abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 11 juli 2014 @ 11:00:34 #76
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_142164190
Laatste test voor het WK: De GS in Tyumen. Met Dex, Roy Meyer, Carla Grol en Kim Polling.

[ Bericht 1% gewijzigd door borisz op 11-07-2014 22:05:00 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 12 juli 2014 @ 10:19:09 #77
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_142199730
Dex en Carla grol verloren hun eerste partij. Zonde want bij dit toernooi lagen de punten voor Rio gezien het deelnemersveld voor het oprapen.

Morgen de andere twee.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zondag 13 juli 2014 @ 09:40:40 #78
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_142234665
Kim Polling in de finale. Roy Meyer zevende.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zondag 13 juli 2014 @ 14:06:52 #79
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_142239951
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zondag 13 juli 2014 @ 14:19:09 #80
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_142240393
En winst. :). Tweede Grand Slam-zege op een rij. Volgend stapje richting Rio is gezet.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 juli 2014 @ 13:10:37 #81
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_142633804
Marhinde :'( :{ ;(
  Moderator / Redactie Sport maandag 1 september 2014 @ 11:54:25 #83
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144056546
In het kader van Rio 2016 een linkdump. De kwalificatie: Nu bijgewerkt t/m het WK.
http://olympicrankinglist.blogspot.nl/

Kwalificatie: Heren geschoond tot één judoka per land top22 en dames geschoond top14.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 september 2014 @ 18:54:29 #84
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144108664
Straks in nieuwsuur een reportage over het geneuzel binnen de judobond.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 september 2014 @ 00:21:45 #85
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144123210
http://nos.nl/video/693972-rumoer-bij-de-judobond.html

Maar wat de voorzitters van de grote judoclubs zeggen heb ik ook uit een directere bron gehoord. De communicatie blijft een drama. Nu is dat altijd een probleem van de judobond geweest. Maar Ben Sonnemans maakt er op dat punt echt een puinhoop van.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 september 2014 @ 22:02:12 #86
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144151790
Judobond stuurt technisch directeur Sonnemans weg

Het nieuws dat je wist dat zou komen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_144154699
Goede zaak :Y
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 5 september 2014 @ 10:49:54 #88
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144195691
Ome Cor ook altijd goed voor een interview http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-voor-het-judo.dhtml

Helaas wil hij nu niet echt veel kwijt. In het Sportforum een tijdje geleden was hij duidelijker ;).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 september 2014 @ 14:20:11 #89
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144454750
Goed weer over het judo. GP Budapest

-52: De rentree van Birgit Ente eindigt na twee partijen. Ze verloor van Josipa Sabo op ippon
-57: Carla Grol verliest haar openingspartij
-60: Jeroen Mooren wordt 7e
-66: Junior Degen verliest partij twee.

Zaterdag en zondag volgen de rest
quote:
Complete Selectie
Birgit Ente (-52 kg), Carla Grol (-57 kg), Jennifer Wichers (-63 kg), Guusje Steenhuis, Karen Stevenson (-78 kg), Lena Buseman, Tessie Savelkouls (+78 kg), Jeroen Mooren (-60 kg), Junior Degen (-66 kg), Dex Elmont (-73 kg), Noël van ’t End (-90 kg) en Roy Meyer (+100 kg).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 13 september 2014 @ 14:34:38 #90
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144484474
Dex in de finale. Straks vanaf 17u zijn de finales.
Jennifer Wichers verloor in de eerste ronde.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 13 september 2014 @ 18:15:08 #91
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144490419
Dex nu in de finale. ippon.tv
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 13 september 2014 @ 18:23:42 #92
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144490601
En goud :). Hij wint op waza-ari van Andre Alves
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zondag 14 september 2014 @ 18:07:03 #93
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144520633
Noel van 't End en Tessie Savelkouls pakken brons.

Zo Roy Meyer in de finale.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zondag 14 september 2014 @ 19:01:46 #94
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144522317
Roy Meyer goud ^O^ . 300 punten voor de ranking. Al tellen er voor Rio maar 150pt. :P
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zondag 21 september 2014 @ 00:31:44 #96
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144740448
EK Junioren te Boekarest: Iedereen geboren tussen 1994 en 1999 mag meedoen.
1 maal goud: Sanne Lisa van Rijke (-70)
2 maal zilver: Thierno Balde (-73) en Do Velema (-63)
2 maal brons: Max de Vreeze (-90) en Dewy Karthaus (-57)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 27 september 2014 @ 20:54:41 #97
92686 crew  borisz
Keurmeester
  Moderator / Redactie Sport zondag 28 september 2014 @ 21:01:27 #98
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_144996781
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 4 oktober 2014 @ 10:07:58 #99
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_145180615
quote:
Met de aanstelling van Henry Bonnes als opvolger van de ontslagen directeur topsport Ben Sonnemans is de rust allerminst teruggekeerd binnen Judo Bond Nederland (JBN). Bonnes zit woensdag, exact drie weken na zijn benoeming, voor het eerst om tafel met Maarten Arens en Marjolein van Unen. De bondscoaches weten op dit moment totaal niet waar ze aan toe zijn.

,,Het is nog steeds heel onrustig. Ik las half september in het persbericht van de bond dat ik met Marjolein de technische leiding in handen krijg, maar ik heb geen idee wat dat precies inhoudt. Woensdag hoop ik meer duidelijkheid te krijgen”, zegt Arens, die net terug is van een korte vakantie.
Van Unen geeft aan dat ze niets anders kan doen dan ’afwachten wat er gaat gebeuren’. ,,De afgelopen anderhalf jaar is een behoorlijk pittige periode geweest. Hopelijk gaan we vanaf nu een positieve koers varen. Ik ben de onrust en onduidelijkheid aardig zat. De rust moet snel wederkeren.”
Opvallend genoeg fungeert Bonnes, een bestuurder zonder topsportachtergrond en zonder enige affiniteit met topjudo, momenteel als eindverantwoordelijke voor het technische gedeelte (het zogenaamde Projectplan Judo 2.0) binnen de JBN. Pas na de bondsraadvergadering op 29 november wordt definitief duidelijk welke weg de bond met zijn topsportbeleid wil inslaan.
Het is al wel duidelijk dat ook na het ontslag van Sonnemans, die de complete nationale judotop wilde verhuizen naar Papendal, centralisatie nog steeds tot de lange termijnvisie van de JBN behoort, zo bevestigt voorzitter Willem Jan Stegeman. In welke vorm dat moet gebeuren, is nog niet bekend.

Onlangs heeft het JBN-bestuur onder meer de technische staf, atletencommissie en de vier Judo Topsport Steunpunten (Rotterdam, Haarlem, Heerenveen en Eindhoven) gevraagd om feedback te geven op het (concept) Projectplan Judo 2.0. In een bestuursvergadering op 15 oktober neemt het bondsbestuur het definitieve besluit om de conclusie van dit projectplan voor de leggen aan de bondsraad. ,,Zowel vanuit sporttechnisch als financieel oogpunt is centralisatie belangrijk. Samen met de coaches en steunpunten proberen we nu een goede oplossing te vinden”, aldus Stegeman, die met de rest van de JBN-top een gebrek aan leiderschap en topsportknowhow kan worden verweten.

De bestuurders en directie houden intussen hun hart vast, omdat Cor van der Geest heeft aangekondigd komende week in een open brief zijn visie op de grote chaos binnen de bond te geven. Van der Geest, die eind 2012 stopte als technisch directeur bij de JBN, heeft beloofd man en paard te noemen, wat een aantal leidinggevenden doet zweten. Kortom, het zal nog wel even duren voordat de rust is teruggekeerd in de Nederlandse judowereld.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport donderdag 9 oktober 2014 @ 14:02:13 #100
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_145363375
Cor is boos.

quote:
Geachte lezer,

Als voormalig Technisch Directeur (TD) van de JBN maak ik mij grote zorgen over het Nederlandse judo. Ik had mij sterk voorgenomen mij over de topsport niet meer in het openbaar te uiten, maar dat gaat nu echt niet meer. Ik verbaas me over zaken die ik lees en hoor, en bespeur hierin veel politiek en belangen die volgens mij niet het belang van het Nederlandse (top)judo dienen.

Ik richt me in eerste instantie tot de bondsraad, maar omdat het ook over een aantal personen gaat en ik verdenkingen en aannames doe, stuur ik deze mail ook aan het bondsbestuur, NOC*NSF, pers en trainers. Het is een samenvatting van hoe ik er tegenaan kijk en u kunt er mee doen wat u goeddunkt. Ik ben altijd bereid om het een en ander mondeling toe te lichten.

Als eerste een opsomming van relevante feiten:
 31 december 2012 stopte mijn dienstverband als TD van de JBN;
 1 maart 2013 kwam de nieuwe TD, Ben Sonnemans in dienst;
 Ik wilde graag een periode met overlap zodat ik Ben zou kunnen inwerken, maar de Algemeen Directeur Theo Fledderus vond dat toen niet gewenst, in verband met bezuinigen;
 Ik heb op geen enkele manier bemoeienis met de sollicitatieprocedure en de uiteindelijke aanstelling van de nieuwe TD gehad;

Om mijn lange periode als Technisch Directeur bij de JBN op een goede manier af te sluiten en geen momentum te verliezen op weg naar Rio, heb ik eind 2012 met ondersteuning van de Technische Staf, Erica de Jong, Theo Fledderus, Frans van Dijk (NOC*NSF) en zijdelings Maurits Hendriks (NOC*NSF) de nieuwe visie voor de periode 2012 tot 2016/2020 op papier gezet. Dit op verzoek van de JBN en NOC*NSF die me in het hele proces hebben gestimuleerd.

De belangrijkste conclusies van het stuk zijn, kort samengevat:
 Verhogen kwaliteit van het trainings- en wedstrijdprogramma;
 Bestendigen en optimaliseren structuur met vier steunpunten, waarvan twee specifiek voor de senioren;
 Aandacht voor het individuele topsportproject (maatwerk).

NOC*NSF ging in diezelfde periode over tot een herverdeling en focus van topsportgelden en dat zou voor de JBN topsport grote mogelijkheden geven. Daar ben ik vanzelfsprekend serieus op ingesprongen. De berichten waren dat het topsportbudget, mogelijk ongeveer zouden kunnen verdubbelen naar ruim 3 miljoen euro per jaar. Ik heb mijn gedachten veelvuldig met de bovengenoemde personen besproken en getoetst, en ik heb zelfs de algemene ledenvergadering van het NOC*NSF nog toegesproken over noodzaak van de invoering van de nieuwe topsportstructuur van het NOC*NSF. Ik was er dus van overtuigd dat dit de visie was die door zowel JBN als NOC*NSF volledig gedragen werd en als blauwdruk voor het toekomstige beleid zou dienen. Hoe anders zou het zijn…

Ten eerste werden in december 2012 de resultaten van het nieuwe focusbeleid van NOC*NSF duidelijk. Voor de JBN betekende dat een zeer teleurstellende marginale ophoging van het subsidiebedrag. Als ik dat had kunnen vermoeden, dan had mijn stuk er ook anders uitgezien, hoewel de uitgangspunten nog steeds recht overeind zou blijven bestaan (die hebben immers een inhoudelijke en geen financiële grondslag). Ik denk, dat vooral de mensen bij NOC*NSF, maar ook Theo Fledderus, hiervan al in een eerder stadium op de hoogte waren maar mij niet hebben geïnformeerd. Daardoor werden de concrete plannen uiteindelijk niet te betalen, en daardoor een brug te ver.

Vervolgens heeft Koos Letterie op het moment dat zowel Erica de Jong als ik op vakantie waren op eigen houtje mijn visie stuk gewijzigd, zonder hiervoor onze goedkeuring te vragen. Opeens stond er te lezen dat onderzocht zou moeten worden dat er in de toekomst op een plek centraal getraind moest gaan worden. Dit was (en naar ik begrepen heb is) absoluut niet de mening van de technische staf en mijzelf. Theo Fledderus was overigens op de hoogte van de actie van Koos Letterie. Ik was daar zeer ontstemd over en ik heb dat Koos ook verteld. Met Koos was voor eigenlijk iedereen in de topsportorganisatie moeilijk samen te werken. Hij is door de bondsraad als bestuurslid topsport aangesteld, maar het ontbreekt hem aan kennis en is daarbij ook nog een onmogelijke man. Ik heb hem vaak uitgelegd dat hij de bestuurder is en niet een coach of TD. Koos is echter een hiërarchische man die graag dicteert.

Mijn visiestuk is uiteindelijk samen met de bijbehorende begroting door het bestuur aan de bondsraad aangeboden en daar is akkoord op gegeven. Dat betekent dat u dus zowel op de inhoud als op de financiële voorwaarden heeft ingestemd met het stuk. Ik vind dan het uiterst frustrerend en vreemd dat naar nu blijkt op hetzelfde moment waarop u uw akkoord gaf, door de JBN (ik vermoed Jos Hell, Koos Letterie en Theo Fledderus) een afspraak met NOC*NSF werd getekend waarin onder andere staat dat de financiering van het topjudoprogramma van de JBN door NOC*NSF onder de voorwaarde geschiedt dat het topjudo binnen 24 maanden centraal zal zijn georganiseerd op een CTO-locatie. Deze bindende eis staat dus haaks op het beleid in het visie stuk dat in ieder geval door de hele technische staf werd gedragen, en waarover ik van NOC*NSF, het bestuur van de JBN en Theo Fledderus geen wanklank hoorde. Met wie wordt nu een loopje genomen? In ieder geval met mij, maar daarnaast met óf de bondsraad, óf NOC*NSF. Kiest u maar.

Met het bovenstaande in het achterhoofd ging het topjudo vanaf 1 januari 2013 geheel de andere kant op. Ben Sonnemans werd aangesteld als nieuwe Technisch Directeur, hetgeen me zeer verbaasde omdat Ben meer dan 12 jaar nauwelijks contact had gehad met topsport. Ik heb meteen aangegeven dat Ben een mentor moest hebben. Ik dacht aan een ervaren TD uit een andere sport bijvoorbeeld. Er is mij nooit meer wat gevraagd (ook niet door mijn opvolger) en Ben ging vanaf de eerste dag een compleet andere koers varen. Waar haalde Ben deze wijsheid vandaan? Naar nu blijkt ging Ben Sonnemans met een forse “geheime” opdracht vanuit NOC*NSF en de JBN aan de slag: snel centraliseren. Consequentie na anderhalf jaar is dat Ben gevallen is, iedereen ruzie met elkaar heeft, dat er totaal geen support is voor de toekomstvisie van de JBN, en het topjudo stuurloos lijkt. Waar is Koos Letterie nu? Waar is Theo Fledderus nu? Waar is het NOC*NSF nu? Ben heeft gefaald, maar Theo Fledderus, Koos Letterie en zeker ook Frans van Dijk hebben net zo hard gefaald. Ben is voor hun karretje gespannen, mogelijk zonder dat Ben dit ooit zelf in de gaten had.

Ik ben er van overtuigd dat het achterliggende motief gewoon politiek is en niet omdat dit het beste is voor het topjudo in Nederland in de toekomst. NOC*NSF heeft veel geld geïnvesteerd in de CTO vestigingen en nog meer in Papendal. Tot nu toe met niet te veel succes. Daar moeten dus medailles vandaan gaan komen. Dan maar judo, altijd goed voor medailles, naar Papendal halen.

Judo is groot geworden door onderlinge strijd en die zal er altijd moeten blijven. Op Papendal of waar dan ook is dat helemaal weg. Haal de top weg bij de clubs en er is geen voorbeeld en sparring meer voor de laag eronder. Daar moet het judo nooit voor kiezen. Het is ook praktisch onmogelijk om het topjudo te centraliseren. De sparringpartners gaan nooit in Papendal of op een andere centrale plek wonen. Daar is geen geld voor, en daar ontbreekt misschien wel gewoon de echte topsportambitie. Ze zullen zoals nu ook het geval is, deel uitmaken van clubs. Daar is geld om ontwikkeling door te maken waar de middelen van de JBN niet toereikend genoeg voor zijn. Zolang er geen geld genoeg is zal de JBN moeten samenwerken met clubs of organisaties.

Vraag is waarom wil Koos Letterie het dan toch? Met alle respect, maar Koos heeft absoluut niet de kennis om dit alles te overzien. Waarom dan toch? Ik vermoed dat het een persoonlijke actie tegen Cor van der Geest is, of zou Koos willen scoren en op persoonlijk succes uit zijn. Daar lijkt het erg op. Vreselijk.

Waarom wil Theo Fledderus dit dan? Ook Theo heeft absoluut niet het goede inhoudelijke zicht hierop. Ik ben door Theo absoluut op het verkeerde been gezet. Met dit alles in het achterhoofd begrijp ik goed waarom ik meteen weg moest en Ben vooral niet moest inwerken. Politiek. Ik denk dat Theo wat terug wil doen voor het NOC*NSF (mogelijk ook met het oog op zijn toekomstige carrière binnen de sport), en ik sluit zelfs niet uit dat dit de onderliggende reden is waarom Theo bij de JBN is gekomen. Onder hele rare voorwaarden. Full time betaald, ten hoogste 3,5 dag werken. Voor 1 jaar maximaal maar hoe lang is hij er nu al? Haalt nu een vriendje binnen voor 2 dagen om ad interim TD topsport te zijn, zonder enig overleg met de Technische Staf. Ook Theo wilde zich graag met topsport bemoeien. Dat is natuurlijk mogelijk over het hoofd van Ben Sonnemans gebeurd. Theo had zich met heel ander dingen bezig moeten houden. In de kosten kant heeft hij flink huisgehouden. Mogelijk moest dit maar dat kan iedereen. De uitdaging was de inkomsten kant. Sponsor? Subsidie gelden, verzekering voor Budo sporten verplicht stellen ( dat had de JBN aan de inkomsten kant heel veel geld opgeleverd) Judo een niveau hoger tillen. Ik zie er niets van terug. Nee, centraal trainen daar was ook Theo mee bezig. Voor zo een dure man wel weinig resultaat. Let op, ik kan heus met de mens Theo door een deur maar inhoudelijk heb ik hier een slecht gevoel bij.

Waarom wil NOC*NSF het dan? Ik heb er heel veel met Frans van Dijk over gesproken. Hoe graag ik Frans ook mag, ik kom maar tot één conclusie: politiek. De CTO’s en Papendal moeten een succes worden en daar moet judo in gepast worden, dwars tegen onze historie in. Heeft NOC*NSF dan nog niet genoeg geleerd van bijvoorbeeld Taekwondo, Boksen, Tafeltennis en Schermen? Stuk voor stuk individuele sporten waarbij sparring nodig is en wat is het resultaat van centraal op Papendal trainen? Vult u maar in….
Wedstrijd sport, prestatie sport, topsport bestaat uit de gratie van een piramide opbouw. Door op een centraal punt te gaan trainen, door het individuele topsportproject af te schaffen brokkelt de piramide af. Dat gaan we pas over 10 jaar zien. Waarom heeft de nieuwe TD, Ben Sonnemans, niet hard aan het verbeteren van de door u aangenomen structuur gewerkt. Dit had zijn opdracht moeten worden. In mijn visie heb ik duidelijk achter gelaten wat er moest gebeuren. Steunpunten en trainers en coaches moesten beter en uniformer gaan functioneren. Protocollen moesten gemaakt of verbeterd worden. Functie omschrijvingen en functionering gesprekken moesten gaan plaats vinden. Niets mee gedaan. Langzaam maar zeker krijgen de vier steunpunten wat meer grip op de situatie en dat gaat nu weer in duigen vallen.

Wie gaat de topsport naar de nieuwe toekomst leiden?
Nu hebben de coaches en de trainers hun zin gehad. Ook zij vinden het erg voor de mens Ben Sonnemans maar volgens hen moest dit. Coaches zijn echter vooral van nu. Logisch, want daar worden ze ook op afgerekend maar dat is niet altijd goed voor de toekomst. Wie kan deze mensen nog aansturen? Dat mag wel iemand worden van het statuur Charles van Commenee.

Momenteel is het topjudo bijna een stuurloos schip en dat gaan we echt niet oplossen op de manier waar nu het bestuur en Theo Fledderus voor gekozen hebben. Een ad interim TD voor 2 dagen in de week (voor het bedrag van een volle baan?). Ga a.u.b. zo snel mogelijk kiezen voor een volledige baan voor zowel de Algemeen Directeur en Technisch Directeur, die niets anders doen dan met veel passie en energie zich zeven dagen in de week voor de Judo Bond in te zetten. Dat hoeft niet perse iemand te zijn uit het judo maar wel iemand die met kennis en kunde voor het judo gaat en niet iemand die het er even bij gaat doen.

Over NOC*NSF wil ik nog het volgende kwijt. Ik dacht dat ik een heel goed inhoudelijk contact met de mensen van het NOC*NSF had. Als mens ben ik nog steeds op mensen als Frans van Dijk, Maurits Hendriks, Jeroen Bijl gesteld, maar inhoudelijk vind ik ze gevaarlijk voor het judo. Ja, we zijn helaas zeer afhankelijk van het NOC*NSF. Ze beoordelen de topsportprogramma’s en financieren het voor een groot gedeelte. Maar de JBN moet altijd haar eigen keuzes blijven maken, omdat het haar toekomst betreft. Als je wint heb je vrienden, maar waar zijn ze nu, nu we verloren hebben?

Beste bondsraad en bestuur, helaas een lang verhaal maar nog lang niet volledig. Na 12 jaar rust in de judo topsport, van 2000 tot en met 2012 zijn we in anderhalf jaar weer terug bij af. De reparatie die nu wordt ingezet is niet goed maar door dezelfde mensen waarschijnlijk ingezet om de visie van centraal op een plek trainen nog even door te drukken.

Ik ben zeer teleurgesteld en ontgoocheld. Vooral omdat ik dit vreselijk vind voor de toekomst van het topjudo, maar zeker net zo veel omdat ik deze politiek niet door had. Ik heb mensen vertrouwd die dat mijn in ziens naar mij toe niet waar gemaakt hebben. Als u denkt dat dit een open sollicitatie is, dan deel ik u hierbij mee dat ik het judo altijd zal helpen, maar ik heb eindelijk recht op pensioentijd.

Veel wijsheid.

Vriendelijke groeten,
Cor van der Geest
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')