abonnement Unibet Coolblue
pi_151154051
Ook mijn vraag hier maar eens neer kalken. Ben een redelijk fanatieke mountainbiker en dat blijft denk ik ook zo. Toch daagt het weer om racefiets te kopen om langere afstanden te maken doordeweeks. Heb paar jaar geleden heel kort een racefiets gehad geen idee welke maten/ geometrie dat ding had. Ben nu drie mountainbikes verder en heb denk ik de ideale afstelling gevonden (lees: geen lichamelijk klachten meer na intensief fietsen).

Lengte: 187/188cm
bb lengte: 94/95cm
romp lengte: 59cm
arm lengte: 74cm

Huidige geometrie mtb (21,5 inch):
Zitbuis lengte: 545
Bovenbuis lengte: 630

Heb thuis ook nog een 20,5 inch staan en deze is duidelijk te kort. Denk dat ideale maat voor mij 21 inch is. Als jullie zo mijn verhaal lezen wat voor framemaat adviseren jullie mij dan?

Ik heb nogal afwijkende maten qua lichaamslengte en binnenbeenlengte, dat maakt een geschikte fiets zoeken niet echt ideaal. Nu kan je normaal proefritjes maken maar mijn ervaring is dat een proefrit je bijna niks zegt. 500km fietsen zegt tig keer meer en dan kan je vaak pas weten of je een goede koop hebt gedaan de ja of de nee.

Budget is nog redelijk onbekend omdat ik op de koop ben voor een nieuwe auto. Zoek denk ik een racefiets tussen de 500-1200¤. Denk dat ik beter eerst een ding van 500/600/700 kan kopen en als het me bevalt was beters kopen.

Bedankt alvast.
  zondag 29 maart 2015 @ 14:10:39 #202
545 dop
:copyright: dop
pi_151154771
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 13:43 schreef poiuytr het volgende:
Ook mijn vraag hier maar eens neer kalken. Ben een redelijk fanatieke mountainbiker en dat blijft denk ik ook zo. Toch daagt het weer om racefiets te kopen om langere afstanden te maken doordeweeks. Heb paar jaar geleden heel kort een racefiets gehad geen idee welke maten/ geometrie dat ding had. Ben nu drie mountainbikes verder en heb denk ik de ideale afstelling gevonden (lees: geen lichamelijk klachten meer na intensief fietsen).

Lengte: 187/188cm
bb lengte: 94/95cm
romp lengte: 59cm
arm lengte: 74cm

Huidige geometrie mtb (21,5 inch):
Zitbuis lengte: 545
Bovenbuis lengte: 630

Heb thuis ook nog een 20,5 inch staan en deze is duidelijk te kort. Denk dat ideale maat voor mij 21 inch is. Als jullie zo mijn verhaal lezen wat voor framemaat adviseren jullie mij dan?

Ik heb nogal afwijkende maten qua lichaamslengte en binnenbeenlengte, dat maakt een geschikte fiets zoeken niet echt ideaal. Nu kan je normaal proefritjes maken maar mijn ervaring is dat een proefrit je bijna niks zegt. 500km fietsen zegt tig keer meer en dan kan je vaak pas weten of je een goede koop hebt gedaan de ja of de nee.

Budget is nog redelijk onbekend omdat ik op de koop ben voor een nieuwe auto. Zoek denk ik een racefiets tussen de 500-1200¤. Denk dat ik beter eerst een ding van 500/600/700 kan kopen en als het me bevalt was beters kopen.

Bedankt alvast.
21inch is een racefiets maat ongeveer 61cm
bovenbuis is bij een racefiets korter net als de wielbasis, maar door de diepere zit en ander stuur klopt het geheel wel.
gezien je lange benen hebt in verhouding tot je lichaam zou je mogelijk ook op 58cm passen.
het is niet goed te zeggen of je gemakkelijk dieper kan zitten.
goed advies is dus lastig

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 29-03-2015 14:35:51 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_151156874
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 14:10 schreef dop het volgende:

[..]

21inch is een racefiets maat ongeveer 61cm
bovenbuis is bij een racefiets korter net als de wielbasis, maar door de diepere zit en ander stuur klopt het geheel wel.
gezien je lange benen hebt in verhouding tot je lichaam zou je mogelijk ook op 58cm passen.
het is niet goed te zeggen of je gemakkelijk dieper kan zitten.
goed advies is dus lastig
Bedankt, maat 58/60 adviseerde me FM ook.
pi_151169390
Heren,

Ik heb sinds kort een tweedehands racefiets (Concorde Toscana), helaas is de 8-speed body versleten (fiets 'trapt door'). Volgens mijn LBS (Dickhof te Oosterwolde) is er geen nieuwe te bestellen, zou niet meer leverbaar zijn. Wielen: Mavic Cosmos. Oplossing: nieuw achterwiel. LBS verkoopt echter geen losse achterwielen, maar alleen setjes (voor & achter). Dit betekent twee nieuwe wielen á 180 euro. Eerder dit jaar heb ik 200 euro voor de fiets betaald. Met andere woorden; nieuwe wielen zijn 't niet waard.

Aangezien ik gewoon wil fietsen, zonder gezeik, zit ik met een dilemma: fiets weer op marktplaats zetten, tegen redelijke prijs verkopen en nieuwe fiets kopen (http://www.12gobiking.nl/racefietsen/sensa-milano-ltd-tiagra-2015) óf op zoek naar een nieuwe body. Er zijn genoeg bodies te koop, maar weet niet of het dan ook het juiste model is.

Waarom direct een nieuwe? Ik wil lekker kunnen fietsen, zonder dit soort geëmmer. Ja, een nieuwe schrijft harder af, maar door de paar ritjes die op mijn huidige fiets heb gemaakt, weet ik dat wil blijven fietsen. Ik las in de OP dat werd afgeraden om als beginner een racefiets online te kopen. Qua framemaat weet ik wat ik nodig heb en eventuele aanpassingen zou door LBS kunnen worden uitgevoerd.

Om het verhaal maar compleet te maken, is bovenstaande Sensa geschikt voor de heuvels van Z-Limburg? Daar zou ik graag fietsen.
pi_151170240
Op zich is die Sensa een prima beginnersfiets.
Er zit een triple op (sommige mensen zouden je dat afraden), dus daar kun je zeker mee uit de voeten in Limburg.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat, als je over een paar jaar een duurdere fiets zou willen, die Sensa dat echt niks meer waard is.
  FOK!fotograaf zondag 29 maart 2015 @ 21:32:15 #206
73911 ultra_ivo
pi_151171025
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:04 schreef Noodlez het volgende:
Heren,

Ik heb sinds kort een tweedehands racefiets (Concorde Toscana), helaas is de 8-speed body versleten (fiets 'trapt door'). Volgens mijn LBS (Dickhof te Oosterwolde) is er geen nieuwe te bestellen, zou niet meer leverbaar zijn. Wielen: Mavic Cosmos. Oplossing: nieuw achterwiel. LBS verkoopt echter geen losse achterwielen, maar alleen setjes (voor & achter). Dit betekent twee nieuwe wielen á 180 euro. Eerder dit jaar heb ik 200 euro voor de fiets betaald. Met andere woorden; nieuwe wielen zijn 't niet waard.

Aangezien ik gewoon wil fietsen, zonder gezeik, zit ik met een dilemma: fiets weer op marktplaats zetten, tegen redelijke prijs verkopen en nieuwe fiets kopen (http://www.12gobiking.nl/racefietsen/sensa-milano-ltd-tiagra-2015) óf op zoek naar een nieuwe body. Er zijn genoeg bodies te koop, maar weet niet of het dan ook het juiste model is.

Waarom direct een nieuwe? Ik wil lekker kunnen fietsen, zonder dit soort geëmmer. Ja, een nieuwe schrijft harder af, maar door de paar ritjes die op mijn huidige fiets heb gemaakt, weet ik dat wil blijven fietsen. Ik las in de OP dat werd afgeraden om als beginner een racefiets online te kopen. Qua framemaat weet ik wat ik nodig heb en eventuele aanpassingen zou door LBS kunnen worden uitgevoerd.

Om het verhaal maar compleet te maken, is bovenstaande Sensa geschikt voor de heuvels van Z-Limburg? Daar zou ik graag fietsen.
8 speed Shimano body?
8-speed wielen met een Shimano body kun je redelijk makkelijk voor een euro of 50 vinden op Marktplaats en Ebay.
pi_151171131
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:32 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

8 speed Shimano body?
8-speed wielen met een Shimano body kun je redelijk makkelijk voor een euro of 50 vinden op Marktplaats en Ebay.
Dat kan ook natuurlijk
pi_151171419
Ik zal eens op MP kijken. Edit: kwam dit tegen http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr.

Wat is er nadelig aan een triple tov compact?

Zijn er in de prijs/kwaliteit-categorie van de Sensa nog andere kandidaten?
  FOK!fotograaf zondag 29 maart 2015 @ 22:11:16 #209
145146 Andyy
pi_151173186
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:38 schreef Noodlez het volgende:
Ik zal eens op MP kijken. Edit: kwam dit tegen http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr.

Wat is er nadelig aan een triple tov compact?
Alles. Behalve als je viesdik bent en beklimmingen niet op komt
pi_151174266
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:38 schreef Noodlez het volgende:
Ik zal eens op MP kijken. Edit: kwam dit tegen http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr.
Deze zou ik niet direct nemen, maar inderdaad wat Ivo zegt, gewoon een achterwieltje van Marktplaats trekken.
pi_151363410
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 08:28 schreef eQuaL het volgende:
Vorige week de Bianchi Impulso 105 besteld, komt over 1.5 week binnen als het goed is. Kan niet wachten :Y)

Nu nog maar wachten tot de zomer, en dan weer lekker naar de alpen O+

[ afbeelding ]
Nou deze wordt het dus niet. Bianchi heeft de maten compleet verkeerd afgeleverd, en de fietsenmaker had het zelf niet eens door. Vandaag maar even bij de Cannondale dealer wezen kijken, die Synapse vind ik ook wel mooi :P
pi_151658357
Hoi allen,

Ik ben nieuw in de wielersport en overweeg om een fiets te kopen.
Mijn budget is ongeveer 800 - 900 euro, mag wel ietsje meer zijn maar niet veel meer. (excl kleding, etc).
Ik weeg 84 kg een ben 176cm kort. Het volgende neem ik mee in mijn beslissing.

- Framemaat. Lijkt me goed dit te laten meten
- Ik wil geen tweede hands fiets. Gewoon omdat ik een nieuwe leuker vindt en dan maar het risico neem dan ik de fiets weer verkoop na 2 jaar met flink verlies
- Ik zal max enkele keren per week fietsen, wanneer ik het erg leuk vind wil ik ook wel eens tripje naar de bergen maken.

Enkele vragen
- Tiagra afmontage lijkt me wel voldoende passen bij mijn ambities? Ik lees veel dat 105 toch wel vereist is maar scheelt het nu echt zo veel? Moet ik die paar honderd euro meer uitgeven?
- Hoe belangrijk is het crankstel?
- Ik zie dat er hier en daar wat aversie is tegen tripples. Maar is dat niet veel fijner voor de beginner om een versnelling te vinden die lekker trapt? En voor die enkele berg?
- Wat maakt het dat een fiets lekker fietst? Een combi van alles? Of zijn er enkele onderdelen belangrijker dan anderen?
- Hoeveel scheelt het me wanneer ik na het seizoen een fiets aanschaf in vergelijking met nu?
- Ik weeg dus 84kg, waar moet ik op letten bij de wielen?
- Aan welke fiets zouden jullie denken bij dit budget en ambities? Misschien enkele voorbeelden?

Veel nuttige info al op dit forum. Bedankt voor jullie aandacht voor dit berichtje!
pi_151659707
Voor die prijs kun je met wat zoeken best een mooi instapfietsje vinden met Tiagra of 105. Bulls en Sensa maken redelijke instappers voor een redelijke prijs, waar je vooral bij de eerste op inlevert is het uiterlijk, maar da's ook een kwestie van smaak natuurlijk.
105 schakelt wat soepeler dan Tiagra en gaat over het algemeen wat langer mee, maar als je het budget er op dit moment niet (voor over) hebt, is Tiagra ook prima, zeker voor een beetje toeren en af en toe wat klimmen.
Fietsen in die prijsklasse komen over het algemeen met budget wielen, op zich voor jouw gewicht nog goed te doen, gewoon veel fietsen, gaat het gewicht vanzelf naar beneden ;)
En als je een beetje spaart, kun je over een paar jaar een setje betere wielen kopen.

Wat heel belangrijk is, is de geometrie, heb je in verhouding lange benen, past een wat korter frame beter bij je, zijn je benen kort, heb je een wat langer frame nodig. Dat verschilt per merk.

Advies: ga naar een fatsoenlijke speciaalzaak (dus niet naar de halfords, ook niet Naar een standaard huis- tuin- en keuken fietsenmaker die toevallig ook 3 racefietsen heeft staan), laat je opmeten en adviseren en maak een paar proefritjes op verschillende fietsen en maak dan pas je keuze.
  maandag 13 april 2015 @ 21:47:28 #214
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_151661715
En toch zou ik in die prijsklasse voor een mooie tweedehandse gaan, voor 6 a 700 staan er genoeg mooie fietsjes van 2 jaar oud ofzo met 105 op marktplaats, zien er meestal nog als nieuw uit en je houdt geld over voor een beter setje wielen (dit is wel het eerste wat je wilt vervangen bij budgetfietsen)
pi_151663943
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 21:47 schreef iScream. het volgende:
En toch zou ik in die prijsklasse voor een mooie tweedehandse gaan, voor 6 a 700 staan er genoeg mooie fietsjes van 2 jaar oud ofzo met 105 op marktplaats, zien er meestal nog als nieuw uit en je houdt geld over voor een beter setje wielen (dit is wel het eerste wat je wilt vervangen bij budgetfietsen)
Ik zou dat ook doen, maar als je echt geen verstand van fietsen hebt, is het lastig het kaf van het koren te scheiden. Er worden soms ook de raarste prijzen gevraagd voor butfietsen....
Dan ben je als beginner misschien beter af met een nieuwe budgetfiets met een paar onderhoudsbeurten.
pi_151664393
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 22:41 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik zou dat ook doen, maar als je echt geen verstand van fietsen hebt, is het lastig het kaf van het koren te scheiden. Er worden soms ook de raarste prijzen gevraagd voor butfietsen....
Dan ben je als beginner misschien beter af met een nieuwe budgetfiets met een paar onderhoudsbeurten.
En de afmeting lijkt me ook belangrijk ;)
  dinsdag 14 april 2015 @ 08:05:31 #217
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_151669706
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 22:41 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik zou dat ook doen, maar als je echt geen verstand van fietsen hebt, is het lastig het kaf van het koren te scheiden. Er worden soms ook de raarste prijzen gevraagd voor butfietsen....
Dan ben je als beginner misschien beter af met een nieuwe budgetfiets met een paar onderhoudsbeurten.
Daar is dit forum voor toch? :P

En wat betreft de afmetingen kun je je prima laten opmeten bij een fietsenzaak, dan weet je wel welk framemaat je moet hebben.
pi_151670120
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 21:09 schreef cafca het volgende:
Advies: ga naar een fatsoenlijke speciaalzaak (dus niet naar de halfords, ook niet Naar een standaard huis- tuin- en keuken fietsenmaker die toevallig ook 3 racefietsen heeft staan), laat je opmeten en adviseren en maak een paar proefritjes op verschillende fietsen en maak dan pas je keuze.
Dat lijkt mij ook een goed idee. Ik woon in Brabant. Iemand tips voor een goede zaak met degelijk advies waar ze wel een aantal fietsen hebben staan?
pi_151670166
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 22:41 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik zou dat ook doen, maar als je echt geen verstand van fietsen hebt, is het lastig het kaf van het koren te scheiden. Er worden soms ook de raarste prijzen gevraagd voor butfietsen....
Dan ben je als beginner misschien beter af met een nieuwe budgetfiets met een paar onderhoudsbeurten.
Dat is inderdaad wel het probleem... ik heb er geen verstand van en weet dan echt niet wat ik koop. Bovendien ben ik dan ook wel bang dat ik iets koop met onderhuidse schade of iets dergelijks
pi_151670263
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 22:41 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik zou dat ook doen, maar als je echt geen verstand van fietsen hebt, is het lastig het kaf van het koren te scheiden. Er worden soms ook de raarste prijzen gevraagd voor butfietsen....
Dan ben je als beginner misschien beter af met een nieuwe budgetfiets met een paar onderhoudsbeurten.
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 21:47 schreef iScream. het volgende:
En toch zou ik in die prijsklasse voor een mooie tweedehandse gaan, voor 6 a 700 staan er genoeg mooie fietsjes van 2 jaar oud ofzo met 105 op marktplaats, zien er meestal nog als nieuw uit en je houdt geld over voor een beter setje wielen (dit is wel het eerste wat je wilt vervangen bij budgetfietsen)
Meh, zou ik niet doen. Als je voor die prijs een nieuwe fiets met tiagra groep scoort heb je ook gewoon 10 speed. Een nieuwe 4700 tiagra groep doet echt niet onder voor de oude 10 speed 105. Zeker niet als die al 2 jaar lang is afgebeuld.
  FOK!fotograaf dinsdag 14 april 2015 @ 08:54:26 #221
145146 Andyy
pi_151670279
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:42 schreef Skaavh het volgende:
Hoi allen,

Ik ben nieuw in de wielersport en overweeg om een fiets te kopen.
Mijn budget is ongeveer 800 - 900 euro, mag wel ietsje meer zijn maar niet veel meer. (excl kleding, etc).
Ik weeg 84 kg een ben 176cm kort. Het volgende neem ik mee in mijn beslissing.

- Framemaat. Lijkt me goed dit te laten meten
- Ik wil geen tweede hands fiets. Gewoon omdat ik een nieuwe leuker vindt en dan maar het risico neem dan ik de fiets weer verkoop na 2 jaar met flink verlies
- Ik zal max enkele keren per week fietsen, wanneer ik het erg leuk vind wil ik ook wel eens tripje naar de bergen maken.

Enkele vragen
- Tiagra afmontage lijkt me wel voldoende passen bij mijn ambities? Ik lees veel dat 105 toch wel vereist is maar scheelt het nu echt zo veel? Moet ik die paar honderd euro meer uitgeven?
- Hoe belangrijk is het crankstel?
- Ik zie dat er hier en daar wat aversie is tegen tripples. Maar is dat niet veel fijner voor de beginner om een versnelling te vinden die lekker trapt? En voor die enkele berg?
- Wat maakt het dat een fiets lekker fietst? Een combi van alles? Of zijn er enkele onderdelen belangrijker dan anderen?
- Hoeveel scheelt het me wanneer ik na het seizoen een fiets aanschaf in vergelijking met nu?
- Ik weeg dus 84kg, waar moet ik op letten bij de wielen?
- Aan welke fiets zouden jullie denken bij dit budget en ambities? Misschien enkele voorbeelden?

Veel nuttige info al op dit forum. Bedankt voor jullie aandacht voor dit berichtje!
Canyon of Rose?
Heb je een volledig 105 afgemonteerde fiets voor 1000 euro
pi_151671282
Jullie enige ervaring met 12gobiking in Moordrecht?
Mooie prijsjes voor nieuwe fietsen daar! Bijna vakantiegeld enzo :P
pi_151671339
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 09:46 schreef Leonos het volgende:
Jullie enige ervaring met 12gobiking in Moordrecht?
Mooie prijsjes voor nieuwe fietsen daar! Bijna vakantiegeld enzo :P
Dozenschuiver maar wel goede prijzen idd.
pi_151679256
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 april 2015 08:54 schreef Andyy het volgende:
Canyon of Rose?Heb je een volledig 105 afgemonteerde fiets voor 1000 euro
Goede tip! Staan nu zeker op mijn lijstje. Wat wel lastig is, is dat ik mijn exacte maten niet weet en er alleen directe verkoop is bij beiden. Zit er veel verschil tussen beide fietsen qua positie op de fiets? En heeft iemand ervaring met Canyon of Rose in het kader van service bij het fitten van de fiets?

Misschien het slimst om zelf wat te gaan meten om een inschatting te kunnen doen van juiste framematen en dan contact op te nemen om te kijken of ik wat kan testen?
pi_151679344
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:04 schreef Skaavh het volgende:

[..]

Goede tip! Staan nu zeker op mijn lijstje. Wat wel lastig is, is dat ik mijn exacte maten niet weet en er alleen directe verkoop is bij beiden. Zit er veel verschil tussen beide fietsen qua positie op de fiets? En heeft iemand ervaring met Canyon of Rose in het kader van service bij het fitten van de fiets?

Misschien het slimst om zelf wat te gaan meten om een inschatting te kunnen doen van juiste framematen en dan contact op te nemen om te kijken of ik wat kan testen?
Canyon gaat volledig via de website en zal je dus echt zelf moeten gaan pielen. Rose heeft ook een fysieke winkel net over de grens in Bocholt. Met een fitting systeem. Is wel een leuk dagje uit.

Ik heb voor mn vriendin een fiets gekocht bij Rose. Ook in de winkel geweest. Fitting was redelijk, maar moest later toch nog een keer opnieuw waarbij er nog flink is gesleuteld aan haar houding. Ze hadden eigenlijk alleen de framemaat goed :P

Overigens is die 1000 voor een complete 105 fiets niet meer zo heel spectaculair, er zijn wel meer winkels waar je met dat budget zal slagen. Hangt er een beetje vanaf waar je woont maar kijk eens op de sites van vos, mantel, salden of 12gobiking bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')