Voordelen: licht en stijfquote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:34 schreef willieboy het volgende:
[..]
Wat zijn daarnaast de voor- en nadelen van carbon? Heeft vast en zeker te maken met de stijfheid van de fiets/ het frame.
Onder de fanatiekeling onder ons is het zeker hoe stijver hoe beter, maar als beginnend rijder lijkt 'soepel' mij persoonlijk ook wel lekker. Wat comfortabeler. Of zie ik het hier helemaal fout?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:41 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Voordelen: licht en stijf
Nadelen: duur in vervanging
Aha, allemaal erg logisch eigenlijk. De canyon roadlite heeft een carbon voorvork, dus dat scheelt. Misschien dat ik in de toekomst een carbon zadelpen koop.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:56 schreef muzas het volgende:
Carbon heeft, in tegenstelling tot M. ducrot's verhalen, meer dempende eigenschappen. Alu geeft als een stemvork trillingen door... In het weefpatroon van Carbon gaat een deel van die energie verloren. (bron: fietsenmaker)
Ik merk het nu al met mijn fiets. Mn oude was compleet alu, over klinkerweggetjes stuiterde ik zowat van die fiets. Mn TCR heeft Carbon voorvorkje en zadelpen, en is toch een stuk comfortabeler over diezelfde weggetjes.
Bedenk dat de beste fiets waar ik ooit op gereden heb een oma stadsfiets is Dan klinken termen als carbon voorvork absoluut niet standaard namelijk haha!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
Carbon voorvork is tegenwoordig standaard op een beetje racefiets.
Kan inderdaad (waarschijnlijk zelfs) zo zijn maar een beetje afhankelijk van je verhoudingen, binnenbeenlengte van 80cm zou je dan moeten hebben ongeveer zo uit mijn hoofd. Ben zelf 1.95 dus durf er niks over te zeggen wat dan normaal is.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:34 schreef willieboy het volgende:
[..]
Eerste wat in mij opkomt is dat maatje 54 mij te klein lijkt, kan anders zijn natuurlijk (ben ongeveer 1,85).
Ik vind dit juist onzin eigenlijk... Voor mij is het frame het minst belangrijk. Goede schakelgroep met goede wielen brengt veel meer plezier dan een Bianchi met Sora...quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:32 schreef Deshain het volgende:
[..]
Als je uitgangspunt is om voorlopig respectloos gezegd een beetje aan te kloten kan je naar mijn idee beter gewoon een goed frame kopen met een groep lager dan een minder frame met een duurdere groep.
Zo heb je voor onder de 1000 euro al een Bianchi met Sora of een Trek met Tiagra en dat is nog geeneens een actieprijs. Kan je altijd wat af halen en/of upgraden natuurlijk.
Ga je nooit een topsegment fiets voor krijgen natuurlijk maar een fijn basisframe is wel lekker natuurlijk. Je zit snel aan een limiet als je budget 1000 euro is als je wil upgraden, dan is binnen een jaar je hele fiets vervangen.
Begrijp compleet wat je bedoeld maar degene die aangeeft wat te zoeken wil in de loop van tijd (rekbaar begrip) toch wel gaan upgraden. Dan heb ik persoonlijk liever een 'goed' wat ouder frame met een nieuwe betere groep erop dan een 'minder' frame met een verouderde schakelgroep/wielset.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:42 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ik vind dit juist onzin eigenlijk... Voor mij is het frame het minst belangrijk. Goede schakelgroep met goede wielen brengt veel meer plezier dan een Bianchi met Sora...
Hahaha nou dat scheelt Denk ook dat het nooit zo erg kan zijn. Goed trouwens om te weten dat ik voor service e.d. niet veel hoef te verwachten bij Vos fietsen. Maar ik ben toch niet van plan de fiets daar in onderhoud te doen of iets dergelijks. Mocht ik daar echter een fiets kopen en er blijkt wat mee te zijn, dan zorg ik er wel voor dat ze zich houden aan garantie e.d.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 17:53 schreef muzas het volgende:
Vos fietsen is als een mediamarkt. Prima als je goedkoop je spul wil hebben... Maar je hoeft ze niets te vragen of echt service te verwachten. Maar goed, dat hoef je als je je fiets via internet koopt ook niet.
Tiagra is prima. Zeker als recreant. Zijn volgens mij heel wat mensen die de alpen met tiagra bedwongen hebben. En wat ik eerder zei; ik heb liever een Tiagra uit 2012 dan een 105 van tien jaar ouder.
De exacte verschillen tussen de moderne 105 en tiagra weet ik niet. Ik rijd met 105 en dat schakelt prima, zou niet weten wat er aan verbeterd zou kunnen worden. Wellicht ook omdat ik niet beter weet. Dat zelfde geldt wellicht voor Tiagra Maar ik lees niet veel verhalen dat Tiagra zo slecht is of onmogelijk om mee te fietsen.
Dan kan je wel wat meer voorwaarden gaan specificeren, je budget is behoorlijk ruim dus kan je ongeveer bij elk merk wel wat vinden voor dat geld. Wat vind je belangrijk en ga je ermee doen?quote:Op woensdag 24 juli 2013 02:09 schreef zeebeschuit het volgende:
Als ik zo vrij mag zijn in een eerste post hier: Kan iemand me nog 2/3 goede fietsen aanraden rond de 2500-3500euro (koop 'm in sterling tho). Ga donderdag de Trek Domane 5.2 (comfort kan je goed gebruiken op de ongelooflijk slechte Londense wegen/city) testen na deze week eerder de Giant Defy Advanced 2 getest te hebben (M/L) maar was net wat te groot waardoor ik nu de 54 versie van de domane ga proberen. Maar mocht iemand nog echte (vergelijkbare?) aanraders hebben zijn ze zeer welkom.
Ten eerste spreek je jezelf hier dus onzettend tegen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 22:42 schreef Pandarus het volgende:
Carbon absorbeert geen schokken. Het is zeker wel meer vergelijkbaar met keramiek of glas dan metaal. Dat is ook waarom ze stijver zijn en dus beter presteren.
Ductot heeft hier dus gewoon gelijk.
Wat ze niet doen is trillen. Schokgolven blijven een tijdje in het metaal zitten. Zeg maar zoals een bel geluid kan maken. Een carbon-frame blijft dood.
Opa met een iPad?quote:Op woensdag 24 juli 2013 08:56 schreef muzas het volgende:
-dubbel- Tering, beetje moeite met de quote/edit knop
Vind het voor wat je ervoor krijgt wel een mooi prijsje en een fiets die je nog redelijk ver kunt upgraden met de tijd. Voor het 2013 model ben je nu nog zo'n 1100 euro kwijt minimaal dus dat loont wel om een overjarig model te kopen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:03 schreef willieboy het volgende:
Graag uw op en aanmerkingen over deze fiets! Bedenk wel dat het mijn eerste racefiets wordt en ik met een klein budget werk (1000 max).
Was ik van plan ja Maar er zijn verder geen onderdelen waarvan jij zegt dat ze echt slecht zijn, bijvoorbeeld de wielen? Wat toekomstig upgraden betreft, hoofdcomponenten van de fiets zijn goed? (frame en voorvork dus).quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:22 schreef Deshain het volgende:
[..]
Vind het voor wat je ervoor krijgt wel een mooi prijsje en een fiets die je nog redelijk ver kunt upgraden met de tijd. Voor het 2013 model ben je nu nog zo'n 1100 euro kwijt minimaal dus dat loont wel om een overjarig model te kopen.
Maar ga er gewoon op rijden en probeer het uit voordat je wat koopt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |