abonnement Unibet Coolblue
pi_143872850
quote:
Bond wil dat agenten rovers pakken en niet naar stadions hoeven

De politie zit krap bij kas en dat kan wel eens ten koste gaan van de veiligheid op straat. De vakbond wil dat agenten niet meer naar voetbalstadions hoeven.

Politiebond ANPV wil dat uren van agenten niet meer worden besteed aan het beveiligen van voetbalwedstrijden, nu veel eenheden (voorheen korpsen) door hun budget heen zijn om overuren uit te betalen.

Net als vorig jaar zitten veel van de tien politie-eenheden in Nederland inmiddels zo krap bij kas dat agenten hun overuren niet meer in geld, maar in tijd uitbetaald krijgen. En dat is tegen het zere been van de agenten zelf. ”Dan kun je ineens op een regenachtige novemberdag thuis gaan zitten”, zegt Ronald Pronk van de bond.

Onder meer de recherche van Amsterdam is door het overurenbudget heen. Maar meer eenheden kampen met dat probleem. Politiebond ACP vreest daardoor dat de veiligheid van burgers in het geding komt, als agenten weigeren over te werken.

Pronk van de ANPV is het volledig met ACP eens. ”Het raakt niet alleen de speciale teams bij de politie, maar vooral ook het dagelijkse politiewerk in de eerste lijn, zoals de noodhulp. Situaties waarbij je niet even kunt zeggen dat je naar huis gaat. Denk ook aan collega’s die andere collega’s ondersteunen bij zeer ingrijpende gebeurtenissen. Moeten al deze collega’s maar niet meer overwerken of de te veel gemaakte uren stapelen op de berg verlof? Die uren kun je al steeds minder naar eigen keuze opnemen, om vervolgens op een koude en regenachtige maandag in november met compensatieverlof te worden gestuurd.”

Pronk ziet wel een oplossing. ”Als wij moeten kiezen besteden wij het budget liever aan bijvoorbeeld het opsporen van daders van een laffe straatroof dan aan het voetbal. Laat de clubs maar betalen. Ook daar gaan nog steeds enorm veel uren heen zonder dat clubs er maar iets voor hoeven te betalen. Dat is al een heikele discussie als je geld genoeg hebt, laat staan als je echt keuzes moet maken.”

De kern van het probleem is volgens de bonden tweeledig: een gebrek aan personeel en een gebrek aan geld. De aangedragen oplossing dat eenheden elkaar moeten helpen vindt Pronk niet reëel. ”De genoemde problemen zijn geen exclusief probleem voor één eenheid. Het is een landelijk probleem.”

De politiebonden vinden het absoluut ontoelaatbaar dat gewone burgers op straat iets gaan merken van het krappe budget. ”Laat de Minister maar aan de maatschappij uitleggen dat we niet in staat zijn om voldoende capaciteit op de been te brengen om noodhulp naar behoren uit te kunnen voeren, laat staan de diverse recherche-onderzoeken tot een goed einde te brengen. En dat alles om financiële redenen”, aldus Pronk.
Ze zouden ook de hand in eigen boezem kunnen steken en beseffen dat overmatig politieinzet bij voetbalwedstrijden 9 van de 10 keer niet nodig is. Valt i.i.g. veel winst op te behalen.
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
  woensdag 27 augustus 2014 @ 09:13:28 #2
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_143872870
Om het vervolgens uit de hand te laten lopen...
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
pi_143872927
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:12 schreef Happel het volgende:

[..]

Ze zouden ook de hand in eigen boezem kunnen steken en beseffen dat overmatig politieinzet bij voetbalwedstrijden 9 van de 10 keer niet nodig is. Valt i.i.g. veel winst op te behalen.
Ze zouden ook de rekening bij de clubs neer kunnen leggen, ipv die spelers tonnen te betalen en de burger die nooit bij die wedstrijden is te laten opdraaien voor de politie-inzet.
Schip ahoy!
pi_143872973
De veroorzakers laten betalen zou flink wat budget kunnen schelen. Dus als een voetbalclub zijn "supporters" niet in bedwang heeft mag deze de inzet van politie betalen. En dan mag de voetbalclub dat geld weer bij de daders verhalen.
Idem als de politie moet uitrukken voor diefstal of vechtpartijen oid. Zodra de daders zijn gepakt mogen ze de inzetkosten betalen.

Dat heeft twee voordelen:
1. De politieinzet wordt betaald door de dader en niet door de staat (wij dus)
2. De politie zal meer effort steken in het vinden van de dader

Nadeel:
Er ontstaat een financiele drijfveer om een dader te vinden (of aan te wijzen). Daarvoor moet wel gewaakt worden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  Redactie Frontpage woensdag 27 augustus 2014 @ 09:30:22 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_143873161
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:17 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ze zouden ook de rekening bij de clubs neer kunnen leggen, ipv die spelers tonnen te betalen en de burger die nooit bij die wedstrijden is te laten opdraaien voor de politie-inzet.
hear haer _O_
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 27 augustus 2014 @ 09:37:42 #6
67174 Dos37
Come on Twente
pi_143873310
Vind ik ook onzinnig die politie inzet bij 90% van de wedstrijden.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_143873347
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:37 schreef Dos37 het volgende:
Vind ik ook onzinnig die politie inzet bij 90% van de wedstrijden.
Ja, maar het probleem is dat je nooit van te voren weet of het rustig blijft, en nu blijft het juist rustig OMDAT er zoveel politie is.

Maar het mag idd best door de clubs betaald worden, zeker voor een deel.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_143873547
Dan is het heel snel gebeurd met het toelaten van uit-supporters, vrees ik. Ik denk dat er weinig clubs zin hebben om de rekening op te pikken om de supporters van andere clubs in toom te houden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_143873548
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:39 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, maar het probleem is dat je nooit van te voren weet of het rustig blijft, en nu blijft het juist rustig OMDAT er zoveel politie is.

Maar het mag idd best door de clubs betaald worden, zeker voor een deel.
Als ik een feestje geef komt de politie ook de boel niet beveiligen. Dan zou je alle uitsmijters in de stad ook kunnen vervangen door agenten (zou volgens mij de boel nog beter maken ook, gezien het niveau van die lui, liever meppen dan de rust bewaren).
Die voetballers vangen 10x mijn jaarsalaris en ik betaal mee aan het beveiligen van hun feestje :')
pi_143873604
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:48 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Als ik een feestje geef komt de politie ook de boel niet beveiligen. Dan zou je alle uitsmijters in de stad ook kunnen vervangen door agenten (zou volgens mij de boel nog beter maken ook, gezien het niveau van die lui, liever meppen dan de rust bewaren).
Die voetballers vangen 10x mijn jaarsalaris en ik betaal mee aan het beveiligen van hun feestje :')
Dan nog blijft het een openbaar iets als concerten etc, entertainment hoort wel bij de samenleving en daar mag best een deel van beveiligd worden door de staat, maar het deel dat de extremisten in bedwang moet houden, dus de ME zeg maar, die mag best door de clubs betaald worden.

Er werken ook tienduizenden mensen in de voetbalwereld he? Niet alleen overbetaalde spelers, maar gewoon kantinemedewerkers, boekhouders en schoonmakers, voetbal is niet alleen evil maar een enorme bedrijfstak die geld oplevert.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_143873657
Strenger straffen. En geen nepstraffen zoals meldingsplicht of weet ik veel. Gewoon op wasser und brot.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_143873683
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:17 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ze zouden ook de rekening bij de clubs neer kunnen leggen, ipv die spelers tonnen te betalen en de burger die nooit bij die wedstrijden is te laten opdraaien voor de politie-inzet.
Dit gaat wel invloed hebben op de prijs voor toegangskaarten. Nu is het regelmatig al te hoog, maar dat zal dan alleen maar hoger worden.

Al zou een percentage in deze wel door clubs moeten worden opgevangen.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
Dan is het heel snel gebeurd met het toelaten van uit-supporters, vrees ik. Ik denk dat er weinig clubs zin hebben om de rekening op te pikken om de supporters van andere clubs in toom te houden.
Dat kan je alleen maar oplossen door boetes te verhogen voor overtreders. En de schade te verhalen op de daders. Daar ben ik ook wel een voorstander van in het geval van materiële schade.
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
  woensdag 27 augustus 2014 @ 10:01:09 #13
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_143873828
quote:
14s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:54 schreef Happel het volgende:

[..]

Dit gaat wel invloed hebben op de prijs voor toegangskaarten. Nu is het regelmatig al te hoog, maar dat zal dan alleen maar hoger worden.

Dus .... ?
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
pi_143874071
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 10:01 schreef Kaviaar het volgende:
Dus .... ?
Geen stadionbezoeker zeker.
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
pi_143874197
quote:
3s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:20 schreef Deetch het volgende:
De veroorzakers laten betalen zou flink wat budget kunnen schelen. Dus als een voetbalclub zijn "supporters" niet in bedwang heeft mag deze de inzet van politie betalen. En dan mag de voetbalclub dat geld weer bij de daders verhalen.
Idem als de politie moet uitrukken voor diefstal of vechtpartijen oid. Zodra de daders zijn gepakt mogen ze de inzetkosten betalen.

Dat heeft twee voordelen:
1. De politieinzet wordt betaald door de dader en niet door de staat (wij dus)
2. De politie zal meer effort steken in het vinden van de dader

Nadeel:
Er ontstaat een financiele drijfveer om een dader te vinden (of aan te wijzen). Daarvoor moet wel gewaakt worden.
De veroorzakers zijn voor een groot deel gewoon de burgemeesters. Die eisen een belachelijk grote politiemacht, zodat hunzelf niets te verwijten valt mocht het wel misgaan.

En je idee'tje om de kosten te verhalen op de dader is heel erg leuk, maar in veel gevallen zal van een kale kip niet te plukken zijn.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 10:26:09 #16
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_143874398
quote:
14s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 10:11 schreef Happel het volgende:

[..]

Geen stadionbezoeker zeker.
FOX ^O^
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
pi_143875091
Voetbal wordt hier gewoon als drukmiddel gebruikt. Als ze zouden zeggen 'we gaan niet meer flitsen' wordt er niemand boos.
Verder:
quote:
Net als vorig jaar zitten veel van de tien politie-eenheden in Nederland inmiddels zo krap bij kas dat agenten hun overuren niet meer in geld, maar in tijd uitbetaald krijgen. En dat is tegen het zere been van de agenten zelf. ”Dan kun je ineens op een regenachtige novemberdag thuis gaan zitten”, zegt Ronald Pronk van de bond.
Wat een gezeik. Overwerk is geen gunst ofzo. Als politie werk je nu eenmaal onregelmatig. Hoort bij de baan. Tijd voor tijd is dan toch prima.
pi_143876459
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 10:51 schreef Tja..1986 het volgende:
Voetbal wordt hier gewoon als drukmiddel gebruikt. Als ze zouden zeggen 'we gaan niet meer flitsen' wordt er niemand boos.
Verder:

[..]

Wat een gezeik. Overwerk is geen gunst ofzo. Als politie werk je nu eenmaal onregelmatig. Hoort bij de baan. Tijd voor tijd is dan toch prima.
Agenten flitsen niet, dat zijn 'politiemedewerkers'
pi_143876526
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:34 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Agenten flitsen niet, dat zijn 'politiemedewerkers'
Ach, je snapt mijn punt neem ik aan. Ze kiezen iets uit waarvan ze weten dat er mensen van over de zeik gaan. Heel bewust. Eigenlijk is het verkapt staken wat ze doen.
pi_143876555
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:36 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ach, je snapt mijn punt neem ik aan. Ze kiezen iets uit waarvan ze weten dat er mensen van over de zeik gaan. Heel bewust. Eigenlijk is het verkapt staken wat ze doen.
Nou noem eens wat andere zaken waar de politie zich mee bezig moet houden, wat bewust veroorzaakt wordt door een commercieel evenement?

(waar ze dus op zouden kunnen bezuinigen door het niet meer gratis te doen zodat er geld is voor overuren voor echt politiewerk)
pi_143876837
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:37 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Nou noem eens wat andere zaken waar de politie zich mee bezig moet houden, wat bewust veroorzaakt wordt door een commercieel evenement?

(waar ze dus op zouden kunnen bezuinigen door het niet meer gratis te doen zodat er geld is voor overuren voor echt politiewerk)
Iedere locatie waar veel mensen samenkomen. In ieder uitgaansgebied staat de politie in het weekend klaar. Bij gratis evenementen in de openbare ruimte is altijd politie aanwezig. Bij afgesloten evenement staat de politie meestal buiten om in de openbare ruimte de veiligheid te garanderen. De politie komt al jaren niet meer in de stadions, dat is, terecht wat mij betreft, de verantwoordelijkheid van de clubs.
pi_143878919
quote:
14s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 10:17 schreef SjaakBauer het volgende:

[..]

De veroorzakers zijn voor een groot deel gewoon de burgemeesters. Die eisen een belachelijk grote politiemacht, zodat hunzelf niets te verwijten valt mocht het wel misgaan.

En je idee'tje om de kosten te verhalen op de dader is heel erg leuk, maar in veel gevallen zal van een kale kip niet te plukken zijn.
werkstraf
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_143881786
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:39 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, maar het probleem is dat je nooit van te voren weet of het rustig blijft, en nu blijft het juist rustig OMDAT er zoveel politie is.

Maar het mag idd best door de clubs betaald worden, zeker voor een deel.
Liever doorrekenen aan degenen die zich misdragen. Laat die maar krom liggen voor 10 jaar, als ze zo nodig een agent op z'n bek willen timmeren.
  Trouwste user 2022 woensdag 27 augustus 2014 @ 14:23:55 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_143882107
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 09:13 schreef Kaviaar het volgende:
Om het vervolgens uit de hand te laten lopen...
In Rotterdam lopen zelfs de agenten hand in hand.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 27 augustus 2014 @ 14:53:15 #25
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_143883023
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:23 schreef tong80 het volgende:

[..]

In Rotterdam lopen zelfs de agenten hand in hand.

:P
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')