quote:
Op maandag 24 november 2014 00:04 schreef eXplorer1 het volgende:Hoi Volvo jongens,
vraagjuh, iemand ervaring met de S80 van MY2002? ik heb er een op het oog, gaat om de 2.4T met prins VSI installatie erin, hij heeft uiteraard alles erop en eraan samen met de 5 traps automaat.
behalve de stomme vaste klepstoters weet ik dat de throttle bodies slecht zijn, maar dat was alleen vanaf MY98 tot MY00 ?
zijn er nog meer punten waar ik op moet letten? de standaard punten ken ik al (heb al een S70 T5 en een 10V gehad).
ik ben niet van plan om deze heftig te tunen zoals ik heb gedaan met de Saab, wil er een stage 1 op gooien en mischien stage 2 in de toekomst (als de automaat dat kan hebben).
ohja, S80 heeft Motronic 4.3/4.4 geloof ik he? ik wil dan ook zelf gaan chippen! is bij de 4 serie relatief makkelijk.
Ik heb een S80 2.4T uit 2002.
De slechte (Magnetti Marelli) gasklephuizen zijn tot en met modeljaar 2001 gebruikt, die uit 2002 heeft dat crappy gasklephuis niet meer.
Waar je op moet letten:
- draagarmen
- kraken/speling in stuurhuis
- werking airco
- verder de standaard dingen zoals elke auto kan hebben.
Met name de draagarmen zijn een zwak punt bij Volvo's vanaf de 850. Maar dat komt omdat we in een rotland leven met een shitload aan verkeersdrempels.
Edit: over automaten en rottigheid is het simpel: Volvo had ooit het idee dat de automaatbakken nooit oliewissels nodig hadden ivm gebruik van longlife-olie maar die bleek niet longlife te zijn (geldt voor alle automaten, dus de AW's, Geartronics en GM-bakken). Toyota gebruikte dezelfde automaatbakken in Lexussen en paar Toyota-modellen waarbij zij wel een oliewissel-interval voorschreven en je raadt het al: daar ging het nooit stuk.
Volvo kwam er later dus op terug maar voor sommige automaten bleek dat dus al te laat te zijn. Een rotte automaat herken je overigens wel zo (veel slip, bonken of laat willen overschakelen).
[ Bericht 14% gewijzigd door Bart-Willem op 15-12-2014 14:06:03 ]