abonnement Unibet Coolblue
pi_128052131
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Vorige delen:

R&P / Depressie & Angst #1
R&P / Depressie & Angst #2
R&P / Depressie & Angst #3
R&P / Depressie & Angst #4
R&P / Depressie & Angst #5
R&P / Depressie & Angst #6
R&P / Depressie & Angst #7
R&P / Depressie & Angst #8
R&P / Depressie & Angst #9
R&P / Depressie & Angst #10
R&P / Depressie & Angst #11
R&P / Depressie & Angst #12
R&P / Depressie & Angst #13
R&P / Depressie & Angst #14 ..... waar we het kabinet NIET leuk vinden
R&P / Depressie & Angst #15 ..... zonder bijwerkingen!
R&P / Depressie & Angst #16
R&P / Depressie & Angst #17
Rustig aan.
pi_128052289
Tsja, het ging op en af, op en af, totdat ik met dat nieuwe medicijn begon. Echter, dat medicijn schijnt wel vaker te werken voor mensen met autisme. Geen idee of het bij NTers werkt.
  donderdag 20 juni 2013 @ 21:23:24 #3
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_128052563
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:07 schreef minthy het volgende:

[..]

Mooi kut... Heb je iemand tegen wie je aan kan kletsen?
Net hier gedaan. Is voor even wel genoeg.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_128052711
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
Tsja, het ging op en af, op en af, totdat ik met dat nieuwe medicijn begon. Echter, dat medicijn schijnt wel vaker te werken voor mensen met autisme. Geen idee of het bij NTers werkt.
Zit er zoveel verschil in werking van medicatie tussen mensen met ASS en NT'ers? Volgens mij kan het bij iedereen een andere uitwerking hebben en heeft ASS niet zoveel invloed :@
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_128052756
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:23 schreef Senor__Chang het volgende:

[..]

Net hier gedaan. Is voor even wel genoeg.
Oké. Schroom ook niet om even fiks van je af te knetteren :+
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_128052805
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:25 schreef minthy het volgende:

[..]

Zit er zoveel verschil in werking van medicatie tussen mensen met ASS en NT'ers? Volgens mij kan het bij iedereen een andere uitwerking hebben en heeft ASS niet zoveel invloed :@
Wel als het een middel is dat binnenkomende prikkels als het ware dempt (kan het juiste woord niet vinden). Ik denk dat slechte prikkelverwerking een belangrijke oorzaak is geweest van mijn depressie, maar dat ligt bij elk mens weer anders.
pi_128052945
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:26 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wel als het een middel is dat binnenkomende prikkels als het ware dempt (kan het juiste woord niet vinden). Ik denk dat slechte prikkelverwerking een belangrijke oorzaak is geweest van mijn depressie, maar dat ligt bij elk mens weer anders.
Ik snap je! ^O^
En daarbij kan het hebben van een depressie ook je prikkelverwerking weer negatief beïnvloeden.
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_128052997
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:28 schreef minthy het volgende:

[..]

Ik snap je! ^O^
En daarbij kan het hebben van een depressie ook je prikkelverwerking weer negatief beïnvloeden.
Kan?
Dat doet het gewoon :P
Rustig aan.
pi_128053013
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:28 schreef minthy het volgende:

[..]

Ik snap je! ^O^
En daarbij kan het hebben van een depressie ook je prikkelverwerking weer negatief beïnvloeden.
Maar als dat zo is, dan zou dat betekenen dat als ik weer stop met dit middel, het -niet- zo hoeft te zijn dat de depressie weer terug komt! *O*
pi_128053047
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:29 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar als dat zo is, dan zou dat betekenen dat als ik weer stop met dit middel, het -niet- zo hoeft te zijn dat de depressie weer terug komt! *O*
*O*
Hoelang slik je al?
Rustig aan.
pi_128053118
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:28 schreef minthy het volgende:

[..]

Ik snap je! ^O^
En daarbij kan het hebben van een depressie ook je prikkelverwerking weer negatief beïnvloeden.
:Y Denk maar aan hoe je kleuren anders ervaart; doffer, grauwer, minder contrastrijk.
pi_128053136
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:29 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Kan?
Dat doet het gewoon :P
Ik doelde op autisme, dan loopt de verwerking van prikkels vaak veel anders/meer complex dan bij NT'ers :P
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_128053215
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:29 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar als dat zo is, dan zou dat betekenen dat als ik weer stop met dit middel, het -niet- zo hoeft te zijn dat de depressie weer terug komt! *O*
Dat zou kunnen, vaker meegemaakt, maar ik ben geen psycholoog :+
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_128053223
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:30 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

*O*
Hoelang slik je al?
1 1/2 jaar nu ongeveer.
Binnenkort ga ik de dosering verminderen naar ongeveer een kwart van wat ik nu slik.
pi_128053247
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:31 schreef minthy het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, vaker meegemaakt, maar ik ben geen psycholoog :+
Ik blijf gewoon positief! *O* ;)
pi_128053282
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:31 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

1 1/2 jaar nu ongeveer.
Binnenkort ga ik de dosering verminderen naar ongeveer een kwart van wat ik nu slik.
Ik geloof dat de richtlijn 2 jaar is?
Dunno wat de ''ondershoudsdosering'' is, maar allicht daar eerst even naartoe werken? Tijdje daarop doorgaan en dan pas helemaal kappen?
Rustig aan.
pi_128053324
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:29 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar als dat zo is, dan zou dat betekenen dat als ik weer stop met dit middel, het -niet- zo hoeft te zijn dat de depressie weer terug komt! *O*
Vaak zijn middelen tegen depressie tijdelijk, terwijl gestreefd wordt de effecten te houden voor lange termijn. Middels medicatie leert je lichaam als het ware hoe te chillen, ipv te stressen. Met goede afbouw en ondersteunende therapie kan je als het ware afkicken van je depressie.
pi_128053338
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:30 schreef Gray het volgende:

[..]

:Y Denk maar aan hoe je kleuren anders ervaart; doffer, grauwer, minder contrastrijk.
Ik ben nooit echt depressief geweest gelukkig, dips duren hier hooguit een week :P
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_128053364
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:32 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik blijf gewoon positief! *O* ;)
Goedzo! _O_
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_128053466
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:33 schreef minthy het volgende:

[..]

Ik ben nooit echt depressief geweest gelukkig, dips duren hier hooguit een week :P
Relaxt. Een stevige depressie is geen lichte poep.
pi_128053485
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:33 schreef Gray het volgende:

[..]

Vaak zijn middelen tegen depressie tijdelijk, terwijl gestreefd wordt de effecten te houden voor lange termijn. Middels medicatie leert je lichaam als het ware hoe te chillen, ipv te stressen. Met goede afbouw en ondersteunende therapie kan je als het ware afkicken van je depressie.
Ja bij mij gingen de effecten dus in een klap weg..
Je hebt een doel nodig in het leven... Je moet het eerst voor iets doen voordat je genoeg motivatie kunt opwekken om goed te blijven leven denk ik..
Rustig aan.
pi_128053487
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:33 schreef Gray het volgende:

[..]

Vaak zijn middelen tegen depressie tijdelijk, terwijl gestreefd wordt de effecten te houden voor lange termijn. Middels medicatie leert je lichaam als het ware hoe te chillen, ipv te stressen. Met goede afbouw en ondersteunende therapie kan je als het ware afkicken van je depressie.
Dat was mijn gedachte ook.
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:32 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik geloof dat de richtlijn 2 jaar is?
Dunno wat de ''ondershoudsdosering'' is, maar allicht daar eerst even naartoe werken? Tijdje daarop doorgaan en dan pas helemaal kappen?
Zelf had ik gedacht dat 1 1/2 jaar wel voldoende zou zijn, we zullen het zien!
pi_128053560
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat was mijn gedachte ook.

[..]

Zelf had ik gedacht dat 1 1/2 jaar wel voldoende zou zijn, we zullen het zien!
Better safe then sorry zeg ik..
Rustig aan.
pi_128053614
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:35 schreef Gray het volgende:

[..]

Relaxt. Een stevige depressie is geen lichte poep.
Oprecht blij mee ook. Er zijn wel periodes dat ik moet oppassen maar ik sleur mezelf er tot nu toe altijd weer uit.
En nee, ik weet wel van dichtbij wat het is. Ik vind dat het vaak onderschat wordt.
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_128053641
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:35 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ja bij mij gingen de effecten dus in een klap weg..
Je hebt een doel nodig in het leven... Je moet het eerst voor iets doen voordat je genoeg motivatie kunt opwekken om goed te blijven leven denk ik..
Eens. :Y Als zou ik 'doel in je leven' eerder noemen 'zijn wie je bent'. De vraag van wie ik ben is er een die de laatste tijd door m'n gedachten gaat. Wat wil ik? Wat is mijn passie?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')