abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128462757

Uit het Parool van 29-06-2013

NSB'ers werden in de Tweede Wereldoorlog lang niet zo gehaat en gemeden als historici altijd hebben beweerd.

Hun sociale omgeving - buren, kennissen, collega's - keurden het NSB-lidmaatschap van hun buurman niet af zolang zij er zelf geen nadeel van ondervonden, schrijft historicus Josje Damsma, die volgende week aan de Universiteit van Amsterdam promoveert op dit onderwerp.

'Historici, ook Loe de Jong, beweerden altijd dat NSB'ers in de oorlog werden gezien als mensen waar niemand mee wilde omgaan. Ze werden algemeen gehaat, is het beeld. Maar als je de archieven induikt en de verklaringen van hun buren leest, komt er een ander beeld naar voren.'

Damsma keek ruim driehonderd naoorlogse strafdossiers in van NSB'ers uit Amsterdam, Utrecht, Hilversum, Leiden en Haarlem. 'Een buurman zei: 'Ondanks dat hij NSB'er was, was hij niet onsympathiek'.'

Dit past wel naadloos in het beeld dat "wij" Nederlanders graag over ons zelf hebben maar langzaam maar zeker begint af te brokkelen, we zaten allemaal in het verzet, hielpen allemaal onze Joodse mede burgers, er was nauwelijks samenwerking met de bezetter enz. enz.
Hoe anders was de praktijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_128462851
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ? De meeste mensen die de oorlog hebben overleeft blazen binnen nu en 10 jaar de laatste adem. Er valt weinig meer te controleren.
U MAD?
  maandag 1 juli 2013 @ 15:54:25 #3
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_128463004
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:50 schreef de_boswachter het volgende:
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ? De meeste mensen die de oorlog hebben overleeft blazen binnen nu en 10 jaar de laatste adem. Er valt weinig meer te controleren.
Er lijkt een kleine groep mensen te zijn met schijnbaar grote belangen om dit in de wereld te houden.

Het is belangrijk dat we niet vergeten wat er voorgevallen is zodat we niet nog een keer in dezelfde val trappen, maar kom óp zeg, is het niet eens tijd om wat afstand te nemen?

Zowel van de 'kwaden' als van de 'goeden' leven er nauwelijks nog mensen!
En laat de 'Nieuw-Kwaden' lering trekken uit onderstaande.

Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_128463027
vieze nep nazi's
bad habit for ..
  maandag 1 juli 2013 @ 15:55:16 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_128463034
quote:
We praten over 70 jaar geleden. Zijn dit soort feiten nog belangrijk ?
In die zin dat we er nog wat van kunnen leren. Het is een goed voorbeeld van hoe dingen het sociale/openbare leven insluipen. Toen Hitler aan de macht kwam, was er ook niemand die riep:" He pas, een massamoordenaar!"

Heb net zelf het boek HhhH gelezen, over Heiderich. Geeft een goed beeld hoe de destructie van een heel volk werd vormgegeven en 'verkocht' aan het publiek.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_128464557
Er waren ook goede NSB'ers, een klein groepje verpestte het voor de rest.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_128464605
quote:
Geschiedenis gaat altijd over feiten uit het verleden, dan is 70 jaar nog hele recente geschiedenis.
Is het belangrijk? Nee, vind IK het interesant? JA
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_128465245
De Duitse soldaten vonden Nederland een paradijs omdat het hier zo rustig was, hier hoefden ze niet voor hun leven te vrezen.

Maar het is gewoon een onderdeel van de Hollandse mentaliteit: hoe krijgen wij er zo veel mogelijk voordeel van. Dat was dus niet door vijandelijkheden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  maandag 1 juli 2013 @ 16:47:33 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_128465367
Er vochten meer Nederlanders aan het oostfront dan er in het verzet zaten, en de Joden werden niet opgehaald door de Duitsers maar door de Nederlandse politie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_128465876
Resistor & Piet helemaal mee eens.

Ik las in het boek Grijs verleden dat een paar dagen na de capitulatie de eerste 2 talige menukaarten
(Duits en Nederlands) al in sommige restaurants verschenen.
pi_128465945
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Er vochten meer Nederlanders aan het oostfront dan er in het verzet zaten
Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo raar, werd toen echt goed ingepeperd dat de communisten de grootste vijanden waren (op de joden na :P).
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 1 juli 2013 @ 17:11:23 #12
45206 Pietverdriet
pi_128466276
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:59 schreef Buster24 het volgende:

Ik las in het boek Grijs verleden dat een paar dagen na de capitulatie de eerste 2 talige menukaarten
Ambtenaren van de burgerlijke stand in Amsterdam draaiden overuren om de joodse wijken in kaart te brengen en kwamen met allerlei verbetervoorstellen en methodes om het nog beter te doen. Als kwispelende golden retrievers werkte ze mee aan de voorbereidingen van de Shoa.
In Denenmarken ging dat heel anders
pi_128466419
quote:
6s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:01 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo raar, werd toen echt goed ingepeperd dat de communisten de grootste vijanden waren (op de joden na :P).
Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:19:44 #14
45206 Pietverdriet
pi_128466586
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:15 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Dat schreef de Duitse propaganda machine, de Sovjets waren vanaf de start van Barbarossa toch echt bondgenoten van de Nederlandse regering in Londen.
Daarvoor de hofleverancier en bondgenoot van Hitler. Samen Polen binnenmarcheren, daarna de Nazis voorzien van Olie, graan, kobalt, nikkel, etc etc
pi_128466879
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daarvoor de hofleverancier en bondgenoot van Hitler. Samen Polen binnenmarcheren, daarna de Nazis voorzien van Olie, graan, kobalt, nikkel, etc etc
Klopt maar hij was niet kieskeurig, vlak voor het Molotov von Ribbentroppact onderhandelde hij nog vrolijk met de Fransen en Engelsen, het kan vreemd lopen in het leven van een dictator ;)
pi_128476888
quote:
we zijn biologisch gezien nog steeds dezelfde soort mensen
pi_128489447
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:47 schreef Buster24 het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dit past wel naadloos in het beeld dat "wij" Nederlanders graag over ons zelf hebben maar langzaam maar zeker begint af te brokkelen, we zaten allemaal in het verzet, hielpen allemaal onze Joodse mede burgers, er was nauwelijks samenwerking met de bezetter enz. enz.
Hoe anders was de praktijk.

Je maakt een karikatuur van hoe Nederlanders tegen zichzelf aankijken
Zo ligt het niet... Niet 65 of 35 jaar geleden en nog steeds niet.
Natuurlijk was de grote massa niet heldhaftig en na de oorlog gaat men dan niet breed uitmeten
En diegene die gedwongen of uit ideologie samenwerkten met de bezetters die zwegen ook maar liever .
  dinsdag 2 juli 2013 @ 10:38:30 #18
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_128491440
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:28 schreef DroogDok het volgende:
Er waren ook goede NSB'ers, een klein groepje verpestte het voor de rest.
Gebruikten die paar slechte NSB'ers ook al een enorm snel busje, net als tegenwoordig die enkele criminele Marokkanen, om zich razendsnel door het land te kunnen verplaatsen?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_128492516
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 09:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je maakt een karikatuur van hoe Nederlanders tegen zichzelf aankijken
Zo ligt het niet... Niet 65 of 35 jaar geleden en nog steeds niet.
Natuurlijk was de grote massa niet heldhaftig en na de oorlog gaat men dan niet breed uitmeten
En diegene die gedwongen of uit ideologie samenwerkten met de bezetters die zwegen ook maar liever .
Ik ken geen onderzoek naar het "zelfbeeld" van Nederlanders met betrekking tot de Tweede wereldoorlog maar ik bemerk nog steeds, wat beter ingelichte kringen daargelaten, dat zwart / wit denken erg populair is.

Ik deel je mening dat er verschil is tussen 60 / 35 jaar geleden en nu, iets minder zwart / wit en meer grijs maar lees ook hier op dit forum de nuance is vaak ver te zoeken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 09:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Gedwongen, ideologie of gewoon winstbejag.
Kijk naar mijn opa, de man was a politiek en bakte zijn hele leven al taart (Banketbakkerij) dat deed hij voor de oorlog, dat deed hij tijdens de oorlog, dat deed hij na de oorlog.
En of er nu een NSB er een Duitsers of een Nederlander aan zijn balie stond, hij leverde.
pi_128492616
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:15 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ja, maar ik vraag me af of je het de mensen die in die propaganda trappen het wel kwalijk kan nemen. Dat ze bondgenoten zijn van een gevluchte regering/koningshuis zou mij niet echt overtuigen om niet in die propaganda te geloven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 2 juli 2013 @ 11:37:09 #21
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_128493122
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:59 schreef Buster24 het volgende:

v/d Heijden heeft niet onterecht veel kritiek ontvangen door zijn over-relativeringen.
pi_128493222
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 11:37 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

v/d Heijden heeft niet onterecht veel kritiek ontvangen door zijn over-relativeringen.
Klopt hij heeft wat veel grijs in zijn boek gezet :)
Maar de voorbeelden kloppen.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 11:39:47 #23
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_128493226
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 11:17 schreef Buster24 het volgende:
Gedwongen, ideologie of gewoon winstbejag.
Kijk naar mijn opa, de man was a politiek en bakte zijn hele leven al taart (Banketbakkerij) dat deed hij voor de oorlog, dat deed hij tijdens de oorlog, dat deed hij na de oorlog.
En of er nu een NSB er een Duitsers of een Nederlander aan zijn balie stond, hij leverde.
Een grote meerderheid van de bevolking paste zich inderdaad vooral aan aan de omstandigheden van de bezetting. Auteurs als de Jong en Presser hadden daar niet echt oog voor, des te meer voor het het perspectief van ‘goed’ en ‘fout’. Wat dat betreft is de invalshoek van bijv Hans Blom een hele verbetering.
pi_128493537
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 11:39 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Een grote meerderheid van de bevolking paste zich inderdaad vooral aan aan de omstandigheden van de bezetting. Auteurs als de Jong en Presser hadden daar niet echt oog voor, des te meer voor het het perspectief van ‘goed’ en ‘fout’. Wat dat betreft is de invalshoek van bijv Hans Blom een hele verbetering.
Ook van dat verwijt aan de Jong heb ik karikaturen van gelezen, hier in dit subforum door de jaren heen. Zo zwart-wit was de Jong echt niet. En nee.... ik kan me niet herinneren dat hij het beeld schiep van "iedereen zat in het verzet" en niemand heulde.
Ook niet de karikatuur dat hij snel hele groepen 'fout' ging noemen en weer andere groepen 'goed' .

Natuurlijk versloeg de Jong zijn tijdperk meer als een betrokken journalist die het heden beschrijft. Natuurlijk doen historici van 60 jaar later het anders... en nog eens 200 jaar later is het weer anders.
pi_128493591
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 11:39 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

In Duitsland zie je het omgedraaide, daar steken ze steeds meer hand in eigen boezem.
Een mooi voorbeeld, voorzien van foto's, vertelde een gids in de villa waar de wannsee conferentie
had plaats gevonden.

In een middel groot stadje waren alle Joodse inwoners afgevoerd, dit gebeurde, volgens de inwoners 's nachts en zonder getuigen.
Dit werd voor waarheid aangenomen TOT ergens in de jaren '90 bij het opruimen van het gemeentehuis een serie foto's te voorschijn kwam, en wat stond daar op:

De joodse inwoners werden overdag afgevoerd en op de trottoirs, duidelijk zichtbaar, een deel van de inwoners.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')