Nee, een verstopte carterventilatie zorgt alleen voor een hoger olieverbruik. Nou ja: de druk is niet optimaal, maar er rijden duizenden (wellicht tienduizenden) 850's en x70's rond met een verstopte carterventilatie zonder verdere problemen. Zo uit m'n hoofd (dus pin me er nog niet op vast) kan je het testen door de olievuldop los te draaien en te laten liggen en vervolgens gas te geven. Gaat de olievuldop er vandoor, dan is de carterventilatie verstopt en trilt 'ie hooguit een klein beetje (zo goed als stil liggen is natuurlijk beter) maar blijft 'ie op zijn plaats dan is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 11:03 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Helder, dank je. Ik heb een paar jaar geleden een tijdje Saab gereden, daar was carterventilatie (en de bijkomende 'Black Sludge') ook een probleem en daar werd bij bepaalde motoren eigenlijk altijd aangeraden ook het carter los te halen en te controleren. Is dat bij een C70 dan ook nodig?
Dat is erg slecht advies. Ja, de auto rijdt er niet heel anders om, maar.. de carterdruk moet er ergens uit als de PCV verstopt zit - bijvoorbeeld langs een krukaskeerring(!) of een pakkingkje. Het is een shortcut naar lekkages en daarbij horende extra kosten. Daarnaast is het een eitje om het systeem netjes schoon te houden en ook vervangen (als je niet zeker weet of het op tijd gebeurd is) stelt niet veel voor. Tenminste, op de B2xx series. Bij een 5-cylinder is het vrij omslachtig - het inlaatspruitstuk moet eraf - maar niet minder nodig!quote:Op dinsdag 4 februari 2014 14:37 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Nee, een verstopte carterventilatie zorgt alleen voor een hoger olieverbruik. Nou ja: de druk is niet optimaal, maar er rijden duizenden (wellicht tienduizenden) 850's en x70's rond met een verstopte carterventilatie zonder verdere problemen. Zo uit m'n hoofd (dus pin me er nog niet op vast) kan je het testen door de olievuldop los te draaien en te laten liggen en vervolgens gas te geven. Gaat de olievuldop er vandoor, dan is de carterventilatie verstopt en trilt 'ie hooguit een klein beetje (zo goed als stil liggen is natuurlijk beter) maar blijft 'ie op zijn plaats dan is er niets aan de hand.
Als je smurrie onder de vuldop aantreft of op de peilstok, dan hoef je de test niet eens te doen. Of de auto moet enkel korte ritjes gemaakt hebben.
verder zijn het beresterke motorenquote:PCV System Check: 5 to 15 minutes. (Positive Crankcase Ventalation System)
The Volvo PCV system is one of the most neglected maintenance items on the I5 cars. Failing to maintain this system can cause major oil leaks. I blew one of my cam seals one evening and lost 2-1/2 quarts of oil in just 2 miles. If you do not know when it was serviced last, replace the system today.
Slecht advies? Praktijkervaring zul je bedoelen. Bij de redblocks is het inderdaad niet goed, de whiteblocks kunnen er aanzienlijk beter tegen. Vervanging ervan is bij de whiteblocks ook verre van gemakkelijk (spruitstuk moet los en daar ben je wel even zoet mee). Veel garages adviseren dan ook mensen met een 850 of x70 om gewoon er mee door te rijden als men weinig spannends met de auto doet en zeggen dan erbij dat af en toe een litertje olie erin gooien goedkoper is dan de reparatie. Zelf zou ik het ook niet doen, maar het kan wel.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 15:18 schreef powerflux het volgende:
[..]
Dat is erg slecht advies. Ja, de auto rijdt er niet heel anders om, maar.. de carterdruk moet er ergens uit als de PCV verstopt zit - bijvoorbeeld langs een krukaskeerring(!) of een pakkingkje. Het is een shortcut naar lekkages en daarbij horende extra kosten. Daarnaast is het een eitje om het systeem netjes schoon te houden en ook vervangen (als je niet zeker weet of het op tijd gebeurd is) stelt niet veel voor. Tenminste, op de B2xx series. Bij een 5-cylinder is het vrij omslachtig - het inlaatspruitstuk moet eraf - maar niet minder nodig!
nu met filmpje
[..]
verder zijn het beresterke motoren
Ik heb net een DM van L0we gekregen, die is ook goedkoop en zit dichtbij.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 20:43 schreef Bart-Willem het volgende:
Niet in Amersfoort, maar voor Volvo-laswerk voor weinig geld en supernetjes gedaan raad ik www.autolassen.nl aan. Rekent maar 35 per uur voor laswerk en dat is echt goedkoop. M'n 244 is er ook gelast en dat was gewoon haast niet te zien zo netjes dat 't was.
meen je serieus dat het super netjes is?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 20:43 schreef Bart-Willem het volgende:
Niet in Amersfoort, maar voor Volvo-laswerk voor weinig geld en supernetjes gedaan raad ik www.autolassen.nl aan. Rekent maar 35 per uur voor laswerk en dat is echt goedkoop. M'n 244 is er ook gelast en dat was gewoon haast niet te zien zo netjes dat 't was.
Veel voorbeelden die je ziet is APK-laswerk voor auto's waar het weinig bij mag kosten. En voor een bodem boeit het iets minder, maar het is in ieder geval tig keer beter dan het laswerk van m'n Amazon (was bij een APK-lasser gedaan die gewoon bak&braadwerk deed) en het is tenminste goed doorgelast. De foto's die je hier post zijn ook foto's van tussentijds. Het gaat natuurlijk vooral om het eindresultaat.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 21:17 schreef densmee het volgende:
[..]
meen je serieus dat het super netjes is?
ik vind het maar een braaiwerk als ik naar de voorbeeld projecten kijk
Grappig dat ik je auto langs zie komen op de jongerenregister facebook paginaquote:Op maandag 10 februari 2014 20:54 schreef Bart-Willem het volgende:
Hmm jammer, ik had gehoopt die 245 snel door te kunnen stoten.
M'n 244? Dat kan niet.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 17:02 schreef Hyman het volgende:
[..]
Grappig dat ik je auto langs zie komen op de jongerenregister facebook pagina
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 18:23 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
M'n 244? Dat kan niet.
@ r8v2: die 245 heeft de volgende specs:
- B230F (was oorspronkelijk B230A)
- M47
- stuurbekrachtiging
- centrale vergrendeling
- 4 ton gelopen (motor heeft minder gelopen)
- donkerrood metallic (was oorspronkelijk felrood)
- interieur/stuur enz is overgezet uit een Polar, evenals de achterklep en voorruit.
Maar of ik het doe weet ik niet, er zitten mij teveel modernere dingen op waardoor ik twijfel of die auto wel écht uit 1986 is zeg maar. Maar vanavond weten we het, kan ik meteen alles controleren of het klopt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |