Er lijkt een kleine groep mensen te zijn met schijnbaar grote belangen om dit in de wereld te houden.quote:Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ? De meeste mensen die de oorlog hebben overleeft blazen binnen nu en 10 jaar de laatste adem. Er valt weinig meer te controleren.
In die zin dat we er nog wat van kunnen leren. Het is een goed voorbeeld van hoe dingen het sociale/openbare leven insluipen. Toen Hitler aan de macht kwam, was er ook niemand die riep:" He pas, een massamoordenaar!"quote:Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ?
Geschiedenis gaat altijd over feiten uit het verleden, dan is 70 jaar nog hele recente geschiedenis.quote:Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ? De meeste mensen die de oorlog hebben overleeft blazen binnen nu en 10 jaar de laatste adem. Er valt weinig meer te controleren.
Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo raar, werd toen echt goed ingepeperd dat de communisten de grootste vijanden waren (op de joden naquote:Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Er vochten meer Nederlanders aan het oostfront dan er in het verzet zaten
Ambtenaren van de burgerlijke stand in Amsterdam draaiden overuren om de joodse wijken in kaart te brengen en kwamen met allerlei verbetervoorstellen en methodes om het nog beter te doen. Als kwispelende golden retrievers werkte ze mee aan de voorbereidingen van de Shoa.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:59 schreef Buster24 het volgende:
Resistor & Piet helemaal mee eens.
Ik las in het boek Grijs verleden dat een paar dagen na de capitulatie de eerste 2 talige menukaarten
(Duits en Nederlands) al in sommige restaurants verschenen.
Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:01 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo raar, werd toen echt goed ingepeperd dat de communisten de grootste vijanden waren (op de joden na).
Daarvoor de hofleverancier en bondgenoot van Hitler. Samen Polen binnenmarcheren, daarna de Nazis voorzien van Olie, graan, kobalt, nikkel, etc etcquote:Op maandag 1 juli 2013 17:15 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.
Klopt maar hij was niet kieskeurig, vlak voor het Molotov von Ribbentroppact onderhandelde hij nog vrolijk met de Fransen en Engelsen, het kan vreemd lopen in het leven van een dictatorquote:Op maandag 1 juli 2013 17:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarvoor de hofleverancier en bondgenoot van Hitler. Samen Polen binnenmarcheren, daarna de Nazis voorzien van Olie, graan, kobalt, nikkel, etc etc
we zijn biologisch gezien nog steeds dezelfde soort mensenquote:Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
Je maakt een karikatuur van hoe Nederlanders tegen zichzelf aankijkenquote:Op maandag 1 juli 2013 15:47 schreef Buster24 het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit past wel naadloos in het beeld dat "wij" Nederlanders graag over ons zelf hebben maar langzaam maar zeker begint af te brokkelen, we zaten allemaal in het verzet, hielpen allemaal onze Joodse mede burgers, er was nauwelijks samenwerking met de bezetter enz. enz.
Hoe anders was de praktijk.
Gebruikten die paar slechte NSB'ers ook al een enorm snel busje, net als tegenwoordig die enkele criminele Marokkanen, om zich razendsnel door het land te kunnen verplaatsen?quote:Op maandag 1 juli 2013 16:28 schreef DroogDok het volgende:
Er waren ook goede NSB'ers, een klein groepje verpestte het voor de rest.
Ik ken geen onderzoek naar het "zelfbeeld" van Nederlanders met betrekking tot de Tweede wereldoorlog maar ik bemerk nog steeds, wat beter ingelichte kringen daargelaten, dat zwart / wit denken erg populair is.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 09:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je maakt een karikatuur van hoe Nederlanders tegen zichzelf aankijken
Zo ligt het niet... Niet 65 of 35 jaar geleden en nog steeds niet.
Natuurlijk was de grote massa niet heldhaftig en na de oorlog gaat men dan niet breed uitmeten
En diegene die gedwongen of uit ideologie samenwerkten met de bezetters die zwegen ook maar liever .
Gedwongen, ideologie of gewoon winstbejag.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 09:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En diegene die gedwongen of uit ideologie samenwerkten met de bezetters die zwegen ook maar liever .
Ja, maar ik vraag me af of je het de mensen die in die propaganda trappen het wel kwalijk kan nemen. Dat ze bondgenoten zijn van een gevluchte regering/koningshuis zou mij niet echt overtuigen om niet in die propaganda te geloven.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:15 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.
v/d Heijden heeft niet onterecht veel kritiek ontvangen door zijn over-relativeringen.quote:Op maandag 1 juli 2013 16:59 schreef Buster24 het volgende:
Resistor & Piet helemaal mee eens.
Ik las in het boek Grijs verleden dat een paar dagen na de capitulatie de eerste 2 talige menukaarten
(Duits en Nederlands) al in sommige restaurants verschenen.
Klopt hij heeft wat veel grijs in zijn boek gezetquote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:37 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
v/d Heijden heeft niet onterecht veel kritiek ontvangen door zijn over-relativeringen.
Een grote meerderheid van de bevolking paste zich inderdaad vooral aan aan de omstandigheden van de bezetting. Auteurs als de Jong en Presser hadden daar niet echt oog voor, des te meer voor het het perspectief van ‘goed’ en ‘fout’. Wat dat betreft is de invalshoek van bijv Hans Blom een hele verbetering.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:17 schreef Buster24 het volgende:
Gedwongen, ideologie of gewoon winstbejag.
Kijk naar mijn opa, de man was a politiek en bakte zijn hele leven al taart (Banketbakkerij) dat deed hij voor de oorlog, dat deed hij tijdens de oorlog, dat deed hij na de oorlog.
En of er nu een NSB er een Duitsers of een Nederlander aan zijn balie stond, hij leverde.
Ook van dat verwijt aan de Jong heb ik karikaturen van gelezen, hier in dit subforum door de jaren heen. Zo zwart-wit was de Jong echt niet. En nee.... ik kan me niet herinneren dat hij het beeld schiep van "iedereen zat in het verzet" en niemand heulde.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:39 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Een grote meerderheid van de bevolking paste zich inderdaad vooral aan aan de omstandigheden van de bezetting. Auteurs als de Jong en Presser hadden daar niet echt oog voor, des te meer voor het het perspectief van ‘goed’ en ‘fout’. Wat dat betreft is de invalshoek van bijv Hans Blom een hele verbetering.
In Duitsland zie je het omgedraaide, daar steken ze steeds meer hand in eigen boezem.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 11:39 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Een grote meerderheid van de bevolking paste zich inderdaad vooral aan aan de omstandigheden van de bezetting. Auteurs als de Jong en Presser hadden daar niet echt oog voor, des te meer voor het het perspectief van ‘goed’ en ‘fout’. Wat dat betreft is de invalshoek van bijv Hans Blom een hele verbetering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |