https://decorrespondent.n(...)an/53156620-b76cd381quote:Zie ginds komt de stoomboot uit China weer aan
Het nieuws heeft soms zo zijn eigen gevoel voor ironie.
Op de dag dat bijna alle grote kranten in Nederland openden met Zwarte Piet op de voorpagina, verscheen er een rapportHier vind je het rapport Global Slavery Index. met de boodschap: er zijn anno 2014 bijna 36 miljoen slaven in de wereld.
Echte slaven. Geen dit-raciale-stereotype-doet-me-denken-aan-negentiende-eeuwse-slaven. Nee, 36 miljoen mensen-van-vlees-en-bloed-die-geëxploiteerd-worden-door-een-eigenaar-slaven.
Dat er anno 2014 in absolute aantallen dus meer slaven in de wereld rondlopen dan op het hoogtepunt van de slavernij 150 jaar geleden, hoe groot is zulk nieuws eigenlijk? Het Algemeen Nederlands Persbureau, beter bekend als het ANP, wijdde er exact 109 woorden aan. Trouw vond 79 genoeg. nrc.next meldde het überhaupt niet. De Volkskrant had er 490 woorden voor over - op pagina 14 van een katern met de naam 'Ten eerste.'
Prioriteitenpiet had een dagje vrij, kennelijk.
Wetsvoorstel van Bosma en Wilders
Dat Prioriteitenpiet bij de PVV al langer met verlof is, is genoegzaam bekend - als hij er ooit al gewerkt heeft. Maar krankzinniger dan afgelopen week kon dat niet worden geïllustreerd. Tegelijk met de Global Slavery Index was er op het bureau van partij-ideoloog Martin Bosma namelijk een heel ander document in de maak: de Zwarte Piet-wet.Hier vind je de Zwarte Piet-wet van de PVV.
Gewoon voor de lol heb ik beide werkjes uitgeprint en naast elkaar op mijn bureau gelegd.
Links: een 81 pagina's tellende opsomming van de meest verschrikkelijke misdaden tegen de menselijkheid, waarvan naar schatting 2.200 in Nederland (voornamelijk seksslaven en slachtoffers van mensenhandel).
Rechts: het voorstel van wet van de leden Bosma en Wilders inzake de bescherming van het Sinterklaasfeest, vergaderjaar 2014-2015, artikel 1: in de wet dient te worden vastgelegd dat 'Zwarte Piet een egaal zwart of donkerbruin gezicht [heeft], rood geverfde lippen, zwart krulhaar en goudkleurige oorbellen, gekleed [is] in een fluweelachtig pak met pofbroek en een hoofddeksel [draagt] met een gekleurde veer.'
Was getekend, Partij Van De Weg Kwijt.
Van Rhambo Kumar (13) is geen ranking te maken
Afijn, voor wie het gemist had: het rapport Global Slavery Indexdus, is een vloedgolf aan mensonterende gruwelijkheden waarvan je in de geschiedenisles misschien geleerd hebt dat ze in een grijs en lang vervlogen verleden zijn 'afgeschaft', maar waarvan je nu gevoeglijk kan zeggen dat dat vooral op papier is gebeurd.
Rhambo (13) werd door zijn straatarme moeder voor 11 dollar verkocht aan een tapijtenfabriek
Het is verleidelijk hier nu met lijstjes te gaan strooien, zoals alles tegenwoordig het liefst in rankings wordt gevat (India staat op 1 met 14 miljoen slaven; in Mauritanië is het grootste percentage van de bevolking slaaf; Nederland staat bovenaan qua maatregelen tegen slavernij). Maar wordt daarmee echt duidelijk waar dit over gaat?
Bij mij drong het pas echt door toen ik een biografietjeHier vind je het verhaal van Rhambo Kumar (en anderen). las van een van die 36 miljoen mensen uit de grafiekjes. Zijn naam: Rhambo Kumar, een Indiaas jongetje van 13, die door zijn straatarme moeder voor 11 dollar werd verkocht aan een tapijtenfabriek, alwaar hij onbetaald 19 uur per dag achter een weefgetouw werd gezet. Niets anders deed hij, dag in dag uit, dan tapijten weven. Als zijn vingers begonnen te bloeden van het werk, doopte de fabriekseigenaar deze in de olie en stak ze aan, om de wonden dicht te schroeien. Als hij sprak, werd hij in elkaar geslagen.
Als Rhambo zijn er miljoenen: dat is in geen ranking te vangen.
Slavernij in onze etalages
De aard en oorsprong van de moderne slavernij verschilt enorm van land tot land, leer je gaandeweg het rapport: in sommige landen - zoals India, maar ook Mauritanië,Correspondent Lennart Hofman bezocht het land vorig jaar dat slavernij pas in 2007 (!) criminaliseerde - is het vooral een eeuwenoude cultuur van extreme maatschappelijke hiërarchie; in andere landen is het vooral de seksindustrie (Thailand, Brazilië) of een middeleeuws agrarisch stelsel (Oezbekistan). En dan laten we de mensenhandel (niet in de laatste plaats richting Europa) en de naar schatting 40.000 gedwongen (kind)huwelijken per dag nog even buiten beschouwing.
Maar de conclusie, waar je na 81 gruwelijke pagina's niet aan ontkomt, is dat een flink deel van de slavernij in de wereld toch vooral te herleiden is tot ons, en dan vooral: ons consumptiepatroon. Dat moge als een open deur klinken, maar het is ook een open deur die we - eenmaal ingetrapt - graag zo snel mogelijk weer dichttrekken: wij winkelen graag door.
Terwijl wij ons blindstaarden op het slavernijverleden dat ons ieder jaar weer toezwaait vanaf de stoomboot, zag niemand het slavernijhedendat daarmee ook ieder jaar weer binnenvaart
Van de arbeidsmigranten die gedwongen de stadions in Qatar bouwen zodat wij op onze in Taiwan door lopendebandslaven gemonteerde flatscreens van een WK kunnen genieten, tot katoenateliers in India en speelgoedfabrieken in China die onze kekke T-shirts en videospelletjes produceren: het gros van de vruchten van de slavernij eindigt toch echt in onze etalages.
En niet te vergeten: in onze schoen.
Want dat is toch wel de grootste ironie van dit alles. Terwijl wij ons blindstaarden op het slavernijverleden dat ons ieder jaar weer toezwaait vanaf de stoomboot, zag niemand het slavernijheden dat daarmee ook ieder jaar weer binnenvaart: het grenzeloze consumptiefestijn genaamd Sinterklaas.
Voor de lezers die bang zijn dat met al die kritiek op Zwarte Piet een 'traditie' op omvallen staat, heb ik een geruststellende boodschap: tradities zijn doorgaans rituelen met een moraal. Maar dat is nu juist het punt: dit feest heeft al lang geen moraal meer. Wat ervan over is, is twee maanden lang kinderen opvoeden tot keurige consumenten, met made in China in de schoen en made in India door de schoorsteen. Maximaal 10 euro per nodeloos speeltje natuurlijk, want het moet wel gezellig blijven.
Hoeveel daarvan zou salaris voor de maker zijn?
Wat mij betreft schminken we de zwarte hulpjes groen, paars en blauw - om af te rekenen met het verleden. Maar wat doen we met het heden?
Te makkelijk, het besef mag heus wel wat groter zijn bij de consument. Je kan nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar dat is wel wat we willen en de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is onbetaalde arbeid (uitgevoerd door iemand anders natuurlijk).quote:Op woensdag 19 november 2014 13:23 schreef Poolbal het volgende:
Nee, dit moet topdown geregeld worden. De consument kan niet alles checken en moet er op kunnen vertrouwen. Er zijn tich producten waarbij het milieu, kinderen, derdewereldmensen door geschaadt worden.
Aan de authoriteiten om te controleren en te verbieden.
Verder moeten er gewoon even 6,5 miljard mensne dood om weer een gezonde maatschappij te creeeren. Eén die de aarde ook kan dragen.
Sterker nog, als ik hier op wijs zijn er mods die proberen mij de mond te snoeren en als dat niet lukt moet ik maar in een ander draadje gaan "zeuren".quote:Op woensdag 19 november 2014 13:19 schreef Kosmoproleet het volgende:
Dit is toch vrij heftig. En toch blijven we kopen bij de H&M/Primarkt/Mediamarkt. Het interesseert ons stiekem gewoon geen ene reet.
Je kan niet alles voorkomen, maar als je bij de primark een spijkerbroek koopt voor een prijs waar het in China niet voor gemaakt kan worden bij een normale fabriek...quote:Op woensdag 19 november 2014 13:32 schreef Poolbal het volgende:
Bewust consumeren is altijd goed, maar er zijn zoveel producten waar wat aan scheelt.
Kijk nu komen we ergensquote:Op woensdag 19 november 2014 13:23 schreef Poolbal het volgende:
Verder moeten er gewoon even 6,5 miljard mensne dood om weer een gezonde maatschappij te creeeren. Eén die de aarde ook kan dragen.
Ja topdown regelen werkt altijd goedquote:Op woensdag 19 november 2014 13:23 schreef Poolbal het volgende:
Nee, dit moet topdown geregeld worden. De consument kan niet alles checken en moet er op kunnen vertrouwen. Er zijn tich producten waarbij het milieu, kinderen, derdewereldmensen door geschaadt worden.
Aan de authoriteiten om te controleren en te verbieden.
Klopt. Overigens maakt twee fout niet een goed, en moeten we dit niet laten verzanden in een ZP-discussie.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:33 schreef Igen het volgende:
Je kan als consument niet alles weten. Maar ik denk dat een heleboel consumenten heus wel eens hebben gehoord van de misstanden in de fabrieken die voor ketens als H&M en Primark produceren. Om dan bewust(!) toch zulke producten te kopen zolang de overheid het niet verbiedt, is wel erg kort door de bocht om het eigen straatje schoon te vegen.
Maar nog afgezien van de schuldvraag vond ik het vorig jaar ook al tenenkrommend dat er zo veel aandacht is voor een mogelijke potentiële visuele referentie naar slavernij van vroeger, en zo weinig aandacht voor moderne uitbuiting die nu op dit moment plaatsvindt en waar iedereen die nu in Nederland leeft van profiteert.
Nee, ik wil er ook geen discussie over maken of ZP goed of fout is. Maar het punt is -zo staat het ook in het artikel in de OP- dat de prioriteiten verkeerd gelegd worden.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:35 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Klopt. Overigens maakt twee fout niet een goed, en moeten we dit niet laten verzanden in een ZP-discussie.
Maar het zou logischer zijn als de kranten hier maandag mee openden. Inderdaad.
En bewust ergens anders kopen en jezelf een klopje op je schouders te geven om vervolgens met de auto terug te gaan naar huis. Zo kan je wel bezig blijven.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:33 schreef Igen het volgende:
Je kan als consument niet alles weten. Maar ik denk dat een heleboel consumenten heus wel eens hebben gehoord van de misstanden in de fabrieken die voor ketens als H&M en Primark produceren. Om dan bewust(!) toch zulke producten te kopen zolang de overheid het niet verbiedt, is wel erg kort door de bocht om het eigen straatje schoon te vegen.
Het is ook zo dat media onderwerpen kiezen die scoren. De ZP-hype wordt al twee jaar opgestookt door (voornamelijk) het AD en de Telegraaf.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, ik wil er ook geen discussie over maken of ZP goed of fout is. Maar het punt is -zo staat het ook in het artikel in de OP- dat de prioriteiten verkeerd gelegd worden.
Alhoewel ik ook denk dat het gemakzucht is. Het is makkelijker om een cosmetische aanpassing te willen en jezelf daarmee een goed gevoel te geven, dan om dat gedeelte van je welvaart en koopkracht op te geven dat je te danken hebt aan de uitbuiting van mensen in lagelonenlanden. Dan is het o zo makkelijk om even de andere kant op te kijken.
Is wel iets anders, het trickle down van bush. Ging over de rijken rijker maken, en dan zou het vanzelf wel bij de armeren terecht komen.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:35 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja topdown regelen werkt altijd goed
[ afbeelding ]
Klopt. Om van Nederland een werkelijk duurzaam land te maken, dat niet berust op het outsourcen van slechte arbeidsomstandigheden en milieuschade, kun je inderdaad nog wel een flinke poos bezig blijven. Maar dat is geen reden om het niet te proberen, en al helemaal geen reden om na een paar cosmetische aanpassingen de kop in het zand te steken en tegelijk verwaand te gaan doen.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:39 schreef xzaz het volgende:
[..]
En bewust ergens anders kopen en jezelf een klopje op je schouders te geven om vervolgens met de auto terug te gaan naar huis. Zo kan je wel bezig blijven.
Zou Quattro GmbH met slaven werken ja?quote:Op woensdag 19 november 2014 13:39 schreef xzaz het volgende:
om vervolgens met de auto terug te gaan naar huis.
Nou, noemen we robots tegenwoordig ook al slaven ja? Policor gelul altijd.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou Quattro GmbH met slaven werken ja?
Hoe belangrijk ik duurzaam ook vind: slavernij is m.i. nog wel een stapje verder dan niet de meest duurzame variant nemen. Dat laatste doe ik vwb vervoer wel, maar dat is toevallig omdat het in mijn mogelijkheden ligt.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:44 schreef Igen het volgende:
Klopt. Om van Nederland een werkelijk duurzaam land te maken, dat niet berust op het outsourcen van slechte arbeidsomstandigheden en milieuschade, kun je inderdaad nog wel een flinke poos bezig blijven. Maar dat is geen reden om het niet te proberen, en al helemaal geen reden om na een paar cosmetische aanpassingen de kop in het zand te steken en tegelijk verwaand te gaan doen.
Volgens mij wordt daar nog relatief veel met de hand gedaan, want kleine aantallen.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Nou, noemen we robots tegenwoordig ook al slaven ja? Policor gelul altijd.
Dat is een utopische gedachte die niet gaat werken; simpel weg omdat er geen realistische alternatieven worden aangeboden. Het gras is niet groener; of beter gezegd bruiner bij de buren.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. Om van Nederland een werkelijk duurzaam land te maken, dat niet berust op het outsourcen van slechte arbeidsomstandigheden en milieuschade, kun je inderdaad nog wel een flinke poos bezig blijven. Maar dat is geen reden om het niet te proberen, en al helemaal geen reden om na een paar cosmetische aanpassingen de kop in het zand te steken en tegelijk verwaand te gaan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |