abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:23:14 #201
296917 Abby79
Being myself!
pi_143045881
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:14 schreef Onderweg het volgende:
Pff, vind het wel tegenstrijdig hoor. Zeggen dat het allemaal niet zo slecht is maar vervolgens wel anoniem willen blijven (moet iedereen zelf weten hoor, daar gaat het mij niet om). Het zijn vaak de transen 'die er voor door kunnen' die zeggen dat het allemaal geweldig is ....
Mijn verhaal zou niet heel anders zijn denk ik. Ik heb nog nooit echte problemen of discriminatie meegemaakt, terwijl ik denk ik niet helemaal in dat groepje 'die er voor door kunnen' val hoor :).

En inderdaad wat W. zegt, als mensen je leren kennen is het vaak alleen maar dat ze je (veel) positiever gaan benaderen.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_143045982
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:20 schreef wonderer het volgende:

[..]

Yeah. Maar ze heeft wel een punt: mensen wijzen je veel sneller af als ze je (nog) niet kennen. Juist als je 100% passabel bent heb je dat voordeel, dat mensen je kunnen leren kennen. Da's een goed uitgangspunt om mensen met het fenomeen bekend te maken.
Tuurlijk, maar dan kan je niet zeggen dat het voor mensen die zichtbaar zijn allemaal wel meevalt. In tegendeel, je bevestigt juist dat het niet zo is.
pi_143046013
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:23 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Mijn verhaal zou niet heel anders zijn denk ik. Ik heb nog nooit echte problemen of discriminatie meegemaakt, terwijl ik denk ik niet helemaal in dat groepje 'die er voor door kunnen' val hoor :).

En inderdaad wat W. zegt, als mensen je leren kennen is het vaak alleen maar dat ze je (veel) positiever gaan benaderen.
In het dagelijks leven heb ik 0,0 problemen. Maar het gaat ook niet zozeer om mijn leven, ik merk heel goed dat mensen je vanaf het eerste moment anders benaderen als ze 'het' weten.
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:29:00 #204
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_143046041
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:26 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dan kan je niet zeggen dat het voor mensen die zichtbaar zijn allemaal wel meevalt. In tegendeel, je bevestigt juist dat het niet zo is.
Dat zegt ze toch ook juist? Of heb ik het verkeerd gelezen?
quote:
Met een knik in haar stem benadrukt ze dat ze weet dat er problemen zijn. Acceptatie is iets waar veel transgenders nog steeds mee worstelen. Dat sommigen worden nagefloten of uitgescholden moeten we serieus nemen, vindt ze.
?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_143046077
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:29 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dat zegt ze toch ook juist? Of heb ik het verkeerd gelezen?
quote:
"In de media wordt vaak een vertekend beeld geschetst van de transvrouw of de transman. Alsof ze het altijd zwaar hebben.
Uhm ja, nogal wiedes. Als niemand het weet zal je er ook geen last bij anderen van hebben :{

Een homo waarvan iedereen denkt dat ie hetero is, heeft ook geen problemen met anderen.
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:32:15 #206
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_143046138
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:30 schreef Onderweg het volgende:

[..]

[..]

Ja, en daarna dus "Met een knik in haar stem benadrukt ze dat ze weet dat er problemen zijn. Acceptatie is iets waar veel transgenders nog steeds mee worstelen. Dat sommigen worden nagefloten of uitgescholden moeten we serieus nemen, vindt ze."

Overigens is onzichtbaar zijn als trans (of als homo) ook niet altijd even makkelijk, maar dat valt waarschijnlijk in het niet bij de problemen van anderen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_143046166
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:32 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ja, en daarna dus "Met een knik in haar stem benadrukt ze dat ze weet dat er problemen zijn. Acceptatie is iets waar veel transgenders nog steeds mee worstelen. Dat sommigen worden nagefloten of uitgescholden moeten we serieus nemen, vindt ze."

Overigens is onzichtbaar zijn als trans (of als homo) ook niet altijd even makkelijk, maar dat valt waarschijnlijk in het niet bij de problemen van anderen.
Veel stealth transen krijgen later idd problemen met het verbergen van hun achtergrond. Maar dat zijn geen problemen 'in de maatschappij'.
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:37:29 #208
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_143046302
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:33 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Veel stealth transen krijgen later idd problemen met het verbergen van hun achtergrond. Maar dat zijn geen problemen 'in de maatschappij'.
Er zijn wel meer dingen. Maar inderdaad. Nageroepen worden of anders behandeld is er niet bij. Maar ik vind ook wel dat er in dit soort media-uitingen wat meer hoopgevende berichten mogen zijn. Hoeveel mensen zijn er niet uit angst later of helemaal niet gestart met transitie?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_143046380
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:37 schreef wonderer het volgende:

[..]

Er zijn wel meer dingen. Maar inderdaad. Nageroepen worden of anders behandeld is er niet bij. Maar ik vind ook wel dat er in dit soort media-uitingen wat meer hoopgevende berichten mogen zijn. Hoeveel mensen zijn er niet uit angst later of helemaal niet gestart met transitie?
Dus is het zo dat je maar een semi positief beeld schetst dat voor de helft van de gevallen (ik noem maar wat) tegenvalt? Dat je geen problemen in het dagelijks leven hebt is mooi, maar daar hoeft niets aan te gebeuren. De gevallen die dagelijks problemen ondervinden, daarvoor moet wel iets gebeuren.
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:47:52 #210
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_143046683
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:39 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Dus is het zo dat je maar een semi positief beeld schetst dat voor de helft van de gevallen (ik noem maar wat) tegenvalt? Dat je geen problemen in het dagelijks leven hebt is mooi, maar daar hoeft niets aan te gebeuren. De gevallen die dagelijks problemen ondervinden, daarvoor moet wel iets gebeuren.
Dus is het zo dat je alleen maar mag melden dat het kut is en je dagelijks met problemen te maken krijgt?

Het is toch ook gewoon zo dat niet iedereen problemen heeft? Of niet in zo'n grote mate? Waarom zou dat niet gemeld mogen worden? Een gevarieerd beeld waarin benadrukt wordt dat de ervaringen van de een niet de ervaringen van de ander zijn, lijkt me iets om naar te streven. En ik denk dat in het bovengenoemde artikel Nicky genuanceerd over haar eigen situatie is en tegelijkertijd niet de problemen van anderen bagatelliseert.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_143046708
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:37 schreef wonderer het volgende:

[..]

Er zijn wel meer dingen. Maar inderdaad. Nageroepen worden of anders behandeld is er niet bij. Maar ik vind ook wel dat er in dit soort media-uitingen wat meer hoopgevende berichten mogen zijn. Hoeveel mensen zijn er niet uit angst later of helemaal niet gestart met transitie?
Ook ik, 10 jaar later. Het ligt genuanceerd maar veel mensen met trans-id gaan wel door een behoorlijke angst achtbaan
pi_143046748
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:47 schreef wonderer het volgende:

[..]
Een gevarieerd beeld waarin benadrukt wordt dat de ervaringen van de een niet de ervaringen van de ander zijn, lijkt me iets om naar te streven
*knikt* Yes...het is niet alleen maar kommer en kwel, leuke en hoopgevende posts zijn altijd welkom
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:52:05 #213
296917 Abby79
Being myself!
pi_143046820
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:37 schreef wonderer het volgende:
Hoeveel mensen zijn er niet uit angst later of helemaal niet gestart met transitie?
Velen denk ik. Ik zie ook steeds vaker dat vroeger Kelly vd Veer als 'voobeeld transvrouw' gezien werd en dat men dat niet wilde worden. Zij was voor mij de eerste waardoor ik wist dat het kon. Maar tegelijkertijd ook zo'n anti-beeld van wie ik wilde zijn dat het niet hielp :).
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_143046849
Als de strekking van het SCP rapport geweest zou zijn 'dat het allemaal wel meevalt' zou de impact niet zo groot geweest zijn en had je de politiek er misschien niet achter gekregen. Het gaat tegen mijn gevoel in, zeggen dat het allemaal prima is en dat anoniem zeggen. Er zijn nu zoveel groepen waar je je kan voorbereiden op een transitie (itt 30 jaar geleden) dat de coming out veel beter begeleid kan worden. De 'vent in de jurk' wordt echter nog steeds uitgescholden en met een uitkering achter de geraniums gelaten.

Je kunt niet zeggen dat de acceptatie ok is, als je anoniem moet blijven om dat zonder gevolgen te kunnen zeggen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Onderweg op 04-08-2014 11:58:26 ]
pi_143046933
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:52 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Velen denk ik. Ik zie ook steeds vaker dat vroeger Kelly vd Veer als 'voobeeld transvrouw' gezien werd en dat men dat niet wilde worden. Zij was voor mij de eerste waardoor ik wist dat het kon. Maar tegelijkertijd ook zo'n anti-beeld van wie ik wilde zijn dat het niet hielp :).
Pff, Kelly = Kelly (verder een prima mens). Ik spiegel mij ook niet aan Charlize Theron als het om mijn toekomst gaat.
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:59:46 #216
296917 Abby79
Being myself!
pi_143047060
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:55 schreef Onderweg het volgende:
Pff, Kelly = Kelly (verder een prima mens). Ik spiegel mij ook niet aan Charlize Theron als het om mijn toekomst gaat.
Ja, natuurlijk. Maar als eerste indruk van een transgender (wat zij bij velen toch is geweest), is het niet heel positief :P.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_143047426
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:59 schreef Abby79 het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Maar als eerste indruk van een transgender (wat zij bij velen toch is geweest), is het niet heel positief :P.
Waarom niet? Kelly zat op dat moment in de showbizz waar zij gebruikt werd om een attractie te worden. Moet ik mij schamen om een vrouw te zijn omdat er types zijn zoals ...... (noem eens een domme bimbo die ladderzat in de roddelpers verschijnt)?

Vrouwen zoals Petra van Dijk zorgen ervoor dat trans zijn bespreekbaar is en dat er anderen zijn die iets aan hun positie willen doen. Als wij allemaal onderduiken verandert er nooit iets.

Ook transen die passabel (vervelend woord) zijn en stealth leven, hebben er baat bij als trans zijn 'normaal is'. Dan kunnen zij namelijk over zichzelf praten zonder bang te zijn dat ze verketterd worden.
  maandag 4 augustus 2014 @ 12:13:46 #218
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_143047593
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:09 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Ook transen die passabel (vervelend woord) zijn en stealth leven, hebben er baat bij als trans zijn 'normaal is'. Dan kunnen zij namelijk over zichzelf praten zonder bang te zijn dat ze verketterd worden.
True. Zolang transen nog van de ene kast de andere in duiken kan je nog niet zeggen dat de acceptatie voltooid is.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  maandag 4 augustus 2014 @ 12:58:53 #219
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_143048827
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:52 schreef Onderweg het volgende:

Je kunt niet zeggen dat de acceptatie ok is, als je anoniem moet blijven om dat zonder gevolgen te kunnen zeggen.
Dat zegt ook niemand. Het enige wat Nicky zegt is dat het niet zo is zoals in de media geschetst wordt. En dat klopt.

quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:13 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

True. Zolang transen nog van de ene kast de andere in duiken kan je nog niet zeggen dat de acceptatie voltooid is.
Niet iedereen duikt de kast in omdat ze bang zijn voor gebrek aan acceptatie. Ik leef min of meer stealth omdat ik wil dat mensen me als man zien, niet als transman. Omdat ik geen zin heb om altijd de educator te moeten zijn, in plaats van alleen op momenten die ik zelf geschikt vind.

Na een aantal jaren vind ik dat nu allemaal niet zo belangrijk meer, en ik denk dat ik tegen de tijd dat mijn boek uitkomt er wel helemaal overheen ben, dat het me dan niet meer uitmaakt. Ik heb steeds minder de bevestiging van buitenaf nodig namelijk.

Overigens vrees ik nu al de reacties dat mijn trans-hoofdpersoon niet genoeg problemen heeft :P
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 4 augustus 2014 @ 13:08:45 #220
296917 Abby79
Being myself!
pi_143049087
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:09 schreef Onderweg het volgende:
Waarom niet? Kelly zat op dat moment in de showbizz waar zij gebruikt werd om een attractie te worden. Moet ik mij schamen om een vrouw te zijn omdat er types zijn zoals ...... (noem eens een domme bimbo die ladderzat in de roddelpers verschijnt)?
Nee. Maar, in ieder geval voor mij, was het wel zo dat ik niet zo'n attractie wilde worden. Wist ik veel hoe een niet-bekende transgender leefde. Zonder enige echte kennis over transseksualiteit was zij voor mij een verkeerd voorbeeld.

quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:58 schreef wonderer het volgende:
Overigens vrees ik nu al de reacties dat mijn trans-hoofdpersoon niet genoeg problemen heeft :P
Dat zal best! Als ik al reacties krijg van 'goh, heb je echt nog nooit problemen gekregen door je traject?' (niet doelend op medische problemen dan), tja. Mensen gaan er gewoon vanuit dat je als transgender altijd wel ergens in de problemen moet komen of zo :).
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  maandag 4 augustus 2014 @ 13:10:04 #221
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_143049120
Ik haal het in hoofdstuk een alvast aan, dan hebben we dat gehad :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 4 augustus 2014 @ 13:14:07 #222
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_143049266
Was pas bij de apotheek om mijn pillen te halen. Begint de mevrouw die me hielp opeens te fluisteren en te wenken "loop even mee naar opzij". Ik stond dus nog steeds als dhr. in het systeem en ze bood me spontaan aan om dat aan te passen. Ik zeg prima. Erg aardig van haar.

Vervolgens fluistert ze "het is wel een heel zwaar traject he?"
Ik "Nee hoor, valt best mee."

Je had haar gezicht moeten zien :P
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_143049382
Het gaat mij niet om individuele keuzes. Neem beslissingen waar je achter staat en waar je gelukkig van wordt. Maar dat geldt voor iedereen, niet alleen voor transen. Ik loop liever drie keer zelf tegen een deur, dan dat ik iemands advies als leidraad neem en er achter kom dat het voor mij toch net iets anders is.

Door problemen van transen te 'downplayen' als je tegenover een slecht verhaal een goede zet, is zoiets als downplayen van de problemen van arme mensen door tegenover elke arme sloeber het verhaal van een miljonair te zetten. Zo worden problemen van vrouwen gedownplayed door mannen, gekleurde mensen door blanken en ervaringen van arme mensen door rijkere mensen.

Mijn idee hierover is niet naar binnen gericht, maar naar buiten. Maar goed, wij praten een beetje langs elkaar heen dus stop ik er maar mee. Count your blessings en heb empathie voor degene die het minder getroffen heeft (dat is niet op één van jullie gericht hoor :) )

[ Bericht 4% gewijzigd door Onderweg op 04-08-2014 13:28:01 ]
  maandag 4 augustus 2014 @ 13:46:07 #224
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_143050381
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:09 schreef Onderweg het volgende:
Moet ik mij schamen om een vrouw te zijn omdat er types zijn zoals ......
De emancipatie van de vrouw heeft wél een bepaalde 'kritische massa' bereikt en kan daardoor 'tegen een stootje'. Dus is er (iig in Nederland) niet echt een reden (meer) om je te schamen om vrouw te zijn.

Zolang de trans-emancipatie nog niet zo ver is, kan ik niet zonder plaatsvervangende schaamte naar figuren als Kelly of Louisa kijken. Zolang het dak nog niet klaar is, heb ik het niet zo op regenbuitjes.
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_143050473
Over schaamte en de angst om verbinding kwijt te raken:


Ik schaam mij nergens voor. Soms kruipt het wel weer even omhoog maar kan dat gevoel inmiddels aardig tackelen, kritische massa of niet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')