Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:53 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het echt even niet meer.
[ afbeelding ]
De ANOVA geeft F = 150.672. Hoe komen ze van dat getaal op die kans van P>0.0005
Ik zit me rot te zoeken in de tabellen maar ik kan het niet vinden
Ik heb een andere tabel (minder compleet).quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:07 schreef Operc het volgende:
[..]
Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:
http://homepages.wmich.edu/~hillenbr/619/AnovaTable.pdf
De kritieke f-waarde is 3.20 in jouw voorbeeld (bij alfa = 5%), dus is de test significant. (Want jouw f-waarde is hoger.)
Zoek je het antwoord of hulp bij het vinden van het antwoord/begrip?quote:Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,
ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.
wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.
Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.
graag hoor ik van jullie,
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:18 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik heb een andere tabel (minder compleet).
Maar met jouw tabel snap ik het, thanks!
Bedoel je met random aangemoedigd dat je weet wie er zijn aangemoedigd en je dus een interventie aan het testen bent, of weet je sowieso niet wie er zijn aangemoedigd en wie niet? (De niet-wetenschappelijke betekenis van 'random' zeg maar. )quote:Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,
ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.
wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.
Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.
graag hoor ik van jullie,
*1.666?quote:Op woensdag 17 december 2014 21:01 schreef TineV het volgende:
Hoe kan ik met SPSS de antwoorden die ik kreeg op een Likert-schaal van 0-6, hercoderen naar 0-10?
Kort door de bocht: als je scores op 10 had willen hebben, had je er bij de dataverzameling om moeten vragen. Vooral omdat respondenten 0-10 heel anders opvatten dan 0-6. Enzoals hierboven gezegd, het aantal mogelijke waarden verandert niet.quote:Op woensdag 17 december 2014 21:21 schreef TineV het volgende:
Mijn antwoorden worden nu weergegeven in scores op 6, niet echt heel overzichtelijk. Beter zou zijn om scores op 10 weer te geven.
Het punt is (zoals Z al aangaf) dat het maar 7 waarden blijven (0-6). Stel je rekent het om naar 0-10, dan is de score "1" bijvoorbeeld niet mogelijk, want 0 op 0-6 blijft 0 bij 0-10 en 1 bij 0-6 wordt 1.667 bij 0-10. Het lijkt daardoor dus alsof je een continue schaal hebt, terwijl het nog steeds maar 7 waardes blijven. Omrekenen naar 0-10 maakt het misschien meer intuïtief, maar de vraag is of dat dan wel weergeeft wat je aan data hebt verzameld.quote:Op woensdag 17 december 2014 22:41 schreef TineV het volgende:
Ja misschien is mijn vraag niet heel duidelijk, het gaat over herschalen naar een score tussen 0 en 10 of 0 en 100%, dat leest en interpreteert wat makkelijker.
Sommige wetenschappers argumenteren dat je bij Likert-schalen uit kunt gaan van een continue variabele, als de Likert-schaal genoeg opties heeft (bij 3 opties wordt het lastiger.) Dus als je de literatuur induikt en dat kunt onderbouwen, zijn kommagetallen prima te verantwoorden. Als je de score op een schaal wilt berekenen zou ik gewoon de totaalscore pakken, maar ik weet niet of dat in jouw onderzoek toepasbaar is. Als je daarna een groepsgemiddelde berekent ligt het voor de hand om een getal met 2 cijfers achter de komma te rapporteren.quote:Op zaterdag 20 december 2014 20:42 schreef C_737 het volgende:
Hallo iedereen,
ik heb een spss-vraagje.
Voor mijn onderzoek heb ik enquêtes uitgestuurd waarbij respondenten op verschillende items moeten antwoorden op een 7punten likert schaal (van helemaal niet akkoord (1) tot helemaal akkoord (7). Na reliability analysis heb ik de items telkens samengevoegd tot verschillende variabelen. Hiervoor heb ik het gemiddelde genomen van de waarden van de bijhorende items.
1) Eerst was mijn schaal dus duidelijk ordinaal. Door het nemen van de gemiddelden van de samengevoegde scores van telkens 5 items kom ik nu kommagetallen uit. Moet ik deze afronden naar gehele getallen, zodat 1 nog steeds 'helemaal niet akkoord' betekent, en en 4 ' neutraal ' ..., of behoud ik de kommagetallen voor mijn onderzoek en worden dit hierdoor intervalschalen?
Als ik het goed begrijp is je onafhankelijke variabele continue (van 1-7) en je afhankelijke variabele ook? In dat geval zou ik naar correlaties gaan kijken. (Algemene tip: Zoek de tabel achterin Andy Field - Discovering Statistics Using SPSS op, daar kun je meestal wel uit afleiden wat voor soort analyse past bij jouw data.)quote:2) Eigenlijk bevraag ik dimensies. Dat wil zeggen dat in mijn studie rond socialisatie hoge scores bijvoorbeeld betekenen dat respondenten in groep werden opgeleid, en lage scores betekenen dat respondenten individueel werden opgeleid. Nu wil ik telkens nagaan wat bijvoorbeeld de invloed is van de socialisatietactiek 'collectief' op de tevredenheid van de respondent (ook gemeten op een 7pointlikertschaal'. Zo wens ik uiteindelijk na te gaan of collectieve socialiatie (hoge score op die variabel) beter is dan individuele socialisatie (lage score op die variabele) voor de tevredenheid van de respondent.
Iemand enig idee welke stappen ik hiervoor in spss moet uitvoeren en welke analyses ik moet doen?
Ik ga even lekker tegen Operc in en raad je aan een regressie analyse te doen. Dat is eigenlijk niet veel meer of minder dan een iets andere vorm van correlatie, maar een stuk overzichtelijker als je wilt weten wat de invloed van A op B is (waar je vraag op neerkomt). Het geeft dus een causale interpretatie. Echter is het wel belangrijk op te merken dat je geen experimenteel onderzoek uit hebt gevoerd (als ik het goed begrijp) maar puur A en B gemeten hebt waarbij je theorie aangeeft dat je denkt dat A --> B. Het is dus wel belangrijk ergens te vermelden dat ondanks je denkt dat het causaal is en het rapporteert dat het causaal is, je niet uit kunt sluiten dat er ook een effect B --> A is.quote:Op zondag 21 december 2014 16:48 schreef C_737 het volgende:
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga dus inderdaad mijn variabelen als continu beschouwen.
Ik heb de tabel achterin Andy Field - discovering statistics using spss bekeken (bedankt voor de tip), en ik denk dat ik SpearmanCorrelation of Kendall's Tau zal moeten toepassen voor de correlatie na te gaan. Maar wat is hier het exacte verschil tussen? Ik weet niet wat best van toepassing is voor mijn onderzoek.
Ik denk niet dat correlaties voldoende zijn voor een thesis in onze school, dus zal ik vermoedelijk hierbij ook nog logistische regressie moeten toepassen. Is het mogelijk deze beide analyses te doen voor dezelfde gegevens?
bedankt
Goed punt. Ik zat vast in het gedachte patroon of de onafhankelijke variabele een meting werd, of een hoog/laag-indeling voor een ANOVA o.i.d. Dus C_737, lees je ook even in met betrekking tot regressie analyse.quote:Op maandag 22 december 2014 17:04 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik ga even lekker tegen Operc in en raad je aan een regressie analyse te doen. Dat is eigenlijk niet veel meer of minder dan een iets andere vorm van correlatie, maar een stuk overzichtelijker als je wilt weten wat de invloed van A op B is (waar je vraag op neerkomt). Het geeft dus een causale interpretatie. Echter is het wel belangrijk op te merken dat je geen experimenteel onderzoek uit hebt gevoerd (als ik het goed begrijp) maar puur A en B gemeten hebt waarbij je theorie aangeeft dat je denkt dat A --> B. Het is dus wel belangrijk ergens te vermelden dat ondanks je denkt dat het causaal is en het rapporteert dat het causaal is, je niet uit kunt sluiten dat er ook een effect B --> A is.
Andy Field zou duidelijk genoeg moeten zijn voor de regressie, maar zo niet dan kan ik (en Operc zeker ook) er bij helpen
Ok, dus je hebt 6 IV's waarvan je wilt weten of ze invloed hebben op je DV'squote:Op maandag 22 december 2014 19:13 schreef C_737 het volgende:
Anders even een verduidelijking van mijn onderzoek, want ik weet niet zeker of regressie mogelijk is:
Ik heb enquêtes laten invullen door stagiairs, waarbij volgende variabelen op een 7punten likertschaal werden bevraagd a.d.h.v. een 70 tal items:
- 6 socialisatiedimensies (waarbij lage scores (1) telkens verwijzen naar geïndividualiseerde en hoge scores (7) verwijzen naar geïnstitutionaliseerde tactieken.) Deze dimensies zijn 'Collective-individueel', 'formal-informal', 'sequential-random', 'fixed-variable', 'serial-disjunctive' & 'investiture-divestiture'.
Deze tactieken wijzen dus eigenlijk altijd op schalen. Iemand wordt bijvoorbeeld individueel (geindividualiseerd) of collectief (geïnstitutionaliseerd) gesocialiseerd. Daarom werd besloten deze variabelen als continu te behandelen.
Je zegt hiervan dat ze mediatoren zijn, maar dat kan niet echt met een continue IV, kun je in normale Nederlandse woorden zeggen wat precies je hypothese is voor deze constructen? (dus A leidt tot B of A leidt alleen tot B voor vrouwen, dat soort taal).quote:- 3 variabelen die de aanpassing van stagiairs meten (namelijk Role clarity, self-efficacy en social acceptance)
Dit zijn 3 losse IV'squote:- 3 socialisatie-outcomes (stagetevredenheid, organizational commitment & Intention to sollicitate)
Voordat je dit gaat doen, wil ik je vragen 2 correlatie-grafieken te posten (zal na posten uitleggen waarom).quote:Nu wens ik eigenlijk te analyseren wat het effect is van elke aparte socialisatiedimensie op de 3 socalisatie-outcomes. Ik wil m.a.w. telkens weten of bijvoorbeeld de socialisatietactiek 'collectief' (hoge scores op de dimensie collectief-individueel: 7) of 'individueel' (lage scores op de dimensie collectief-individueel: 1) de stagetevredenheid van stagiairs verhoogt, of een derde mogelijkheid, namelijk dat de socialisatietactieken op die dimensie geen invloed hebben op de stagetevredenheid.
Zie hierbovenquote:Ten tweede wens ik te onderzoeken of de 'aanpassing van stagiairs', voorgesteld door Role clarity, self-efficacy en social acceptance, optreden als mediator tussen de socialisatietactieken en de socialisatie-outcomes.
Wow, hoe hard is die deadline?quote:Ik zou deze analyses grotendeels vanavond en morgen moeten doen,
Zolang je N hoog genoeg is, is dat niet erg.quote:mijn promotor is in verlof en mijn handboek legt niet goed uit welke correlatie en regressie analyse ik moet gebruiken als er geen normale verdeling is.
Ja maar dat hangt dus van een aantal zaken af.quote:Weten jullie welke analyses ik precies moet uitvoeren (welk soort toets voor correlatie of regressie bv.?
Dat zou me echt uit de nood helpen! Ik ben jullie eeuwig dankbaar!
Wat is je N?quote:Op maandag 22 december 2014 20:09 schreef C_737 het volgende:
Het lukt me niet om hier afbeeldingen te posten...
Jah, ik heb nog maar een 3tal weken geleden een andere begeleider gekregen en door dat ik al vast werk was afspreken niet evident
Alleszins, als je denkt dat dit niet haalbaar is, enig idee van hoe ik de analyse kan vereenvoudigen? De titel is " de impact van geïnstitutionaliseerde socialisatietactieken op de aanpassing van stagiairs: een hulpmiddel voor het bekomen van de optimale stage".
Wel is het belangrijk dat ik de socialisatietactieken per dimensie onderzoek, aangezien het belang hiervan meermaals benadrukt staat in mijn literatuurstudie..
Bij de IV's is er enkel geen significante correlatie tussen Collective en Sequential, (De dimensie 'formal' gebruik ik niet, aangezien de interne consistentie van de items te laag was.)
Bij 'de aanpassing van stagiairs' is er enkel een significante correlatie tussen Role clarity en social acceptance.
Bij de DV's zijn alle correlaties significant...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |