abonnement Unibet Coolblue
pi_142976574
Fok team Marmotte 2013


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Eerstvolgende meet:

* za/zo 26/27 juli - Iets bij Kano ofzo
* zo 5 juli 2015, Tour de Frans meet bij Gripper in Vreeswijk

Wij doen aan Strava

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ons favoriete hersteldrankje:





Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 00:06:16 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_142976887
Allex ik ben zat
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 00:13:17 #3
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_142977240
Teveel hersteldrankjes?
pi_142982148
Wie is alex? :P
pi_142983967
Vandaag of maandag naar de fietsenmaker dus. Patroon, welke bedoelde jij in Leeuwarden, 't Rennershuis?
pi_142984096
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 10:32 schreef gerwinner het volgende:
Vandaag of maandag naar de fietsenmaker dus. Patroon, welke bedoelde jij in Leeuwarden, 't Rennershuis?
zie DM.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 15:02:25 #7
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_142989897
Wie zie ik op die foto in de OP?
pi_142989953
Kaas en muzas geloof ik
pi_142990085
Gisteravond is hier in de buurt een 61-jarige bandenprikker opgepikt bij de Lemelerberg. Al paar weken worden op de parkeerplaats onder aan de "klim" banden van auto's lek geprikt met een drager erop die er komen fietsen of mountainbiken. Vorige week ook twee keer op de mtb route stalen draad gespannen iets na een afdaling op nek hoogte, eerste keer opgemerkt, tweede keer fietser opgeklapt. Wat een figuren lopen er toch rond :')
pi_142990155
Hagel in je nek is niet fijn. Toen maar even 5 minuten in een bushokje gewacht...
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 15:55:48 #11
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_142991159
Gratis peeling.
pi_142991503
En dat was m`n eerste rit van 2 uur. Ruim 2u15m op de fiets gezeten en zo`n 54km afgelegd.
Hele rit een comfortabel tempo gereden eigenlijk, maar toch leek de HR continu wat aan de hoge kant (vrijwel continu wat op papier D2 zou moeten zijn). Zeker de eerste 15km stond er behoorlijk wat wind (de wind heeft nou eenmaal vrij spel op zo`n open vlakte), dus dat zou het verklaren, maar daarna ging het ook niet meer echt omlaag.

Aan de andere kant, ik had de gehele rit m`n ademhaling onder controle, had prima gesprekken kunnen voeren als er iemand anders naast me had gereden en ik heb nooit echt een gevoel van vermoeidheid gehad. Ja, af en toe voelden de benen wat zwaarder als de weg ietwat omhoog liep, maar dat lijkt me normaal - Die belasting heb ik nog nooit gehad.

http://www.strava.com/activities/174300808

159 gemiddeld lijkt me wat aan de hoge kant voor een rit om het duurvermogen te trainen. Zou het gewoon een kwestie zijn van aanleren om toch minder intensief rijden, ondanks dat dit comfortabel aanvoelde??
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:20:36 #13
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_142991631
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 16:15 schreef Levitas het volgende:
En dat was m`n eerste rit van 2 uur. Ruim 2u15m op de fiets gezeten en zo`n 54km afgelegd.
Hele rit een comfortabel tempo gereden eigenlijk, maar toch leek de HR continu wat aan de hoge kant (vrijwel continu wat op papier D2 zou moeten zijn). Zeker de eerste 15km stond er behoorlijk wat wind (de wind heeft nou eenmaal vrij spel op zo`n open vlakte), dus dat zou het verklaren, maar daarna ging het ook niet meer echt omlaag.

Aan de andere kant, ik had de gehele rit m`n ademhaling onder controle, had prima gesprekken kunnen voeren als er iemand anders naast me had gereden en ik heb nooit echt een gevoel van vermoeidheid gehad. Ja, af en toe voelden de benen wat zwaarder als de weg ietwat omhoog liep, maar dat lijkt me normaal - Die belasting heb ik nog nooit gehad.

http://www.strava.com/activities/174300808

159 gemiddeld lijkt me wat aan de hoge kant voor een rit om het duurvermogen te trainen. Zou het gewoon een kwestie zijn van aanleren om toch minder intensief rijden, ondanks dat dit comfortabel aanvoelde??
Bwoah, lijkt me als je meer gaat trainen die HF vanzelf lager wordt.
pi_142992111
Zo, er zit een ander zadel op mn fiets. Zoals Tommeke al zei een Specialized Toupe. Mn oude zadel was kennelijk een 130mm en het is nu 143mm geworden. Ben even naar huis gefietst en de eerste indruk is goed.

Mn vader vertelde net dat een bekende van hem overreden is door een vrachtwagen terwijl hij aan het fietsen was met zijn acht jarige zoontje in Duitsland. -O- De man zn bekken zijn verbrijzeld en ze proberen hem nu naar huis te krijgen, maar dat was lastig. Lijkt me vreselijk, ook voor dat jongetje, gelukkig heeft die zelf niets, maar om zo je vader op het asfalt te zien liggen.
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:50:32 #15
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_142992362
Ja dat zal zijn sporen achterlaten!

Rijden er net 2 teams mee. De activia schaatsmeiden en een stel ongeschoren apen op ouwe fietsies met blauwe snelpakken. Rijden er 2 naar voren, rijd hij zichzelf in het gras. Ik moest echt hardop lachen :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_142993083
Jezus is ik me toch even last van m'n anus na m'n rit vandaag. :')
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."
pi_142993230
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 16:15 schreef Levitas het volgende:
En dat was m`n eerste rit van 2 uur. Ruim 2u15m op de fiets gezeten en zo`n 54km afgelegd.
Hele rit een comfortabel tempo gereden eigenlijk, maar toch leek de HR continu wat aan de hoge kant (vrijwel continu wat op papier D2 zou moeten zijn). Zeker de eerste 15km stond er behoorlijk wat wind (de wind heeft nou eenmaal vrij spel op zo`n open vlakte), dus dat zou het verklaren, maar daarna ging het ook niet meer echt omlaag.

Aan de andere kant, ik had de gehele rit m`n ademhaling onder controle, had prima gesprekken kunnen voeren als er iemand anders naast me had gereden en ik heb nooit echt een gevoel van vermoeidheid gehad. Ja, af en toe voelden de benen wat zwaarder als de weg ietwat omhoog liep, maar dat lijkt me normaal - Die belasting heb ik nog nooit gehad.

http://www.strava.com/activities/174300808

159 gemiddeld lijkt me wat aan de hoge kant voor een rit om het duurvermogen te trainen. Zou het gewoon een kwestie zijn van aanleren om toch minder intensief rijden, ondanks dat dit comfortabel aanvoelde??
Als ik zo je gemiddelde snelheid vergelijk met je gem. hartslag is dat vrij normaal voor beginnende wielrenners. :s) Stug doortrainen, dan zul je na enkele maanden merken dat je hartslag gelijk blijft maar je snelheid omhoog. Mocht dit trouwens erg vervelen kan je best een D2 blok inpassen in je training, wat ik vaak doe. Dus een halfuur warm trappen in D1, dan 40 minuten D2 fzo of 2 x 20 D2 en dan de rest van de rit naar huis D1. D2 is je zone waar je vaak in zal trainen als je in groepen rijdt nzo.

Enfin, 159 is inderdaad alsnog aan de hoge kant. Ik ben van jouw leeftijd en mijn D1 is 129 - 148. Als je dan ongeveer 140 aanhoudt bij wind mee en 148-150 bij wind tegen kom je er wel. Logisch dat je hartslag wind tegen hoger is, dat controleren is best moeilijk (maar kán wel!).
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."
pi_142993452
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 16:15 schreef Levitas het volgende:
En dat was m`n eerste rit van 2 uur. Ruim 2u15m op de fiets gezeten en zo`n 54km afgelegd.
Hele rit een comfortabel tempo gereden eigenlijk, maar toch leek de HR continu wat aan de hoge kant (vrijwel continu wat op papier D2 zou moeten zijn). Zeker de eerste 15km stond er behoorlijk wat wind (de wind heeft nou eenmaal vrij spel op zo`n open vlakte), dus dat zou het verklaren, maar daarna ging het ook niet meer echt omlaag.

Aan de andere kant, ik had de gehele rit m`n ademhaling onder controle, had prima gesprekken kunnen voeren als er iemand anders naast me had gereden en ik heb nooit echt een gevoel van vermoeidheid gehad. Ja, af en toe voelden de benen wat zwaarder als de weg ietwat omhoog liep, maar dat lijkt me normaal - Die belasting heb ik nog nooit gehad.

http://www.strava.com/activities/174300808

159 gemiddeld lijkt me wat aan de hoge kant voor een rit om het duurvermogen te trainen. Zou het gewoon een kwestie zijn van aanleren om toch minder intensief rijden, ondanks dat dit comfortabel aanvoelde??
Dat shirtje op je strava foto komt me bekend voor. :+
pi_142994464
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 15:55 schreef kaasplankje het volgende:
Gratis peeling.
Ik heb het een minuutje vol gehouden.
pi_142995294
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 17:24 schreef Loekoe het volgende:

[..]

Als ik zo je gemiddelde snelheid vergelijk met je gem. hartslag is dat vrij normaal voor beginnende wielrenners. :s) Stug doortrainen, dan zul je na enkele maanden merken dat je hartslag gelijk blijft maar je snelheid omhoog. Mocht dit trouwens erg vervelen kan je best een D2 blok inpassen in je training, wat ik vaak doe. Dus een halfuur warm trappen in D1, dan 40 minuten D2 fzo of 2 x 20 D2 en dan de rest van de rit naar huis D1. D2 is je zone waar je vaak in zal trainen als je in groepen rijdt nzo.

Enfin, 159 is inderdaad alsnog aan de hoge kant. Ik ben van jouw leeftijd en mijn D1 is 129 - 148. Als je dan ongeveer 140 aanhoudt bij wind mee en 148-150 bij wind tegen kom je er wel. Logisch dat je hartslag wind tegen hoger is, dat controleren is best moeilijk (maar kán wel!).
Hmm, dus..? De volgende lange rit net zoals vandaag tijden, misschien iets meer temporiseren, en wachten tot de HR vanzelf lager wordt bij hetzelfde tempo? Of toch wat minder intensief rijden (en dus wss ook wat langzamer) om echt specifiek het duurvermogen te trainen?
pi_142996882
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 18:52 schreef Levitas het volgende:

[..]

Hmm, dus..? De volgende lange rit net zoals vandaag tijden, misschien iets meer temporiseren, en wachten tot de HR vanzelf lager wordt bij hetzelfde tempo? Of toch wat minder intensief rijden (en dus wss ook wat langzamer) om echt specifiek het duurvermogen te trainen?
Nuja het gaat dus niet om snelheid. Je moet niet zozeer langzamer rijden, dan wel je hartslag (denk ik) toch iets verlagen. Dan fiets je écht in D1: hetgeen je op de langere termijn veel meer profijt gaat geven.

Uiteindelijk moet je nooit al je trainingen in D1 uitvoeren: afwisseling is het beste. Daarom zei ik dat je best wel intervalblokjes kan invoegen. Dat kan een D2-blok zijn, maar ook meerdere D3-blokjes. Lastig is alleen: wat is je uiteindelijke doel? Wat wil je bereiken? Als je ooit 200 km wil fietsen op een goed tempo, zul je zeer veel D1 moeten doen. Wil je wedstrijden gaan rijden: meer interval. Ook is het afhankelijk van je tijd. Kan je maar 2x per week fietsen, kan je beter meer trainingen in D2 doen. :)
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."
pi_142996913
Als beginner minder obsessief naar je hartslag kijken. Ik heb exact hetzelfde beleefd en toen riep iedereen hier ook 'ga eerst maar es gewoon fietse!'.

Ik had me ook in zitten lezen over trainen op hartslag en klonk allemaal heel erg logisch, en wilde dat dus direct in de praktijk brengen. Echter, wa ik pas twee maanden bezig met fietsen na bijna 10 jaar op mn vette anus gezeten te hebben.

Nou, je begrijpt, in D1 fietsen was gewoon onmogelijk. Ja op een windstille dag op een vlakke weg zonder stoplichten. Kon me er bijzonder over opwinden, dacht zelfs dat ik het fout deed etc. Minste of geringste ritje kwam ik met Avg HF 160+ thuis.

Inmiddels (1,5 jaar later) moet ik echt moeite doen wil ik met avg 160 thuis komen, en is het véééél makkelijker om op hartslag te trainen.

[ Bericht 0% gewijzigd door muzas op 02-08-2014 20:19:22 ]
pi_142996958
In ander nieuws: Onder het mom van 'Muzas leert zijn fiets kennen' heb ik vanavond onder het genot van een lekkere IPA mijn vork/balhoofdbuis/lagers/etc uit elkaar gehaald, schoongemaakt, opnieuw gevet en weer in elkaar gezet.

Niks stuk, niks kwijt, in één keer goed, _O_

Nog ff en ik word goffedomme nog handig met een fiets.

Nu nog leren een derailleur afstellen :')
pi_142997255
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 19:59 schreef muzas het volgende:
In ander nieuws: Onder het mom van 'Muzas leert zijn fiets kennen' heb ik vanavond onder het genot van een lekkere IPA mijn vork/balhoofdbuis/lagers/etc uit elkaar gehaald, schoongemaakt, opnieuw gevet en weer in elkaar gezet.

Niks stuk, niks kwijt, in één keer goed, _O_

Nog ff en ik word goffedomme nog handig met een fiets.

Nu nog leren een derailleur afstellen :')
Goed bezig!
pi_142997743
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 18:52 schreef Levitas het volgende:

[..]

Hmm, dus..? De volgende lange rit net zoals vandaag tijden, misschien iets meer temporiseren, en wachten tot de HR vanzelf lager wordt bij hetzelfde tempo? Of toch wat minder intensief rijden (en dus wss ook wat langzamer) om echt specifiek het duurvermogen te trainen?
Toen ik begon met fietsen heb ik alleen naar mijn hartslag gekeken. Mijn hartslagmeter gaf geen snelheid aan dus kon mezelf ook niet gek maken. Gevolg was dat ik in de 1e winter (kocht mijn fiets in het najaar) vaak met 21-23 km/h thuis kwam. Nu 3 jaar later kom ik met dezelfde hartslag en +/- 30 km/h gem. thuis. Mijn advies is dus om alleen naar je hartslag te kijken, fiets je daarom maar 21 km/h gem dan is dat zo..dat komt vanzelf. Door af en toe wat blokjes D2 er in te verwerken, krijg je steeds meer snelheid en prikkel je je lichaam. Succes!
Maar ik kan 't mis hebben...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')