abonnement Unibet Coolblue
pi_146458915
Okee, nieuwe vraag :)

In mijn dataset heb ik een aantal missings waardoor de eindvariabele, probleemgedrag, bij respondenten waarbij 1 of meer antwoorden ontbreken niet wordt uitgerekend. Ik weet dat er een trucje bestaat waarbij ik aan kan geven dat de eindvariabele ook met 1 (of 2, 3 etc) missing uitgerekend moet worden, waarbij de missing ingevuld wordt als het gemiddelde van alle andere variabelen. Maar hoe doe ik dat ook alweer?

Google wil me tot nu toe niet echt verder helpen..

youtube gelukkig wel:

[ Bericht 35% gewijzigd door fh101 op 09-11-2014 13:47:54 ]
pi_146904987
Waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het echt even niet meer.



De ANOVA geeft F = 150.672. Hoe komen ze van dat getaal op die kans van P>0.0005 :?

Ik zit me rot te zoeken in de tabellen maar ik kan het niet vinden :')
pi_146905295
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 18:53 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het echt even niet meer.

[ afbeelding ]

De ANOVA geeft F = 150.672. Hoe komen ze van dat getaal op die kans van P>0.0005 :?

Ik zit me rot te zoeken in de tabellen maar ik kan het niet vinden :')
Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:
http://homepages.wmich.edu/~hillenbr/619/AnovaTable.pdf

De kritieke f-waarde is 3.20 in jouw voorbeeld (bij alfa = 5%), dus is de test significant. (Want jouw f-waarde is hoger.)
pi_146905569
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 19:07 schreef Operc het volgende:

[..]

Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:
http://homepages.wmich.edu/~hillenbr/619/AnovaTable.pdf

De kritieke f-waarde is 3.20 in jouw voorbeeld (bij alfa = 5%), dus is de test significant. (Want jouw f-waarde is hoger.)
Ik heb een andere tabel (minder compleet). :{

Maar met jouw tabel snap ik het, thanks!

[ Bericht 3% gewijzigd door -Strawberry- op 22-11-2014 21:31:39 ]
pi_147276426
hallo mede statistiek fanaten,

ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.

wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.

Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.

graag hoor ik van jullie,
pi_147279897
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,

ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.

wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.

Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.

graag hoor ik van jullie,
Zoek je het antwoord of hulp bij het vinden van het antwoord/begrip?
Indien het tweede, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met een "randomisatie met een encouragement design".
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147285625
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 19:18 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik heb een andere tabel (minder compleet). :{

Maar met jouw tabel snap ik het, thanks!
Graag gedaan. :)
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,

ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.

wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.

Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.

graag hoor ik van jullie,
Bedoel je met random aangemoedigd dat je weet wie er zijn aangemoedigd en je dus een interventie aan het testen bent, of weet je sowieso niet wie er zijn aangemoedigd en wie niet? (De niet-wetenschappelijke betekenis van 'random' zeg maar. :P)
pi_147478635
Ik heb een aantal vragen met betrekking tot SPSS in verband met een opdracht voor school.
Alle gegevens (codeboek) staan al in SPSS, ik moet echter de volgende vragen beantwoorden.

Hoeveel vragenlijsten zijn er niet volledig ingevuld?
Hoe kun je alle ingevulde vragenlijsten selecteren?
Hoe kun je niet volledig ingevulde vragenlijsten weggooien?

Hopelijk weet een van jullie hoe dit moet.

Gr en alvast bedankt
pi_147682219
Hoe kan ik met SPSS de antwoorden die ik kreeg op een Likert-schaal van 0-6, hercoderen naar 0-10?
pi_147682499
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:01 schreef TineV het volgende:
Hoe kan ik met SPSS de antwoorden die ik kreeg op een Likert-schaal van 0-6, hercoderen naar 0-10?
*1.666?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147683080
Bedankt voor je reactie, ik ben aan het zoeken via welke opdracht in SPSS ik dat kan ingeven (recode,...)?
pi_147683190
Waarom zou je het willen? Methodologisch niet heel netjes ook.

compute var_x = var_x * 1,6667.
exe.
Aldus.
pi_147683409
Mijn antwoorden worden nu weergegeven in scores op 6, niet echt heel overzichtelijk. Beter zou zijn om scores op 10 weer te geven.
pi_147685868
Het blijven maar zes waarden.
Aldus.
pi_147687885
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:21 schreef TineV het volgende:
Mijn antwoorden worden nu weergegeven in scores op 6, niet echt heel overzichtelijk. Beter zou zijn om scores op 10 weer te geven.
Kort door de bocht: als je scores op 10 had willen hebben, had je er bij de dataverzameling om moeten vragen. Vooral omdat respondenten 0-10 heel anders opvatten dan 0-6. Enzoals hierboven gezegd, het aantal mogelijke waarden verandert niet. :)
pi_147688460
Ja misschien is mijn vraag niet heel duidelijk, het gaat over herschalen naar een score tussen 0 en 10 of 0 en 100%, dat leest en interpreteert wat makkelijker.
pi_147784771
Hallo iedereen,

ik heb een spss-vraagje.
Voor mijn onderzoek heb ik enquêtes uitgestuurd waarbij respondenten op verschillende items moeten antwoorden op een 7punten likert schaal (van helemaal niet akkoord (1) tot helemaal akkoord (7). Na reliability analysis heb ik de items telkens samengevoegd tot verschillende variabelen. Hiervoor heb ik het gemiddelde genomen van de waarden van de bijhorende items.

1) Eerst was mijn schaal dus duidelijk ordinaal. Door het nemen van de gemiddelden van de samengevoegde scores van telkens 5 items kom ik nu kommagetallen uit. Moet ik deze afronden naar gehele getallen, zodat 1 nog steeds 'helemaal niet akkoord' betekent, en en 4 ' neutraal ' ..., of behoud ik de kommagetallen voor mijn onderzoek en worden dit hierdoor intervalschalen?

2) Eigenlijk bevraag ik dimensies. Dat wil zeggen dat in mijn studie rond socialisatie hoge scores bijvoorbeeld betekenen dat respondenten in groep werden opgeleid, en lage scores betekenen dat respondenten individueel werden opgeleid. Nu wil ik telkens nagaan wat bijvoorbeeld de invloed is van de socialisatietactiek 'collectief' op de tevredenheid van de respondent (ook gemeten op een 7pointlikertschaal'. Zo wens ik uiteindelijk na te gaan of collectieve socialiatie (hoge score op die variabel) beter is dan individuele socialisatie (lage score op die variabele) voor de tevredenheid van de respondent.
Iemand enig idee welke stappen ik hiervoor in spss moet uitvoeren en welke analyses ik moet doen?

Sorry voor de lange post.
Alvast heel erg bedankt!
pi_147785200
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:41 schreef TineV het volgende:
Ja misschien is mijn vraag niet heel duidelijk, het gaat over herschalen naar een score tussen 0 en 10 of 0 en 100%, dat leest en interpreteert wat makkelijker.
Het punt is (zoals Z al aangaf) dat het maar 7 waarden blijven (0-6). Stel je rekent het om naar 0-10, dan is de score "1" bijvoorbeeld niet mogelijk, want 0 op 0-6 blijft 0 bij 0-10 en 1 bij 0-6 wordt 1.667 bij 0-10. Het lijkt daardoor dus alsof je een continue schaal hebt, terwijl het nog steeds maar 7 waardes blijven. Omrekenen naar 0-10 maakt het misschien meer intuïtief, maar de vraag is of dat dan wel weergeeft wat je aan data hebt verzameld.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:42 schreef C_737 het volgende:
Hallo iedereen,

ik heb een spss-vraagje.
Voor mijn onderzoek heb ik enquêtes uitgestuurd waarbij respondenten op verschillende items moeten antwoorden op een 7punten likert schaal (van helemaal niet akkoord (1) tot helemaal akkoord (7). Na reliability analysis heb ik de items telkens samengevoegd tot verschillende variabelen. Hiervoor heb ik het gemiddelde genomen van de waarden van de bijhorende items.

1) Eerst was mijn schaal dus duidelijk ordinaal. Door het nemen van de gemiddelden van de samengevoegde scores van telkens 5 items kom ik nu kommagetallen uit. Moet ik deze afronden naar gehele getallen, zodat 1 nog steeds 'helemaal niet akkoord' betekent, en en 4 ' neutraal ' ..., of behoud ik de kommagetallen voor mijn onderzoek en worden dit hierdoor intervalschalen?
Sommige wetenschappers argumenteren dat je bij Likert-schalen uit kunt gaan van een continue variabele, als de Likert-schaal genoeg opties heeft (bij 3 opties wordt het lastiger.) Dus als je de literatuur induikt en dat kunt onderbouwen, zijn kommagetallen prima te verantwoorden. Als je de score op een schaal wilt berekenen zou ik gewoon de totaalscore pakken, maar ik weet niet of dat in jouw onderzoek toepasbaar is. Als je daarna een groepsgemiddelde berekent ligt het voor de hand om een getal met 2 cijfers achter de komma te rapporteren.

quote:
2) Eigenlijk bevraag ik dimensies. Dat wil zeggen dat in mijn studie rond socialisatie hoge scores bijvoorbeeld betekenen dat respondenten in groep werden opgeleid, en lage scores betekenen dat respondenten individueel werden opgeleid. Nu wil ik telkens nagaan wat bijvoorbeeld de invloed is van de socialisatietactiek 'collectief' op de tevredenheid van de respondent (ook gemeten op een 7pointlikertschaal'. Zo wens ik uiteindelijk na te gaan of collectieve socialiatie (hoge score op die variabel) beter is dan individuele socialisatie (lage score op die variabele) voor de tevredenheid van de respondent.
Iemand enig idee welke stappen ik hiervoor in spss moet uitvoeren en welke analyses ik moet doen?
Als ik het goed begrijp is je onafhankelijke variabele continue (van 1-7) en je afhankelijke variabele ook? In dat geval zou ik naar correlaties gaan kijken. (Algemene tip: Zoek de tabel achterin Andy Field - Discovering Statistics Using SPSS op, daar kun je meestal wel uit afleiden wat voor soort analyse past bij jouw data.)
pi_147807100
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga dus inderdaad mijn variabelen als continu beschouwen.

Ik heb de tabel achterin Andy Field - discovering statistics using spss bekeken (bedankt voor de tip), en ik denk dat ik SpearmanCorrelation of Kendall's Tau zal moeten toepassen voor de correlatie na te gaan. Maar wat is hier het exacte verschil tussen? Ik weet niet wat best van toepassing is voor mijn onderzoek.

Ik denk niet dat correlaties voldoende zijn voor een thesis in onze school, dus zal ik vermoedelijk hierbij ook nog logistische regressie moeten toepassen. Is het mogelijk deze beide analyses te doen voor dezelfde gegevens?

bedankt
pi_147847480
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 16:48 schreef C_737 het volgende:
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga dus inderdaad mijn variabelen als continu beschouwen.

Ik heb de tabel achterin Andy Field - discovering statistics using spss bekeken (bedankt voor de tip), en ik denk dat ik SpearmanCorrelation of Kendall's Tau zal moeten toepassen voor de correlatie na te gaan. Maar wat is hier het exacte verschil tussen? Ik weet niet wat best van toepassing is voor mijn onderzoek.

Ik denk niet dat correlaties voldoende zijn voor een thesis in onze school, dus zal ik vermoedelijk hierbij ook nog logistische regressie moeten toepassen. Is het mogelijk deze beide analyses te doen voor dezelfde gegevens?

bedankt
Ik ga even lekker tegen Operc in en raad je aan een regressie analyse te doen. Dat is eigenlijk niet veel meer of minder dan een iets andere vorm van correlatie, maar een stuk overzichtelijker als je wilt weten wat de invloed van A op B is (waar je vraag op neerkomt). Het geeft dus een causale interpretatie. Echter is het wel belangrijk op te merken dat je geen experimenteel onderzoek uit hebt gevoerd (als ik het goed begrijp) maar puur A en B gemeten hebt waarbij je theorie aangeeft dat je denkt dat A --> B. Het is dus wel belangrijk ergens te vermelden dat ondanks je denkt dat het causaal is en het rapporteert dat het causaal is, je niet uit kunt sluiten dat er ook een effect B --> A is.

Andy Field zou duidelijk genoeg moeten zijn voor de regressie, maar zo niet dan kan ik (en Operc zeker ook) er bij helpen :)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147848011
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 17:04 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik ga even lekker tegen Operc in en raad je aan een regressie analyse te doen. Dat is eigenlijk niet veel meer of minder dan een iets andere vorm van correlatie, maar een stuk overzichtelijker als je wilt weten wat de invloed van A op B is (waar je vraag op neerkomt). Het geeft dus een causale interpretatie. Echter is het wel belangrijk op te merken dat je geen experimenteel onderzoek uit hebt gevoerd (als ik het goed begrijp) maar puur A en B gemeten hebt waarbij je theorie aangeeft dat je denkt dat A --> B. Het is dus wel belangrijk ergens te vermelden dat ondanks je denkt dat het causaal is en het rapporteert dat het causaal is, je niet uit kunt sluiten dat er ook een effect B --> A is.

Andy Field zou duidelijk genoeg moeten zijn voor de regressie, maar zo niet dan kan ik (en Operc zeker ook) er bij helpen :)
Goed punt. :) Ik zat vast in het gedachte patroon of de onafhankelijke variabele een meting werd, of een hoog/laag-indeling voor een ANOVA o.i.d. Dus C_737, lees je ook even in met betrekking tot regressie analyse. ;)
pi_147850800
Anders even een verduidelijking van mijn onderzoek, want ik weet niet zeker of regressie mogelijk is:

Ik heb enquêtes laten invullen door stagiairs, waarbij volgende variabelen op een 7punten likertschaal werden bevraagd a.d.h.v. een 70 tal items:

- 6 socialisatiedimensies (waarbij lage scores (1) telkens verwijzen naar geïndividualiseerde en hoge scores (7) verwijzen naar geïnstitutionaliseerde tactieken.) Deze dimensies zijn 'Collective-individueel', 'formal-informal', 'sequential-random', 'fixed-variable', 'serial-disjunctive' & 'investiture-divestiture'.
Deze tactieken wijzen dus eigenlijk altijd op schalen. Iemand wordt bijvoorbeeld individueel (geindividualiseerd) of collectief (geïnstitutionaliseerd) gesocialiseerd. Daarom werd besloten deze variabelen als continu te behandelen.

- 3 variabelen die de aanpassing van stagiairs meten (namelijk Role clarity, self-efficacy en social acceptance)

- 3 socialisatie-outcomes (stagetevredenheid, organizational commitment & Intention to sollicitate)

Ondanks de Likert schaal worden alle variabelen dus als continu behandeld. Geen één van deze variabelen is echter normaal verdeeld.

Nu wens ik eigenlijk te analyseren wat het effect is van elke aparte socialisatiedimensie op de 3 socalisatie-outcomes. Ik wil m.a.w. telkens weten of bijvoorbeeld de socialisatietactiek 'collectief' (hoge scores op de dimensie collectief-individueel: 7) of 'individueel' (lage scores op de dimensie collectief-individueel: 1) de stagetevredenheid van stagiairs verhoogt, of een derde mogelijkheid, namelijk dat de socialisatietactieken op die dimensie geen invloed hebben op de stagetevredenheid.

Ten tweede wens ik te onderzoeken of de 'aanpassing van stagiairs', voorgesteld door Role clarity, self-efficacy en social acceptance, optreden als mediator tussen de socialisatietactieken en de socialisatie-outcomes.

Ik zou deze analyses grotendeels vanavond en morgen moeten doen, mijn promotor is in verlof en mijn handboek legt niet goed uit welke correlatie en regressie analyse ik moet gebruiken als er geen normale verdeling is. Weten jullie welke analyses ik precies moet uitvoeren (welk soort toets voor correlatie of regressie bv.?

Dat zou me echt uit de nood helpen! Ik ben jullie eeuwig dankbaar!
pi_147851117
Ik hoop dat je altijd statistiek genegeerd hebt o.i.d., want dit is niet echt een simpele opdracht om zelf even uit te zoeken zonder enige achtergrond. Vreemd dat je begeleider hier niet meer over uit heeft gelegd (of jij niet goed genoeg opgelet hebt? ;) )

quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 19:13 schreef C_737 het volgende:
Anders even een verduidelijking van mijn onderzoek, want ik weet niet zeker of regressie mogelijk is:

Ik heb enquêtes laten invullen door stagiairs, waarbij volgende variabelen op een 7punten likertschaal werden bevraagd a.d.h.v. een 70 tal items:

- 6 socialisatiedimensies (waarbij lage scores (1) telkens verwijzen naar geïndividualiseerde en hoge scores (7) verwijzen naar geïnstitutionaliseerde tactieken.) Deze dimensies zijn 'Collective-individueel', 'formal-informal', 'sequential-random', 'fixed-variable', 'serial-disjunctive' & 'investiture-divestiture'.
Deze tactieken wijzen dus eigenlijk altijd op schalen. Iemand wordt bijvoorbeeld individueel (geindividualiseerd) of collectief (geïnstitutionaliseerd) gesocialiseerd. Daarom werd besloten deze variabelen als continu te behandelen.
Ok, dus je hebt 6 IV's waarvan je wilt weten of ze invloed hebben op je DV's

quote:
- 3 variabelen die de aanpassing van stagiairs meten (namelijk Role clarity, self-efficacy en social acceptance)
Je zegt hiervan dat ze mediatoren zijn, maar dat kan niet echt met een continue IV, kun je in normale Nederlandse woorden zeggen wat precies je hypothese is voor deze constructen? (dus A leidt tot B of A leidt alleen tot B voor vrouwen, dat soort taal).

quote:
- 3 socialisatie-outcomes (stagetevredenheid, organizational commitment & Intention to sollicitate)
Dit zijn 3 losse IV's

quote:
Nu wens ik eigenlijk te analyseren wat het effect is van elke aparte socialisatiedimensie op de 3 socalisatie-outcomes. Ik wil m.a.w. telkens weten of bijvoorbeeld de socialisatietactiek 'collectief' (hoge scores op de dimensie collectief-individueel: 7) of 'individueel' (lage scores op de dimensie collectief-individueel: 1) de stagetevredenheid van stagiairs verhoogt, of een derde mogelijkheid, namelijk dat de socialisatietactieken op die dimensie geen invloed hebben op de stagetevredenheid.
Voordat je dit gaat doen, wil ik je vragen 2 correlatie-grafieken te posten (zal na posten uitleggen waarom).
Ten eerste de correlaties tussen de IV's, ten tweede de correlaties tussen de DV's. De beste methode hangt namelijk af van of ze wel of niet correleren.

quote:
Ten tweede wens ik te onderzoeken of de 'aanpassing van stagiairs', voorgesteld door Role clarity, self-efficacy en social acceptance, optreden als mediator tussen de socialisatietactieken en de socialisatie-outcomes.
Zie hierboven

quote:
Ik zou deze analyses grotendeels vanavond en morgen moeten doen,
Wow, hoe hard is die deadline?

quote:
mijn promotor is in verlof en mijn handboek legt niet goed uit welke correlatie en regressie analyse ik moet gebruiken als er geen normale verdeling is.
Zolang je N hoog genoeg is, is dat niet erg.

quote:
Weten jullie welke analyses ik precies moet uitvoeren (welk soort toets voor correlatie of regressie bv.?

Dat zou me echt uit de nood helpen! Ik ben jullie eeuwig dankbaar!
Ja maar dat hangt dus van een aantal zaken af.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147852801
Het lukt me niet om hier afbeeldingen te posten...

Jah, ik heb nog maar een 3tal weken geleden een andere begeleider gekregen en door dat ik al vast werk was afspreken niet evident ;)

Alleszins, als je denkt dat dit niet haalbaar is, enig idee van hoe ik de analyse kan vereenvoudigen? De titel is " de impact van geïnstitutionaliseerde socialisatietactieken op de aanpassing van stagiairs: een hulpmiddel voor het bekomen van de optimale stage".

Wel is het belangrijk dat ik de socialisatietactieken per dimensie onderzoek, aangezien het belang hiervan meermaals benadrukt staat in mijn literatuurstudie..

Bij de IV's is er enkel geen significante correlatie tussen Collective en Sequential, (De dimensie 'formal' gebruik ik niet, aangezien de interne consistentie van de items te laag was.)
Bij 'de aanpassing van stagiairs' is er enkel een significante correlatie tussen Role clarity en social acceptance.
Bij de DV's zijn alle correlaties significant...
pi_147854284
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 20:09 schreef C_737 het volgende:
Het lukt me niet om hier afbeeldingen te posten...

Jah, ik heb nog maar een 3tal weken geleden een andere begeleider gekregen en door dat ik al vast werk was afspreken niet evident ;)

Alleszins, als je denkt dat dit niet haalbaar is, enig idee van hoe ik de analyse kan vereenvoudigen? De titel is " de impact van geïnstitutionaliseerde socialisatietactieken op de aanpassing van stagiairs: een hulpmiddel voor het bekomen van de optimale stage".

Wel is het belangrijk dat ik de socialisatietactieken per dimensie onderzoek, aangezien het belang hiervan meermaals benadrukt staat in mijn literatuurstudie..

Bij de IV's is er enkel geen significante correlatie tussen Collective en Sequential, (De dimensie 'formal' gebruik ik niet, aangezien de interne consistentie van de items te laag was.)
Bij 'de aanpassing van stagiairs' is er enkel een significante correlatie tussen Role clarity en social acceptance.
Bij de DV's zijn alle correlaties significant...
Wat is je N?

De correlatie-vraag was om uit te zoeken in hoeverre je vragen echt andere dingen meten. Als je bv het effect van geslacht op lengte en gewicht los meet, zul je zien dat geslacht op allebei een effect heeft, maar het effect van geslacht op gewicht kan gewoon puur een indirect van lengte op gewicht zijn (lange mensen wegen meer), daarom is het belangrijk de correlaties te bekijken om wat meer inzicht in je constructen te krijgen.

Als je Dv's samenhangen kun je er voor kiezen ze samen te voegen als dat theoretisch ergens op slaat. Wel of niet samenvoegen maar hier niet zo heel veel uit.

Voor je IV's zijn correlaties problematischer. Dit maakt het heel erg ingewikkeld om te begrijpen wat er nu precies echt aan de hand is. Even een voorbeeldje waarin het wel logisch wat er aan de hand is om te omschrijven wat ik bedoel:

Je hebt geslacht en lengte gemeten en onderzoekt ed effecten hiervan op gewicht.
Als je naar die twee dingen los kijkt zul je vinden dat:
1. geslacht groot effect heeft op gewicht
2. lengte groot effect heeft op gewicht

maar ook dat:
3. geslacht en lengte sterk correleren

Wordt het hogere gewicht dat veroorzaakt door geslacht of door lengte? Die twee kun je niet uit elkaar halen omdat ze zo erg correleren.

Als al je IVs "sterk" correleren, wordt interpretatie heel erg moeilijk.

Probeer anders even uit te zoeken met bv. imgur hoe je een plaatje post, want ik ben bang dat dat wel echt nodig zal zijn.

Als je dat hebt gevonden, post dan de volgende output:
1. corrrelatiematrix IV's
2. mulitple regressie (onder analyze), met 1 van je DV's als dependent, en per blokje 1 van je IV's toevoegend.

Daarmee zouden ik/Operc je een stuk verder moeten kunnen helpen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')