verzonden. Nooit een DOA ontvangen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 11:34 schreef Skv het volgende:
De zoektocht naar een hairspring voor mijn 1601 is waarschijnlijk over! Via Rolexforums is er een lid uit Singapore die er een gratis voor me heeft. Hoeft alleen de verzendkosten terug te hebben. Geweldig, die communities!
Rest de vraag: hoe kunnen we zorgen dat hij in goede staat aankomt per post? Het is niet dat 'ie ook maar een kleine tik kan hebben..
[ afbeelding ]
Goed dat je er toch een gevonden hebt, hopelijk blijft ie inderdaad helemaal intact tijdens het verzenden.quote:Op zaterdag 13 december 2014 11:34 schreef Skv het volgende:
De zoektocht naar een hairspring voor mijn 1601 is waarschijnlijk over! Via Rolexforums is er een lid uit Singapore die er een gratis voor me heeft. Hoeft alleen de verzendkosten terug te hebben. Geweldig, die communities!
Rest de vraag: hoe kunnen we zorgen dat hij in goede staat aankomt per post? Het is niet dat 'ie ook maar een kleine tik kan hebben..
[ afbeelding ]
Ik raad Steinhart ten zeerste af. Hieronder mijn ervaring gequote uit topic #55.quote:
Edit: En ter verduidelijking, de verzendkosten heen en terug zijn zodoende ook voor mijn rekening gekomen. Ik ben uiteindelijk 80 of 100 euro (kan me niet precies herinneren welke van de twee) lichter en heb geen horloge.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 13:08 schreef Quir het volgende:
Maanden later eindelijk het merendeel van mijn geld van Steinhart terug. Gaat lastig als ze je negeren op het moment dat zij vinden dat het afgehandeld is. Ze maken mooie horloges, en als je direct een goede binnen krijgt zul je er veel plezier van hebben, maar ik raad het merk iedereen af.
In maart heb ik een Ovm besteld. Na ontvangst bleek er een hoop mis mee te zijn. De lume was (zelfs gedeeltelijk over de wijzerplaat) uitgesmeerd, de bezel stond schuin, de wijzers leken gerafeld... Ik heb deze terug gestuurd, en gevraagd om een vervangend exemplaar. Ondertussen wat meer opgezocht op het internet, en blijkbaar was mijn eerste zoektocht niet grondig genoeg. Ik vond dat meer mensen problemen hebben met de afwerking van Steinhart horloges. Ik heb er direct achteraan gebeld en gezegd dat ik liever terug betaald werd. Er werd mij verzekerd dat dit zou gebeuren. Ik kreeg een nieuwe. Hier had ik natuurlijk ook een hand in, maargoed. Op een deuk in de bezel na leek deze in orde.
Ik heb wederom contact met ze gezocht om dit op te lossen. Er is mij een nieuwe bezel toegestuurd, en ik heb deze laten vervangen. De verzending van het eerste horloge en de reparatiekosten à 40 euro zijn teruggestort via Paypal. Helemaal blij met mijn nieuwe horloge heb ik de band afgesteld en hem voor een half uur naar buiten gedragen. Bij terugkomst viel me op dat de lume van de uur markers niet op wou laden, wat ik een aanzienlijk probleem vond. Steinhart bood aan dit te kunnen repareren, maar op dit punt heb ik het gezien met het horloge. Ik heb aangegeven alsnog mijn geld terug te willen.
Dit was niet volgens hun plan. Ze wilden het horloge niet terug nemen, maar ik heb op dit punt het vertrouwen in het bedrijf laten varen. Waarom zou een nieuw horloge zo vaak gerepareerd moeten worden, en wat zegt dit over eventuele toekomstige problemen? Wat zegt het over de klantvriendelijkheid als ik tussentijds moeite moet doen om mijn problemen op te lossen, omdat ik sommige mails drie keer moet sturen voor ik een antwoord krijg? Ik heb dit boven niet vermeld omdat ik niet precies meer weet op welk punt in de uitwisselingen dit nodig was.
Na veelvuldig genegeerd te zijn heb ik het hogerop gezocht bij de eigenaar. Deze reageerde na een herinnering van mijn kant binnen aanzienlijke tijd, en zei dat ik het horloge terug kon sturen. Het hele verhaal is samen gevat in de mail, en ik heb duidelijk gezegd dat ik het horloge voor zeer korte tijd heb gedragen. Er is mij gezegd dat de verzendkosten vergoed zouden worden.
Het volgende is de voornaamste reden dat ik Steinhart af raad. Meer dan een week nadat het pakketje afgeleverd is, heb ik een mail gestuurd om te vragen of deze is ontvangen. Geen reactie. De volgende mail, geen reactie. Ik heb toen gebeld, en er is mij verteld dat het horloge nooit is ontvangen. Omdat de track&trace aangaf dat het pakketje ongeveer twee weken daarvoor afgeleverd is, en er getekend voor is, heb ik direct na het einde van het gesprek PostNL gebeld. Zij bevestigden dat het pakketje op het juiste adres afgeleverd is, en dat er voor getekend is. De volgende dag kreeg ik een mail waarin stond dat het pakketje 'net' ontvangen is, maar het horloge gedragen is. Omdat de eigenaar volgens de mail een man van zijn woord is, krijg ik toch het geld terug. Godzijdank, nietwaar?
Ik heb het aankoopbedrag, minus Paypal kosten, en minus de eerder teruggestorte 40 euro terug gekregen. Ik ben al lang blij dat ik iets terug heb van het malafide bedrijf, maar ben er toch achteraan gegaan. Ik meende dat het een fout was, omdat ze misschien via Paypal het 'resterende' bedrag terug gestort zouden hebben. Dit was niet het geval. Uit de mails maak ik op dat zij vinden dat ik deze kosten op moet vangen. Navraag naar waarom dit zo zou zijn is genegeerd. Ik heb ze vandaag gemaild en verteld dat ik het verhaal op het internet zou posten als ze me ook nu negeerden, wat ik zodadelijk ergens waar meer dan 5 mensen actief lezen ga doen. De reactie die ik kreeg was, samengevat, 'okay, ciao!'. Inclusief ciao.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |