Hier heb je wel een beetje gelijk in. Anderzijds begeeft men zich, als eigendomsrecht niet meer absoluut gesteld is maar een uitzondering wordt gemaakt voor een overheid, op een glijdende schaal waarbij die overheid telkens maar meer naar zich toe trektquote:Op maandag 16 december 2013 12:12 schreef SpecialK het volgende:
Nee. De vergelijking die jij trekt is alleen relevant als de keuze is "of je vind eigendomsrecht totaal niet belangrijk of allesbelangrijk". Een valse keuze aangezien je belang kan hechten aan beiden en aan 1 meer dan het ander. Als je bestaansminimum belangrijk vind dan volgt daaruit alles vanaf "mensen dingen uit je huis laten stelen" tot "akkoord gaan met een sociaal contract waarin we geld bijdragen om zo het bestaansminimum te waarborgen en toch het iets minder belangrijke eigendomsrecht deels te beschermen".
Jij kiest er voor om iemand een extreme en absurde positie toe te wijzen terwijl er een heel spectrum aan mogelijkheden is. Een teken van zwakte aan jouw kant.
Je zegt het zelf. Het absoluut stellen van het eigendomsrecht en de vrije markt is redelijk als het de beste manier is om de armoede te verminderen. Het eigendomsrecht is dus een middel en geen absoluut uitgangspunt.quote:Op maandag 16 december 2013 12:29 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je zegt het zelf. Het is zijn private vermogen, dus daarmee mag hij doen wat hij wil. Je kan zeggen nou geef die armen die 10 miljard, maar binnen een jaar is het weer op en dan mag een nieuw privaat vermogen eraan geloven.
De beste manier om armoede op blijvende manier te verbeteren is het absoluut stellen van eigendomsrecht en de vrije markt.
Uh ja waar heb ik anders beweerd? Ik geloof niet zo in natuurrechten als je dat soms dacht.quote:Op maandag 16 december 2013 12:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je zegt het zelf. Het absoluut stellen van het eigendomsrecht en de vrije markt is redelijk als het de beste manier is om de armoede te verminderen. Het eigendomsrecht is dus een middel en geen absoluut uitgangspunt.
Schappelijk!quote:Op maandag 16 december 2013 12:35 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Hier heb je wel een beetje gelijk in.
Ik ben het met je eens dat, ondanks de democratische waarborgingen die we nu hebben dit ook in deze tijden een mogelijke valkuil is. Ik zie zelf een rol voor de grondwet wat dat betreft. Er mogen naast de waarboring van persoonlijke vrijheden best wel wat maximum belasting en maximum ambtenaar grenzen worden getrokken. Die maxima mogen best hoog liggen (om ruimte te geven in tijden van nood) maar zolang er maar een grens is.quote:Anderzijds begeeft men zich, als eigendomsrecht niet meer absoluut gesteld is maar een uitzondering wordt gemaakt voor een overheid, op een glijdende schaal waarbij die overheid telkens maar meer naar zich toe trekt
Je doet alsof dit feiten zijn terwijl het op zn best ongefundeerde speculatie is en op zn slechts ronduit onzin.quote:Op maandag 16 december 2013 12:29 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je zegt het zelf. Het is zijn private vermogen, dus daarmee mag hij doen wat hij wil. Je kan zeggen nou geef die armen die 10 miljard, maar binnen een jaar is het weer op en dan mag een nieuw privaat vermogen eraan geloven.
De beste manier om armoede op blijvende manier te verbeteren is het absoluut stellen van eigendomsrecht en de vrije markt.
Dan is het dus een kwestie van uitzoeken / doorgronden wat het beste werkt. Dat doen economen al meer dan een eeuw. En daaruit blijkt niet dat het door jou gestelde zonder meer waar is. Er zijn tal van complicaties, en de ongelijkheid die ontstaat binnen een systeem met (soeverein) eigendomsrecht en een ongereguleerde vrije markt is er daar 1 van.quote:Op maandag 16 december 2013 12:42 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Uh ja waar heb ik anders beweerd? Ik geloof niet zo in natuurrechten als je dat soms dacht.
Het is trouwens niet alleen het beste middel om armoede te verminderen, het is prettiger leven voor de meeste mensen met eigendomsrechten.
Het vervelende is dat libertarisme an sich heel logisch is. Dat geeft een hoop libertariers dat onbeweegbare zelfvertrouwen.quote:Op maandag 16 december 2013 12:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Helaas binnen het geloof wel een repeterend patroon, door iets in het extreme te trekken en daar een simplistische conclusie uit te trekken is degene met kritiek voorstander van diefstal, geweld etc. Terwijl dit gewoon onzin is.
Ik zie zelf liever helemaal geen staat (als in geografisch monopolie op wetgeving), maar als er een is ben ik het met je eens dat een soort van grondwet met duidelijke grenzen noodzakelijk is. Zoiets als ze in de usa hebben (niet dat de machthebbers zich daar er veel van aantrekken tegenwoordig, daarin zie je direct de zwakte van een stukje papier). Het volk zou ook direct in opstand moeten komen als er een grens wordt overschreden, anders biedt zo'n grondwet weinig soelaas.quote:Op maandag 16 december 2013 12:56 schreef SpecialK het volgende:
Ik ben het met je eens dat, ondanks de democratische waarborgingen die we nu hebben dit ook in deze tijden een mogelijke valkuil is. Ik zie zelf een rol voor de grondwet wat dat betreft. Er mogen naast de waarboring van persoonlijke vrijheden best wel wat maximum belasting en maximum ambtenaar grenzen worden getrokken. Die maxima mogen best hoog liggen (om ruimte te geven in tijden van nood) maar zolang er maar een grens is.
Inderdaad, de grondwet die nederland nu heeft, geeft de overheid eigenlijk onbeperkte macht. Bij elk artikel staat iets als "behalve als de wet anders zegt"quote:Op maandag 16 december 2013 12:56 schreef SpecialK het volgende:
Maar dan moeten we wel beginnen met onze grondwet een centrale positie te geven ipv het nietsbetekenende achteraf-lekker-gevoel documentje te laten wat het nu is.
nope niet gelezen. jij?quote:Op maandag 16 december 2013 12:58 schreef Suteibum het volgende:
Je doet alsof dit feiten zijn terwijl het op zn best ongefundeerde speculatie is en op zn slechts ronduit onzin.
Even iets heel anders, heb jij Atlas Shrugged gelezen en zo ja wat vind je van dat boek?
Mensen die diefstal prima vinden, zolang het maar leidt tot meer gelijkheid, maken geen ideologische keuze? Ik zie het fundamentele verschil niet.quote:Op maandag 16 december 2013 13:00 schreef deelnemer het volgende:
Dan is het dus een kwestie van uitzoeken / doorgronden wat het beste werkt. Dat doen economen al meer dan een eeuw. En daaruit blijkt niet dat het door jou gestelde zonder meer waar is. Er zijn tal van complicaties, en de ongelijkheid die ontstaat binnen een systeem met (soeverein) eigendomsrecht en een ongereguleerde vrije markt is er daar 1 van.
Mensen die deze ongelijkheid prima vinden, zolang het eigendomsrecht maar gerespecteerd wordt, maken daarin een ideologische keuze. Vooral die mensen doen alsof eigendomsrecht en natuurrecht is.
Dat is er ook niet, maar libertariers claimen zich vaak te baseren op een logisch onderbouwd moreel kader en denken van daaruit dat hun positie superieur is. Of ze denken dat hun positie superieur is omdat ze de rest van de wereld de vrijheid geven zich te gedragen zoals ze willen maar omgekeerd die vrijheid niet krijgen. Beiden zijn onzin.quote:Op maandag 16 december 2013 13:34 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Mensen die diefstal prima vinden, zolang het maar leidt tot meer gelijkheid, maken geen ideologische keuze? Ik zie het fundamentele verschil niet.
Dat is ook een ideologische keuze. Toen het communisme een sterke politieke beweging was, werd deze keuze met grote stelligheid gebracht door de aanhangers. Tegenwoordig is het communisme geen dominerende politieke beweging, maar heeft het liberalisme deze rol overgenomen. Zij geloven nu over de evident juiste uitgangspunten te beschikken, en een maakbare samenleving. Zijn uitermate stellig in hun eigen gelijk.quote:Op maandag 16 december 2013 13:34 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Mensen die diefstal prima vinden, zolang het maar leidt tot meer gelijkheid, maken geen ideologische keuze? Ik zie het fundamentele verschil niet.
Monopolie is natuurlijk een onterechte term want dit wekt de suggestie dan de overheid een bedrijf is. Als je die term wilt aanhouden moet je accepteren dat het een bedrijf is waarbij het hele raad van bestuur wordt verkozen door het volk (direct zowel als indirect) en waar nog 2 andere bedrijven de boel in de gaten houden (trias politica) met een onbudsman die op elk moment werknemers er uit kan flikkeren.quote:Op maandag 16 december 2013 13:28 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik zie zelf liever helemaal geen staat (als in geografisch monopolie op wetgeving),
Of je het nu mee eens bent of niet, libertariers hebben tenminste nog een duidelijk moreel kader. Dat kun je tegenwoordig van veel groepen niet meer zeggen. Of het moet zijn wat de meerderheid wil of wat in de wet staat, is goed.quote:Op maandag 16 december 2013 13:41 schreef Suteibum het volgende:
Dat is er ook niet, maar libertariers claimen zich vaak te baseren op een logisch onderbouwd moreel kader en denken van daaruit dat hun positie superieur is. Of ze denken dat hun positie superieur is omdat ze de rest van de wereld de vrijheid geven zich te gedragen zoals ze willen maar omgekeerd die vrijheid niet krijgen. Beiden zijn onzin.
Dat is onjuist. Links heeft een meer sociaal bewogen moreel kader, met waarden als gelijkheid en zorgzaamheid. Als zij dat tot uitdrukking brengen, beginnen libertariers te lachen en stellen ze dat dit juist immoreel is. Vervolgens leggen ze dat uit in termen van hun eigen morele kader (dat ze evident juist noemen). Daarmee geven libertariers impliciet aan dat ze een fundamentalistisch geloof aanhangen.quote:Op maandag 16 december 2013 13:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Of je het nu mee eens bent of niet, libertariers hebben tenminste nog een duidelijk moreel kader. Dat kun je tegenwoordig van veel groepen niet meer zeggen. Of het moet zijn wat de meerderheid wil of wat in de wet staat, is goed.
Hoe je het ook wil noemen, de overheid heeft een alleenrecht op het aanbieden van bepaalde diensten binnen een gebied. Men kan geen concurrerende rechtbank opstarten waarbij mensen zich kunnen aansluiten, men kan geen beveiligingsdienst opstarten die ook bewapend op straat mag lopen. Je mag niet eens je eigen huis beschermen.quote:Op maandag 16 december 2013 13:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Monopolie is natuurlijk een onterechte term want dit wekt de suggestie dan de overheid een bedrijf is. Als je die term wilt aanhouden moet je accepteren dat het een bedrijf is waarbij het hele raad van bestuur wordt verkozen door het volk (direct zowel als indirect) en waar nog 2 andere bedrijven de boel in de gaten houden (trias politica) met een onbudsman die op elk moment werknemers er uit kan flikkeren.
Ik vind ergens halverwege die beschrijving de vergelijking met een monopolie/bedrijf stuk lopen eigenlijk. De overheid zou je kunnen zien als de houder en nalever van het sociale contract. Ik denk dat het vooral de punten zijn waar de overheid overduidelijk boundry issues vertoont waar libertariers plotseling de overheid gaan zien als enge monopolie maar die grensoverschrijdingen zijn natuurlijk niet per se een intrinsiek onderdeel van het concept overheid. Zelfs Ayn Rand kon dit inzien.
En gelukkig maar. Dat soort gang/maffiapraktijken wil niemand. Priverechtbanken klinkt overigens heel erg sharia-achtig. Ook dat lijkt me een ontiegelijke valkuilquote:Op maandag 16 december 2013 14:00 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Hoe je het ook wil noemen, de overheid heeft een alleenrecht op het aanbieden van bepaalde diensten binnen een gebied. Men kan geen concurrerende rechtbank opstarten waarbij mensen zich kunnen aansluiten, men kan geen beveiligingsdienst opstarten die ook bewapend op straat mag lopen.
Dit is natuurlijk onzin. Je mag gewoon een slot op je deur doen, je mag prikkeldraad op je hekken zetten, je mag een inbreker zelfs rake klappen geven en ja, zelfs met een honkbalknuppel.quote:Je mag niet eens je eigen huis beschermen.
Typische vraag van libertariers. Heb jij een contract getekend als jij bij een restaurant gaat eten? Mag je zomaar weglopen?quote:Wanneer heb jij het sociaal contract getekend trouwens?
quote:Op maandag 16 december 2013 14:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is onjuist. Links heeft een meer sociaal bewogen moreel kader, met waarden als gelijkheid en zorgzaamheid. Als zij dat tot uitdrukking brengen, beginnen libertariers te lachen en stellen ze dat dit juist immoreel is. ze leggen dat vervolgens uit in termen van hun eigen morele kader, dat ze evident juist noemen. Daarmee geven libertariers impliciet aan dat ze een fundamentalistisch geloof aanhangen.
Andersom gebeurt dit nog veel meer. Maar je hebt gelijk dat dit het niet goed praat. Een discussie is natuurlijk beter dan uitlachen en wegwuiven.quote:Op maandag 16 december 2013 14:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is onjuist. Links heeft een meer sociaal bewogen moreel kader, met waarden als gelijkheid en zorgzaamheid. Als zij dat tot uitdrukking brengen, beginnen libertariers te lachen en stellen ze dat dit juist immoreel is. Vervolgens leggen ze dat uit in termen van hun eigen morele kader (dat ze evident juist noemen). Daarmee geven libertariers impliciet aan dat ze een fundamentalistisch geloof aanhangen.
Als je het restaurant binnen loopt sluit je een soort contract.quote:Op maandag 16 december 2013 14:08 schreef SpecialK het volgende:
Typische vraag van libertariers. Heb jij een contract getekend als jij bij een restaurant gaat eten? Mag je zomaar weglopen?
Als je in een land blijft wonen sluit je een soort contract.quote:Op maandag 16 december 2013 14:14 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Als je het restaurant binnen loopt sluit je een soort contract.
Nee want dit land/het huis waarin je woont is geen eigendom van de overheid, itt het restaurant dat wel eigendom is van de uitbater.quote:Op maandag 16 december 2013 14:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als je in een land blijft wonen sluit je een soort contract.
De overheid is de stuart van het land en dus defacto de contracthouder.quote:Op maandag 16 december 2013 14:18 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Nee want dit land/het huis waarin je woont is geen eigendom van de overheid, iit het restaurant dat wel eigendom is van de uitbater.
Nogmaals, ik ben nooit akkoord gegaan met de overheid als stuart van mijn huis.quote:Op maandag 16 december 2013 14:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De overheid is de stuart van het land en dus defacto de contracthouder.
Dan staat het je vrij om te verhuizen en je contract op te zeggen. Maar voor zolang je hier blijft wonen is dat een teken dat je het sociale contract aanvaard.quote:Op maandag 16 december 2013 14:21 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Nogmaals, ik ben nooit akkoord gegaan met de overheid als stuart van mijn huis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |