Gewoon hi-jacken zegmaar?quote:Op maandag 27 januari 2014 15:51 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Ik had altijd een doorgeladen revolver bij me (met vergunning, dat wel) Maar zelfs daarvoor nooit problemen gehad met liften. Moest een keer naar Antwerpen vanuit midden-Nederland...
..en daarom neem ik nooit lifters mee Ik geloof overigens wel dat je nooit een probleem hebt met "liften" al noemt de rest van de wereld dat "carjacken"quote:Op maandag 27 januari 2014 15:51 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Ik had altijd een doorgeladen revolver bij me (met vergunning, dat wel) Maar zelfs daarvoor nooit problemen gehad met liften. Moest een keer naar Antwerpen vanuit midden-Nederland...
Als het je doel is om van A naar B te komen wel ja, maar 9 van de 10 mensen zijn heel relaxed waar je goede gesprekken mee hebt. Als je de tijd hebt, kan het heel tof zijn. Je kunt ook een treinkaartje van twee tientjes kopen en twee uur uit het raam staren en candy crushen, het is net wat je leuker vindtquote:
Ik had het over TS. En TS wilde graag in Nederland van A naar B.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:54 schreef Daantke het volgende:
[..]
Als het je doel is om van A naar B te komen wel ja, maar 9 van de 10 mensen zijn heel relaxed waar je goede gesprekken mee hebt. Als je de tijd hebt, kan het heel tof zijn. Je kunt ook een treinkaartje van twee tientjes kopen en twee uur uit het raam staren en candy crushen, het is net wat je leuker vindt
Dan zijn we het eens! Stelselmatig liften in plaats van het OV of eigen vervoer te pakken vind ik ook parasietengedragquote:Op maandag 27 januari 2014 17:16 schreef Repeating het volgende:
[..]
Ik had het over TS. En TS wilde graag in Nederland van A naar B.
Kijk, ik snap het wel als je naar het buitenland wil en je de reis er naartoe ook als een vakantie wil beleven. Maar in Nederland zelf?
Nee eikel. Ik maakte in het eerste deel een grapje. Voor de rest is liften gewoon goed verlopen.quote:
No shit sherlockquote:Op maandag 27 januari 2014 18:13 schreef Gedachtenstroom het volgende:
[..]
Nee eikel. Ik maakte in het eerste deel een grapje. Voor de rest is liften gewoon goed verlopen.
blijf gewoon lekker thuis.quote:Op maandag 27 januari 2014 15:38 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik moet van de week naar de andere kant van Nederland, maar ik heb even niet zo veel geld en toen bedacht ik me dat ik natuurlijk ook kan liften.
Ik vraag me alleen af hoe de ervaringen zijn geweest bij andere liftende meisjes door Nederland. Want ik weet dat er hier dan meteen heel cynisch geroepen wordt dat dat onverstandig is, maar ik geloof best wel in de goedheid van de mens, dus ik ben wel benieuwd hoe anderen dit in de praktijk ervaren hebben.
Staat in mijn leasecontract zelfs beschreven dat het niet toegestaan is om lifters mee te nemen.quote:Op maandag 27 januari 2014 15:47 schreef Deetch het volgende:
Wat mij opviel is dat vooral grote zakenauto's met 1 persoon erin doorrijden en juist de wat wazige types in brakke auto's je meenemen.
Ok man, thanks for sharing.quote:Op woensdag 29 januari 2014 15:28 schreef Soohr het volgende:
[..]
Staat in mijn leasecontract zelfs beschreven dat het niet toegestaan is om lifters mee te nemen.
Super handige links! Heb je vorige ook doorgelezen. Ik denk dat ik wel een goed punt gevonden heb dat redelijk in de buurt is. Dus ik ga het gewoon proberen! Moet nog wel even wat bordjes gaan fixen, maar dat komt morgen wel goed. Leuk dit! En bedankt voor al je info.quote:Op woensdag 29 januari 2014 23:03 schreef Frank_NL het volgende:
Let op jezelf. Je zou trouwens je zusje mee kunnen vragen. Ze zal dat, zo lijkt me, wellicht niet willen. Maar stiekem is dat wel veiliger voor jou
Waar je moet beginnen weet ik niet, want ik weet niet waar je woont
Maar op de volgende sites kan je een goede startplek vinden, als je de naam van jouw plaats invoert.
http://hitchwiki.org/maps/
http://hitchwiki.org/en/Main_Page
Als je een smartphone hebt kan je die site trouwens ook onderweg wel eens gebruiken, vooral als je een stad uit wil liften.
Mensen zeggen vaak dat liften bij tankstations het beste gaat. Meestal bedoelen ze dan snelwegtankstations. Op tankstations in de stad is vaak veel verkeer dat niet ver rijdt en in de stad blijft. Maar ook in de stad zijn soms goede tankstations om weg te komen. Op een tankstation kan je mensen beleefd om een lift vragen. Je kan dan zelf kiezen wie je aanspreekt. Op tankstations langs snelwegen is het zo vaak niet zo moeilijk om een chauffeur te vinden die een eind verder rijdt. Dus vraag een chauffeur gewoon om een rit tot een tankstation voor de stad waar hij de snelweg af rijdt. Totdat je bent waar je wil zijn (als je dat weet..) kun je zo vooruit.
Liften langs de weg kan ook goed. Overal waar het verkeer veilig kan stoppen en waar je als voetganger mag komen is het toegestaan om te liften. Ook op opritten van snelwegen mag het als het veilig kan (als er een vluchtstrook is aan het begin van de oprit). Officieel mag het trouwens weer niet op opritten (in ieder geval niet na het snelweg bord), maar het wordt toegestaan door die blauwe kornuiten, als het geen gevaar oplevert voor het verkeer.
Erg goed in Utrechtquote:In Utrecht staan ze altijd bij de uitvalswegen (Berenkuil, Stadion o.a.), niet bij de snelwegen.
En wat als je stelselmatig lift terwijl je ook een OV-kaart hebt? Wat maakt precies het parasietengedrag? Ik snap niet waarom je het aan de ene kant heel normaal en tof vindt om te liften op vakantie maar het niet als geaccepteerde vervoersmiddel voor andere dingen ziet.quote:Op maandag 27 januari 2014 17:18 schreef Daantke het volgende:
[..]
Dan zijn we het eens! Stelselmatig liften in plaats van het OV of eigen vervoer te pakken vind ik ook parasietengedrag
Wel als je een treurige roeper op een forum bent.. dan is in het echt praten met mensen een flinke opgave. Zwetende handjes!quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:53 schreef Frank_NL het volgende:
Of mutualisme:
Mutualisme is in de ecologie een interactie tussen twee levensvormen (bionten) waarbij beide voordeel hebben van die interactie (+/+).
Voor een aantal chauffeurs maakt het verlenen van een lift de reis aangenamer. Voordelen voor chauffeurs zijn bijvoorbeeld niet alleen in de auto zitten, een openhartig gesprek kunnen voeren, gezelschap bij vermoeidheid om in slaap vallen te voorkomen, hulp bij het vinden van de route of parkeergelegenheid, vriendschap. Vooral voor het openhartig gesprek vind ik dat het liften zich goed leent. Recentelijk vroeg een chauffeur of ik een paar uur wilde rijden en dat deed ik. Daar was ook duidelijk sprake van een mutualistische situatie. Het eerste wat ik zei toen ik reed was: "zo, nu ben jij de lifter!".
Zijn er voordelen aan liften? Mogelijke voordelen: flexibeler dan OV (routeafhankelijk), openhartig gesprek mogelijk (veel beter dan met OV-reizigers), afwisseling, lage kosten, geen CO2-uitstoot veroorzaken. En het kan een voertuig op de weg schelen.
Voordelen voor chauffeurs en lifters.
Bij parasitisme kan ik mij niks voorstellen. Chauffeurs hebben geen nadeel van lifters.
Auto's hebben meestal 4 zitplaatsen. Dus wees gewoon eerlijk, een auto met maar 1 inzittende is killing voor het milieu.
O jawel. Het viel me reuze mee. Had al heel snel de eerste lift te pakken en daarna verliep alles eigenlijk ook heel voorspoedig. Nergens echt lang moeten wachten, gelukkig, want het was ook behoorlijk koud. Om de een of andere reden trek ik wel altijd types aan die flink over het leven hebben nagedacht en dan hele filosofische gesprekken beginnen, dat heb ik dus ook altijd als ik uit ga.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 14:50 schreef GodsSon het volgende:
Niks meer vernomen van TS na de 29e... niet aangedurfd of ;-)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |