abonnement Unibet Coolblue
pi_136322086
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 11:03 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Helder, dank je. Ik heb een paar jaar geleden een tijdje Saab gereden, daar was carterventilatie (en de bijkomende 'Black Sludge') ook een probleem en daar werd bij bepaalde motoren eigenlijk altijd aangeraden ook het carter los te halen en te controleren. Is dat bij een C70 dan ook nodig?
Nee, een verstopte carterventilatie zorgt alleen voor een hoger olieverbruik. :) Nou ja: de druk is niet optimaal, maar er rijden duizenden (wellicht tienduizenden) 850's en x70's rond met een verstopte carterventilatie zonder verdere problemen. :P Zo uit m'n hoofd (dus pin me er nog niet op vast) kan je het testen door de olievuldop los te draaien en te laten liggen en vervolgens gas te geven. Gaat de olievuldop er vandoor, dan is de carterventilatie verstopt en trilt 'ie hooguit een klein beetje (zo goed als stil liggen is natuurlijk beter) maar blijft 'ie op zijn plaats dan is er niets aan de hand. :)

Als je smurrie onder de vuldop aantreft of op de peilstok, dan hoef je de test niet eens te doen. :+ Of de auto moet enkel korte ritjes gemaakt hebben. :P
pi_136323597
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 14:37 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Nee, een verstopte carterventilatie zorgt alleen voor een hoger olieverbruik. :) Nou ja: de druk is niet optimaal, maar er rijden duizenden (wellicht tienduizenden) 850's en x70's rond met een verstopte carterventilatie zonder verdere problemen. :P Zo uit m'n hoofd (dus pin me er nog niet op vast) kan je het testen door de olievuldop los te draaien en te laten liggen en vervolgens gas te geven. Gaat de olievuldop er vandoor, dan is de carterventilatie verstopt en trilt 'ie hooguit een klein beetje (zo goed als stil liggen is natuurlijk beter) maar blijft 'ie op zijn plaats dan is er niets aan de hand. :)

Als je smurrie onder de vuldop aantreft of op de peilstok, dan hoef je de test niet eens te doen. :+ Of de auto moet enkel korte ritjes gemaakt hebben. :P
Dat is erg slecht advies. Ja, de auto rijdt er niet heel anders om, maar.. de carterdruk moet er ergens uit als de PCV verstopt zit - bijvoorbeeld langs een krukaskeerring(!) of een pakkingkje. Het is een shortcut naar lekkages en daarbij horende extra kosten. Daarnaast is het een eitje om het systeem netjes schoon te houden en ook vervangen (als je niet zeker weet of het op tijd gebeurd is) stelt niet veel voor. Tenminste, op de B2xx series. Bij een 5-cylinder is het vrij omslachtig - het inlaatspruitstuk moet eraf - maar niet minder nodig!


nu met filmpje


quote:
PCV System Check: 5 to 15 minutes. (Positive Crankcase Ventalation System)

The Volvo PCV system is one of the most neglected maintenance items on the I5 cars. Failing to maintain this system can cause major oil leaks. I blew one of my cam seals one evening and lost 2-1/2 quarts of oil in just 2 miles. If you do not know when it was serviced last, replace the system today.
verder zijn het beresterke motoren

[ Bericht 1% gewijzigd door powerflux op 04-02-2014 16:02:08 ]
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_136325957
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 15:18 schreef powerflux het volgende:

[..]

Dat is erg slecht advies. Ja, de auto rijdt er niet heel anders om, maar.. de carterdruk moet er ergens uit als de PCV verstopt zit - bijvoorbeeld langs een krukaskeerring(!) of een pakkingkje. Het is een shortcut naar lekkages en daarbij horende extra kosten. Daarnaast is het een eitje om het systeem netjes schoon te houden en ook vervangen (als je niet zeker weet of het op tijd gebeurd is) stelt niet veel voor. Tenminste, op de B2xx series. Bij een 5-cylinder is het vrij omslachtig - het inlaatspruitstuk moet eraf - maar niet minder nodig!

nu met filmpje


[..]

verder zijn het beresterke motoren
Slecht advies? Praktijkervaring zul je bedoelen. :P Bij de redblocks is het inderdaad niet goed, de whiteblocks kunnen er aanzienlijk beter tegen. Vervanging ervan is bij de whiteblocks ook verre van gemakkelijk (spruitstuk moet los en daar ben je wel even zoet mee). Veel garages adviseren dan ook mensen met een 850 of x70 om gewoon er mee door te rijden als men weinig spannends met de auto doet en zeggen dan erbij dat af en toe een litertje olie erin gooien goedkoper is dan de reparatie. Zelf zou ik het ook niet doen, maar het kan wel. :+
  vrijdag 7 februari 2014 @ 21:31:37 #104
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_136452563
Kent iemand nog een lasser in omg. Amersfoort voor wehnig?
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_136482491
Niet in Amersfoort, maar voor Volvo-laswerk voor weinig geld en supernetjes gedaan raad ik www.autolassen.nl aan. Rekent maar 35 per uur voor laswerk en dat is echt goedkoop. :) M'n 244 is er ook gelast en dat was gewoon haast niet te zien zo netjes dat 't was. :)
  zaterdag 8 februari 2014 @ 20:53:28 #106
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_136482875
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 20:43 schreef Bart-Willem het volgende:
Niet in Amersfoort, maar voor Volvo-laswerk voor weinig geld en supernetjes gedaan raad ik www.autolassen.nl aan. Rekent maar 35 per uur voor laswerk en dat is echt goedkoop. :) M'n 244 is er ook gelast en dat was gewoon haast niet te zien zo netjes dat 't was. :)
Ik heb net een DM van L0we gekregen, die is ook goedkoop en zit dichtbij.
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_136483839
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 20:43 schreef Bart-Willem het volgende:
Niet in Amersfoort, maar voor Volvo-laswerk voor weinig geld en supernetjes gedaan raad ik www.autolassen.nl aan. Rekent maar 35 per uur voor laswerk en dat is echt goedkoop. :) M'n 244 is er ook gelast en dat was gewoon haast niet te zien zo netjes dat 't was. :)
meen je serieus dat het super netjes is?
ik vind het maar een braaiwerk als ik naar de voorbeeld projecten kijk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_136483901
:'(


Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 8 februari 2014 @ 21:40:12 #109
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_136484780
Mwah bij dat bodemplaatwerk zie je het toch niet. voor de carroserie zal het wel bijgeslepen worden.
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_136485240
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 21:17 schreef densmee het volgende:

[..]

meen je serieus dat het super netjes is?
ik vind het maar een braaiwerk als ik naar de voorbeeld projecten kijk
Veel voorbeelden die je ziet is APK-laswerk voor auto's waar het weinig bij mag kosten. :) En voor een bodem boeit het iets minder, maar het is in ieder geval tig keer beter dan het laswerk van m'n Amazon (was bij een APK-lasser gedaan die gewoon bak&braadwerk deed) en het is tenminste goed doorgelast. De foto's die je hier post zijn ook foto's van tussentijds. Het gaat natuurlijk vooral om het eindresultaat. ;)

Bij mijn 244 waren ook delen gelast die aan de buitenkant zichtbaar waren, en uiteindelijk is dat resultaat echt super geworden. Zie ook http://www.volvotips.com/(...)o-240-sedan-part-ii/ voor het eindresultaat.
pi_136544040
Zo, ik kreeg een aanbod dat ik niet kon weigeren. :P 1 straat verderop woonde een meid met een 244 GLE die ze samen met haar ex had gekocht van de eerste eigenaar. Ding was 3 jaar terug echt in nieuwstaat en had toen aantoonbaar maar iets van 140k gelopen. Kort na aanschaf ging het uit met haar vriend en zat zij met die auto opgescheept. Vond ze niet erg want ze vond het een geweldig ding. :P Alleen reed ze er in het 2e en 3e jaar niet gek veel mee en in de winter helemaal niet waardoor de auto gewoon stond te verpieteren aan de kant van de weg (waar overigens wél gestrooid werd). Dus je raadt het al: van nieuwstaat naar matige staat: 1 wielrand is gewoon slecht (maar nog geen APK-afkeur) en ook de reservewielbak en dorpel vertonen wat blaasjes. De andere kant is nog steeds goed en de bodem is ook goed. Maar ze wil er van af wegens de oldtimerregeling die weg is (er ligt LPG in), maar het ding bleek niet goed op benzine te lopen wegens een backfire in het verleden. Daar kwam ze achter toen het ding bij een vriend van me gedropt was om LPG uit te bouwen zodat de auto goedkoper in wegenbelasting werd en dus kwamen er extra kosten aan. Toen was ze er klaar mee en vroeg of ik het ding voor weinig wilde hebben. Zo gezegd, zo gedaan. :P Het niet willen starten op benzine is al opgelost: door de backfire was de luchtweger krom (wist ze al aangezien dat door de LPG-uitbouwer meegedeeld was en toch wilde ze er van af ondanks de geringe reparatiekosten). Nieuwe erin en het ding loopt goed op benzine (waar 'ie nu wel gewoon op start) als op LPG. :)

Pics or it didn't happen. :P











Ik heb 'm niet eens op de stoep staan (zal morgen of woensdag pas zijn) maar ik heb er wellicht al een koper voor. :') Iemand die een 245 op benzine heeft wil 'm 1 op 1 ruilen voor deze omdat hij een 244 op LPG zoekt. :P
pi_136544321
Volvo's zijn verslavend :)
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_136547637
Ik heb dat ding inderdaad wel eens eerder gezien ja :P.
pi_136552156
Zjuust. :P Exporteert je vader nog steeds stations naar Zweden? :P If so: heeft hij belang bij een 245? :+
pi_136556237
Ja, maar eigenlijk alleen 945. 245 durven we nog niet aan, daar moeten we nog even de markt voor onderzoeken :P.
pi_136558041
Hoezo dat? :P
pi_136558327
Nou eerst haalden we ze altijd hier om ze naar Nederland te exporteren. Nu moeten we dus kijken of ze hier inmiddels zeldzaam genoeg zijn en of ze in NL goedkoop genoeg zijn. En sowieso zou het dan waarschijnlijk alleen om hele mooie gaan denk ik.
pi_136565190
Hmm jammer, ik had gehoopt die 245 snel door te kunnen stoten. :+
  dinsdag 11 februari 2014 @ 17:02:35 #119
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_136592402
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 20:54 schreef Bart-Willem het volgende:
Hmm jammer, ik had gehoopt die 245 snel door te kunnen stoten. :+
Grappig dat ik je auto langs zie komen op de jongerenregister facebook pagina :P
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_136594350
Wat zijn de specs van die 245?
pi_136594832
Hadden jullie dit artikel al eens gezien? Over dat privémuseum in Baarn van de eigenaar van het Bomencentrum. Die heeft een aantal mooie en unieke Volvo's staan!


85 exceptional Volvo’s in a wooden shed
pi_136595250
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 17:02 schreef Hyman het volgende:

[..]

Grappig dat ik je auto langs zie komen op de jongerenregister facebook pagina :P
M'n 244? Dat kan niet. :P

@ r8v2: die 245 heeft de volgende specs:
- B230F (was oorspronkelijk B230A)
- M47
- stuurbekrachtiging
- centrale vergrendeling
- 4 ton gelopen (motor heeft minder gelopen)
- donkerrood metallic (was oorspronkelijk felrood)
- interieur/stuur enz is overgezet uit een Polar, evenals de achterklep en voorruit.

Maar of ik het doe weet ik niet, er zitten mij teveel modernere dingen op waardoor ik twijfel of die auto wel écht uit 1986 is zeg maar. :X Maar vanavond weten we het, kan ik meteen alles controleren of het klopt. :P
pi_136595466
Euw. 86 is sowieso shit, want die is hier niet belastingvrij :P.
pi_136595543
Die 940's die jullie exporteren ook niet toch? :+ Bovendien: zo hoog is de wegenbelasting daar niet. :P
  dinsdag 11 februari 2014 @ 18:40:28 #125
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_136595802
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 18:23 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

M'n 244? Dat kan niet. :P

@ r8v2: die 245 heeft de volgende specs:
- B230F (was oorspronkelijk B230A)
- M47
- stuurbekrachtiging
- centrale vergrendeling
- 4 ton gelopen (motor heeft minder gelopen)
- donkerrood metallic (was oorspronkelijk felrood)
- interieur/stuur enz is overgezet uit een Polar, evenals de achterklep en voorruit.

Maar of ik het doe weet ik niet, er zitten mij teveel modernere dingen op waardoor ik twijfel of die auto wel écht uit 1986 is zeg maar. :X Maar vanavond weten we het, kan ik meteen alles controleren of het klopt. :P

Jawohl, ik heb die 245 wel eens eerder gezien bij een tourrit van het jongerenregister.
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')